Oppimisvaikeudet ja yrittäjyys

Anonyymi

En tiedä, onko tämä nyt oikea paikka tälle keskustelulle. No, olkoot nyt täällä. Ravintolatyö-kategoriaan olin ensimmäisenä tämän mietteeni laittaa, koska kyseessä on kahvilayrittäjyyden harkitseminen.

Ollessani ammattikoulussa ravintola-alalla kävi monesti mielessä oman kahvilan perustaminen pitäessäni kahvilatyöstä, sillä reuman takia olen fysiikaltani heikko ja sen takia ko. työ on vielä joten kuten helppoa fyysisesti. A la carte-ravintolassa ollessani työssäoppimisjaksolla pienikokoisuuteni tuli hidasteeksi lautasten kantamisessa. Olen tietenkin ottanut huomioon, että ihan jo sairauden takia pitää huolehtia omasta fyysisestä kunnosta.

Enemmän minua on askarruttanut oppimisvaikeuteni, jotka ulottuu matematiikkaan. Osaan peruslaskutoimituksia ja tiedän, miten prosenttilaskuja lasketaan, mutta kun pitäisi ratkaista X:ää ja Y:tä, niin johan vaikeaksi menee. En edes väliaikaisesti pystyisi sisäistämään noin monimutkaista laskutoimitusta. Korkeintaan sinint, cosinit ja tangetit olen sisäistänyt väliaikaisesti ylä- ja ammattikoulussa.

Yläkoulun TET-jaksoilla ollessani kahdessa kaupassa minulla vahvistui halu palvelualalle. No, minun piti kuitenkin unohtaa tuo kaupan ala, sillä äitikin painotti että siinä tarvitaan matematiikkaa. Totta kai samaa kuulin ravintola-alan. Tuntuu, että osa äidin puheista kuulosti siltä, ettei kannata edes yrittää. Kuitenkin hain ravintola-alalle opiskelemaan, ja pitää myöntää, että alussa oli vaikeaa hahmottaa vaa'an näytöltä milloin se näyttää 50 grammaa ja milloin 5 kiloa. Osaan totta kai erottaa suuren luvun pienestä luvusta. Näkömuististani aloin oppia vaa'an luvut ja se on myös auttanut laskemaan päässä takaisin annetut rahatkin, vaikka aina minä lyön kassaan sen annetun käteisen määrän halutessani olla tarkempi oikeista summista.

Vaikka minulla on koko ajan mielessä kahvilayrittäjyys, niin silti minua painaa joten kuten äidin sanat vaikken kassalla tuota mitään ongelmia eikä kukaan ole kysynyt vääristä summista minulta. Ihan oikeissa töissä olen käynyt.

Minulla on liike-ideakin valmiina ja olen miettinyt, että minkälaisia työntekijöitä mahdollinen yritykseni tarvitsisi. Olen ajatellut ihan ensimmäisenä kokeilla pop up-kahvilaa yhden päivän nähdäkseni, että mitä siitä tulisi. Oma arvioni tekemistäni tuotteista on keskinkertainen. Pop up-kahvilani tuotteet painottuisi vähähiilihydraattisuuteen noudattaessani kyseistä ruokavaliota, mutta varsinaisessa kahvilatoiminnassa suurin osa tuotteista olisi "tavallista" mutta leivottuna aitoon voihin ja muutenkin lisäaineettomasti. Puhtaus ja luonnollisuus kuuluisi arvoihini ruuan suhteen. Tuolla luulisi ainakin erottuvan joukosta, kun nykyään moniin leivoksiin tungetaan margariinia.

2

63

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      No eipä sinun tarvitse kahvilayrittäjänä edes 1. asteen yhtälöitä ratkoa. Tärkeintä on matematiikassa siellä lukujen hahmottaminen ja kassaan lyötävien hintojen realistisuus. Kaikkein tärkeintä on asiakaspalvelu ja tuotteet, joita kahvilassasi tarjoilet. Sinne on turha tuoda mitään ruokamarkettien tiskiltä hankittuja massatuotteita myyntiin, sillä asiakkaat huomaavat ne pian ja häipyvät. Joko leivot tuotteet itse tai hankit ne paremmista leipomoista.

    • Anonyymi

      Meihin iskostuu syvälle käsitykset, jotka jostakin ulkopuolelta on aistittu tai ihan "kerrottu."
      Osa näistä on varmasti totta, osa osaksi totta ja osa täyttä pötyä.


      Samaa mieltä edellisen kanssa: oma intohimo ja asiakaspalvelu on kahvilanpyörittäjälle tärkeintä (no hygienia ja turvallisuus tietenkin myös) Kaikkea muuta oppii ajan kanssa. Ja apuja löytyy. Ehkä jopa joku kumppani siihen kaveriksi toimimaan?

      En tiedä, oletko jostakin isommasta kaupungista tai sellaisen läheltä, mutta kannattaa tutustua yrittäjyyteen liittyviin kursseihin ja koulutuksiin. Liikeidea kirkastuu, saat yrittäjähenkisiä uusia tuttuja ja opit myös juuri kahvilatoimintaan liittyvien numeroiden tutkimista myös.
      https://www.takk.fi/koulutukset/ammattialat/yrittajyys/#alkavat

      Nyt voi myös etänä ja ilmaiseksi tehdä mm. avoimen yliopiston kursseja tai osallistua vaikka kiinnostaville luennoille.
      Jos olet facebookissa, kannattaa liittyä yrittäjyyteen liittyviin ryhmiin. Osa on tarkoitettu niille, joilla on jo olemassa oleva yritys, mutta moni noista fb:n yrittäjäryhmistä on myös suunnittelu- ja haaveiluvaiheessa oleville avoin.

      Jo nyt voi selvitellä tukkuasioita, hygieniaan ja asiakaspaikkamääriin liittyvää lainsäädäntöä jne, mutta nämä ehkä jo työelämästä tuttuja.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      374
      4764
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      86
      1914
    3. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      67
      1641
    4. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      44
      1566
    5. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      241
      1486
    6. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      29
      1420
    7. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      60
      1396
    8. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      54
      1377
    9. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      11
      1254
    10. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1245
    Aihe