Talvirengastestien olosuhteet näyttävät irronneet kauas niistä olosuhteista joissa renkailla todellisuudessa ajetaan, Lappi poikkeuksena.
Etelässä saamme nastarenkaista maksimaaliset haitat eikä mitään hyötyä. 100 km nastoilla sulalla tiellä kuluttaa noin 1 kg asfalttia. Se päätyy ympäristöön. Pöly lentää ja maisema saastuu.
80 % kuskeista ajaa nastoilla. Tämä kertoo ongelman suuruudesta. Kustannukset kansantaloudelle ovat melkoiset.
Nastarenkaat ovat vaikea aihe johon autoilijat suhtautuvat tunteella, vähän kuin jenkit aseisiinsa. Norjassa nastoille asetettiin haittamaksu ja niiden käyttö romahti. Onnettomuudet vähenivät. Meillä ei poliitikot uskalla aiheeseen tarttua.
Mutta nastojen haitallisuudesta ja niiden aiheuttamista kustannuksista olisi syytä alkaa käydä keskustelua. Syvät urat teillä eivät ole turvallisia.
Rengasala on puolustanut nastarenkaiden tarpeellisuutta. Mutta sillä on oma etunsa tässä.
Sen tarinassa Suomessa tarvitsee aivan erityiset Pohjoisiin olosuhteisiin tehdyt talvirenkaat jotka kotimainen valmistaja osaa tehdä parhaiten. Väite ontuu pahasti.
Nyt talviset kuvat ovat usein alpeilta kun meillä on vetistä ja loskaa. Alpeilla ajetaan renkailla jotka meillä luokitellaan talvioloissa vaarallisiksi. Jotenkin tässä koko keskustelussa on vedätyksen makua. Lappi ei ole koko Suomi, etelän olot ovat aivan eri juttu.
Suomen talvii on nykyään kuin Manner Euroopan pohjoisosissa
5
<50
Vastaukset
- Anonyymi
Kannattaisikohan joskus katsoa minkälaista keliä Kehä III ulkopuolella on. Ai niin, et uskalla koska eksyisit.
- Anonyymi
No minkälaista siellä on tällä hetkellä? Vastaat varmasti, kun asiantuntija olet.......
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No minkälaista siellä on tällä hetkellä? Vastaat varmasti, kun asiantuntija olet.......
Eilen oli sohjoa tiellä, tänään talvisempi keli. Eteläsuomessa on niin järjetön liikenne, että tiet pysyvät jo senkin takia paremmin sulina kuin muualla Suomessa. Lisäksi siellä suolataan teitä jatkuvasti. Kun lähdet Kehä III ulkopuolelle niin alat pikku hiljaa huomaamaan, että maisema alkaa muuttumaan aika talviseksi. Kesärenkailla ei muualla Suomessa pärjää. Toisekseen pakkanen voi "yllättää" eteläsuomessakin joten talvella pidetään talvirenkaat alla vaikka inttäisitkin vataan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eilen oli sohjoa tiellä, tänään talvisempi keli. Eteläsuomessa on niin järjetön liikenne, että tiet pysyvät jo senkin takia paremmin sulina kuin muualla Suomessa. Lisäksi siellä suolataan teitä jatkuvasti. Kun lähdet Kehä III ulkopuolelle niin alat pikku hiljaa huomaamaan, että maisema alkaa muuttumaan aika talviseksi. Kesärenkailla ei muualla Suomessa pärjää. Toisekseen pakkanen voi "yllättää" eteläsuomessakin joten talvella pidetään talvirenkaat alla vaikka inttäisitkin vataan.
Ei tarvitse lähteä edes kolmoskehän ulkopuolelle kun talvirenkaille on käyttöä. Kehän sisäpuolella pääkadut aurataan ja suolataan ahkerasti lähes koko talven sulaksi asti. Mutta kun siirrytään sivukaduille ja asuinalueiden kaduille, auraus onkin jo huonompaa, eikä suolausta yleensä tehdä, silloin tarvitaan ainakin jonkinlaisia talvirenkaita. Nastoja kaipaa pääkaupunkiseudulla he jotka ovat jonkun kerran jääneet sutimaan bussien kiillottamiin risteyksiin, tai pelkäävät jäisillä sivuteillä tieltä suistumista.
- Anonyymi
Rengastestit ovat irtaantuneet todellisuudesta jo aikakausia sitten.
TM& co pyrkiii varjelemaan jyrsimien myyntiä. Jyrsimiä testataa upouusina ja ollaa visusti hiljaa siitä, miten pito voi romahtaa jo yhden paljaalla asvaltilla ajetun vuoden jälkeen. Testejä tehdään paksulla ja sileällä jäällä - onhan luistirata ja jäätie ne kaikkein yleisimmät ajoradat?
Ne musta jää ei kuulu testiohjelmaan. Sehän ei ole millään lailla vaarallista eikä yleistäkään rannikoilla? Vai olisiko syynä se, ettei jyrsimet oikein pärjää, kun jääkerros on nastanulkonemaa ohuempi? Sama juttu myös kaupunkien (oikeiden kaupunkien) noppakivikaduilla.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mietitikö nainen koskaan
Miksi me ollaan päädytty tähän pisteeseen. Lähestmistapaa ei ole. Tarvitaanko me oikeasti enää tätä.1211708Olisi hauska tietää
Koska huomasit pitäväsi minusta? Itse taisin ihastua sinuun heti silloin kun tavattiin ensimmäistä kertaa. Miehelle, jon611086Marin on ehkä maailman kaunein "Nelikymppinen"
Marinin julkaisu on saanut yli 68 500 tykkäystä. Postauksen kommenttikentässä ylistetään paljon Marinin kauneutta, jota1441049- 97895
En kelpaa sinulle
Varattuna - olen sinulle ongelma. Eroaminen vuoksesi voi olla turhaa, sillä me ei puhuta, kun olen varattu ja kumpikin v76890Vernu Vasunta
On mahotonta miten marjanpoimijoita on kohdeltu! Eikö paremmalla kohtelulla olisi saanut paremman tuloksen?23861Minun on vaan päästettävä irti
Toiveesta. Satutan vain itseäni😥😔. Toivon sinulle pelkkää hyvää, eläthän elämäsi parasta aikaa, mutta en halua enää k37830Kertoisit jo
Rakastatko minua vai olenko käsittänyt väärin onko tämä vaan ystävyyttä tai kaveruutta? En haluaisi enää nolata itseäni42749Taidat vanhempi nainen
Haluta sen tien itsellesi. juokse vaan karkuun ! Pahentaa vaan asiaa.Pitäs toimia ihan toisin päin60745En koskaan saanut asiattomia kuvia!
Silloin kun olin vielä nuori, kukaan mies ei koskaan lähettänyt minulle asiattomia kuvia itsestään. Jos tiedätte mitä ta156721