Niskat jumissa ja totaalisesti paniikissa :(

Anonyymi

Onko muita joilla on niskan/hartioiden/yläselän jumit kroonistuneet?
Huimausta, paha, kuvottava olo, mitään ei tahdo saada syötyä.
Nyt vetänyt vaan kuukausitolkulla Nutrilettia ja jugurttia, eli helposti "nieltävää".

Huimaus on pahinta! :(
Tuntui pahimmillaan, että putoaa vessanpöntöltäkin!
Ja makuuasentoon ei uskaltanut mennä päivisin, kun pelkäsi nousemista,
ja miten paljon huippaa....

Särkylääkkeitä ja geeliä kuluu.... ja joskus aina pahoinvointilääkettä otan.

Olen käynyt hierojalla nyt 2 kertaa.
Seuraava ilta ja päivä yhä paheni hiumaus, hän sanoi, ettei ihme, olet pahoin jumissa!
Myös tämä korona-aika on tehnyt tehtävänsä, liian vähän liikun ja se jatkuva jännitys!
Paniikkihäiriöstä olen muutenkin kärsinyt vuosia. Ja hermoilen lähes kaikkea,
vaikka osa on todellista stressiä, vaikeita tilanteita yms.

Hieroja sanoi, ettei tämä mene hetkessä :( joutuu käymään 2 vk välein.
Onko muilla ollut samoja oireita?

13

194

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Minulla oli muutama vuosi sitten niin pahasti niska jumissa, että en voinut nousta sängystä edes istumaan ilman että oksensin ja huimaus oli kauhea!
      Pääsin saattajan avulla lääkäriin ja ensin epäiltiin jotain aivoissa, kasvain tai muu sellainen koska oireet oli niin pahat. Harkittiin selkäydinpunktion ottoa. En nyt muista miksi sitten ei kuitenkaan otettu ja ihan kotona hoitelin. Meni viikossa ohi.
      Minulla on niskassa kuluma joka on todettu jo nuorena. Se voi olla osasyy tuohon niskajumiin. Vuosia kärsinyt niskavaivoista ja välillä itkua vääntää mutta noin pahaksi ei onneksi enää ole mennyt. Kuumavesipullolla haudon ja kipugeeliä.
      Tämän kanssa elän. En tiedä voiko mitenkään oikein auttaa. Ehkä joku kiropraktikko tai fysioterapeutti?

    • Anonyymi

      Monilla on tuollaisia oireita.

      • Anonyymi

        Stressioireet on hyvin monenkirjavia.
        Kun oksentelu alkaa olla huimauksen jatkeena, lääkärit saattavat puhua Menieren taudista.


    • Anonyymi

      Ei ehkä ihan noin pahana, mutta välillä tuntuu että näkö häviää, pyörryttää yms. Paras lääke minkä olen itse löytänyt on vesijumppa. No koronan pentele tuli ja pilasi senkin, eli nyt joutuu kuminauhalla vetelemään.

      Hassuinta yhtälössä on se, että välillä on parempia kausia, mutta sitten ihan selkeästi huomaa milloin on jumpat jäänyt vähiin, ja on palattava kuminauhan pariin.

    • Anonyymi

      Kiitos vastauksista, on näköjään muillakin ollut, mikä on toki helpottavaa kuulla, muttei kenellekään helppoa siinä tilanteessa :(

      Mulla on välillä varsinainen "jännitysnäytelmä" päästä suihkuun!
      ja hiusten pesu sama juttu, ei aina kestä päätä pitää alaspäin,
      kun alkaa keinumaan....

      Poikani haki pyynnöstä Hankkijalta hevoslinimenttiä, toinen on kaksiteho ja toinen lihasten verenkiertoa lisäävä ja rentouttava.
      Kokeilen nyt kumpaakin! Eli " hevoskuuri " :)

      Jos vaan alkaa auttaa, ilmoittelen tänne sitten,
      olen nimittäin kuullut, että jotkut ovat saaneet niistä apua,
      ja kun ajattelee hintaa, tulee halvaksi, verrattuna apteekin kipugeeleihin.
      Siis todellakin niitä on kulunut.
      Linimenteistä toinen on litran pullo ja toinen puolen litran.
      Hinta yhteensä n. 23e.

      Kokeilen pienelle alueelle ensin, jos tulee esim iho-oireita.

      • Anonyymi

        Kipugeeleistä tai lääkkeistä... Itselläni ne ei pitkässä juoksussa auttaneet. Toki niitä tulee käyttää jos on tulehduksen akuutti vaihe päällä, mutta muutoin pidempi apu, tuli lihaskunnosta.


      • Anonyymi

        Moi! Onko ollut sinulle apua hevoslinimentistä? Käytätkö noita molempia?


    • Anonyymi

      Kannattaisi pyrkiä lääkkeettömiin hoitoihin. Kipulääkkeistä tulee pitkällä aikavälillä uusia terveysongelmia. Äskettäin sain tietää, että jotkut kipulääkkeet mm. lisäävät kuulon heikkenemistä. Tiedän, että korvassa sijaitsee tasapainoelin. Eli en tieten tahtoen käyttäisi lääkkeitä, jotka vaikuttavat elimeen, jossa sijaitsee tasapainoelin, jos oireena on muutenkin pyörrytystä.

      Itselläni tuki- ja liikuntaelinkivut eivät ole pahin oire. Minulla on hypermobiliteettidiagnoosi, eli sidekudokseni on muutenkin laadultaan heikkoa ja nivelet ovat yliliikkuvat. Välillä saan pyörrytystä jopa kävellessä. Koetan vain asetella pääni mahdollisimman hyvään ja luonnolliseen asentoon. Olo on ikävä, mutta kertaakaan en ole pyörtynyt. Pidän vaivaa niskaperäisenä, mutta erikseen sitä ei ole tutkittu.

      Ystävälläni niskaperäisiä huonovointisuuksia tutkittiin kaikilla mahdollisilla tutkimuksilla, mutta loppupäätelmä oli, että mitään ei saatu selville. Eli kyseessä on alue, jota on varsin vaikea tutkia varmasti. Oireita selittävää ei välttämättä löydy.

      Verensokerinheittelyt varmasti pahentavat oireita (ainakin itselläni). Joten kannattaisi pyrkiä syömään jotain, joka imeytyy hitaasti, eikä päästä verensokereita heittelehtimään.

    • Anonyymi

      Kokeile magnesiumöljyä iholle ja magnesiumjalkakylpyä. Älyttömän rentouttavaa, varsinkin jalkakylpy. Itse ainakin nukun hyvin sen jälkeen, rentoutunut olo ja hyvä mieli jopa - vaikka ei olisi mitään syytä olla hyvä mieli;) siis, olen paniikissa erinäisistä elämäntilanteen tekijöistä jatkuvasti. Tämä auttoi.

      Magnesium vaikuttaa hermoston serotoniini- ja glutamaattivälittäjäaineisiin ja parantaa d-vitamiinin imeytymistä. Suun kautta otettavat pillerit voivat joskus aiheuttaa vatsavaivoja (varsinkin oksidimuotoinen magnesium), ihon kautta imeytyvä öljy tai kylpy ei.

      Halpa konsti, iso hyöty.

    • Anonyymi

      Ap kirjoittaa käyneensä hierojalla, ja laittaneensa voiteita niskaan.
      Ne eivät välttämättä paljoa auta, lisäksi pitäisi olla jumppaa.

      Alkuun pieniä venytyksiä sen verran mitä kipu sallii, ja pikkuhiljaa laajentaa liikkeitä ja lisätä toistojen määrää.
      Kaikkiin jumeihin liike on paras, koska se venyttää jumittuneita kohtia.
      Lihakset tarvitsevat liikuntaa, että niissä pysyy voimat ja toimintakunto.

      Tiedän, tiedän, että kipu varmastikin estää liikkumista, mutta kannattaa kokeilla.
      Voi aloittaa aivan pienestä.

      Itsekin kärsin niskavaivoista, ajoittain kovistakin kivuista, eli tiedän mitä eläminen on kivun kanssa. Minua on kuitenkin venyttely auttanut.

    • Anonyymi

      Samoin voin todeta. Pitää venytellä ja tehdä rentoutusliikkeitä ainakin muutaman kerran viikossa, niin niska ja hartianseutu pysyy kunnossa, ei pysy ilman venytyksiä.

      Kipugeeliä tietenkin tarvittaessa lisäksi voi laittaa.

    • Anonyymi

      Se on pahin tuo Epäkäslihas , yleensä just oikealta puolelta vetää täysin jumiin, ja säteilee käsivarteen ja niskaan, korvan ja silmän taakse ja tekee myös ilkeän päänsäryn.
      Netistä löytyy kuvia.
      Joskus harvemmin myös vasemmalla puolella.
      Toinen kuulemma usein ihmisillä vaivaava on ojentajalihas.
      Kivut säteilevät ihan outoihin paikkoihin.

      Hapenpuute yleensäkin, ja lihasten hapenpuute siinä on mukana,
      päätteellä työskentely, tai väärät liikkeet, stressi ja paniikki, plus varmaan muutakin.
      ap

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      63
      2003
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      54
      1725
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      58
      1629
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1557
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1525
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1455
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1326
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1291
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1183
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1158
    Aihe