Vhf huvivenekanavat

Anonyymi

Ostin kotimaisesta liikkeestä puhelimen ja myyntitekstissä mainittiin esiasennetuista huvivene- ja kalastuskanavista. Kanavanappulaa pyörittäessä ei kuitenkaan tule vastaan L- tai sen kummemmin F - kanavia. Pitäisikö kanavien siitä listalta löytyä vai onko joku muu jippo, jota en nyt vaan osaa? Aikaisemmissa puhelimissa minulla ei ole em kanavia ollut kun ovat olleet ulkomaista alkuperää joten en aikaisemmin ole käyttänyt. Käyttöohjeessa ei luonnollisesti tunneta näitä suomalaisia erikoisuuksia.

20

901

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Huomaa ettei sinulla ole myös asianmukaista radioaseman hoitaja pätevyyttä ja se meinaa sitä, että vhf aluksessasi on laiton.

      Jos sinulla on paperit, niin tiedät kyllä nuo kanava jutut ja jos et muista, niin tiedät mistä saat...

      • Anonyymi

        Jopas oli tiukka poliisi


      • Anonyymi

        On minulla pätevyys ja luvat löytyy puhelimiin, mutta kanavia en nyt löydä. Ja mitä neuvoihin tulee, otan niitä vastaan mieluusti luku- ja kirjoitustaitoisilta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On minulla pätevyys ja luvat löytyy puhelimiin, mutta kanavia en nyt löydä. Ja mitä neuvoihin tulee, otan niitä vastaan mieluusti luku- ja kirjoitustaitoisilta.

        Sen kummemmin ajattelematta (osaan lukea ja vähän kirjoittaakin) ehdottaisin, että kysyt myyjältä. Kun et edes kertonut laitteen mallia ei kukaan muu vastausta voi sille tietää, miksi et myyntitekstin mukaisia ominaisuuksia laitteestasi löydä.


    • Anonyymi

      Minäkin kääntyisin myyjän puoleen, sillä vaikka puhelin tukee näitä L tai P kanavia, niin ne voi joutua ohjelmoimaan sinne erikseen.

      • Anonyymi

        " myyntitekstissä mainittiin esiasennetuista huvivene- ja kalastuskanavista"


    • Anonyymi

      Kuuluuko FM-kanavat kuitenkin?

    • Anonyymi

      Kaverilla tuollainen kirppislöytö
      https://icomuk.co.uk/ic-m601-waterproof-fixed-combined-vhf-dsc/4068/1213/104/
      vuosien takaa. Mukana kuulemma kuitti naapurin kruunuissa.

      Tarjosi mulle, vaan tekeekö tuolla mitään, minkään arvoinen? Tai saako siitä järkevästi Suomenmaassa toimivaa, jos täällä ei koskaan ole ollut käytössä?

      Jos toimiva laite olisi, niin sitten voishan kursseille lähteä..

    • Anonyymi

      Kuten aiemmissa kommenteissa olikin, kysy asiaa myyjältä ja lue laitteen käyttöohje. Siellä on ohjeet, miten nuo kanavat saa lisättyä, jos ne puuttuvat. Ainakin Raymarinen tuotteiden käyttöohjeissa nuo neuvot löytyivät. Muistaakseni ainakin uuden laitteen käyttöönoton yhteydessä syötetään Taffilta saamasi koodi ym. perustiedot, jonka jälkeen kaikki ominaisuudet ja myös puuttuvat maakohtaiset L- kanavat saa näkyviin. Nuohan sinä jo tiesitkin, kun olet suorittanut Meri VHF - käyttäjän tutkinnon:).

      • Anonyymi

        Lisäys äskeiseen kommenttiini. Koodilla tarkoitin MMSI-numeroa, jonka saa Traffilta lupaa anottaessa. Jos laitteelle on jo ohjelmoitu MMSI-numero, on laite ohjeloitava uudelleen maahatuojan toimesta.
        230-alkuinen MMSI-numero ohjelmoidaan aluksen kaikkiin kiinteästi asennettaviin VHF/DSC ja MF/HF/DSC-radiopuhelimiin


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lisäys äskeiseen kommenttiini. Koodilla tarkoitin MMSI-numeroa, jonka saa Traffilta lupaa anottaessa. Jos laitteelle on jo ohjelmoitu MMSI-numero, on laite ohjeloitava uudelleen maahatuojan toimesta.
        230-alkuinen MMSI-numero ohjelmoidaan aluksen kaikkiin kiinteästi asennettaviin VHF/DSC ja MF/HF/DSC-radiopuhelimiin

        Ainakin Raymarinen manuaalista löytyy kohta, jossa on ohjeet yksityisten maakohtaisten L- ja F- kanavien lisäämiseksi, jos ne puuttuvat. Minä jouduin lisäämään ne, vaikka ostin laitteen Suomesta Raymarinen viralliselta jälleenmyyjältä.


    • Anonyymi

      Kyllä ne L ja F - kanavat ainakin Lowrance vhf ssä tulee samassa listassa muiden kanavien kanssa nuppia pyörittämällä.

    • Anonyymi

      Onkohan kyseessä Garmin?
      Itse ostin Garminin VHF:n pari vuotta sitten ja siitä puuttui L-kanavat.
      Googlasin ja löysin ruotsinkieliset sivut jostain, missä kerrottiin miten L-kanavat saa esille.
      Myyjä ei tiennyt asiasta mitään...

    • Anonyymi

      Noniin. Homma selvisi. Ja kuten sain ohjeeksi, piti kääntyä myyjän puoleen. Tämä kertoi, että laitteeseen pitää asentaa "alueeksi ruotsi" niin esiohjelmoidut kanavat ilmestyvät listaan.

      MMSI-numeron ohjelmoinnilla laitteeseen ei ole mitään vaikutusta kanavalistaan. Käsittääkseni laaitteen pitäisi toimia pelkkänä radiona ja AIS-vastaanottimena ilman MMSI-numeroakin, samalla tavalla kuten toimii VHF, josta puuttuu DSC-toiminnot.

      • Anonyymi

        Hienoa että tulit kertomaan miten homma lähti käyntiin. Tästä voi olla jollekulle tulevaisuudessa hyötyä.
        Minulla on itselläni vielä vanha Sailor käytössä, joten MMSI numeroa en ole tarvinnut, mutta kyllä tuon radiosi täytyy toimia ilmankin tuota numeron hankkimista.
        Miksi et kuitenkin laittaisi sitä täyteen GMDSS valmiuteen.
        DSC laite antaa valmiuden hätähälytyksen, joka voi pelastaa ihmishenkiä.
        Bootmann


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hienoa että tulit kertomaan miten homma lähti käyntiin. Tästä voi olla jollekulle tulevaisuudessa hyötyä.
        Minulla on itselläni vielä vanha Sailor käytössä, joten MMSI numeroa en ole tarvinnut, mutta kyllä tuon radiosi täytyy toimia ilmankin tuota numeron hankkimista.
        Miksi et kuitenkin laittaisi sitä täyteen GMDSS valmiuteen.
        DSC laite antaa valmiuden hätähälytyksen, joka voi pelastaa ihmishenkiä.
        Bootmann

        Joo siis on laite täydessä valmiudessa ja dsc on käytössä myös. Mainitsin vain ettei MMSI - numero vaikuta aluekohtaisiin asetuksiin ja kanavalistaan, kuten joku epäili. Lähinnä hätähälytysmahdollisuuden ja AISin takia käytän koko laitetta. Esim viime kesänä en puhunut radioon kertaakaan. Toissa kesänä ehkä kahdesti ja niistäkin toinen oli testi rannikkoasemaan..


    • Anonyymi

      Mistä olen jäänyt patsikun en ole pitkän urani aikana kostaan tarvinnut enkä käyttänyt meriVHF:n huvivenekanavia? Olen pärjännyt kaksoiskuuntelulla 16 ja 71 ihan hyvin ja aina tarvittaessa siirtynyt vaipaille kanaville juttelemman.

      • Anonyymi

        Kyllähän ilmankin pärjää. Lähinnä eskaadereissa tai kalaporukalla tms, voi paikallisesti olla helppoa käyttää jotakin tiettyä vapaata huvivenekanavaa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 180
      1915
    2. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      50
      1836
    3. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      135
      1568
    4. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      137
      1363
    5. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1314
    6. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1174
    7. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      48
      1152
    8. Naisten tyypilliset...

      Naiset ei varmaan ymmärrä itse miten karmealle heidän tavara haisee. Miehet säälistä nuolevat joskus, yleensä humalassa
      Ikävä
      10
      1121
    9. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      10
      1099
    10. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      3
      1098
    Aihe