Kumpaa pelkäät metsästäjää vai petoeläintä?

Anonyymi

Pohjois-savon suonenjoella sattui vakava metsästysonnettomuus lauantaina.Kiväärillä ammuttu laukaus osui uhria keskivartaloon ja mies loukkaantui vakavasti. Metsästäjä luuli uhria riistaeläimeksi. Reilu kuukausi sitten Urho Kalevan kansallispuistossatapahtuistossa tapahtui kuolemaan johtanut metsästysonnettomuus. Metsästäjä ampui pyöräilijän kuoliaaksi luultuaan tätä riistaeläimeksi. Tapaus oli jo silloin toinen kuolemaanjohtanut metsästysonnettomuus tälle vuodelle.
Nyt varsinkin korononan aiheuttamana poikkeusaikana kun ihmiset ulkoilevat ja harrastavat paljon liikuntaa luonnossa ja erityisesti metsässä.
Itse pistin ainakin merkille että monet metsässä liikkujat käyttivät liikkuessaan metsässä metsästyskauden ollessa parhaimmillaan käynnissä huomioliivejä.
Henkilökohtaisesti olen sitä mieltä että metsässä liikkuminen kuuluu jokamiehenoikeuksiin ja siellä pitäisi pystyä liikkumaan jokaisen turvallisesti pelkäämättä metsästäjien luoteja ja ilman huomioliivejä.
Lauantainen suonenjoen tapaus todistaa että metsässä liikkuminen mestästysaikaan ei ole enää turvallista. Halusinkin tehdä nyt pienen gallup kyselyn kumpaa pelkäät metsässä uloillessasi enemmän metsästäjää vai petoeläintä?

70

1774

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Metsästäjät tekevät hyvää työtä harventaessaan petokantaa, jotta puunhalaajat voivat liikkua turvallisesti.

• Anonyymi

Petoeläimet eivät suomessa ole koskaan ihmisen päälle hyökänneet. Sen lisäksi susi ja ahma luokitellaan maassamme rittäin uhalalaisiksi lajeiksi joissa nyt ei paljon enää harventamista muutenkaa ole.
        Uskallan väittää että pelko petoeläimiä kohtaan on ihmisen omaa mielikuvitusta mutta aihe pelkoon metsästäjää kohtaan on nyt todellista. Pelkästään tämän syksyn aikana metsästäjät ovat ampuneet viisi kertaa ihmistä riistaeläimenä. Kaksi näistä ainakin on päättynyt uhrin kuolemaan. Viimeisimmän lauantain tapauksen uhrin tilasta en tiedä. Näin jouluna ei soisi kenenkään perheelle sitä joulua minkä metsästäjä suonenjoella kyseiseen perheeseen aiheutti.
        En minä näe tässä metsästäjien työssä, mitä sinä hyvä pidät, mitään hyvää. Korjatkaa jos olen väärässä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Petoeläimet eivät suomessa ole koskaan ihmisen päälle hyökänneet. Sen lisäksi susi ja ahma luokitellaan maassamme rittäin uhalalaisiksi lajeiksi joissa nyt ei paljon enää harventamista muutenkaa ole.
        Uskallan väittää että pelko petoeläimiä kohtaan on ihmisen omaa mielikuvitusta mutta aihe pelkoon metsästäjää kohtaan on nyt todellista. Pelkästään tämän syksyn aikana metsästäjät ovat ampuneet viisi kertaa ihmistä riistaeläimenä. Kaksi näistä ainakin on päättynyt uhrin kuolemaan. Viimeisimmän lauantain tapauksen uhrin tilasta en tiedä. Näin jouluna ei soisi kenenkään perheelle sitä joulua minkä metsästäjä suonenjoella kyseiseen perheeseen aiheutti.
        En minä näe tässä metsästäjien työssä, mitä sinä hyvä pidät, mitään hyvää. Korjatkaa jos olen väärässä.

Tuo ei pidä paikkaansa, että petoeläimet eivät olisi Suomessa käyneet ihmisen kimppuun. Ruokolahdella 1998 karhu tappoi lenkkeilijän. Hankasalmella 2006 karhu raateli naisen niin pahasti, että jäi pysyvät vammat. Lisäksi on muitakin tapauksia joissa karhu on käynyt ihmisten päälle, mutta niissä ei käynyt yhtä pahasti vaan vammat oli lievempiä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tuo ei pidä paikkaansa, että petoeläimet eivät olisi Suomessa käyneet ihmisen kimppuun. Ruokolahdella 1998 karhu tappoi lenkkeilijän. Hankasalmella 2006 karhu raateli naisen niin pahasti, että jäi pysyvät vammat. Lisäksi on muitakin tapauksia joissa karhu on käynyt ihmisten päälle, mutta niissä ei käynyt yhtä pahasti vaan vammat oli lievempiä.

Ettei se vaan ollut se ruokolahden leijona? : )

• Anonyymi

Metsästyskiima on vakavin ja ympäristölle vaarallisin mielen sairauksista.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Metsästyskiima on vakavin ja ympäristölle vaarallisin mielen sairauksista.

Ihminen ei olisi kehittynyt tähän olotilaan ilman metsästystä ja kalastusta!
        Millaisilla opeilla olet diagnoosisi tehnyt.
        Arvaan vain että harhaopeilla????????????????

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Hyvä kommentti ja peukutan!

• Anonyymi

Tuohon aloitukseen voisi vastata filosofisesti; Se on tuurissa kenelle sattuu kasvamaan suuri k..pä.
      Turha se on tohista noista vahingoista ja koettaa maalittaa metsästäjiä, sitä voi ihminen kaatua vaikka portaissa ja kuolla, ei sekään ole kenenkään syy.

• Anonyymi

Mutta se on metsästäjän syy jos ampuu ihmistä kohti. Kyllä näille pitäisi vähän tukkapöllyä antaa jos ei erota saalisriistaa ihmisestä. Ellei ole varma niin ei ammu. Itekin olen metsästäjä.

• Anonyymi

Olet siis sitä mieltä että näistä tapauksista pitäisi vaijeta. Ja että kun ihmiset näistä aivan käsittämättömistä tämän syksyn aikana tapahtuneista metsästysonnettomuuksista keskustelevat, nämä keskusteliat maalittavat metsästäjiä.
        Luulen että olet osittain väärässä. On totta että portaissa kaatuminen ja sen seurauksena tullut kuolema on vahinko joka ei ole kenenkään syy. Uskallan kuitenkin väittää että kun metsästäjä ampuu metsässä täysin viattoman ulkoilijan kyseessä kyse ei ole portaissa kaatumiseen verrattavasta vahingosta. Tapaukselle on myös selvä syyllinenkin. Väitän myös että kun asiasta keskustellaan, keskustelu ei maalita metsästäjiä. Näihin tekoihin syyllistyneet metsästäjät maalasivat metsästys harrastuksen itse. Kun tälläisiä tapauksia sattuu, metsästyksen harrastaminen on kiellettävä!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Olet siis sitä mieltä että näistä tapauksista pitäisi vaijeta. Ja että kun ihmiset näistä aivan käsittämättömistä tämän syksyn aikana tapahtuneista metsästysonnettomuuksista keskustelevat, nämä keskusteliat maalittavat metsästäjiä.
        Luulen että olet osittain väärässä. On totta että portaissa kaatuminen ja sen seurauksena tullut kuolema on vahinko joka ei ole kenenkään syy. Uskallan kuitenkin väittää että kun metsästäjä ampuu metsässä täysin viattoman ulkoilijan kyseessä kyse ei ole portaissa kaatumiseen verrattavasta vahingosta. Tapaukselle on myös selvä syyllinenkin. Väitän myös että kun asiasta keskustellaan, keskustelu ei maalita metsästäjiä. Näihin tekoihin syyllistyneet metsästäjät maalasivat metsästys harrastuksen itse. Kun tälläisiä tapauksia sattuu, metsästyksen harrastaminen on kiellettävä!

Metsästäjä saa rangaistuksen, vastaus on siinä! Tapat tai vahingoitat jollain muulla tavalla toista ihmistä, saa rangaistuksen.
        Ne jorka eivät ole tehneet vahinkoa, sellaista ei voi rangaista.
        Metsästyksen kieltäminen ampuma aseella, sitä voi pitää joukkorangaistuksena.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Metsästäjä saa rangaistuksen, vastaus on siinä! Tapat tai vahingoitat jollain muulla tavalla toista ihmistä, saa rangaistuksen.
        Ne jorka eivät ole tehneet vahinkoa, sellaista ei voi rangaista.
        Metsästyksen kieltäminen ampuma aseella, sitä voi pitää joukkorangaistuksena.

Ei ole enää kyse yksittäistapauksista tapauksia saman vuoden aikana on sen verran paljon.
        Kun yleisesti tiedossa on että metsästysaikaan metsässä muuten ulkoilevien on syytä kantaa huomioliivejä, eikä edes huomioliivit ole aina uhria pelastamaan riittäneet,
        on harrastus mennyt pahasti överiksi! Tällöin ei enää riitä että sakotetaan yksittäistä ihmistä vaan rangaistuksen on oltava laajempi.Kun ihmisiä kuolee metsästäjien järjettömän ampumisen seurauksena toimien niiden estämiseksi tulee olla tapausten vakavuuden tasolla.
        Näitä toimia ovat ampuma-aselain kiristäminen, metsästämisen laissa kieltäminen ja vankeusrangaistukset ampujalle.

• Anonyymi

Riistaeläimen habituksella varustetun hörhön kannattaa pysyä kotona.

• Anonyymi

Hörhöt hörhöilköön kaupungeissa eikä metsissä kyttäämässä metsästäjiä.

• Anonyymi

Miksi hänen kannattaisi kotona pysyä? Uhkaako häntä mielestäsi jokin siellä metsässä?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Korona aikaan ihmiset liikkuvat paljon ulkona luonnossa ja metsissä. He eivät ole siellä kyttäämässä metsästäjiä. Tämä aika vaan ajaa ihmiset ulos ja luontoon.
        Heillä pitää olla siellä oikeus liikkumiseen ja ulkoiluun täysin turvallisesti.
        Nyt kuitenkin nämä tapaukset kertovat että sitä turvallisuutta ei ole. Korjaa mikäli olen väärässä?

• Anonyymi

Pysy ihmeessä

• Anonyymi

Hyvä että myönsit habitukses

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kun ampuu niin siinä pitää olla tappamisen meininki.

• Anonyymi

Vanhat kuurot ja puolisokeat saavat lähteä metsälle vaarallisten aseiden kanssa.
      Suomen aseenkanto - ja metsästyslaki on aivan järjetön.

• Anonyymi

Luulen että nyt asiaan suonenjoen tapauksen jälkeen tulee muutos. Heitän villin veikkauksen, lait tulevat kiristymään.
        Aseenkantolakiin on tehtävä isoja muutoksia, metsästys harrastuksena kiellettävä.

• Anonyymi

Eiköhän nää nuoremmat mettämiehet niitä hosujia oo. Ee vanhemmat niinkää

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Luulen että nyt asiaan suonenjoen tapauksen jälkeen tulee muutos. Heitän villin veikkauksen, lait tulevat kiristymään.
        Aseenkantolakiin on tehtävä isoja muutoksia, metsästys harrastuksena kiellettävä.

Ei metsästäjä edes saa aseenkantolupaa, ainoastaan aseen hallussapito lupa!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei metsästäjä edes saa aseenkantolupaa, ainoastaan aseen hallussapito lupa!

Saa aseluvan!

• Anonyymi

Tumpeloita ja hätähousuja metsästäjiä. Itsekin olen metsästäjä ja tolkun metsästäjiä ei tarvitse pelätä.

• Anonyymi

Juuri näin

• Anonyymi

kiväärin luoti voi tull ja sattua kilometrienkin päästä ja seon vahinko,muttei ole silloin jos latvalinnustaessa ampuu tietoisesti kylää kohti

• Anonyymi

on paljon suurempi todennäköisyys joutua suomessa hömelön metsästäjän ampumaksi kuin minkään eläimen kohteeksi. suomessa ei tällaisia eläimiä ole. suomen metsästäjät eivät ole metsästäjiä. juuri iltasanomat uutisoi, että suomessa on syksyllä ammuttu ihmisiä ankkoina, kyyhkyinä, hirvinä, poroina, teerenä ja metsona ja tätä rataa. ei hemmetti mitä sakkia. jopa polkupyöräilijä ammuttiin lintuna. suomen metsästäjiltä pitäisi perustellusti viedä kaikki aseet pois.

• Anonyymi

Suonenjoen tapauksessa ihmistä ammuttiin peurana. Kukaan ei ole koskaan joutunut suomessa minkään metsän eläimen kohteeksi. Tälläiset höpinätkin ovat täysin järjenvastaisia eikä niissä ole mitään todellisuus perää. Toki koira on ihmisen päälle käynyt. Paikallislehden kuvat korkeallakankaalla koiran raatemasta kädestä olivat karmaisevat. Syy ja vastuu kuitenkin tässä tapauksessa on koiran omistajilla. Normi oloissa kasvanut lemmikkikoirakaan ei ihmisen päälle normaalisti hyökkää.

• Anonyymi

Ethän vaan nyt yleistä.

• Anonyymi

Kyllä tämä on täysin käsittämätöntä, miten voi metsästäjä olla noin sokea. että ei erota aukealta pellolta ihmisiä ja kauriita. Ei tuollaisille olisi pitänyt koskaan metsästyskorttia ja vielä vähemmän aseiden kantolupaa myöntää. Itsekin metsästi nuorena, mutta ei kyllä olisi tullut mieleenkään ampua ennen kuin on täysin varma mitä ampuu ja missä ampuu.

• Anonyymi

Toivottavasti tuolta metsästäjältä otetaan kaikki aseet ja aseluvat pysyvästi pois.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Toivottavasti tuolta metsästäjältä otetaan kaikki aseet ja aseluvat pysyvästi pois.

Ei voi riittää. Vankeusrangaistus on ainoa oikea rangaistus tässä tapauksessa. Kyseisellä henkilöllä ei voi olla mitään oikeutta kantaa asetta enää koskaan.

• Anonyymi

Täysin käsittämätönta tästä tekee se että tapaus oli tälle vuotta jo viides!!! Tapauksella täytyy olla vakavat seuraukset metsästykselle. Enää tässä harrastuksessa tapahtuvia asioita ei voi katsoa läpi sormien. On ison keskustelun paikka.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Täysin käsittämätönta tästä tekee se että tapaus oli tälle vuotta jo viides!!! Tapauksella täytyy olla vakavat seuraukset metsästykselle. Enää tässä harrastuksessa tapahtuvia asioita ei voi katsoa läpi sormien. On ison keskustelun paikka.

Olisi aihetta televisiokeskustelulle!
        Mielestäni nämä kohtalokkaat riistalauksukset ammutaan liian hätäisesti.
        Vaikkakin teeri hyppää puskasta lentoon vikkelästi min pitäisi silti käyttää sellainen tunnistukseen että varmuudella tunnistaa kohteen ennen kuin ampuu eikä ammu silloin kun kuulee ääntää ja näkee liikettä ja luulee olevan sen teeren.
        Samoin kuten kauriin ampuminen, täytyisi täydellä varmuudella havainnoida että se tosiaankin on kauris, ei luulla! Lisäksi täytyisi muistaa myös varmistaa että ampumasuunta on turvallinen. Täytyisi olla selvillä onko ampunmasuunnassa esim. ulkoilureitti, polku tai tie yms. mutta ei, saaliin kiilto silmissä ammutaan heti.
        Itse olen metsästänyt yli 40 vuotta. Moni tilanne on mennyt ohi kun olen tarkastellut tilannetta että tohtiiko ampua. Viimeksi nyt syksyllä, kaksi teettää istui hyvin matalassa suomännyssä, teeri oli jo ristikossa, pohdin että luodin lentorata osoittaa niin pahasti suon toiseen laitaan jonne oli matkaa noin 300-400 metriä, päätin olla ampumatta kun en tiennyt osinko varmuudella ja jos luoti menee ohi esim hipaistuaan oksaa ja en tiennyt onko ketään suon toisella puolen.
        Menin autolle ja kiersin suon toiselle puolen metsäautotietä pitkin ja olihan siellä auto parkissa joten jossain suon laidassa oli varmaan toinen metsästäjä passissa.
        Ei se saalis ole tärkein.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Olisi aihetta televisiokeskustelulle!
        Mielestäni nämä kohtalokkaat riistalauksukset ammutaan liian hätäisesti.
        Vaikkakin teeri hyppää puskasta lentoon vikkelästi min pitäisi silti käyttää sellainen tunnistukseen että varmuudella tunnistaa kohteen ennen kuin ampuu eikä ammu silloin kun kuulee ääntää ja näkee liikettä ja luulee olevan sen teeren.
        Samoin kuten kauriin ampuminen, täytyisi täydellä varmuudella havainnoida että se tosiaankin on kauris, ei luulla! Lisäksi täytyisi muistaa myös varmistaa että ampumasuunta on turvallinen. Täytyisi olla selvillä onko ampunmasuunnassa esim. ulkoilureitti, polku tai tie yms. mutta ei, saaliin kiilto silmissä ammutaan heti.
        Itse olen metsästänyt yli 40 vuotta. Moni tilanne on mennyt ohi kun olen tarkastellut tilannetta että tohtiiko ampua. Viimeksi nyt syksyllä, kaksi teettää istui hyvin matalassa suomännyssä, teeri oli jo ristikossa, pohdin että luodin lentorata osoittaa niin pahasti suon toiseen laitaan jonne oli matkaa noin 300-400 metriä, päätin olla ampumatta kun en tiennyt osinko varmuudella ja jos luoti menee ohi esim hipaistuaan oksaa ja en tiennyt onko ketään suon toisella puolen.
        Menin autolle ja kiersin suon toiselle puolen metsäautotietä pitkin ja olihan siellä auto parkissa joten jossain suon laidassa oli varmaan toinen metsästäjä passissa.
        Ei se saalis ole tärkein.

Tapauksissa metsästäjät ovat käytännössä jääneet ilman rangaistusta joten uskon että metsästyksessä rehottaa nyt äärimmäisen vaarallinen ammutaan kaikkea-psykologinen imiö.
        Hankasalmella noin kuukausi sitten metsästäjä ampui huomioliiveillä varustetun koiran. Tapauksesta nousi iso keskustelu kun mietittiin mitä olisi tapahtunut jos koira olisi vain haavoittunut ja lähtenyt tulemaan omistajaa kohti. Olisiko metsästäjä ampunut uudelleen? Entä jos polulla olisi taapertanut lapsi äitinsä edessä?Vakavia asioita joita nämä tapaukset laitavat miettimään. Myös nais metsästäjän räiskintä hirveä kohti kesken ylen haastattelun on kylmäävää katseltava.

• Anonyymi

Kyllä minä pelkään enemmän metsästäjää kuin sutta tai karhua.

• Anonyymi

Niin me kaikki. Sutta ja karhua pelätä tarvitse ei.

• Anonyymi

Yksi sankari ampui hiljan koiran jota huomioliiveissä kulkenut perhe talutti hihnassa pururadalla. Myös perheenjäseniin osui haulia ja yksi joutui sairaalaan. Koira kuoli.
      Seuraavana päivänä sama äijä oli taas kytiksellä samassa paikassa.
      Ihmettelen vain että miksi ei otettu aseita heti pois?

• Anonyymi

Suonenjoen tapauksessa eniten ihmetyttää, että poliisin kertoman mukaan metsästä
        tuli kaksi koiraa ja sitten kaksi miestä. Minkähän logiikan mukaan ampuja oletti, että
        koirien perässä tulee kauris kaävelyvauhtia!
        En ole koskaan "lyhyen amatööri urani" aikana (50 vuotta metsästäjänä) nähnyt tuollaista
        tilannetta. Ensin tulee saalistettava eläin, hirvi, peura, jänis, yleensä vauhdikkaasti ja
        vasta senjälkeen ajava koira perässä!
        Em. rikkeistä pitäisi metsästäjlle tuomita asianmukainen rangaistus ja senjälkeen
        elinikäinen metsästyskielto ja aseluvat pois.
        Metsästys aikaan luonnossa liikkuvien kannattaisi oman turvallisuutensa vuoksi
        pitää värikästä huomioliiviä yllään, sillä jo paljon estettäisiin , jos metsästäjä on sokea!
        Samoin voisi hämärällä pitää otsavalolla varustettua pipoa, en ole sellaistakaan
        koskaan nähnyt esim. hirvieläimen nupissa!

• Anonyymi

Kannattaisi harkita vakavasti kiväärin kieltämistä kokonaan pienriistan metsästyksessä. Ainoastaan haulikko pienriistan metsästykseen. Ainoastaan hirven metsästykseen kivääri.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kannattaisi harkita vakavasti kiväärin kieltämistä kokonaan pienriistan metsästyksessä. Ainoastaan haulikko pienriistan metsästykseen. Ainoastaan hirven metsästykseen kivääri.

Erittäin hyvä ehdotus, haulikolla ammuttaessa etäisyys riistaan on korkeintaan
        30-40 metriä, silloin näkyvyyskin on hämärässä parempi.

• Anonyymi

Kyseesä on ollut res.ups.kerhon, lions klubin, rotareiden tai mtk- jäsen,, heitä eivät veljet tuomitse, uhrille sakko jalon harrastuksen häiritsemisestä.

• Anonyymi

Metsästäjää jo pelännyt 2ö vuotta, metsästävät laittomilla aseilla pilkkopimeässä eikä aina selvin päin jään💀

• Anonyymi

Kielletään lailliset aseet ja saadaan aikaan yhteinen "kansanhuvi" laittomat aseet ja niitten markkinat.
        Ja sitten se onkin "turvallisempaa" metsässä asioillaan liikkuvia kohtaan.
        Ja jos sellaisella ammutaan osuma ihmiseen, tekijä saattaa "hävitä" eikä poliisin aserekisterit kerro sitä vaikka todisteita voisi löytyä luotia myöten ett kukapa ampui laukausen.
        Nyt kai näissä tapahtuneissa "jutuissa" ampuja on ilmoittanut tapahtuneesta.

• Anonyymi

Näen liikenteessä silloin kun siellä olen sellaista menoa että , en voi verrata metsästystä sellaiseen vaaran aiheuttajiin kuin liikenne on.
      En tiedä tilastoja siitä, miten moni kuolee, tulee vammaiseksi ja liikuntakyvyttömäksi
      mutta menoa katsoessa joskus ihmettelee.
      Menen metsästysaikaan huomiotakki päällä niin marjaan kuin sieneen.
      Metsästän kyllä koiran kanssa ja tiedän silloin kun koira haukkuu että riistaeläin on kyseessä.

• Anonyymi

Pelkään eniten pahinta petoeläintä nimeltään ihminen.

Ihmiseläinlaji puhuu petoeläimistä, petolinnuista ja petokaloista, mutta ei ymmärrä olevansa itse kaikkein julmin peto.

Ja luuletko sinä todella, että ihminen ei ole vain yksi eläinlaji. Oletko niin suggeroitu??

• Anonyymi

Jonnijoutava harrastus ,aiheuttaa kärsimystä haavoittuneille eläimille .Seistaan tienvieressä ja koira ajaa riistan syliin.Tienvarrella olevat pyssymiehet pelottaa ja on pelottanut sekä pelottaa metsän läheisyydessäkin liikkuessa ns.metsästysaikaan.Turhaa paukuttelua useammalla ,joutava harrastus ja härkitään ei metsästysalueen omistajia.

• Anonyymi

Metsästän kun metsästän, pidän siitä ja olen hyvin tyytyväinen siitä. Sen pituinen se.

• Anonyymi

Metsästäjää! Suomi on täynnä asehulluja juoppoja jotka kulkee metsissä! En pelekää oetoja muuta ku persuja!

• Anonyymi

Susi on saduissa pahis. Niin kuin punahilkassa: ) ennen näitä satuja kertoivat äidit lapsilleen. Tänä päivänä niitä kerovat metsästäjät kyläläisille ja aikuiset ihmiset uskovat näihin satuihin. Se on surullista. Miksi he vaan eivät voineet olla läsnä aikoinaan biologian tunneilla. Kun ne uskoo vaan satuja.

• Anonyymi

Sudet pitää hävittää sukupuuttoon ampumalla koska niitä ei tarvita metsissämme.

• Anonyymi

Pelkään eniten pahinta petoeläintä nimeltään ihminen.

Ihmiseläinlaji puhuu petoeläimistä, petolinnuista ja petokaloista, mutta ei ymmärrä olevansa itse kaikkein julmin peto.

Ja luuletko sinä todella, että ihminen ei ole vain yksi eläinlaji. Oletko niin suggeroitu??

• Anonyymi

Jouduin kerran ampumaan suden kun oli ahdistelemassa koiraani. Hautasin sen metsäojaa n. Kerran hätistelin sen pois koirastani huutamalla ja potkimalla.

• Anonyymi

Ettei se ahdistelija olisi sittenkin ollut naapurin pystykorva? Yleensähän nämä susi havainnot paljastuvat koiriksi ja kun ne paljastuvat ollaan suu supussa: ) kerro nyt ihmeessä naapurillesi minne heidän rakkaan koiransa hautasit.Jossakin perheessä voi olla suuri hätä tällä hetkellä kadonneen perheenjäsenen johdosta. Tälläistä susi hysteria aiheuttaa. Siksi sitä ei turhaan pidä lietsoa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ettei se ahdistelija olisi sittenkin ollut naapurin pystykorva? Yleensähän nämä susi havainnot paljastuvat koiriksi ja kun ne paljastuvat ollaan suu supussa: ) kerro nyt ihmeessä naapurillesi minne heidän rakkaan koiransa hautasit.Jossakin perheessä voi olla suuri hätä tällä hetkellä kadonneen perheenjäsenen johdosta. Tälläistä susi hysteria aiheuttaa. Siksi sitä ei turhaan pidä lietsoa.

Jos naapuri vielä kyselee koiraansa, sano sen ehkä lähteneen mehtäkoirien
        matkaan perukalle!

• Anonyymi

Itse jo metsästäjänä siis toinen jalka haudassa olevana huru-ukkona väitä että tänä päivänä missään seuruejahdissa yksikään metsästäjä oli se märkäkorva tai huru-ukko ei ole kännissä tai edes pikkusievässä jahdissa. Siitä pitää huolen jahtipäällikkö.

Toiseksi uskallan väittää, että herkemmin se pyssy paukahtaa märkäkorvalla, kuin kokeneella metsästäjällä. Kaikki vahingot joita hyvin harvoin tapahtuu ja vähän rekisteröityjen metsästäjien määrään ja metsästypäivien lukumäärään suhteutettuna, ovat valitettavia. Harvatkin vahingot eivät ole puollustettavia, mutta monesti niiden kohdalla piilee täysin ennalta odottamaton tilanne.

Kohteen ja sen tunnistaminen on se a ja o, mutta vaikka kohde olisi selvä voi kohteen takan olla jopa kilometrin päässä jotain sellaista mitä ei pitäisi olla. Tässäkään tapauksessa ei ole tiedossa mitä metsästäjä näki tai kuuli ennen laukausta. Juuri siinä suunnassa on ollut gps,n mukaan koiralla kaurisajo tai pellolla ollut hetkeä aikaisemmin kauriita. Sitten siellä on pellon reunassa ollut liikettä ja metsästäjä on siinä vaiheessa tehnyt oman rakaisunsa. Hänellä ei ole ollut tietoa, että siellä onkin pari kanakoiramiestä seisojakoiriensa kanssa. Lisäksi jos näillä kanakoiramiehillä ei ole ollut mitään kirkkaan oranssia päällä. Näitä sienenkerääjiä, marjastajia, suunnistajia, jne vipeltää syksyisin metsät täynnä ja harvalla on mitään värikästä päällä ja silloin on suuri mahdollisuus joutua tulilinjalle. Tuntuu jopa käsittämättömältä, kun ihminen ei luonnossa liikkuessaan syksyisessä metsässä älyä pitää päällään mitään maastosta eroittuvaa vaatekappaletta. Sitten kun vähän säikäyttää sellaist kulkijaa, niin hyvä ettei ne joudu housupyykille. Ihan sama on näillä pyörillä liikkuvat, oli ne tiellä tai metsäpolulla, niin ei vahingossakaan ole mitään heijastavaa päällä.

Autolla ajaessa tänäänkin usvan seasta esiin putkahti tällainen pepunhinkkaaja ja sai todella tehdä nopeita liikkeitä ettei fillari lentänyt lepikkoon. Onneksi kukaan ei tullut vastaan, niin kykeni turvallisesti ohittamaan. Sekään ei ole selvillä tässäkään tapauksessa, oliko ampuja yksin "kyttäämässä" vai ajometsästyksessä? Miten nämä kaksi muuta metsästäjä. Liikkui siellä 100m päässä pellon reunassa ja miksi ampuja teki sen johopäätöksen, että kohde on "kauris"? Eihän kukaan metsästäjä tahallaan toista ihmistä ammu. Kaikki nämä huru-ukko, juoppo, paukkuhullu, jutut voi vetää vessapöntöstä alas ja keskustella niistä syistä miksi vahinko sattui.

Sama koskeen sitä pyöräilijän kuolemaan johtantta laukausta. Muut aseen vahingonlaukaukset onkin sitten eri juttu, niissä on ollut varomaton aseenkäsittely. Sekin pitää muistaa, että mikäli peura tai kauriskantoja säädellä, niin ne ovat vielä suurempi uhka ihmishengille liikenneonnettomuuksien suhteen. Moottoripyörällä kaurista päin ajaessa on yli 90% todenäköisyys kuolla. Paurasta tai hirvestä puhumattakaan. Autolla ajaessa kuolema tai vammautuminen on myös suuri. Näihin suhteutettuna vahingonlaukaus on huomattavasti harvinaisempi kuolema, kun eläinliikenneonettomuus. Ne jotka jatkaa huru-ukko, juoppo, paukkuhullu jutustelua, niin olisiko heistä mukavaa herätä siihen kun on muutama sata kiloa hirvenruhoa on sylissä, joka on tullut tuulilasin läpi?

• Anonyymi

Narsisteilla esiintyy liitännäissairautena metsästyskiima.

• Anonyymi

Metsästäjät ovat olevinaan suuria sankareita , kun heillä on pyssyt ? Moni heistä ei uskalla edes mennä metsään ilman asetta ? Sitten hutkitaan ampua kaikkea liikkujaa ????

• Anonyymi

Rangaistus tulee, jos ampuja ei ole Rotary tai Lionssi

• Anonyymi

Viime vuonna sudet söivät 76 suomalaista, joista lapsia 43. Karhut söivät nekin 23 ihmistä, lapsia ei sentään ollut uhreissa. Ahmat söivät 19 ihmistä, joista saamelaiseen vähemmistöön kuuluvia 10. Ilvekset popsivat 8 ihmistä.
      Ja joku vielä haluaa rauhoittaa nämä verenhimoiset pedot! Järki hoiiiiiiiiiii!!!!!
      Tilastotieteilijä

• Anonyymi

Kiuruvedellä havaittu tyrannosaurus! Ihmisiä kehotetaan pysymään kotona lukittujen ovien takana, kunnes Parolan panssariprikaati saadaan paikalle tappamaan elikko. Lennosto ei ehdi, kun on ilmatilanvalvontatehtäviä liikaa.

• Anonyymi

Taas joku juovuksissa tulitti ihmistä hirvenä. Onneksi oli niin pieruissa ettei osunut.

• Anonyymi

Toivottavasti saa sanktiona pysyvän aseenkanto ja metsästys kiellon.
        Metsästäjät aiheuttavat tilastojen mukaan 5-20 metsästysonnettomuutta vuodessa, kuolemaan johtavia onnetomuuksia sattuu metsästäjille n. joka toinen vuosi. Näitten tietojen perusteella metsästäjät ovat selkeästi suurin uhka, toisille luonnossa liikkujille. Metsästykseen ja aseenkantoon liittyviä lakeja pitää kiristää entisestään, jotta onnettomuuksiin johtavat huolimattomuudet ja laiminlyönnit saadaan poistettua.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Metsästäjät aiheuttavat tilastojen mukaan 5-20 metsästysonnettomuutta vuodessa, kuolemaan johtavia onnetomuuksia sattuu metsästäjille n. joka toinen vuosi. Näitten tietojen perusteella metsästäjät ovat selkeästi suurin uhka, toisille luonnossa liikkujille. Metsästykseen ja aseenkantoon liittyviä lakeja pitää kiristää entisestään, jotta onnettomuuksiin johtavat huolimattomuudet ja laiminlyönnit saadaan poistettua.

Ei saa pysyvää, eikä mitään. Luepa tämä;

"Metsästäjä ei missään vaiheessa ollut pyytänyt perheeltä anteeksi tapahtunutta, ja tämä oli ollut samassa paikassa metsästämässä seuraavana päivänä, mikä perheen äidin mielestä osoitti piittaamattomuutta."

https://www.is.fi/turun-seutu/art-2000007674813.html

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

pitäiskö vatipäitten lukea tuo juttu ennen kuin alatte metsästäjiä syytellä!! kyseisellä henkilöllä ei ole metsästykorttia eikä mitään metsästylupia eikä aseenkantolupia! eli voi olla ihan tuommoinen tavallinen taliaivo ja on saanut käsiinsä jostain luvattoman aseen..

• Anonyymi

Se on oltava tappamisen meininki kun ampuu.

• Anonyymi

Pilkkijän kohdalla oli hyvä että ampuja oli umpikännissä ja ampui ohi.

• Anonyymi

Toivottavasti edes eläinten joulurauha pitää. 😒

Ketjusta on poistettu 9 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. YLE Äänekosken kaupunginjohtaja saa ankaraa arvostelua

Kaupungin johtaja saa ankaraa kritiikkiä äkkiväärästä henkilöstöjohtamisestaan. Uusin häirintäilmoitus päivätty 15 kesä
      Äänekoski
      84
      1686
    2. Euroopan lämpöennätys, 48,8, astetta, on mitattu Italian Sisiliassa

Joko hitaampikin ymmärtää. Se on aivan liikaa. Ilmastonmuutos on totta Euroopassakin.
      Maailman menoa
      271
      1584
    3. Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava
      Maailman menoa
      285
      1343
    4. Martina lähdössä Ibizalle

Eikä Eskokaan tiennyt matkasta. Nyt ollaan jännän äärellä.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      169
      1282
    5. Avustikset peruttu.

Aettokosken ampuraan rahat otettu poekkeen valtiolle.
      Suomussalmi
      57
      905
    6. 66
      874
    7. Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa

Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em
      Ikävä
      66
      863
    8. Määpä tiijän että rakastat

Minua nimittäin. Samoin hei! Olet mun vastakappaleeni.
      Ikävä
      46
      861
    9. Miksi mies tuntee näin?

Eli olen mies ja ihastuin naiseen. Tykkään hänestä ja koskaan hän ei ole ollut minulle ilkeä. Silti ajoittain tunnen kui
      Ikävä
      40
      841
    10. Se nainen näyttää hyvältä vaikka painaisi 150kg

parempi vaan jos on vähän muhkeammassa kunnossa 🤤
      Ikävä
      48
      818
    Aihe