Asiantuntija: luottamus kirkostaero-sivuun rapisemassa

Anonyymi

Kirkosta eroaminen on tänä vuonna vähentynyt radikaalisti. Eromäärästä tulee oletettavasti yksi 2010-luvun pienimpiä.

Asiantuntija arvioi syitä:
– Tarkkaa tutkimustietoa ilmiön syistä ei vielä ole. Varsinkin keväällä, kun korona iski päälle, tämä asia ei varmaan ollut ihmisillä päällimmäisenä mielessä. Kirkon jäsenyyttä tukeva tekijä voi olla kirkon vahva rooli ja profiloituminen auttamistyössä.

Asiantuntijan mukaan vaikutusta on jonkin verran voinut olla myös Vastaamon tietomurrolla ja siitä syntyneellä keskustelulla vahvan tunnistautumisen tarpeellisuudesta. Eroa kirkosta -palvelu ei ole tällaista vaatinut, joten sen kautta tulevat erot ovat vähentyneet.

https://www.kirkkojakaupunki.fi/-/koronavuosi-vahensi-kirkosta-eroamista-valtakunnallisesti-kirkon-jasenyyden-jatteita-oli-marraskuussa-yli-5-400-viimevuotista-vahemman

Asiantuntija-arvioon Vastaamo-keissin vaikutuksista voi yhtyä. Eduskunnassa onkin vahva tahtotila kieltää Eroa kirkosta -tyyppinen toiminta, jota voi Vastaamon tapauksen jälkeen pitää täysin vastuuttomana.

Digi- ja väestötietovirasto ei suosittele Eroa kirkosta -sivuston käyttämistä kirkosta eroamiseen. Virastosta on oltu yhteydessä myös Eroa kirkosta -taustatiimiin ja pyritty ohjaamaan toimintaa oikeille urille, mutta toistaiseksi sivusto toimii edelleen entisillä vastuuttomilla periaatteillaan.

15

167

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Tämä on tärkeää tietoa jokaiselle, joka harkitsee kirkosta eroamista. Onpa hyvä, että tästä kerrotaan.


    • Anonyymi

      Sinänsä erikoinen mielipide. Kirkosta eroaminen ei suinkaan ole loppumassa. Vaikka tänä vuonna hiukan notkahtaa niin jatkossa erotaan sitäkin enemmän.

      • Jep. Ja itse asiassa tasainen erovirta on kasvanutkin, vaikka tänä vuonna ei tullutkaan oikein mitään eropiikkiä bonukseksi.


      • Anonyymi

        Mistäs tulevaisuuden tiedät? Onko sinulla kristallipallo?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Mistäs tulevaisuuden tiedät? Onko sinulla kristallipallo?

        No on se toki mahdollista että jouluksi tulee joku eropiikki, mutta enpä usko koska viimeisin tiedotteemmekaan ei tuottanut juuri tulosta. Sen jälkeen toki lähtevät erot nousuun, mutta sitä en laske piikiksi vaan normaalin vuodenkierron osaksi.


      • Anonyymi
        jori.mantysalo kirjoitti:

        No on se toki mahdollista että jouluksi tulee joku eropiikki, mutta enpä usko koska viimeisin tiedotteemmekaan ei tuottanut juuri tulosta. Sen jälkeen toki lähtevät erot nousuun, mutta sitä en laske piikiksi vaan normaalin vuodenkierron osaksi.

        Jatkossa-sana viittasi tuolla edellä seuraavaan vuoteen tai vuosiin. Jostain syystä tyyppi ”tietää” euromäärien nousevan. Jotkut sekoittaa unelmointinsa todellisuuteen.


    • "Kirkkoon liittyminen on tänä vuonna lisääntynyt. Tätä selittää kuitenkin lähinnä se, että vauvoja on koronariskin vuoksi kastettu tavallista myöhemmällä iällä."
      Yllättävää, että artikkelin kirjoittaja on ollut rehellinen tuon asian suhteen.

      • Anonyymi

        Yllättävää ei sen sijaan ole se, että yrität etsiä lohdutusta eroamisten vähenemiseen.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Yllättävää ei sen sijaan ole se, että yrität etsiä lohdutusta eroamisten vähenemiseen.

        Erojen määrä tälle vuodelle saadaan vasta helmikuussa. Selvää tietenkin on, että ennätysvuotta tästä ei tule.


    • Anonyymi

      Tämä on hyvä uutinen kurjien uutisten aikaan.
      Ihmettelen puheita maallistumisesta tai uskonnottomuudesta. Yli 70% kuuluu yhä ev.lut. -kirkkoon, ortodokseja on 10%, kirkkoon kuulumattomia uskovaisia, kuten jehovantodistajia, on tuhansia.

      • Anonyymi

        Jauhoit antivapari aikanaan valheellisesti 80 prosentista ja lopulta kuitenkin jouduit antamaan periksi vaikka uskovaiset ei koskaan anna periksi. Alatko nyt jauhamaan valheellisesti 70 prosentista ja samalla lopputuloksella?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jauhoit antivapari aikanaan valheellisesti 80 prosentista ja lopulta kuitenkin jouduit antamaan periksi vaikka uskovaiset ei koskaan anna periksi. Alatko nyt jauhamaan valheellisesti 70 prosentista ja samalla lopputuloksella?

        En ole kuullut mistään antivaparista. Jauha omiasi tai katso tilastoja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En ole kuullut mistään antivaparista. Jauha omiasi tai katso tilastoja.

        Jauhan omiani ja katson tilastoja, katso sinäkin. Toki voihan sen tehdä toisinkin päin.

        Katson ensin tilastot:

        https://www.chartgo.com/share.do?id=139ca5e2aa

        Ja sitten jauhan omiani: Ihan kivalta näyttää. Suuntakin on aika selvä. 70 prosenttiakin on komeasti alitettu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jauhan omiani ja katson tilastoja, katso sinäkin. Toki voihan sen tehdä toisinkin päin.

        Katson ensin tilastot:

        https://www.chartgo.com/share.do?id=139ca5e2aa

        Ja sitten jauhan omiani: Ihan kivalta näyttää. Suuntakin on aika selvä. 70 prosenttiakin on komeasti alitettu.

        Mikä se semmoinen antivapari on? Ei kai vaan vaparien mielikuvitusta?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      105
      1170
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      116
      988
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      906
    4. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      91
      739
    5. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      285
      704
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      74
      641
    7. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      596
    8. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      582
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      48
      569
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    Aihe