Aihe

Projektiveneen ostaminen. Kokemuksia? Ajatuksia?

Anonyymi

Oletteko ostaneet tietoisesti työmaita itsellenne? Veneen parissahan askaretta riittää jokatapauksessa ylläpidon, huollon ja korjausten merkeissä. Huomaan ajoittain että vaarallisia ajatuksia hiipii mieleeni. Ne on seuraavanlaisia

>eihän tuo ole kuin laittaa vaan kuntoon
>kivahan se on kun on projektia
>ei noissa hommissa kauaa mene
>moottori v 83, sehän voi olla ihan hyvä
>paha haju katoaa pilssin pesemällä
>olispa kiva pelastaa toi vene
>pikkujuttujahan nuo on
>muutamalla tonnilla tuon saa hienoks
>kyllä minä osaan ja jaksan
>jne jne

Kertokaa kokemuksia tai täydentäkää listaa veneen ostajan ajatusmaailmaan tunkevista vaarallisista hyökkäyksistä jotka tärkeä torjua, ja myös kokemukset onnistuneista projekteista on tervetulleita.

-Jipsu

53

449

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi
    • Anonyymi

      En ole tietoisesti ostanut työmaata, mutta sain sen kaupan päälle. Nyt on menossa koko wc-järjestelmän uusiminen, kun septitankkia on joku joskus korjannut purkkavirityksellä. Paikka ei pitänyt ja keulan pilssissä punkkien alla oli litratolkulla tavaraa. Haju johdatteli kaivautumaan syvemmälle ja sietähän se löytyi. Viime talvena putsasin mahonkiruffin puulle, kun edellinen omistaja oli törhinyt lakalla kaiken töhrittävissä olevan. 35-vuotiaassa homeettomassa skandiveneessä on paljon kaikenlaista. Onneksi kone ja elektroniikka on lähes 2010-luvun tasoa.

      • Anonyymi

        Aika usein taitaa projektia muodostua vaikkei siihen pyrikään. Ihan hyvä esimerkkitapaus sulla toi, ja silti hyvä tilanne jos pystyy itse tehdä työt niin edullisempaa siltäosin. Jännä miten usein erilaisia haasteita juuri näissä septiasioissa ilmenee. No sulla tulee ne nyt uutta samalla niin ei tarvi hetkeen rassata septejä kesälomapurjehduksilla, kun aika monella kuulostaa osuneen just reissuun jotain häiriöö näissä..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aika usein taitaa projektia muodostua vaikkei siihen pyrikään. Ihan hyvä esimerkkitapaus sulla toi, ja silti hyvä tilanne jos pystyy itse tehdä työt niin edullisempaa siltäosin. Jännä miten usein erilaisia haasteita juuri näissä septiasioissa ilmenee. No sulla tulee ne nyt uutta samalla niin ei tarvi hetkeen rassata septejä kesälomapurjehduksilla, kun aika monella kuulostaa osuneen just reissuun jotain häiriöö näissä..

        No joo, peukalo on siellä missä kuuluukin eli aika paljon osaan ja pystyn tekemään itse ja pari tuttua on tehnyt laivasähköhommia, joten jeesiä siihen puoleen saa aika hyvin. Veneen edellinen omistaja on kyllä ylläpitänyt listaa tehdyistä töistä, mutta erityisesti pintakäsittelyn jälki on aivan ala-arvoista. Kyllä mua aikanaan ensimmäisen läpiviennin vaihto vähän hirvitti, mutta ystävämme youtuben avustuksella meni kuin oppikirjasta ja Suomenlahti pysyy ulkopuolella edelleen.

        En tiedä kuinka vanhoja septin letkut olivat, mutta merivesi, pisut, kakit ja paperit olivat kuivuneet lähes timantinkovaksi kerrokseksi putkien sisäpintaan.

        Näissä hommissa aika usein yksi projekti tosiaan poikii toisen. Esimerkiksi puuruffin lakkausta ei kannattanut tehdä ilman ikkunoiden karmien poistoa. Karmeja taas ei kannattanut laittaa takaisin paikalleen ilman että poistin vuosikymmenien lakkakerrostumat ja kiillotin karmit. On muuten jännä, miten paljon turhaa sähköjohtoa löytyy paneelien takaa kaikenlaisten viritysten jäljiltä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No joo, peukalo on siellä missä kuuluukin eli aika paljon osaan ja pystyn tekemään itse ja pari tuttua on tehnyt laivasähköhommia, joten jeesiä siihen puoleen saa aika hyvin. Veneen edellinen omistaja on kyllä ylläpitänyt listaa tehdyistä töistä, mutta erityisesti pintakäsittelyn jälki on aivan ala-arvoista. Kyllä mua aikanaan ensimmäisen läpiviennin vaihto vähän hirvitti, mutta ystävämme youtuben avustuksella meni kuin oppikirjasta ja Suomenlahti pysyy ulkopuolella edelleen.

        En tiedä kuinka vanhoja septin letkut olivat, mutta merivesi, pisut, kakit ja paperit olivat kuivuneet lähes timantinkovaksi kerrokseksi putkien sisäpintaan.

        Näissä hommissa aika usein yksi projekti tosiaan poikii toisen. Esimerkiksi puuruffin lakkausta ei kannattanut tehdä ilman ikkunoiden karmien poistoa. Karmeja taas ei kannattanut laittaa takaisin paikalleen ilman että poistin vuosikymmenien lakkakerrostumat ja kiillotin karmit. On muuten jännä, miten paljon turhaa sähköjohtoa löytyy paneelien takaa kaikenlaisten viritysten jäljiltä.

        Tuo sähköjohtojen hässäkkä pitää paikkansa. Mikä ihmeen hinku niitä piuhoja on vetää sinne sun tänne?
        Yksi esimerkki tuli mieleen, 9metrinen flybridge puolittain omavalmiste kyseessä siis mv: sisusta oli suht siististi tehty mutta koneasennus ja sähköpuoli aivan käsittämätön sekamelska, ohjauspulpetin alle tuli miehen reiden vahvuinen kaapeli sekamelska irtojohtoja. Toisiin tuli jännite toisiin ei yhdet oli muuten vaan kasassa, kaiken kruunasi radion syöttökaapeli joka oli kierretty kaikkien ympärille ikäänkuin nippusiteeksi. Sähköteknikolla meni viikon iltapuhteet, että saatiin hässäkkä siistiksi. Sitä vaan yritän sanoa et jos tuntuu siltä ettei osaa tai viitsi tehdä asennuksia oikein on parempi pyytää ammattilaista apuun, saattaa jossain tapauksissa maksaa hinnan takaisin...


    • Anonyymi

      Mulle se on vähän niin kuin toinen harrastus. Keskityn erityisesti ns. idioottien käsissä kärsineisiin veneisiin useastakin syystä;

      ensinnäkin ne on edullisia, koska nämä pikavippi/videopelisukupolvet on niin soppakouria että ostavat vain ehjää ja uutta, niin projektiveneissä on ostajan markkinat. kun ei fiksaajamielisiä dinoja yksinkertaisesti ole enää jäljellä kuten entisaikoina.

      toinen syy on se että haluan tehdä asiat kunnolla, ja kun tietää ja alusta lähtien että edellisten fiksailuhin veneessä ei voi luottaa niin ei pety.

      Budjetti hyvin harvoin noissa pitää, mutta se on tietoinen juttu. Omansa saa pois kun ostohinnan sorvaa ja realistiseksi. Usein aika tekee tehtävän, eli jos ei hinnasta tingitä, odottelemaan vain. Kyllä se hinta tippuu kun ei kukaan muukaan osta.

      Moottori on usein näissä sellainen mallia "hyi hlvetti millä tuon poistaisi, viipaloimalla laikalla, polttopillillä, osina vai hiabilla rykäsemällä kannakkeet mukana stingereistä", vuosimalli vanha, varaosia ei saa, ehkä halkastu lohkokin jäätyneellä vedellä jne. eli pääsee laittamaan omat hyvät systeemit myös eteenpäinmenon luotettavuuden varmistamiseksi.

      Pelkästään myynti mielessä en näihin ole koskan lähtenyt, eli kyllä jotain omaakin kiiinnostusta on ollut laittaa kuntoon, ja käyttää sitä jonkin aikaa. Bisnestä tästä ei saa, jos sitä tavoittelee. Menee liian danger zoneksi budjetin kannalta, ja laillisesti verotettuna ei vuoren varmasti kannattaisi.

      Ja, mikään ei ole niin opettavaista kuin ratkoa itse näitä fiksauksia, taidot karttuu kun alkaa olla projekteja vuosien varrella.

      Suosittelen että käyt kiinni vaan projektiin, jos kantti kestää. On sitä pölhömpiäkin harrastuksia esim kaljan juonti, kudonta, ristikot ja postimerkkien keräily

    • Anonyymi

      Tästä aiheesta ei ole ollutkaan pitkään aikaan mitään suurempaa juttua esillä.

      Minä en ostanut projektia, mutta kun sitten olin tovin sen veneen kanssa elänyt ja sitten vihdoin riisuin ne usein mainitut vaalean punaiset lasit silmiltäni, niin erilaisia juttuja alkoi tulla esiin.

      Tuo vene oli ensimmäinen purjevene minulla, joten kaikki oli enemmän tai vähemmän uutta. Veneilyä on tullut harrastettua pienestä pitäen, mutta aina isän johdolla ja vastuulla.

      Ostin sen veneen vielä silloin kun niiden hintataso oli jotain aivan muuta kuin tänä päivänä. Hyväkuntoiset ja hyvin varustellut olivat hinnoiteltu perintökalleuksien mukaan.

      Kun ryhdyin sitten vähän kerrallaan paikkoja kohentelemaan, niin aina kun otin jotain auki löytyi sieltä jotakin uutta laitettavaa. Vuodet vierivät ja veneestä tuli lopulta sellainen kuin halusin, mutta niin oli kyllä sen ”kohentelun” hintakin melkoinen.

      Olin jo tiedostanut etten koskaan saa niitä kunnostusrahoja pois, mutta koska vene oli minulle mieleinen, niin heitin ne ajatukset kiireesti pois päästäni.
      Nyt oltiin päästy jo näihin päiviin ja tähän nykyiseen hitatasoon kun päätin lähteä vaihtamaan venettä.

      Laitoin veneelle sen vanhan ostohinnan ja ajattelin, että kyllähän se sillä menee kun on kuitenkin hyvin päivitetty. No ei ollut todellakaan kysyntää - ei ainuttakaan tiedustelua.
      Siitä tulikin minulle kunnon markkinatalouskoulutus oikein diplomin kera.

      Vähän aikaa taistelin tuulimyllyjä vastaan ja myin sen veneen markkinoiden sanelemalla hinnalla ja näin pääsin lopulta kiinni seuraavaan veneeseen.

      Aloittajan kannattaa harkita tarkkaan mitä aikoo tehdä tässä projektiasiassa.
      Jos purjehtiminen on kaikkein tärkein ja mieluisin osa-alue veneilyharrastuksessa, niin silloin kannattaa kiertää kaikki projektit kaukaa.
      Toinen porukka on se, joka haluaa jatkuvasti tehdä jotakin käsillään ja saada sisäistä nautintoa käsiensä tuottamasta jäljestä.
      Tuolle veneilijälle ei ole järkytys, jos vesille pääsy keväällä hieman ”siirtyy” remontin takia. Voihan siellä kesälomallakin jotain paikkaa kohennella - vai mitä?

      Veneilijän täytyy vain tuntea itsensä ja tietää kykynsä kestää rakennusstressiä.
      Kun nuo kaikki seikat on selvittänyt itselleen, niin projektivene on mukavaa vapaa-ajan vietto seuraa.
      Reiska2K

    • Anonyymi

      Täällä yksi vatipää, joka osti "ihan hyvän" purjeveneen 19 tonnilla pari vuotta sitten.
      Jo satamassa pukilla näki, ettei vene ole kovin hyvällä hoidolla ollut - pressut olivat lentäneet ties minne, maston saalingit oli lumiaura vääntänyt kun masto oli veneen vieressä eikä telineessä.

      No, ostin veneen karvoineen, vein telakalle ja heti ensimmäisellä silmäyksellä työnjohtaja totesi kölin osuneen kiveen ja lattiapalkiston olevan halkeamilla.

      No, tämä meni myyjän vakuutukseen.

      Sen jälkeen homma alkoi lähteä käsistä. Teetin uudet purjeet ja mastoremontin, kaikki köysistöt ja vantit.
      Pohjan epoksit uusittiin, kylmäboksiin asennettiin kompressorikoneikko.
      Kulkuvalot menivät vaihtoon ja veneeseen asennettiin VHF ja uusi septitankki.
      Patjastot menivät uusiksi.

      Seuraavana talvena meni uusiksi moottori akselistoineen ja potkureineen, peräsimen puslat ja loki/kaiku sekä tuulimittari, asennettiin plotteri, latausjakaja, uudet akut ja konehuoneen äänieristys, samoin pakoputkisto vaimentimineen meni vaihtoon.
      Samalla tuli teettettyä KAIKKI veneen sähköt uusiksi.
      Veskin käsipumppu meni vaihtoon, ankannokka tuli laitettua keulaan.
      Laitoin spinnulle pari Harkenin vinssiä sivukansille.
      Uusin keulaluukun ja kajuutan ikkunat.

      Tänä talvena tulee lv-varaaja + painevesi ja toinen käsikäyttöisistä pilssipumpuista vaihtuu sähköiseen. Käyntiluukku menee vaihtoon samoin kuin veskin katossa oleva kiinteä luukku vaihtuu avattavaan malliin (saanut optiona).

      Peräsinpinna meni vaihtoon, autopilotille tuli kauko-ohjaus, lämppärin letkut eristetään.

      Rahaa on mennyt karkeasti noin 60 tonnia+ ostohinta.

      Hullun hommaa, mutta maksani voi hyvin.
      Lienee geenivirhe ostaa jonkun hylkäämä vene (tai auto tai talo) ja tehdä vanhasta uutta ehompaa.
      Taloudellisesti täysin järjetöntä, mutta jotain sairaita kiksejä moisesta saa :).

      • Anonyymi

        Minä olenkin tuossa seurassa pelkkää harrastelija tasoa.
        Mitään ”vahinkoa” ei vielä tapahtunut, kunhan vain et lähde venettäsi myymään.
        Toivottavasti pidät veneestäsi ja pääset siirtämään sen tulevalle polvelle.

        Ilmeisesti minä olen niitä vakavampia tapauksia, jotka eivät ole koskaan tyytyväisiä, vaan aina täytyy olla jokin uusi ”työmaa” käsillä.
        Reiska2K


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä olenkin tuossa seurassa pelkkää harrastelija tasoa.
        Mitään ”vahinkoa” ei vielä tapahtunut, kunhan vain et lähde venettäsi myymään.
        Toivottavasti pidät veneestäsi ja pääset siirtämään sen tulevalle polvelle.

        Ilmeisesti minä olen niitä vakavampia tapauksia, jotka eivät ole koskaan tyytyväisiä, vaan aina täytyy olla jokin uusi ”työmaa” käsillä.
        Reiska2K

        Minulla on pari vuotta mennyt ilman projekteja. Mukavahan se on jotain touhuta, mutta jos pitää oikein nättiä jälkeä sisällä tehdä, ei ole mielihommaa. Mutta kyllä kaiken sen saman saa itsekin aikaiseksi, mitä veistämössä osataan.


      • Anonyymi

        Kyllä se komeaa on mielestäni, kun jotain laitetaan arvoiseensa kuntoon ns isolla kädellä. Kaikki kuitenkin suhteellista, jos joku vene on veneenä mieleinen niin miksi ei laittaisi tosi hienoksi jos kerran pystyy. Tuossa kans joku laitattanut aika hienoksi veneensä, ja pyyntikin sen mukainen.

        https://m.nettivene.com/purjevene/shipman/820413


      • Anonyymi

        Ja vaihdettavan osan hinta puolisolle kerrottuna on vain 10% siitä mitä se oikeasti maksoi.

        Sama juttu muuten luontokuvausharrastuksessa. Täytyy pysyä yhdessä merkissä. Pikkuhiljaa olen vaihdellut kameroita ja laskeskelin tuossa huvikseni että noin 40k€ on tällä hetkellä kiinni optiikassa jos ostoarvoa katsotaan. Hoksnokka tytär kerran huomas ja ihmetteli ääneen että "tässä on virtakytkin eri paikassa kuin viimeksi". Onneksi lasten äiti ei ollut paikalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä se komeaa on mielestäni, kun jotain laitetaan arvoiseensa kuntoon ns isolla kädellä. Kaikki kuitenkin suhteellista, jos joku vene on veneenä mieleinen niin miksi ei laittaisi tosi hienoksi jos kerran pystyy. Tuossa kans joku laitattanut aika hienoksi veneensä, ja pyyntikin sen mukainen.

        https://m.nettivene.com/purjevene/shipman/820413

        Itselle voi tehdä mitä lystää, mutta sitten kannattaa myös pitää venettä pitkään. Myynnissä ei kunnostuksista mitään saa. Poikkeuksena ehkä taitavan itse tekemä työ.

        Ihme täytyy tapahtua, jotta joku maksaisi edes puolet tuon Shipmanin pyyntihinnasta. Vaikka olisi uutta parempi ei tuollaisen arvo enää ole kummoinen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä se komeaa on mielestäni, kun jotain laitetaan arvoiseensa kuntoon ns isolla kädellä. Kaikki kuitenkin suhteellista, jos joku vene on veneenä mieleinen niin miksi ei laittaisi tosi hienoksi jos kerran pystyy. Tuossa kans joku laitattanut aika hienoksi veneensä, ja pyyntikin sen mukainen.

        https://m.nettivene.com/purjevene/shipman/820413

        Tätä Shipmania olen kyllä ihmetellyt pitkään, olisi kiintoisaa tietää tarina. Ehkä lapsuudessa ollut tuollainen ja halunnut vielä kerran samanlaisen ja kunnostuttanut sen rahalla-ei-väliä -moodissa, tjsp... Vaikea uskoa että ostajaa löytyisi lähelläkään tuolla hinnalla.


    • Anonyymi

      Tulipas hyviä kertomuksia! Toi on kyllä totta, että paljon huonompiin asioihin voi rahansa ja aikansa tuhlata, kuin veneprojektiin. Sitäkin oon miettinyt, että itse rakennetun sitten tuntee ja korjaukset ja vikojen paikallistamiset sujuu paremmin ja tietää sitten että kaikki kunnossa. Mailman merille jos lähdössä, niin tää kaikki voi olla tosikin tärkeää ja hyödyllistä. Toi mitä sanoitte, että tuntea kykynsä ja rajansa, on varmaan olennaista. Sekin joskus vaivaa mieltä, että tuoreehko moottori voi olla silti vaikkapa kiehautettu pahasti. Mulla ajatuksena, että onnistun löytämään huolellisella tekijämiehellä olleen veneen, joka myydään aktiivisesta harrastusvaiheesta kun siirrytään isompaan. Tää varmaan monen muunkin tavoite, mutta pyrin tunnistamaan oikeanlaisen myyjän. Olen oppinut jo, että aina ei ole hyvä jos ilmoituksessa lukee "ollut viimevuodet vähällä käytöllä". Voi silti olla hyvä, mutta joskus toi meinaa ettei vene ole enää kiinnostanut vuosiin. Mä vähä luulen että selkeä projektivene tulee ostettua myöhemmin, ja nyt harrastuksen alkuvaiheessa on viisaampi valita hyvä ylläpidetty yksilö mun tilanteessa. Tekemistä jokatapauksessa tulee riittämään vanhoissa veneissä mutta kyllä, veneen aion hankkia silti, tieni olen siltäosin valinnut :D varoittelijoista huolimatta, niitäkin nimittäin ollut.

      -Jipsu

    • Anonyymi

      Älä osta pommia! Aina niistä helmistäkin löytyy tekemistä pinnan alta. Parempi olisi jättää kokonaan aloittamatta fixailut, koska sitä uutta korjattavaa löytyy aina lisää.

      Nimimerkki 6 v projektia takana ja vieläkin kesken

      • Anonyymi

        Turistit saaristossa -radiohupailua lainaten "parempi ettei tule ollenkan". Kannattaa miettiä tarkasti. Jos vene näyttää pommilta, se yleensä myös on sitä. Olin useamman vuoden veneetön ja siis myös huoleton. Nykyisen veneen ostaessani tein itselleni lupauksen että talvisäilytys hoituu telakan avulla ja lämpimässä hallissa. On ihan eri juttu tehdä hommia hallissa kuin pressun alla.
        Been there, done that.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Turistit saaristossa -radiohupailua lainaten "parempi ettei tule ollenkan". Kannattaa miettiä tarkasti. Jos vene näyttää pommilta, se yleensä myös on sitä. Olin useamman vuoden veneetön ja siis myös huoleton. Nykyisen veneen ostaessani tein itselleni lupauksen että talvisäilytys hoituu telakan avulla ja lämpimässä hallissa. On ihan eri juttu tehdä hommia hallissa kuin pressun alla.
        Been there, done that.

        Riippuu varmaankin projektiveneen koosta, ja tekemisen määrästä mutta oma kokemus on että talvella ei saa itseä motivoitumaan veneen korjauksiin. Vuodenajoilla on kummallinen vaikutus veneen fiksausintoon. Nytkin tässä oli just homamatulla omalla matkaveneellä loputon tekemisen lista jo tiedossa lokakuussa, että jos 2020 vesille, jotain on hlvetti vie vaikka väkisin tehtävä pressun alla. ehei pojjaat, arvakaa kuka odotti toukokuun ensimmäiselle viikolle ennen kun mikään innosti, muu kuin tarvikkeiden tilailu kiinasta ja euroopasta. Mutta sitten alkoi tapahtua. Toukokuussa tuli tehtyä iltamyöhäään asti, Kesäkuussa sitten vesille. systeeminsä kullakin. Pienempiä avoveneprojekteja tekee myös mieluiten kesän lämmössä aurinkoisina päivinä, jo lasikuitutyön ja kosteusprosentinkin takia. lämpimät valoisat tilat ovat luksusta, ja en usko että ihmistyypit joilla on sellaiseen varaa, ovat laajemmalti ainakaan kiinnostuneita itse tekemään käsillä mitään, vaan ostamaan lähinnä valmista ja uudehkoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Riippuu varmaankin projektiveneen koosta, ja tekemisen määrästä mutta oma kokemus on että talvella ei saa itseä motivoitumaan veneen korjauksiin. Vuodenajoilla on kummallinen vaikutus veneen fiksausintoon. Nytkin tässä oli just homamatulla omalla matkaveneellä loputon tekemisen lista jo tiedossa lokakuussa, että jos 2020 vesille, jotain on hlvetti vie vaikka väkisin tehtävä pressun alla. ehei pojjaat, arvakaa kuka odotti toukokuun ensimmäiselle viikolle ennen kun mikään innosti, muu kuin tarvikkeiden tilailu kiinasta ja euroopasta. Mutta sitten alkoi tapahtua. Toukokuussa tuli tehtyä iltamyöhäään asti, Kesäkuussa sitten vesille. systeeminsä kullakin. Pienempiä avoveneprojekteja tekee myös mieluiten kesän lämmössä aurinkoisina päivinä, jo lasikuitutyön ja kosteusprosentinkin takia. lämpimät valoisat tilat ovat luksusta, ja en usko että ihmistyypit joilla on sellaiseen varaa, ovat laajemmalti ainakaan kiinnostuneita itse tekemään käsillä mitään, vaan ostamaan lähinnä valmista ja uudehkoa.

        Aloitin tuolla aiemmin kertomalla septijärjestelmän uusimisesta. Tankki tehty, letkut ja laminointitarvikkeet ostettu, pilssi maalattu. Hätätyhjennyspumppu tilauksessa. Ei puutu kuin aikaa (tilattu helmikuuksi). Pohjan primerointi myös edessä; ehdin jo raapia pohjan puhtaaksi marraskuun alussa. Nyt arvon että maalaanko Hempelin hard racingilla vai sillä uudella SilicOnella.

        Tavoite pääsiäisenä vesille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aloitin tuolla aiemmin kertomalla septijärjestelmän uusimisesta. Tankki tehty, letkut ja laminointitarvikkeet ostettu, pilssi maalattu. Hätätyhjennyspumppu tilauksessa. Ei puutu kuin aikaa (tilattu helmikuuksi). Pohjan primerointi myös edessä; ehdin jo raapia pohjan puhtaaksi marraskuun alussa. Nyt arvon että maalaanko Hempelin hard racingilla vai sillä uudella SilicOnella.

        Tavoite pääsiäisenä vesille.

        Kommentoin vielä, että vaikka mulla on fyrkkaa lämpimään halliin ja vaikka asioiden teettämiseen, teen itse. Se on erittäin hyvää sielunhoitoa kun oma työ on joskus aika abstraktia asioiden junailemista ja sitä että saa lauman ihmisiä kuvaannollisesti melomaan sen kumiveneen murtuvan aalloharjan yli niin että aalto ei heitä venettä ja porukkaa takaisin rannalle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Riippuu varmaankin projektiveneen koosta, ja tekemisen määrästä mutta oma kokemus on että talvella ei saa itseä motivoitumaan veneen korjauksiin. Vuodenajoilla on kummallinen vaikutus veneen fiksausintoon. Nytkin tässä oli just homamatulla omalla matkaveneellä loputon tekemisen lista jo tiedossa lokakuussa, että jos 2020 vesille, jotain on hlvetti vie vaikka väkisin tehtävä pressun alla. ehei pojjaat, arvakaa kuka odotti toukokuun ensimmäiselle viikolle ennen kun mikään innosti, muu kuin tarvikkeiden tilailu kiinasta ja euroopasta. Mutta sitten alkoi tapahtua. Toukokuussa tuli tehtyä iltamyöhäään asti, Kesäkuussa sitten vesille. systeeminsä kullakin. Pienempiä avoveneprojekteja tekee myös mieluiten kesän lämmössä aurinkoisina päivinä, jo lasikuitutyön ja kosteusprosentinkin takia. lämpimät valoisat tilat ovat luksusta, ja en usko että ihmistyypit joilla on sellaiseen varaa, ovat laajemmalti ainakaan kiinnostuneita itse tekemään käsillä mitään, vaan ostamaan lähinnä valmista ja uudehkoa.

        Mitä hyvää venetavaraa saa Kiinasta? Itse ei tule mieleen ensimmäistäkään mitä sieltä huolisin. No ehkä joku vähemmän tärkeä halpiselektroniikka.
        Joo, tiedän että Kiinassa valmistetaan hyvääkin tavaraa lähinnä länsimaisille merkeille. Mutta aitokiinalainen halpistavara on kyllä yleensä täyttä roskaa. Joskus voi sattua hyväkin tuote mutta laatu vaihtelee niin että seuraava kappale samaa tuotetta onkin susi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kommentoin vielä, että vaikka mulla on fyrkkaa lämpimään halliin ja vaikka asioiden teettämiseen, teen itse. Se on erittäin hyvää sielunhoitoa kun oma työ on joskus aika abstraktia asioiden junailemista ja sitä että saa lauman ihmisiä kuvaannollisesti melomaan sen kumiveneen murtuvan aalloharjan yli niin että aalto ei heitä venettä ja porukkaa takaisin rannalle.

        Tarkoitat varmaan että on itsesi sielunhoitoa päästä näyttämään ja keromaan tehneensä jotain, kun et arkisin palkan eteen tiedä tekeväsi mitään todellista. Kukaan ei ole korvaamaton, ja organisaatioiden ns. johtajat jos ketkä ovat saneerauksen alla juuri vähäisestä panoksesta kokonaishyötyyn näinä aikoina.

        Luulo omasta panoksesta firman tuloksiin paisuu kuin pulla, ja sillä retostellaan asiaan täysin kuulumattomissa yhteyksissä kuten venefoorumin projektikeskustelussa. säälittävää katsottavaa. Karjalaumaa, junailua, aallonharjaa,..narsistista itkua leuka ylhäällä.

        Muutenkin näen tällaisten rahakkaiden veneenkorjausnäpertelyt sellaisena rahalla turvattuna wannabe - askareena. Ei todellisia riskejä tekemisistä ja niissä onnistumisista, kun aina voi lopuksi palkata jonkun hoitamaan loppuun.


      • Anonyymi

        Ylläoleva neuvo on yksi tärkeimmistä, älä osta pommia! Syynää itse ja ota venetarkastaja mukaan. Runkovauriot, vettymät, kivelle ajot jne ovat vaikeita korjata jos ei ole veneenrakentaja. Muu on helpompaa tehdä ja myös havaita.

        Kokemusta on


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tarkoitat varmaan että on itsesi sielunhoitoa päästä näyttämään ja keromaan tehneensä jotain, kun et arkisin palkan eteen tiedä tekeväsi mitään todellista. Kukaan ei ole korvaamaton, ja organisaatioiden ns. johtajat jos ketkä ovat saneerauksen alla juuri vähäisestä panoksesta kokonaishyötyyn näinä aikoina.

        Luulo omasta panoksesta firman tuloksiin paisuu kuin pulla, ja sillä retostellaan asiaan täysin kuulumattomissa yhteyksissä kuten venefoorumin projektikeskustelussa. säälittävää katsottavaa. Karjalaumaa, junailua, aallonharjaa,..narsistista itkua leuka ylhäällä.

        Muutenkin näen tällaisten rahakkaiden veneenkorjausnäpertelyt sellaisena rahalla turvattuna wannabe - askareena. Ei todellisia riskejä tekemisistä ja niissä onnistumisista, kun aina voi lopuksi palkata jonkun hoitamaan loppuun.

        No, näkemyshän se on tuokin. Tyhjästä kun on lähtenyt ja nyt työllistän 20+ henkeä ja liikevaihto kolkuttelee kahdeksaa numeroa pilkun vasemmalla puolella, voi sanoa saaneensa jotain aikaiseksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ylläpito on poistanut tästä viestin sääntöjen vastaisena.

        Käytännössä ne kotimaiset kivijalkakaupat ei ole kaikessa niin kalliita, jos otetaan laatukin huomioon. Jos kaikissa osissa säästää, ottaa jo kovan riskin, että joku osa hajoaa. Olen tilannut Kiinasta aika monta tavaraa, ja yli puolet ostoksista kaduttaa parin vuoden jälkeen. Ne toimii huonommin ja hajoaa helpommin. Nykyisin vältän niitä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No, näkemyshän se on tuokin. Tyhjästä kun on lähtenyt ja nyt työllistän 20+ henkeä ja liikevaihto kolkuttelee kahdeksaa numeroa pilkun vasemmalla puolella, voi sanoa saaneensa jotain aikaiseksi.

        Puhuit juuri itsesi pussiin poitsu.

        Miljoonaluokan 20 ihmisen liideri bisnesmies ei vapaa-aikana ruuvaile kakkaletkuja pilssissä kontallaan ja sekoittele lasikuitumaaleja. Koita nyt jo päättää, haluatko esiintyä säästäväisenä projektiveneen korjaajana vai silkkipukuisena 18 metrisen azimutin omistajana,

        koska :" molemmat bluffit eivät yhtäaikaa käytettynä lennä, millään foorumilla"


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä hyvää venetavaraa saa Kiinasta? Itse ei tule mieleen ensimmäistäkään mitä sieltä huolisin. No ehkä joku vähemmän tärkeä halpiselektroniikka.
        Joo, tiedän että Kiinassa valmistetaan hyvääkin tavaraa lähinnä länsimaisille merkeille. Mutta aitokiinalainen halpistavara on kyllä yleensä täyttä roskaa. Joskus voi sattua hyväkin tuote mutta laatu vaihtelee niin että seuraava kappale samaa tuotetta onkin susi.

        Ei tietenkään, koska olet joku diileri, joka myy sitä samaa kiinaskeidaa täällä "laatutavarana" kun olet lyönyt päälle tuplat hintaan.

        Siksi ilmeisesti itkit äitiäsi poistattamaan ylläpidon kautta asiallisen vastauksen omaan herjaviestiisi?

        Meneekö kaupat noin huonosti? Eikö kuluttajat ole enää yhtä kusetettavia kuin ennen?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Käytännössä ne kotimaiset kivijalkakaupat ei ole kaikessa niin kalliita, jos otetaan laatukin huomioon. Jos kaikissa osissa säästää, ottaa jo kovan riskin, että joku osa hajoaa. Olen tilannut Kiinasta aika monta tavaraa, ja yli puolet ostoksista kaduttaa parin vuoden jälkeen. Ne toimii huonommin ja hajoaa helpommin. Nykyisin vältän niitä.

        Mistäs lähtien venetarvikkeita on taas muka yht äkkiä alettu taas euroopasa valmistaa ? Lähes kaikki tulee kiinasta nykyään. Jos tilaan vaikkapa sisustusvaloja veneen käytävälle niin samat maksaa kivijalkakaupassa aivan älyttömästi, jopa kuusinkertaisia hintoja. Kuluttajien höynäytys on tulossa tiensä päähän maailmassa. Kiina laatu on mitä on, mutta se on sitä ollut kivijalkakaupoista yhtä lailla koko ajan maailman alusta asti.

        Jos kivijalkakauppa haluaa vielä yrittää lumota ihmisiä, ehdottaisin todellista etsiväntyötä läntisessä maailmassa valmistettujen tuotteiden osalta, ja asiallisella katteella. Valmistusmaa hyllyn reunaan kahden sentin kokoisin kirjaimin. Ei taida onnistua/kiinnostaa suomi-kauppiaita nykyään, joka on tavallaan sääli.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tarkoitat varmaan että on itsesi sielunhoitoa päästä näyttämään ja keromaan tehneensä jotain, kun et arkisin palkan eteen tiedä tekeväsi mitään todellista. Kukaan ei ole korvaamaton, ja organisaatioiden ns. johtajat jos ketkä ovat saneerauksen alla juuri vähäisestä panoksesta kokonaishyötyyn näinä aikoina.

        Luulo omasta panoksesta firman tuloksiin paisuu kuin pulla, ja sillä retostellaan asiaan täysin kuulumattomissa yhteyksissä kuten venefoorumin projektikeskustelussa. säälittävää katsottavaa. Karjalaumaa, junailua, aallonharjaa,..narsistista itkua leuka ylhäällä.

        Muutenkin näen tällaisten rahakkaiden veneenkorjausnäpertelyt sellaisena rahalla turvattuna wannabe - askareena. Ei todellisia riskejä tekemisistä ja niissä onnistumisista, kun aina voi lopuksi palkata jonkun hoitamaan loppuun.

        Lugna ny...ei se köyhän askartelu ole romantisempaa saati arvokaampaa.


    • Anonyymi

      Minusta vanhemmat veneet ovat kunnostettuina juuri sitä, mitä haen.
      En henkilökohtaisesti pidä näistä uusista kantti-kertaa-kantti purjeveneistä, joissa uimataso on vähän kuin autolautan ramppi ja runkoikkunat suorakaiteen muotoiset, sisustat hyvin vaaleilla materiaaleilla ja niin edelleen.

      Varmasti veistämöt ovat tutkineet tarkkaan, mitä ostajakunta haluaa - tai ainakin luulisin?

      Mutta vanhempi vene muodokkaine runkoineen hyväkuntoisena viehättää omaa silmää, eritoten jos kapine on olemukseltaan siisti.

      Yllä jonkun linkkaama Shipman on hyvä esimerkki veneestä, joka "sytyttä hecuman".
      Se, että hinta on kovahko ei pienen harkinnan jälkeen ainakaan minusta ole välttämättä totta.
      Tuohon kuntoon saattamiseen menee paljon enemmän rahaa kuin mitä tuosta pyydetään.

      Vanhempia Avanceja on näkynyt samoin silloin tällöin todella hienoon kuntoon laitettuina.

      Jopa joku Rock 20 oli jossain vaiheessa hienoksi laitettuna myynnissä.

      Lisää näitä!

      • Anonyymi

        Oletko siis valmis maksamaan tuon verran?

        Täysin eri asia mitä maksaa laittaa vene tuohon kuntoon kuin se minkä siitä joku maksaa myydessä. Tietysti on fiksumpaa maksaa tuo hinta kuin ostaa toinen 5-10 000 eurolla ja sitten laittaa 50 000 kunnostukseen. Mutta tuskin kumpaankaan valmistaolevaa löytyy.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oletko siis valmis maksamaan tuon verran?

        Täysin eri asia mitä maksaa laittaa vene tuohon kuntoon kuin se minkä siitä joku maksaa myydessä. Tietysti on fiksumpaa maksaa tuo hinta kuin ostaa toinen 5-10 000 eurolla ja sitten laittaa 50 000 kunnostukseen. Mutta tuskin kumpaankaan valmistaolevaa löytyy.

        "Tietysti on fiksumpaa maksaa tuo hinta kuin ostaa toinen 5-10 000 eurolla ja sitten laittaa 50 000 kunnostukseen."

        öööh, tuota... No, jos se on fiksumpaa, niin sittenhän tuo on hintansa arvoinen? Vai? Jokin tässä keskustelussa ei nyt ihan täsmää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Tietysti on fiksumpaa maksaa tuo hinta kuin ostaa toinen 5-10 000 eurolla ja sitten laittaa 50 000 kunnostukseen."

        öööh, tuota... No, jos se on fiksumpaa, niin sittenhän tuo on hintansa arvoinen? Vai? Jokin tässä keskustelussa ei nyt ihan täsmää.

        Niin siis tuo on fiksumpi kahdesta tyhmästä vaihtoehdosta. Tai ainakin taloudellisesti tyhmästä. Jos nyt sitten kuitenkin haluaa uudenveroisen vanhanaikaisen veneen, kannattaa se ostaa jonkun muun tekemänä. Silloin taloudellinen tappio on paljon pienempi.

        Suurin osa on rationaalisia eli joko tyytyvät Shipmaniin kuluneempana ja ostavat sellaisen muutamalla tonnilla tai sitten ostavat modernimman veneen, jossa tilaa ja purjehdusominaisuuksia on aivan eri lailla.

        Siksi kukaan ei maksa tuosta lähellekään pyyntihintaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oletko siis valmis maksamaan tuon verran?

        Täysin eri asia mitä maksaa laittaa vene tuohon kuntoon kuin se minkä siitä joku maksaa myydessä. Tietysti on fiksumpaa maksaa tuo hinta kuin ostaa toinen 5-10 000 eurolla ja sitten laittaa 50 000 kunnostukseen. Mutta tuskin kumpaankaan valmistaolevaa löytyy.

        Voisin ollakin, mutta tällä hetkellä veneenäni mailman paras, joten vaihto ei ole mielessäkään ja vaikea olisi löytää parempaa alusta, kuin nyt.


    • Anonyymi

      Taannoin Nettiveneessä oli IF Marieholm myynnissä muistaakseni 400 eurolla.
      Vene oli paksun noki- ja ryönäkerroksen peitossa, sisusta täysin purettuna mutta sen olisi saanut mukaan.

      En tiedä, menikö vene lopulta kaupaksi vai mitä tapahtui.
      Jäi vähän vaivaamaan, koska neljäsataa ei ole projektistakaan paljon mitään ja valmiiksi purettu olisi ollut pesun jälkeen valmis aihio :).

      Tuollaisen pienen mutta merikelpoisen veneen entisöinti voisi olla ihan tehtävissä oleva homma. Purettuun hylsyyn voisi miettiä alkuperäisestä poikkeavan sisustan tai sitten tehdä originaalikuosiin.

    • Anonyymi

      Te joilla osaamista ja kykyä projekteihin, lyöttekö tuliterän moottorin aina kiinni vai onko joukossamme niitä jotka korjaa olemassaolevan tai ostaa esim tän ja käyttää auki ja tarkistaa korjaten tarvittavin osin? Välillähän koneita vaihdetaan ihan vaan varmuuden vuoksi, mutta myykö nuo liikkeet ehjät koneet ihan eri hintaan ja nää edulliset selkeesti hajonneita?

      https://huutokaupat.com/2390718/merimoottori-volvo-penta-2003d

      • Anonyymi

        No yleensä koneen vaihtamiselle on joku syy. Itse vaihdoin Yanmarin 1GM10:n uuteen, kun sillä oli ikää 16 kesää.
        Raakavesijäähdytteisenä sille olisi jossain vaiheessa pitänyt tehdä kansiremppa - ja samalla ehkä uusia vesipumppu, huollattaa ruiskutuspumppu ja suutin. Kukaties koneen stefat olisi voinut vaihtaa ja jopa makeavesisarjan asentamalla olisi voinut saada 20 vuodeksi toimivan koneen.
        Hommasin jopa tarvittavat varaosat remonttia varten, sitten päässä naksahti ja marssin
        ostamaan uuden Beta14 -moottorin.
        Vanhassa ei ollut kertakaikkiaan mitään vikaa, siitä sai uudet osat mukaan lukien myydessä ihan hyvin, erotus uuteen koneeseen jäi asennuksineen kolmeen tonniin.

        Osasyy vaihdolle oli kuuman veden ulosotto, halusin lämpimän suihkun ja hanaveden.
        Se olisi Yanmarin tapauksessa ollut hankalampi (toki toteutettavissa) järjestää.

        Periaatteessa tuo linkittämäsi Volvo voi olla ihan hyväkin ostos, mitään takuita myyjä ei anna, sisäkaluista ei voi tietää, joten siitä ei kannata maksaa paljoa.
        Toisaalta, jos tuon saa ostettua muutamalla satasella ja pistää remonttiin puolitoista-kaksi tonnia, siitä saa koneen 30 vuodeksi purjeveneeseen.

        Edellisen omistajan yhteystiedot jos tuosta saisi, voisi kysyä vaihdon syytä.
        Mikäli kone on vaihdettu "varmuuden vuoksi" tai pelkästään kulumisen takia, se voi sopivalla hinnalla olla ihan hyvä ostos.
        Mikäli vaihdon syynä on lohkon halkeaminen jäätymisen takia tai kampiakselin vaurioituminen, konetta ei kannata enää kunnostaa, ellei itsellä ole toista vastaavaa elimenluovuttajaksi.

        Periaatteessa diesellaitteiden huolto, kansiremontti, uudet männät (poraus tai hoonaus) uudet laakerit kampiakselin kaulojen koneistuksineen, laturiin uudet laakerit ja hiilet ja ei muuta kuin maalia niskaan ja merelle. Edellyttäen, että kone pyörii kolisematta eikä ole halki.

        Ehkä tuosta voisi kysyä myyjäliikkeeltä, tietävätkö historiasta mitään. Kaipa laittaisivat ilmoitukseen, jos halki olisi tai kampikoneisto olisi solmussa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No yleensä koneen vaihtamiselle on joku syy. Itse vaihdoin Yanmarin 1GM10:n uuteen, kun sillä oli ikää 16 kesää.
        Raakavesijäähdytteisenä sille olisi jossain vaiheessa pitänyt tehdä kansiremppa - ja samalla ehkä uusia vesipumppu, huollattaa ruiskutuspumppu ja suutin. Kukaties koneen stefat olisi voinut vaihtaa ja jopa makeavesisarjan asentamalla olisi voinut saada 20 vuodeksi toimivan koneen.
        Hommasin jopa tarvittavat varaosat remonttia varten, sitten päässä naksahti ja marssin
        ostamaan uuden Beta14 -moottorin.
        Vanhassa ei ollut kertakaikkiaan mitään vikaa, siitä sai uudet osat mukaan lukien myydessä ihan hyvin, erotus uuteen koneeseen jäi asennuksineen kolmeen tonniin.

        Osasyy vaihdolle oli kuuman veden ulosotto, halusin lämpimän suihkun ja hanaveden.
        Se olisi Yanmarin tapauksessa ollut hankalampi (toki toteutettavissa) järjestää.

        Periaatteessa tuo linkittämäsi Volvo voi olla ihan hyväkin ostos, mitään takuita myyjä ei anna, sisäkaluista ei voi tietää, joten siitä ei kannata maksaa paljoa.
        Toisaalta, jos tuon saa ostettua muutamalla satasella ja pistää remonttiin puolitoista-kaksi tonnia, siitä saa koneen 30 vuodeksi purjeveneeseen.

        Edellisen omistajan yhteystiedot jos tuosta saisi, voisi kysyä vaihdon syytä.
        Mikäli kone on vaihdettu "varmuuden vuoksi" tai pelkästään kulumisen takia, se voi sopivalla hinnalla olla ihan hyvä ostos.
        Mikäli vaihdon syynä on lohkon halkeaminen jäätymisen takia tai kampiakselin vaurioituminen, konetta ei kannata enää kunnostaa, ellei itsellä ole toista vastaavaa elimenluovuttajaksi.

        Periaatteessa diesellaitteiden huolto, kansiremontti, uudet männät (poraus tai hoonaus) uudet laakerit kampiakselin kaulojen koneistuksineen, laturiin uudet laakerit ja hiilet ja ei muuta kuin maalia niskaan ja merelle. Edellyttäen, että kone pyörii kolisematta eikä ole halki.

        Ehkä tuosta voisi kysyä myyjäliikkeeltä, tietävätkö historiasta mitään. Kaipa laittaisivat ilmoitukseen, jos halki olisi tai kampikoneisto olisi solmussa.

        Tuo kone vieläpä tollasen lausekkeen alla että myydään eniten tarjoavalle, eli jos huutajia ei ole niin toi voi lähteä vaikka satasella. Siellä voi olla joku kiinteä lisämaksu luovuttamisesta eli ehkä jopa nostavat kärryyn tai pakuun sen niille jotka noutaa. Voi olla tekijämiehille hyviä mahdollisuuksia nuo venefirmalta huutokaupalla tulevat koneet. Joskushan tuolla on lähtöhintoja myös, tai puuttuu lauseke "eniten tarjoavalle", niin voivat jättää myymättä jos ei tavoitehinta ylity, jos oikein ymmärsin


      • Anonyymi

        Vanha moottori on vanha moottori vaikka voissa paistaisi ja kaikki osat vaihtaisi. Jos ja kun uusia purjeveneen dieselmoottoreita saa alkaen 5- 6 th eurolla, en näe mitään järjen hiussuonta alkaa repimään syöpynyttä ruostunutta moottoria auki, kantta, venttiilejä, ruiskupumppua, kampiakselia, starttia, laturia, sylinteriputkia jne tiivisteineen letkuineen, hankkia uudet, osien hinta, työn hinta/järjetön työn määrä suhteessa hyötyyn. 30-40 v vanhan moottorin arvo ei nouse kopeekkaakaan siitä kaikesta. Jotain kylähullua idealistia voi promillen todennäköisyydellä onnistua huijaamaan, mutta ei keskiverto täysjärkistä veneen ostajaa. Varaosien saanti, jälleenmyyntiarvo, iän tuomat syöpymät jne.


      • Anonyymi

        Kyllä vaihtokoneet voivat ihan hyvässä kunnossa olla. Yhden ihan hyvän moottorin olen myynyt. Yhden 40v käytetyn koneen ostin, käytin ongelmitta 10 vuotta, mutta nyt vene lahosi ja myyn moottorin eteenpäin, siinä ei vieläkään ole vikoja. Huutokaupasta en ehkä ostaisi ainakaan markkinahintaan, koska siinä ostajan suoja on huonompi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo kone vieläpä tollasen lausekkeen alla että myydään eniten tarjoavalle, eli jos huutajia ei ole niin toi voi lähteä vaikka satasella. Siellä voi olla joku kiinteä lisämaksu luovuttamisesta eli ehkä jopa nostavat kärryyn tai pakuun sen niille jotka noutaa. Voi olla tekijämiehille hyviä mahdollisuuksia nuo venefirmalta huutokaupalla tulevat koneet. Joskushan tuolla on lähtöhintoja myös, tai puuttuu lauseke "eniten tarjoavalle", niin voivat jättää myymättä jos ei tavoitehinta ylity, jos oikein ymmärsin

        Ne voi tarjota itse voittavan tarjouksen, jos meinaa ihan halvaksi jäädä. Minusta tuolla sivulla menee harvoin tavaraa kaupaksi alle markkinahinnan. Joskus selvästi kalliimmalla.


      • Anonyymi

        Nyt tämä vihreä 1993 mallin moottori on 480 e ja pian sulkeutuu. Oletteko mukana huudossa? Onhan totta, että kyseisen moottorin kun täydellisesti käy läpi ja uudistaa, niin siinä on erittäin hyvä moottori pitkäksi aikaa.


    • Anonyymi

      No, koneen remppaaminen ei mitään avaruustiedettä ole - ja makeavesikoneen tapauksessa tuskin mitään fataalia syöpymistä löytyy muualta kuin korkeintaan lämmönvaihtimesta.

      Koneistaminen ei maksa paljoakaan. Kampuran hionta muutaman kympin ja sylinterin poraus kolmekymppiä/reikä, kansiremontti kympin/venttiili.
      Tietysti männät renkaineen, laakerit ja tiivistesarja tarvitaan, ja ruiskutuslaitteiden huoltoon menee muutama satanen.
      Mutta jos katsoo mitä tuollainen vastaava Volvo maksaa uutena, remontti vanhaan alkaa tuntua kannattavalta, mikäli momenttiavain pysyy kädessä.

      Tottakai rahamies ostaa aina uutta kyselemättä, mutta harvemmin siten ajatteleva edes sotkee käsiään vanhoihin veneisiin ja/tai moottoreihin.

      Vanhan rassaaminen tuottaa joillekin tekemisen iloa ja onnistumisen riemua.
      Joku toinen voi saada kiksinsä uuden ostelusta.
      Harva varmaankaan harrastaa uuden veneen purkamista ja kunnostusta :).

    • Anonyymi

      Todella mukavaa lukea näitä muiden remonttijuttuja ja kokemuksia!

      Veneily ja varsinkin purjehdus on "poikkitieteellinen" harrastus, jossa jokaiselle löytyy tuttua aihetta mutta myös opittavaa, jos vain intoa löytyy.

      Ja kuten eräs hyvä kaverini sanoi, " kun itse tekee ja onnistuu, se on se homman suola"

    • Anonyymi

      Vanhan moottorin korjaaminen, suurin rotanlokku pojektieneissä ä mistä varoittaisin. Harvassa ovat ne moottorit, joihin kannatta uhrata aikaa ja rahaa. En koskisi pitkällä tikullakaan 1985 vanhempiin moottorihin, ja hyvin pnseästi 2000 ennenkään tehtyihin. Vanhaa tekniikkaa, syöpymää, ruostetta, varaosien saannin aikeutta, jälleenmyyntiarvo jo romahanut ilma vikojakin, savuttia, kuluttaa enemmän, pienet laurit, ei lämminvesiulostuloja jne. Koneistajien työtunnit lähtee suuemmissa kaupungeissa 60 eurosta ylöspäin, hsassa 90 eurosta.

      Alle 9 metrin purkkreissa säästyy veemäiseltä riesalta jos ei muuhun ole varaa niin aikka ostamalla tuliterän 8 hv perämootorin 2000 egellä ja telineellä kiinni peräpeiliin.

      • Anonyymi

        Helpottiko purkautua?

        Vanhassa vara parempi, kuin nykyaikaisissa kertakäyttö koneissa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Helpottiko purkautua?

        Vanhassa vara parempi, kuin nykyaikaisissa kertakäyttö koneissa.

        Mikäs vanhojen ritsojen puolustaja tänne on eksynyt ?! Merellä ei parane leikkiä luotettavuudella. vanha moottori ei muutu luotettavaksi vaikka vaihtaisi joka osan, ja sittenkään se ei olisi yhtä luotettava ja hyvä kun uusi tai uudehko.
        Museoromantikot poppoo erikseen


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikäs vanhojen ritsojen puolustaja tänne on eksynyt ?! Merellä ei parane leikkiä luotettavuudella. vanha moottori ei muutu luotettavaksi vaikka vaihtaisi joka osan, ja sittenkään se ei olisi yhtä luotettava ja hyvä kun uusi tai uudehko.
        Museoromantikot poppoo erikseen

        Ha ha haa mikä filosohvi. Kaikki ketä merellä liikkuu ajavat vanhoilla, siis ei uusilla koneilla toiset moottoreilla. Epäilen, että et tiedä niiden eroa?

        Kerroppa vielä lisäksi, mikä määrittelee vahuuden ja epäluotettavuuden ikä, tunnit, huollot tai sinun määritelmäsi millä koneajo on leikkiä tai leikkimättömyyttä.

        Olen sen vertaa ulkona sinun ajatusmailmasta ja olisi kiva ymmärtää ajatustasi syvällisemmin.

        Vanhassa vara parempi


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ha ha haa mikä filosohvi. Kaikki ketä merellä liikkuu ajavat vanhoilla, siis ei uusilla koneilla toiset moottoreilla. Epäilen, että et tiedä niiden eroa?

        Kerroppa vielä lisäksi, mikä määrittelee vahuuden ja epäluotettavuuden ikä, tunnit, huollot tai sinun määritelmäsi millä koneajo on leikkiä tai leikkimättömyyttä.

        Olen sen vertaa ulkona sinun ajatusmailmasta ja olisi kiva ymmärtää ajatustasi syvällisemmin.

        Vanhassa vara parempi

        osuin asian ytimeen näköjään kun sitä noin suututaan. Jatka sinä sitä 60-luvun moottorin käyttöäsi ja silittelyä muistoilla. Muista maksaa trossi-hinausmaksu. tarvitset sitä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        osuin asian ytimeen näköjään kun sitä noin suututaan. Jatka sinä sitä 60-luvun moottorin käyttöäsi ja silittelyä muistoilla. Muista maksaa trossi-hinausmaksu. tarvitset sitä.

        Jos löysit tuosta suuttumusta, niin se johtuu vaan siitä, että se oli salainen märkä unesi.

        Ja yhdyn "vanhassa vara parempi" kirjoittajan näkemykseen. Uusien vehkeiden kanssa tekemisiin jotuneena, niin totean, että trossi-maksut ovat eritoten suositeltavia uusien elektroniikkahirviöiden omistajille.

        Ja noin muuten: polttoaineen loppuminen on huviveneiden ylivoimaisesti suurin syy hinaukseen.

        Ja sitä muuten sattuu harvemmin niille, joilla on tietotaitoa pitää jopa ne 60-luvun vehkeet toimintakunnossa.

        No niin, oksenna taas jotakin uuden kiina-elektroniikan hurmoksessasi. Se käy ihan viihteestä:)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos löysit tuosta suuttumusta, niin se johtuu vaan siitä, että se oli salainen märkä unesi.

        Ja yhdyn "vanhassa vara parempi" kirjoittajan näkemykseen. Uusien vehkeiden kanssa tekemisiin jotuneena, niin totean, että trossi-maksut ovat eritoten suositeltavia uusien elektroniikkahirviöiden omistajille.

        Ja noin muuten: polttoaineen loppuminen on huviveneiden ylivoimaisesti suurin syy hinaukseen.

        Ja sitä muuten sattuu harvemmin niille, joilla on tietotaitoa pitää jopa ne 60-luvun vehkeet toimintakunnossa.

        No niin, oksenna taas jotakin uuden kiina-elektroniikan hurmoksessasi. Se käy ihan viihteestä:)

        Purjehduspalstalla kun ollaan, koneen ei tarvitse olla yhtä luotettava kuin moottoriveneessä. Olen lähtenyt usean päivän reissuun, vaikka olen lähdössä todennut koneen alkavan pian keittää ja tietämättä saanko sen korjattua. Pelkillä purjeilla pääsee useimpiin paikkoihin vähintään ankkuriin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos löysit tuosta suuttumusta, niin se johtuu vaan siitä, että se oli salainen märkä unesi.

        Ja yhdyn "vanhassa vara parempi" kirjoittajan näkemykseen. Uusien vehkeiden kanssa tekemisiin jotuneena, niin totean, että trossi-maksut ovat eritoten suositeltavia uusien elektroniikkahirviöiden omistajille.

        Ja noin muuten: polttoaineen loppuminen on huviveneiden ylivoimaisesti suurin syy hinaukseen.

        Ja sitä muuten sattuu harvemmin niille, joilla on tietotaitoa pitää jopa ne 60-luvun vehkeet toimintakunnossa.

        No niin, oksenna taas jotakin uuden kiina-elektroniikan hurmoksessasi. Se käy ihan viihteestä:)

        Kyllä se on kuule kaiffari Sinun käämien poltto, joka on täällä se varsinainen viihde...et tainnut suutuspäissäsi ja kastuneilla housuilla huomata ;)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä se on kuule kaiffari Sinun käämien poltto, joka on täällä se varsinainen viihde...et tainnut suutuspäissäsi ja kastuneilla housuilla huomata ;)

        Nonni, aloituksen aihe on näköjään kaluttu loppuun. Amen.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Riinan oudot selitykset

      Riina sanoo iltiksen haastattelussa että avioliiton ongelmat johtuvat siitä ettei häntä katsottu tai hänestä kiinnostuttu kun liikkuivat Kallen kanssa
      Kotimaiset julkkisjuorut
      109
      10108
    2. Elina Lepomäen vetäytyminen kova isku

      "Petteri Orpon joukkueen epäonni jatkuu – Elina Lepomäen vetäytyminen kova isku". https://www.uusisuomi.fi/uutiset/us/0c6c716d-c8eb-4c01-aaf7-3626832
      Maailman menoa
      83
      3559