Onko tullut jo Kehä 1:llä yllättäviä tilanteita, joissa nastat ovat pelastaneet.?
Miten ovat nastat pitäneet?
15
74
Vastaukset
- Anonyymi
Toivon nastakieltolakia jouluksi 2021 uusiin autoihin ei saa asentaa kuin kitkarenkaat ja nastat kilelletään pois lukin hälytysajoneuvot ja yli 30 vuotta vanhat autot.....
- Anonyymi
Katohan mitä jenkeissä tapahtuu vuosittain.Kymmeniä Tuhansia kuolleita ja halvaantuneita joka talvi kun siellä ajetaan todellakin kesärenkailla tai kitkoilla koko vuoden. Rekatkin ajelee kesöäkumeilla täydellä jöää kelillä kun laillista katsokaas ja jos tänne tulisi sama niin olisi vakuutukset 40-100% kalliimmat. Pohjoismaissa eli Norja,SuomI ja Ruotsi vähiten onnettomuuksia koko maailmassa talven liukkaudella ja meillä ajetaan talvirenkailla ei suolan voimalla.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Katohan mitä jenkeissä tapahtuu vuosittain.Kymmeniä Tuhansia kuolleita ja halvaantuneita joka talvi kun siellä ajetaan todellakin kesärenkailla tai kitkoilla koko vuoden. Rekatkin ajelee kesöäkumeilla täydellä jöää kelillä kun laillista katsokaas ja jos tänne tulisi sama niin olisi vakuutukset 40-100% kalliimmat. Pohjoismaissa eli Norja,SuomI ja Ruotsi vähiten onnettomuuksia koko maailmassa talven liukkaudella ja meillä ajetaan talvirenkailla ei suolan voimalla.
Ollaanko me jenkeissä?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Katohan mitä jenkeissä tapahtuu vuosittain.Kymmeniä Tuhansia kuolleita ja halvaantuneita joka talvi kun siellä ajetaan todellakin kesärenkailla tai kitkoilla koko vuoden. Rekatkin ajelee kesöäkumeilla täydellä jöää kelillä kun laillista katsokaas ja jos tänne tulisi sama niin olisi vakuutukset 40-100% kalliimmat. Pohjoismaissa eli Norja,SuomI ja Ruotsi vähiten onnettomuuksia koko maailmassa talven liukkaudella ja meillä ajetaan talvirenkailla ei suolan voimalla.
Ainakin viime talven olisi pk-seudulla pystynyt ajamaan kesrenkailla ja nyt näyttää meininki kovin samanlaiselta.
Mielestäni tuolla talvirenkaan käyttämiselle pitäisi antaa ihan ihmisen itsensä päättää ajaako niillä vaiko ei.
Periaatteessahan se nyt jo annettiin, mutta itsekin ruuvasin nastarenkaat alle vaikka on kesäkeli, kun poliisi uhosi että sakot tulee jos sivutiellä on liukasta.
No, ei mulla ole koskaan asiaa sivutielle ja jos olisi niin ajan siellä 10 km/h ja järki päässä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Katohan mitä jenkeissä tapahtuu vuosittain.Kymmeniä Tuhansia kuolleita ja halvaantuneita joka talvi kun siellä ajetaan todellakin kesärenkailla tai kitkoilla koko vuoden. Rekatkin ajelee kesöäkumeilla täydellä jöää kelillä kun laillista katsokaas ja jos tänne tulisi sama niin olisi vakuutukset 40-100% kalliimmat. Pohjoismaissa eli Norja,SuomI ja Ruotsi vähiten onnettomuuksia koko maailmassa talven liukkaudella ja meillä ajetaan talvirenkailla ei suolan voimalla.
Kun menit mututiedon lisäksi jenkkilän touhuun , en kommentoi tuota porukaahaan siellä on.
Mutta miksi sinusta onnettomuudet lisääntyisivät jos ihmiset siirtyisivät kitkarenkaisiin, onko kitkarenkailija jokin riski , mihin arvoisi perustuu , kun on sellaisia tarkkoja lukuja onnettomuuksista ja niiden syistä niin renkaat lienee siellä pienemmästä päästä, talvi yllätti autoilijat termi kuitenkin yllättää useinmiten kesärenkailla ajavan.
Vakuutusyhtiön kantaa en tiedä , yleensä kun tehdään päätöksiä raha ratkaisee ja jos vakuutusyhtiö tekee säännöt ja sanktio ja määrää hinnat niin me kuluttajat käyttäydytään.
Kuitenkin esim, turvavyötä käyttämätön, kuluneilla renkailla ajavan onnettomuuden vahingot korvataan vai eikö?
Ja jos on laillista jaa kitkarenkailla niin se on laillista ja onnettomuuksien osalta jopa turvallisempaa taisi olla niin että turvallisuuden nimissä takavetoinen auto on aina suurempi riski kuin kitkarenkaat ikinä.
Yksi varma tieto on että Norjassa kitkarenkailla ajetaan huomattavasti enemmän ja sen huomaa kun esim, .
tunneleissa ei ole sellaista pölymäärää kuin täällä näissä pätkissä kuten tampereen rantatunnelinkin jyrsitään nastoilla urille ja se pöly hengitetään .
Tuohon suolaamiseen jota on aina raskaanliikenteen takia tehty jo ennen kuin joskus jo kun kortin sain 1981 kun kitkarenkaita oli todella harvakseltaan, eikä sen ajan autoissa ollut mitään ajonhallintaan ja vakauteen vaikuttavaa teknologiaa ainoastaan ratin ja penkin välissä ja tuon ajan auto esim, omani ford sierra tai 318 bmw olivat talvessa sellaisia venkuloita ja jumimisautoja että, mutta ajaminen helpotti kun sai etuvetoisen vaikka golfin , matka peräseinäjoellekin ja varsinkin pois meni paljon helpommin ja vaivattomammin, eli luistattalematta ja sutimatta joten turvallisesti.
Eli kun sen ajan autoja vertaa tähän aikaan ja rengasvalintoihin ovat kitkarenkaat huomattavasti turvallisemmat kuin sen ajan autot ja sen ajan parhaatkin nastarenkaat ikinä, joten valinta nykypäivänä on niin selvä,
kun se lopullinen turvallisuus on ratin ja penkin välissä. ei renkaissa .
- Anonyymi
Nastarenkaat kyllä luistaa enempi hätäjarrutuksessa, kuin kitkainen pehmeä seoksinen gummi, näillä suolatuilla uraisilla baanoilla??🤪🤪🤪🤪
- Anonyymi
Aina on kesä silloin, kun vaan ajelee Audeil, Mersuil ,Bemareil, Opeleil, ja Volkkareil.
- Anonyymi
TÄMÄ! Nastat tekivät myös omasta BMW autoilustani kesän ympäri vuoden, kunhan vaan käytän NASTARENKAITA KOKO AJAN!
- Anonyymi
Jotkut ajaa joskus muuallakin kuin Kehä 1:llä ja siellä muualla on välillä nastatkin pitäneet melko heikosti. Ei se nyt kyllä niin kamalasti ole yllättänyt. Tietäähän sen ettei ne nastatkaan tee kesäkeliä jäisellä tiellä.
- Anonyymi
Kitkat vaan kaikille alle , ne on loistavat ajella ilman pöly- melu -ja likahaittaa, tuulilasitkin pysyy ehjinä ,.
Asenteet vaan 2000- luvulle kun autotkin on ja kitkat alle. - Anonyymi
Suomessa ei meillä ole kokemusta talviliikenteestä nykyajalta , jossa nastarenkaita ei olisi laisinkaan. Joskus 60-luvun alkupuolen ja aikaisemmin saatuja kokemuksia ei nykypäivän tilanteeseen voi verrata.
Voi tietysti kuvitella millaista se olisi, jos/kun tännekin vielä talvia tulee.
No pk-seudulla nykytasoinen voimallinen suolaus useinmiten saa aikaiseksi pääteiden ja katujen pysymisen märkinä ja jäättöminä suurimman osan ajasta. Suolausta varmasti jouduttaisiin kyllä lisäämään kovastikin erityisesti päiväsaikaan. Aamuisinkin nyt suolataan, jotta työmatkaliikenne helpottuisi.
Muilla teillä voisi jo vaikeuksia jonkin verran tulla kun lumipintakin tamppautuisi ja kiillottuisi jääpinnan veroiseksi. Nastat eivät olisi ’syömässä’ lunta ja jäätä pois.
Maanteillähän nastat ovat pääroolissa tienpintojen liukkauden vähentämisessä, kun suolausta ei juuri harrasteta kuin vain vilkkaimmilla teillä. Pohjousessa suolausta ei käytännössä harrasteta lainkaan, koska se ei toimi, jos pakkasta on yli 6 astetta. Siellä nastat ovat käytännössä ainoat, jotka poistavat ja karheuttavat jääpintaa. Tosin kovalla pakkasella jääkään ei ole yhtä liukas kuin nollan pinnassa.
Olosuhteet siten muuttuisivat oleellisesti kaikkialla, jos nastarenkaat poistuisivat kokonaan. Missään muuallakaan maailmassa yhtä pohjoisissa ja vastaavissa liikenneoloissa ei täydellisestä nastattomuudesta ole kokemuksia, koska nastat on yleisesti käytössä.
Ei siis ole tietoa eikä näyttöä puolesta tai vastaan nastattomuuden vaikutuksista liikenneturvallisuuteen. - Anonyymi
Poika lähti meitä, äitiään ja isäänsä, tapaamaan Itä-Suomeen työsuhdeautollaan ja siinähän on kunnon stadilaiseen tapaan ne kitkarenkaat. Meidän mökkimme sijaitsee melkoisen mäen päällä ja se nyt sitten sattui olemaan peilijäässä. Niinhän siinä kävi, että akkansa ja mukulansa joutuivat kävelemään viimeiset 100 metriä ylämäkeen perille. Mulla meni toista tuntia sen hemmetin Bemarin kanssa turatessa saadaksemme sen pihaan. Niin, että onhan näillä vaarin nastarenkailla oma tarkoituksensa. Hokaatteko?
- Anonyymi
Emme?? Eihän bemari ole auto.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Emme?? Eihän bemari ole auto.
Etkä sinä automies.
- Anonyymi
Kyllä sulla on uskomaton luotto nastarenkaiden kaikkivoipaisuuteen. Eipä sinulla taida olla niistä kokemusta laisinkaan.
Nastat ei itsessään pelasta missään tilanteessa ketään eikä mitään. Ei, nastat antavat vain ja ainoastaan renkaiden osalta ylivoimaisesti parhaan avun kuljettajalle hallita autoaan liukkaissa olosuhteissa. Yllättävissä olosuhdemuutoksissa nyt puhumattakaan. Nastarenkaat ovat turvavaruste kuten turvavyöt, ajovakauden hallinta , luistonestot, abs-jarrut, jne jne... ei niitä jatkuvasti tarvita. Useimmat eivät ole joutuneet koskaan tilanteisiin, jossa nuo olisivat pelastaneet.
Ei sen kummempaa. Kaikki on kuljettajasta lopulta kiinni.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
20e Riskitön veto 20e talletuksella VB:lle
Pssst! Vinkki viis rotvallinreunalla eläjille. VB tarjoaa 20 euron riskittömän vedon ensitallettajille vedonlyöntiin.72545- 1211841
Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.1351636Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill541540Suomessa on valittava 2 lucia neitoa...
Maahanmuuttajille oma lucia neito ja Suomalaisille oma SUOMALAINEN Lucia neito....sama juttu on tehtävä miss Suomi kisoi1671362Analyysiä: Kiuru-keissi oli ja meni - demarit hävisi tässäkin
Tapauksen tultua julki alkoi demarit ja muu vasemmisto selittään, että tämä oli poliittista väkivaltaa, siis ennen kuin1741356- 1501305
- 521218
Olet tärkeä
mutta tunnen jotain enemmän ja syvempää. Jos voisinkin kertoa sinulle... Olen lähinnä epätoivoinen ja surullinen.761163- 591158