Dieselin lastutus

Anonyymi

Dieseleitä erityiseesti lastutetaan tehon ja väännön parantamiseksi.
Seurauksena on voimansiirron vaurioita ajan myötä.
Usein käy niin että polttoainetta säästääkseen dieselautoilija "vedättää" koska dieselissä on "voimaa" eli vääntöä.
Jos vääntöä on vielä saatu lisää lastuttamalla pienet on houkuttavaa ajella pienillä kierroksilla.
Seuraus on ettei voimansiirto kestä kasvanutta rasitusta.
Tämä ilmiö tulee vastaan uusissakin autoissa joissa "voima" riittää, varsinkin jos vaihteita on paljon.
Usein suurin vaihde on ylivaihde ja esim pakettiutoissa, vaikkapa Opel vaihteisto porsii.

5

58

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Automaattivaihteisto pelastaa paljon.

    • Anonyymi

      Automaattivaihteistokin hajoaa ja nopeammin kuin manuaali.

    • Anonyymi

      Aloittajalla ajatus on siitä, että lastutuksella halutaan jatkuvasti teho, joka ylittää sen, jonka saisi lastuttamattakin. Eli urheiluautolla kiihdytetään aina 3:ssa sekunnissa sataseen.

      Kuka on sanonut lastutuksen vähentävän kulutusta. Lastuttajat usein sanovat muuta. Ei fysiikan lakeja rikota lastuttamalla. Onhan lehdissä ollut vertailuja lastutetuista autoista, joissa kulutu on reippaasti lisääntynyt totutulla ajotavallakin.

      Tilanteessa, jossa tehoa tarvitaan, vaikkapa onnettomasti valitun ohituksen yhteydessä. En mieti silloin vaihteiston hajoamista. Jos tavallisellakin autolla halutaan ajaa tehon ylärajoilla, lukekaa ralliautojen kestävyydestä. Ne ovat sentään aivan toisella tavalla mitoitettuja.

      Monessa autossa on hetkellisen kulutuksen näyttö, joten liaan suuri vaihteisto vie jonkin verran enemmän polttoainetta kuin sopiva vaihde. Tämän tietää jokainen, etemnkin vaara-aluilla asuva autoilija.

    • Anonyymi

      Ei se voima sinne moottoriin sillä lastuttamisella tule mistään halvatun pyhästä hengestä, vaan sillä lastuttamisellahan haetaan nimen omaan sitä polttoaineen lisäsyöttöä/ilman seoksen lisäävää määrää/sylinteri. Toisaalta. eihän kaikki aja aina kaasu pohjassakaan, joten tuo sen tuoma lisähyöty on muutenkin varsin kyseenalainen, kun ohi et voi yrittää edelleenkään sillä lyhyellä pätkällä, missä niitä vastaantulijoita ei ole. Tai voit toki, mutta se jälki saattaa olla sitten todella rumaa.....

    • Anonyymi

      No johan taas ajatuksen lukijat on asialla.
      Lastuttamalla halutaan muuttaa huipputehoa ja vääntökäyrää.
      Polttomoottorin vääntökäyrähän on useimmiten onneton anakin ahdetussa moottorissa.
      Moottorista saatava teho saadaan jatkuvasti tai hetkellisestikin polttamalla polttoainetta enemmän aikayksikössä. Muuttamalla vääntökäyrää pyritään kiihtyvyyden parantamiseen ja pienillä kierroksilla vedättämällä polttoaineen säästöön.
      Dieselillä on vain tietty rajoitettu alue jossa ominaiskulutus on pienimmillään.
      Se ei ole suurimman tehon alue.
      Suurta tehoa tarvitaan kun ollaan tyritty ohituspaikan valinnassa tai ohitettava yrittääkin kyykyttää.
      Itse ei voi antaa periksi vaan kun lähdetään ohi on päästävä maksoi mitä hyvänsä.
      Automaattivaihteisto ei korjaa lastutuksen virheitä.
      Ralliautoihin ei vertailua kannata tehdä, kilpailukäytössä ei dieseleitä ole.
      Ralliauton vaihteisto ja moottori valmistetaan huipputeknisesti ja silti se kestää parhaimmillaan yhden kauden.
      Usein ei sitäkään.
      Rahvaan autot valmistetaan mahdollisimman edullisesti massatutantoon sopivista materiaaleistaja menetelmin niin yksinkertaisina kuin markkinat sallivat.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille

      Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?
      Ikävä
      159
      1394
    2. Heikki Silvennoinen ( Kummeli)

      Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      49
      1205
    3. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

      Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      24
      1159
    4. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

      Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      211
      1090
    5. Mitä toivot

      ensi vuodelta? :)
      Ikävä
      126
      1051
    6. Hyvää huomenta 18. luukku

      Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️
      Ikävä
      223
      984
    7. Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?

      Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk
      Pyhäjärvi
      307
      957
    8. Haluaisin vain varmistua

      Sinusta tarpeeksi.
      Ikävä
      42
      929
    9. Olet sä silti

      Ihana ❤️ tykkään
      Ikävä
      72
      895
    10. Minkä merkkisellä

      Autolla kaivattusi ajaa? Mies jota kaipaan ajaa Mersulla.
      Ikävä
      73
      879
    Aihe