Moi, veneessä on 3 erillistä akkua ja mietin niiden kytkemistä 2 akkupankiksi (hupi ja startti) ja laittamista latausreleen taakse. Käyttö ohjattaisiin sitten tavallisella 1-2-molemmat kytkimellä. Akkujen koko akkupankeissa olisi 100 100ah ja 60ah. Tällä hetkellä maasähkölaturina on CTEK Multi XS 7000 (7a) laturi jossa mainitaan että soveltuu max 150ah akkujen lataukseen ja 225ah ylläpitoon.
Mitä tuo rajoitus käytännössä tarkoittaa? Liian pitkää latausta max teholla joka voisi vahingoittaa laturia vai mitä?
Laturin mitoitus
7
1013
Vastaukset
- Anonyymi
Veikkaan, että suositusta isompien akkujen lataus vain kestää valmistajan mielestä liian kauan. Laturi osannee ladata vahingoittumatta. Onhan niissä oikosulkusuojauskin.
- Anonyymi
Laturi voi myös luopua latauksesta jos jännite ei saavuta asetettua tasoa ajoissa koska akusto on liian suuri. Jos akkusi ovat aivan tyhjät, voi tulla ongelmaa. Sitten voi ladata yhtä tai kahta akkua kerrallaan jos et halua päivittää laturiasi? Itse lataan CTEK300M:llä (40-500Ah) ongelmitta 720 Ah akkuja mutta eivät ne ole koskaan olleet lähimainkaan tyhjät.
- Anonyymi
Lähtisin ajatuksesta, että elektroniikka ei yleisesti pidä lämpenemisestä ja siitä seuraa ennen aikainen vaurioituminen.
Lähtökohtana laturia hankkiessa olisi mitoitta se reilusti yli oman akku kapasiteetin, useastakin syystä, jos jo laturi olemassa, niin kyllä ne täyteen tulevat, mutta aikaa vie ja laturi joutuu koville...
-Laturi ei joudu koville ja pysyy viileämpänä, eli elinkaari pidempi.
-Lataa nopeammin ja toden näköisesti täyteen, tästä akut pitävät. Hyvä laturi osaa oikein asennettuna seurata akkujen lämpöjä, lataus tilaa ja säätää latausta tämän mukaan suojellen akkuna yli virralta.
-Antaa option kasvattaa pankkia tarivttaessa.- Anonyymi
Jos laturi on edes alkeellisesti osattu suunnitella, se ei lämpene liikaa sillä latausvirralla, jonka se suostuu antamaan.
Ei nuo Ah rajat voi olla muuta kuin epäkäytännöllisen pitkään latausaikaan perustuvia. Tai voi myös olla, että algoritmi ei oikein toimi liian isolla tai pienellä akulla, jos se on ohjelmoitu (typerästi) toimimaan vain tietyn kokoisilla akuilla. Mutta tuskin tuosta suurempaa haittaa on.
- Anonyymi
Itselläni victron phoneix 50A laturi ja kyllä sen tuuletin huutaa hoosianna, kun lataa ja lämpöä on reilusti kuoressa, niin on sitä sisälläkin. Mitoitus on akkujen vs laturin suositusten tapissa n. 800Ah kolmessa pankissa...
Ensimmäinen laturi kesti 9 vuotta ja jotain kärvähti sisältä ostin keväällä uuden vastaavan, koska oli kiire merelle ja bluk in play houkutteli vs sähkömiehen kutsuminen veneeseen koronan alettua jylläämään, mieli olisi ollut ostaa isompi viktronin laturi... - Anonyymi
Teidän sähkökeskustelut näkyy mainoksina elektroniikkapalstalle..
C-teck laturin mitoituksen ongelma jää käytännössä pitkään latausaikaan, sen olen itse todennut. Toki käyttöikä lyhenee aina kun laturia käytetään ja joskus se sitten hajoaa muta en näe rikkoontumisessa mitään muuta yhteyttä mitoitukseen.
Kun laturin mitoitusta aletaan tarkistelemaan sähköteknisesti teoreettisesta näkökulmasta niin voi käydä kuten yllä mainittu, että laturin aikaraja lopettaa latauksen ennen kun akku tulee täyteen, silloin laturi pitää manuaalisesti käynnistää uudelleen.
Toinen teoreettinen ongelma on, että kun akku tulee täyteen niin 14,4V jännitteellä pieni akku ottaa jatkuvasti vaikka 100mA siinä missä iso akku vaikka 1A ylläpitovirtaa. Eli teoriassa pieni laturi ei ikinä ilmoittaisi akun olevan täynnä vaan odottaisi aikarajan katkaisuun 14,4V jännitteessä virran tippumista 100mA jonne se ei ikinä tipu.
Eli toisin sanoen pieni laturi yrittää ladata akun tarkemmin täyteen asti, mutta isossa akussa on vuotavia reikiä joista sähköä valuu nopeammin ulos. Käytännössä C-teck laturin mitoitukset on kuitenkin hyvin suuripiirteiset koska "laturille oikean kokoiseen akkuunkin" tulee ajan myötä "sähköä vuotavia reikiä" ja laturin pitää silti selviytyä latauksesta. - Anonyymi
Komppaan edellisiä: Valmistajan määrittämä akuston "maksimikoko" liittyy ainoastaan käytännölliseen latausaikaan. Ja siihen, että laturitehtailija myy erittäin mielellään juuri sinulle pykälän tai kaksi järeämmän laturin kuin mitä oma-aloitteisesti hypistelisit...
Itse olen miettinyt homman omista lähtökohdista: Olen lomapurjehduksen aikana maasähkössä kerrallaan keskimäärin n 16 tuntia. Olen mitoittanut ja valinnut laturini siten, että tuossa ajassa lataa lyijyakustoni n 50% varaustasosta n 95%:iin. Minulle ei ole mitään lisäarvoa siitä miten laturivalmistaja on homman miettinyt.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Diesel-ammattilainen kehuu Sanna Marinia
"Sanna Marinin (sd) hallitus loi neljä vuotta sitten väliaikaisen polttoainetukijärjestelmän, kun energianhinnat nousi362769Pitkänperjantain kunniaksi tekoälyn analyysi Riikka Purran kirjoituksesta
🧠 Mitä se kertoo "riikka"-nimimerkin lähijunassa tapahtuneesta? 1. Asenteellinen ja epäasiallinen sävy: Kirjoitus purs122559100 prosentin perintövero korjaisi myös Hitas-ongelman
Moni ei uskalla kieltäytyä perinnöstä maineen menettämisen uhalla, joten sitten tulee näitä tilanteita, joissa joutuu es432278Riikan antisakset leikkaavat bensan hintaa ylöspäin
Sannan aikoina bensaa sai 1,3 euron litrahinnalla ja Riikka leikkasi sen euron ylemmäksi reiluun 2 euroon. Joko on saks201871Iso poliisioperaatio Lapualla
Paikalla oli silminnäkijän mukaan myös kolme ambulanssia. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011924650.html Onko virpo381572Olen aika varma
että meidän tiemme risteäminen oli ainutkertainen tapahtuma elämässäni. En tule koskaan kohtaamaan ketään muuta, joka sa511555- 381473
Sukupuolineutraalit liikennemerkit yksi persujen älynväläys
Samassa rytäkässä kaikki syrjäseutujen bussipysäkkien liikennemerkitkin vaihdettiin, vaikkei bussia ole liikennöinyt enä251363- 281194
- 261141