Juoksuvinkkejä ylipainoisille

Komea Mies

Lumien lähdettyä olen ilokseni pannut merkille, että lenkkeillessä tulee vastaan yhä enemmän ylipainoisia kanssajuoksijoita. Olen kuitenkin havainnut muutamia ongelmia,jotka saattavat haitata hyvin alkanutta kuntoiluinnostusta. Seuraavassa käsittelen tyypillisimpiä ongelmia,joita ylipainoisilla lenkkeilijöillä on ja sitä, miten niistä selvitään.

1.) Jalkojen kipeytyminen. Tämä on melko yleinen oire juuri painavilla lenkkeilijöillä, koska jalkoihin kohdistuva rasitus on suuri. Tähän on useita apuneuvoja:

- Osta hyvät kengät. Vähemmän liikkunut ihminen voi ajatella, että lenkkari kuin lenkkari. Kolmen kympin ja sadankolmenkympin lenkkari näyttävät kyllä samalta, ja voivat kaupassa tuntua melkein samalta, mutta kilometrin juoksun jälkeen ne eivät enää tunnu samalta. Muutama kymppi lisää lenkkareihin on pieni hinta hyvästä kunnosta ja terveydestä.

- Suosi lenkkeilyssä pehmeää alustaa. Pururata on ehdottomasti paras. Jos sellaista ei ole käytössä, pyri juoksemaan tien pientarella tai sorapoluilla esim. puistoissa. Asfaltti on kaikkein pahin.

- Anna kipeytyneiden jalkojen palautua. Lähde uudelle lenkille vasta, kun jalat ovat jokseenkin palautuneet. Kävelemässä kannattaa kuitenkin käydä, koska se edistää palautumista ja pitää lenkkitapaa yllä.

2.) Liian kovaa vetäminen. Usein huonokuntoiset lähtevät "notta perkele"-asenteella kuntoilemaan ja vetävät itsensä äkkiä piippuun. Lenkkeillessä pitäisi hengästyä vain kevyesti. (Kilpaurheiluharjoittelu erikseen, ei päde siinä.) Jos tuntuu todella rasittavalta, höllennä tahtia. Voit jopa kävellä välillä. Vaikka tämä yksi treeni ei olisi yhtä tehokas, pääsee tällä systeemillä pitkän päälle parempaan tulokseen. Reitti kannattaa lisäksi valita niin, että voit tarvittaessa oikaista kotiin, jos väsyt liiaksi.

3.) Mukavuus. Hanki lenkkeilijän juomapullovyö. Säännöllinen nestetankkaus tekee lenkistä paljon mukavamman. Liikunnan idea ei ole maksimoida kärsimystä. Älä pukeudu liian lämpimästi. Lenkkeillessä tarkenee paljon kevyemmällä vaatetuksella kuin normaalisti ulkoillessa. Monet ylipainoiset lenkkeilijät näyttävät olevan nääntymäisillään kuumuuteen laitettuaan vaatetta normaalien tottumustensa mukaan. Ilmojen lämmetessä tässä sattuu kyllä virheitä kokeneemmallekin. Älä epäröi ottaa liian kuumaa välipaitaa pois vyölle roikkumaan, jos havaitset ylipukeutuneesi.

4.) Tekniikka. Askelen pitäisi olla kevyt ja joustava. Kädet hieman koukussa rennosti heiluen. Mikäli mahdollista, kysy joltain enemmän juosseelta, miltä tekniikkasi näyttää. Ellet tunne tällaista,kysy edes joltakulta. Monet tekniikkavirheet ovat silmiinpistäviä jopa maallikolle.

Eipä tällä erää muuta. Ylös ulos ja lenkille!

20

7785

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lenkkeilijä

sinä sit olit jaksnu oikee paneutua asiaan...eikö ole jokaisen ylipainoisen oma asia mitä tekee siis yleensä kenen tahansa tekemiset pitäis sinun elämää häiritä mikäli se ei ole niin köyhää et pitää viela itsensä lisäksi miettii toisen asioita osta sinä poika adidakset minu lenkki hyvin sujunut tarjous lenkkareill aina löytyy ihmisii jotka on parempia kuin me muut muut loppuje lopuksi takaan ja alleviivaan minulla ja niillä ylipainoisilla menee paremmin kui sinull niillä silti on oma elämä..terveisin yli komea nainen oikee niin et häikäisee

• Komea Mies

Ja sitten joku vielä ihmettelee, miksi minä vastaan joskus ärtyneesti tällä palstalla. Mistähän johtuisi?

Noista lenkkareista viitsin sentään kommentoida sen, että hyvien lenkkarien erinomaisuutta ei havaitse ennen kuin on sellaisilla juossut. Niiden tärkeys kuitenkin riippuu lenkkeilijän painosta. 110-kiloiselle miehelle ne ovat paljon tärkeämmät kuin 70-kiloiselle naiselle. Suosittelen nitä silti kaikille, jos vain suinkin löytyy rahaa.

• Juoksija

Tuo vinkki juomapullovyöstä tuli uutena minullekin. Mutta ihan asiaa latelit.

• Verneris

Mielenkiintoista että tämä ilmeisen itserakas (senhän kertoo jo täysin naurettava nimimerkkikin) "KomeaMies" jaksaa näin paneutua toisten paino-ongelmiin...elämä tyhjää? Rassukka.

• hera

Onpa täällä herkkänahkaista väkeä! Ei ylipainoisten tarvitse tuntea oloaan heti jotenkin uhatuksi tai loukatuksi, jos joku haluaa neuvoa. Ei tämä kyseinen henkilö paneutunut kenenkään paino-ongelmiin, vaan antoi vinkkejä parempaan lenkkeilyyn.
        Musta noi oli ainakin ihan asiallisia ja kannustavia neuvoja, eikä mitään halveksivaa tyhjänjauhantaa. Paljon hyviä vinkkejä, joista monelle on varmaan hyötyä.

• se että
        hera kirjoitti:

Onpa täällä herkkänahkaista väkeä! Ei ylipainoisten tarvitse tuntea oloaan heti jotenkin uhatuksi tai loukatuksi, jos joku haluaa neuvoa. Ei tämä kyseinen henkilö paneutunut kenenkään paino-ongelmiin, vaan antoi vinkkejä parempaan lenkkeilyyn.
        Musta noi oli ainakin ihan asiallisia ja kannustavia neuvoja, eikä mitään halveksivaa tyhjänjauhantaa. Paljon hyviä vinkkejä, joista monelle on varmaan hyötyä.

Komea mies toi esiin vaihtoehdon, johon kaikilla on mahdollisuus. Se siinä pänniikin, kun lihava huomaa, että verukkeet omaan tilaan loppuvat.

• ???

Osuinpa lukemaan tämän, ja kysyn vaikka en ylipainoinen olekaan. :)

Kuinka paljon kunnollisilla kengillä pystyy kompensoimaan jalkojen huonoutta? Olen 184/89 -kokoinen mies ja omistan kunnon lättäjalat. Juoksu käy aina välillä mielessä, mutta olen sen sitten aina jättänyt kokeilematta, koska pelkään kai kinttujeni huonouden puolesta. Jalkalihakset ovat sinällään kunnossa (paino on suurimmaksi osaksi lihasta), mutta lättäjalkaisuus tekee kintut kipeäksi jos kävelee paljon päivän mittaan, vaikka muuten jaksaisi ihan hyvin ja kilometritolkulla.

Eli kysymys oli: onko kaikista juoksijoiksi?

• Komea Mies

Valitettavasti en osaa sanoa. Tietämykseni lättäjaloista on täysin maallikkotasoa, mutta sen olen ymärtänyt, että niitä on eri asteisia. Lievempiä voidaan auttaa tukipohjallisilla, mutta vakavampia ehkä ei ainakaan täysin. Luulen, että sinä tiedät nämä asiat paremmin kuin minä. Suosittelisin, että konsultoit alan erikoislääkäriä ennen juoksuharrastuksen aloittamista. On mahdollista, että rahasi menevät hukkaan kalliissa lenkkareissa ja mikä pahempaa, voit vahingoittaa jalkojasi pysyvästi.

Siihen, sopiiko juoksu kaikille on selvä vastaus: ei sovi. Itsestäänselvien vammojen (jalkapuoli tms.) lisäksi mm. sairaalloinen lihavuus voi olla este juoksuharrastukselle. Jos ylipainoa on todella mittavia määriä, kannattaa valita joku nivelystävällisempi laji, kuten pyöräily, hiihto, uinti tai vesijuoksu. Kommentoin juuri juoksua siitä syystä, että harrastan sitä itse ja osaan antaa siitä paljon paremmin neuvoja, kuin vaikka uinnista.

• Mä tiedän!

lähimmällä jalkaklinikalla. Esim. Asicsen klinikka on ok, mutta jonkun instituutin / terveyskeskuksen klinikka on vielä paljon parempi. Klinikalta saat suositukset kengästä ja lättäjalan tapauksessa sinulle tehdään (instituuteissa ja terveysklinikoilla siis) omat, omien mittojen mukaan tehtävät pohjalliset jotka "tukevat" lättyyden pois. Niitä kannattaa teettää paitsi juoksukenkiin myös mahdollisiin sisäpelikenkiin. Ja sitten urheilemaan!

• maksis

Täällä yksi juoksemisesta innostunut ylipainoinen (luultavasti ennen pitkää entinen pullero), joka luki oikein ilahtuneena juttusi.

Itse olen tässä miettinyt, että missä vaiheessa uskallan ottaa juoksemisen kunnolla viikko-ohjelmaan. Kuntoa olen kohotellut kävellen ja sauvakävellen puolisen vuotta, mutta ylipainoa on vieläkin 20 kg. En haluaisi rikkoa niveliäni, mutta hinku hölkkäämään olisi kova!

• Komea Mies

Jos ylipainoa on 20 kiloa, voit kokeilla juoksemista saman tien. Tee kävelylenkeilläsi aluksi pieniä muutaman minuutin hölkkäjaksoja. Jos jalat kestävät, lisää niiden kestoa ja määrää vähitellen. Jos tuntuu, että kipeytyvät, vähennä juoksun määrää.

• Hande 120kg

En ymmärrä miksi yli 100 kiloisten ylipäätään pitää juosta?

Nyt kun lumet sulava hyvä alusta sauvakävelylle on pururata tai metsäpolut. Mitään hyötyä ei juoksusta tule painavalle henkilöllölle vaan päinvastoin, riski nivelrikkoihin tms. kasvaa moninkertaisesti.

1-2 tunnin sauvakävely murtomaastossa on sellainen rasite, että se riittää jo kovempikuntoisellekin ja poltaa rasvaa riittävästi.

• Komea Mies

"En ymmärrä miksi yli 100 kiloisten ylipäätään pitää juosta?"

Kuka on sanonut, että yli satakiloisten pitäisi juosta? Onko joku sanonut, että kenenkään pitäisi juosta? Jos on, niin kuka ja missä?

"Mitään hyötyä ei juoksusta tule painavalle henkilöllölle"

Puppua. Saman ajan käyttäminen juoksuun kuluttaa energiaa kaksi-kolme kertaa sen, mitä sauvakävelemällä. Lisäksi hapenottokyky kehittyy aivan eri tavalla.

"riski nivelrikkoihin tms. kasvaa moninkertaisesti."

Niin kasvaa, siksi annoinkin neuvoja näiden ongelmien välttämiseksi. Jos painoa on todella runsaasti, kannattaa miettiä juoksemista tarkkaan. Se sata kiloa on kuitenkin aivan eri asia kaksimetrisellä miehellä ja 150-senttisellä naisella.

"1-2 tunnin sauvakävely murtomaastossa on sellainen rasite, että se riittää jo kovempikuntoisellekin"

Jos nyt oikeasti kovasta kunnosta puhutaan, niin ei varmaan riitä ainakaan minkäänlaisen kehittymisen aikaansaamiseksi. Jos ei ole ylipukeutunut tai todella kuuma ilma, niin eihän tuossa tule edes hiki.

"ja poltaa rasvaa riittävästi."

Se on tietenkin jokaisen oma asia, mikä on riittävästi. Tunnin juoksulenkki vastaavassa maastossa kuluttaa kuitenkin enemmän.

• täti-ihminen
        Komea Mies kirjoitti:

"En ymmärrä miksi yli 100 kiloisten ylipäätään pitää juosta?"

Kuka on sanonut, että yli satakiloisten pitäisi juosta? Onko joku sanonut, että kenenkään pitäisi juosta? Jos on, niin kuka ja missä?

"Mitään hyötyä ei juoksusta tule painavalle henkilöllölle"

Puppua. Saman ajan käyttäminen juoksuun kuluttaa energiaa kaksi-kolme kertaa sen, mitä sauvakävelemällä. Lisäksi hapenottokyky kehittyy aivan eri tavalla.

"riski nivelrikkoihin tms. kasvaa moninkertaisesti."

Niin kasvaa, siksi annoinkin neuvoja näiden ongelmien välttämiseksi. Jos painoa on todella runsaasti, kannattaa miettiä juoksemista tarkkaan. Se sata kiloa on kuitenkin aivan eri asia kaksimetrisellä miehellä ja 150-senttisellä naisella.

"1-2 tunnin sauvakävely murtomaastossa on sellainen rasite, että se riittää jo kovempikuntoisellekin"

Jos nyt oikeasti kovasta kunnosta puhutaan, niin ei varmaan riitä ainakaan minkäänlaisen kehittymisen aikaansaamiseksi. Jos ei ole ylipukeutunut tai todella kuuma ilma, niin eihän tuossa tule edes hiki.

"ja poltaa rasvaa riittävästi."

Se on tietenkin jokaisen oma asia, mikä on riittävästi. Tunnin juoksulenkki vastaavassa maastossa kuluttaa kuitenkin enemmän.

Minulle on jostain jäänyt sellainen kuva , että kävely nimenomaan on parempaa rasvanpolttoliikuntaa kuin juoksu . En nyt muista mikä tää systeemi oli , mutta kevyesti hengästyttävä ja vähän hikoiluttava kävelyvauhti ois sitä tehokkainta painon pudotuksessa .

• Komea Mies
        täti-ihminen kirjoitti:

Minulle on jostain jäänyt sellainen kuva , että kävely nimenomaan on parempaa rasvanpolttoliikuntaa kuin juoksu . En nyt muista mikä tää systeemi oli , mutta kevyesti hengästyttävä ja vähän hikoiluttava kävelyvauhti ois sitä tehokkainta painon pudotuksessa .

Tämä riippuu kovasti henkilön kunnosta ja painosta. Jos kunto on niin huono, että jo käveleminen aiheuttaa hengästymistä, ei missään nimessä pidä ruveta juoksemaan ennen kuin kuntoa on saatu nostettua. Tällöin on tilanne se, että juokseminen on niin raskasta, että se vetää äkkiä maitohapoille ja meno loppuu jo muutamassa minuutissa. Näin lyhyt juoksulenkki ei tietenkään kuluta juuri mitään, vaan tulee vain paha olo.

Itse en kykene millään hengästymään kävellessä ilman kuormaa (en hallitse kilpakävelytekniikkaa), vaan olen kevyesti hengästynyt juostessani kun pulssi on n. 130-140.

• Komea Mies

Vielä hieman juoksutekniikasta. Olen katsellut aloittelevia juoksijoita viime päivinä ja huomannut muutamia tyypillisiä virheitä.

Useimmat virheet liittyvät yläkehon liikkeeseen ja näkyvät erityisesti käsissä. Käsien tulisi olla n. 90 asteen kulmassa kyynärpäistä ja liikkua edestakaisin juoksun etenemissuunnassa. Ne saavat mennä hieman toisiaan kohti edessä, mutta eivät paljoa. Tyypillisiä ongelmia ovat seuraavat:

Kädet on vedetty kiinni rintaan. Tällöin ylävartalo ei pääse kunnolla kiertymään ja juoksusta tulee rasittavaa.

Kädet ovat suorana alaspäin. Tämä haittaa myöskin ylävartalon kiertoa ja tekee juoksusta outoa akuankkakävelyä. Varsinaisia juoksuaskelia on mahdoton ottaa.

Kädet liikkuvat poikittaissuunnassa. Tämä on yhteydessä ylävartalon liialliseen kiertoon. Tuhlaa energiaa ja tekee kulusta tasapainotonta.

Lisäksi joskus näkee, kun yritetään "juosta" kävelemällä todella nopeasti. Tuloksena on kävelyn ja juoksun kummallinen risteytys, joka näyttää todella hankalalta tavalta edetä. Jos voimat eivät riitä jatkuvaan juoksuun, kannattaisi mieluummin reilusti kvellä välillä ja juosta kunnolla se, minkä voi.

Tietysti voisi ajatella, että on vain hyvä,jos eteneminen kuluttaa enemmän energiaa, mutta liikkuminen tavalla, johon ihmistä ei ole tarkoitettu altistaa rasitusvammoille ja on hyvin epämukavaa. Opetelkaa siis hyvä juoksutekniikka.

• Hande 120kg

Mainitsit, että sauvakävely murtomaastossa ei sinulle riitä kunnonkohotukseen?
      Kysynkin mihin olet tähtäämässä?

Jos puhutaan ns. tavallisen ihmisen kuntoliikunnasta tai rasvanpoltosta siihen ei tarvita juoksua. Toki ihmiset voivat juosta jos se tuntuu hyvältä, mikäs siinä. Haluasin nähnä "komean miehen" pärstän kun hän kipaiseen reilun kilometrin pelkkää jyrkkää rinnettä, joka lähistössäni on valaistulla hiihtoladulla.
      Meille tavallisille dallaajille se antaa riittävän vastuksen sauvoilla kävellen, joko talvella suksilla tai kesällä ilman.

Kyllä minäkin holkkään ja olen sitä tehnytkin, mutta jo lähes 6-kymppisenä en lähde heti itseäni telomaan kun saan riittävästi liikuntaa muutenkin.

• Komea Mies

"Mainitsit, että sauvakävely murtomaastossa ei sinulle riitä kunnonkohotukseen? Kysynkin mihin olet tähtäämässä?"

Kilpaurheiluun lajissa, jossa kestävyys on kohtuullisen suuressa roolissa.

"Jos puhutaan ns. tavallisen ihmisen kuntoliikunnasta tai rasvanpoltosta siihen ei tarvita juoksua. Toki ihmiset voivat juosta jos se tuntuu hyvältä, mikäs siinä."

Niin. onko joku sanonut, että juoksua välttämättä tarvittaisiin? Se on kuitenkin monissa tapauksissa erittäin hyvä kuntoilumuoto, vaikkei sovikaan kaikille. Lisäksi mikäli et huomannut, oli aloituspostaukseni tarkoitettu lähinnä niille, _jotka_ jo_harrastavat_juoksua_.

"Haluasin nähnä "komean miehen" pärstän kun hän kipaiseen reilun kilometrin pelkkää jyrkkää rinnettä, joka lähistössäni on valaistulla hiihtoladulla."

Miksi haluaisit? Pidän suurena harmina sitä, että asuinpaikkani lähellä ei ole paikkoja,joissa voisi kunnolla harrastaa rinnejuoksua. Loistavaa maitohappokestävyystreeniä, mutten usko sen olevan mikään yleisölaji.

"Kyllä minäkin holkkään ja olen sitä tehnytkin, mutta jo lähes 6-kymppisenä en lähde heti itseäni telomaan kun saan riittävästi liikuntaa muutenkin."

Niin. Sinä olet lähes kuusikymppinen 120-kiloinen kaveri ja minä kolmekymppinen 85-kiloinen kilpaurheilija. On varmaan aika selvää, ettei meidän kannata noudattaa samaa harjoitusohjelmaa.

• Hande 120kg
        Komea Mies kirjoitti:

"Mainitsit, että sauvakävely murtomaastossa ei sinulle riitä kunnonkohotukseen? Kysynkin mihin olet tähtäämässä?"

Kilpaurheiluun lajissa, jossa kestävyys on kohtuullisen suuressa roolissa.

"Jos puhutaan ns. tavallisen ihmisen kuntoliikunnasta tai rasvanpoltosta siihen ei tarvita juoksua. Toki ihmiset voivat juosta jos se tuntuu hyvältä, mikäs siinä."

Niin. onko joku sanonut, että juoksua välttämättä tarvittaisiin? Se on kuitenkin monissa tapauksissa erittäin hyvä kuntoilumuoto, vaikkei sovikaan kaikille. Lisäksi mikäli et huomannut, oli aloituspostaukseni tarkoitettu lähinnä niille, _jotka_ jo_harrastavat_juoksua_.

"Haluasin nähnä "komean miehen" pärstän kun hän kipaiseen reilun kilometrin pelkkää jyrkkää rinnettä, joka lähistössäni on valaistulla hiihtoladulla."

Miksi haluaisit? Pidän suurena harmina sitä, että asuinpaikkani lähellä ei ole paikkoja,joissa voisi kunnolla harrastaa rinnejuoksua. Loistavaa maitohappokestävyystreeniä, mutten usko sen olevan mikään yleisölaji.

"Kyllä minäkin holkkään ja olen sitä tehnytkin, mutta jo lähes 6-kymppisenä en lähde heti itseäni telomaan kun saan riittävästi liikuntaa muutenkin."

Niin. Sinä olet lähes kuusikymppinen 120-kiloinen kaveri ja minä kolmekymppinen 85-kiloinen kilpaurheilija. On varmaan aika selvää, ettei meidän kannata noudattaa samaa harjoitusohjelmaa.

Kiitos asiallisesta vastauksesta "Komea Mies".
        Nyt ymmärrän varsin hyvin tavoitteesi.

Vaikka tuota painoa on kertynyt en ole mikään rapakuntoinen "ukkeli", olen kropaltani sellainen, painonnostajatyyppi jolla paino kertyy jokapuolle kroppaa ei vain keskelle kehoa.
        Nyrkkeilin nuorempanaja ja harrastin kaikkea enempi voimaan liittyvää....kyllä se ylimääräinen tästä lähtee kunhan tässä vuoden köpötän, pitäisi olla 30..40-kiloa pois.

Mitä tuohon ikään tulee, jos ihminen on muuten terve kuntoilla voi varsin tiukasti myös iäkkäänä. Edesmennyt hiihtäjä-lekenda Veikko Hakulinen kuoli tapaturmaisesti auton alle tutulla tiellään 78-vuotiaana. Hän oli viimeiseen asti erittäin timmissä kunnossa, jopa niin, että moni kolmekertaa nuorempi oli hiihtoladulla ja kuntoradalla kovilla Veikon kanssa.

• löytyy

On se kumma kun aina halutaan asiat tulkita nälvimiseksi ja lihavien ihmisten haukkumiseksi! Mielestäni kirjoituksesi oli hyvä enkä itse ylipainoisena kokenut sitä millään asteella loukkaavana toisin kuin monet viestit täällä. Osa meidän lihavien kohtaamista asenneongelmista syntyy kyllä ihan oman pääkoppamme sisällä:). Valitettavasti on kuitenkin niitäkin, jotka jotain mielihyvää kenties saavuttaakseen meitä pilkkaavat, onhan ylipaino "poikkeavuus" joka on helppo havaita toisin kuin mahdollisesti niiden henkilöiden "poikkeavuudet" jotka meitä pilkkaavat ja haukkuvat. Mukavia lenkkeilyjä sinulle!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. R.I.P Marko lämsä

Luin just netistä suru uutisen että tangokuningas Marko Lämsä On menehtynyt viikonloppuna Tampereella. Niin nuorikin vi
      Tampere
      62
      4442
    2. Vappu terveiset kaivatullesi

otetaan vappu terveisiä vastaan tähän ketjuun kaivatullesi !!! 🍾🥂🎉🌻🔥🧡🧡
      Ikävä
      155
      1833
    3. Tangokuningas Marko Lämsä, 47, on kuollut

Taas yksi melko nuori artisti lopetti lauleskelut lopullisesti. https://www.is.fi/viihde/art-2000011200979.html
      Maailman menoa
      14
      1563
    4. Puskaradio huutaa

Nuori tyttö oli laittanut päivityksen että pitämällä joku itsensäpaljastaja. Kuka tämä on? Varoittakaa lapsia !
      Suomussalmi
      40
      1341
    5. Miksi aina vain seksiä?

Kertokaas nyt mulle, että onko tämä joku normojen ihan oma juttu, että seksiä pitää pohtia joka välissä, siitä pitää jau
      Sinkut
      168
      1103
    6. Kerro kiva muisto

Kaivatustasi
      Ikävä
      58
      939
    7. Vieläkin jaksaa

naurattaa. 😆 🐽🐷🤣 M - N
      Ikävä
      80
      936
    8. Martinalta vakava ulostulo

Seiska: Martinalta vakava ulostulo. Olipa raflaava otsikko mustalla pohjalla.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      173
      868
    9. Hei rakas A,

olinko silloin julma sinua kohtaan? Jos, niin anna anteeksi, yritin vain toimia oikein. Olen pahoillani, edelleenkin, en
      Ikävä
      54
      831
    10. Kyllä sitä on tyhmä

Ettei aikoinaan sua ottanut. Huomenta❤️
      Ikävä
      39
      791
    Aihe