Aihe

Alustatalous tie varmaan köyhyyteen

Anonyymi

Ei voi millään kannattaa alustaloudessa yrittäjänä oleminen. Palveluntarjoajat varmistavat omat voitot ja ehdot omien sääntöjen mukaisiksi, piittaamatta esim. Työaikalaista, työterveshuolloista, Tyel -maksuista. Työntekijät ulkoistetaan yrittäjiksi, jolloin kätevästi poistuvat välilliset verot, ym. työnantajan velvoitteet. Ei voi millään toimia tämä yhtälö oikeusvaltiossa. Kilttejä ja ymmärtämättömiä ihmisiä käytetään hyväksi kun eivät ymmärrä omia oikeuksiaan.

17

164

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Uber taitaa olla ainoa välitysyhtiö joka piittaa työaikalaista. He sulkevat välityksen toisin kuin eräät pääkaupunkiseudulla toimivat isot firmat.

      • Anonyymi

        Kaikki ne ovat samanlaisia välityskeskuksia Uber ja vanhat välittäjät. Ei mitään eroa, jokainen keskus ottaa välitetystä kyydistä maksun, kuten aina ennenkin. Keskuksien yrittäjäksi itseään kutsuva renki ajaa ja maksaa siitä, että saa ajaa. Mikään ei ole muuttumut.


      • Anonyymi

        Uber laskee työaikaa mutta vain kun auto liikkuu. Silloin kun istut parkissa ja odotat keikkaa niin ei laske työtunteja.
        Siinä ei nyt ihan noudateta työaikalakia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Uber laskee työaikaa mutta vain kun auto liikkuu. Silloin kun istut parkissa ja odotat keikkaa niin ei laske työtunteja.
        Siinä ei nyt ihan noudateta työaikalakia.

        Uber laskee työaikaa aina kun olet aktiivisena kuskina kirjautunut sovellukseen.


      • Anonyymi

        Ihan vaan tiedoksi sulle että työaikalaki ei koske yrittäjiä. Yrittäjä itse on vastuussa siitä että palkattua työvoimaa käytettäessä työaikalakia noudatetaan.
        Se, että Uber sulkee välityksen tietyn ajan kuluttua, on jälleen yksi esimerkki siitä, että ko. putiikki toimii työnantajan tavoin. Toivottavasti kohta saadaan Uber kuljettajille työntekijästatus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihan vaan tiedoksi sulle että työaikalaki ei koske yrittäjiä. Yrittäjä itse on vastuussa siitä että palkattua työvoimaa käytettäessä työaikalakia noudatetaan.
        Se, että Uber sulkee välityksen tietyn ajan kuluttua, on jälleen yksi esimerkki siitä, että ko. putiikki toimii työnantajan tavoin. Toivottavasti kohta saadaan Uber kuljettajille työntekijästatus.

        Paskat, Uber vain haluaa että sen alihankkijat eivät aja väsyneinä ja noudattavat lakia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Paskat, Uber vain haluaa että sen alihankkijat eivät aja väsyneinä ja noudattavat lakia.

        Semmoista lakia ei taida olla olemassa (Suomessa) joka rajoittaisi yksityisyrittäjän työaikaa.
        Että paskat vaan sullekin :)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Paskat, Uber vain haluaa että sen alihankkijat eivät aja väsyneinä ja noudattavat lakia.

        Paskat, Uber vain haluaa hillot pois pölhökustailta kuleksimasta. Ei siitä, että sen alihankkijat ajavat väsyneinä ja rikkovat lakia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Paskat, Uber vain haluaa hillot pois pölhökustailta kuleksimasta. Ei siitä, että sen alihankkijat ajavat väsyneinä ja rikkovat lakia.

        Uber haluaa rahat pois ja siksi ne rajoittaa tuntimäärää mitä kuskit saa olla töissä? Sähän fiksu olet.


    • Anonyymi

      on se kovaa kun kartelli ei enää takaa tuloja.

    • Anonyymi

      Luulet siis, että työntekijöitä löytyy vaikka se ei ole kannattavaa? Ajoin Uberia + villinä syksyn 2018 ja palkka oli kovempi mitä TH:n renkinä ja vähemmillä tunneille. Pikku-joulu ajeltiin dynaamisella hinnalla joka oli usein 2,6x. Uusivuosi oli 5,0x kertoimella. Uberillä keskiansio oli parempi kuin TH:n renkinä. Syy miksi lopetin oli se että sain oman alan hommia. Ei kyllä ole kummempaa kiinnostusta palata taksialalle, mutta jos ensivuoden pikkujoulut ovat vilkkaat niin voi olla että ajelen silloin viikonloppuja Uberillä + villinä.

      • Anonyymi

        Tyypillinen Uber torvi: kuvittelee palkaksi sen mikä oikeasti on liikevaihtoa. Sitten ollaan kuin peura ajovaloissa kun alkaa laskuja tipahdella ..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tyypillinen Uber torvi: kuvittelee palkaksi sen mikä oikeasti on liikevaihtoa. Sitten ollaan kuin peura ajovaloissa kun alkaa laskuja tipahdella ..

        Luulet siis että 2018 syksyn ajoista alkaa laskuja tipahdella vuonna 2021? Taloudellisesti menestyvän yrittäjän ei tarvitse siirtää laskuja parilla vuodella eteenpäin kuten sinun.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Luulet siis että 2018 syksyn ajoista alkaa laskuja tipahdella vuonna 2021? Taloudellisesti menestyvän yrittäjän ei tarvitse siirtää laskuja parilla vuodella eteenpäin kuten sinun.

        En luule mutta kun "yrittäjä" puhuu palkasta tarkoittaen liikevaihtoa, on pikku vittuilu paikallaan.
        Oma palkkani oli 2018 120 000 euroa (vai olikse liikevaihto) joten tuli laskut maksettua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En luule mutta kun "yrittäjä" puhuu palkasta tarkoittaen liikevaihtoa, on pikku vittuilu paikallaan.
        Oma palkkani oli 2018 120 000 euroa (vai olikse liikevaihto) joten tuli laskut maksettua.

        Niin meinaat, että Uber kuskit eivät nosta firmoistaan palkkaa ollenkaan?


    • Anonyymi

      Mites toi eroaa perinteisen Taksi Helsingin rengin asemasta? Kuinka moni yrittäjä noudattaa työaikalakia perinteisissä takseissa? Työntekijä kantaa riskin palkasta koska palkka on täysin tulospohjainen.

      Uberissä sentään kuskit on yrittäjiä itse.

      • Anonyymi

        Vajakit riehuu uuberista, vaikka Suomessa on aina ollut kaikilla takseilla kuljetuksia välittäviä yhtiöitä. Nyt on yksi välitysyhtiö lisää, mitä sitten? Aivan sama minkä välitysyhtiön renkinä ajat.

        Mitä asiaa?


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksei työ kelpaa suomalaisille?

      Rakennus-, siivous-, ja hoiva-alakin täynnä ulkomaista työvoimaa ja kotimaiset vuosis kortistossa. Mistä moinen oikein johtuu. Ovatko korvaukset liia
      Maailman menoa
      426
      5011
    2. Talouselämä-julkaisu tykittää kovaa tekstiä Usan taloudesta

      "Joe Biden nousee velkaantuvan valejättiläisen johtoon – Yhdysvaltain budjettivajeet repeävät ja velkavuori kasvaa" https://www.talouselama.fi/uutis
      Maailman menoa
      129
      2014