Kuolleen elvyttäminen

Anonyymi

Ensihoitajana tiedän, kun lääkäri sanoo, ettei kannata enää elvyttää, lopetan elvyttämisen.
On mennyt 10 vuotta kun Saab lopetettiin. Vielä jotkut odottavat uutta nousua. Eikö se ala hiljalleen tuntua pikkuisen tyhmälle.
Vieläkö joku Saabisti odottaa Jeesuksen ylösnousua. Taitaa olla molempien ylösnousu mahdottomuus. Saabistit kuitenkin uskovat johonkin ihmeeseen, Hollannista, Kiinasta, vaika mistä hyvänsä tulevasta rahoituksesta ja tekniiksta.
Käytetyillä kotteroilla ajelevat vieläkin, ylpeänä.
Kerran kysyin eräältä ihmiseltä joka oli ostanut uuden 93-Saabin, eikö sitä saa museorekisteriin koska tuo on vanhanmallinen. Suutui tuo ihminen. Se on uusi auto. Kohta loppui Saabin maahatuonti ja myynti.

22

2066

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Se on vaan pakko luovuttaa pakon edessä, kun ihmeitä ei tule tapahtumaan?

    • Anonyymi

      Brändinä Saab on kuitenkin lähes 70 vuotta vanha. Näin pitkät elämäntaipaleet automerkkinä on harvinaisia. Ford ja Peugeot ovat tietenkin poikkeus.
      Siis kysymykseni kuuluu, miksi ei joku taho ottaisi Saab-merkkiä valmistuslinjalle?
      Merkki on kuitenkin enempi niittänyt mainetta maailman torilla kuin negatiivista palautetta.
      Pitäisi vaan jokin oikeasti oikea taho ottaa merkki omakseen.
      Miksi ei sitten vaikka Trollhättanissa Ruotsissa, Saabin syntysijoilla.
      t. RMB54

      • Anonyymi

        Saabin nimen käyttöoikeus on vain puolutusteollisuudella, eli autoja ei sillä nimellä tulla enää valmistamaan.


      • Anonyymi

        Saabia tehdään edelleen, vain nimen käyttö kielletty ng-9-3 tehdään Kiinassa täyssähköisenä, mutta menevät kaikki niiden omille markkinoille ja tuotekehitys /testaus on edelleen Trollhättanissa! Tämän lisäksi 9-5 pohjalevylle tehdään T7 koneella Senbao ja Senova nimellä ja vielä lisäksi on yksi maasturimalli, jossa on Saabin T7 -kone jota ainakin Saksassa pitäisi olla myynnissä, muut mallit jäävät omille markinoille Kiinaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Saabia tehdään edelleen, vain nimen käyttö kielletty ng-9-3 tehdään Kiinassa täyssähköisenä, mutta menevät kaikki niiden omille markkinoille ja tuotekehitys /testaus on edelleen Trollhättanissa! Tämän lisäksi 9-5 pohjalevylle tehdään T7 koneella Senbao ja Senova nimellä ja vielä lisäksi on yksi maasturimalli, jossa on Saabin T7 -kone jota ainakin Saksassa pitäisi olla myynnissä, muut mallit jäävät omille markinoille Kiinaan.

        Jäi tuon sähköversion nimi pois se on Nevs.


      • Anonyymi

    • Anonyymi

      Saab oli aikanaan tyylikäs, tehokas kallis auto. Luotettavuudesta ei ollut tietoakaan. Ei ainakaan näillä 1990luvun lopun Saabeissa. Sukulaisella oli sellainen Saab 9-5 2.0 ja lähes kaikki osat tuli uusittua moottoria ja vaihdelaatikkoa lukuunottamatta. Samaan aikaan meidän mk1 mondeo toimi lähes moitteettomasti. Saab on ehkä joskus 20vuoden päästä arvokas harrasteauto, mutta käyttöautoksi se ei ollut ikinä hyvä kun verrataan esim Fordiin, Toyotaan, Volvoon, Volkswagenin, Mersuun ja opeliin.

      • Anonyymi

        Viimeinen aito Saab malli oli Saab 9000, nuo myöhemmät ovat lähinnä GM:n autojen sovelluksia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Viimeinen aito Saab malli oli Saab 9000, nuo myöhemmät ovat lähinnä GM:n autojen sovelluksia.

        Viimeiset aidot Saabit valmistuivat 1993.


      • Anonyymi

        Eli silloin se on huono,jos sukulaisellasi oli joku huoltamaton paska? Itselläni myös kokemusta mondeoista, eikä ikinä enää, aivan hirveä ajettava, samoin kuin nuo lopussa luettelemasi merkitkin. mersuun meni remontteihin useita tonneja ja samoin seuraavaan mersuun, MUTTA SAABIN mittarissa nyt 431tkm ja perushuoltoja ja kuluvia osia vaihdettu. neljä aiempaakin skulas hienosti.


    • Anonyymi

      Kun Saabeja ei ole, niin missä autoissa loukkaantuneita nykyisin ei kannata enää elvyttää? Tojoissako?

    • Anonyymi

      Ehdottomasti henkiin ite ois nastaa omistaa 90. 96. 99..900
      9000
      99 ex siviiliauto

      • Anonyymi

        Tuliko lyöntivirhe. Saabilla ei ole koskaan ollut tyyppinumeroa 90. Pienin oli 92 (prototyyppi 92001), itselläni on ollut 93, 99 ja 900.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuliko lyöntivirhe. Saabilla ei ole koskaan ollut tyyppinumeroa 90. Pienin oli 92 (prototyyppi 92001), itselläni on ollut 93, 99 ja 900.

        Olihan se Saab 90.
        Mars, historian luennolle!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olihan se Saab 90.
        Mars, historian luennolle!

        Saab 90 oli Saab 99 keula ja Saab 900 perä. Valmistusvuodet taisi olla 1984 - 1987.
        t. RMB54


    • Juuri näin ja se 90-malli oli kaksiovinen.
      Ylipäätään kaksiovisuus oli harvinaista siihen aikaan, mutta muistin juuri, että olihan Volvo 142/242!

    • Anonyymi

      Käytetyllä hyväkuntoisella ja huolletulla Saabilla ajelen. En kotterolla.

      Jostakin syvältä ennakkoluuloista kumpuaa se uskomus, että vanha auto on kottero. Onhan se, ellei siitä ole pidetty huolta. Olen huoltanut paitsi moottorin myös alustan. Puslat, jouset ja iskunvaimennus on kunnossa. Sisältä auton nahkaverhous on lähes uuden veroinen. Ruostetta ei ole ja maali kiiltää kuin alkuperäinen. Moottoritilakin on todella siisti.

      Saab-kärpänen puraisi jo autokoulussa yli 40-vuotta sitten. Tuli hankittua ensimmäiseksi autoksi Saab 99 L. Myöhemmin se päivittyi 900 GLi:ksi. Se oli uskomattoman kestävä auto. Ei vikoja. uutta pakoputkea meni ja jarrupaloja. Joskus iskarit uusittiin. Moottori oli vielä 17-vuotiaalla autolla hyvässä kunnnossa kun siitä luovuin.

      Ostin uuden Saabin 9-3 Sport. Nälkä kasvoi syödessä ja päädyin vaihtamaan sen uudehkoon 9-5 Aeroon. Sillä tiellä ollaan yhä. Miksi vaihtaisin uuteen. Mitään olleellista varusteistakaan ei puutu. Kun on lähes uudesta asti omistanut, ei vikoja ole. Yksittäiset on korjattu alkuperäisosin.

      Olen ajanut muillakin merkeillä. Kymmenillä eri vuokra-autoilla ja vaimon vuoden ikäisellä Toyotan hybrid-mallilla. Joo onhan se uusi. Ja nyt ajelen Santa Fe:llä. On vuokrattu työmatkan ajaksi. Onhan se vuoden vanha ja nelivetokin on. Kummasti pompottaa. Kaistavahti tempoo rattia. Jotain siitä puuttuu. Saab on aina Saab. Sitä ikävöin näin matkallakin. Olkoonkin, että se on vanha. Lähden Saabilllani mieluummin pitkälle matkalle kuin vaimon uudella Toyotalla, mikä sekään ei ole huono ajettava. Mutta jotain siitä puuttuu. Se luonne.

      Saab on autonvalmistajana kadonnut. Mutta Saab-autot ovat yhä keskuudessamme ja voivat hyvin. Ei kannata huolestua, kyllä ne aikanaan katukuvasta katoavat. Vanhuus tulee vääjäämättä meille kaikille. Niin autoillekin.

      Ja lopuksi tunnustus: olen omistanut yhden muunmerkkisen auton, kuin Saabin. Vieläkin kaduttaa, että sorruin muutamaksi vuodeksi toiseen merkkiin.
      Ymmärrän teitä, jotka ette ymmärrä meitä Saabisteja. Olemme harmittomia autoilijoita, joilla on syntynyt kiintymys omistamaamme autoon. Se on eräänlaista rakkautta ensi silmäyksellä. Sillä tiellä jatketaan. En haikaile automerkin perään.
      On tunnustettava tosiasat. Uusia ei saa. Siksi omasta on pidettävä vieläkin parempaa huolta.

      • Anonyymi

        Harmi, että niitä on käyettävä päivittän, sillä niillä ajaminen on edullisempaa, turvallisempaa ja mukavampaa kuin vastaavilla muunmerkkisillä.
        Ovathan ne maailman parhaita autoja.
        Top Gearin Saab-jaksokin on asiaa täynnä. Auto on kultakimpale.
        Kenties yksi parhaita asioita elämässäni, on ajaa Saabilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Harmi, että niitä on käyettävä päivittän, sillä niillä ajaminen on edullisempaa, turvallisempaa ja mukavampaa kuin vastaavilla muunmerkkisillä.
        Ovathan ne maailman parhaita autoja.
        Top Gearin Saab-jaksokin on asiaa täynnä. Auto on kultakimpale.
        Kenties yksi parhaita asioita elämässäni, on ajaa Saabilla.

        Ei ole elämäsi kovin kaksista, jos parhaita asioita on ajaa Saabilla tai millä autolla tahansa. Tunnetko itsesi kovinkin miehekkääksi autoa ajaessasi? Vaatiihan se ylivertaisia taitoja, etenkin miehekkään manuaalivaiheiston soutaminen.


    • pakko myöntää että diggaan saabin malleja 92.93.95-.96.99.900 ja kaipaan saabia takaisin setäni kun oli scan-auton johtotehtävissä

    • Anonyymi

      Eikös se joku NEVS alkanut valmistaa autoa Saab 9-3 mallin piirrustusten pohjalta.

      Toivoa kovasti sopii ettei myöskään isompaa ja hienompaa 9-5 mallia unohdettaisi, sillä niin hieno auto se on.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Onneksi olkoon sait mut vittuuntumaan

      Sapettanu koko helvetin päivän.
      Ikävä
      84
      3843
    2. Siis oikeasti S... En ymmärrä...

      Oletko se sinä joka täällä kaipailee? Kaikki täsmää.
      Ikävä
      91
      3070
    3. Seinäjoen ampumistapaus

      Kyseessä olivat helluntainkirkkoon kuuluvia. Niin myös Jyväskylän tapauksessa. Mistä he saavat aseet ?
      Seinäjoki
      65
      3023
    4. Onko jotain sanottavaa vielä, nyt voi kertoa

      Poistun kohta täältä ja unohdan ajatuksen naimisiin menosta. Mieheltä
      Ikävä
      43
      2415
    5. Keksin sinulle tänään uuden lempinimen

      Olet kisu-muija. Mitäs tykkäät älynväläyxestäni?
      Ikävä
      88
      2202
    6. Mitä sitten ikinä teetkin

      Mun on aika mennä J mies. Olen ollut niin tyhmä. Kaikkea mukavaa elämääsi edelleen toivotan ja ihanaa elämän jatkoa. Mei
      Ikävä
      44
      1797
    7. Saanko selityksen?

      Mikä minus oli vialla? Ulkonäkö, teinkö jotain väärin, sanoinko jotain..? Haluisin vaa tietää :(
      Ikävä
      65
      1786
    8. Pakotteet purevat

      Asiallinen artikkeli Helsingin Sanomissa miten pakotteet purevat Venäjään. Kulutusjuhlat, ei työttömyyttä, elintason nou
      NATO
      326
      1784
    9. Mies mistä oikein suutuit?

      Yhtäkkiä vaan häippäsit täältä... 😢
      Ikävä
      26
      1760
    10. Kun istuit

      vierelläni penkillä, olin hetken onnellinen. Se hetki kimaltelee mieleni sopukoissa ja valvottaa öisin. Salainen kaipau
      Ikävä
      62
      1610
    Aihe