Kuolleen elvyttäminen

Anonyymi

Ensihoitajana tiedän, kun lääkäri sanoo, ettei kannata enää elvyttää, lopetan elvyttämisen.
On mennyt 10 vuotta kun Saab lopetettiin. Vielä jotkut odottavat uutta nousua. Eikö se ala hiljalleen tuntua pikkuisen tyhmälle.
Vieläkö joku Saabisti odottaa Jeesuksen ylösnousua. Taitaa olla molempien ylösnousu mahdottomuus. Saabistit kuitenkin uskovat johonkin ihmeeseen, Hollannista, Kiinasta, vaika mistä hyvänsä tulevasta rahoituksesta ja tekniiksta.
Käytetyillä kotteroilla ajelevat vieläkin, ylpeänä.
Kerran kysyin eräältä ihmiseltä joka oli ostanut uuden 93-Saabin, eikö sitä saa museorekisteriin koska tuo on vanhanmallinen. Suutui tuo ihminen. Se on uusi auto. Kohta loppui Saabin maahatuonti ja myynti.

22

2219

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Se on vaan pakko luovuttaa pakon edessä, kun ihmeitä ei tule tapahtumaan?

    • Anonyymi

      Brändinä Saab on kuitenkin lähes 70 vuotta vanha. Näin pitkät elämäntaipaleet automerkkinä on harvinaisia. Ford ja Peugeot ovat tietenkin poikkeus.
      Siis kysymykseni kuuluu, miksi ei joku taho ottaisi Saab-merkkiä valmistuslinjalle?
      Merkki on kuitenkin enempi niittänyt mainetta maailman torilla kuin negatiivista palautetta.
      Pitäisi vaan jokin oikeasti oikea taho ottaa merkki omakseen.
      Miksi ei sitten vaikka Trollhättanissa Ruotsissa, Saabin syntysijoilla.
      t. RMB54

      • Anonyymi

        Saabin nimen käyttöoikeus on vain puolutusteollisuudella, eli autoja ei sillä nimellä tulla enää valmistamaan.


      • Anonyymi

        Saabia tehdään edelleen, vain nimen käyttö kielletty ng-9-3 tehdään Kiinassa täyssähköisenä, mutta menevät kaikki niiden omille markkinoille ja tuotekehitys /testaus on edelleen Trollhättanissa! Tämän lisäksi 9-5 pohjalevylle tehdään T7 koneella Senbao ja Senova nimellä ja vielä lisäksi on yksi maasturimalli, jossa on Saabin T7 -kone jota ainakin Saksassa pitäisi olla myynnissä, muut mallit jäävät omille markinoille Kiinaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Saabia tehdään edelleen, vain nimen käyttö kielletty ng-9-3 tehdään Kiinassa täyssähköisenä, mutta menevät kaikki niiden omille markkinoille ja tuotekehitys /testaus on edelleen Trollhättanissa! Tämän lisäksi 9-5 pohjalevylle tehdään T7 koneella Senbao ja Senova nimellä ja vielä lisäksi on yksi maasturimalli, jossa on Saabin T7 -kone jota ainakin Saksassa pitäisi olla myynnissä, muut mallit jäävät omille markinoille Kiinaan.

        Jäi tuon sähköversion nimi pois se on Nevs.


      • Anonyymi

    • Anonyymi

      Saab oli aikanaan tyylikäs, tehokas kallis auto. Luotettavuudesta ei ollut tietoakaan. Ei ainakaan näillä 1990luvun lopun Saabeissa. Sukulaisella oli sellainen Saab 9-5 2.0 ja lähes kaikki osat tuli uusittua moottoria ja vaihdelaatikkoa lukuunottamatta. Samaan aikaan meidän mk1 mondeo toimi lähes moitteettomasti. Saab on ehkä joskus 20vuoden päästä arvokas harrasteauto, mutta käyttöautoksi se ei ollut ikinä hyvä kun verrataan esim Fordiin, Toyotaan, Volvoon, Volkswagenin, Mersuun ja opeliin.

      • Anonyymi

        Viimeinen aito Saab malli oli Saab 9000, nuo myöhemmät ovat lähinnä GM:n autojen sovelluksia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Viimeinen aito Saab malli oli Saab 9000, nuo myöhemmät ovat lähinnä GM:n autojen sovelluksia.

        Viimeiset aidot Saabit valmistuivat 1993.


      • Anonyymi

        Eli silloin se on huono,jos sukulaisellasi oli joku huoltamaton paska? Itselläni myös kokemusta mondeoista, eikä ikinä enää, aivan hirveä ajettava, samoin kuin nuo lopussa luettelemasi merkitkin. mersuun meni remontteihin useita tonneja ja samoin seuraavaan mersuun, MUTTA SAABIN mittarissa nyt 431tkm ja perushuoltoja ja kuluvia osia vaihdettu. neljä aiempaakin skulas hienosti.


    • Anonyymi

      Kun Saabeja ei ole, niin missä autoissa loukkaantuneita nykyisin ei kannata enää elvyttää? Tojoissako?

    • Anonyymi

      Ehdottomasti henkiin ite ois nastaa omistaa 90. 96. 99..900
      9000
      99 ex siviiliauto

      • Anonyymi

        Tuliko lyöntivirhe. Saabilla ei ole koskaan ollut tyyppinumeroa 90. Pienin oli 92 (prototyyppi 92001), itselläni on ollut 93, 99 ja 900.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuliko lyöntivirhe. Saabilla ei ole koskaan ollut tyyppinumeroa 90. Pienin oli 92 (prototyyppi 92001), itselläni on ollut 93, 99 ja 900.

        Olihan se Saab 90.
        Mars, historian luennolle!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olihan se Saab 90.
        Mars, historian luennolle!

        Saab 90 oli Saab 99 keula ja Saab 900 perä. Valmistusvuodet taisi olla 1984 - 1987.
        t. RMB54


    • Juuri näin ja se 90-malli oli kaksiovinen.
      Ylipäätään kaksiovisuus oli harvinaista siihen aikaan, mutta muistin juuri, että olihan Volvo 142/242!

    • Anonyymi

      Käytetyllä hyväkuntoisella ja huolletulla Saabilla ajelen. En kotterolla.

      Jostakin syvältä ennakkoluuloista kumpuaa se uskomus, että vanha auto on kottero. Onhan se, ellei siitä ole pidetty huolta. Olen huoltanut paitsi moottorin myös alustan. Puslat, jouset ja iskunvaimennus on kunnossa. Sisältä auton nahkaverhous on lähes uuden veroinen. Ruostetta ei ole ja maali kiiltää kuin alkuperäinen. Moottoritilakin on todella siisti.

      Saab-kärpänen puraisi jo autokoulussa yli 40-vuotta sitten. Tuli hankittua ensimmäiseksi autoksi Saab 99 L. Myöhemmin se päivittyi 900 GLi:ksi. Se oli uskomattoman kestävä auto. Ei vikoja. uutta pakoputkea meni ja jarrupaloja. Joskus iskarit uusittiin. Moottori oli vielä 17-vuotiaalla autolla hyvässä kunnnossa kun siitä luovuin.

      Ostin uuden Saabin 9-3 Sport. Nälkä kasvoi syödessä ja päädyin vaihtamaan sen uudehkoon 9-5 Aeroon. Sillä tiellä ollaan yhä. Miksi vaihtaisin uuteen. Mitään olleellista varusteistakaan ei puutu. Kun on lähes uudesta asti omistanut, ei vikoja ole. Yksittäiset on korjattu alkuperäisosin.

      Olen ajanut muillakin merkeillä. Kymmenillä eri vuokra-autoilla ja vaimon vuoden ikäisellä Toyotan hybrid-mallilla. Joo onhan se uusi. Ja nyt ajelen Santa Fe:llä. On vuokrattu työmatkan ajaksi. Onhan se vuoden vanha ja nelivetokin on. Kummasti pompottaa. Kaistavahti tempoo rattia. Jotain siitä puuttuu. Saab on aina Saab. Sitä ikävöin näin matkallakin. Olkoonkin, että se on vanha. Lähden Saabilllani mieluummin pitkälle matkalle kuin vaimon uudella Toyotalla, mikä sekään ei ole huono ajettava. Mutta jotain siitä puuttuu. Se luonne.

      Saab on autonvalmistajana kadonnut. Mutta Saab-autot ovat yhä keskuudessamme ja voivat hyvin. Ei kannata huolestua, kyllä ne aikanaan katukuvasta katoavat. Vanhuus tulee vääjäämättä meille kaikille. Niin autoillekin.

      Ja lopuksi tunnustus: olen omistanut yhden muunmerkkisen auton, kuin Saabin. Vieläkin kaduttaa, että sorruin muutamaksi vuodeksi toiseen merkkiin.
      Ymmärrän teitä, jotka ette ymmärrä meitä Saabisteja. Olemme harmittomia autoilijoita, joilla on syntynyt kiintymys omistamaamme autoon. Se on eräänlaista rakkautta ensi silmäyksellä. Sillä tiellä jatketaan. En haikaile automerkin perään.
      On tunnustettava tosiasat. Uusia ei saa. Siksi omasta on pidettävä vieläkin parempaa huolta.

      • Anonyymi

        Harmi, että niitä on käyettävä päivittän, sillä niillä ajaminen on edullisempaa, turvallisempaa ja mukavampaa kuin vastaavilla muunmerkkisillä.
        Ovathan ne maailman parhaita autoja.
        Top Gearin Saab-jaksokin on asiaa täynnä. Auto on kultakimpale.
        Kenties yksi parhaita asioita elämässäni, on ajaa Saabilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Harmi, että niitä on käyettävä päivittän, sillä niillä ajaminen on edullisempaa, turvallisempaa ja mukavampaa kuin vastaavilla muunmerkkisillä.
        Ovathan ne maailman parhaita autoja.
        Top Gearin Saab-jaksokin on asiaa täynnä. Auto on kultakimpale.
        Kenties yksi parhaita asioita elämässäni, on ajaa Saabilla.

        Ei ole elämäsi kovin kaksista, jos parhaita asioita on ajaa Saabilla tai millä autolla tahansa. Tunnetko itsesi kovinkin miehekkääksi autoa ajaessasi? Vaatiihan se ylivertaisia taitoja, etenkin miehekkään manuaalivaiheiston soutaminen.


    • pakko myöntää että diggaan saabin malleja 92.93.95-.96.99.900 ja kaipaan saabia takaisin setäni kun oli scan-auton johtotehtävissä

    • Anonyymi

      Eikös se joku NEVS alkanut valmistaa autoa Saab 9-3 mallin piirrustusten pohjalta.

      Toivoa kovasti sopii ettei myöskään isompaa ja hienompaa 9-5 mallia unohdettaisi, sillä niin hieno auto se on.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nyt se on selvitetty: Sanna Marinin hallitus lisäsi menoja 41 miljardilla

      ”vasemmistohallitus oli katastrofaalisen huono”, sanoo kokoomus. Sanna Marinin (sd.) hallituksen tekemät menolisäykset
      Maailman menoa
      272
      17604
    2. Purra sössi kaiken 2 vuodessa, itkee nyt Marinin perään

      Nyt on taas sama vanha itkuvirsi, kun ei omat taidot riittänee. Kaikki on taas muiden syytä. No miten sen "Tunnin juna"
      Maailman menoa
      192
      12512
    3. Eli persujen rääkyminen Marinin hallituksen velanotosta oli sitä itseään

      "Valtiovarainministeriön mukaan Marinin hallitus lisäsi valtion pysyviä menoja 3 miljardia eikä 11 miljardia euroa." El
      Maailman menoa
      73
      6222
    4. MTV3 - Auerin poika todistaa videolla, miten Anneli pahoinpiteli lapsia!

      Kello 10.04 – Ainakin kerran viikossa se löi. Löi muitakin sisaruksia, mutta ei isosiskoa. Nuorinta siskoa en ole nähny
      Henkirikokset
      34
      5178
    5. Orpon hallitus runnoi Tunnin junan ilman tarvetta

      Näinkö valtiontaloutta hoidetaan? Siis asiantuntijoidenkin aikoja sitten kannattamattomaksi laskema Tunnin juna tehdään
      Maailman menoa
      77
      5048
    6. Orpon hallitus paskoi kaikki hommat

      ja "yllätäen" ilmestyi raportti Marinin hallituksen tuhlailusta, raportti tuli kuin TILAUKSESTA.
      Maailman menoa
      58
      4196
    7. Kansa haluaa Marinin hallituksen takaisin ja Orpon pois

      Suomen kansa on nyt ilmoittanut millaisen hallituksen Suomi tarvitsee. "Suomalaisten suosikki seuraavaksi hallituspohja
      Maailman menoa
      51
      3773
    8. Lindtman ylivoimainen suosikki pääministeriksi

      Lindtmania kannattaa pääministeriksi peräti 50 prosenttia useampi kuin toiseksi suosituinta Kaikkosta. https://www.ilta
      Maailman menoa
      100
      3712
    9. NO NIIN! Nyt on sitten prinsessa Sannan sädekehä lopullisesti rikottu

      narsistia ei kannata enää kuin ne fanaattisimmat kulttilaiset, jotka ovat myös sitä Suomen heikkoälyisintä sakkia. Kun
      Maailman menoa
      67
      3496
    10. Sanna Marin - Maailman paras talousasiantuntija?

      PersKeKoa pukkaa? https://www.hs.fi/politiikka/art-2000011636623.html
      Maailman menoa
      146
      3179
    Aihe