Kani ei syö, syömätön kani, hoito ohje

Anonyymi

Jos olet ajoissa liikenteessä, että kani ei ole ollut syömättä kovin kauaa(max 8h saisi olla), vaikka olisi mahdollisesti ollut pidempäänkin niin vie kani välittömästi el, sieltä saa ensiapua(nesteytys, kipulääke, vatsan toimintaa edistävä lääke, pahoinvointilääke, pyydä saada myös recovery plussaa(hyvä kuitu ja nesteseos) ). Itsellä kuoli kani kesällä syömättömyyteen, en silloin vielä tiennyt kaikkea oleellista, olisipa jostain löytynyt yksi ohje, mutta ei löytynyt, siksi kerron hyvän tavan nyt, jotta muut voivat saada apua. Edellisen kanin tarina oli opettavainen, vaikkakin hyvin surullinen. Mutta nyt osasin tehdä asiat oikein ja kani alkoi syömään itse heinää ti iltana, kaikki alkoi ma töistä tultuani klo 16 jälkeen. Huomasin ettei tuoreet(tilli ja persilja) kelvanneet ja aloin välittömästi toimiin. Tiesin että kani oli edellis iltana vielä syönyt, mutten tiedä kauanko oli syömättä lopulta. Jos sinulla on kokemusta hevosen ähkystä, niin kania pitää kohdella samalla tavalla. Se pitää pitää liikkeessä, usein, tunnin välein ainakin. Sitä pitää nesteyttää ja vatsaan saada tavaraa, pienissä määrin, vaikka 2ml kerrallaan, tätä sen mukaan miltä kani vaikuttaa, kuinka hyvässä tai huonossa kunnossa on. El käynnillä selvitä onko mahassa kaasuja tai tukoksia. Jos kaasuja niin en suosittele pakotusruokintaa koska maha voi räjähtää, vaikkei räkähtäis, niin emme halua tuottaa lisää kipua muutenkaan. Seuraa kania, jos se yrittää edes syödä tai käy katkomassa heiniä, silloin recoveryä voi antaa vähän ja tunnin päästä vaikka uudestaan, sitten vaan laitetaan kani taas liikkumaan ja seurataan meneekö itse heinälle. Älä syötä mitään muuta ettei kani täytä mahaa paskalla, koska heinän syöminen ykkös asia! Jos pelottaa antaa recoveryä, voi kokeilla jollain herkun murulla ruokahalua, jos sitä on niin recoveryä voi antaa, muuten ei. Jos kani suht hyväkuntoinen eikä vaikuta kauhean kipeältä, en antaisi vahvaa kipulääkettä sillä se lamaannuttaa kanin jolloin se ei halua liikkua eikä syödä. Jos kani taas tooodella kipeä eikä edellä mainitut keinot helpota 12h aikana yhtäön on kipulääke paikallaan(omalla kanilla käytetty tramalia). Annoin tänä aamuna eli ti yhden annoksen klo 8 jälkeen, ennen tätä olin 4.30 antanut spasmiumia ja primperania. Kani ei syönyt mitään vielä klo 5 tai 6. Lähdin kauppaan ja apteekkiin hakemaan tramalia klo 7 ja palatyuani klo 8 kani oli köynyt heinällä ja tehnyt kasan papanoita. Annoin tramalin silti, vaikka kani kävi heinällä palattuani, tmä oli virhe. Kani väsähti ja meni huonommaksi. Annoin klo 12.30 taas s ja p. Välissä olin liikutellut kania useasti ja antanut annoksen recoveryä ja tyrkytyänyt tuoreita, ei kelvannut. Annoin ip ja alkuillasta vielä recoveryä koska oli käynyt itse näykkimässä heiniä, muttei syönyt, eikä ulostanut enää aamun jälkeen. Jatkoin siis koko päivän tätä rumbaa(oli pakko jäädä töistä pois, muuten kani olisi todennäköisesti menehtynyt) ja nyt illalla klo 19 kani alkoi itsekseen syömään, siis SYÖMÄÄN heinää ja teki samalla muutaman papanan ja pissan. Onneksi nykyiset kanit erikokoisia että pystyn seuraamaan mikä on kenenkin papanaa. Ja lääkkeet värjännyt pissan kellertväksi eli tiedän myös mikä kenenkin pissaa. Pidän wc t super siistinä koko ajan että ulosteiden seuraaminen helpottuu. Kani käynyt pöivän aikana pari kertaa näyttämässä nenää vesikupissa, mutta hetki sitten joi myös kunnolla ja nyt pesee turkkiaan. Onneksi kani ollut koko ajan melko hyvinvoiva. Välillä näyttänyt todella kipeältä, silloin olen viimeistään aina laittanut sen vähän liikkumaan,muutoinkin kyllä. Eli tämä kipeän kanin hoito käy kokopäivätyöstä, 24/7 pitää miltei vahtia, nesteyttää, ruokkia, lääkitä, siivota, yrittää ruokkia heinällä tai tuoreella. Jos kani syömätön, sitä ei saa jättää tuntikausiksi yksin tai on luultavasti menetetty peli. Menen nukkumaan vasta puoliltaöin ja herään taas 04 pintaan lääkitsemään. Nyt taas lääkeaika. Kani vaikuttaa pirteältä. Meni taas heinälle. Jestas että voi tulla hyvä fiilis kun kani syö :D<3 yritän tulla päivittelemään tilannetta vielä.

0

384

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000

      Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

      Luetuimmat keskustelut

      1. Millä voin

        Hyvittää kaiken?
        Ikävä
        97
        2803
      2. Jotain puuttuu

        Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
        Ikävä
        104
        2380
      3. Haluan sut

        Haluatko sinä vielä mut?
        Ikävä
        91
        2160
      4. Ampuminen Iisalmessa

        Älytöntä on tämä maailman meno.
        Iisalmi
        16
        1944
      5. Pohjola kadulla paukuteltu

        Iltasanomissa juttua.
        Iisalmi
        42
        1796
      6. 152
        1782
      7. Hei A, osaatko

        sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
        Ikävä
        45
        1767
      8. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

        Ei tästä mitään tule koskaan.
        Ikävä
        78
        1716
      9. Synnittömänä syntyminen

        Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
        Helluntailaisuus
        131
        1510
      10. Mitä tämä tarkoittaa,

        että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
        Ikävä
        41
        1304
      Aihe