Minulla on suomalaisen pörssiyhtiön osakkeita 20.000 euron arvosta. Olen maksanut niistä aikanaan 10.000 euroa. Jos annan ne suoraan lahjana pojalleni menee lahjaveroa 20.000 eurosta eli 1.300 euroa. Tällöin säästyn kokonaan luovutusvoittoveron maksusta, joka olisi 3000 euroa, jos itse myisin osakkeet. Aikanaan poikani tietysti maksaisi lisäksi perintöveroa tuosta rahaperinnöstä.
Onko nyt niin, että tästäkin syystä kannattaa säästää suoraan osakkeisiin, tällöin perintötilanteessa osakkeet voidaan siirtää suoraan perilliselle eikä kuolinpesän kannata lainkaan myydä näitä osakkeita, jolloin vältytään kokonaan maksamasta niissä piilevää luovutusvoiton veroa, joka voi olla suurikin omistusajan ollessa pitkä.
Samahan koskee luonnollisesti asunto-osakkeita, joissa ei ole asuttu verovapauteen oikeutettua kahta vuotta.
Miten rahasto-osuuksien kohdalla? Onko sama menettely mahdollista? Vai pitääkö kuolinpesän muuttaa ne rahaksi ennen perinnönjakoa.
Kultaharkonkin voi näin antaa perintönä, perintöveron perusteena on päivän arvo. Siitäkin jää arvonnousu verottamatta.
Osakkeet ja perintöverotus
3
95
Vastaukset
- Anonyymi
Ei kuolinpesän tarvitse pesän omaisuutta rahaksi realisoida - sen voi jakaa pesän osakkaille sellaisenaan perukirja-arvoon eli mahdollinen arvonnousu tulee perintöverotettua osakkailta kuolinpäivän arvoon ja tietysti myös sitten kun hän joskus luopuu ko omaisuudesta.
- Anonyymi
Voiko rahasto-osuuksia siirtää suoraan toisen henkilön nimiin myymättä niitä? Voiko osakkeita antaa toiselle henkilölle, jos arvo-osuustilit ovat eri toimijoilla? Voiko osakesäästötilin sisällön luovuttaa perilliselle jos kuolinpesä ei muuta sitä ensin rahaksi ja maksa luovutusvoiton veroja?
- Anonyymi
Kyllä niitä voi siirtää lahjoittamalla - lahjakirja on tehtävä asianmukaisesti, muuten ei siirto onnistu - yleensä myös lahjaveroilmoitus kannattaa tehdä....
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Vakava rikosepäily Seinäjoella
Ilkka ei taaskaan tiedä mitään mutta hesalaiset kertoo: https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010959325.html412957Mies pakko olla rehellinen
Kiinnostuin koska olet tosi komea ja sulla on ihana puheääni. Olen aika pinnallinen sitten kai... 😓 kyllä olet tosi rau262789Olet saanut kyllä tunnisteita
Itsestäsi ja meistä. Mutta mikä siinä on, ettet kirjoita etkä anna itsestäsi merkkejä. Ellei ole kysymys siitä, mikä ens342776Mitä on woketus?
Täälläkin hoetaan usein sanaa "woketus". Mitä se tarkalleen ottaen tarkoittaa? Ilmeisesti sen käyttäjät ymmärtävät sen k4372506Ikääntyvien tilanne Suomessa on järkyttävä - Hoivakotiin ei pääse, vaan joutuu selviytymään yksin
Ikääntyvien tilanne Suomessa on järkyttävä… Hoivakoteihin sijoittamista vältellään, koska hoito on kallista ja hyvinvoin1521838Oletko jo luovuttanut?
Joko olet luovuttanut kaivatun suhteen ja hyväksynyt, että mitään ei tule?1431828Kristo Salminen, 52, riisuutui - Paljasti Iso-Börjen tatuoinnit - Somekansan tuomio yksimielinen
Iso-Börje, tuo iso, tatuoitu, yltiöromanttinen ja aika kuuma rikollispomo - vai mitä mieltä sinä olet? Lue lisää ja kat241395Hirvenmaitojuusto
Olin Prisman juustohyllyllä kun vierestä alkoi kuulua kamala paapatus. Siinä oli vanha muori, joka räyhäsi raivokkaasti,41222- 741119
- 281057