Aihe

Bussikaista ja kolmio

Anonyymi

Eli Oulussa iskon kohdalla menee kaksi kaistaa kaikille ja ihan oikeassa reunassa bussikaista. bussikaista on loppua kohden oikein erotettua kivitetyllä jakajalla ja melkein lopussa on bysäkki ja sen jälkeen kolmio ennen kuin se yhtyy tähän keskimmäiseen kaistaa(joka siis sitten siitä etteenpäin on oikian puolimmäinen kaista). Tässä ajelin tätä keskimmäista kaistaa(tai oikianpuolimmaista tavallista) jakajan kohalla bussipykin ohi bussia ja ajelein eteenpäi kun sillä näytti olevan kolmio. Tulikin sitten melkein kylkeen eikä hiljentänyt. Ehin toki vasemman puoleiselle kaistalle muuten ois tullu osuma. Mites tässä kumman pitäs väistää. Bussi siis ajoi pysähtymättä ohi pysäkin ja ei pysähtynyt komion taakse.

52

121

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kuvauksen perusteella tuntuis bussikuskilta jääneen jotain huomaamatta - sinut.

    • Anonyymi

      Google maps kuva olisi kiva nähdä.

    • Anonyymi

      varmaan vanhentunut, kun toi on ihan vasta uusittu tieosuus. Esim juuri bussikaista lisätty.

      • Anonyymi

        Yritin pyöritellä Googlemapsin kuvaa tuossa Iskon risteyksessä, mutta ei näkynyt aloituksessa kerrottua rakennetta.


    • Anonyymi

      Ratkaisevaa on se MISSÄ se kärkikolmio on. Esimerkiksi Helsingissä Viikissä on vastaava tilanne MUTTA kärkikolmio on siinä jakajassa. Tällöin se on normaalikaistaan nähden oikeassa reunassa ja bussikaistalta katsottaessa vasemmassa laidassa. Näinollen kolmio vaikuttaa normaalikaistaa ajaville (sijoitus kaistan oikeassa reunassa), mutta ei vaikuta busseille koska on vasemmassa reunassa, eikä bussikaistan oikeassa reunassa ole mitään merkkiä. Silloin normaalia kaistaa ajavan on väistettävä bussikaistaa pitkin tulevaa ajoneuvoa.

      • Anonyymi

        Muistaakseni vilahti nimenomaan oikeassa laidassa eikä ns. jakajassa mutta muisti välillä reistailee, niin pitääpä tarkistaa missä kohtaa kolmio tarkalleen on, kun seuraavan kerran tolla suunnalla ajelee.


      • Anonyymi

        bussin oikialla puolen on kolmio


    • Anonyymi

      joo siinä näkkyy vanha rakenne, ei uusittu

    • Anonyymi

      Kysy Rotalta. Rotta siihen aikaan vaikka kuinka monta muutakin kaistaa merkinnöistä riippumatta. Rotan mielestä kun kaistamaalauksin merkitty kaistakin voi olla vaikka kuinka monta kaistaa, kun "ei kerran muutakaan ole merkitty" (=leveäkaistatie),

      • Anonyymi

        Voit ihan itse tarkistaa asian tieliikennelaista ja huomata "Rotan" olevan oikeassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voit ihan itse tarkistaa asian tieliikennelaista ja huomata "Rotan" olevan oikeassa.

        ”Voit ihan itse tarkistaa asian tieliikennelaista ja huomata "Rotan" olevan oikeassa. ”

        Seuraavassa uuden TLL:n perusteluista;

        Pykälän 7 kohdassa määriteltäisiin ajokaista.
        Ajokaista olisi tiemerkinnöin osoitettu tai muu autolle riittävän leveä ajoradan pituussuuntainen osa tai pyöräkaista. (Lue seuraava tarkkaan.)
        Määritelmä vastaisi kansainvälisen tieliikennesopimuksen 1 artiklan g kohtaa, mutta kohdassa määriteltäisiin lisäksi, että ajokaista tarkoittaisi myös pyöräkaistaa.

        Lue seuraava tarkkaan ja mieti, että on muitakin moottoriajoneuvoja kuin rotan henkilöauto, mm.kuorma-autot, leveys n.2,5m.

        Kansainvälisen tieliikennesopimuksen 1 artikla;
        g) Ajokaista tarkoittaa ajoradan pitkittäistä, merkittyä tai merkitsemätöntä osaa, joka on kyllin leveä muiden moottoriajoneuvojen kuin moottoripyörien muodostaman jonon etenemistä varten.

        Rotta on toki selittänyt tuota leveäkaistatietä TLL:lla siten perustellen, että esimerkiksi kuorma-autoa ohitettaessa kaksikaistainen osuus päättyy k-a:n kohdalla, jolloin ohittaminen on sallittua ja alkaa taas ohituksen jälkeen, mutta teoria on kansainvälistä sopimusta ajatellen mieletön.


      • Anonyymi kirjoitti:

        ”Voit ihan itse tarkistaa asian tieliikennelaista ja huomata "Rotan" olevan oikeassa. ”

        Seuraavassa uuden TLL:n perusteluista;

        Pykälän 7 kohdassa määriteltäisiin ajokaista.
        Ajokaista olisi tiemerkinnöin osoitettu tai muu autolle riittävän leveä ajoradan pituussuuntainen osa tai pyöräkaista. (Lue seuraava tarkkaan.)
        Määritelmä vastaisi kansainvälisen tieliikennesopimuksen 1 artiklan g kohtaa, mutta kohdassa määriteltäisiin lisäksi, että ajokaista tarkoittaisi myös pyöräkaistaa.

        Lue seuraava tarkkaan ja mieti, että on muitakin moottoriajoneuvoja kuin rotan henkilöauto, mm.kuorma-autot, leveys n.2,5m.

        Kansainvälisen tieliikennesopimuksen 1 artikla;
        g) Ajokaista tarkoittaa ajoradan pitkittäistä, merkittyä tai merkitsemätöntä osaa, joka on kyllin leveä muiden moottoriajoneuvojen kuin moottoripyörien muodostaman jonon etenemistä varten.

        Rotta on toki selittänyt tuota leveäkaistatietä TLL:lla siten perustellen, että esimerkiksi kuorma-autoa ohitettaessa kaksikaistainen osuus päättyy k-a:n kohdalla, jolloin ohittaminen on sallittua ja alkaa taas ohituksen jälkeen, mutta teoria on kansainvälistä sopimusta ajatellen mieletön.

        > mutta teoria on kansainvälistä sopimusta ajatellen mieletön.

        Unohdit lainata sen kohdan kansainvälisestä sopimuksesta, joka tekisi teoriasta mielettömän... Kiitos kuitenkin, että lainasit sen kohdan, joka tuki minun näkemystäni.

        Jännää muuten, että perusteluihin on kirjoitettu tuollaisia "Lue seuraava tarkkaan" tekstejä sulkuihin. Oletkohan itse lisännyt? Oletko muutenkin muokannut lainauksiasi?


      • Anonyymi

        Jos ajaa kapealla autolla, niin kaistoja on siis vaikka huru mycket.


      • Anonyymi

        Laissa tarkoitetaan: 7) ajokaistalla tiemerkinnöin osoitettua tai muuta autolle riittävän leveää ajoradan pituussuuntaista osaa taikka pyöräkaistaa;

        On sitten eri tulkinta että ovatko kaistan sisällä olevat riittävän leveät pituussuuntaiset osat omia kaistoja, eli kaistan sisällä olevia sisäkkäisiä kaistoja. Tätä ei laki tarpeeksi selkeästi kerro.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Laissa tarkoitetaan: 7) ajokaistalla tiemerkinnöin osoitettua tai muuta autolle riittävän leveää ajoradan pituussuuntaista osaa taikka pyöräkaistaa;

        On sitten eri tulkinta että ovatko kaistan sisällä olevat riittävän leveät pituussuuntaiset osat omia kaistoja, eli kaistan sisällä olevia sisäkkäisiä kaistoja. Tätä ei laki tarpeeksi selkeästi kerro.

        Laki ei tuota suoraan sano, mutta peruslogiikka sanoo. :)

        Lisäksi esimerkiksi ohjeistus koskien leveäkaistateitä ja kääntyvien ajoneuvojen ohittamista viittaa vahvasti siihen, että kaistoja on niin monta kuin autoja mahtuu, maalausten päällä ajamatta, tielle...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Laissa tarkoitetaan: 7) ajokaistalla tiemerkinnöin osoitettua tai muuta autolle riittävän leveää ajoradan pituussuuntaista osaa taikka pyöräkaistaa;

        On sitten eri tulkinta että ovatko kaistan sisällä olevat riittävän leveät pituussuuntaiset osat omia kaistoja, eli kaistan sisällä olevia sisäkkäisiä kaistoja. Tätä ei laki tarpeeksi selkeästi kerro.

        Leveäkaistatie on määritelty ihan tarpeeksi tarkkaan, vaikka sitä ei lakiin olekaan kirjoitettu. Se on tie, jossa on yksi leveä kaista per suunta.


      • Anonyymi
        TheRat kirjoitti:

        Laki ei tuota suoraan sano, mutta peruslogiikka sanoo. :)

        Lisäksi esimerkiksi ohjeistus koskien leveäkaistateitä ja kääntyvien ajoneuvojen ohittamista viittaa vahvasti siihen, että kaistoja on niin monta kuin autoja mahtuu, maalausten päällä ajamatta, tielle...

        Tulee tuosta Rotasta mieleen eräs 70-luvun juoksuvalmentaja, joka saadessaan eka
        kotiaineen tehtäväksi kirjoitti sinikantisen vihkon täyteen ja odotti saavansa
        muun luokan kunnioituksen ja hyvän arvosanan. Pettymys oli kuitenkin
        suuri, kun ei tullut kiitettävää, vaan opettaja oli kirjoittanut aineen loppuun:
        Olet h***u.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Leveäkaistatie on määritelty ihan tarpeeksi tarkkaan, vaikka sitä ei lakiin olekaan kirjoitettu. Se on tie, jossa on yksi leveä kaista per suunta.

        Saako sinusta samaa kaistaa pitkin ohittaa autolla toisen auton? Minusta se on mahdotonta, koska lain mukaan silloin paikassa olisi kaksi kaistaa. Leveäkaistatien ohjeistuksessa näin kuitenkin kehoitetaan toimimaan...


      • Anonyymi
        TheRat kirjoitti:

        Saako sinusta samaa kaistaa pitkin ohittaa autolla toisen auton? Minusta se on mahdotonta, koska lain mukaan silloin paikassa olisi kaksi kaistaa. Leveäkaistatien ohjeistuksessa näin kuitenkin kehoitetaan toimimaan...

        Kyllä, jos tilaa on. Leveäkaistatien kaistat ovat yleensä tarpeeksi leveitä tähän.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä, jos tilaa on. Leveäkaistatien kaistat ovat yleensä tarpeeksi leveitä tähän.

        Mutta jos siinä on tilaa ohittaa, niin eikö siinä ole kaksi "autolle riittävän leveää ajoradan pituussuuntaista osaa"? Jos on, niin siinä on kaksi kaistaa.


      • Anonyymi
        TheRat kirjoitti:

        Mutta jos siinä on tilaa ohittaa, niin eikö siinä ole kaksi "autolle riittävän leveää ajoradan pituussuuntaista osaa"? Jos on, niin siinä on kaksi kaistaa.

        Ei, koska leveäkaistatiellä on vain yksi kaista per suunta.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ei, koska leveäkaistatiellä on vain yksi kaista per suunta.

        Eli siinä siis ei ole kahta autolle riittävän leveää osaa, mutta silti siinä voi ja saa kaksi autoa ajaa rinnan? Aika erikoinen ratkaisu. Vähän rikkoo fysiikan lakeja, mutta pääasia että on sinusta oikein...


      • Anonyymi
        TheRat kirjoitti:

        Eli siinä siis ei ole kahta autolle riittävän leveää osaa, mutta silti siinä voi ja saa kaksi autoa ajaa rinnan? Aika erikoinen ratkaisu. Vähän rikkoo fysiikan lakeja, mutta pääasia että on sinusta oikein...

        Saa ajaa rinnan, jos voi. Silloin ei saa, jos ei voi.


      • Anonyymi
        TheRat kirjoitti:

        Eli siinä siis ei ole kahta autolle riittävän leveää osaa, mutta silti siinä voi ja saa kaksi autoa ajaa rinnan? Aika erikoinen ratkaisu. Vähän rikkoo fysiikan lakeja, mutta pääasia että on sinusta oikein...

        Jos esimerkiksi ohittaminen kaistaa vaihtamalla on kielletty, niin silloin ei siis koskaan voi ohittaa, koska silloin on aina kaista olemassa, jos mahtuu ohi. Hmm….


      • Anonyymi

        ^ siis toinen kaista olemassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos esimerkiksi ohittaminen kaistaa vaihtamalla on kielletty, niin silloin ei siis koskaan voi ohittaa, koska silloin on aina kaista olemassa, jos mahtuu ohi. Hmm….

        Missä pykälässä "ohittaminen kaistaa vaihtamalla on kielletty" ja kerro esimerkki


      • Anonyymi kirjoitti:

        Jos esimerkiksi ohittaminen kaistaa vaihtamalla on kielletty, niin silloin ei siis koskaan voi ohittaa, koska silloin on aina kaista olemassa, jos mahtuu ohi. Hmm….

        Voi toki, jos tulee jo valmiiksi eri kaistalla. Mutta harvoinhan tuo on, lähinnä moottoriteillä.


      • Anonyymi
        TheRat kirjoitti:

        Voi toki, jos tulee jo valmiiksi eri kaistalla. Mutta harvoinhan tuo on, lähinnä moottoriteillä.

        Niin. Esimerkiksi leveäkaistatiellä ohitus on mahdollista tehdä samalla kaistalla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin. Esimerkiksi leveäkaistatiellä ohitus on mahdollista tehdä samalla kaistalla.

        Eilen illalla tuli todistetuksi rotan teoria oikeaksi.

        Ajelin Nokialta Ylöjärven suuntaan, ja näin edessäpäin oikealla kaistalla
        kauempana kuorma-auton ja vasemmalla kaistalla kaksi henkilö-autoa,
        takimmaisena tummansininen Skoda Ocu.

        Ajoin tuon vasemman kaistan jonon ohi oikealta, ja samassa tuo Ocu lähti
        perääni punainen pysäytysvalo ja sinivilkku päällä.

        Pysäytin autoni pientareelle ja sinipukuinen tuli koputtelemaan lasia.
        Alkoi puhumaan jotakin tieliikennelaista ja ohittamisesta väärää kaistaa
        käyttäen.
        Minä siihen, että ettekö näe, että tässä on kaksi jonoa, joten
        oikealta ohittaminen on sallittua.
        Hetken partaa hierottuaan totesivat, että niinpäs onkin, hyvää matkaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Missä pykälässä "ohittaminen kaistaa vaihtamalla on kielletty" ja kerro esimerkki

        En tiedä onko mitään vastaavaa enää nykyisessä laissa, eli 1.6.2020 voimaan tulleessa tieliikennelaissa. Edellisen lain tieliikenneasetuksessa luki näin: "Ajokaistan vaihtaminen on kielletty alueella, jossa merkkejä 412–415 käytetään ajokaistakohtaisina."
        https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/kumotut/1982/19820182#L3P18

        Rotan logiikkaa noudattaen, ei edellisen lain aikana olisi saanut vaihtaa kaistaa, eli ohittaa noiden liikennemerkkien (pakollinen ajosuunta) alueella. Rotan logiikan mukaan kun on aina toinen kaista, jos mahtuu ohi mutta kaistaa kun ei saanut asetuksen mukaan vaihtaa noiden merkkien alueella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En tiedä onko mitään vastaavaa enää nykyisessä laissa, eli 1.6.2020 voimaan tulleessa tieliikennelaissa. Edellisen lain tieliikenneasetuksessa luki näin: "Ajokaistan vaihtaminen on kielletty alueella, jossa merkkejä 412–415 käytetään ajokaistakohtaisina."
        https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/kumotut/1982/19820182#L3P18

        Rotan logiikkaa noudattaen, ei edellisen lain aikana olisi saanut vaihtaa kaistaa, eli ohittaa noiden liikennemerkkien (pakollinen ajosuunta) alueella. Rotan logiikan mukaan kun on aina toinen kaista, jos mahtuu ohi mutta kaistaa kun ei saanut asetuksen mukaan vaihtaa noiden merkkien alueella.

        Ei ole enää tuota kaistanvaihtokieltoa johtuen luvasta jättää risteys oman harkinnan mukaan.

        Tunnut nyt ilosesti sekottavan kaista-ajon ja ohittamisen ja siihen vielä lisäksi tuon vanhan kiellon.......


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eilen illalla tuli todistetuksi rotan teoria oikeaksi.

        Ajelin Nokialta Ylöjärven suuntaan, ja näin edessäpäin oikealla kaistalla
        kauempana kuorma-auton ja vasemmalla kaistalla kaksi henkilö-autoa,
        takimmaisena tummansininen Skoda Ocu.

        Ajoin tuon vasemman kaistan jonon ohi oikealta, ja samassa tuo Ocu lähti
        perääni punainen pysäytysvalo ja sinivilkku päällä.

        Pysäytin autoni pientareelle ja sinipukuinen tuli koputtelemaan lasia.
        Alkoi puhumaan jotakin tieliikennelaista ja ohittamisesta väärää kaistaa
        käyttäen.
        Minä siihen, että ettekö näe, että tässä on kaksi jonoa, joten
        oikealta ohittaminen on sallittua.
        Hetken partaa hierottuaan totesivat, että niinpäs onkin, hyvää matkaa.

        En tiedä, mistä teoriasta puhut, mutta tuo tilanne ei tainnut tapahtua leveäkaistatiellä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        En tiedä onko mitään vastaavaa enää nykyisessä laissa, eli 1.6.2020 voimaan tulleessa tieliikennelaissa. Edellisen lain tieliikenneasetuksessa luki näin: "Ajokaistan vaihtaminen on kielletty alueella, jossa merkkejä 412–415 käytetään ajokaistakohtaisina."
        https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/kumotut/1982/19820182#L3P18

        Rotan logiikkaa noudattaen, ei edellisen lain aikana olisi saanut vaihtaa kaistaa, eli ohittaa noiden liikennemerkkien (pakollinen ajosuunta) alueella. Rotan logiikan mukaan kun on aina toinen kaista, jos mahtuu ohi mutta kaistaa kun ei saanut asetuksen mukaan vaihtaa noiden merkkien alueella.

        > Rotan logiikkaa noudattaen, ei edellisen lain aikana olisi saanut vaihtaa kaistaa, eli ohittaa

        Kaistanvaihto ei ole ohittamista. Kumpaakin voi tehdä toisistaan riippumatta.


      • Anonyymi
        TheRat kirjoitti:

        > Rotan logiikkaa noudattaen, ei edellisen lain aikana olisi saanut vaihtaa kaistaa, eli ohittaa

        Kaistanvaihto ei ole ohittamista. Kumpaakin voi tehdä toisistaan riippumatta.

        Logiikkasi mukaan on uusi kaista, jos mahtuu ohi. Näin olet sanonut. Jos mahtuu ohi, tulee logiikkasi mukaan siihen uusi kaista koska on autolle riittävän levä tien osa. Logiikastasi voi siis päätellä, että vaihdat kaistaa, kun ohitat.

        Monella muilla logiikka sanoo, että selvästi merkityn kaistan sisällä ei ole useampia kaistaoja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole enää tuota kaistanvaihtokieltoa johtuen luvasta jättää risteys oman harkinnan mukaan.

        Tunnut nyt ilosesti sekottavan kaista-ajon ja ohittamisen ja siihen vielä lisäksi tuon vanhan kiellon.......

        En sekoita mitään, vaan yritän painottaa TheRat nimimerkin logiikkaa. Hänen mukaan on aina uusi kaista, jos on autolle riittävän leveää ajoradan pituussuuntainen osa, eli myös merkittyjen kaistojen sisällä. Yhdestä kaistasta voi tulla hetkessä kaksi kaistaa, ja jos ajaa tarpeeksi kapealla autolla, niin jopa kolme kaistaa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Logiikkasi mukaan on uusi kaista, jos mahtuu ohi. Näin olet sanonut. Jos mahtuu ohi, tulee logiikkasi mukaan siihen uusi kaista koska on autolle riittävän levä tien osa. Logiikastasi voi siis päätellä, että vaihdat kaistaa, kun ohitat.

        Monella muilla logiikka sanoo, että selvästi merkityn kaistan sisällä ei ole useampia kaistaoja.

        Uusi? Kaistoja on kaksi, jos on tilaa kahdelle autolle. Riippumatta paikalla olevien autojen määrästä sinänsä.

        Esim. leveäkaistatiellä pitäisi ajaa oikeanpuoleista kaistaa, mutta monet ajavat keskimmäistä. Jos heidät ohittaa oikealta, ei kaistaa tarvitse vaihtaa, jos on otse ajanut oikein.


      • Anonyymi
        TheRat kirjoitti:

        Uusi? Kaistoja on kaksi, jos on tilaa kahdelle autolle. Riippumatta paikalla olevien autojen määrästä sinänsä.

        Esim. leveäkaistatiellä pitäisi ajaa oikeanpuoleista kaistaa, mutta monet ajavat keskimmäistä. Jos heidät ohittaa oikealta, ei kaistaa tarvitse vaihtaa, jos on otse ajanut oikein.

        Leveäkaistatiellä ei ole keskimmäistä kaistaa, koska kaistoja on vain kaksi, eli yksi per suunta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En tiedä, mistä teoriasta puhut, mutta tuo tilanne ei tainnut tapahtua leveäkaistatiellä.

        "En tiedä, mistä teoriasta puhut, mutta tuo tilanne ei tainnut tapahtua leveäkaistatiellä.j

        Ei tietenkään vaan moottoritiellä. Tuossa vaan poliisi myönsi, että he ajoivat jonossa, ja minä
        olin siinä oikeanpuoleisessa jonossa joka heidät ohitti oikealta, laillisesti.


      • Anonyymi
        TheRat kirjoitti:

        Uusi? Kaistoja on kaksi, jos on tilaa kahdelle autolle. Riippumatta paikalla olevien autojen määrästä sinänsä.

        Esim. leveäkaistatiellä pitäisi ajaa oikeanpuoleista kaistaa, mutta monet ajavat keskimmäistä. Jos heidät ohittaa oikealta, ei kaistaa tarvitse vaihtaa, jos on otse ajanut oikein.

        "Esim. leveäkaistatiellä pitäisi ajaa oikeanpuoleista kaistaa, mutta monet ajavat keskimmäistä. "

        Missä on leveäkaistatien keskimmäinen kaista, onko se ehkä keskiviivan päällä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Esim. leveäkaistatiellä pitäisi ajaa oikeanpuoleista kaistaa, mutta monet ajavat keskimmäistä. "

        Missä on leveäkaistatien keskimmäinen kaista, onko se ehkä keskiviivan päällä?

        Tämä on juuri se rotan logiikka. Levekäasitatiellä on niin monta kaistaa kun autoja mahtuu rinnan. Tarpeeksi kapealla autolla kun ajaa (esim. Lumeneo Smera tai sen tyylinen), niin aika monta kaistaa on tällöin rotan mielestä per suunta.


      • Anonyymi
        TheRat kirjoitti:

        Uusi? Kaistoja on kaksi, jos on tilaa kahdelle autolle. Riippumatta paikalla olevien autojen määrästä sinänsä.

        Esim. leveäkaistatiellä pitäisi ajaa oikeanpuoleista kaistaa, mutta monet ajavat keskimmäistä. Jos heidät ohittaa oikealta, ei kaistaa tarvitse vaihtaa, jos on otse ajanut oikein.

        Niin myös uusi, jos tie levenee niin että siihen mahtuu autolla rinnalle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tämä on juuri se rotan logiikka. Levekäasitatiellä on niin monta kaistaa kun autoja mahtuu rinnan. Tarpeeksi kapealla autolla kun ajaa (esim. Lumeneo Smera tai sen tyylinen), niin aika monta kaistaa on tällöin rotan mielestä per suunta.

        Mikä tässä kaistojen määrässä on oongelma?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikä tässä kaistojen määrässä on oongelma?

        Jos luet kaikki viestit niin ymmärrät varmasti.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Niin myös uusi, jos tie levenee niin että siihen mahtuu autolla rinnalle.

        Juu, silloin tulee uusia kaistoja usein, kun tie levenee. Toisaalta, kun yksi kaista muuttuu kahdeksi, kumman niistä valitseminen on kaistan vaihto?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikä tässä kaistojen määrässä on oongelma?

        Kun pitää päästä vänkäämään jostain asiasta tietyssä mielialamuutoksen syklin vaiheessa, niin voi vaikka heittää jonkun täkyn ilmoille ja katsoa, tarttuuko siihen joku. Aika monta täkyä lensi ennen tätä leveäkaistatien kaistojen määrää, mutta kukaan ei niihin tarttunut. Keskustelu kaistojen määrästä on käyty lukuisia kertoja aiemminkin, ja ihan samalla lopputulemalla. Seuraavaksi veikkaan vänkäystä joko turvavälin pituudesta tai siitä, onko bussipysäkiltä ajokaistalle siirtyvä henkilöautoilija väistämisvelvollinen vai ei.


      • Anonyymi
        TheRat kirjoitti:

        Juu, silloin tulee uusia kaistoja usein, kun tie levenee. Toisaalta, kun yksi kaista muuttuu kahdeksi, kumman niistä valitseminen on kaistan vaihto?

        "Juu, silloin tulee uusia kaistoja usein, kun tie levenee. Toisaalta, kun yksi kaista muuttuu kahdeksi, kumman niistä valitseminen on kaistan vaihto?"

        Aja vaan sitä ajoradan oikeaa reunaa, äläkä mieti kaistoja ollenkaan, sinulle kun noista kaistoista on muodostunut pakkomielle, aika vakava sellainen.


    • Anonyymi

      Jostain saattaa löytyä sellainenkin kartta missä näkyy ajoradan rakennelmat nykyisessä muodossaankin, en kyllä itse löytänyt äkkiseltään kaupungin sivuilta enkä jostain väylä palautete palvelusta..

    • Anonyymi

      Olisiko se vaikeaa väistää sitä bussia, vaikka tulisi kolmion takaa? Pitäisikö kolmion taakse pysähtyä? Opettele väistämään bussia, vaikka se tulisi pihasta.

      Yhteispelillä se sujuu, eikä nykymentaliteetilla, ETTÄ MINÄ ENSIN! Liikenne siis.

      • Anonyymi

        Liikennesääntöjä noudattamalla sujuu myös. Jos lähtee sooloilemaan eikä noudata sääntöjä, niin syntyy sekasorto.


      • Anonyymi

        "Yhteispelillä se sujuu, eikä nykymentaliteetilla, ETTÄ MINÄ ENSIN! Liikenne siis."

        Eikös yhteispeli ole juuri sitä, että kaikki pelaavat samaa peliä samoilla säännöillä?


      • Anonyymi kirjoitti:

        "Yhteispelillä se sujuu, eikä nykymentaliteetilla, ETTÄ MINÄ ENSIN! Liikenne siis."

        Eikös yhteispeli ole juuri sitä, että kaikki pelaavat samaa peliä samoilla säännöillä?

        Se olisi, jos kaikki olisivat täydellisiä. Koska kaikki eivät ole täydellisiä, yhteispeliä on sekin, että huomioidaan nekin, jotka eivät ihan täydellisesti osaa...

        Eipä tässä ihan hirveän montaa minuttia ole, kun yksi neropatti yritti kääntyä vasemmalle, vaikka vastaan tuli autoja. Vastaantulija nyt päätti kuitenkin pysäyttää ja päästää kääntyjän ensin, vaikka vaihtoehtojakin olisi ollut (kuten päälle ajo). Se on sitä yhteispeliä sekin.


      • Anonyymi

        "Olisiko se vaikeaa väistää sitä bussia, vaikka tulisi kolmion takaa? Pitäisikö kolmion taakse pysähtyä? Opettele väistämään bussia, vaikka se tulisi pihasta."

        Jo on paksua tekstiä bussimatkustajalta, ei paljon järki päätä pakota.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naisen vessakäynti suhteen alussa

      Mä olin ihastukseni kaa viettämässä viikonloppua. Eka kertaa yövyin miehen luona. Toisen yön jälkeisenä aamuna mulla meni vatsa aivan sekaisin. Oltiin
      Parisuhde
      352
      26143
    2. Liikenne topissa

      Mitäs liedenpohjassa tekeillä ku kuus kutosen liikenne katkaistu..poliisioperaatio
      Virrat
      40
      14264
    3. Maisa se jaksaa valehdella

      https://www.iltalehti.fi/viihdeuutiset/a/28acb452-15ff-470d-80c3-511ad69abec0 Taas on syytön, taas on todisteita jotka jossain vaiheessa paljastaa Ma
      Kotimaiset julkkisjuorut
      349
      11937
    4. Liedenpohja

      Mikä hässäkkä siälä on päällä ??
      Virrat
      97
      8879
    5. Miksei työ kelpaa suomalaisille?

      Rakennus-, siivous-, ja hoiva-alakin täynnä ulkomaista työvoimaa ja kotimaiset vuosis kortistossa. Mistä moinen oikein johtuu. Ovatko korvaukset liia
      Maailman menoa
      554
      6087