Tienkäyttäjän ennakointivelvollisuus - koskee kaikkia

Anonyymi

4 § lueteltu tienkäyttäjän ennakointivelvollisuus koskee ihan kaikkia tienkäyttäjiä ja ihan kaikkia tilanteita liikenteessä.

Pykälässä lukee näin: "Tienkäyttäjän on ennakoitava toisten tienkäyttäjien toimintaa vaaran ja vahingon välttämiseksi ja sovitettava oma toimintansa sen mukaisesti sujuvan ja turvallisen liikenteen edistämiseksi."

Tienkäyttäjän on ennakoitava toisten tienkäyttäjien toimintaa. Mieti että miten voi ennakoida toisten tekemisisä, jos ei tiedä, mitä ne toiset tekevät. Jokaisen liikkujan on oltava hereillä että mitä ne muut siinä ympärillä tekevät.

Tämä ei ole pelkästään ajoneuvojen velvollisuus, vaan jokaisen tiekäyttäjän velvollisuus.

41

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kevyenliikenteenväylillä Jalankulkijoiden on oltava hereillä, että mitä ne pyöräilijät tekevät. Tietenkin vastaavasti pyöräilijöiden on oltava hereillä, että mitä ne jalankulkijat tekevät. Polkupyöräilijöillä on sitten lisää velvollisuuksia, kuten tilanteeseen sopiva nopeus ja turvallisen tilan antamien, mutta jalankulkijoilla on myös velvollisuus katsoa, mitä ne pyöräilijät tekevät.

      Viimeisenä pointtina toki se, että lapset eivät vielä osaa tarpeeksi hyvin ja saattavat tehdä yllättäviä asioita. Siksi pitääkin esim. lapsia varoa erityisen paljon liikenteessä. Heiltä ei voida olettaa samaa osaamista kuin aikuisilta.

    • Anonyymi

      Jalankulkijoissa on huononäköisiä, sokeitakin.
      Ja huonokuuloisia, kuurojakin. Hidasliikkeisiä, liikuntavammaisiakin. Kännisiä, huumeisiakin. Värikästä porukkaa eikä viat aina näy.

      • Anonyymi

        Tästä syystä laki velvoittaakin esim. noudattamaan erityistä varovaisuutta lasta, vanhusta, eri tavoin vammaista ihmistä tai muuta henkilöä kohtaan, jolla on ilmeisiä vaikeuksia selviytyä turvallisesti liikenteessä. Lisäksi polkupyörällä ajettaessa on annettava jalankulkijalle turvallinen tila tiellä ja sovitettava nopeus tilanteeseen.

        Yllä lueteltu ei kuitenkaan poista tervejärkiseltä normaalilta aikuiselta jalankulkijalta ennakointivelvollisuutta, eli velvollisuutta "olla hereillä" mitä liikenteessä tapahtuu ja mitä muut siellä tekevät.


    • Anonyymi

      Ennakointivelvollisuus on toissijainen sääntö.

      Sen tarkoitus on pitää ihmisiä valppaina niiden ajoneuvon kuljettajien varalta, jotka eivät osaa tai välitä noudattaa niitä ensisijaisia sääntöjä. Niitä on ajoneuvoa kuljetettaessa tiedettävä ja muistettava aika paljon. Ja jos ei muista, alle jääjä on aina se, johon sattuu.

      Ensisijaisten sääntöjen perusteella liikkumiseen riittää aika pitkälle se, kun muistaa ettei kenenkään päälle saa ajaa. Tarkennuksia opetetaan autokoulussa ja niitä voi tutkia vaikka Liikenneturvan sivuilta.

      • Anonyymi

        Ei se ole toissijainen sääntö. Se on ihan samalla viivalla kaikkien muidenkin pykälien kanssa. Tarkoituksesta olen kuitenkin samaa mieltä. Aloituksessakin tämä mainitaan, eli miten voi ennakoida toisten tekemisisä, jos ei tiedä, mitä ne toiset tekevät. Jokaisen liikkujan on oltava hereillä, eli valppaana.

        Toki pitää huomioida ihmiset, joilta muiden huomioiminen ei yhtä hyvin onnistu, kuten lapset, vanhukset, eri tavoin vammaiset ihmiset jne. Heitä on 29 § mukaan varottava erityisesti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei se ole toissijainen sääntö. Se on ihan samalla viivalla kaikkien muidenkin pykälien kanssa. Tarkoituksesta olen kuitenkin samaa mieltä. Aloituksessakin tämä mainitaan, eli miten voi ennakoida toisten tekemisisä, jos ei tiedä, mitä ne toiset tekevät. Jokaisen liikkujan on oltava hereillä, eli valppaana.

        Toki pitää huomioida ihmiset, joilta muiden huomioiminen ei yhtä hyvin onnistu, kuten lapset, vanhukset, eri tavoin vammaiset ihmiset jne. Heitä on 29 § mukaan varottava erityisesti.

        " kun muistaa ettei kenenkään päälle saa ajaa."
        Kuka jaksaisi laskea, montako kymmentä tai sataa kertaa tuon olet kirjoittanut.
        Tuollaista kieltoa ei muuten laissa ole.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        " kun muistaa ettei kenenkään päälle saa ajaa."
        Kuka jaksaisi laskea, montako kymmentä tai sataa kertaa tuon olet kirjoittanut.
        Tuollaista kieltoa ei muuten laissa ole.

        On, mutta silloin vaihtuu vain lain nimike rikoslakiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        " kun muistaa ettei kenenkään päälle saa ajaa."
        Kuka jaksaisi laskea, montako kymmentä tai sataa kertaa tuon olet kirjoittanut.
        Tuollaista kieltoa ei muuten laissa ole.

        Joku on epäonnistunut lain ja sääntöjen noudattamisen kanssa jos onnettomuus tapahtuu.

        P.S. En ole tuollaista "kun muistaa ettei kenenkään päälle saa ajaa" muuten kirjoittanut, vaan sen teki edellinen kirjoittaja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        " kun muistaa ettei kenenkään päälle saa ajaa."
        Kuka jaksaisi laskea, montako kymmentä tai sataa kertaa tuon olet kirjoittanut.
        Tuollaista kieltoa ei muuten laissa ole.

        Olen saanut jotain aikaan. ;-)
        Muista tuo myös liikenteessä. Kenenkään päälle ei saa vieläkään ajaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen saanut jotain aikaan. ;-)
        Muista tuo myös liikenteessä. Kenenkään päälle ei saa vieläkään ajaa.

        Kerro nyt, missä tuollainen kielletään!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kerro nyt, missä tuollainen kielletään!

        Tieliikennelaissa. Tosin siellä ei lue sananmukaisesti "kenenkään päälle ei saa ajaa", mutta useampikin pykälä säätää ettei päälle saa ajaa. Terveet ihmiset ymmärtävät sen kyllä ihan itsekin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tieliikennelaissa. Tosin siellä ei lue sananmukaisesti "kenenkään päälle ei saa ajaa", mutta useampikin pykälä säätää ettei päälle saa ajaa. Terveet ihmiset ymmärtävät sen kyllä ihan itsekin.

        Kerro nyt syy siihen, ettei kaikissa jalankulkijan ja ajoneuvon välisissä onnettomuuksissa ajoneuvon kuljettajaa tuomita, vaikka sinun mukaasi aina lakia rikotaan ajamalla päällle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kerro nyt syy siihen, ettei kaikissa jalankulkijan ja ajoneuvon välisissä onnettomuuksissa ajoneuvon kuljettajaa tuomita, vaikka sinun mukaasi aina lakia rikotaan ajamalla päällle.

        Vastausta odotellaan ...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kerro nyt syy siihen, ettei kaikissa jalankulkijan ja ajoneuvon välisissä onnettomuuksissa ajoneuvon kuljettajaa tuomita, vaikka sinun mukaasi aina lakia rikotaan ajamalla päällle.

        Syyllisyys menee aina lain mukaan. En ole missään sanonut, että aina lakia rikotaan ajamalla päälle.


    • Anonyymi

      Ennakointivelvollisuus on maalaisjärjellä ajateltuna aika yksinkertainen asia. Sehän tarkoittaa yksinkertaisesti sitä, että jokaisen on oltava "hereillä" mitä sinä ympärillä tapahtuu ja ottaa se huomioon omassa tekemisessä. Jokainen liikenteessä liikkuva pitää siis katsoa mitä ne muut tekevät.

      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä sanotte tähän uutiseen? Poliisit totesivat ennakointivelvollisuudesta asiassa eli myös pyöräilijällä on ennakointivelvollisuus!

        https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/7708f126-8ae4-4ca7-88f5-4495873adcb8

        Kaikilla tienkäyttäjillä on ennakointivelvollisuus. Autoilijoilla, pyöräilijöillä, traktoreilla, puimureilla, kuorma-autoilla jne. Jalankulkija on myös tienkäyttäjä eli heillä on myös ennakointivelvollisuus.


      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Enemmän tuossa on kyse pyöräilijän väärästä tilannenopeudesta.

        Videolla näkyy alkutilanteessa kaksi autoilijaa. Toinen osaa, toinen ei. Pyöräilijä olisi voinut aloittaa hidastamisen aiemmin kun näki, ettei stop-merkin takaa tuleva väistämisvelvollinen autoilija osaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Enemmän tuossa on kyse pyöräilijän väärästä tilannenopeudesta.

        Eikö se, että ajetaan erittäin kovaa eli väärällä tilannenopeudella, meinaa sitä, että pyöräilijä ei yhtään varautunut siihen risteysalueella, että kaikki ei noudata liikennesääntöjä.

        Pyöräilijä laiminlöi ennakointivelvollisuuden!

        Erittäin monet pyöräilijät ajavat esimerkiksi suojatiellä autojen eteen vaikka ovat itse väistämisvelvollisia. He, pyöräilijät valittavat sitä, että jokaisella on ennakointivelvollisuus, mutta harva pyöräilijä itse noudattaa sitä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä sanotte tähän uutiseen? Poliisit totesivat ennakointivelvollisuudesta asiassa eli myös pyöräilijällä on ennakointivelvollisuus!

        https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/7708f126-8ae4-4ca7-88f5-4495873adcb8

        "Ajoneuvolla risteystä lähestyttäessä on noudatettava erityistä varovaisuutta."
        https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2018/20180729#L3P28

        Pykälä on ajoneuvon kuljettajille määrätty ennakointi. Ei merkitystä kenellä on väistämisvelvollisuus.

        Ei ilmene pyöräilijän käytöksessä lähestymisnopeudessa varautumista mahdolliseen pysähtymiseen.
        Risteykset ovat vaaranpaikkoja. Etuajo-oikeutetulla tiellä ajoradalla ajettaessa riskit ovat pienemmät kuin samaisen tien pyörätiellä näkemien heikkouden ja läheisempien kontaktien takia toisiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Ajoneuvolla risteystä lähestyttäessä on noudatettava erityistä varovaisuutta."
        https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2018/20180729#L3P28

        Pykälä on ajoneuvon kuljettajille määrätty ennakointi. Ei merkitystä kenellä on väistämisvelvollisuus.

        Ei ilmene pyöräilijän käytöksessä lähestymisnopeudessa varautumista mahdolliseen pysähtymiseen.
        Risteykset ovat vaaranpaikkoja. Etuajo-oikeutetulla tiellä ajoradalla ajettaessa riskit ovat pienemmät kuin samaisen tien pyörätiellä näkemien heikkouden ja läheisempien kontaktien takia toisiin.

        Pyöräilijä tosin sai pysäytettyä vauhtinsa ennen osumaa, kun autoilija tuli stopin takaa eteen. Tuo on tuttu paikka, eli Kolmenkulman ABC:n risteys ja sen vieressä oleva liikenneympyrä, ja siinä kyllä autoilija näkee kaikki väistettävät jos haluaa.

        Itse en olisi hoitanut jälkitilannetta niin kuin tuo pyöräilijä. Autoilijalle tsemppiä tilanteesta toipumiseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pyöräilijä tosin sai pysäytettyä vauhtinsa ennen osumaa, kun autoilija tuli stopin takaa eteen. Tuo on tuttu paikka, eli Kolmenkulman ABC:n risteys ja sen vieressä oleva liikenneympyrä, ja siinä kyllä autoilija näkee kaikki väistettävät jos haluaa.

        Itse en olisi hoitanut jälkitilannetta niin kuin tuo pyöräilijä. Autoilijalle tsemppiä tilanteesta toipumiseen.

        Videolla näkee että kasvillisuutta on. Pyöräilijä tulee liian suurella tilannenopeudella.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikö se, että ajetaan erittäin kovaa eli väärällä tilannenopeudella, meinaa sitä, että pyöräilijä ei yhtään varautunut siihen risteysalueella, että kaikki ei noudata liikennesääntöjä.

        Pyöräilijä laiminlöi ennakointivelvollisuuden!

        Erittäin monet pyöräilijät ajavat esimerkiksi suojatiellä autojen eteen vaikka ovat itse väistämisvelvollisia. He, pyöräilijät valittavat sitä, että jokaisella on ennakointivelvollisuus, mutta harva pyöräilijä itse noudattaa sitä.

        Tilanteeseen sopiva nopeus on aina tilannekohtaista. Riippuu paikasta, tien kunnosta, säästä ja kelistä, näkyvyydestä, väylätyypistä, muusta liikenteestä jne. On sovitettava nopeus tilanteeseen sopivaksi.

        Ennakointivelvollisuus on tietenkin lisäksi huomioitava. Esim. risteyksien kohdalla pitää varautua eri tavalla kuin suoralla tiellä. Ennakointivelvollisuus on eri asia kuin nopeus mutta ennakointivelvollisuus johtaa suoraan siihen, että myös sen myötä nopeus on sovitettava tilanteisiin sopivakasi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Videolla näkee että kasvillisuutta on. Pyöräilijä tulee liian suurella tilannenopeudella.

        Tunnen tuon risteyksen todella hyvin. Autoilija näkee kyllä Välimaan suunnasta tulevan pyöräilijän, jos ymmärtää katsoa sitten suuntaan. Sitä en tiedä, miksi autoilija ajoi poikittain kelville, vaikka pyöräilijä lähestyi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tunnen tuon risteyksen todella hyvin. Autoilija näkee kyllä Välimaan suunnasta tulevan pyöräilijän, jos ymmärtää katsoa sitten suuntaan. Sitä en tiedä, miksi autoilija ajoi poikittain kelville, vaikka pyöräilijä lähestyi.

        Pyöräilijä ajoi vaan ns. normaalia lujempaa, oli vielä kaukana joten autoilija katsoi että ehtii hyvin menemään ennen kuin pyöräilijä tulee.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tunnen tuon risteyksen todella hyvin. Autoilija näkee kyllä Välimaan suunnasta tulevan pyöräilijän, jos ymmärtää katsoa sitten suuntaan. Sitä en tiedä, miksi autoilija ajoi poikittain kelville, vaikka pyöräilijä lähestyi.

        Laske sekunnit videon alusta siihen kun pyöräilijä jarruttaa. Tuli aika lujaa. Autoilija ei takuulla nähnyt mitään jos muutaman sekunnin ajan katseli toiseen suuntaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Laske sekunnit videon alusta siihen kun pyöräilijä jarruttaa. Tuli aika lujaa. Autoilija ei takuulla nähnyt mitään jos muutaman sekunnin ajan katseli toiseen suuntaan.

        Pitäisiköhän autoilijan katsoa, tuleeko eri suunnista liikennettä, kun tulee väistämisvelvollisena väylälle? Olisiko sellainen velvollisuus olemassa? Autot ajavat tuossa vielä kovempaa kuin tuo pyöräilijä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pitäisiköhän autoilijan katsoa, tuleeko eri suunnista liikennettä, kun tulee väistämisvelvollisena väylälle? Olisiko sellainen velvollisuus olemassa? Autot ajavat tuossa vielä kovempaa kuin tuo pyöräilijä.

        Pitäsiköhän pyöräilijän ja sähköpotkulautailijan katsoa ylittäessään ajorataa, että sen jälkeen jatkuu pyörätie? Pitäisiköhän pyöräilijän ja sähköpotkulautailijan katsoa kääntyessään pyörätieltä oikealle tai vasemmalle onko siellä pyörätietä?

        Jos joku itsekäs pyöräilijä tai sähköpotkulautailija joskus pysähtyy, kun niitä ei jalankulkijat väistä jalkakäytävällä, ja niille saa sanottua , että tämä on jalkakäytävä. He toteavat/väittävät, että siinä on pyörätie tai eivät huomanneet, että on jalkakäytävä.

        Pyörätie merkitään AINA pyörätien liikennemerkillä eli suomeksi, jos ei ole pyörätien liikennemerkkiä niin se on jalkakäytävä.

        Ei riitä, että Nuorgamista löytyy pyörätien liikennemerkki vaan se tulee olla myös täällä etelässä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pitäsiköhän pyöräilijän ja sähköpotkulautailijan katsoa ylittäessään ajorataa, että sen jälkeen jatkuu pyörätie? Pitäisiköhän pyöräilijän ja sähköpotkulautailijan katsoa kääntyessään pyörätieltä oikealle tai vasemmalle onko siellä pyörätietä?

        Jos joku itsekäs pyöräilijä tai sähköpotkulautailija joskus pysähtyy, kun niitä ei jalankulkijat väistä jalkakäytävällä, ja niille saa sanottua , että tämä on jalkakäytävä. He toteavat/väittävät, että siinä on pyörätie tai eivät huomanneet, että on jalkakäytävä.

        Pyörätie merkitään AINA pyörätien liikennemerkillä eli suomeksi, jos ei ole pyörätien liikennemerkkiä niin se on jalkakäytävä.

        Ei riitä, että Nuorgamista löytyy pyörätien liikennemerkki vaan se tulee olla myös täällä etelässä.

        Toki pitää. Vaikkakaan en näe yhteyttä tuon rähjäyksesi ja videon tilanteen välillä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pitäisiköhän autoilijan katsoa, tuleeko eri suunnista liikennettä, kun tulee väistämisvelvollisena väylälle? Olisiko sellainen velvollisuus olemassa? Autot ajavat tuossa vielä kovempaa kuin tuo pyöräilijä.

        Kyseessä on kaksi väylää eli neljä kohtaa, jota tulee seurata, kun tuossa bensiksen pihasta lähtee. Kevyenliikenteen väylän molemmat suunnat ja lisäksi ajoradan molemmat suunnat. Tietenkin on se velvoite.

        Pyöräilijällä on kylläkin myös velvollisuus ajaa tilanteeseen sopivalla nopeudella. Ei tuollaisiin kohtiin tulla täysillä, kuten ei autollakaan. Myös poliisi totesi samaa nähtyään videon, eli pyöräilijä ei ajanut tilanteeseen sopivalla nopeudella. Poliisi huomautti toki myös autoilijan virheestä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyseessä on kaksi väylää eli neljä kohtaa, jota tulee seurata, kun tuossa bensiksen pihasta lähtee. Kevyenliikenteen väylän molemmat suunnat ja lisäksi ajoradan molemmat suunnat. Tietenkin on se velvoite.

        Pyöräilijällä on kylläkin myös velvollisuus ajaa tilanteeseen sopivalla nopeudella. Ei tuollaisiin kohtiin tulla täysillä, kuten ei autollakaan. Myös poliisi totesi samaa nähtyään videon, eli pyöräilijä ei ajanut tilanteeseen sopivalla nopeudella. Poliisi huomautti toki myös autoilijan virheestä.

        Tiedän. Tiedän myös sen, että sekä ajoratojen että kevyen liikenteen väylän molemmat suunnat pystyy katsomaan sieltä stopin takaa. Silti moni ajaa tuohon kevyen liikenteen väylälle poikittain ja pysähtyy siihen.


    • Anonyymi

      Jos jokainen noudattaa liikennemerkkejä ja ajojärjestystä, niin ongelmia ei juurikaan pitäisi tulla. Aina välillä on niitä jotka väistelevät kaikki muut, vaikka on etuajo oikeutettu ja tällaiset tollot pitäisi poistaa liikenteestä, sillä he vaarantavat kaikkia omien pelkojensa ja taitamattomuuden takia.

      • Anonyymi

        Ennakointivelvollisuutta kun noudattaa, niin huomaa myös nuo "tollot" ja pystyy reagoimaan heidän toikkarointiin. Ei voi ennakoida toisten tekemisiä jos ei tiedä mitä ne toiset tekevät.


    • Anonyymi

      Mutta jos tulee yllättäen ja lupaa kysymättä kylkeen?🤡🤡🤡

    • Anonyymi

      Pyöräilijöiden pitää ajaa sopivalla tilannenopeudella (5 §) ja aina antaa jalankulkijoille tuvallinen tila (29 §) ja ennakoida tilanteita (4 §).

      Vastaavasti jalankulkijoiden on huomioitava pyöräilijät, eivätkä saa tehdä yllättäviä liikkeitä, kun pyöräilijä on jo liian lähellä (4 §). Jalankulkijoilla on myös ennakointivelvollisuus.

      • Anonyymi

      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juttusi on vuodelta 2016. Uusi tieliikennelaki tuli voimaan 1.6.2020. Kannattaa muistaa myös tämä seikka.

        Uudessa tieliikennelaissa on mainittu erikseen, että pyöräilijän tulee antaa jalankulkijalle turvallinen tila.

        Edellisessä laissa oli, että ajoneuvojen.

        Polkupyörä on ajoneuvo.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Uudessa tieliikennelaissa on mainittu erikseen, että pyöräilijän tulee antaa jalankulkijalle turvallinen tila.

        Edellisessä laissa oli, että ajoneuvojen.

        Polkupyörä on ajoneuvo.

        Ja vastaavasti nykyisessä tieliikennelaissa on uusi tienkäyttäjän ennakointivelvollisuus, joka koskee ihan kaikkia tienkäyttäjiä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja vastaavasti nykyisessä tieliikennelaissa on uusi tienkäyttäjän ennakointivelvollisuus, joka koskee ihan kaikkia tienkäyttäjiä.

        Kyllä tänne kohta saadaan taas mukaan se henkilö, jonka mielestä jalankulkija saa vaikka tanssia ripaskaa ympäri kelvejä ja pyöräilijöiden pitää kiertää vaikka ojan kautta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      40
      2022
    2. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      45
      1557
    3. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      28
      1458
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      19
      1437
    5. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1431
    6. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1405
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      2
      1377
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1310
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1240
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      5
      1217
    Aihe