Luin kirjan Einari Vidgrenistä ja maailmanmenestykseen yltäneestä

Anonyymi

suomalaisesta metsäkoneyhtiöstä Ponssesta, jonka perustaja Einari Vidgren syntyi jatkosodan aikana pienviljelijäperheeseen ja kulki jo 14-vuotiaana metsätöissä
työkaluinaan pokasaha ja kirves. Vuonna 2020 Ponsse Oyj työllisti 1600 henkilöä
ja on toimittanut lähes 16000 metsäkonetta maailman savotoille,
yli 40 maahan. En tiennyt kirjan olevan elämänkertaromaani, romaaninmuoto hieman himmensi lukukokemusta, mutta jollekin toiselle se voi olla mieluisaa.

Einari on poistunut keskuudestamme, mutta tositarina supistetun kansakoulun käyneestä, keskenkasvuisena savottareissuille lähteneestä valtavan elämäntyön tehneestä miehestä, on legendaarinen.

20

770

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Onneksi tässäkin Kiina saa meiltä kaiken tieto-taidon.

      H.

    • Anonyymi

      Kiinasta löytyy Einareita omasta takaa...

    • Anonyymi

      Einari nimitettiin vihkiäisissä tohtoriksi Ouluun kansakoulupohjalta
      Firma on niin pieni ettei uskalla omilla sijoittaa

      • Anonyymi

        Kunniatohtoriksi voi päästä ilman mitään koulutusta tai tutkintoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kunniatohtoriksi voi päästä ilman mitään koulutusta tai tutkintoa.

        Kirja on tilauksessa kirjastosta. Kuulemma oli värikäs persoona, ja monessa mukana.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kunniatohtoriksi voi päästä ilman mitään koulutusta tai tutkintoa.

        Hyvä tietää
        Lisään
        Niin professoriksikin
        Niin nobelistiksikin pääsee ilman tutkintoja

        Mainitkaa jokin yliopistollinen yleinen akateeminen asema y johon ei pääse esim. professori tai laitoksen johtaja tai yliopiston rehtori ellei ole x

        Vihje y ei ole vahtimestari tarkoitetaan akateemista

        Reksi vaksiks ja vaksi reksiks


    • Anonyymi

      Kirjasta oli perinpohjainen (myönteinen) arvostelu HS:ssa.
      Arvostelija taisi olla pitkän linjan toimittaja,
      yhteiskunnallisesti ja poliittisesti valveutunut Unto Hämäläinen.

      Hän pohdiskeli asiaa siihen suuntaan, että on harvinainen ratkaisu kirjoittaa
      elämänkerta romaanin muotoon, kun kysymyksessä on
      Einarin tyyppinen henkilö, bisnesmies,
      mutta olkoon menneeksi, jutustelu Einarin omalla murteella on
      hyväksyttävissä ja on "muhevaa".
      Einari oli kotoisn Vieremältä.

      Koska olen ytimekkään asiallisen tekstin ystävä, olisin lukenut mieluummin "puhtaan" elämäkerran höystettynä
      muutamilla mukavilla elämänmakuisilla jutuilla.

    • Anonyymi

      Vanhempieni pieni maatalo oli myös Ylä-Savossa. Kuopion ja Kajaanin puolivälissä.
      Teimme sodan jälkeen metsätöitä eri metsäyhtiöille, myös omissa pikkumetsissämme.
      Alkuun "sirnikkapelillä" myöhemmin konesahoilla.
      Moto työskenteli kuljettajineen lopulta myös meidän metsässä kun oma hakkuuväki oli häippässy jo "etelään".
      Hatunnosto Einari Vidgrenille sinne "yläkerran" konesavotoille - Einarin koneilla tietenkin.
      - Iisalmi visalainen -

      • Anonyymi

    • Anonyymi

      Muistan jostain muinoisilta ajoilta, ehkä 70-luvun alkua, olin ravintolassa ja Einari oli siellä pankkiherrojen kanssa. Eivät tainneet rahoittaa silloin Einarin hanketta ja sitä lienevät katuneet myöhemmin.
      Einari haki minua tanssiin. Mukava kaveri oli.

      • Anonyymi

        Katusitko myöhemmin ettet iskenyt verkkoja veteen?


      • Anonyymi

        Einari hakenut tanssiin iskemistarkoituksessa, voi muutenkin tanssia. Luultavasti oli jo naimisissakin.
        Sääli pankkiherroja jotka eivät innostuneet Einarin bisnesideasta.


      • Sain kirjan joululahjaksi, mutta vielä en ole aloittanutkaan sen lukemista.. Kun olen sen lukenut, ehkä tiedän Ponssesta enemmän.
        Vieremäläiset kertovat, että Einarista kovasti pidettiin. Itse en tuntenut kuin pintapuolisesti, mutta olen Ponssen tehtaalla käynyt.

        Kun yhtiö laajentaa ja investoi tarvitaan rahoitusta ja kun pankkiherrat olivat nihkeät, oli kai paras ratkaisu mennä pörssiin. Minullakin on Ponssen osakkeita noin kymmenen tuhannen euron arvosta. Kurssi vaihtelee suuntaan ja toiseen, mutta arvo on hiukan noussut siitä kun osakkeet ostin. Maksoin osakkeesta 25,15 ja kurssi on nyt 29.20, mutta nähdään keväällä minkälainen yhtiön osingonmaksuhalukkuus on.


    • Anonyymi

      Kirjaa Einari Vidgrenistä saa lukea aika pitkälle ennenkuin alkaa tapahtua,
      ennenkuin yritystä nimeltä Ponsse alkaa syntyä.

      Noin 1/3 menee lapsuus- ja nuoruusvuosiin, sinänsä
      nekin ovat mielenkiintoista ajankuvaa,
      mutta itse bisneksien alkamista saa kirjassa odottaa vähän turhan kauan.

      Into meinasi hiipua, kun "huastellaan" ja huastellaan" kaikenlaisia
      tapahtumia, joita olisi voinut karsia vähemmäksi.

      Kun tarina Ponssesta alkaa, se nousee mielenkiintoisemmalle tasolle.

      Einari Vidgrenin ja Ponssen tarina on todellisuudessa mielenkiintoinen,
      siitähän ei pääse mihinkään,
      mutta hänen elämänkertansa toteutustapa tarinointi- tai romaanimuodossa
      ei ole paras mahdollinen.

      • Anonyymi

        Suomalaisissa menestystarinoissa on ratkaiseva vika

        Niitä ei voi toistaa
        Niissä ei ole reseptiä
        Ne eivät perustu muuhun kuin sattumaan

        Josta seuraa, että meillä ei ole Hardvardia eikä MITtä

        Eli paikkaa mihin mennä josta menestyy


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suomalaisissa menestystarinoissa on ratkaiseva vika

        Niitä ei voi toistaa
        Niissä ei ole reseptiä
        Ne eivät perustu muuhun kuin sattumaan

        Josta seuraa, että meillä ei ole Hardvardia eikä MITtä

        Eli paikkaa mihin mennä josta menestyy

        Onhan meillä Aalto-yliopisto, ja tähtitiede.


    • Anonyymi

      Komisario Palmu kiikarilla, tähtien huippua, ei ole edes virkoja enää oppilaat katosivat jo 50 vuotta sitten, Ursa kirjoittaa höpöartikkelritaan

      Aslto- yliopidto on munaus kun ajateltiin että insinööri ekonomi ja muotoilija tekevät kännykän
      Aaltoa varten varattiin Suurpellon lähiö Espooseen aaltolaidten asuinpsikaksi

      Molemmat rämettyivät kännykkäteollisuutta ei ole Suurpellossa on kuoppa joka täyttyy sadevedellä

      Go glaa
      Suomessa hyvä koulujärjestelmä mutta keskinkertaiset yliopistot

    • Anonyymi

      Keksijäihmiset eivät tyydy vanhaan tekemiseen, vaan yrittävät aina keksiä miten jonkin asian voisi tehdä helpommin ja tehokkaammin. Ei siinä ole muuta takana Einarinkaan työssä. Oli vain syntynyt keksijäksi, ja onnistui viemään asiaan eteenpäin. On niitä keksijäneroja paljon muitakin, mutta aina ei onnistu viemään itse asiaa eteenpäin, vaan antaa keksintönsä muiden käytettäväksi, ja ne sitten vie siitä myös kunnian.

    • Mielenkiintoinen kirja,
      kuuntelin sen äänikirjana kirjoittajan itsensä lukemana.
      Kirjassa on paljon repliikkejä ja niitä oli mukava kuunnella, varsinkin tämmöisen, joka on liki puolet elämästään elänyt syvässä savossa, tuntui suorastaan kotoiselta.
      Lapsuuden osuutta kirjassa joku arvosteli tuolla edellä, mutta itselleni ne olivat kiinnostavaa kuunneltavaa.
      Kirjasta saa hyvin kuvan siitä, kuinka yrittäjä ja keksijä tarvitsee aina ympärilleen luottohenkilöt ja yrittäminen on yhteistyötä, jota asiakkaille tehdään ja henkilökunnan hyvinvointi on tärkeää.
      Heikkinen osaa aidosti kuvata savolaista mielenlaatua ja varsinkin sanavalinnat ovat savolaisen rikkaita ja kuvaavia. Kirjaan oli haastateltu monia ihmisiä ja melkein kuin itse Vidgrenin lupsakalla omalla äänellä juttuja kertoisi.

      Tykkäsin kirjasta ja mieleeni tuli muutama omakohtainen ponsse-juttu,
      aikoinaan kun asuin Savossa ,ainoa helikopteri, joka tietyssä suunnassa lensi mökkini yli oli hyvin tunnistettava Einarin musta-keltainen kopteri.
      Vuosia sitten kävin Jämsänkoskella Metkossa , siellä Ponssen osastolla vieraillessani, kaikki naiset saivat keltaisen ruusun kahvin yms tarjoilun lisäksi.

    • Anonyymi

      Joskus kirja lätsähtää loppua kohti. Tässä Einarin kirjassa käy päinvastoin. Kirja mielenkiintoisuus lisääntyy kirjan edetessä ja on lopussa traaginenkin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      371
      3282
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      146
      1292
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      62
      1188
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      140
      1038
    5. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      117
      833
    6. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      46
      762
    7. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      160
      762
    8. Oli mukava tavata irl

      Sattuma toi sinut matkani varrelle. Ihmettelin sitä silloin, ehkä vähän vieläkin. Oli ilo jutella ja tuntea, vaikka nyt
      Ikävä
      23
      737
    9. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      113
      727
    10. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      40
      709
    Aihe