Aihe

Uusi vuosi ja uudet käytännöt ja tavat liikenteeseen SINULLEKIN!

Anonyymi

1) Huomioin muut tiellä liikkujat ja HUOM! ETENKIN pyrin kaikin mahdollisin keinoin sujuvoittaan sekä omaani että muiden tiellä liikkujien matkantekoa:

1a) En hidastele liikennevaloissa vaan seuraan herkeämättä liikennevaloja ja ampaisen ärhäkkäästi liikkeelle valojen vaihduttua. Myös risteyksissä ja kiertoliittymissä seuraan tarkaan liikennettä ja kun tilaa tulee, käytän tilanteen heti ja rivakasti hyväkseni.

1b) Nelikaistaisella tiellä käytän vasenta kaistaa pääasiassa ohituksiin ja muuten tarvittaessa tai hyvästä syystä ja jos huomaan silti olevani vasemmalla kaistalla ja olen takana tulevan matkanteon esteenä, siirryn viimeistään silloin heti kun mahdollista, oikealle kaistalle.

1c) Ohituskaistojen kohdalla toimin samoin kuten kohdassa 1b. Lisäksi jos/kun olen vetänyt jonoa perässäni, en kiihdytä nopeuttaa ohituskaistan kohdalla vaan päästän jonon ohitseni.

1d) Jos ajan ALINOPEUTTA, tarpeen mukaan annan muille tiellä liikkuville tietä/tilaa (vaikkapa ohittaa) tavalla tai toisella, jopa pysähtymällä tien reunaan tai levähdysalueelle ymv.

1e) En aja alinopeutta tarpeettomasti ja silloin kun ajan alinopeutta, huomioin herkeämättä muut tiellä liikkuvat kaikin tarpeellisin keinoin.

1a-e) Kiteytettynä pyrin toimimaan liikenteessä aina niin, ettei siitä aiheudu haittaa muille ja annan aina nopeammille tietä. Ainakaan tahallani en ala opettamaan muille tielläliikkujille liikennesääntöjä mm. hidastelemalla tai ohitusta vaikeuttamalla tai muuten mieltäni osoittama, koska se ei ole minun tehtävä.

21

63

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Luuleeko sinunlaisesi pelle, että koko suomen autoileva kansa lukee näitä suoli24 älyttömyyksiäsi?

      • Anonyymi

        Tuo aloitus oli selvä piikki Toyota tuhnulle ja samalla toive että he käyttäisivät järkeään eivät tuijottaisi vain ajo-pistetä ja kulutusmittaria.


    • Anonyymi

      Noudatan myös väistämisvelvollisuuttani, enkä ajaa ylinopeutta.

      • Anonyymi

        Nimenomaan, väistä, väistä ja väistä ja anna tietä, äläkä ole muutenkaan muiden tiellä. Ylinopeutta vain tilannekohtaisesti kuten ohituksissa, ellei edellä menevä huomioi tilannetta ja anna ohittavalle tietä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nimenomaan, väistä, väistä ja väistä ja anna tietä, äläkä ole muutenkaan muiden tiellä. Ylinopeutta vain tilannekohtaisesti kuten ohituksissa, ellei edellä menevä huomioi tilannetta ja anna ohittavalle tietä.

        Älä painosta muita antamaan tilaa, jos laki ei heiltä sitä edellytä. Lain rikkominen ei anna sinulle ylimääräisiä oikeuksia, eikä muille tule ylimääräistä velvollisuuksia jos sinä rikot lakia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Älä painosta muita antamaan tilaa, jos laki ei heiltä sitä edellytä. Lain rikkominen ei anna sinulle ylimääräisiä oikeuksia, eikä muille tule ylimääräistä velvollisuuksia jos sinä rikot lakia.

        Muiden etenemistä liikenteessä voi haitata monella tavalla ja näin myös harmittavan usein tapahtuu. Mitään hyötyähän tällaisesta menettelystä ei ole joten neuvo 'väistä, anna tietä' eli huomioi muu liikenne positiivisilla toimilla, ei ole painostamista vaan erinomainen neuvo.

        Itse ajan lakien puitteissa lähes 100 %:sti. Pieni ylinopeus ei mielestäni ole lain rikkomista etenkin kun huomioi sen, että pieni ylinopeus käytännössä sallitaan ilman, että siitä varsinaisesti rangaistaan.

        Omalla kohdallani isoin kiusa liikenteessä eivät ole ns. kaaharit yms., vaan juuri ne autoilijat, jotka määrittelevät muiden autoilua hidastelemalla ja asettumalla muiden tielle yleensä täysin tarpeettomasti. Avistuksen tarkempaa muun liikenteen seuraamista ja havainnointia lisäämällä ja muiden kanssakulkijoiden huomiointia auttaisi jo paljon asian korjaamisessa. Niille, jotka tekevät tätä hidastelua ja estämistä tahallaan tuskin voimme mitään, mutta heillekin suositus: katsokaa peiliin ja miettikää mitä moisesta 'opettamisesta' hyödytte?

        Näillä Eväillä: Hyvää Uutta autoiluvuotta kaikille :)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Muiden etenemistä liikenteessä voi haitata monella tavalla ja näin myös harmittavan usein tapahtuu. Mitään hyötyähän tällaisesta menettelystä ei ole joten neuvo 'väistä, anna tietä' eli huomioi muu liikenne positiivisilla toimilla, ei ole painostamista vaan erinomainen neuvo.

        Itse ajan lakien puitteissa lähes 100 %:sti. Pieni ylinopeus ei mielestäni ole lain rikkomista etenkin kun huomioi sen, että pieni ylinopeus käytännössä sallitaan ilman, että siitä varsinaisesti rangaistaan.

        Omalla kohdallani isoin kiusa liikenteessä eivät ole ns. kaaharit yms., vaan juuri ne autoilijat, jotka määrittelevät muiden autoilua hidastelemalla ja asettumalla muiden tielle yleensä täysin tarpeettomasti. Avistuksen tarkempaa muun liikenteen seuraamista ja havainnointia lisäämällä ja muiden kanssakulkijoiden huomiointia auttaisi jo paljon asian korjaamisessa. Niille, jotka tekevät tätä hidastelua ja estämistä tahallaan tuskin voimme mitään, mutta heillekin suositus: katsokaa peiliin ja miettikää mitä moisesta 'opettamisesta' hyödytte?

        Näillä Eväillä: Hyvää Uutta autoiluvuotta kaikille :)

        No minun mielestäni sitä ei kovin kauaa tarvitse pohtia, kumpi toimii oikein, jos yksi ajaa sääntöjen mukaan ja toinen kokee tämän estävän omaa sääntöjen rikkomistaan. Siinä sitten yksi ajaa rauhallisin mielin kohti määränpäätään, ja toinen raivoaa miten joku taas estää tarpeettomasti eikä seuraa muiden tekemisiä eikä havainnoi eikä huomioi.

        Sitten voidaankin jäädä miettimään, että kummallakohan ne puutteet havainnoinnissa, liikenteen seuraamisessa ja muiden huomioon ottamisessa onkaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Älä painosta muita antamaan tilaa, jos laki ei heiltä sitä edellytä. Lain rikkominen ei anna sinulle ylimääräisiä oikeuksia, eikä muille tule ylimääräistä velvollisuuksia jos sinä rikot lakia.

        Ei sinullekaan kuulu mitään lisäoikeuksia tai velvollisuuksia toimia kansanpoliisina jos joku haluaa sinusta ohi jopa ylinopeutta. Viisas antaa aina tietä mahdollisuuksien mukaan sille joka haluaa mennä ohi, se lisää turvallisuutta ja joustavuutta. Kyllä poliisi sitten korjaa jossain kohtaa älyttömät kohellukset pois.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No minun mielestäni sitä ei kovin kauaa tarvitse pohtia, kumpi toimii oikein, jos yksi ajaa sääntöjen mukaan ja toinen kokee tämän estävän omaa sääntöjen rikkomistaan. Siinä sitten yksi ajaa rauhallisin mielin kohti määränpäätään, ja toinen raivoaa miten joku taas estää tarpeettomasti eikä seuraa muiden tekemisiä eikä havainnoi eikä huomioi.

        Sitten voidaankin jäädä miettimään, että kummallakohan ne puutteet havainnoinnissa, liikenteen seuraamisessa ja muiden huomioon ottamisessa onkaan.

        Tutkimus kertoo, että ne uneliaat jotka ajavat tasaisesti sitä suurinta sallittua tai vähän alle eivät seuraa liikennettä kunnolla ja ovat kuin pienessä horroksessa kokoajan ja tuloksen tuossa tohtoritason tutkimuksessa oli, että pieni ylinopeus ja jopa ohittelu pitää kuskin valppaana ja virkeänä ja siksi hän on turvallisempi kuljettaja kuin tuo unelias horroksessa ajava nössö bensansäästäjä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tutkimus kertoo, että ne uneliaat jotka ajavat tasaisesti sitä suurinta sallittua tai vähän alle eivät seuraa liikennettä kunnolla ja ovat kuin pienessä horroksessa kokoajan ja tuloksen tuossa tohtoritason tutkimuksessa oli, että pieni ylinopeus ja jopa ohittelu pitää kuskin valppaana ja virkeänä ja siksi hän on turvallisempi kuljettaja kuin tuo unelias horroksessa ajava nössö bensansäästäjä.

        Tarkoitat, että sääntöjä noudattavat ovat uneliaita horroksessa ajavia nössöjä bensansäästäjiä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No minun mielestäni sitä ei kovin kauaa tarvitse pohtia, kumpi toimii oikein, jos yksi ajaa sääntöjen mukaan ja toinen kokee tämän estävän omaa sääntöjen rikkomistaan. Siinä sitten yksi ajaa rauhallisin mielin kohti määränpäätään, ja toinen raivoaa miten joku taas estää tarpeettomasti eikä seuraa muiden tekemisiä eikä havainnoi eikä huomioi.

        Sitten voidaankin jäädä miettimään, että kummallakohan ne puutteet havainnoinnissa, liikenteen seuraamisessa ja muiden huomioon ottamisessa onkaan.

        Niin joo, jos etsii liikenteestä paikkoja jarrutella muiden matkantekoa ja tarkkaan pitää kiinni omista 'oikeuksistaan' esim. että 'Minä, minä, minä saan ajaa niin hiljaa kuin haluan' tai 'mikään laki ei velvoita minua antamaan tietä' tai 'voin nukkua vihreissä liikennevaloissa ja lähteä liikkeelle kuinka pitkällä viiveellä hyvänsä', niin onhan sekin jonkinlaista liikenteen havainnointia.

        Suosittelen kuitenkin huomioimaan muut tienkäyttäjät positiivisessa hengessä. Aivan taatusti se oma negatiivinen fiiliskin siitä muuttuu positiiviseksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Muiden etenemistä liikenteessä voi haitata monella tavalla ja näin myös harmittavan usein tapahtuu. Mitään hyötyähän tällaisesta menettelystä ei ole joten neuvo 'väistä, anna tietä' eli huomioi muu liikenne positiivisilla toimilla, ei ole painostamista vaan erinomainen neuvo.

        Itse ajan lakien puitteissa lähes 100 %:sti. Pieni ylinopeus ei mielestäni ole lain rikkomista etenkin kun huomioi sen, että pieni ylinopeus käytännössä sallitaan ilman, että siitä varsinaisesti rangaistaan.

        Omalla kohdallani isoin kiusa liikenteessä eivät ole ns. kaaharit yms., vaan juuri ne autoilijat, jotka määrittelevät muiden autoilua hidastelemalla ja asettumalla muiden tielle yleensä täysin tarpeettomasti. Avistuksen tarkempaa muun liikenteen seuraamista ja havainnointia lisäämällä ja muiden kanssakulkijoiden huomiointia auttaisi jo paljon asian korjaamisessa. Niille, jotka tekevät tätä hidastelua ja estämistä tahallaan tuskin voimme mitään, mutta heillekin suositus: katsokaa peiliin ja miettikää mitä moisesta 'opettamisesta' hyödytte?

        Näillä Eväillä: Hyvää Uutta autoiluvuotta kaikille :)

        Jos mielestäsi pieni ylinopeus ei ole lain rikkomista ja haitallista , niin aivan varmaa on se, ettei sitä ole pieni alinopeuskaan.
        Ja tosiasiassa pienikin ylinopeus on lain rikkomista, vaikkei siitä rangaistakaan juuri koskaan. Pieni alinopeus taasen ei ole lain rikkomista.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Jos mielestäsi pieni ylinopeus ei ole lain rikkomista ja haitallista , niin aivan varmaa on se, ettei sitä ole pieni alinopeuskaan.
        Ja tosiasiassa pienikin ylinopeus on lain rikkomista, vaikkei siitä rangaistakaan juuri koskaan. Pieni alinopeus taasen ei ole lain rikkomista.

        Pieni ylinopeus on ehdottomasti laitonta. Sen sijaan haitallista? Vaikea keksiä, mitä haittaa ylinopeudesta olisi.

        Pieni alinopeus taas on ehdottomasti laillista, mutta haittaa tietysti niitä, jotka haluaisivat ajaa nopeammin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin joo, jos etsii liikenteestä paikkoja jarrutella muiden matkantekoa ja tarkkaan pitää kiinni omista 'oikeuksistaan' esim. että 'Minä, minä, minä saan ajaa niin hiljaa kuin haluan' tai 'mikään laki ei velvoita minua antamaan tietä' tai 'voin nukkua vihreissä liikennevaloissa ja lähteä liikkeelle kuinka pitkällä viiveellä hyvänsä', niin onhan sekin jonkinlaista liikenteen havainnointia.

        Suosittelen kuitenkin huomioimaan muut tienkäyttäjät positiivisessa hengessä. Aivan taatusti se oma negatiivinen fiiliskin siitä muuttuu positiiviseksi.

        Siitä en tiedä, kun en sellaista tee. Enkä tiedä, miksi ilmeisesti ajattelet minun tekevän niin. Tai etten huomioisi muita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jos mielestäsi pieni ylinopeus ei ole lain rikkomista ja haitallista , niin aivan varmaa on se, ettei sitä ole pieni alinopeuskaan.
        Ja tosiasiassa pienikin ylinopeus on lain rikkomista, vaikkei siitä rangaistakaan juuri koskaan. Pieni alinopeus taasen ei ole lain rikkomista.

        Tämä nyt menee taas pilkunfiilaukseks. Ei pienillä yli- eikä alinopeuksilla ole sinänsä mitään merkitystä liikenneturvallisuudelle eikä aina edes liikenteen sujuvuudelle. Kuitenkin se joka huomaa hinaavansa aina pitenevää jonoa perässään ajamalla alinopeutta, fiksua olisi päästää jono ohitse vaikka pysähtymällä, that's it. Paras tapa on sovittaa oma nopeus muun liikenteen nopeuteen ja rytmiin. Useimmilla onneksi se on hallinnassa, mutta valitettavasti ei kaikilla.


      • Anonyymi
        TheRat kirjoitti:

        Pieni ylinopeus on ehdottomasti laitonta. Sen sijaan haitallista? Vaikea keksiä, mitä haittaa ylinopeudesta olisi.

        Pieni alinopeus taas on ehdottomasti laillista, mutta haittaa tietysti niitä, jotka haluaisivat ajaa nopeammin.

        Vaikea keksiäkö? Se on vain näkemyskykysi rajoittuneisuutta. Pieni ylinopeus on vähintään yhtä haitallista kuin pieni alinopeuskin. Kumpikin aiheuttaa tarpeetonta ohitustarvetta ja liikenteen sujuvuuden heikentymistä.

        Mutta vain pieni ylinopeus on laitonta.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Vaikea keksiäkö? Se on vain näkemyskykysi rajoittuneisuutta. Pieni ylinopeus on vähintään yhtä haitallista kuin pieni alinopeuskin. Kumpikin aiheuttaa tarpeetonta ohitustarvetta ja liikenteen sujuvuuden heikentymistä.

        Mutta vain pieni ylinopeus on laitonta.

        Selitätkö vielä, mikä se konkreettinen haitta ylinopeudesta on.


    • Anonyymi

      Amen, amen, halleluja, halleluja!

    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Eikä ole vaikeaa arvata, minkämaalaisilla kikottimilla nuo kuolonkolarit on ajettu! 🤣


    • Anonyymi

      Olen Toyota-kuski ja lupaan olla tänäkin vuonna tientukkona ajamalla muiden Toyota-miesten tapaan reilua alinopeutta ja aiheuttaa siten vaaratilanteita muille tiellä liikkujille.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naisen vessakäynti suhteen alussa

      Mä olin ihastukseni kaa viettämässä viikonloppua. Eka kertaa yövyin miehen luona. Toisen yön jälkeisenä aamuna mulla meni vatsa aivan sekaisin. Oltiin
      Parisuhde
      336
      24669
    2. Liikenne topissa

      Mitäs liedenpohjassa tekeillä ku kuus kutosen liikenne katkaistu..poliisioperaatio
      Virrat
      40
      14222
    3. Maisa se jaksaa valehdella

      https://www.iltalehti.fi/viihdeuutiset/a/28acb452-15ff-470d-80c3-511ad69abec0 Taas on syytön, taas on todisteita jotka jossain vaiheessa paljastaa Ma
      Kotimaiset julkkisjuorut
      348
      11641
    4. Liedenpohja

      Mikä hässäkkä siälä on päällä ??
      Virrat
      108
      8698
    5. Miksei työ kelpaa suomalaisille?

      Rakennus-, siivous-, ja hoiva-alakin täynnä ulkomaista työvoimaa ja kotimaiset vuosis kortistossa. Mistä moinen oikein johtuu. Ovatko korvaukset liia
      Maailman menoa
      545
      5984