Invertteri ja maasähkö

Anonyymi

Kysytään täältä ennen sähkömiesten soittokierrosta. Niitä kun ei oikein pikkuhommat tunnu kiinnostavan.

Voinko kytkeä invertterin veneessä oleviin pistorasioihin? Veneessä siis maasähkö ja oma vikavirta ja sulakkeet. Onnistuuko molempien kytkeminen samaan aikaan ilman että poltan veneen, vai tarviinko valintareleen/-kytkimen jotta vain toinen on aktiivinen?

34

2737

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Omituisia virityksiä huvipurressa?

      • Anonyymi

        Kuinkas niin? Vaihtoreleellähän tuo onnistuu. Ihan perussettiä karavaanareiden joukossa


    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Aliexpres = paskaa, kuka haluaa päästä hengestään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aliexpres = paskaa, kuka haluaa päästä hengestään.

        Mulla on Mastervoltin invertteri maasähkö sisään tulon ja pistokkeille menevässä piuhoissa ns välissä ennen pistokkeiden vikavirta suojaa. Eli 230 V menee ensin Mastervolttiin joka sit jatkaa joko maasähkön tai invertterin kautta tulevan 230 V. Eli ei tartte tehä mitään. Toki invertterin voi ottaa pois päältä. Nää kytkennät on veneen valmistaja tehny valmiiksi


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mulla on Mastervoltin invertteri maasähkö sisään tulon ja pistokkeille menevässä piuhoissa ns välissä ennen pistokkeiden vikavirta suojaa. Eli 230 V menee ensin Mastervolttiin joka sit jatkaa joko maasähkön tai invertterin kautta tulevan 230 V. Eli ei tartte tehä mitään. Toki invertterin voi ottaa pois päältä. Nää kytkennät on veneen valmistaja tehny valmiiksi

        Muistatko mikä malli? Toi vois olla toimivin ratkaisu. Kerhossa yksi tuttu sähkäri, niin se voisi ehkä tuollaisen leipasta kiinni melko helpolla. Aliexpressin tuotteet jätän mielelläni näissä 230V hommissa sinne kiinaan, vaikka olisivatkin jossain tapauksissa ihan käypiä osia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Muistatko mikä malli? Toi vois olla toimivin ratkaisu. Kerhossa yksi tuttu sähkäri, niin se voisi ehkä tuollaisen leipasta kiinni melko helpolla. Aliexpressin tuotteet jätän mielelläni näissä 230V hommissa sinne kiinaan, vaikka olisivatkin jossain tapauksissa ihan käypiä osia.

        Masstervolt mass combi 12/2200-100


      • Anonyymi

        Kuka idiootti tilaa Aliexpressistä sähkölaitteita? Ensin hommataan sadantuhannen vene jonka kulut ovat 5-10t vuodessa. Sitten saatetaan oma ja perheen henki vaaraan tilaamalla halpaa roskaa suoraan Kiinasta ja säästetään 5 euroa. Ei hyvää päivää...

        Kas kun et tilaa Wishistä, sieltä voit saada roskasi vielä halvemmalla. Juu, kyllä tiedän että Unski tilasi sieltä myös eikä vene ole vieläkään palanut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuka idiootti tilaa Aliexpressistä sähkölaitteita? Ensin hommataan sadantuhannen vene jonka kulut ovat 5-10t vuodessa. Sitten saatetaan oma ja perheen henki vaaraan tilaamalla halpaa roskaa suoraan Kiinasta ja säästetään 5 euroa. Ei hyvää päivää...

        Kas kun et tilaa Wishistä, sieltä voit saada roskasi vielä halvemmalla. Juu, kyllä tiedän että Unski tilasi sieltä myös eikä vene ole vieläkään palanut.

        Eikö ylihintaiset kiinanromut käy kaupaksi sen jälkeen kun olette ne "hyväksyneet" omassa kusetusbusineksessänne? Ei se paska paremmaksi muutu sillä, että täällä joku tuo niitä "virallisesti" maahan!

        Joten lopeta tuollainen kusipäinen moraalisaarna ja anna ihmisten ostaa mitä haluavat ja mistä haluavat.


    • Anonyymi

      Mastervoltilla näyttää olevan tällainen tuoteperhe, joka valitsee yhden inputin. ( maasähkö tai invertteri)
      Kahta AC syöttöä ei voi kytkeä yhteen ilman vaiheen "tahtiin ajoa" ja virran syöttö venestä maasähköön on laitonta. Vastaavia laitteita löytyy aurinkopaneleiden verkkoon kytkennöissä.

      • Anonyymi

        no toillanen mass combi on mun veneessä uudesta lähtien ollu vene vm 2016. Eli maasähkö tai invertteri syöttää venettä ei invertteri syötä verkkoon päin, ei edes voi ku se on estetty


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        no toillanen mass combi on mun veneessä uudesta lähtien ollu vene vm 2016. Eli maasähkö tai invertteri syöttää venettä ei invertteri syötä verkkoon päin, ei edes voi ku se on estetty

        Jäi pois viestistä.
        Aloittaja:
        <Onnistuuko molempien kytkeminen samaan aikaan ilman että poltan veneen, vai tarviinko <valintareleen/-kytkimen jotta vain toinen on aktiivinen?
        Tuohon on vastaus
        Masterswitch 5KW 230V 20A 300€

        Akkulaturi: Masstervolt mass combi 12/2200-100 n. 2500€


    • Anonyymi

      Idioottivarmaa on se, että joutuu vaihtamaan töpselin toiseen pistorasiaan kun siirtyy sähköstä toiseen.

      • Anonyymi

        no mulla ainakaan ei tartte niin tehä sähkö pysyy koko ajan samoissa töpseleissä. Ainut minkä virran syöttö lähtee pois on lämmin vesivaraaja se söisi akut tyhjäks nopeesti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        no mulla ainakaan ei tartte niin tehä sähkö pysyy koko ajan samoissa töpseleissä. Ainut minkä virran syöttö lähtee pois on lämmin vesivaraaja se söisi akut tyhjäks nopeesti.

        Liitän siis koko veneen pistorasiat vain yhdellä pistokkeella joko maasähköön tai invertteriin. Ainoastaan akkulaturit ohittavat tuon eli ovat aina vain maasähkölle alttiina - ettei tule vahingossa keksityksi ikiliikkujaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Liitän siis koko veneen pistorasiat vain yhdellä pistokkeella joko maasähköön tai invertteriin. Ainoastaan akkulaturit ohittavat tuon eli ovat aina vain maasähkölle alttiina - ettei tule vahingossa keksityksi ikiliikkujaa.

        no silleen sähköt on tehtaalla tehty. Jos katot sen mass combin manuaalia löytyy netistä näät miten toimii. Eli maasähkö tulee invertterin 230 V sisään menoon ja invertterin 230V ulostulosta kaikkiin veneen 10 pistorasiaan. Invertteri ohjaa sitten mistä 230 V syötetään pistorasioihin joko maasähköstä jos sitä on tai sit akuista. Hyvin simmeliä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        no mulla ainakaan ei tartte niin tehä sähkö pysyy koko ajan samoissa töpseleissä. Ainut minkä virran syöttö lähtee pois on lämmin vesivaraaja se söisi akut tyhjäks nopeesti.

        Totta tosiaan, siellähän on akkulaturi ja lämminvesivaraaja... jälkimmäisellä on kytkin jolla sen saa pois, mutta akkulaturi on päällä aina kun töpseli on veneessä kiinni.
        Noi Mastervoltit oli niin tuhottoman hintaisia, että ei oikein budjetti veny sinne asti. Lisäksi ne ei vielä ratkaise noita laturi ja lämmitin ongelmia. Täytyy ottaa sähkäri käymään jos se saisi taiottua releen tai kahden avulla jonku näppärän systeemin. En millään jaksaisi vaihdella töpseleitä aina sinne tänne ja sitten todeta että nyt se jäi irroittamatta ja koko invertteri hajoaa (puhumattakaan siitä, että maasähkörasian liittimet olisivat sähköistyneitä).


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Totta tosiaan, siellähän on akkulaturi ja lämminvesivaraaja... jälkimmäisellä on kytkin jolla sen saa pois, mutta akkulaturi on päällä aina kun töpseli on veneessä kiinni.
        Noi Mastervoltit oli niin tuhottoman hintaisia, että ei oikein budjetti veny sinne asti. Lisäksi ne ei vielä ratkaise noita laturi ja lämmitin ongelmia. Täytyy ottaa sähkäri käymään jos se saisi taiottua releen tai kahden avulla jonku näppärän systeemin. En millään jaksaisi vaihdella töpseleitä aina sinne tänne ja sitten todeta että nyt se jäi irroittamatta ja koko invertteri hajoaa (puhumattakaan siitä, että maasähkörasian liittimet olisivat sähköistyneitä).

        Itse siirrän siis vain yhtä pistoketta kahden vierekkäisen pistorasian välillä, en pidä sitä jaksamisasiana mutta yhden ainoan kerran tosiaan joku ehti keittää kahvit 750W keittimellä ennen kuin olin siirtänyt töpselin. Sumpit se invertteri (600W, sini) oli keittänyt ok mutta oli sitten ylikuormitussuoja mennyt päälle eli piti bootata - ei muuta. Edellisen postaajan tsydeemi on kyllä äärimmäisen vaivaton eikä vaadi muistamista. Mutta miten siis ne liittimet olisivat sähköistyneitä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itse siirrän siis vain yhtä pistoketta kahden vierekkäisen pistorasian välillä, en pidä sitä jaksamisasiana mutta yhden ainoan kerran tosiaan joku ehti keittää kahvit 750W keittimellä ennen kuin olin siirtänyt töpselin. Sumpit se invertteri (600W, sini) oli keittänyt ok mutta oli sitten ylikuormitussuoja mennyt päälle eli piti bootata - ei muuta. Edellisen postaajan tsydeemi on kyllä äärimmäisen vaivaton eikä vaadi muistamista. Mutta miten siis ne liittimet olisivat sähköistyneitä?

        Joo akkulatureita on kolme nekin pelaa heti kun on maasähkö päällä. Mascombi lataa hupiakut 3 kertaa 160 Ah ja moottorin startti akulle oma yksi akku ja siten keulapotkurilla on oma akku ja laturi sille myös. Lämminvesivaraajan pistokkeelle lähtee jänniten ennen mascombia eli se on päällä vain maasähköllä. Ajonaikana se lämpenee moottorin jäähvedellä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itse siirrän siis vain yhtä pistoketta kahden vierekkäisen pistorasian välillä, en pidä sitä jaksamisasiana mutta yhden ainoan kerran tosiaan joku ehti keittää kahvit 750W keittimellä ennen kuin olin siirtänyt töpselin. Sumpit se invertteri (600W, sini) oli keittänyt ok mutta oli sitten ylikuormitussuoja mennyt päälle eli piti bootata - ei muuta. Edellisen postaajan tsydeemi on kyllä äärimmäisen vaivaton eikä vaadi muistamista. Mutta miten siis ne liittimet olisivat sähköistyneitä?

        Minulla on siis useampi pistorasia veneessä, kaikki saa tällä hetkellä sähkön maasähköpistorasiasta veneen perästä. Sellainen kolminapainen pistoke jossa kannen alla on paljaat liittimet. Mikäli työnnän sähköä noihin 230V pistorasioihin invertterin avulla, niin uskoisin että se sähkö hakeutuu myös tuonne maasähköpistorasiaan. Onpa hankala selittää ilman kuvia.


    • Anonyymi

      Mastervoltin Mass Combi on aika arvokas vehje jos tavoitteena on ainoastaan sähkön katkeamaton syöttö veneen 230V pistorasioihin. Samaan lopputulokseen päästään asentamalla normaali 230V rele vaihtokoskettimilla jakamaan pistorasioilla syötettävä sähkö inventteriltä tai maasähköstä. Kustannus näin on enemmänkin kymppejä kuin satasia. Itse laittaisin vielä kytkimen väliin jolla inventteri voidaan sammuttaa kun sen käyttöön ei ole tarvetta. Oletteko katsoneet inventterien tyhjäkäyntitehoja?

      • Anonyymi

        joo totta on jos joutuu ostaan mastervoltin erikseen niin ei ehken järkee mulla tuli se veneen mukana vakiovarusteena, toki maksoin sen veneen hinnassa. Laitoin vain miten mulla tehty se inverteri ja maasähkö. Varmaan on paljon muitakin tapoja


      • Anonyymi

        Katkeamaton - katkeaako tuossa sähkö kuitenkin hetkeksi vaihdossa siten, että esim tietokone sammuu? Vai onko sisällä jokin pieni akku tyyliin UPS? Oma invertterini (600W, sini) söi muistaakseni tyhjäkäynnillä 490 mA - sammutan sen aina kun en tarvitse.


      • Anonyymi

        En mä välttämättä katkeamatonta halua. Tai mitä kukin pitää katkeamattomana...

        Siis riittäisi se, että maasähköpistokkeen liittimet ei sähköisty kun tuikkaan invertteriltä sähköä sinne veneen 230V pistorasioihin (4kpl). 230V käyttöä kun ei ole juurikaan poislukien telkkari, joka sekin on pois päältä 99% ajasta. Läppäriä ja puhelimia voisi tietenkin ladata helpommin, joskin hyötysuhde kärsii verrattuna 12V latureihin. Mutta siis helppoutta ja turvallisuutta minä tässä peräänkuulutan tällä muutostyöllä, eli että minun ei tarvitse vaihtaa kytkentöjä käsin. Tällä hetkellä on invertteri ainoastaan telkkaria varten, mutta voisin esim. partakoneen ladata matkalla tms pientä 230V vermettä. Invertterin teho oli muistaakseni 600W tai 800W, joten mitään kovin kummoista sen perään ei voi laittaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En mä välttämättä katkeamatonta halua. Tai mitä kukin pitää katkeamattomana...

        Siis riittäisi se, että maasähköpistokkeen liittimet ei sähköisty kun tuikkaan invertteriltä sähköä sinne veneen 230V pistorasioihin (4kpl). 230V käyttöä kun ei ole juurikaan poislukien telkkari, joka sekin on pois päältä 99% ajasta. Läppäriä ja puhelimia voisi tietenkin ladata helpommin, joskin hyötysuhde kärsii verrattuna 12V latureihin. Mutta siis helppoutta ja turvallisuutta minä tässä peräänkuulutan tällä muutostyöllä, eli että minun ei tarvitse vaihtaa kytkentöjä käsin. Tällä hetkellä on invertteri ainoastaan telkkaria varten, mutta voisin esim. partakoneen ladata matkalla tms pientä 230V vermettä. Invertterin teho oli muistaakseni 600W tai 800W, joten mitään kovin kummoista sen perään ei voi laittaa.

        Mitähän sinä haluat?
        1. Veneen pistorasioista sähköä vain omasta invertteristä.
        Tämä onnistuu kytkemällä pistorasiat vain omaan invertteriin.
        2 Vai invertteristä tai maasähköstä ?
        Tämä onnistuu tällä laitteella automaattisesti.
        Masterswitch 5KW 230V 20A 300€


    • Anonyymi

      Victronilla on kohtuuhintaisia inventeri laturi komboja
      http://www.solarpower.fi/index.php?route=product/category&path=114
      Isompia inventerejä parempi ratkaisu on diesel genu hyvällä äänieristyksellä ja äänenvaimentimella veneen alle.

      Itsellä 2000kW inventeri ja jos tarvii enempi tai pidempiaikaisesti, niin 4,5kW Northenlight huippu laatuinen (sähkö laatu, sinikäyrä, kulutus, ääni yms.) Tehtaalla asennettuna vaki varusteina.

      • Anonyymi

        Parin megawatin invertteri olis kyllä kova. Paljo makso ja kuinka iso veneen ja akuston pitää olla että saa sen sovitettua sinne?


    • Anonyymi

      Invertteri-laturi yhdistelmälaite ei millään tavalla liity aloituksen kysymykseen.
      Minkähän takia suurin osa vastaajista tarjoaa sellaista?

      • Anonyymi

        Siksi, että voi ladata akun invertterin tekemällä virralla. Pistää vain maasähkötöpselin kiinni invertteriin.


    • Anonyymi

      Heps! Mulla on veneessä neljä pistorasiaa. Mitäpä jos kytken niihin jokaiseen semmosen inventterin? Latautuuko akut sillon tehokkaammin kun jos laitan vaan yhden inventterin?

      • Anonyymi

        Kyllä, koska voit ketjuttaa invertterit ja kohta veneesi hohtaa lämpöä kun naantalin aurinko.


      • Anonyymi

        <Mitäpä jos kytken niihin jokaiseen semmosen inventterin?
        Invertteri tuottaa 230V jännitettä. Mitenkä tuo vaikuttaa akun lataukseen?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        <Mitäpä jos kytken niihin jokaiseen semmosen inventterin?
        Invertteri tuottaa 230V jännitettä. Mitenkä tuo vaikuttaa akun lataukseen?

        Akussa on tasavirtaa. Se ei tyhjene invertteriä käyttäessä koska vaihtovirta on vuoronperään ja - merkkistä ja summa on nolla kunhan väliin laittaa riittävän ison kondensaattorin.


    • Anonyymi

      Tässä olisi kaikille asiasta oikeasti kiinnostuneille nettiosoite, josta löytyy tietoa venesähköasioista.
      Kirjoita selaimeen : STEK Sähkö ja Vene ,niin saat lukea kotisohvalla venesäkön koko tarinan aivan alkeista lähtien.
      Masaesbosta

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Metsäkoneen kuljettaja huuteli tutkijalle

      "voisit kyllä ottaa rintaliivit pois ennen kuin tulet minulle juttelemaan, hän sanoo." https://yle.fi/a/74-20106446 On
      Suomussalmi
      704
      9669
    2. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      399
      4148
    3. Kaikki ei vieläkään usko luontokatoon.

      Suomussalmen Hukkajoella foliohattu metsäkoneen kuljettaja tuhosi tuhansia harvinaisia jokihelmisimpukoita eli raakkuja
      Kajaani
      88
      2872
    4. Sano vain suoraan, että nyt riittää

      ettei kiinnosta. Sano, että lopeta! En ihmettelisi, jos olet saanut tarpeeksesi ja toivot minun ymmärtävän lopettaa. Eh
      Ikävä
      43
      2825
    5. Ohhoh! Ex-pääministeri Sanna Marinin Joni-rakas paljasti ilouutisen: "Tässä kuussa..."

      Sanna Marin on ollut naimisissa Markus Räikkösen kanssa. Nyt hänen seurassaan on usein julkkishiusmuotoilija Joni Willb
      Kotimaiset julkkisjuorut
      55
      2604
    6. Mari Rantanen asettaa sairaan lapsen edun oman uransa edelle - (tekikö Marin samaa)

      Noin toimii kunnon vastuuntuntoinen äiti, mutta siitäkin nämä mt-ongelmaiset vasemmistolaiset häntä täällä haukkuvat. "
      Maailman menoa
      197
      2587
    7. Mitä ajattelet aina

      Kun hän tulee näköpiiriin?
      Ikävä
      152
      1813
    8. Luokatonta toimintaa

      Tyrmistyttävää toimintaa Stora Enson korjuu yrittäjältä Hukkajoella. Täyttä piittaamattomuutta laeista ja luontoarvoista
      Suomussalmi
      69
      1657
    9. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      14
      1600
    10. Maailmankuulu homopingviini on kuollut

      Minä niin toivoin että pariskunta olisi saatu kunniavieraiksi ensi kesän Prideen. 💔 "Maailmankuulu homopingviini on k
      Lapua
      6
      1413
    Aihe