Chrysler Sebringin huonoinpana puolena on tälläkin palstalla monta kertaa mainittu melko kova rengasmelu. Tämä ominaisuus taitaa vaivata kaikkia Chryslereitä, ehkä 300C:tä lukuunottamatta.
Itse kyllästyin rengasmeluun ja päätin aloittaa auton hiljentämisen ensimmäiseksi kesärenkaat vaihtamalla. Tulos yllätti jopa positiivisesti!
Sebringiin on asennettu alkuperäisenä turhankin kovat V-nopeusluokan (240km/h) renkaat, Michelin Pilot Primacyt, jotka eivät käyttökokemusten mukaan ole kuitenkaan huonot (ainakaan alemmassa H-nopeusluokassa).
Joka tapauksessa ainakin Sebringissä nuo V-nopeusluokan ensiasennus-Michelinit toimivat todella huonosti ja pitävät Suomen karkeilla teillä hirveää kuminaa - ääni on jopa kovempi kuin nastallisilla Hakkapeliitoilla kuivalla tiellä.
Muutenkin autoon riittää Suomen olosuhteissa H-nopeusluokan renkaat (210km/h).
Ensi alkuun ajattelin korvata alkuperäiset missukat monen rengasliikkeen hiljaiseksi kehumilla Nokian NRHi:llä. Lueskelin kuitenkin Suomi24:n keskustelupalstalta käyttökokemuksia ja monet olivat pettyneet NRHi:n pitämään kovaan rengasmeteliin ja vaihtaneet tilalle testeissäkin hiljaisimmaksi julistetut GoodYear Hydragripit (H-nopeusluokka).
Näinpä tein siis itsekin ja kun sain nuo Goodyear Hydragrip 205/60R16 -nakit alle, ei voi kuin todeta, että kyllä kannatti.
Rengasmeteli pieneni todella huomattavasti ja kesärenkaat ovat nyt hiljaisemmat kuin aiemmat hakkapeliitat, jotka nekin olivat hiljaisemmat kuin nuo michelinit. Kaupunkinopeuksissa renkaat eivät pidä juuri mitään ääntä. Motarilla kävin kokeilemassa matkanopeuksia ja ääni on todella hillittyä aina 90km/h nopeuteen saakka. Vasta noin 100km/h ja siitä ylittävissä nopeuksissa renkaat alkavat pitää michelineistä tuttua kuminaa, joskin merkittävästi vaimeampana.
Aikaisemmin Sebringillä ajellessa autossa ei kuullut puhua normaalilla äänellä ja radiota täytyi vääntää matkanopeuksissa paljon isommalle. Nyt rengasmeteli muuttui satasen nopeuksissakin hillityksi eikä autossa tarvitse huutaa.
Renkailla näyttää pystyvän vaikuttamaan (ainakin Sebringin tapauksessa) melkoisesti rengasmetelin vähenemiseen ja noihin Hydragrippeihin olen kyllä todella tyytyväinen. Ainoana negatiivisena ominaisuutena täytynee ehkä mainita ohjaustunnon pieni heikkeneminen: renkaat ovat ehkä hivenen uraherkemmät kuin michelinit ja reagoivat tien kallisteluun hieman voimakkaammin.
Tämän olen kuitenkin valmis kestämään kun tuosta rengasmetelistä sai leikattua valtavan siivun pois.
Seuraavaksi voisi miettiä muita äänieristysratkaisuja (äänieristysmattoa ja massaa pyöränkoteloihin yms). Sebringistä voisi saada näillä konsteilla jopa todella hiljaisen auton.
Sebringin rengasmelu hiljeni
4
1221
Vastaukset
- jukkap
Mahtaisiko Sebring-kokemuksesi ja kokeilusi olla suoraan siirrettävissä Neoniin? Olisi myös mielenkiintoista kuulla neonistien kesärengaskommentteja.
Itselleni (Neon -03) rengasasia tuli ajankohtaiseksi, kun huomasin kesärenkaita alle laittaessani, että alkukesästä joutuu väkisin rengaskaupoille. Mutta mitkä ostaa? Nyt autossa on alla Goodyearin renkaat tyyppiä Eagle jotain (185/65/14") . Niitä ei parhaalla tahdollakaan voi pitää hiljaisina. Sen huomasi taas äänettömien Blizzakien jälkeen. Merkillistä, kun siirtyy kesärenkaaseen talvipyörästä, ääni lisääntyy! Edellisessä Neonissa oli alla Michelinit mutta niidenkään hiljaisuus ei täysiä pisteitä saanut. En tosin koskaan ole osannut valita parempia rengastyyppejä. Minulle on varmaan myyty ne halvimmat misukat tai goodyearit. Vasta nyt Scyn kirjoitus sai huomaamaan asian. Eli kysymys yksinkertaisimmillaan: millä kesärenkailla liikkuu Neon mukavimmin suomalaisilla tienopeuksilla?- Scy
Veikkaisin, että Goodyear Eagle (jotain) voi kuitenkin olla ihan eri rengas kuin Goodyear Hydragrip. Nopeusluokka kenties eri (mitä korkeampi nopeusluokka, sitä kovempi rengasääni), kumiseos erilainen ja pintakuviointi erilainen.
Hydragrip lienee yhtä lailla hiljainen myös Neonin rengaskoossa. Kai niitä voi olla muitakin hiljaisia, mutta ainakin Tuulilasin testin mukaan H-nopeusluokan "mukavin" on tuo Hydragrip.
- sebring
Tarvitseeko tuulilasiin laittaa se joku tarra, jos hankkii H-nopeusluokan renkaat alkuperäisten V-luokan renkaiden tilalle?
- DGC
http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1998/19980779
Liikenneministeriön päätös auton rakenteen muuttamisesta 779/1998, 3. luku, 10. § ja 5. momentti:
5. Autoon saa vaihtaa sen rakenteellisesti sallitun suurimman nopeuden edellyttämää nopeusluokkaa alemman nopeusluokan renkaat. Vaihtaminen on sallittu ehdolla, että autoon vaihdettavat renkaat ovat vähintään nopeusluokkaa Q (160 km/h) ja että auton suurimman rakenteellisen nopeuden edellyttämää nopeusluokkaa alemman nopeusluokan kesärenkaista on ohjaamossa kuljettajalle helposti näkyvään paikkaan pysyvästi kiinnitetty kilpi tai tarra, josta selvästi ilmenee suurin sallittu renkaiden rajoittama ajonopeus.
----
Eli tuulilasiin ei tarvitse (eikä saa) laittaa tarraa, mutta jossain päin kojelautaa näkyvällä paikalla sellainen pitäisi olla ja koskee vain kesärenkaita. Talvirenkaat saavat olla alemman nopeusluokan ilman tarraakin ja käytännössä aina ovatkin. Eri asia sitten on se, välittääkö kukaan käytännössä tällaisesta pykälästä. Onkohan kellään jäänyt katsastus tällaisesta kiinni?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1713498
Tekisi niin mieli laittaa sulle viestiä
En vaan ole varma ollaanko siihen vielä valmiita, vaikka halua löytyykin täältä suunnalta, ja ikävää, ja kaikkea muuta m851516Miksi ihmeessä?
Erika Vikman diskattiin, ei osallistu Euroviisuihin – tilalle Gettomasa ja paluun tekevä Cheek251259- 1581222
Pitääkö penkeillä hypätä Martina?
Eivätkö puistonpenkit ole istumista varten.Ei niitä kannata liata hyppäämällä koskaa likaantuvat eikä siellä kukaan niit192978- 35971
Erika Vikman diskattiin, tilalle Gettomasa ja paluun tekevä Cheek
Erika Vikman diskattiin, ei osallistu Euroviisuihin – tilalle Gettomasa ja paluun tekevä Cheek https://www.rumba.fi/uut16953Kuinka kauan
Olet ollut kaivattuusi ihastunut/rakastunut? Tajusitko tunteesi heti, vai syventyivätkö ne hitaasti?57832Maikkarin tentti: Orpo jälleen rauhallinen ja erittäin hyvä, myös Purra oli hyvä
Lindtman ja Kaikkonen oli kohtalaisia, sen sijaan punavihreät Koskela ja Virta olivat taas heikkoja. Ja vastustavat jalk91788- 62745