Aihe

VG viikko 01 / 2021

Anonyymi

Hyvää uutta vuotta! kaikille mukana oleville. En ole ehtinyt käydä katsomassa tämän hetkistä tilannetta, mutta uskon asioista paremmin perillä olevien pian sen kertovan.
Marebalticum

25

319

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Kärjessä on mielenkiintoista: Johtava Bestaven ja toisena oleva Dalin ajavat Falklandinsaarten itäpuolelta. Kolmantena oleva Ruyant ajaa saarten länsipuolelta. Ero kärkeen hänellä on yli 300 mpk, joten jotain on pakko yrittää, jos aikoo voittaa. Menee mistä vaan, aika vaikeaa on olla joutumatta myös kevyen tuulen vyöhykkeisiin. Jännä nähdä kuinka käy ...

    • Anonyymi

      Huomiota herättää Damien Seguinin suoritus. Hänellä ei ole toista kättä ja vene on 13 vuotta vanha ja foiliton. Silti hän on kisassa neljäntenä ja paras foiliton. Le Cam on hijalleen tippunut sijalle 7. Seguinin suoritus on tällä hetkellä kirkkaasti paras tässä Vendeessä. Mitenköhän se rouda mastoon 70-kiloiset genaakkerit sun muut? Purjeiden käsittelyssähän ei saa käyttää kuin kipparin lihasvoimaa. Tuohon sijoitukseen tuolla veneellä pääsemiseksi täytyy purjehtia aktiivisesti ja olla aina valmis vaihtamaan purjekertaa. Toisaalta kelit ei ole vissiin suosineet foiliveneitä, tuulet turhan kevyitä. Seguin on alle kahden päivän päässä johtajasta. Eron pitäisi olla viikon luokkaa veneiden ominaisuuksien perusteella.

      • Anonyymi

        Aivan loistavasti Seguin on purjehtinut. Pääsi pläkästä parhaiten läpi pääjoukosta ja sitten pystynyt pitämään eron ja päässyt parempiin tuuliin.

        Hänellä on toinenkin käsi ranteeseen saakka ja pystyy sitä hyödyntämään varsin paljon, kuten tältä videolta näkyy.
        https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=IZmaR3JAqps

        Vene on samaa ikäluokkaa kuin Le Camilla, Arilla ja monella muulla. Tuollaiset on kärkipäässä sijoilla 4, 5, 7, 8 ja 9. Sijalla 12 olevalla Cremerillä on pykälää tuoreempi foiliton. Vastaavasti sijoilla 15 ja 25 olevilla Pipillä ja Alexialla on 90-luvun veneet, jotka ovat kaksi sukupolvea vanehempia kuin Arin vene eli pitäisi olla jo reilusti Aria hitaampia.


      • Anonyymi

        No mutta eihän tuon kädettömän suoritus ole mitään verrattuna lentokapteeni Arin suoritukseen. Ari on kuitenkin uskaltanut lähteä purjehtimaan.


      • Anonyymi

        Unohtui, että le Cam saa vielä hyvitystä maaliin saapuessa. Hän on vain 300M perässä Seguinia, eli päivän verran.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No mutta eihän tuon kädettömän suoritus ole mitään verrattuna lentokapteeni Arin suoritukseen. Ari on kuitenkin uskaltanut lähteä purjehtimaan.

        No kirjoittaahan ne laituripurjehtijatkin tänne Suoli24 palstalle....


    • Anonyymi

      Arin tarkoitus oli välttää lähestyviä kovia, jopa yli 15 m/s tuulia. Se onnistui kyllä. Harmi vaan, että hän on nyt hyvin kevyissä 9,0 nds = 4,5 m/s tuulissa, veneen vauhti vastaavasti 6,9 kts. Seuraavana menevä Barrier vetää kaulaa edeten 12,7 kts.

    • Anonyymi

      15 ms kova tuuli?

      • Anonyymi

        Tuulen nopeuksia ei kannata lukea noin. Ari ei ole suinkaan ainoa, joka on todennut, että ennusteen 30 kts on useimmiten käytännössä 40 kts, puuskat päälle. Ja sopii taas kauden alkaessa mennä kokeilemaan, onko 20 m/s kova tuuli, vaikka ei vielä myrsky olekaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuulen nopeuksia ei kannata lukea noin. Ari ei ole suinkaan ainoa, joka on todennut, että ennusteen 30 kts on useimmiten käytännössä 40 kts, puuskat päälle. Ja sopii taas kauden alkaessa mennä kokeilemaan, onko 20 m/s kova tuuli, vaikka ei vielä myrsky olekaan.

        En tiennytkään että ennusteen 30 solmua tarkoittaakin 40 solmua. Aina sitä oppii jotain uutta. Tietysti joku voisi ihmetellä että miksei ennusteessa sitten lue valmiiksi 40 solmua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En tiennytkään että ennusteen 30 solmua tarkoittaakin 40 solmua. Aina sitä oppii jotain uutta. Tietysti joku voisi ihmetellä että miksei ennusteessa sitten lue valmiiksi 40 solmua.

        Juuri noin. Olenkin ihmetellyt Hangon vierasvenesataman saunassa niitä juttuja, että myrskyn läpi urheasti tultiin. Itsellä oli rauhallista purjehdusta samaan aikaan ja radion säätiedotuksessa oli luvattu aamulla 10 m/s. Iltapäivällä rannikkoasemalla Tulliniemessä oli mitattu radion merisään mukaan 9 m/s. Mutta kyseessä on siis juoni, että ennustukset ja mittaukset aina ilmoitetaan alaspäin. Eli todellisuudessa on aina 25% kovempi tuuli! Ei ihme, että saunat on täynnä sankareita. Mutta minäkin ihmettelen miksi noin toimitaan?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juuri noin. Olenkin ihmetellyt Hangon vierasvenesataman saunassa niitä juttuja, että myrskyn läpi urheasti tultiin. Itsellä oli rauhallista purjehdusta samaan aikaan ja radion säätiedotuksessa oli luvattu aamulla 10 m/s. Iltapäivällä rannikkoasemalla Tulliniemessä oli mitattu radion merisään mukaan 9 m/s. Mutta kyseessä on siis juoni, että ennustukset ja mittaukset aina ilmoitetaan alaspäin. Eli todellisuudessa on aina 25% kovempi tuuli! Ei ihme, että saunat on täynnä sankareita. Mutta minäkin ihmettelen miksi noin toimitaan?

        Tulliniemen (ja Russarön) mittauspisteet ovat varsin korkealla. Niiden kuuluu näyttää reilusti enemmän kuin ennuste ja purjeveneen mittaristo. Näin yleensä onkin eli oman veneen 17 m korkeudella olevaan mittariin ei tule läheskään yhtä kovia tuulia kuin tuolla mitataan.

        IMOCAn masto on 29 m ja päässä korkea tuulimittari. Mittaa siis tuulta 30 m korkeudesta. Tuuliennusteet ja virallinen tuuli on 10 m korkeudessa. Tuo IMOCAn tuulimittaus alkaa jo olla noiden korkeiden mittauspisteiden luokkaa. Tulliniemen mittauspiste on 25 m korkean rakennuksen katosta 10 m. Ei kerrota korkeutta merenpinnasta. Russarön mittapiste on 5 m majankan katon yläpuolella 39 m merenpinnasta, samoin Jussarö.

        Harmaja on jo normaalimpi, 17 m merenpinnasta.


    • Anonyymi

      Bestaven johtaa edelleen ja melko suurella erollakin. Mutta juuri nyt 4h keskinopeus alle 6 solmua.

      Perässä tulevat rinta rinnan Dahlin ja Ruyant 400 mpk jääneenä. Ajavat 17-18 solmua, mutta lähes poikittain reittiin nähden.

      Välillä toisenakin käväissyt 1-kätinen Seguin on 450 mpk kärjestä ja ajaa risteävää kurssia edeltävään kaksikkon nähden 13 solmua.

      Suoraan Seguin takana 550 mpk kärjestä Burton ajaa samaa suuntaa 12 solmua.

      Burtonin perässä 610 mpk kärjestä Le Cam ja Dutreux suunnilleen samoissa vauhdeissa.

      Muu kärkiporukka eli Pedote, Boris, Sorel ja Joschke jatkava jäärajan lähihstöllä koilliseen 650-730 mpk kärjestä 11-13 solmua. Pedote on noussut tuon porukan kärkeen, kun muilla ollut ongelmia. Boris rikkoi isopurjeen ja joutuu ottamaan sen alas korjausta varten (on jo korjattu). Sorel broachasi pahasti ja istuinkaukalosta purjeet meni laidan yli (jäi roikkumaan hihnoista). Joschkella ollut ongelmia kölihydrauliikan kanssa ja köli on ollut lukittuna keskelle (onko enää?).

      Cremer on edelleen niukasti Triponin edellä. Ajavat koiliseen Falklandin itäpuolella 1100 mpk kärjestä 14 solmua. Attanasio 1300 mpk kärjestä ajaa koilliseen Falklandin eteläpuolella.

      Sitten onkin pitkä rako nelikkoon Roura, Boissieres, Pip ja Charal, jotka ovat n. 2600 mpk kärjestä ja ajavat 11-15 solmua kohti Cap Hornia. Charal jäi pitkäksi aikaa huonompiin tuuliin ja on vasta nyt päässyt tähän ryhmään.

      Kaksi Diraison Costa (3000 mpk) on pysynyt paremmissa tuulissa kuin DMG (3300 mpk). Nyt DMG ajaa kiinni (13 vs 10 solmua).

      Cousin 3500 mpk kohdalla ajaa 15 solmua selvästi lähempänä jäärajaa kuin DMG.

      Miranda ja Giraud 4400 mpk paikkeilla 9 solmua melko kaukana jäärajasta.

      Alexia 5400 mpk paikkeilla melko kaukana jäärajasta 9 solmua. Kilpailun ulkopuolella Davies hiukan edellä 14 solmua.

      Ari valtavan kaukana jäärajan pohjoispuolelle, melko lähellä Uutta Seelantia, 5500 mpk kärjestä 10 solmua. On kuitenkin päässyt 24h 305 mpk eli hänen maksimivauhtia, Taitaa käytännössä olla kauempana kuin 160 mpk Alexian takana, kun on noin pohjoisessa.

      Merci pysähtyi taas eilen (ongelma vai pläkä?). Välissä ehti mennä 13 solmua ja nyt taas menee 13 solmua reilut 7100 mpk kärjestä. Onkohan vielä matkalla Tasmaniaan? Varsin etelässä nyt, jos on Tasmaniaan matkalla. Ajoi pari päivää sitten 300 mpk poikkittain Tasmaniaan nähden, joten ei ehkä mene sinne. Ei taida kyllä ehtiä siinä 163 vrk määräajassa. Riittääkö tosiaan ruoka siihen?

      Triponilla on ruokaa varattuna vain 80 vrk:ksi. Kärki on 8 vrk jäljessä 2016 voittajasta, jolla meni 74 vrk. Tripon on 12 vrk jäljessä. Eli jotenkin pitää venyttää ruokavarostoja 5-10 vrk.

      Ari on 26 vrk jäljessä 2016 voittajasta. Eli loppumatka pitäisi mennä sen vauhtia 100 vrk tavoitteeseen. Mutta 2016 voittajan ajassa Ari ei edes ole vielä puolimatkassa, joten maalissa Ari lienee n. 60 vrk jäljessä eli 130 vrk paikkeilla.

      Tuohon ajallisesti puolimatkaan Arilla on vielä 750 mpk. Tietysti se ei välttämättä ole Arin ajallisesti puolimatka.

      • Anonyymi

        Pip vaihtoi peräsimen Etelämerellä veneen alta! Siksi menetti kaksi sijaa. Akseli oli rikki.

        Myös Tripon on joutunut korjaamaan isopurjettaan.

        Mitenköhän Ari selviää tuolla. Odotteleeko sopivaa ikkunaa? Muuten on vaikea väistellä kovempia tuulia. Aika vaikeaa on sitä oikeaa ikkunaakaan löytää, varsinkin Arin vauhdilla. Tuossa on kuitenkin 1000-2000 mpk potentiaalista myrskyaluetta ohitettavana eli Arin vauhdilla viikon luokkaa eli pidempi kuin sääennustuksen luotettavuuus. Tuurilla voi tietysti välttää sen kovan tuulen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pip vaihtoi peräsimen Etelämerellä veneen alta! Siksi menetti kaksi sijaa. Akseli oli rikki.

        Myös Tripon on joutunut korjaamaan isopurjettaan.

        Mitenköhän Ari selviää tuolla. Odotteleeko sopivaa ikkunaa? Muuten on vaikea väistellä kovempia tuulia. Aika vaikeaa on sitä oikeaa ikkunaakaan löytää, varsinkin Arin vauhdilla. Tuossa on kuitenkin 1000-2000 mpk potentiaalista myrskyaluetta ohitettavana eli Arin vauhdilla viikon luokkaa eli pidempi kuin sääennustuksen luotettavuuus. Tuurilla voi tietysti välttää sen kovan tuulen.

        Ari ajaa aina reilusti pois matalapaineiden tieltä. Kauas pohjoiseen pois kovasta tuulesta. Ihan järkevää, kun sillä ei ole mitään väliä, onko sijalla 15 vai 26. Ei ole mukavaa olla myrskyssä pimeällä merellä 2000 km päässä rannasta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ari ajaa aina reilusti pois matalapaineiden tieltä. Kauas pohjoiseen pois kovasta tuulesta. Ihan järkevää, kun sillä ei ole mitään väliä, onko sijalla 15 vai 26. Ei ole mukavaa olla myrskyssä pimeällä merellä 2000 km päässä rannasta.

        Etelään joutuu kuitenkin menemään, jos aikoo Kap Hornin kiertää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Etelään joutuu kuitenkin menemään, jos aikoo Kap Hornin kiertää.

        Ei mene Kap Hornille, vaan ajaa erikoisluvalla Panaman kanavasta läpi. Siksi juuri ajaa noin ylös. Siinä kyllä ajassa sitten sakotetaan, mutta samahan se on kun tulee maaliin viimeisenä, että onko siinä sakkoaikaa päälle vai ei. Lähtöviivalle pääsy oli varsinainen tavoite ja se toteutui! Vajalla just tätä mietittiin tänään että huikeeta on..

        Meiltä Seurasta oli pari miestä valmiina lähtemään linehandlereiksi Panamaan, mutta VG -organisaatiosta sanottiin ettei saa käyttää heitä, diskataan. Kanavan omat ukot menee veneeseen ja niillä on kuulemma 22 kpl Goodyearin vanhaa autonrengasta laittaa kyljille lainaan. 11 siis puolellensa.
        Panamasta on sitten suora veto Les Sables d'Olonneen, siinä on ihan selvä linja ajaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ari ajaa aina reilusti pois matalapaineiden tieltä. Kauas pohjoiseen pois kovasta tuulesta. Ihan järkevää, kun sillä ei ole mitään väliä, onko sijalla 15 vai 26. Ei ole mukavaa olla myrskyssä pimeällä merellä 2000 km päässä rannasta.

        Ei näytä etelään menneiden ennuste sen paremmalta, eivätkä tämänhetkiset nopeudetkaan.


    • Anonyymi

      Kyllä on komeaa itäsataman saunan jäähypihassa kertoa kokemuksista 15 kn tuulissa etelänmerellä...

      • Anonyymi

        Sulla on tietysti siellä paljon kovempia kertomuksia kerrottavana, joiden rinnalla Ari kalpenee.


    • Anonyymi

      Hjalliksen käsityöt jää edelleen suurimmiksi urotöiksi.

    • Anonyymi

      Taitaa olla Barrierilla myrskypurjeet päällä. Tuuli NNW (sivutuuli) 15.0 nds, vauhti 5,5 kts. Lisää tallaista niin Ari pääsee ohi.

    • Anonyymi

      Tai sitten tuuli ei olekaan ihan säämallin mukainen. Jos malli ennustaa yhteen suuntaan väärin, se tekee sen toiseenkin suuntaan. Siellä mennään alueella, jossa havaintoverkko on todella suurisilmäinen ja olemattomiin kutistunut lentoliikenne sitä entisestään harventaa, laivaliikeenteestä ei voi oikein puhuakaan. Ennusteen lähtödata on surkeaa.

      • Anonyymi

        Tuosta lentoliikenteen vähäisyydestä ennustusten tekoon olen kuullut jo kahdelta meteorologilta.
        Katselen päivittäin Itävaltalaisen Servus TV :n sääohjelman, sillä siinä kerrotaan kaikenlaisia taustajuttuja sääennusteen teosta.

        Viime vuoden puolella eräs meteorologi kertoi tuosta lentoliilenteeltä saadusta datasta.
        Hän antoi ymmärtää, että se on heille tärkeä lähde ennusteen tekoon.

        Sitä en ole kuullut, että lähettävätkö he näinä aikoina enemmän sääpalloja liikkeelle kompensoidakseen tuota lentoliikenteen jättämää aukkoa.
        Marebalticum


    • Anonyymi

      Pitkään kisan parhaana naisena ollut Joschke keskeytti sijalta 11 750 mpk kärjestä. Kölihydrauliikka petti 3.1. ja nyt myös kölin lukitus keskelle eli köli heiluu vapaasti tuottamatta oikaisevaa momenttia. Ennen ongelmia hän oli sijoilla 7-8.

      Kärjessä Bestaven oli pitkään pläkässä ja takaa-ajajat saivat lähes 20 solmun vauhdillaan kiinni. Dahlin nyt 190 mpk perässä, mutta osat ovat vaihtuneet. Bestaven liikkuu jo 12 solmua, kun Dahlin vain 8 ja 280 mpk kohdalla oleva Ruyant 5 solmua.

      Seguin 13 solmua 290 mpk kohdalla idempänä eli mennee pian Ruyantin ohi. Hänen perässään Burton 19 solmua 390 mpk kohdalla. Hienosti siis noussut takaisin kärkitaistoon korjauspysähdykseltään ennen joulua, jolloin jäi selvästi kärkiryhmästä.

      510-550 mpk kohdalla Burtonin perässä nelikko Dutreux (hieman idempänä), Le Cam, Boris ja Pedote kulkevat 16-19 solmua.

      Kaikki edellämainitut ajavat suoraa maalia kohti.

      680 mpk kohdalla Sorel 16 solmua hieman edellisiä idempänä ja suunta koilliseen.

      1000 mpk kohdalla Tripon on päässyt vihdoin ohi Cremeristä, jolla oli hiljaittain ongelmia (levanki ja fokka hajosivat). Kulkevat 15 ja 14 solmua.

      Attanasio 1400 mpk kohdalla 11 solmua hänkin jo Falklandin ohi.

      Charal on vihdoin saamassa Pipin porukan kiinni. Tuo nelikko on 2500 mpk kohdalla 500 mpk vielä Kap Hornista ja liikkuu ilmeisesti kevyessä tuulessa 10-15 solmua.

      DMG ei vieläkään ole aivan saanut kiinni Diraisonia ja Costaa. Nyt kolmikko 2900-3100 mpk kohdalla. Costa jäärajan lähellä ja kaksi muuta selvästi pohjoisempana 13-14 solmua.

      Miranda ja Giraud 4300 mpk kohdalla 12 ja 16 solmua,

      Alexia 5400 mpk ja Ari 5700 mpk kohdalla 10-11 solmua. Ari on entistä pohjoisempana jo 550 mpk jäärajasta. Alexia 100 mpk jäärajasta ja heidän välissä, mutta edellä kisan ulkopuolella Davies 13 solmua.

      Merci on jo suoraan Tasmanian eteläpuolella eli ei selvästikään mennyt sinne, kuten joskus oli tarkoitus. Ilmeisesti saanut ohjauksen toimimaan kohtuullisesti, kun on edennyt 270 mpk/24h. 7100 mpk kärjestä ja 9 solmua.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksei työ kelpaa suomalaisille?

      Rakennus-, siivous-, ja hoiva-alakin täynnä ulkomaista työvoimaa ja kotimaiset vuosis kortistossa. Mistä moinen oikein johtuu. Ovatko korvaukset liia
      Maailman menoa
      424
      4976
    2. Talouselämä-julkaisu tykittää kovaa tekstiä Usan taloudesta

      "Joe Biden nousee velkaantuvan valejättiläisen johtoon – Yhdysvaltain budjettivajeet repeävät ja velkavuori kasvaa" https://www.talouselama.fi/uutis
      Maailman menoa
      103
      1887