Aihe

Läppärin akun käyttöiän pidentäminen

Anonyymi

Kun läppäri toimii pöytäkoneen korvikkeena, kannattaako se pitää aina käytettäessä verkko ottaessa vai ladata ja tyhjentää akkua kokoajan?
Kummalla tavalla akku pysyy hyvänä pidempään?

75

82

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Nykyiset uudet Li-Ion akut menevät nopeammin rikki, ts. 'kuluvat loppuun' jos niitä tyhjentelee ja latailee koko ajan, eli parempi pitää johto kiinni ihan koko ajan.

      Niissä läppäreissä on omat suojapiirit jotka suojaavat akkua, eli ei se akku koko aikaa latauksessa ole vaikka johto koko ajan kiinni olisikin.

      • Anonyymi

        Pitää vain muistaa kytkeä asetuksista päälle 80% asti lataus. 100% asti kuluttaa nopeammin kennoja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pitää vain muistaa kytkeä asetuksista päälle 80% asti lataus. 100% asti kuluttaa nopeammin kennoja.

        Ei... Tällaista asetusta ei yksinkertaisesti OLE OLEMASSA!!!

        Nykyiset Li-Ion akut kuluvat FYYSISESTI nopeammin, eli, menevät RIKKI sitä nopeammin miten TYHJÄSTÄ niitä ladataan!

        Eli akku jossa on jäljellä vaikka 20% RASITTUU huomattavasi enemmän kun se ladataan 100%, kuin akku jossa on jäljellä 60-80%.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei... Tällaista asetusta ei yksinkertaisesti OLE OLEMASSA!!!

        Nykyiset Li-Ion akut kuluvat FYYSISESTI nopeammin, eli, menevät RIKKI sitä nopeammin miten TYHJÄSTÄ niitä ladataan!

        Eli akku jossa on jäljellä vaikka 20% RASITTUU huomattavasi enemmän kun se ladataan 100%, kuin akku jossa on jäljellä 60-80%.

        On olemassa. Tablettimessani ainakin on:)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On olemassa. Tablettimessani ainakin on:)

        Nyt oli puhe läppäreistä. Tableteista en todellakaan tiedä... Enkä ymmärrä todellakaan että mikä hyöty siinä on että akun voi ladata vain tiettyyn prosenttimäärään, eikä täyteen.

        Matemaattisesti on sama asia että akku ldataan 0% > 80%, kuin että se ladataan 20% > 100%, mutta lataaminen 20% > 100% rasittaa akkua fyysisesti vähemmän ja antaa sille enemmän käyttöikää...

        Voittehan te pitää akut aina 40% asti ladattuna ja tunkea ne jääkaappiin aina välillä, jos haluatte, mutta tämä ei ole suositeltavaa...

        Ja kuinka ne akut saa tabletista irti.....?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nyt oli puhe läppäreistä. Tableteista en todellakaan tiedä... Enkä ymmärrä todellakaan että mikä hyöty siinä on että akun voi ladata vain tiettyyn prosenttimäärään, eikä täyteen.

        Matemaattisesti on sama asia että akku ldataan 0% > 80%, kuin että se ladataan 20% > 100%, mutta lataaminen 20% > 100% rasittaa akkua fyysisesti vähemmän ja antaa sille enemmän käyttöikää...

        Voittehan te pitää akut aina 40% asti ladattuna ja tunkea ne jääkaappiin aina välillä, jos haluatte, mutta tämä ei ole suositeltavaa...

        Ja kuinka ne akut saa tabletista irti.....?

        Siitä on se hyöty että akku kestää pidempään elinvuosia. Tämä on ihan tutkittu ja yleisesti tiedossa oleva asia. Akkua ei tarvitse saada missään vaiheessa irti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siitä on se hyöty että akku kestää pidempään elinvuosia. Tämä on ihan tutkittu ja yleisesti tiedossa oleva asia. Akkua ei tarvitse saada missään vaiheessa irti.

        Niin, edelleen, laita linkki tällaiseen tutkimukseen että muuhun materaaliin joka korostaa asian olevan 'yleisesti tiedissa', kun fysiikan lait nyt vaan ovat sellaisia että akku rasittuu fyysesti enemmän ja menee nopeammin rikki jos sitä ladataan alle 10% ylösoäin, vaikka 80% asti, kuin että se ladattaisiin 20% > 100%, syystä että siinä akussa on atomeita joihin pitää ladata energiaa, ja mitä enemmän atomeita on ilman varausta, niin sitä enemmän sinne akkuun menee virtaa, ja sitä enemmän atomit alkavat liikkumaan ja hankaamaan toisiaan vastaan mikä tuo ylimääräistä lämpöä ja aiheuttaa myös painettta akun sisään ja on omiaan myös muodostamaan erilaisia kaasuja suljetun akun sisään jonka johdosta akku voi räjähtää, mikä on enemmän kuin yleisesti tiedossa oleva asia.

        Ja nyt näitä linkkejä näihin virallisiin tutkimuksiin yms., kiitos, ennen kuin jengi alkaa räjäyttelemään akkuja väärän jäytön johdosta ja sitten taas itketään netistä ja luetaan lehtien palstoilta juttuja kun joku laite poltti koko kodin kun se oli kyketty laturiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin, edelleen, laita linkki tällaiseen tutkimukseen että muuhun materaaliin joka korostaa asian olevan 'yleisesti tiedissa', kun fysiikan lait nyt vaan ovat sellaisia että akku rasittuu fyysesti enemmän ja menee nopeammin rikki jos sitä ladataan alle 10% ylösoäin, vaikka 80% asti, kuin että se ladattaisiin 20% > 100%, syystä että siinä akussa on atomeita joihin pitää ladata energiaa, ja mitä enemmän atomeita on ilman varausta, niin sitä enemmän sinne akkuun menee virtaa, ja sitä enemmän atomit alkavat liikkumaan ja hankaamaan toisiaan vastaan mikä tuo ylimääräistä lämpöä ja aiheuttaa myös painettta akun sisään ja on omiaan myös muodostamaan erilaisia kaasuja suljetun akun sisään jonka johdosta akku voi räjähtää, mikä on enemmän kuin yleisesti tiedossa oleva asia.

        Ja nyt näitä linkkejä näihin virallisiin tutkimuksiin yms., kiitos, ennen kuin jengi alkaa räjäyttelemään akkuja väärän jäytön johdosta ja sitten taas itketään netistä ja luetaan lehtien palstoilta juttuja kun joku laite poltti koko kodin kun se oli kyketty laturiin.

        https://www.greencycle.fi/page/102/sahkopyoran-akun-optimaalinen-kayttaminen

        "Satunnaisesti akun lataaminen 100%:iin ei haittaa, jos olet esim. lähdössä pitkälle sähköpyörälenkille, mutta pääsääntöisesti kannattaa kuitenkin pyrkiä pitämään varaustaso 20-80% välillä. Vältä akun varaustilan laskemista alle 10%:iin. Älä aja sähköpyörällä säännöllisesti pitkään siten, että akku joutuu työskentelemään erityisen kovasti."

        https://mcare.fi/2017/10/05/oikeat-toimintatavat-takaavat-litiumakulle-pitkan-ian/

        "Akun kapasiteetti säilyy pisimpään, kun sen varaus pysyttelee 40-80 % välissä. Vanhoja nikkeliakkuja riivannut ”muisti-ilmiö” ei onneksi koske litiumakkuja. Niinpä ei ole mitään syytä miksi litiumakku tulisi päästää tyhjäksi aina ennen täyteen lataamista."

        https://www.iltalehti.fi/digiuutiset/a/605b270d-9a4c-4e95-89f9-baa8bf196794

        "Suuremmissa akuissa voidaan käyttää enemmän erilaisia teknisiä ratkaisuja akun eliniän pidentämiseen. Akustoa voidaan esimerkiksi ladata vain 80 prosenttiin sen täydestä kapasiteetista. Lähes täysillä akuilla päästään vielä riittävän pitkiä matkoja, mutta akun elinikä pidentyy konstilla jopa kaksinkertaiseksi. Puhelimen akkujen suhteen ero 80 ja 100 prosentin varauksella on jo merkittävä, pienemmällä latauksella puhti saattaa loppua jo kotimatkalla."

        Eli toisinsanoen ei kannata päästää li-ion tyyppistä akkua alle 20% eikä myöskään ladata täyteen asti vaan 80% saakka. Tällöin se kestää pidempään "vuosia". Toki tähän vaikuttaa myös muutkin seikat kuten lämpötila.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pitää vain muistaa kytkeä asetuksista päälle 80% asti lataus. 100% asti kuluttaa nopeammin kennoja.

        Totta, MS muutsi surffaseissa se 50% koska akut hajos ennen takuuaikaa.


    • Anonyymi

      Akku ei tykkää olla koko ajan 100 %:ssa, mutta monissa läppäreissä ei ole mahdollista lopettaa latausta esim 80 %:n kohdalla.

      Akun kannalta paras on n. 50 % lataus eli käytetään konetta akulla, kunnes lataus vähenee esim 70 %:iin, kone sammuksiin ja akku irti. Muutaman kuukauden välein akku paikoilleen ja ladataan 70 %:iin, ettei pääse purkaantumaan liikaa.

      • Anonyymi

        Laitatko linkin tällaiseen ohjeistukseen niin että saat sähköinsinöörinkin uskomaan, kiitos.


      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Katso vaikka tästä:
        https://www.groovypost.com/howto/store-lithium-ion-laptop-battery/

        Niin... tuo on vain artikkeli akun varastoinnista, ei mistään muusta.

        Ja nykyään kun akut on enemmän ja enemmän vain takennettu läppärin sisään, niin luuetko todella että jengi alkaa repimään kansia auki että saa akut ulos.

        Kuitenkin, et ole onnistunut todistmaan väitettäni vääräksi, että läppäri kannattaa pitää muuntajaan koko ajan kytkettynä, kuten että mitä pienemmästä varauksesta akun aina lataa täyteen, sitä enemmän se rasittuu ja menettää enemmän tehoaan.

        On olemassa sovelluksia jotka pystyvät ilmoittaamaan akun kulumisasteen, eli että kuinka paljon se on menettänyt kokonaiskapasiteesitaan.

        Minulla oli yksi läppäri, hankittu 2012, ja myin sen 5 vuotta myöhemmin, ja akku oli 'rasittunut' ja menettänyt kokonaiskapasiteesitaan vain 5%.

        Ja tuon artikkelin mukaan akut kestää vain 2-3 vuotta.

        No ihan varmasti kestää jos r*nkkaa niitä tyhjäksi ja taas täyteen joka ikinen viikko!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin... tuo on vain artikkeli akun varastoinnista, ei mistään muusta.

        Ja nykyään kun akut on enemmän ja enemmän vain takennettu läppärin sisään, niin luuetko todella että jengi alkaa repimään kansia auki että saa akut ulos.

        Kuitenkin, et ole onnistunut todistmaan väitettäni vääräksi, että läppäri kannattaa pitää muuntajaan koko ajan kytkettynä, kuten että mitä pienemmästä varauksesta akun aina lataa täyteen, sitä enemmän se rasittuu ja menettää enemmän tehoaan.

        On olemassa sovelluksia jotka pystyvät ilmoittaamaan akun kulumisasteen, eli että kuinka paljon se on menettänyt kokonaiskapasiteesitaan.

        Minulla oli yksi läppäri, hankittu 2012, ja myin sen 5 vuotta myöhemmin, ja akku oli 'rasittunut' ja menettänyt kokonaiskapasiteesitaan vain 5%.

        Ja tuon artikkelin mukaan akut kestää vain 2-3 vuotta.

        No ihan varmasti kestää jos r*nkkaa niitä tyhjäksi ja taas täyteen joka ikinen viikko!

        On olemassa myös softia mitkä lopetta akun latauksen 80% kohdalla mikäli läppärin valmistaja ei sellaista itse tarjoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On olemassa myös softia mitkä lopetta akun latauksen 80% kohdalla mikäli läppärin valmistaja ei sellaista itse tarjoa.

        Laitappa linkit:

        1) tällaiseen softaan

        2) laitevalmistajan kotisivuilta löytyvään manuaaliin jossa akun käytöstä todetaan näin


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Laitappa linkit:

        1) tällaiseen softaan

        2) laitevalmistajan kotisivuilta löytyvään manuaaliin jossa akun käytöstä todetaan näin

        https://www.greencycle.fi/page/102/sahkopyoran-akun-optimaalinen-kayttaminen

        "Satunnaisesti akun lataaminen 100%:iin ei haittaa, jos olet esim. lähdössä pitkälle sähköpyörälenkille, mutta pääsääntöisesti kannattaa kuitenkin pyrkiä pitämään varaustaso 20-80% välillä. Vältä akun varaustilan laskemista alle 10%:iin. Älä aja sähköpyörällä säännöllisesti pitkään siten, että akku joutuu työskentelemään erityisen kovasti."

        https://mcare.fi/2017/10/05/oikeat-toimintatavat-takaavat-litiumakulle-pitkan-ian/

        "Akun kapasiteetti säilyy pisimpään, kun sen varaus pysyttelee 40-80 % välissä. Vanhoja nikkeliakkuja riivannut ”muisti-ilmiö” ei onneksi koske litiumakkuja. Niinpä ei ole mitään syytä miksi litiumakku tulisi päästää tyhjäksi aina ennen täyteen lataamista."

        https://www.iltalehti.fi/digiuutiset/a/605b270d-9a4c-4e95-89f9-baa8bf196794

        "Suuremmissa akuissa voidaan käyttää enemmän erilaisia teknisiä ratkaisuja akun eliniän pidentämiseen. Akustoa voidaan esimerkiksi ladata vain 80 prosenttiin sen täydestä kapasiteetista. Lähes täysillä akuilla päästään vielä riittävän pitkiä matkoja, mutta akun elinikä pidentyy konstilla jopa kaksinkertaiseksi. Puhelimen akkujen suhteen ero 80 ja 100 prosentin varauksella on jo merkittävä, pienemmällä latauksella puhti saattaa loppua jo kotimatkalla."

        Eli toisinsanoen ei kannata päästää li-ion tyyppistä akkua alle 20% eikä myöskään ladata täyteen asti vaan 80% saakka. Tällöin se kestää pidempään "vuosia". Toki tähän vaikuttaa myös muutkin seikat kuten lämpötila.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        https://www.greencycle.fi/page/102/sahkopyoran-akun-optimaalinen-kayttaminen

        "Satunnaisesti akun lataaminen 100%:iin ei haittaa, jos olet esim. lähdössä pitkälle sähköpyörälenkille, mutta pääsääntöisesti kannattaa kuitenkin pyrkiä pitämään varaustaso 20-80% välillä. Vältä akun varaustilan laskemista alle 10%:iin. Älä aja sähköpyörällä säännöllisesti pitkään siten, että akku joutuu työskentelemään erityisen kovasti."

        https://mcare.fi/2017/10/05/oikeat-toimintatavat-takaavat-litiumakulle-pitkan-ian/

        "Akun kapasiteetti säilyy pisimpään, kun sen varaus pysyttelee 40-80 % välissä. Vanhoja nikkeliakkuja riivannut ”muisti-ilmiö” ei onneksi koske litiumakkuja. Niinpä ei ole mitään syytä miksi litiumakku tulisi päästää tyhjäksi aina ennen täyteen lataamista."

        https://www.iltalehti.fi/digiuutiset/a/605b270d-9a4c-4e95-89f9-baa8bf196794

        "Suuremmissa akuissa voidaan käyttää enemmän erilaisia teknisiä ratkaisuja akun eliniän pidentämiseen. Akustoa voidaan esimerkiksi ladata vain 80 prosenttiin sen täydestä kapasiteetista. Lähes täysillä akuilla päästään vielä riittävän pitkiä matkoja, mutta akun elinikä pidentyy konstilla jopa kaksinkertaiseksi. Puhelimen akkujen suhteen ero 80 ja 100 prosentin varauksella on jo merkittävä, pienemmällä latauksella puhti saattaa loppua jo kotimatkalla."

        Eli toisinsanoen ei kannata päästää li-ion tyyppistä akkua alle 20% eikä myöskään ladata täyteen asti vaan 80% saakka. Tällöin se kestää pidempään "vuosia". Toki tähän vaikuttaa myös muutkin seikat kuten lämpötila.

        Niin, tässä on puhetta muusta kuin Li-ion akuista, JA edelleenkään ei ole puhetta AP:n läpprin akkujen eliniän pidentämisestä.

        kävin näitä linkkejä läpi, ja sain selville mm, että:

        1) https://www.greencycle.fi/page/102/sahkopyoran-akun-optimaalinen-kayttaminen

        ei kerro että mikä akku on kyseessä mutta:

        https://www.greencycle.fi/page/13/tietoa-akuista

        kertoo että sähköpyöriin (mistä tässä ketjussa ei ole kyse) on useita eri akkuja kohdassa:

        '4. Litiumakkuja on useita erilaisia ja niiden ominaisuudet riippuvat niissä käytetyistä anodi ja katodi -materiaaleista, eli lyhyemmin akkukemiasta.'

        ja jatkaa tästä kohtaan jossa:

        4.4 Lyijy / geeliakku: Lyijy ja/tai geeliakun hyvänä puolena on niiden hyvä saatavuus ja suhteellisen edullinen hinta.

        Mikä EI OLE LI-ION AKKU!!!! LYIJY/GEEIAKKU EI OLE LI-ION AKKU!!!

        Näiden Lyijy / geeliakkuJen kanssa tilanne on juuri tuo mitä olet sanonut tuosta latauksesta ja akkujen säilytyksestä, ja näiden kanssa asia on juuri näin kun olet sanonut, mutta se ei päde Li-Ion akkuihin!!!

        2) https://mcare.fi/2017/10/05/oikeat-toimintatavat-takaavat-litiumakulle-pitkan-ian/

        ...'Niinpä ei ole mitään syytä miksi litiumakku tulisi päästää tyhjäksi aina ennen täyteen lataamista.'...

        Eli, siis, koskee Li-ion akkua, eli sen täyteen lataamista, eli 100% asti, eikä siis kannata päästää tyhjäksi

        3) https://www.iltalehti.fi/digiuutiset/a/605b270d-9a4c-4e95-89f9-baa8bf196794

        ...'Suuremmissa akuissa voidaan käyttää enemmän erilaisia teknisiä ratkaisuja akun eliniän pidentämiseen. Akustoa voidaan esimerkiksi ladata vain 80 prosenttiin sen täydestä kapasiteetista.'...

        Tämä on ihan totta ja koskee siis juuri 'suurempia akkuja' jotka nimenomaisesti ovat juuri noita Lyijy/geeliakkuja joita ei ole läppäreissä ja tableteissa.

        Olen aivan 100% samaa mieltä kanssasi että totuus on että KAIKKIA akkuja ei kannata ladata 100% asti, mutta se ei koske Li-Ion akkuja joita käytetään läppäreissä, tableteissa ja puhelimissa.

        El, kyllä, minä uskon sinua ja asia on juuri näin niin kauan kun ei puhuta Li-Ion akuista!

        Ja osa noista artikkeleista on vuosien vanhoja, joiden aikana tekniikka on kehittynyt.

        Edelleen, et ole laittanut linkkiä mihinkään läppärin/tabletin/puhelimen laitevalmistajan sivun ohjeeseen jossa todetaan että Li-Ion akkua ei kannta tai saa ladata 100% asti, kuten myöskään mihinkään softaan jolla voidaan rajoittaa tällaisessa laitteessa olevan Li-Ion akun latautuminen vain 80% asti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin, tässä on puhetta muusta kuin Li-ion akuista, JA edelleenkään ei ole puhetta AP:n läpprin akkujen eliniän pidentämisestä.

        kävin näitä linkkejä läpi, ja sain selville mm, että:

        1) https://www.greencycle.fi/page/102/sahkopyoran-akun-optimaalinen-kayttaminen

        ei kerro että mikä akku on kyseessä mutta:

        https://www.greencycle.fi/page/13/tietoa-akuista

        kertoo että sähköpyöriin (mistä tässä ketjussa ei ole kyse) on useita eri akkuja kohdassa:

        '4. Litiumakkuja on useita erilaisia ja niiden ominaisuudet riippuvat niissä käytetyistä anodi ja katodi -materiaaleista, eli lyhyemmin akkukemiasta.'

        ja jatkaa tästä kohtaan jossa:

        4.4 Lyijy / geeliakku: Lyijy ja/tai geeliakun hyvänä puolena on niiden hyvä saatavuus ja suhteellisen edullinen hinta.

        Mikä EI OLE LI-ION AKKU!!!! LYIJY/GEEIAKKU EI OLE LI-ION AKKU!!!

        Näiden Lyijy / geeliakkuJen kanssa tilanne on juuri tuo mitä olet sanonut tuosta latauksesta ja akkujen säilytyksestä, ja näiden kanssa asia on juuri näin kun olet sanonut, mutta se ei päde Li-Ion akkuihin!!!

        2) https://mcare.fi/2017/10/05/oikeat-toimintatavat-takaavat-litiumakulle-pitkan-ian/

        ...'Niinpä ei ole mitään syytä miksi litiumakku tulisi päästää tyhjäksi aina ennen täyteen lataamista.'...

        Eli, siis, koskee Li-ion akkua, eli sen täyteen lataamista, eli 100% asti, eikä siis kannata päästää tyhjäksi

        3) https://www.iltalehti.fi/digiuutiset/a/605b270d-9a4c-4e95-89f9-baa8bf196794

        ...'Suuremmissa akuissa voidaan käyttää enemmän erilaisia teknisiä ratkaisuja akun eliniän pidentämiseen. Akustoa voidaan esimerkiksi ladata vain 80 prosenttiin sen täydestä kapasiteetista.'...

        Tämä on ihan totta ja koskee siis juuri 'suurempia akkuja' jotka nimenomaisesti ovat juuri noita Lyijy/geeliakkuja joita ei ole läppäreissä ja tableteissa.

        Olen aivan 100% samaa mieltä kanssasi että totuus on että KAIKKIA akkuja ei kannata ladata 100% asti, mutta se ei koske Li-Ion akkuja joita käytetään läppäreissä, tableteissa ja puhelimissa.

        El, kyllä, minä uskon sinua ja asia on juuri näin niin kauan kun ei puhuta Li-Ion akuista!

        Ja osa noista artikkeleista on vuosien vanhoja, joiden aikana tekniikka on kehittynyt.

        Edelleen, et ole laittanut linkkiä mihinkään läppärin/tabletin/puhelimen laitevalmistajan sivun ohjeeseen jossa todetaan että Li-Ion akkua ei kannta tai saa ladata 100% asti, kuten myöskään mihinkään softaan jolla voidaan rajoittaa tällaisessa laitteessa olevan Li-Ion akun latautuminen vain 80% asti.

        Hahhah vuoden vitsi:D


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hahhah vuoden vitsi:D

        Kyllä, sinä olet vuoden vitsi ja pelle. Mihin voidaan toimittaa palkintona 80% asti ladattu akku?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä, sinä olet vuoden vitsi ja pelle. Mihin voidaan toimittaa palkintona 80% asti ladattu akku?

        Sinne se akkujen käyttäjille:)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Laitatko linkin tällaiseen ohjeistukseen niin että saat sähköinsinöörinkin uskomaan, kiitos.

        Sähköinsinöörin kannattaisi päivittää tietonsa tälle vuosituhannelle. Li-Ion on eri juttu kuin lyijyakku tai NiCd.


    • Anonyymi

      Li-ion akun kestävyydelle on varauksen pitäminen n. 40-90 %:ssa. Kysyin asiaa taannoin suoraan LG:ltä ja Panasonicilta.

      • Anonyymi

        Kumpikaan noista ei tee läppäreitä, mistä tässä on ollut koko ajan kysymys...


    • Anonyymi

      "Kun läppäri toimii pöytäkoneen korvikkeena"

      Lappari on tietokone eikä mikään korvike.

      Kaikki Li-Ion sekä Li-Po tekniikan akut, ja yleensäkin kaikki ladattavat akut, kannattaa pitää täydessä latinkissa aina kun se on käytännöllisesti mahdollista. Akkujen vaarausastetta on erittäin hankala mitata tarkasti, ja jos mittaa niin se syö pari täyttä latausjaksoa tai useamman. Eli akun varauksen pitäminen tarkasti jossain prosenttimäärässä on mahdotonta tai erittäin kuluttavaa. Tuossa varauksenhallinnnassa kyse on vain markkinointiponnistelusta.

      Täyteen varatussa akussa elektrolyysi on siellä missä sen kuuluu olla, purkautuneessa akussa elektrolyysi syövyttää/oksidoi elementteja ja samalla vähenee aktiivisen elektrolyysin määrä.

      Pitkä latausjakso, siis lähes tyhjästä aivan täyteen varaukseen, on etenkin litium tekniikoille kuluttavaa, akku lämpenee sitä enemmän mitä pitempään sitä ladataan, ja litium akkujen toiminta (varauksen kulutus tai lataus) korotetussa lämpötilassa vanhentaa niitä tehokkaasti.

      Mikään akku ei ole koko ajan latauksessa kun laitteen virtajohto on kytketty, tai jos on niin on joko latauksessa tai ylläpitolatauksessa. Kaikissa laitteissa on latauksen hallinta, ja litium akuissa se on, tai osa siitä on, itse akussa sisäänrakennettuna.

      • Anonyymi

        Eikä pidä!Täysi lataus kuluttaa akkua enemmän kuin 80% lataus!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikä pidä!Täysi lataus kuluttaa akkua enemmän kuin 80% lataus!

        Niin, edelleen, laita linkki tällaiseen 'tosiasiaan', kuten myös linkki laitevalmistajan manuaalin jossa todetaan näin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin, edelleen, laita linkki tällaiseen 'tosiasiaan', kuten myös linkki laitevalmistajan manuaalin jossa todetaan näin.

        Tosiasia on tosiasia:)


      • Anonyymi

        semantiikkaa...

        itselläni oli aikanaan sama tilanne kun opiskelujen takia jouduin vähäksi aikaa muuttamaan muualle, niin otin vain läppärin mukaan ja jätin pöytäkoneen ja näytön kotiin.

        läppäri siis on tietokone, mutta käytin sitä 'pöytäkoneen korvikkeena', mm. siinäkin ajaen virtuaalikoneita yms. ja välillä pelaten pelejä ja skype-puheluita soittaen, mutta ei se sama asia ole kuin pöytäkone...

        ja juuri tuota samaa itsekin jo tässä sanoin että ...'Mikään akku ei ole koko ajan latauksessa kun laitteen virtajohto on kytketty, tai jos on niin on joko latauksessa tai ylläpitolatauksessa. Kaikissa laitteissa on latauksen hallinta, ja litium akuissa se on, tai osa siitä on, itse akussa sisäänrakennettuna.'...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        semantiikkaa...

        itselläni oli aikanaan sama tilanne kun opiskelujen takia jouduin vähäksi aikaa muuttamaan muualle, niin otin vain läppärin mukaan ja jätin pöytäkoneen ja näytön kotiin.

        läppäri siis on tietokone, mutta käytin sitä 'pöytäkoneen korvikkeena', mm. siinäkin ajaen virtuaalikoneita yms. ja välillä pelaten pelejä ja skype-puheluita soittaen, mutta ei se sama asia ole kuin pöytäkone...

        ja juuri tuota samaa itsekin jo tässä sanoin että ...'Mikään akku ei ole koko ajan latauksessa kun laitteen virtajohto on kytketty, tai jos on niin on joko latauksessa tai ylläpitolatauksessa. Kaikissa laitteissa on latauksen hallinta, ja litium akuissa se on, tai osa siitä on, itse akussa sisäänrakennettuna.'...

        Mutta ilman 80% latausta akku huononee nopeammin kuin jos se aina ladattaisiin vain 80% asti ja lataus loppuisi vasta sitten. Siksi esimerkiksi Tesla lopettaa sähköauton akun latauksen 80% kohdalla ellei erikseen laita sitä pois asetuksista. Se ei tee sitä huvinvuoksi vaan syynä on juurikin se että li-ion akkutyyppi kestää paremmin vuosia kun sitä ei lataa 100% asti ellei ole pakko.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta ilman 80% latausta akku huononee nopeammin kuin jos se aina ladattaisiin vain 80% asti ja lataus loppuisi vasta sitten. Siksi esimerkiksi Tesla lopettaa sähköauton akun latauksen 80% kohdalla ellei erikseen laita sitä pois asetuksista. Se ei tee sitä huvinvuoksi vaan syynä on juurikin se että li-ion akkutyyppi kestää paremmin vuosia kun sitä ei lataa 100% asti ellei ole pakko.

        Laita linkkejä näihin valmistajien sivuilla oleveen manuaaleihin jossa asian todetaan olevan näin, koska muuten kukaan ei usko näitä mutuilujasi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tosiasia on tosiasia:)

        Laita linkki.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikä pidä!Täysi lataus kuluttaa akkua enemmän kuin 80% lataus!

        Laita laitevalmistajan sivuilla olevan ohjeen linkki tänne joka todistaa asian näin äläkä mutuile täällä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikä pidä!Täysi lataus kuluttaa akkua enemmän kuin 80% lataus!

        Lineaarisella matematiikalla asia on juuri näin, mutta fysiikan lakien mukaan ei.

        Jos akku ladataan 0% > 80%, niin lineaarisella matematiikalla on sama kuin akku ladataan 20% > 100%, koska kummassakin tapauksessa tulee lisäystä 80 prosenttiyksikköä.

        Kuitenkin, jos akku on nollassa, eli täysin tyhjä, niin sitten siellä akun sisällä on 100% varauksettomia atomeja, kun taas 20% kohdalla niitä on vain 80%.

        Mitä enemmän varauksettomia atoimeita on, niin sitä enemmän akkuun kohdistuu virran aiheuttamaa fyysistä rasitusta latausprosessin johdosta, koska ladattavia atomejan on enemmän, niin vastaavasti ne sitten hankaavat toisiaan vasten enmmän, aiheuttaen ylimääräistä lämpökuormaa että kaasun muodostumista suljettuun kennostoon.

        Minulla ainakin on sellainen verkkokaupasta ostettu älylaturi joka säätää itseään sekä jännitteen (V) että virran (A/mA) sen mukaan että miten akku latauksen aikana käyttäytyy. Koska on selvää että akku kuumenee latauksen aikana, niin alussa voidaan käyttää himan korkeampaa jännitettä (5.15 - 5.35V) ja virtaa (2.1 - 2.5A) ja laskea sitä sitten portaittain aina kun akku kuumenee että varauskapasiteetti alkaa lähetyä täyttä määrää.

        Edes tällainen älylaturi ei pysäytä latausta 80% kohdalla, vaan lataa akun 100% asti.

        Tämän älylaturin kohdalla on kyse ihka uudesta latausstandardista, jolla akun tilaa monitoroidaan koko ajan jotta saavutetaan optimaalisin latausnopeus akun kokonaisvaltainen hyvinvointi mukaan lukien.

        Kokeilin sitä myös Raspberry PI kanssa joka vaatii 5.25V kännitteen mikä on enemmän kuin yleisesti käytössä olevien latureiden jännite 5V, ja ... hyvin toimii. Ihan täydellisesti itse asiassa. Ei ole mitään keltaisia salamoita tms. enään!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Laita laitevalmistajan sivuilla olevan ohjeen linkki tänne joka todistaa asian näin äläkä mutuile täällä.

        Tuolla 80% inttäjällä on varmaankin inhoPhone, niissä on ko 80 % latausmahdollisuus ... näennäisesti, mikä se prosetti todellisuudessa on sitä ei kukaan tiedä, mutta numerot ovat 8 ja 0.

        Litium akkujen kulumiseen vaikuttaa suuresti sellaisten latauskertojen määrä jolloin akku ladataan lähes tyhjästä aivan täyteen. Tuo varauskapasiteetin mikromanageeraaminen on siihen verrattuna ehkä yhden prosentin hyöty, ja erittäin merkittävä käytettävyyden heikennys koska 5000 mAh akku onkin vain 4000 mAh akku.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lineaarisella matematiikalla asia on juuri näin, mutta fysiikan lakien mukaan ei.

        Jos akku ladataan 0% > 80%, niin lineaarisella matematiikalla on sama kuin akku ladataan 20% > 100%, koska kummassakin tapauksessa tulee lisäystä 80 prosenttiyksikköä.

        Kuitenkin, jos akku on nollassa, eli täysin tyhjä, niin sitten siellä akun sisällä on 100% varauksettomia atomeja, kun taas 20% kohdalla niitä on vain 80%.

        Mitä enemmän varauksettomia atoimeita on, niin sitä enemmän akkuun kohdistuu virran aiheuttamaa fyysistä rasitusta latausprosessin johdosta, koska ladattavia atomejan on enemmän, niin vastaavasti ne sitten hankaavat toisiaan vasten enmmän, aiheuttaen ylimääräistä lämpökuormaa että kaasun muodostumista suljettuun kennostoon.

        Minulla ainakin on sellainen verkkokaupasta ostettu älylaturi joka säätää itseään sekä jännitteen (V) että virran (A/mA) sen mukaan että miten akku latauksen aikana käyttäytyy. Koska on selvää että akku kuumenee latauksen aikana, niin alussa voidaan käyttää himan korkeampaa jännitettä (5.15 - 5.35V) ja virtaa (2.1 - 2.5A) ja laskea sitä sitten portaittain aina kun akku kuumenee että varauskapasiteetti alkaa lähetyä täyttä määrää.

        Edes tällainen älylaturi ei pysäytä latausta 80% kohdalla, vaan lataa akun 100% asti.

        Tämän älylaturin kohdalla on kyse ihka uudesta latausstandardista, jolla akun tilaa monitoroidaan koko ajan jotta saavutetaan optimaalisin latausnopeus akun kokonaisvaltainen hyvinvointi mukaan lukien.

        Kokeilin sitä myös Raspberry PI kanssa joka vaatii 5.25V kännitteen mikä on enemmän kuin yleisesti käytössä olevien latureiden jännite 5V, ja ... hyvin toimii. Ihan täydellisesti itse asiassa. Ei ole mitään keltaisia salamoita tms. enään!

        "voidaan käyttää himan korkeampaa jännitettä (5.15 - 5.35V)"

        Täysin suojapiiritön litium teknilogiaa oleva akku räjähtävää tai syttyy tuli- kipinäsoihduksi jos sen napojen yli asettaa hieman yli 4.2V (eräät kehittyneemmät litium akut toimivat 4.25V:lla).

        Hyvällä suojapiirillä varustettu litum akku ei lataudu laninkaan jos sen napojen yli asettaa hieman yli 4.2V.


      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tästä on poistettu viesti sääntöjen vastaisena.

        Niin, siellähän se sanotaan:

        ...'I have not seen any scientific controlled studies. The difference would probably be very small.'...

        Eli ei ole tieteellistä näyttöä asiasta.

        Odotamme kaikki edelleen linkkejä:

        1) virallisia laitenvalmistajan omilla sivuilla oleviin manuaaleihin jota osoittavat näin

        2) softaan jolla rajoitetaan lataus 80% asti

        Jonka lisäksi totean edelleen että mm. näissä uusissa laajarunkolentokoneissa on myös tällaiset akustot, ja minulla on tietyistä syistä näiden GOM minun älypuhelimessani, jossa ei myöskään puhuta mitään tällaista.

        Jos se siis koskisi autoja, niin sittenhän se koskisi mtös lentokoneita, eikös?

        Vai kysytkö aina ennen matkalle lähtöä lentokapteenilta että 'onko akut ladattu 80% vai 100%?'. Kysytkö?

        Suostutko matkustamaan lentokoneella jonka akut on varattu vain 80%? Suostutko?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin, siellähän se sanotaan:

        ...'I have not seen any scientific controlled studies. The difference would probably be very small.'...

        Eli ei ole tieteellistä näyttöä asiasta.

        Odotamme kaikki edelleen linkkejä:

        1) virallisia laitenvalmistajan omilla sivuilla oleviin manuaaleihin jota osoittavat näin

        2) softaan jolla rajoitetaan lataus 80% asti

        Jonka lisäksi totean edelleen että mm. näissä uusissa laajarunkolentokoneissa on myös tällaiset akustot, ja minulla on tietyistä syistä näiden GOM minun älypuhelimessani, jossa ei myöskään puhuta mitään tällaista.

        Jos se siis koskisi autoja, niin sittenhän se koskisi mtös lentokoneita, eikös?

        Vai kysytkö aina ennen matkalle lähtöä lentokapteenilta että 'onko akut ladattu 80% vai 100%?'. Kysytkö?

        Suostutko matkustamaan lentokoneella jonka akut on varattu vain 80%? Suostutko?

        Eikä sanota:D


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikä sanota:D

        Ensinnäkin tämä(kään) linkki ei ole laitevalmistajan sivulle, eikä mihinkään viralliseen ohjeistukseen.

        Tässä linkissä ei sanota noin. Siinä foorumi-linkissä joka poistettu sanottiin näin.

        Tässä linkissä sanotaan mm. v. 2014 olleen tällainen suositus, ja tässä kuluneen 6 vuden aikana on akkutekniikka kehittynyt.

        Sitten sanotaan että:

        ...'Historical data from Tesla’s current battery packs show about 5% capacity degradation after 50,000 miles (80,000 km) and the capacity levels off for about 150,000 more miles before coming close to hitting 90% capacity.'...

        Mikä on ihan sama mikä tapahtui minun läppärillä, eli 5 vuoden käytön jälkeen akun varauksesta (kapasiteetista) postui 5%.

        Jos siis Teslan autolla ajaa 20.000 km/v, niin 4 vuoden aikana siitä putoaa tuo 5%.

        Sitten kun ajaa 240.000km lisää, eli 12 vuotta, niin putoaa toiset 5%, ja akun varauskyky on 90%.

        Eli ei ole tieteellistä näyttöä asiasta.

        Odotamme kaikki edelleen linkkejä:

        1) virallisia laitenvalmistajan omilla sivuilla oleviin manuaaleihin jota osoittavat näin

        2) softaan jolla rajoitetaan lataus 80% asti


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ensinnäkin tämä(kään) linkki ei ole laitevalmistajan sivulle, eikä mihinkään viralliseen ohjeistukseen.

        Tässä linkissä ei sanota noin. Siinä foorumi-linkissä joka poistettu sanottiin näin.

        Tässä linkissä sanotaan mm. v. 2014 olleen tällainen suositus, ja tässä kuluneen 6 vuden aikana on akkutekniikka kehittynyt.

        Sitten sanotaan että:

        ...'Historical data from Tesla’s current battery packs show about 5% capacity degradation after 50,000 miles (80,000 km) and the capacity levels off for about 150,000 more miles before coming close to hitting 90% capacity.'...

        Mikä on ihan sama mikä tapahtui minun läppärillä, eli 5 vuoden käytön jälkeen akun varauksesta (kapasiteetista) postui 5%.

        Jos siis Teslan autolla ajaa 20.000 km/v, niin 4 vuoden aikana siitä putoaa tuo 5%.

        Sitten kun ajaa 240.000km lisää, eli 12 vuotta, niin putoaa toiset 5%, ja akun varauskyky on 90%.

        Eli ei ole tieteellistä näyttöä asiasta.

        Odotamme kaikki edelleen linkkejä:

        1) virallisia laitenvalmistajan omilla sivuilla oleviin manuaaleihin jota osoittavat näin

        2) softaan jolla rajoitetaan lataus 80% asti

        Eikä sanottu yhtään mitään:D


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikä sanottu yhtään mitään:D

        Niin, aivan oikein, ei ole sanottu ja tehty yhtään mitään koskien linkkejä:

        1) virallisia laitenvalmistajan omilla sivuilla oleviin manuaaleihin jota osoittavat näin

        2) softaan jolla rajoitetaan lataus 80% asti


      • Anonyymi

      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuolla 80% inttäjällä on varmaankin inhoPhone, niissä on ko 80 % latausmahdollisuus ... näennäisesti, mikä se prosetti todellisuudessa on sitä ei kukaan tiedä, mutta numerot ovat 8 ja 0.

        Litium akkujen kulumiseen vaikuttaa suuresti sellaisten latauskertojen määrä jolloin akku ladataan lähes tyhjästä aivan täyteen. Tuo varauskapasiteetin mikromanageeraaminen on siihen verrattuna ehkä yhden prosentin hyöty, ja erittäin merkittävä käytettävyyden heikennys koska 5000 mAh akku onkin vain 4000 mAh akku.

        Kyllä, juuri tätä samaa tässä on yritetty selittää eli:

        'Litium akkujen kulumiseen vaikuttaa suuresti sellaisten latauskertojen määrä jolloin akku ladataan lähes tyhjästä aivan täyteen. '

        Eli siis Li-Ion akku rasittuu fyyisesti enemmän mitä tyhjemmästä sitä lähdetään lataamaan täyteen.

        Mikäli tosiasia on se, että IPhonessa, - ja siin vain ja ainoastaan IPhonessa - todellakin on tai olisi tällainen asetus jossa latauksen määrän (kapasiteetin) saisi rajoitettua 80%, niin minä ainakin huolestuisin suunnattomasti sen akun valmistuksessa käytettyihin materiaaleihin että laatuun, koska tästä tulee vain mielleyhtymä että IPhonen akut ovat niin halpaa ja ala-arvoista p*aa, että niiden lataaminen 100% saakka kuumentaa akkua normaalia enemmän ja saa näin aikaan kaasujen muodostumisen suljettuun kennostoon jolloin se turpoaa ja räjähtää sytyttäen tulipalon - aivan kuten netistä ja lehdistä on joskus saanut lukea...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "voidaan käyttää himan korkeampaa jännitettä (5.15 - 5.35V)"

        Täysin suojapiiritön litium teknilogiaa oleva akku räjähtävää tai syttyy tuli- kipinäsoihduksi jos sen napojen yli asettaa hieman yli 4.2V (eräät kehittyneemmät litium akut toimivat 4.25V:lla).

        Hyvällä suojapiirillä varustettu litum akku ei lataudu laninkaan jos sen napojen yli asettaa hieman yli 4.2V.

        Aha. Miksi sitten tällaisia älylatureita tehdään, miksi?

        Enkä ole nähnyt vielä ensimmäistäkää kännykän akkua jossa jännite olisi yli tai edes tasan 4V, ja tuo viimeisin älypuhelin mikä minulla on niin sen akun jännite on 3.85V, kun tähän asti kaikki ovat olleet tasan tarkkaan 3.7V.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aha. Miksi sitten tällaisia älylatureita tehdään, miksi?

        Enkä ole nähnyt vielä ensimmäistäkää kännykän akkua jossa jännite olisi yli tai edes tasan 4V, ja tuo viimeisin älypuhelin mikä minulla on niin sen akun jännite on 3.85V, kun tähän asti kaikki ovat olleet tasan tarkkaan 3.7V.

        Älä turhaan vaivaa päätäsi "äly" jutuilla, jos on ubu kysessä, kannattaa vierä huoltoo latautettavaksi, ei se paljoa maksa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä, juuri tätä samaa tässä on yritetty selittää eli:

        'Litium akkujen kulumiseen vaikuttaa suuresti sellaisten latauskertojen määrä jolloin akku ladataan lähes tyhjästä aivan täyteen. '

        Eli siis Li-Ion akku rasittuu fyyisesti enemmän mitä tyhjemmästä sitä lähdetään lataamaan täyteen.

        Mikäli tosiasia on se, että IPhonessa, - ja siin vain ja ainoastaan IPhonessa - todellakin on tai olisi tällainen asetus jossa latauksen määrän (kapasiteetin) saisi rajoitettua 80%, niin minä ainakin huolestuisin suunnattomasti sen akun valmistuksessa käytettyihin materiaaleihin että laatuun, koska tästä tulee vain mielleyhtymä että IPhonen akut ovat niin halpaa ja ala-arvoista p*aa, että niiden lataaminen 100% saakka kuumentaa akkua normaalia enemmän ja saa näin aikaan kaasujen muodostumisen suljettuun kennostoon jolloin se turpoaa ja räjähtää sytyttäen tulipalon - aivan kuten netistä ja lehdistä on joskus saanut lukea...

        Se että pitää kapulan "koko ajan latauksessa" joka tarkoittaa että kapula on yhteydessä laturiin, eli kapulassa oleva latauksen ohjaus säätää milloin akkua ladataan, käsittääkseni kuluttaa akkua vähemmän verrattuna siihen että varausta yritetään pitää jossakin 80%:n tietämillä jolloin noin 1/5 elektrolyysistä on sitoutumatonta ja voi vapaasti syövyttää/oksidoida elementtejä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä, juuri tätä samaa tässä on yritetty selittää eli:

        'Litium akkujen kulumiseen vaikuttaa suuresti sellaisten latauskertojen määrä jolloin akku ladataan lähes tyhjästä aivan täyteen. '

        Eli siis Li-Ion akku rasittuu fyyisesti enemmän mitä tyhjemmästä sitä lähdetään lataamaan täyteen.

        Mikäli tosiasia on se, että IPhonessa, - ja siin vain ja ainoastaan IPhonessa - todellakin on tai olisi tällainen asetus jossa latauksen määrän (kapasiteetin) saisi rajoitettua 80%, niin minä ainakin huolestuisin suunnattomasti sen akun valmistuksessa käytettyihin materiaaleihin että laatuun, koska tästä tulee vain mielleyhtymä että IPhonen akut ovat niin halpaa ja ala-arvoista p*aa, että niiden lataaminen 100% saakka kuumentaa akkua normaalia enemmän ja saa näin aikaan kaasujen muodostumisen suljettuun kennostoon jolloin se turpoaa ja räjähtää sytyttäen tulipalon - aivan kuten netistä ja lehdistä on joskus saanut lukea...

        Ei huolestua vaan nimenomaan kiittää että valmistaja koittaa pidentää akun elinikää. Sitä se Teslakin tekee kun akut maksaa paljon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei huolestua vaan nimenomaan kiittää että valmistaja koittaa pidentää akun elinikää. Sitä se Teslakin tekee kun akut maksaa paljon.

        Tesla on muuttanut latausparametrejä siten että latausvirtaa pienennettiin eli lataaminen kestää pitempään ja siten ettei akkuja ladata aivan täyteen eli maksimiajomatka väheni. Tämä tehtiin vähän reilu vuosi sitten "varmuuden vuoksi" koska liian monta Teslaa oli leimahtanut soihduksi: https://www.theverge.com/2019/5/16/18627746/tesla-fire-battery-software-update-model-s-x

        Tesla hankkii Li-Ion akuja joissa ei ole suojapiiriä ja sitten lisää itsekeksimänsä suojapiirin akustoon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä, juuri tätä samaa tässä on yritetty selittää eli:

        'Litium akkujen kulumiseen vaikuttaa suuresti sellaisten latauskertojen määrä jolloin akku ladataan lähes tyhjästä aivan täyteen. '

        Eli siis Li-Ion akku rasittuu fyyisesti enemmän mitä tyhjemmästä sitä lähdetään lataamaan täyteen.

        Mikäli tosiasia on se, että IPhonessa, - ja siin vain ja ainoastaan IPhonessa - todellakin on tai olisi tällainen asetus jossa latauksen määrän (kapasiteetin) saisi rajoitettua 80%, niin minä ainakin huolestuisin suunnattomasti sen akun valmistuksessa käytettyihin materiaaleihin että laatuun, koska tästä tulee vain mielleyhtymä että IPhonen akut ovat niin halpaa ja ala-arvoista p*aa, että niiden lataaminen 100% saakka kuumentaa akkua normaalia enemmän ja saa näin aikaan kaasujen muodostumisen suljettuun kennostoon jolloin se turpoaa ja räjähtää sytyttäen tulipalon - aivan kuten netistä ja lehdistä on joskus saanut lukea...

        "Eli siis Li-Ion akku rasittuu fyyisesti enemmän mitä tyhjemmästä sitä lähdetään lataamaan täyteen."

        Kyllä. Toisella sijalla litium (ja muidenkin) akkujen vahentajana on pikalataus, mitä suremmalla virralla akkuja ladataan sen korkeammaksi nousee akun lämpötila ja korkea lämpötila on erityisen vanhentavaa litium tekniikoilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tesla on muuttanut latausparametrejä siten että latausvirtaa pienennettiin eli lataaminen kestää pitempään ja siten ettei akkuja ladata aivan täyteen eli maksimiajomatka väheni. Tämä tehtiin vähän reilu vuosi sitten "varmuuden vuoksi" koska liian monta Teslaa oli leimahtanut soihduksi: https://www.theverge.com/2019/5/16/18627746/tesla-fire-battery-software-update-model-s-x

        Tesla hankkii Li-Ion akuja joissa ei ole suojapiiriä ja sitten lisää itsekeksimänsä suojapiirin akustoon.

        Väärin. Samanlainen asetus on olemassa monissa tablettimissa ja sähköpyörän akuissa juurikin siksi että kuluttajan ei tarvitsisi uusia akkua niin usein.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se että pitää kapulan "koko ajan latauksessa" joka tarkoittaa että kapula on yhteydessä laturiin, eli kapulassa oleva latauksen ohjaus säätää milloin akkua ladataan, käsittääkseni kuluttaa akkua vähemmän verrattuna siihen että varausta yritetään pitää jossakin 80%:n tietämillä jolloin noin 1/5 elektrolyysistä on sitoutumatonta ja voi vapaasti syövyttää/oksidoida elementtejä.

        Aivan oikein! Hyvä että joku muukin täällä ymmärtää!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tesla on muuttanut latausparametrejä siten että latausvirtaa pienennettiin eli lataaminen kestää pitempään ja siten ettei akkuja ladata aivan täyteen eli maksimiajomatka väheni. Tämä tehtiin vähän reilu vuosi sitten "varmuuden vuoksi" koska liian monta Teslaa oli leimahtanut soihduksi: https://www.theverge.com/2019/5/16/18627746/tesla-fire-battery-software-update-model-s-x

        Tesla hankkii Li-Ion akuja joissa ei ole suojapiiriä ja sitten lisää itsekeksimänsä suojapiirin akustoon.

        Joo, tämän tapahtunne voin hyvin uskoa koska tapahtumapaikkana oli HOng Kong, ja jokainen joka siellä kesällä on käynyt niin tiettä että kuinka kuuma siellä on, ja auton, vieläpä mustan, kun jättää tällaiseen paikkaan latautumaan niin tottakai siinä kennot paisuu ja paineistuu ja räjähtää.

        Tuossa ei sanotaan juuri niin että latausvirta säätyy akuston lämpötilan mukaan jotta saadaan optimaalinen lataus, tosin ajan kustannuksella.

        Uskon että viileämmällä n. 20 asteen C säällä akku latautuu nopeammin kuin Hong Kongin 50 asteen C helteellä...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aha. Miksi sitten tällaisia älylatureita tehdään, miksi?

        Enkä ole nähnyt vielä ensimmäistäkää kännykän akkua jossa jännite olisi yli tai edes tasan 4V, ja tuo viimeisin älypuhelin mikä minulla on niin sen akun jännite on 3.85V, kun tähän asti kaikki ovat olleet tasan tarkkaan 3.7V.

        "Enkä ole nähnyt vielä ensimmäistäkää kännykän akkua jossa jännite olisi yli tai edes tasan 4V,"

        Aivan ustomatontä inttämistä. Nämä asiat eivät ole mielipidekysymyksiä. Toivon hartaasti etten joudu tuollaiseen tilaan kun minusta tule wanhus.

        Älypuhelimissa (ja monissa kameroissa, koptereissa, yms härveleissä) käytetään kokolailla poikkeuksetta pussukkaan suljettua Li-Po tekniikkaa olevia akkuja, nimenomaan sitä teknologiaa jonka nimellinen jännite on 3,7 V. Tuo nimellinen arvo on valittu siksi että se on (toiveikkaasti ajatelleen) noin puolilleen varatun Li-Po akun kuormittamaton napajännite. On olemassa muunkin nimellisjännitteen omaavia litium akkuteknologioita mutta ne ovat varsin kalliiita ja siksi hyvin harvinaisia, niille on tietenkin muu latausjännitekin. Jotkin niistä toimivat paremmin kylmässä, jotkin sietävät paremmin kuumuutta, ja joillakin on rajumpi virransyöttökyky. Mutta tuo Li-Po akku jonka nimellisjännite on 3,7 V ja latausjännite 4,2 V kattanee yli 99% ko markkinasegmentistä.

        Po Li-Po akuille, joiden nimellisjännite on 3,7 V, latausjännite on siis 4,2 V ja sitten kun po Li-Po akku on täysin varattu niin sen kuormittamaton napajännite on 4,2 V ja jos akkua ei kuormiteta niin hyvälaatuinen Li-Po akku itsepurkautuu kohtuu rauhallisesti, luokkaa 4 % kuukaudessa, kunhan sitä ei pidetä liian kuumassa tai liian kylmässä.

        Jos po Li-Po akkua lataa sitten että sen napajänniteeksi tulee hitusen yli 4,2 V niin se alkaa ottamaan erittäin suurta virtaa, ja jos laturi jaksaa tyrkätä ko virtaa (ja siis jaksaa pitää Li-Po akun napajännitteen hitusen yli 4,2 V:ssa) niin po Li-Po akusta ulee nopeasti mahtava jouluinen sädetikku tai uudenvuoden tykinjysäys, kummatkin ovat lisäksi myrkyllisiä.

        Perustiedot löytyvät monilta akkuvalmistajien sivuilta, sekä spekseista kuten esim: http://www.farnell.com/datasheets/2369105.pdf (Li-Polymer battery datasheet, 3,7 V / 2000 mAh).


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo, tämän tapahtunne voin hyvin uskoa koska tapahtumapaikkana oli HOng Kong, ja jokainen joka siellä kesällä on käynyt niin tiettä että kuinka kuuma siellä on, ja auton, vieläpä mustan, kun jättää tällaiseen paikkaan latautumaan niin tottakai siinä kennot paisuu ja paineistuu ja räjähtää.

        Tuossa ei sanotaan juuri niin että latausvirta säätyy akuston lämpötilan mukaan jotta saadaan optimaalinen lataus, tosin ajan kustannuksella.

        Uskon että viileämmällä n. 20 asteen C säällä akku latautuu nopeammin kuin Hong Kongin 50 asteen C helteellä...

        Telslat ovat muuttuneet ilotulitteiksi huolestuttavan usein, ja eri puolilla maailmaa: https://en.wikipedia.org/wiki/Plug-in_electric_vehicle_fire_incidents#Tesla_Model_S,_3,_X,_Y


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Telslat ovat muuttuneet ilotulitteiksi huolestuttavan usein, ja eri puolilla maailmaa: https://en.wikipedia.org/wiki/Plug-in_electric_vehicle_fire_incidents#Tesla_Model_S,_3,_X,_Y

        Vähän siivottua Google käännöstä:

        15. elokuuta 2016 uusi Tesla Model S 90D syttyi spontaanisti kampanjademossa Biarritzissa, Ranskassa. Äkillisen kovan melun jälkeen, infokesus antoi kuljettajalle varoituksen latausongelmasta. Teslan matkustajana oleen Teslan työntekijän antamien ohjeiden mukaisesti kuljettaja ajoi sivuun ja kaikki kolme matkustajaa poistui turvallisesti ajoneuvosta. Hetkiä myöhemmin ajoneuvo alkoi roihuta ja vaikka palomiehet saapuivat nopeasti, tulipalo tuhosi ajoneuvon kokonaan 5 minuutissa. Tesla päätteli myöhemmin, että kyseisellä ajoneuvolla oli pultattu sähköliitäntä, jonka robotti olisi normaalisti kiristänyt, mutta jonka tässä tapauksessa ihminen oli kiristänyt väärin, aiheuttaen tulipalon. (haha).

        25. elokuuta 2017 Model X: n kuljettaja menetti ajoneuvonsa hallinnan, joka meni pengerryksen yli ja iskeityi autotalliin Lake Forestissa Kaliforniassa, aiheuttaen tulipalon joka vahingoitti autoa ja rakennusta. NTSB ilmoitti, että seurauksena ollutta akkupaloa tutkitaan.

        8. toukokuuta 2018 18-vuotias menetti Tesla Model S: n hallinnan ajon aikana 116 mph nopeudella 30 mph: n vyöhykkeellä, osuen reunakiveykseen, siten seinään, ja reunakiveykseen ja valopylvääseen, aiheuttaen akun syttymisen. Autoa oli raporttien mukaan muokatu rajoittamaan huippunopeus arvoon 85 mph. Kuljettaja ja matkustaja kuolivat onnettomuudessa ja sitä seuranneessa tulipalossa. Akku syttyi uudestaan ??kaksi kertaa, palomiesten tarvitsi siis sammuttaa palavan akusto kolme kertaa. Vastauksena tähän onnettomuuteen Tesla jakeli (Teslojen käyttäjille) ihan ilmaisen laiteohjelmistopäivityksen jonka avulla huippunopeus voidaan rajoittaa 50-90 mph: ksi, tämä jalo ele oli tarkoitettu kunnioitukseksi kuolleelle kuljettajalle.

        10. toukokuuta 2018 Tesla S syttyi palamaan osuessaan suojakiskoon Sveitsin A2-moottoritielle Monte Cenerillä, Luganon ja Bellinzonan välissä, tappaen 48-vuotiaan saksalaisen kuljettajan.

        Los Angelesin kadulla olleet jalankulkijat ilmoittivat 16. kesäkuuta 2018 Tesla Model S: n kuljettajalle, että hänen ajoneuvostaan ??tuli savua. Kuljettaja ohjasi ajoneuvon sivuun ja poistui siitä turvallisesti, sitten liekit alkoivat liehua Teslan alta. Palomiehet sammuttivat nopeasti tulipalon, joka jätti matkustamoon pahat jäljet. Kansallinen liikenneturvallisuuslautakunta ilmoitti myöhemmin että he seuraavat Teslan tulipalotutkimusta saadakseen lisätietoja akkukäyttöisten ajoneuvojen tulipaloista, kun taas NHTSA ilmoitti keräävänsä tietoja tapahtumasta ja ryhtyvän toimiin tarpeen mukaan.

        8. helmikuuta 2019 Tesla Model S syttyi tuleen yksityisessä autotallissa Pittsburghissa. Kaksi kuukautta myöhemmin, 8. huhtikuuta, se syttyi jälleen tuleen tutkimuksen aikana.

        24. helmikuuta 2019 puuhun törmännyt Tesla Model S räjähti liekkeihin ja poltti kuljettajansa tunnistamattomaksi sunnuntai-iltana Flamingo Road:lla, Davie:ssa Florida:ssa, ja syttyi sitten toistuvasti tuleen, kun auto oli viety poliisin käyttämälle varastointialueelle.

        Myös 24. helmikuuta 2019, Tesla Model X muuttui poroksi tulessa, keskellä jäätynyttä Champlainjärveä.

        21. huhtikuuta 2019 Tesla Model S räjähti maanalaisessa autotallissa Shanghaissa, Kiinassa. Tulipalo vaurioitti viittä muuta autoa.

        4. toukokuuta 2019 Tesla Model S, joka ei ei ollut kytkettynä lataukseen, alkoi savuttaman oikean takarenkaan tienoolla.

        13. toukokuuta 2019 Tesla Model S, syttyi tuleen, pysäköityneenä Hongkongissa.

        1. kesäkuuta 2019 Tesla Model S paloi poroksi ollessaan SuperCharger:issa Belgiassa.

        10. elokuuta 2019 Tesla Model 3 törmäsi kuorma-autoon suurten nopeuksien tiellä Moskovassa Venäjällä, ja paloi myöhemmin poroksi.

        12. marraskuuta 2019 Tesla Model X vuodelta 2017 räjähti liekkiin latauksen aikana, ajoneuvo tuhoutui täysin Chesterissä, Englannissa.

        ... Ja sitten alkoi Teslan tekemät rajoitukset latausvirtaan ja latauskapasiteettin alkoivat vähäntämään näitä ilotulituksia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vähän siivottua Google käännöstä:

        15. elokuuta 2016 uusi Tesla Model S 90D syttyi spontaanisti kampanjademossa Biarritzissa, Ranskassa. Äkillisen kovan melun jälkeen, infokesus antoi kuljettajalle varoituksen latausongelmasta. Teslan matkustajana oleen Teslan työntekijän antamien ohjeiden mukaisesti kuljettaja ajoi sivuun ja kaikki kolme matkustajaa poistui turvallisesti ajoneuvosta. Hetkiä myöhemmin ajoneuvo alkoi roihuta ja vaikka palomiehet saapuivat nopeasti, tulipalo tuhosi ajoneuvon kokonaan 5 minuutissa. Tesla päätteli myöhemmin, että kyseisellä ajoneuvolla oli pultattu sähköliitäntä, jonka robotti olisi normaalisti kiristänyt, mutta jonka tässä tapauksessa ihminen oli kiristänyt väärin, aiheuttaen tulipalon. (haha).

        25. elokuuta 2017 Model X: n kuljettaja menetti ajoneuvonsa hallinnan, joka meni pengerryksen yli ja iskeityi autotalliin Lake Forestissa Kaliforniassa, aiheuttaen tulipalon joka vahingoitti autoa ja rakennusta. NTSB ilmoitti, että seurauksena ollutta akkupaloa tutkitaan.

        8. toukokuuta 2018 18-vuotias menetti Tesla Model S: n hallinnan ajon aikana 116 mph nopeudella 30 mph: n vyöhykkeellä, osuen reunakiveykseen, siten seinään, ja reunakiveykseen ja valopylvääseen, aiheuttaen akun syttymisen. Autoa oli raporttien mukaan muokatu rajoittamaan huippunopeus arvoon 85 mph. Kuljettaja ja matkustaja kuolivat onnettomuudessa ja sitä seuranneessa tulipalossa. Akku syttyi uudestaan ??kaksi kertaa, palomiesten tarvitsi siis sammuttaa palavan akusto kolme kertaa. Vastauksena tähän onnettomuuteen Tesla jakeli (Teslojen käyttäjille) ihan ilmaisen laiteohjelmistopäivityksen jonka avulla huippunopeus voidaan rajoittaa 50-90 mph: ksi, tämä jalo ele oli tarkoitettu kunnioitukseksi kuolleelle kuljettajalle.

        10. toukokuuta 2018 Tesla S syttyi palamaan osuessaan suojakiskoon Sveitsin A2-moottoritielle Monte Cenerillä, Luganon ja Bellinzonan välissä, tappaen 48-vuotiaan saksalaisen kuljettajan.

        Los Angelesin kadulla olleet jalankulkijat ilmoittivat 16. kesäkuuta 2018 Tesla Model S: n kuljettajalle, että hänen ajoneuvostaan ??tuli savua. Kuljettaja ohjasi ajoneuvon sivuun ja poistui siitä turvallisesti, sitten liekit alkoivat liehua Teslan alta. Palomiehet sammuttivat nopeasti tulipalon, joka jätti matkustamoon pahat jäljet. Kansallinen liikenneturvallisuuslautakunta ilmoitti myöhemmin että he seuraavat Teslan tulipalotutkimusta saadakseen lisätietoja akkukäyttöisten ajoneuvojen tulipaloista, kun taas NHTSA ilmoitti keräävänsä tietoja tapahtumasta ja ryhtyvän toimiin tarpeen mukaan.

        8. helmikuuta 2019 Tesla Model S syttyi tuleen yksityisessä autotallissa Pittsburghissa. Kaksi kuukautta myöhemmin, 8. huhtikuuta, se syttyi jälleen tuleen tutkimuksen aikana.

        24. helmikuuta 2019 puuhun törmännyt Tesla Model S räjähti liekkeihin ja poltti kuljettajansa tunnistamattomaksi sunnuntai-iltana Flamingo Road:lla, Davie:ssa Florida:ssa, ja syttyi sitten toistuvasti tuleen, kun auto oli viety poliisin käyttämälle varastointialueelle.

        Myös 24. helmikuuta 2019, Tesla Model X muuttui poroksi tulessa, keskellä jäätynyttä Champlainjärveä.

        21. huhtikuuta 2019 Tesla Model S räjähti maanalaisessa autotallissa Shanghaissa, Kiinassa. Tulipalo vaurioitti viittä muuta autoa.

        4. toukokuuta 2019 Tesla Model S, joka ei ei ollut kytkettynä lataukseen, alkoi savuttaman oikean takarenkaan tienoolla.

        13. toukokuuta 2019 Tesla Model S, syttyi tuleen, pysäköityneenä Hongkongissa.

        1. kesäkuuta 2019 Tesla Model S paloi poroksi ollessaan SuperCharger:issa Belgiassa.

        10. elokuuta 2019 Tesla Model 3 törmäsi kuorma-autoon suurten nopeuksien tiellä Moskovassa Venäjällä, ja paloi myöhemmin poroksi.

        12. marraskuuta 2019 Tesla Model X vuodelta 2017 räjähti liekkiin latauksen aikana, ajoneuvo tuhoutui täysin Chesterissä, Englannissa.

        ... Ja sitten alkoi Teslan tekemät rajoitukset latausvirtaan ja latauskapasiteettin alkoivat vähäntämään näitä ilotulituksia.

        Niin, tuossa on kyse useista erilaisista tapauksista joissa suuressa osassa ei ole mitään tekemistä akun latauksen kanssa, kuten siinä ei myöskään mainita että mikä akun kapasiteetti.

        Edelleen, tässä ketujussa on ollut kyse vain L Ä P P Ä R I N akun eliniän pidentämisestä eikä tällaisista teollisuuden S U U R T E H O A K U I S T A.

        Enisnnäkin, kuten myytimurtajissakin todistettiin, niin akkukennoston tuhoaminen jätepuristimella sytyttää sen tuleen tai räjäyttää sen, mikä siis voi tapahtua tilanteessa kun sähköautolla joutuu onnettomuuteen.

        Kuten todettua, niin sen Hong Kongin tapauksen jälkeen Tesla todellakin muutti latausjärjestelmiä siten että se monitoroi koko ajan akun lämpötilaa jotta se ei kuumene liikaa ja räjähdä tai syty tuleen latauksen ainakana.

        Kyllä, tämä on totuus näiden suurtehoakkujen kanssa kuten jo aimminkin sanottu, että ne ovat erikoistapauksia.

        Edelleen odotamme linkkejä laitevalmistajan omilla sivuilla olevaan:

        1) manuaaliin joissa todetaan että LÄPPÄRIN akku kannattaa ladata vain 80% asti.

        2) ohjelmistoon joka rajoittaa LÄPPÄRIN akun latautumisen 80% asti

        Sekä odotamme vastausta kysymyksiin:

        1) kysytkö matkalle lähdössä lentokapteenilta että onko akut ladattu 80% vai 100%? Kysytkö?

        2) suostutko matkustamaan lentokoneessa jonka akut on ladattu 80% asti? Suostutko?

        Odotamme siis yhä EDELLEEN linkkejä laitevalmistajan VIRALLISTA dokumentaatiota ja muuta NÄYTTÖÄ asiaan laitevalmistajan OMILTA SIVUILTA, että VASTAUSTA tuohon lentokonekysymykseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Enkä ole nähnyt vielä ensimmäistäkää kännykän akkua jossa jännite olisi yli tai edes tasan 4V,"

        Aivan ustomatontä inttämistä. Nämä asiat eivät ole mielipidekysymyksiä. Toivon hartaasti etten joudu tuollaiseen tilaan kun minusta tule wanhus.

        Älypuhelimissa (ja monissa kameroissa, koptereissa, yms härveleissä) käytetään kokolailla poikkeuksetta pussukkaan suljettua Li-Po tekniikkaa olevia akkuja, nimenomaan sitä teknologiaa jonka nimellinen jännite on 3,7 V. Tuo nimellinen arvo on valittu siksi että se on (toiveikkaasti ajatelleen) noin puolilleen varatun Li-Po akun kuormittamaton napajännite. On olemassa muunkin nimellisjännitteen omaavia litium akkuteknologioita mutta ne ovat varsin kalliiita ja siksi hyvin harvinaisia, niille on tietenkin muu latausjännitekin. Jotkin niistä toimivat paremmin kylmässä, jotkin sietävät paremmin kuumuutta, ja joillakin on rajumpi virransyöttökyky. Mutta tuo Li-Po akku jonka nimellisjännite on 3,7 V ja latausjännite 4,2 V kattanee yli 99% ko markkinasegmentistä.

        Po Li-Po akuille, joiden nimellisjännite on 3,7 V, latausjännite on siis 4,2 V ja sitten kun po Li-Po akku on täysin varattu niin sen kuormittamaton napajännite on 4,2 V ja jos akkua ei kuormiteta niin hyvälaatuinen Li-Po akku itsepurkautuu kohtuu rauhallisesti, luokkaa 4 % kuukaudessa, kunhan sitä ei pidetä liian kuumassa tai liian kylmässä.

        Jos po Li-Po akkua lataa sitten että sen napajänniteeksi tulee hitusen yli 4,2 V niin se alkaa ottamaan erittäin suurta virtaa, ja jos laturi jaksaa tyrkätä ko virtaa (ja siis jaksaa pitää Li-Po akun napajännitteen hitusen yli 4,2 V:ssa) niin po Li-Po akusta ulee nopeasti mahtava jouluinen sädetikku tai uudenvuoden tykinjysäys, kummatkin ovat lisäksi myrkyllisiä.

        Perustiedot löytyvät monilta akkuvalmistajien sivuilta, sekä spekseista kuten esim: http://www.farnell.com/datasheets/2369105.pdf (Li-Polymer battery datasheet, 3,7 V / 2000 mAh).

        Tässä ei ole ollut kysymys Li-Po akuista vaan Li-ion akuista, mikä on eri asia.

        L-Po akkujen kanssa on ollut jos monenmoisia ongelmia niin vähempä niitä näköjään käytetään, ja itse olen nähnyt tällaisen vain yhdessä ulkomailta ostetussa pienessä digikamerassa, jossa akku räjähtää jos sen lataa usb-portin kautta eikä omalla laturilla, koska vain siinä laturissa on seuranta että koska se akku on täynnä. Tätä ei oltu rakennettu kameran sisään, vaan laturiin, joten usb-portin kautta lataaminen muutti kaverin ostaman kameran pallokalaksi kun akku paisui usb-portin latauksen kautta. Onneksi huomasi ennen kuin räjähti ja huone paloi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Väärin. Samanlainen asetus on olemassa monissa tablettimissa ja sähköpyörän akuissa juurikin siksi että kuluttajan ei tarvitsisi uusia akkua niin usein.

        Niin, linkkejä laitevalmistajan sivuilla olevaan materiaaliin tässä on jo monta päivää odoteltu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tässä ei ole ollut kysymys Li-Po akuista vaan Li-ion akuista, mikä on eri asia.

        L-Po akkujen kanssa on ollut jos monenmoisia ongelmia niin vähempä niitä näköjään käytetään, ja itse olen nähnyt tällaisen vain yhdessä ulkomailta ostetussa pienessä digikamerassa, jossa akku räjähtää jos sen lataa usb-portin kautta eikä omalla laturilla, koska vain siinä laturissa on seuranta että koska se akku on täynnä. Tätä ei oltu rakennettu kameran sisään, vaan laturiin, joten usb-portin kautta lataaminen muutti kaverin ostaman kameran pallokalaksi kun akku paisui usb-portin latauksen kautta. Onneksi huomasi ennen kuin räjähti ja huone paloi.

        "Tässä ei ole ollut kysymys Li-Po akuista vaan Li-ion akuista, mikä on eri asia."

        Wanhus selitti että: ""Enkä ole nähnyt vielä ensimmäistäkää kännykän akkua jossa jännite olisi yli tai edes tasan 4V,"

        Vastasin wanhuksen viestiin, älypuhelimissa on ollut jo noin 10 vuoden ajan poikkeuksetta pussiin suljetu Li-Po akku. Sitä ennen, kun oli kapuloita jossa oli käyttäjän vaihdettavissa oleva akku, niin se oli Li-Ion.

        Mutta Li-Po ja Li-Ion ero ei ole suuren suuri. Suojapussiin suljettu Li-Po akku paisuu ajan saatossa, metallituubissa oleva Li-Ion akku yleensä sietää paineen kasvun (koska niissä on pikkuruinen varaventtiili).

        Lappareissa on yleensä käytössä suojapiirillä varustetut Li-Ion "sormi"akut, mutta niisä joissa akku ei ole käyttäjän vaihdettavissa se on on suojapussiin sujlettu Li-Po.

        Li-Ion "sormi"akut ovat kuitenkin, niin ikään, samoin lähes poikkeuksetta 3,7 V nimellisjännitteen omavia kuten Li-Po akutkin, ja niiden latausjännite on 4,2 V, ja niissä on kennokohtainen suojapiiri. Erityiskäytöön, kuten sodankäynti, avaruuslaitteet, yms varten on olemassa edistyneempää, paljon kalliimpaa litium akkuteknologiaa.

        Tesloissa on tavalliset Li-Ion "sormi"akut, joissa ei ole akkuvalmistajan suojapiiriä, vaan Tesla rusnaa akkuihin, tai akkusatsiosiin, oman suojapiirikeksintönsä.



      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Tässä ei ole ollut kysymys Li-Po akuista vaan Li-ion akuista, mikä on eri asia."

        Wanhus selitti että: ""Enkä ole nähnyt vielä ensimmäistäkää kännykän akkua jossa jännite olisi yli tai edes tasan 4V,"

        Vastasin wanhuksen viestiin, älypuhelimissa on ollut jo noin 10 vuoden ajan poikkeuksetta pussiin suljetu Li-Po akku. Sitä ennen, kun oli kapuloita jossa oli käyttäjän vaihdettavissa oleva akku, niin se oli Li-Ion.

        Mutta Li-Po ja Li-Ion ero ei ole suuren suuri. Suojapussiin suljettu Li-Po akku paisuu ajan saatossa, metallituubissa oleva Li-Ion akku yleensä sietää paineen kasvun (koska niissä on pikkuruinen varaventtiili).

        Lappareissa on yleensä käytössä suojapiirillä varustetut Li-Ion "sormi"akut, mutta niisä joissa akku ei ole käyttäjän vaihdettavissa se on on suojapussiin sujlettu Li-Po.

        Li-Ion "sormi"akut ovat kuitenkin, niin ikään, samoin lähes poikkeuksetta 3,7 V nimellisjännitteen omavia kuten Li-Po akutkin, ja niiden latausjännite on 4,2 V, ja niissä on kennokohtainen suojapiiri. Erityiskäytöön, kuten sodankäynti, avaruuslaitteet, yms varten on olemassa edistyneempää, paljon kalliimpaa litium akkuteknologiaa.

        Tesloissa on tavalliset Li-Ion "sormi"akut, joissa ei ole akkuvalmistajan suojapiiriä, vaan Tesla rusnaa akkuihin, tai akkusatsiosiin, oman suojapiirikeksintönsä.

        Joo, 10 vuotta vanhoissa puhelimissa on voinut olla Li-Po akkuja, on voinut, kyllä on.

        Sano yksikin suomessa myytävä merkki ja malli matkapuhelimesta, eli tarkemmin, älypuhelimesta jossa on Li-Po akku. sano.


      • Anonyymi
        Kollimaattori kirjoitti:

        https://windowsreport.com/software-stop-battery-charging/

        Valitukset pyydän osoittamaan Lenovolle ja Asukselle, jos eivät tiedä Li-ion -akkutekniikasta mitään.

        Ei, ei tarvitse osoittaa laitevalmistajille yhtään mitään valituksia, ei, ei tarvitse. Olen varma että he osaavat tehdä asiat aivan samalla tavalla kuin Tesla, että läppärin turvapiirit monitoroivat akun lämpötilaa ja kapasiteettia ja asettavat oikean optimaalisen latausvirran.

        Edelleen odotamme linkkejä laitevalmistajan omilla sivuilla olevaan:

        1) manuaaliin joissa todetaan että LÄPPÄRIN akku kannattaa ladata vain 80% asti.

        2) ohjelmistoon joka rajoittaa LÄPPÄRIN akun latautumisen 80% asti

        Sekä odotamme vastausta kysymyksiin:

        1) kysytkö matkalle lähdössä lentokapteenilta että onko akut ladattu 80% vai 100%? Kysytkö?

        2) suostutko matkustamaan lentokoneessa jonka akut on ladattu 80% asti? Suostutko?

        Odotamme siis yhä EDELLEEN linkkejä laitevalmistajan VIRALLISTA dokumentaatiota ja muuta NÄYTTÖÄ asiaan laitevalmistajan OMILTA SIVUILTA, että VASTAUSTA tuohon lentokonekysymykseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo, 10 vuotta vanhoissa puhelimissa on voinut olla Li-Po akkuja, on voinut, kyllä on.

        Sano yksikin suomessa myytävä merkki ja malli matkapuhelimesta, eli tarkemmin, älypuhelimesta jossa on Li-Po akku. sano.

        Li-Ion akkuja oli älypuhelimissa aikojen alussa, silloin kun niissä oli käyttäjän vaihdettavissa oleva akku, ne eivät olleet pyöreitä vaan suorakulmaisia, mutta kovia, metallikuorisia.

        Nykysin ei taida olla sellaisista älypuhelinta lainkaan myynnissä, vaan kaikissa älypuhelimissa on kotelin sisäinen Li-Po akku, ne ovat pussukkan suljettuja akkuja, ja ajan myötä pussukaan hertuu kaasua joten se paisuu, yleensä sillä seurauksella että se pullauttaa kapulan jollakin tavalla auki/rikki.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Li-Ion akkuja oli älypuhelimissa aikojen alussa, silloin kun niissä oli käyttäjän vaihdettavissa oleva akku, ne eivät olleet pyöreitä vaan suorakulmaisia, mutta kovia, metallikuorisia.

        Nykysin ei taida olla sellaisista älypuhelinta lainkaan myynnissä, vaan kaikissa älypuhelimissa on kotelin sisäinen Li-Po akku, ne ovat pussukkan suljettuja akkuja, ja ajan myötä pussukaan hertuu kaasua joten se paisuu, yleensä sillä seurauksella että se pullauttaa kapulan jollakin tavalla auki/rikki.

        Sano yksikin suomessa myytävä merkki ja malli matkapuhelimesta, eli tarkemmin, älypuhelimesta jossa on Li-Po akku. sano.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sano yksikin suomessa myytävä merkki ja malli matkapuhelimesta, eli tarkemmin, älypuhelimesta jossa on Li-Po akku. sano.

        Tässä on yksi monista: https://www.gsmarena.com/samsung_galaxy_s20_fe_5g-10377.php "Battery Type Li-Po 4500 mAh, non-removable". Ja se on tällä hetkellä laajalti saatavilla Suomessa.

        Mutta, kiitos että olit sinnikäs, vaikka tyylisi onkin epämiellyttävän karhea.

        Olin siinä käsityksessä että (lähes) kaikissa älypuhelimissa oli ei-irroitettava akku. Niin ei ole, GSMarenanan Phone Finderin mukaan kolmen viimevuoden aikana julkaistuista älypuhelimissa 25% on sellaisia joissa on irroitettava akku ja ne ovat poikkeuksettta Li-Ion, ja 75% sellaisia joissa on ei-irroitettava ja ne ovat Li-Po (en tosin selanut nitä kaikia läpi).

        Kun akku on käyttäjän irrioitettavissa niin, jos se litium tekniikkaa, niin se on Li-Ion, on kokolailla pakko olla koska tavikselle ei ole hyvä antaa Li-Po pussukka-akkua asenneltavaksi.

        Kun akku on käyttäjälle ei-irrotettava, niin, jos se litium tekniikkaa, niin se ilmeisesti poikkeuksetta on Li-Po koska se on paljon halvempi.

        Nyt meneillään olevaan keskusteluaiheeseen tuo Li-Po ja Li-Ion ero ei ole merkityksellinen. Niiden nimellisjännite on 3,7V ja latausjännite on 4,2V ja ne kummatkin kestävät pitempään kun ne pidetään täydessä latinkissa aina kun mahdollista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tässä on yksi monista: https://www.gsmarena.com/samsung_galaxy_s20_fe_5g-10377.php "Battery Type Li-Po 4500 mAh, non-removable". Ja se on tällä hetkellä laajalti saatavilla Suomessa.

        Mutta, kiitos että olit sinnikäs, vaikka tyylisi onkin epämiellyttävän karhea.

        Olin siinä käsityksessä että (lähes) kaikissa älypuhelimissa oli ei-irroitettava akku. Niin ei ole, GSMarenanan Phone Finderin mukaan kolmen viimevuoden aikana julkaistuista älypuhelimissa 25% on sellaisia joissa on irroitettava akku ja ne ovat poikkeuksettta Li-Ion, ja 75% sellaisia joissa on ei-irroitettava ja ne ovat Li-Po (en tosin selanut nitä kaikia läpi).

        Kun akku on käyttäjän irrioitettavissa niin, jos se litium tekniikkaa, niin se on Li-Ion, on kokolailla pakko olla koska tavikselle ei ole hyvä antaa Li-Po pussukka-akkua asenneltavaksi.

        Kun akku on käyttäjälle ei-irrotettava, niin, jos se litium tekniikkaa, niin se ilmeisesti poikkeuksetta on Li-Po koska se on paljon halvempi.

        Nyt meneillään olevaan keskusteluaiheeseen tuo Li-Po ja Li-Ion ero ei ole merkityksellinen. Niiden nimellisjännite on 3,7V ja latausjännite on 4,2V ja ne kummatkin kestävät pitempään kun ne pidetään täydessä latinkissa aina kun mahdollista.

        Ok, nyt uskon että on todellakin edellen Li-Po akkuja käytössä kun tämä on oikeaksi todistettu, nyt uskon, vaikka täytyy myöntää että en todellakaan olisi uskonut että niitä enää käytetään mutta, noh, näköjään näin on.

        Tämä ketju tässä nyt on rönsyillyt ja todella pahasti, joten palataan nyt taas takaisin ihan alkuperäiseen aiheeseen ja todetaan että,

        Edelleen odotamme linkkejä laitevalmistajan omilla sivuilla olevaan:

        1) manuaaliin joissa todetaan että LÄPPÄRIN akku kannattaa ladata vain 80% asti.

        2) ohjelmistoon joka rajoittaa LÄPPÄRIN akun latautumisen 80% asti

        Sekä odotamme vastausta kysymyksiin:

        1) kysytkö matkalle lähdössä lentokapteenilta että onko lentokoneen akut ladattu 80% vai 100%? Kysytkö?

        2) suostutko matkustamaan lentokoneessa jonka akut on ladattu vain 80% asti? Suostutko?

        Odotamme siis yhä EDELLEEN linkkejä laitevalmistajan VIRALLISTA dokumentaatiota ja muuta NÄYTTÖÄ asiaan laitevalmistajan OMILTA SIVUILTA, että VASTAUSTA tuohon lentokonekysymykseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tässä on yksi monista: https://www.gsmarena.com/samsung_galaxy_s20_fe_5g-10377.php "Battery Type Li-Po 4500 mAh, non-removable". Ja se on tällä hetkellä laajalti saatavilla Suomessa.

        Mutta, kiitos että olit sinnikäs, vaikka tyylisi onkin epämiellyttävän karhea.

        Olin siinä käsityksessä että (lähes) kaikissa älypuhelimissa oli ei-irroitettava akku. Niin ei ole, GSMarenanan Phone Finderin mukaan kolmen viimevuoden aikana julkaistuista älypuhelimissa 25% on sellaisia joissa on irroitettava akku ja ne ovat poikkeuksettta Li-Ion, ja 75% sellaisia joissa on ei-irroitettava ja ne ovat Li-Po (en tosin selanut nitä kaikia läpi).

        Kun akku on käyttäjän irrioitettavissa niin, jos se litium tekniikkaa, niin se on Li-Ion, on kokolailla pakko olla koska tavikselle ei ole hyvä antaa Li-Po pussukka-akkua asenneltavaksi.

        Kun akku on käyttäjälle ei-irrotettava, niin, jos se litium tekniikkaa, niin se ilmeisesti poikkeuksetta on Li-Po koska se on paljon halvempi.

        Nyt meneillään olevaan keskusteluaiheeseen tuo Li-Po ja Li-Ion ero ei ole merkityksellinen. Niiden nimellisjännite on 3,7V ja latausjännite on 4,2V ja ne kummatkin kestävät pitempään kun ne pidetään täydessä latinkissa aina kun mahdollista.

        Kommentoin vielä lyhyesti, vaikka siitä tuskin mitään hyötyä ainakaan on:

        ...'Mutta, kiitos että olit sinnikäs, vaikka tyylisi onkin epämiellyttävän karhea. '..

        Olen toiminut tuotekehitys- ja projektipäällikkönä useissa eri firmoissa ja -yhteyksissä, ja pakko myöntää että asiat eivät mene eteenpäin juuri tällaisten mutuilujen kanssa, vaan aina on pakko olla joku joka on - tarpeen niin vaatiessa - ...'sinnikäs ja tyyliltään epämiellyttävän karhea'...

        Ja kiitos itsellesi, opit varmaan että hyvällä tiedonkeruulla pääsee pitkälle ja saa näyttäviä tuloksia aikaan. Toivottavastiolet korkeakoulussa, ja jos et ole niin kannattaa mennä. Hyville tutkimus- ja tuotekehitysihmisille kyllä on hommia tarjolla kunhan hoitaa hommati eikä mutuile, niin pääsee samalla pitkälle...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tässä on yksi monista: https://www.gsmarena.com/samsung_galaxy_s20_fe_5g-10377.php "Battery Type Li-Po 4500 mAh, non-removable". Ja se on tällä hetkellä laajalti saatavilla Suomessa.

        Mutta, kiitos että olit sinnikäs, vaikka tyylisi onkin epämiellyttävän karhea.

        Olin siinä käsityksessä että (lähes) kaikissa älypuhelimissa oli ei-irroitettava akku. Niin ei ole, GSMarenanan Phone Finderin mukaan kolmen viimevuoden aikana julkaistuista älypuhelimissa 25% on sellaisia joissa on irroitettava akku ja ne ovat poikkeuksettta Li-Ion, ja 75% sellaisia joissa on ei-irroitettava ja ne ovat Li-Po (en tosin selanut nitä kaikia läpi).

        Kun akku on käyttäjän irrioitettavissa niin, jos se litium tekniikkaa, niin se on Li-Ion, on kokolailla pakko olla koska tavikselle ei ole hyvä antaa Li-Po pussukka-akkua asenneltavaksi.

        Kun akku on käyttäjälle ei-irrotettava, niin, jos se litium tekniikkaa, niin se ilmeisesti poikkeuksetta on Li-Po koska se on paljon halvempi.

        Nyt meneillään olevaan keskusteluaiheeseen tuo Li-Po ja Li-Ion ero ei ole merkityksellinen. Niiden nimellisjännite on 3,7V ja latausjännite on 4,2V ja ne kummatkin kestävät pitempään kun ne pidetään täydessä latinkissa aina kun mahdollista.

        Ei täydessä vaan 80% ladattuna..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei täydessä vaan 80% ladattuna..

        Mulla on Samsung Galaxy Tab S5e tabletti missä käytetään Li-Po tyyppistä akkua. Sen asetuksista löytyy kohta mikä lopettaa akun lataamisen 85% kohdalla pidentääkseen akun elinikää.

        https://www.samsung.com/uk/support/mobile-devices/how-to-optimise-the-battery-life-on-a-galaxy-smartphone/

        "Aim to keep your smartphone charge between 20-80%.".

        Sama ominaisuus on Samsungin kannettavissa

        https://www.samsung.com/us/support/troubleshooting/TSG01109646/

        Miksi valmistaja on laittanut kyseisen toiminnon näihin jos se kerran on turhaa? Sehän vähentää valmistajan voittoa koska akkuja ei tarvitse niin usein uusia.. Eikös päinvastoin kannattaisi poistaa kyseinen toiminto..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mulla on Samsung Galaxy Tab S5e tabletti missä käytetään Li-Po tyyppistä akkua. Sen asetuksista löytyy kohta mikä lopettaa akun lataamisen 85% kohdalla pidentääkseen akun elinikää.

        https://www.samsung.com/uk/support/mobile-devices/how-to-optimise-the-battery-life-on-a-galaxy-smartphone/

        "Aim to keep your smartphone charge between 20-80%.".

        Sama ominaisuus on Samsungin kannettavissa

        https://www.samsung.com/us/support/troubleshooting/TSG01109646/

        Miksi valmistaja on laittanut kyseisen toiminnon näihin jos se kerran on turhaa? Sehän vähentää valmistajan voittoa koska akkuja ei tarvitse niin usein uusia.. Eikös päinvastoin kannattaisi poistaa kyseinen toiminto..

        "Miksi valmistaja on laittanut kyseisen toiminnon näihin jos se kerran on turhaa? "

        Koska se on FAD: https://en.wikipedia.org/wiki/Fad eli myynninedistämishöpsötystä. Aina löytyy heikkouskoisia ja tietämättömiä jotka tuonllaisiin lankeavat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Miksi valmistaja on laittanut kyseisen toiminnon näihin jos se kerran on turhaa? "

        Koska se on FAD: https://en.wikipedia.org/wiki/Fad eli myynninedistämishöpsötystä. Aina löytyy heikkouskoisia ja tietämättömiä jotka tuonllaisiin lankeavat.

        Eikä ole vaan se oikeasti parantaa akun elinkaarta koska li-ion ja li-po akut ovat sellaisia:)


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kommentoin vielä lyhyesti, vaikka siitä tuskin mitään hyötyä ainakaan on:

        ...'Mutta, kiitos että olit sinnikäs, vaikka tyylisi onkin epämiellyttävän karhea. '..

        Olen toiminut tuotekehitys- ja projektipäällikkönä useissa eri firmoissa ja -yhteyksissä, ja pakko myöntää että asiat eivät mene eteenpäin juuri tällaisten mutuilujen kanssa, vaan aina on pakko olla joku joka on - tarpeen niin vaatiessa - ...'sinnikäs ja tyyliltään epämiellyttävän karhea'...

        Ja kiitos itsellesi, opit varmaan että hyvällä tiedonkeruulla pääsee pitkälle ja saa näyttäviä tuloksia aikaan. Toivottavastiolet korkeakoulussa, ja jos et ole niin kannattaa mennä. Hyville tutkimus- ja tuotekehitysihmisille kyllä on hommia tarjolla kunhan hoitaa hommati eikä mutuile, niin pääsee samalla pitkälle...

        Siinäpä herttaiset meriselitykset, ottaen huomioon sen faktan että sinä olit 100 %:sesti väärässä ja minä olin 75%:sesti oikeassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Siinäpä herttaiset meriselitykset, ottaen huomioon sen faktan että sinä olit 100 %:sesti väärässä ja minä olin 75%:sesti oikeassa.

        referoippas nyt vielä kerran uudelleen että kuinkas näin on.....?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        referoippas nyt vielä kerran uudelleen että kuinkas näin on.....?

        Voit itse referoida, kaikki keskustelut ovat tuolla ylempänä. Täsmennän hieman: Kun katson GSMarena:n Phone Findwer:llä edelleen saatavilla olevia puhelimia 1.1.2019 alkaen tähän hetkeen asti niin:

        - noin 904 kpl puhelinta on Li-Po akulla (joka ei ole käyttäjän irroitettavissa/vaihdettavissa).
        - noin 61 kpl puhelinta Li_Ion akulla (joka on käyttäjän irroitettavissa/vaihdettavissa).

        "Noin", siksi että siellä on muutamia virheitä.

        Tuon mukaan sinä olit tasan 100 %:sesti väärässä ja minä olin noin 93%:sesti oikeassa.


    Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Liikenne topissa

      Mitäs liedenpohjassa tekeillä ku kuus kutosen liikenne katkaistu..poliisioperaatio
      Virrat
      43
      11467
    2. Naisen vessakäynti suhteen alussa

      Mä olin ihastukseni kaa viettämässä viikonloppua. Eka kertaa yövyin miehen luona. Toisen yön jälkeisenä aamuna mulla meni vatsa aivan sekaisin. Oltiin
      Parisuhde
      149
      8323
    3. Maisa se jaksaa valehdella

      https://www.iltalehti.fi/viihdeuutiset/a/28acb452-15ff-470d-80c3-511ad69abec0 Taas on syytön, taas on todisteita jotka jossain vaiheessa paljastaa Ma
      Kotimaiset julkkisjuorut
      220
      6662
    4. Liedenpohja

      Mikä hässäkkä siälä on päällä ??
      Virrat
      25
      3879
    5. Karanteenimääräyksiä rikkovaa ei rangaista.

      Ulkomailta tuleva koronatartuttaja saa Suomessa liikuskella ja juhlia estoitta. Omantunnon kysymys on noudattaako karanteenimääräyksiä toista on mones
      Maailman menoa
      170
      2620