Aihe

Ylitehoiset käsivalaisimet liikenteestä ja pari muuta pointtia pimeistä maanteistä

Anonyymi

Erään nettiuutissivun kylkiäismainoksessa on tänään 14:n tuhannen lumenin taskulamppu. Jos tällainen on ajoradan oikeassa reunassa vastaan tulevan otsaan tai pyörään sidotttuna tai käyttäjä kohdistaa sen pimeässä sumussa vastaantulevan tuulilasiin, on luonnollinen tulkinta, että jaha siellä on kaivinkone rumpuremontissa iltavuorossa - onpa iso työvalo, onneksi ei vastaantulija. Tällöin sivuutusmarginaali voi jäädä kevyelle kulkijalle toivottua pienemmäksi. Kapealla ja mäkisellä mökkipaikkakunnan tiellä neljän kympin vauhdissa tällainen vastaantulija on kohdalla parissa sekunnissa.

Pari sääntöehdotusta:

1. N. 500 lumenin ylittävää valaistustehoa irtovalaisimessa ei saa käyttää liikenteessä.

2. N. 300 lummenin ylittävän irtovalaisimen esitteessä/mainoksessa on oltava mainostekstiä suuremmalla fontilla (tekstiväri musta, taustaväri valkoinen) VAROITUS: Käyttö liikennealueella kielletty. Kauppa on rekisteröitävä.

3. Valaisemattomille maantieosuuksille alennetut huonon pimeän kelin nopeussuositukset, kapeilla ja mäkisillä osuuksilla mökkiläisalueella jopa 30 km/h. Voisi sanoa näinkin: Pois liika kiire mökkimatkoilta!

Esim. mökkialueilla maanteille voisi suositella varoitusmerkkiä kevyestä liikenteestä, ellei erillistä kevyen liikenteen väylää alueella ole.

Kaikki tämähän ei olisi tarpeen, jos jaloittelijallekin kirkastuisi, että hänkin on osa liikennejärjestelmää. Aiheena olevissa tilanteissa pitäisi tajuta, että valonheittäjästä heijastinten (alle 2m korkeudella, vapaasti liikkuvat) lisänä on merkittävä apu vastaantulijalle sinun turvaamiseksi vain, jos suuntaat heittimesi valokeilan jalkoihisi, mutta ei (valoellipsin etureunaa) yli 2 m eteenpäin. Tällöin valosi auttaa vastaantulijaa tunnistamaan sinut jalankulkijana eikä sokaistumaan ja ajamaan päällesi. Omaisillesi on laiha lohtu, jos autoilijaa moititaan: Olisi piätnyt nähdä.

21

74

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      14000 lumenia. Taitaa olla mainosmiesten lumenet. 14000 lumenia vaatii 150-200W ledin että lähtee niin paljon valoa. Lampussa pitäisi olla sellaine parin kolmen kilon kokoinen jäähdytysripa sähkötuulettimella. Voi olla että siitä lähtee ihan täydellä akulla 14000 lumenia sekunnin tai kaksi 5cm päästä sen jälkeen vähän himmenee.

      • Anonyymi

        Ei valonlähteen valovirta (yks.lm) ole etäisyydestä riippuvainen, vaan on valonlähteen ominaisuus.
        Valaisimella on jokin valovoima tiettyyn suuntaan (yks.cd), ja tästä voidaan laskea valaistusvoimakkuus (yks.lx).


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei valonlähteen valovirta (yks.lm) ole etäisyydestä riippuvainen, vaan on valonlähteen ominaisuus.
        Valaisimella on jokin valovoima tiettyyn suuntaan (yks.cd), ja tästä voidaan laskea valaistusvoimakkuus (yks.lx).

        No joo, näin kyllä. Tarkoitin lähinnä että kun ottaa LUX mittarin käteen ja ensin valaisee sitä 1m päästä ja sitten 0,05 m päästä niin saadaan aika erilaisia mittaustuloksia. Vähän lumenet ja luxit sekaisin.
        Lähinnä olen sitä mieltä että tuollaisia 14000 lumenin TASKUlamppuja ei ole olemassakaan.


    • Anonyymi

      Olkoon vaikka miten tehokas. Liikenteessä ei saa häikäistä muita. Pitää säätää valokeila siten ettei se häikäise. Tämä pitää muistaa myös kun pyöräilee. Pyöräilijöillä saattaa olla otsalamppu suunnattu päin hemmettiä.

      • Anonyymi

        Tuo häikäisy liikenteessä joidenkin mielestä tapahtuu ja joidenkin mielestä taas ei. Valoarkoja tuntuu jonkin verran olevan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo häikäisy liikenteessä joidenkin mielestä tapahtuu ja joidenkin mielestä taas ei. Valoarkoja tuntuu jonkin verran olevan.

        Valokeila sen tekee. Jos on suunnattu niin että osuu silmiin, niin se häikäisee ja häiritsee. Jopa aika tehoton valokeila häikäisee, jos se kohdistuu silmiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Valokeila sen tekee. Jos on suunnattu niin että osuu silmiin, niin se häikäisee ja häiritsee. Jopa aika tehoton valokeila häikäisee, jos se kohdistuu silmiin.

        Varmasti noinkin. Siitä huolimatta esiintyy tapauksia joille valo kuin valo aiheuttaa häikäisyä ja vastaavasti sellaisia joille näin ei tapahdu. Näistä valoasioista on täällä useampi ketju/kommentti joista mainittu "valoarkuus" joidenkin kohdalla ilmenee.


      • Anonyymi

        Otsalamppuhan on säädetty näyttämään sinne mihin fillaristi katsoo. Kun hän vilkaisee vastaantulevaa autoa, autoilija näkee "salamavalon". Pitäisi määrätä että otsalampussa saa olla vain pieni teho ja suurempitehoiset valaisimet pitää asentaa kiinteästi polkupyörään ja suunnata häikäisemättömästi kuten autoissakin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tuo häikäisy liikenteessä joidenkin mielestä tapahtuu ja joidenkin mielestä taas ei. Valoarkoja tuntuu jonkin verran olevan.

        Tämä ketju alkoi ylitehoisten valonheimmien vääärinkäytöstä, ei valoherkkydestä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Otsalamppuhan on säädetty näyttämään sinne mihin fillaristi katsoo. Kun hän vilkaisee vastaantulevaa autoa, autoilija näkee "salamavalon". Pitäisi määrätä että otsalampussa saa olla vain pieni teho ja suurempitehoiset valaisimet pitää asentaa kiinteästi polkupyörään ja suunnata häikäisemättömästi kuten autoissakin.

        Pyöräilijä on vastuussa varustuksistaan ja miten niitä käyttää, kuten kaikki muutkin jotka liikenteessä liikkuvat. Ei saa häikäistä muita. Sitten ei pidä pää heilua sillä tavalla, että häikäisee muita. Jos ei kykene siihen, niin sitten pitää jättää sen otsalampun pois.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Otsalamppuhan on säädetty näyttämään sinne mihin fillaristi katsoo. Kun hän vilkaisee vastaantulevaa autoa, autoilija näkee "salamavalon". Pitäisi määrätä että otsalampussa saa olla vain pieni teho ja suurempitehoiset valaisimet pitää asentaa kiinteästi polkupyörään ja suunnata häikäisemättömästi kuten autoissakin.

        Eihän se otsalamppu nyt mitään "salamavalon" tehoa muistuta, ei edes etäisesti.
        Kuten aiemmin mainittu joillakin tuota valoarkuutta esiintyy.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tämä ketju alkoi ylitehoisten valonheimmien vääärinkäytöstä, ei valoherkkydestä.

        Ne valoherkät kuitenkin on niitä jotka useimmiten tuntevat, että valonheitin on ylitehoinen vaikka se ei sitä olisikaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eihän se otsalamppu nyt mitään "salamavalon" tehoa muistuta, ei edes etäisesti.
        Kuten aiemmin mainittu joillakin tuota valoarkuutta esiintyy.

        Kokeilepa! Kun nykyisen suurteholedeillä rakennetun otsalampun kiilan osoittaa silmiin muutaman metrinkin päästä, se häikäisee melkoisesti. Kun pimeään tottuneisiin silmiin kohdistetaan hetkellinen tehokas valokiila, se tuntuu salamavalolta (siksi lainausmerkit).


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kokeilepa! Kun nykyisen suurteholedeillä rakennetun otsalampun kiilan osoittaa silmiin muutaman metrinkin päästä, se häikäisee melkoisesti. Kun pimeään tottuneisiin silmiin kohdistetaan hetkellinen tehokas valokiila, se tuntuu salamavalolta (siksi lainausmerkit).

        Sissoo, taitaa kovin harvassa eli olemattomissa olla liikenteessä tilanteet joissa "suurheholedeillä varustettu osoittaisi silmiin muutaman metrin päästä",
        Kuten aiemmin mainittu joillakin tuota valoarkuutta esiintyy.


    • Noilla ylitehokkailla tasku- ja otsalampuilla uusi omistaja leikkii vähän aikaa sellaisen saatuaan, mutta sen jälkeen "tavallisessa" käytössä ne asetetaan akun kestoiän ja oman häikäisemättömyyden takia pienemmille tehoille.

      Nämä ovat täydellä tehollaan niin kirkkaasti valaisevia, että häikäisevät käyttäjäänsäkin lampun takana, eikä huikaisevan kirkkaan valkoisen valomeren takia näe lähellä olevia maaston yksityiskohtia juuri ollenkaan. Sitä ajaa helposti fillarilla kuoppaan. ; )

      • Anonyymi

        Pyörään kannattaa hankkia StVZO standardin mukainen valaisin. Siinä on otettu paremmin huomioon häikäisy ja sen vähentäminen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pyörään kannattaa hankkia StVZO standardin mukainen valaisin. Siinä on otettu paremmin huomioon häikäisy ja sen vähentäminen.

        Jep. Ei mitään vilkkuvaloja eikä otsalamppuja, joiden valokeila huitelee sinne tänne kun jeppe polkee menemään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jep. Ei mitään vilkkuvaloja eikä otsalamppuja, joiden valokeila huitelee sinne tänne kun jeppe polkee menemään.

        Kiitos, siinäpä tuli koko vastauskirjo ongelman tunnustamisesta ( toivottavasti ei myyjän / mainospäällikön) valoherkistelyjuttuun.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jep. Ei mitään vilkkuvaloja eikä otsalamppuja, joiden valokeila huitelee sinne tänne kun jeppe polkee menemään.

        Jokaiseen mainokseen, niin ylitehoisten käsovalaisimienvaadittava - luvallisen harhautuksen vastapainoksi - lista tuotteen käyttöön ja käyttötilanteisiin liittyvistä yleistieto-, sääntö ja kayttöohjetiedostoista, sekä myyntipaikalle ja myyntipakkaukseen lisäksi paperi- tai iPad-katselumahdollisuus + istuinpaikka.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jep. Ei mitään vilkkuvaloja eikä otsalamppuja, joiden valokeila huitelee sinne tänne kun jeppe polkee menemään.

        Polkupyörään määrätyt valot (etu- ja takavalo) ei saa vilkkua silminnähden. Tehonsäätöhän kyllä tapahtuu vilkuttamalla lediä erittäin nopeasti, jolloin valo näyttää himmeämmältä eikä silmä koe sitä vilkkumisena.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Polkupyörään määrätyt valot (etu- ja takavalo) ei saa vilkkua silminnähden. Tehonsäätöhän kyllä tapahtuu vilkuttamalla lediä erittäin nopeasti, jolloin valo näyttää himmeämmältä eikä silmä koe sitä vilkkumisena.

        Laki ei suoraan kiellä vilkkuvia valoja (silmin nähden vilkkuvia valoja). Niitä ei kuitenkaan suositella.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Viime vuonna syntyi vain 46 425 lasta Suomessa

      Eläkkeelle siirtyy nyt vuosittain vähintään 74 000 ihmistä. Koska kuolleet (yli 52 000) lähes kaikki kantasuomalaisia mutta syntyneistä tuskin enempää
      Maailman menoa
      193
      2197