Harva orapihlaja

piikki

Pihallamme on huonosti hoidettu, alta 5 vuotta vanha, noin metrin korkea orapihlaja-aita ryhmiä. Aita on todella harva, koska sitä ei ole koskaan leikattu.
Ajattelimme leikata aidan n. 10-15 cm korkuiseksi.
Voiko leikattuja juurakontynkiä siirtää kasvamaan tiheämmäksi. Kuinka tiheään saa laittaa.
Miten orapihlaja kasvaa puolivarjoisessa pihassa ?

6

9866

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • juulia

      Leikkaa 10-20cm tapille, leikattavan aidan tiheys on 3-4 tainta/m.
      Älä ala siirtään vanhoja "tynkiä" vaan osta astiataimia (varmempia)voit myös istuttaa piiskataimia (jotka leikkaat 10cm tapille istutuksen jälkeen) ja laita väleihin jos tarvitsee, mutta aitasi tuuheutuu kyllä aika paljon leikkauksen myötä.
      Minulla itselläni on 50cm välein taimet, ja on tosi tuuhea ei näy läpi.
      Kyllä aita menestyy puolivarjoisassa.(ainakin mulla on menestynyt)
      Tässä vielä hyvä linkki:

      http://www.pellervo.fi/pellervo/7_99/pensasai.htm

      • Klooni

        Nuo leikkausohjeet on hyvät.
        Tuohon etäisyyteen sanoisin, että 3 - 4tainta/m on aivan liian tiheä. Myöhemmin alaosat kuolee ja kituu koko aita paljon herkemmin kuin harvemmassa.
        Tuo sinun käyttämäsi 50cm taimiväli on erittäin hyvä ja sillä saa rehevän ja hyvän aidan.
        Itse käytän 60 - 70cm. ja tulos on täysikasvuisena todella tiheä ja elinvoimainen aita.


    • annabelle

      leikkasin oman aitani matalaksi.siihen mistä alimmat haarat alkoivat ja muokkasin maan syvältä ja lannoitin hevosenpaskalla ja tuhkalla pensaan ympäriltä.juurentynkiä voi todellakin siirtää jos vaan saat ne ylös sieltä.ne voi olla sellasia ranteenvahvuisia parhaimmillaan.sit vaan kirves apuun ja juuri poikki ja uuteen kuoppaan.Se on tosi sitkeä kasvi ja oikea maanvaiva.jos leikkaat liian syvältä kasvin se alkaa työntää uutta vartta juurivesojen kautta jotka voi kasvaa 2 m:n päähän aidasta.joten olkaa varovaisia.En usko että saat sitä hengiltä auringolla tai varjolla.onnea yritykseen

      • maanvaivana

        Naapuri istutti muutaman metrin pituiseen aukkoon orapihlaja-aidan muka näkösuojaksi. Jätti sen sillensä. Parin-kolmen v. kuluttua muutti pois. Uusi asukki pitää aitaa MEIDÄN aitana, eikä koske siihen. Pakkohan sitä on ollut leikata ja pitää matalana. mutta kun kiukuissani olen lyhentänyt varsia liikaa, alkaa se olla alta harva ja pelkkää runkoa. Haluaisin sen pois siitä mieltäni ja silmääni kaivertamasta, mutta millä sen saa pois?Auttaisiko, jos sen katkoisi kokonaan keväisin ja katkaisisi kaikki uudet vesat sitä mukaan kun niitä nousee? Arvaan, että juurien kaivaminen vain innostaisi sitä uuteen kasvuun.


      • annabelle
        maanvaivana kirjoitti:

        Naapuri istutti muutaman metrin pituiseen aukkoon orapihlaja-aidan muka näkösuojaksi. Jätti sen sillensä. Parin-kolmen v. kuluttua muutti pois. Uusi asukki pitää aitaa MEIDÄN aitana, eikä koske siihen. Pakkohan sitä on ollut leikata ja pitää matalana. mutta kun kiukuissani olen lyhentänyt varsia liikaa, alkaa se olla alta harva ja pelkkää runkoa. Haluaisin sen pois siitä mieltäni ja silmääni kaivertamasta, mutta millä sen saa pois?Auttaisiko, jos sen katkoisi kokonaan keväisin ja katkaisisi kaikki uudet vesat sitä mukaan kun niitä nousee? Arvaan, että juurien kaivaminen vain innostaisi sitä uuteen kasvuun.

        Meilläkin kasvoi niitä juurivesoista levinneitä puunalkuja ja rykelmiä vähän missä sattuu.Inhosin niitä piikkisyytensä ja sitkeytensä takia.Uskon päässeeni eroon kun tarpeeksi kauan jaksoin repiä niistä kaiken elämän näköisen pois.Varmin konsti on kaivaa se juurineen ylös ja antaa kuivua ilmassa.jos heität sen tunkiolle se kyllä hakee kosteutta ja pukkaa sinne uutta elämää.kuivuneen voi polttaa.jos kasvi on melko nuori sen vielä saa ylös.vanhat juuret n,15-25 v saattaa olla jo ranteen ja käsivarren paksuisia ja se onkin työmaa..mut suomalaisella sisulla kaikki nousee ja naisenergialla!!kirves ja lapio ja rautakanki on hyviä kavereita siinä.sahaamallakin voit vahingoittaa juurakkoa niin että se kuolee.toivottavasti.jos se työntää uutta vesaa niin laita myyntiin taimia.käännä se hyödyksesi.Orapihlaja-aita on siitä hyvä kun se on piikkinen,niin siitä ei tule elukat eikä rosvot tontille.Sen voi leikata ja muotoilla lähes miten haluaa.Jos kaipaat siihen kukkia voit istuttaa juurelle jonkin kukkivan köynnöksen joka leviää aidan päälle.se on tosi kestävä ja hyvä tuki ja kunnolla vihreä.
        Muistan aina erään fantastisen elämyksen orapihlajapuuni oksilta.siihen laskeutui satapäinen parvi tilhiä syömään punaisia marjoja...en uskonut silmiäni kun niitä lintuja ei koskaan ennen ollut meidän pihassa.kun parvi lähti siihen ei jäänyt yhtä ainoaa marjaa.itse olin sen päivän ihan hurmoksessa.ei ne ihan joka puuta valitse,siinä on niille ruokaa.voimia taisteluun


      • Anonyymi
        annabelle kirjoitti:

        Meilläkin kasvoi niitä juurivesoista levinneitä puunalkuja ja rykelmiä vähän missä sattuu.Inhosin niitä piikkisyytensä ja sitkeytensä takia.Uskon päässeeni eroon kun tarpeeksi kauan jaksoin repiä niistä kaiken elämän näköisen pois.Varmin konsti on kaivaa se juurineen ylös ja antaa kuivua ilmassa.jos heität sen tunkiolle se kyllä hakee kosteutta ja pukkaa sinne uutta elämää.kuivuneen voi polttaa.jos kasvi on melko nuori sen vielä saa ylös.vanhat juuret n,15-25 v saattaa olla jo ranteen ja käsivarren paksuisia ja se onkin työmaa..mut suomalaisella sisulla kaikki nousee ja naisenergialla!!kirves ja lapio ja rautakanki on hyviä kavereita siinä.sahaamallakin voit vahingoittaa juurakkoa niin että se kuolee.toivottavasti.jos se työntää uutta vesaa niin laita myyntiin taimia.käännä se hyödyksesi.Orapihlaja-aita on siitä hyvä kun se on piikkinen,niin siitä ei tule elukat eikä rosvot tontille.Sen voi leikata ja muotoilla lähes miten haluaa.Jos kaipaat siihen kukkia voit istuttaa juurelle jonkin kukkivan köynnöksen joka leviää aidan päälle.se on tosi kestävä ja hyvä tuki ja kunnolla vihreä.
        Muistan aina erään fantastisen elämyksen orapihlajapuuni oksilta.siihen laskeutui satapäinen parvi tilhiä syömään punaisia marjoja...en uskonut silmiäni kun niitä lintuja ei koskaan ennen ollut meidän pihassa.kun parvi lähti siihen ei jäänyt yhtä ainoaa marjaa.itse olin sen päivän ihan hurmoksessa.ei ne ihan joka puuta valitse,siinä on niille ruokaa.voimia taisteluun

        Ohhoh, oli varmaan upea kokemus! Toivottavasti sait ikuistettua.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      92
      1135
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      116
      948
    3. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      125
      896
    4. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      282
      694
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      78
      684
    6. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      74
      631
    7. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      582
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      576
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      48
      559
    10. Mitä toivot

      Kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      72
      483
    Aihe