Harva orapihlaja

piikki

Pihallamme on huonosti hoidettu, alta 5 vuotta vanha, noin metrin korkea orapihlaja-aita ryhmiä. Aita on todella harva, koska sitä ei ole koskaan leikattu.
Ajattelimme leikata aidan n. 10-15 cm korkuiseksi.
Voiko leikattuja juurakontynkiä siirtää kasvamaan tiheämmäksi. Kuinka tiheään saa laittaa.
Miten orapihlaja kasvaa puolivarjoisessa pihassa ?

6

5931

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • juulia

      Leikkaa 10-20cm tapille, leikattavan aidan tiheys on 3-4 tainta/m.
      Älä ala siirtään vanhoja "tynkiä" vaan osta astiataimia (varmempia)voit myös istuttaa piiskataimia (jotka leikkaat 10cm tapille istutuksen jälkeen) ja laita väleihin jos tarvitsee, mutta aitasi tuuheutuu kyllä aika paljon leikkauksen myötä.
      Minulla itselläni on 50cm välein taimet, ja on tosi tuuhea ei näy läpi.
      Kyllä aita menestyy puolivarjoisassa.(ainakin mulla on menestynyt)
      Tässä vielä hyvä linkki:

      http://www.pellervo.fi/pellervo/7_99/pensasai.htm

      • Klooni

        Nuo leikkausohjeet on hyvät.
        Tuohon etäisyyteen sanoisin, että 3 - 4tainta/m on aivan liian tiheä. Myöhemmin alaosat kuolee ja kituu koko aita paljon herkemmin kuin harvemmassa.
        Tuo sinun käyttämäsi 50cm taimiväli on erittäin hyvä ja sillä saa rehevän ja hyvän aidan.
        Itse käytän 60 - 70cm. ja tulos on täysikasvuisena todella tiheä ja elinvoimainen aita.


    • annabelle

      leikkasin oman aitani matalaksi.siihen mistä alimmat haarat alkoivat ja muokkasin maan syvältä ja lannoitin hevosenpaskalla ja tuhkalla pensaan ympäriltä.juurentynkiä voi todellakin siirtää jos vaan saat ne ylös sieltä.ne voi olla sellasia ranteenvahvuisia parhaimmillaan.sit vaan kirves apuun ja juuri poikki ja uuteen kuoppaan.Se on tosi sitkeä kasvi ja oikea maanvaiva.jos leikkaat liian syvältä kasvin se alkaa työntää uutta vartta juurivesojen kautta jotka voi kasvaa 2 m:n päähän aidasta.joten olkaa varovaisia.En usko että saat sitä hengiltä auringolla tai varjolla.onnea yritykseen

      • maanvaivana

        Naapuri istutti muutaman metrin pituiseen aukkoon orapihlaja-aidan muka näkösuojaksi. Jätti sen sillensä. Parin-kolmen v. kuluttua muutti pois. Uusi asukki pitää aitaa MEIDÄN aitana, eikä koske siihen. Pakkohan sitä on ollut leikata ja pitää matalana. mutta kun kiukuissani olen lyhentänyt varsia liikaa, alkaa se olla alta harva ja pelkkää runkoa. Haluaisin sen pois siitä mieltäni ja silmääni kaivertamasta, mutta millä sen saa pois?Auttaisiko, jos sen katkoisi kokonaan keväisin ja katkaisisi kaikki uudet vesat sitä mukaan kun niitä nousee? Arvaan, että juurien kaivaminen vain innostaisi sitä uuteen kasvuun.


      • annabelle
        maanvaivana kirjoitti:

        Naapuri istutti muutaman metrin pituiseen aukkoon orapihlaja-aidan muka näkösuojaksi. Jätti sen sillensä. Parin-kolmen v. kuluttua muutti pois. Uusi asukki pitää aitaa MEIDÄN aitana, eikä koske siihen. Pakkohan sitä on ollut leikata ja pitää matalana. mutta kun kiukuissani olen lyhentänyt varsia liikaa, alkaa se olla alta harva ja pelkkää runkoa. Haluaisin sen pois siitä mieltäni ja silmääni kaivertamasta, mutta millä sen saa pois?Auttaisiko, jos sen katkoisi kokonaan keväisin ja katkaisisi kaikki uudet vesat sitä mukaan kun niitä nousee? Arvaan, että juurien kaivaminen vain innostaisi sitä uuteen kasvuun.

        Meilläkin kasvoi niitä juurivesoista levinneitä puunalkuja ja rykelmiä vähän missä sattuu.Inhosin niitä piikkisyytensä ja sitkeytensä takia.Uskon päässeeni eroon kun tarpeeksi kauan jaksoin repiä niistä kaiken elämän näköisen pois.Varmin konsti on kaivaa se juurineen ylös ja antaa kuivua ilmassa.jos heität sen tunkiolle se kyllä hakee kosteutta ja pukkaa sinne uutta elämää.kuivuneen voi polttaa.jos kasvi on melko nuori sen vielä saa ylös.vanhat juuret n,15-25 v saattaa olla jo ranteen ja käsivarren paksuisia ja se onkin työmaa..mut suomalaisella sisulla kaikki nousee ja naisenergialla!!kirves ja lapio ja rautakanki on hyviä kavereita siinä.sahaamallakin voit vahingoittaa juurakkoa niin että se kuolee.toivottavasti.jos se työntää uutta vesaa niin laita myyntiin taimia.käännä se hyödyksesi.Orapihlaja-aita on siitä hyvä kun se on piikkinen,niin siitä ei tule elukat eikä rosvot tontille.Sen voi leikata ja muotoilla lähes miten haluaa.Jos kaipaat siihen kukkia voit istuttaa juurelle jonkin kukkivan köynnöksen joka leviää aidan päälle.se on tosi kestävä ja hyvä tuki ja kunnolla vihreä.
        Muistan aina erään fantastisen elämyksen orapihlajapuuni oksilta.siihen laskeutui satapäinen parvi tilhiä syömään punaisia marjoja...en uskonut silmiäni kun niitä lintuja ei koskaan ennen ollut meidän pihassa.kun parvi lähti siihen ei jäänyt yhtä ainoaa marjaa.itse olin sen päivän ihan hurmoksessa.ei ne ihan joka puuta valitse,siinä on niille ruokaa.voimia taisteluun


      • Anonyymi
        annabelle kirjoitti:

        Meilläkin kasvoi niitä juurivesoista levinneitä puunalkuja ja rykelmiä vähän missä sattuu.Inhosin niitä piikkisyytensä ja sitkeytensä takia.Uskon päässeeni eroon kun tarpeeksi kauan jaksoin repiä niistä kaiken elämän näköisen pois.Varmin konsti on kaivaa se juurineen ylös ja antaa kuivua ilmassa.jos heität sen tunkiolle se kyllä hakee kosteutta ja pukkaa sinne uutta elämää.kuivuneen voi polttaa.jos kasvi on melko nuori sen vielä saa ylös.vanhat juuret n,15-25 v saattaa olla jo ranteen ja käsivarren paksuisia ja se onkin työmaa..mut suomalaisella sisulla kaikki nousee ja naisenergialla!!kirves ja lapio ja rautakanki on hyviä kavereita siinä.sahaamallakin voit vahingoittaa juurakkoa niin että se kuolee.toivottavasti.jos se työntää uutta vesaa niin laita myyntiin taimia.käännä se hyödyksesi.Orapihlaja-aita on siitä hyvä kun se on piikkinen,niin siitä ei tule elukat eikä rosvot tontille.Sen voi leikata ja muotoilla lähes miten haluaa.Jos kaipaat siihen kukkia voit istuttaa juurelle jonkin kukkivan köynnöksen joka leviää aidan päälle.se on tosi kestävä ja hyvä tuki ja kunnolla vihreä.
        Muistan aina erään fantastisen elämyksen orapihlajapuuni oksilta.siihen laskeutui satapäinen parvi tilhiä syömään punaisia marjoja...en uskonut silmiäni kun niitä lintuja ei koskaan ennen ollut meidän pihassa.kun parvi lähti siihen ei jäänyt yhtä ainoaa marjaa.itse olin sen päivän ihan hurmoksessa.ei ne ihan joka puuta valitse,siinä on niille ruokaa.voimia taisteluun

        Ohhoh, oli varmaan upea kokemus! Toivottavasti sait ikuistettua.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      69
      1920
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      164
      1509
    3. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      130
      1307
    4. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      90
      1298
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      49
      1210
    6. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      270
      1009
    7. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      75
      962
    8. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      107
      925
    9. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      110
      890
    10. Nainen, millainen tilanne oli

      kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin
      Ikävä
      47
      733
    Aihe