vitsaa saaneita?

Anonyymi

Saitko piiskaa ja mitä ajattelet siitä nykyisin?

126

5792

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Minua kans kiinnostaa. Olen kuullut, että sitä tapahtuu paljonkin lessuperheissä. Meillä ei koskaan kyllä kukaan saanut. Ei oltu ihan pahimpia tiukkisperheitä.

      • Anonyymi

        Tee toisille mitä itsellesi tahdit tehtävän


    • Anonyymi

      Meillä vitsa viuhui ihan penteleesti. Kotona oli vallalla opetus, että se joka vitsaa säästää, se vihaa lastaan. Raamatullakin perusteltiin vitsan käyttöä. Jos jäit kiinni ”synnin teosta” vitsa viuhui. Siihen riitti jo pelkästää se, että oli katsonut Muumeja naapurissa.

      • Anonyymi

        Voi hyvänen aika.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voi hyvänen aika.

        Miekin sain maistaa usein ,oli syytä tai ei,vitsaa ei saanut säästää.


      • Anonyymi

        Onhan se nykyisin poliisiasia siksi kai lastensuojelu on kaaoksessa kun jokaisesta pienestä selkäsaunasta tulee poliisiasia, pahoinpitelyt on eri asia mutta pari sivallusta vitsalla ei tarvitse poliisia.


      • Anonyymi

        Ennen vanhaan oli tavallista, että vitsaa sai tottelemattomuudesta. Eli ei pääpointti ollut se, että tekikö jotakin sinänsä ehkä harmitonta, vaan piiskaa sai siitä, jos ei totellut. Jos oli esim. sanottu, että pitää olla kotona eikä saa mennä naapuriin nyt, niin sitä oli toteltava eikä selitykseksi riittänyt, että ei siellä mitään pahaa tehnyt, olipa sitten ollut kyseessä Muumien katsominen (oliko Muumeja edes silloin?) tai joku muu asia.

        Nykyään ollaan Suomessa ja monissa maissa oltu jo vuosikymmeniä eri lakien alaisuudessa, ja niitä on näissä maissa kunnioitettava. Sitä tosin en tiedä, miten tottelevaisia lapset ovat ja onnistuuko nykyajan vanhempien saada lapset tottelemaan muilla keinoin, kun nykyäänhän vitsaa ei saa antaa edes ns. aiheesta, vaikka lapsi olisi tehnyt mitä. Hyvä, jos tällä voidaan välttää pahoinpitelyjä, mutta onko lopputulos parempi?


      • Anonyymi

        No ei olleet kaikki muumit kyllä kotona.


      • Anonyymi

        Rakasta lähimmäistäsi


    • Anonyymi

      Vitsaa saatiin melkein 10 vuotiaaksi, taisi olla jo silloin laitonta laki oli siihen aikaan ristiriidassa joidenkin mielestä Raamatun opetuksen kanssa. Esivaltaa tulee totella jos vitsa on kielletty sitä ei saa antaa. Ajat muuttuu.

      • Anonyymi

        Kun yksi kärsii kaikki kärsii terveisin Jeesuksen seurakunta maapallolla miljoonat.


    • Anonyymi

      Kyllä saatiin ja ei saavuttanut hyvää hedelmää.

      • Anonyymi

        Ei minusta itse ansaittu selkäsauna paha juttu ollut jos oli rakkkaudella kasvatusmielessä annettu. Me jouduimme pyytämään anteeksi, otettiin syliin, kaikki sovittiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei minusta itse ansaittu selkäsauna paha juttu ollut jos oli rakkkaudella kasvatusmielessä annettu. Me jouduimme pyytämään anteeksi, otettiin syliin, kaikki sovittiin.

        Meillä ei sovittu mitään ja nyt sitten suurin osa on maailmassa.
        Viina maistuu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Meillä ei sovittu mitään ja nyt sitten suurin osa on maailmassa.
        Viina maistuu.

        Se on sitten ollut pahoinpitelyä eikä kasvatusta, Vitsa meillä vain antoi kirvelevän muistutuksen kun ymmärsi miksi rangaistiin. Ruumiillinen kuritus on monissa maissa vielä täysin hyväksyttyä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se on sitten ollut pahoinpitelyä eikä kasvatusta, Vitsa meillä vain antoi kirvelevän muistutuksen kun ymmärsi miksi rangaistiin. Ruumiillinen kuritus on monissa maissa vielä täysin hyväksyttyä.

        Maapallolla on 194 valtiota, joista vain 33:ssa on lailla kielletty lasten fyysinen kurittaminen:

        Ruotsi (1979), Suomi (1983), Norja (1987), Itävalta (1989), Kypros (1994), Tanska (1997), Liettua (1998), Kroatia (1999), Bulgaria (2000), Israel (2000), Saksa (2000), Islanti (2003), Ukraina (2004), Romania (2004), Unkari (2005), Kreikka (2006), Hollanti (2007), Uusi-Seelanti (2007), Portugal (2007), Venezuela (2007), Uruguay (2007), Espanja (2007), Togo (2007), Costa Rica (2008), Liechtenstein (2008), Luxembourg (2008), Moldawia (2008), Albania (2010), Kongo (2010), Kenia (2010), Puola (2010), Tunisia (2010) und Itä-Sudan (2011).


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Meillä ei sovittu mitään ja nyt sitten suurin osa on maailmassa.
        Viina maistuu.

        Viina maistui jo 14v ja hetken lohtu tuliselle punaiselle ahterille oli,nyt lohduttaa jo muutenkin viina ja V-------


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Viina maistui jo 14v ja hetken lohtu tuliselle punaiselle ahterille oli,nyt lohduttaa jo muutenkin viina ja V-------

        Höpö höpö et kai viinaa vielä siinä iässä juonut kun piiskaa sait, pelkkä provo sun kirjoitus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Höpö höpö et kai viinaa vielä siinä iässä juonut kun piiskaa sait, pelkkä provo sun kirjoitus.

        Elätkö tynnyrissä,ja laput silmillä nykyaikana ?
        Viinaa saa ja sain helposti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei minusta itse ansaittu selkäsauna paha juttu ollut jos oli rakkkaudella kasvatusmielessä annettu. Me jouduimme pyytämään anteeksi, otettiin syliin, kaikki sovittiin.

        Väkivalta ja lähimmäisenrakkaus EIVÄT kuulu yhteen. Sairasta edes kuvitella että niin olisi. Tukholman syndroomasta kai on kyse, että vanhemmistaan riippuvainen lapsi kunnioittaa ja ihailee pahoinpitelijäänsä. Eihän hän muuta voi aliteisessa asemassaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Elätkö tynnyrissä,ja laput silmillä nykyaikana ?
        Viinaa saa ja sain helposti.

        Kyllä kai viinaa saa - ja on aikuisia, jotka järjestävät alkoholia lapsille mahdollisesti "palveluja" vastaan. Ikävä tilanne, omat vanhemmat eivät välttämättä tiedä tästä mitään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Elätkö tynnyrissä,ja laput silmillä nykyaikana ?
        Viinaa saa ja sain helposti.

        Vittu, Viina ja nikotiini, siinäpä vitamiinit !
        Tämän lorun opin Reisjärven kansanopistossa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Meillä ei sovittu mitään ja nyt sitten suurin osa on maailmassa.
        Viina maistuu.

        Kun rakkaus puuttuu kaikki puuttuu Bible kirjasto.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Viina maistui jo 14v ja hetken lohtu tuliselle punaiselle ahterille oli,nyt lohduttaa jo muutenkin viina ja V-------

        Joka teistä on synnitön heittämään ensimmäisen kiven. Oletko. Synnitön. Jeesuksen mielestä et ole.


    • Anonyymi

      Kun olisikin jäänyt vitsaan mutta kun lyötiin päähän ja potkittiin. Se oli sitä viiskytluvun rankaisukeinoja.

      • Anonyymi

        Ikävältä kuulostaa, rangaistuksen kanssa tuollaisella ei ole mitään tekemistä, siksi kai on pitänyt kaikki ruumiillinen kuritus kieltää kun jollakin se muuttuu väkivallaksi. Onhan se aikaa vievää kun joutuu uhmaikäisen lapsena kanssa "neuvottelemaan", pari sivallusta vitsalla selventää kenen kuuluu totella.


      • Anonyymi

        Vai niin 8 vuotiaana, ei sen vanhempia enää ennenkään piiskattu.


      • Anonyymi

        Myllynkivi kaulassa lestoilla.


    • Aina syystä sain vitsaa, ei yhtään katkeruutta.

    • Anonyymi

      Sain lapsena ja nuorena useasti ja syystä vitsaa. Ei siitä mitään raumoja jäänyt, hyvin olen elänyt.

      • Anonyymi

        Sehän tämä piiskaus kuuluu myös seksuaalisuuteen, eli monet halauavat piiskaa seksuaalisen tyydytyksen saamiseen.


    • Anonyymi

      Kaikki on nähty ja osa itse koettu. Jopa miesopettaja joka oli kirkkokuorossa hakkasi villeimpien pikkupoikien naaman veriile.

      • Anonyymi

        Sullapa mielikuvitus lentää vilkkaasti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sullapa mielikuvitus lentää vilkkaasti.

        Olitko itse näkemässä 1950 - 1960 luvun kouluelämää. Minä olin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olitko itse näkemässä 1950 - 1960 luvun kouluelämää. Minä olin.

        Olen aloittanut kansakoulussa vuonna 1953 eikä silloin lapsia koulussa hakattu, nurkkaan saatettiin taluttaa niskasta mutta en muista että kukaan opettaja olisi lyönyt.
        Kodeissa kylläkin vitsa ja remmi viuhui. Yksi opettaja oli erikoisen kiinnostunut lasten kotikasvatuksesta, kysyi kerran kuinka moni on saanut piiskaa ? Taisi noin puolet viitata, osa ei varmaan viitannut koska monet kokivat häpeää. Yksi reipas tyttö kylläkin julkisesti kertoi saaneensa illalla remmiä, opettajan kysymykseen miksi hän vastasi en totellut isää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sullapa mielikuvitus lentää vilkkaasti.

        Pahimpia kehityksen jarruja olivat ne, jotka eivät nähneet vaikka näkivät, eivätkä uskoneet, vaikka heille kerrottiin.

        Ennen vanhaan oli kaikki samat väkivallan muodot kuin nytkin, mutta moninkertaisena. Joka ei sitä tiedä, niin on ajat sitten pudonnut kärryiltä. 80-luvulla sai kunnolla vitsaa jopa 16-vuotta täyttäneet nuoret, joten varmasti sitä esiintyy vieläkin.


      • Anonyymi

        Nuo on kylla aivan tosiasioita. Eessä ku enkeli mutta takana pir¤.


      • Anonyymi

        Hengen hedelmä on rauha ja rakkaus.


    • Anonyymi

      Isälläni oli päässä "italialainen termostaatti". 1970-80 -luvulla. Kuumentuessaan ei muuta kuin kättä pidempää... Toisaalta hän oli hyvää silittävä ihminen.

    • Anonyymi

      Sairas asenne, että aikuinen ihminen saa käyttää väkivaltaa lasta kohtaan. Minulle on opetettu, että pienempiään ei saa kiusata, ja se on raukkamaista. Raukkamaista se on aikuiseltakin.

      • Anonyymi

        Rakastakaa vihollisianne siunatkaa niitä jotka teitä kiroavat ,siunausta vaan lestoille. Tervemenoa.


    • Anonyymi

      Nykyajan nuoriso on perseestä. Mielestäni tämä johtuu juuri kunnollisten kurinpalautusten puutteesta. Nuorten älykkyysosamääräkin on romahtanut merilehmän tasolle tyhmyyden ja hulluuden vuoksi.

      Joka kuritta kasvaa, se kunniatta kuolee!

      Sananl. 19:25
      Lyö rehentelijää, se on tyhmille opiksi, ojenna viisasta, ja hänen viisautensa kasvaa

      Ps. 137:9
      Hyvin tekee se, joka tarttuu lapsiisi ja lyö ne murskaksi kallioon!

      Sananl. 23:13
      Älä jätä poikaa kurituksetta -- ei hän kuole, jos saa keppiä.

      • Anonyymi

        "Mielestäni tämä johtuu juuri kunnollisten kurinpalautusten puutteesta."

        Ihminen on tietoinen ja älykäs olento, joten parhaiten hän oppii kun asiat perustelee ja hän itse ymmärtää miksi asiat tehdää tietyllä tavalla. Fyysinen kurittaminen on helppo ratkaisu, jos vanhempien kognitiivinen kapasiteetti ei riitä muuhun. Fyysisellä kurittamisella tulee tietysti henkisesti sairaita aikuisia, kuten vanhoillislestadiolaisuudessa on normaalia enemmän.


      • Anonyymi

        Synagogan oppikirja Mooses


    • Anonyymi

      Ihmiset, jotka perustelevat lapsiensa hakkaamisen juutalaisten satukokoelmalla, pitäisi kiireesti sulkea mielisairaalaan ja lapset otettava huostaan. Sinäkin olen syyllinen ihmisten ja Jumalasi edessä, jos tiedät jossakin lapsia pahoinpideltävän etkä ilmoita asiaa viranomaisille.

      On aivan käsittämätöntä, että tuollaiset mielipuolet jakavat muille elämänohjeita, mutta oma nuttu on puhdas, vaikka olisi kaikkia rikoksia kokeiltu mitä maa päällään kantaa.

      Meidänkin suvussa on noita lahkolaisia, ikävä kyllä.

      • Anonyymi

        Mistä olet tempaissut tuon "johtopäätöksen", että VL:t kurittaisivat lapsiaan enemmän kuin muut, vaikka sitä olisi Raamatussa tarpeen mukaan suositeltukin? Porukka kun on keskimäärin hyvin lainkuuliaista, ja ruumiillinen kuritus on ollut kielletty jo muutaman vuosikymmenen. VL-perheissähän ei yleensä olla esim. humalasa, mikä on yksi yleinen perheväkivaltaan liittyvä tekijä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mistä olet tempaissut tuon "johtopäätöksen", että VL:t kurittaisivat lapsiaan enemmän kuin muut, vaikka sitä olisi Raamatussa tarpeen mukaan suositeltukin? Porukka kun on keskimäärin hyvin lainkuuliaista, ja ruumiillinen kuritus on ollut kielletty jo muutaman vuosikymmenen. VL-perheissähän ei yleensä olla esim. humalasa, mikä on yksi yleinen perheväkivaltaan liittyvä tekijä.

        Sitä on vaan tavallisen vl:n vaikeaa käsittää, miten haitatonta se on, kun kännissä on silmä mustana, hampaita puuttuu, aivoissa tärähtää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mistä olet tempaissut tuon "johtopäätöksen", että VL:t kurittaisivat lapsiaan enemmän kuin muut, vaikka sitä olisi Raamatussa tarpeen mukaan suositeltukin? Porukka kun on keskimäärin hyvin lainkuuliaista, ja ruumiillinen kuritus on ollut kielletty jo muutaman vuosikymmenen. VL-perheissähän ei yleensä olla esim. humalasa, mikä on yksi yleinen perheväkivaltaan liittyvä tekijä.

        Lestadiolaiset noudattavat myös Raamatun ohjetta esivallan kunnioittamisesta joten jos esivalta on käskenyt kieltää lasten kurittamisen sitä myös totellaan.

        Ennen niskoitteleva lapsi saattoi saada piiskaa jos ei lähtenyt seuroihin, tällaista ei ole tapahtunut kymmeniin vuosiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mistä olet tempaissut tuon "johtopäätöksen", että VL:t kurittaisivat lapsiaan enemmän kuin muut, vaikka sitä olisi Raamatussa tarpeen mukaan suositeltukin? Porukka kun on keskimäärin hyvin lainkuuliaista, ja ruumiillinen kuritus on ollut kielletty jo muutaman vuosikymmenen. VL-perheissähän ei yleensä olla esim. humalasa, mikä on yksi yleinen perheväkivaltaan liittyvä tekijä.

        Kun on mökki täynnä lapsia nii varmasti pieksetään enemmän kuin niissä perheissä joissa on yksi tai kaksi ihanaa lasta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kun on mökki täynnä lapsia nii varmasti pieksetään enemmän kuin niissä perheissä joissa on yksi tai kaksi ihanaa lasta.

        Juutalaisten rabbien opetukset poikkeaa Jeesuksen opetuksista . Rakasta älä vihaa.


    • Anonyymi

      Sain muutaman kerran. Ajattelen, että puolensa ja puolensa.

      Minulla on ollut huomattavia ongelmia saada omia lapsiani tottelemaan, vaikka kasvatuskirjallisuutta on luettu iso pino. Tuntuu, että asioita on vähintään vaikeaa (ehkä mahdotontakin) saada toimimaan monilapsisen lapsiperheen arjessa kuin oppikirjoissa. Lapsillani vaikuttaa olevan huomattavan voimakas immuniteetti vanhempien ja ylipäätään aikuisten komennoille.

      Omat vanhempani eivät lukeneet kasvatuskirjallisuutta, mutta useimmiten pelkkä vihjaus piiskan olemassaolosta riitti siihen, että teki mieli totella.

      Tunnistan psyykessäni vahvan kuuliaisuuden työnantajaa ja esivaltaa kohtaan, joka lienee istutettu piiskanpelolla. En usko, että omille lapsilleni muodostuu vastaavaa.

      Lapsia kasvatettiin piiskaamalla tuhansia vuosia. Nyt on muutama vuosikymmen kokeiltu ilman piiskaa.

      Myönteisenä puolena olen kuullut, että fyysinen väkivalta kouluissa on vähentynyt, ja tämän arvellaan olevan yhteydessä piiskaamisen kieltävään lakiin.

      • Anonyymi

        Taannoin pennut vietiin ulkohuussiin pieksättäväksi, nykyään on sentään sisävessat, missä voidaan antaa risua persuksille tottelemattomalle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Taannoin pennut vietiin ulkohuussiin pieksättäväksi, nykyään on sentään sisävessat, missä voidaan antaa risua persuksille tottelemattomalle.

        Ei voi, muuten tulee poliisiasia.

        Kyllä me istuimme nätisti seurapenkissä, kirkon penkissä ja koulun penkissä, vaikka olisi ollut tylsää. Ei istu omat lapseni, eikä monet heidän ikätoverinsa. On käynyt mielessä, että ehkäpä istuisivat, jos olisivat edes kerran tehneet tuttavuutta koivuniemen herran kanssa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei voi, muuten tulee poliisiasia.

        Kyllä me istuimme nätisti seurapenkissä, kirkon penkissä ja koulun penkissä, vaikka olisi ollut tylsää. Ei istu omat lapseni, eikä monet heidän ikätoverinsa. On käynyt mielessä, että ehkäpä istuisivat, jos olisivat edes kerran tehneet tuttavuutta koivuniemen herran kanssa.

        "Kyllä me istuimme nätisti seurapenkissä, kirkon penkissä ja koulun penkissä, vaikka olisi ollut tylsää."


        Meidän ei tarvinnut istua seuroissa eikä kirkoissa koulussa kylläkin .
        Ikinään ei vanhemmat satuttanut mitenkään vaikka koiruuksiakin tehtiin lasten tapaan eikä ole ikinä tarvinnut omiakaan lapsia hakata ei piiskalla eikä muuten puhumalla ja asiat perustelemalla minut opetettiin ymmärtämään miksi mitäkin tehtiin tai jätettiin tekemättä samaa metodia olen käyttänyt omiinkin lapsiini .

        Jo edesmenneen isäukon toteama jäänyt mieleen:

        "Kun yksinkertaisimmilla ihmisillä ajatukset keinot ja sanat loppuu he turvautuvat väkivaltaan"
        Viisaampienhan ei tuollaisiin siis tarvitse turvautua kun äly riittää hoitamaan asiat rauhanomaisesti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Kyllä me istuimme nätisti seurapenkissä, kirkon penkissä ja koulun penkissä, vaikka olisi ollut tylsää."


        Meidän ei tarvinnut istua seuroissa eikä kirkoissa koulussa kylläkin .
        Ikinään ei vanhemmat satuttanut mitenkään vaikka koiruuksiakin tehtiin lasten tapaan eikä ole ikinä tarvinnut omiakaan lapsia hakata ei piiskalla eikä muuten puhumalla ja asiat perustelemalla minut opetettiin ymmärtämään miksi mitäkin tehtiin tai jätettiin tekemättä samaa metodia olen käyttänyt omiinkin lapsiini .

        Jo edesmenneen isäukon toteama jäänyt mieleen:

        "Kun yksinkertaisimmilla ihmisillä ajatukset keinot ja sanat loppuu he turvautuvat väkivaltaan"
        Viisaampienhan ei tuollaisiin siis tarvitse turvautua kun äly riittää hoitamaan asiat rauhanomaisesti.

        No, enpä ole minäkään omiin lapsiini väkivaltaa käyttänyt enkä piiskaakaan. Olen saanut useamman kerran lapsena piiskaa enkä pitänyt sitä väkivaltana silloin, vaan kasvatuksena. Monet sellaiset, jotka eivät piiskaa ole itse saaneet, pitävät sitä ihan kauheana asiana.

        Lapsissa on valtavasti temperamenttieroja. On ihan mahdollista, että joku saa temperamentiltaan ujot ja rauhalliset lapset. Sitten hän paistattelee hyvän vanhemmuuden auringonpaisteessa epäillen vandalismia harjoittavan ADHD-lapsen vanhempien kasvatustaitoja ja älynlahjoja. Joskus tällainen hyvyyttään täynnä oleva ihminen joutuukin oikeasti testaamaan kasvatustaitojaan esim. jonkun tutun haastavampiin lapsiin. Saattaa olla, että rauhallisesta ihmisestä kirpoaakin huutoa, kun lapsen valikoiva kuulo rupeaa parin päivän jälkeen aiheuttamaan sauhua korvista. Kasvatus on mennyt alusta alkaen pieleen, voi olla maailmankuvan pelastava selitys. Eikä ehkä teekään mieli toiste lupautua lapsenvahdiksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No, enpä ole minäkään omiin lapsiini väkivaltaa käyttänyt enkä piiskaakaan. Olen saanut useamman kerran lapsena piiskaa enkä pitänyt sitä väkivaltana silloin, vaan kasvatuksena. Monet sellaiset, jotka eivät piiskaa ole itse saaneet, pitävät sitä ihan kauheana asiana.

        Lapsissa on valtavasti temperamenttieroja. On ihan mahdollista, että joku saa temperamentiltaan ujot ja rauhalliset lapset. Sitten hän paistattelee hyvän vanhemmuuden auringonpaisteessa epäillen vandalismia harjoittavan ADHD-lapsen vanhempien kasvatustaitoja ja älynlahjoja. Joskus tällainen hyvyyttään täynnä oleva ihminen joutuukin oikeasti testaamaan kasvatustaitojaan esim. jonkun tutun haastavampiin lapsiin. Saattaa olla, että rauhallisesta ihmisestä kirpoaakin huutoa, kun lapsen valikoiva kuulo rupeaa parin päivän jälkeen aiheuttamaan sauhua korvista. Kasvatus on mennyt alusta alkaen pieleen, voi olla maailmankuvan pelastava selitys. Eikä ehkä teekään mieli toiste lupautua lapsenvahdiksi.

        "Olen saanut useamman kerran lapsena piiskaa enkä pitänyt sitä väkivaltana silloin,"

        Lapsi on sellainen.

        Eräs luokkakaverini kertoi tulleensa isäpuolensa hyväksikäyttämäksi ja sanoi että tajusi nuorena lähes aikuisena vasta että se oli häntä kohtaan rikos ja todella väärin tehty .
        Lapsena jostain syystä hän ei osannut asiaa pitää rikoksena johtuuko siitä että vanhemmat ovat auktoriteetteja lapsilleen ja lapsi ei osaa ajatella heistä samoi kuin vieraista ihmisistä vaan pitävät heidän tekojaan jotenkin automaattisesti hyväksyttyinä ja jopa oikeutettuina vaikka he tekisivät lasta kohtaan väkivaltaa ja muuta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Olen saanut useamman kerran lapsena piiskaa enkä pitänyt sitä väkivaltana silloin,"

        Lapsi on sellainen.

        Eräs luokkakaverini kertoi tulleensa isäpuolensa hyväksikäyttämäksi ja sanoi että tajusi nuorena lähes aikuisena vasta että se oli häntä kohtaan rikos ja todella väärin tehty .
        Lapsena jostain syystä hän ei osannut asiaa pitää rikoksena johtuuko siitä että vanhemmat ovat auktoriteetteja lapsilleen ja lapsi ei osaa ajatella heistä samoi kuin vieraista ihmisistä vaan pitävät heidän tekojaan jotenkin automaattisesti hyväksyttyinä ja jopa oikeutettuina vaikka he tekisivät lasta kohtaan väkivaltaa ja muuta.

        Minulla ei ole minkäänlaista ongelmaa ymmärtää sitä, että lapsen seksuaalinen hyväksikäyttö on väärin, törkeää ja inhottavaa. Lähinnä kuvottaa ko. asian vertaaminen piiskaamiseen.

        Minulta on koulutoverit murtaneet luita - sellaiset, jotka selvisivät niistäkin tekosistaan piiskatta. Niistä minulla traumoja, piiskasta ei. Ja olisi vähemmän traumoja niistä murtumistakin, jos nämä "väkivallatta kasvatetut" olisivat saaneet tekosistaan piiskaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minulla ei ole minkäänlaista ongelmaa ymmärtää sitä, että lapsen seksuaalinen hyväksikäyttö on väärin, törkeää ja inhottavaa. Lähinnä kuvottaa ko. asian vertaaminen piiskaamiseen.

        Minulta on koulutoverit murtaneet luita - sellaiset, jotka selvisivät niistäkin tekosistaan piiskatta. Niistä minulla traumoja, piiskasta ei. Ja olisi vähemmän traumoja niistä murtumistakin, jos nämä "väkivallatta kasvatetut" olisivat saaneet tekosistaan piiskaa.

        Tosin piiskaakin parempi olisi ollut vahingonkorvaukset, mutta eipä niitä siihen aikaan kukaan tullut edes ajatelleeksi. Pojat olivat poikia kiusatessaan toisia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minulla ei ole minkäänlaista ongelmaa ymmärtää sitä, että lapsen seksuaalinen hyväksikäyttö on väärin, törkeää ja inhottavaa. Lähinnä kuvottaa ko. asian vertaaminen piiskaamiseen.

        Minulta on koulutoverit murtaneet luita - sellaiset, jotka selvisivät niistäkin tekosistaan piiskatta. Niistä minulla traumoja, piiskasta ei. Ja olisi vähemmän traumoja niistä murtumistakin, jos nämä "väkivallatta kasvatetut" olisivat saaneet tekosistaan piiskaa.

        No joillekkin ihmisten ja lasten satuttaminen voi olla asioiden hoitamista omalla tavallaan sehän on hyvin yleistä esimrkiksi rikollisissa piireissä kun halutaan toinen osapuoli yhteistyöhön tai toimimaan halutulla tavalla .

        Tuo satuttamiskultturi sopii joihinkin piireihin itse voin puhua vain omasta puolestani ihan kotoa asti kompromisseihin ja päämääriin on opetettu pääsemään keskusteluilla ja hyvillä perusteluilla siten sitten aikuisenakin on tullut toimittua miten vanhemmat kasvattivat .

        Kaikki me ollaan erilaisista lähtökohdista asioiden hoitamiseen oppimme ammentaneet.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tosin piiskaakin parempi olisi ollut vahingonkorvaukset, mutta eipä niitä siihen aikaan kukaan tullut edes ajatelleeksi. Pojat olivat poikia kiusatessaan toisia.

        "Tosin piiskaakin parempi olisi ollut vahingonkorvaukset, mutta eipä niitä siihen aikaan kukaan tullut edes ajatelleeksi. Pojat olivat poikia kiusatessaan toisia."


        No niin tietysti poikien olisi pitänyt vastata teoistaan korvauksin sinulle ja muilla sanktioilla mutta tuskin heidän pahoinpitelynsä olisi tuonut toivottua tulosta piiskaaminen tai julkinen ruoskinta ne ajat ovat kyllä ohitse.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No joillekkin ihmisten ja lasten satuttaminen voi olla asioiden hoitamista omalla tavallaan sehän on hyvin yleistä esimrkiksi rikollisissa piireissä kun halutaan toinen osapuoli yhteistyöhön tai toimimaan halutulla tavalla .

        Tuo satuttamiskultturi sopii joihinkin piireihin itse voin puhua vain omasta puolestani ihan kotoa asti kompromisseihin ja päämääriin on opetettu pääsemään keskusteluilla ja hyvillä perusteluilla siten sitten aikuisenakin on tullut toimittua miten vanhemmat kasvattivat .

        Kaikki me ollaan erilaisista lähtökohdista asioiden hoitamiseen oppimme ammentaneet.

        Joo, kyllä ne piiskatta kasvatetut koulutoverinikin selvittivät minun luunmurtumat puhumalla seurauksitta.


    • Anonyymi

      En saanut, mutta annan piiskaa tyttöystävälle. Lasten piiskaajat on lapsiinsekaantujia. Sietäisivät itse saada nenilleen oikein kunnolla.

    • Anonyymi

      Lapsia ei meillä piiskata. Mutta minulle naiselle mies saa antaa vitsaa.
      Se on jotenkin niin turvallista kun mies määrää ja joskus iltaisin riisun itseni alasti.
      Siihen miehen polvelle sopivasti paljas pylly pystyyn ja sitten tuntee miten vitsa
      viuhuu pakaroihin.
      Kirvelee pyllyä mutta jotenkin tuntuu hyvältä.
      Kohtuudella mies vitsaa käyttää ja on turvallinen.

      En tiedä mistä johtuu, mutta rakastelu sen jälkeen on tavallistakin ihanampaa.
      Mieskin on enemmän kiihkossa ja se jotenkin kruunaa koko päivän.

      • Anonyymi

        nussi tietysti ruskiaan reikään sitten.


    • Anonyymi

      Väkivalta on yksinkertaisesti toisen satuttamista ja en ymmärrä että miten satuttaminen auttaa ymmärtämään asioita ?

      Sitten kun lapsi oppii että toisen satuttamisella voidaan asioita hoitaa mieleisekseen hän luonnollisesti toimii tämän opin mukaan.

      Sitten on ihmetelty mistä perheväkivalta on saanut alkunsa kun lapsuudesta asti opituilla keinoilla laitetaan akka ja kakarat kuriin emäntä kuriin satuttamisella nyrkki päähän ja lasia satutetaan hellemmin vitsalla perseelle.

    • Anonyymi

      Kyllä sain kunnolla selkään, minusta tulikin sitten aikuisena vitsasta nauttija eli sadomasokisti.

    • Anonyymi

      Meillä ei oikeastaan piiskattu, mutta joskus vanhempien ääni nousi ihan "Kirkastusvuorelle", jos ei toteltu. Äidin äiti asui meillä ja häntä kyllä kunnioitettiin, oli kyllä kunnioituksen arvoinenkin, elämänkokemuksenkin vuoksi, joka asia ymmärrettiin jo "penskana", hän myös hillitsi ilmapiiriä, jotenkin sitä vain ei iljennyt kovin paljoa mekastaa, vaikka meidän perheen lisäksi meillä oli vuokralais perhe yläkerrassa ja meitä lapsia kertyi yhteensä 10, siihen pihapiiriin, osa meistä oli jo "keskikoululaisia", vuodet 1950-- 70:neen.
      Lisäksi meidän isoon pihaan keräytyi naapurinkin lapsia pelailemaan. Se olikin siihen aikaan ihan luvallista, että lasten äänet raikuivat pihassa, vaikka oli kaupunki piha ! Naapurit tunsi toisensa ja meitä penskoja "kasvatti koko kylä" !!
      Jos kumminkin oli oltu "hirmu" tottelemattomia,niin reitti oli ulkosaunalle, äiti ( ei koskaan isä !, kun oli töissä päivisin ) otti vitsan sireenipensaasta, saunan oven edestä , nuhteli ja kun älysi pyytää anteeksi, niin sai anteeksi ja asia jäi siihen !!
      Isän sana oli "laki", hän ei yleensä tarvinnut toista kertaa käskeä, mm. poikia jonkun asian toimittamiseen. Katse häneltä riitti ! Siihen aikaan vanhempien kunnioitus oli toista "maata" kuin näinä päivinä, yleensä näyttää olevan. Opettajiakin teititeltiin, oppikoulussakin ollessa. Luokkakoko oli n. 30 oppilasta ja ei isompia "rähinöitä" kylläkään ollut. Mikä lienee se "metodi" ollut kun "jukuritkin" talttui luokassa. Arestiinkin jäätiin jos poistuttiin lähikauppaan välitunnilla. Yleensä yksi "istunto" riitti !! Oli kyllä lapsuus ihanaa aikaa, ainakin meidän perheessä, turvallista ja vapaata ja ne kesät !! Ei ennenvanhaan juurikaan matkusteltu perheen kanssa ulkomaille, useat perheet olivat ahkeraasti töissä, kun ei ollut kuukausi kaupalla lomia, siis ei ainakaan yrittäjäperheessämme, harvoin naapuritkaan matkailivat muuta kuin kotimaassa, sukuloimassa.
      Vasta rippikpululeirille pääsi pidemmälle "lomalle", eka kertoja !!
      Kesäisin kävi sukulaiset vierailuilla meillä ja ystäväperheet, mutta ei ollut tapana "loisia" päivätolkulla" vieraissa. Enkä muista että naapureissakaan olisi "koivuherra käynyt saparomäellä vieraisilla", ei edes "juoruttu" , eikä kuulunut ääniä, vaikka aika lähellä asui naapureita.
      EI OLE JÄÄNYT HAMPAAN KOLOON MITÄÄN PAHOJA MUISTOJA, piiskoista !
      Vanhemmatkin olleet haudoissaan vuosikymmenten ajan, heidän luona käydään nyt vain haudoilla, !!
      Älkää kurittako lapsia, muutenkaan lapseen ei saa "käydä kiinni" kuin rakkaudesta, eikä toisiinkaan ihmisiin, muuten. Korona-aikaan on tullut "halipula" !! Jospa se vielä tulee aika, että uskaltaa halatakin tervehtiessä tuttuja !?! Eletään toivossa !

    • Anonyymi

      Sain ja sain kokea liki kaikki muutkin vl-kasvatuksen pimeät puolet.

      Omille lapsilleni en halunnut samaa, ja niinpä heistä kasvoi ihan yhteiskuntakelpoisia kansalaisia.

      • Anonyymi

        Etkä uskonut, kun poliisi tuli kertomaan lapsesi kioskiryöstöstä ja huumekierteestä. "Minä en meidän Matista (nimi muutettu) sellaista usko, on niin hyvin kasvatettu!" Poliisi jäi katsomaan monttu auki, kun paiskasit oven hänen edessään kiinni.


    • Anonyymi

      Olis tuo edellä kirjoitettu tarina myös vl.-perheestä, niin että oliko sitten erilainen uskova perhe. En muista kuulleeni oman sukuni ja tuttujenkaan "pieksävän" lapsia.
      Oliko heillä taito kasvattaa lapsensa keskustelemalla, vai oliko se sivistystä.??
      Itse arvelisin, että nuo joidenkin perheiden vanhemmat, jotka ovat kurittaneet "raskaammalla" tavalla lapsiaan, vanhemmalla iällä ovat katuneet
      taitamattomuuttaan !!??
      Ihmiset yleensä vanhemmiten herkistyvät, jos ovat olleet ankaria silloin "ruuhka-aikana." Nuoret menneet naimisiin ja itsekin vielä kypsymättömiä, koska vanhemmiksi kasvaminen ei aina ole niitä itsestään selvyyksiä !
      Sitten kun itse on vanhemman osassa, pitää muistaa olla mallikasvattaja, eikö vain!?
      Ei ehkä koskaan, ajatuksenkaan tasolla vihastu ja hermostu lasten mekastamisiin ja ilkeyksiin !? Omassa elämässähän kaikki on hyvää ja kaunista !?!
      Armollisuutta voisi osoittaa omia vanhempia kohtaan, olisiko liikaa pyydetty !?
      Mistä he aikanaan ovat sen käytösmallin saaneet !? Mietitäänpä näitä nyt !?

    • Anonyymi

      Näistä asenteista näkee, miten vähä-älyistä kansaa.

      Onpa loogista, että aikuinen ottaa kepin ja lyö lasta ja huutaa, että ”ÄLÄ LYÖ PIENEMPÄÄSI!!”

      Vähän sama, kuin lapsi kertoo mielikuvituskaverista, ja äiti sanoo, että ”sitä ei oikeasti ole olemassa” ja vie lapsen kirkkoon kuuntelemaan tarinaa jumalasta.

      Anyways, jos et pienelle pärjää puheella ni puuttuu jotain taidoista.

      Vedättekö te muuten, joille piiska lapsuudessa oli ookoo, työkaveria hiuksista, jos se ei tottele?

      Asenteet, äly...

      Auktoriteettiuskovaisuus ei oo hyve. Koska suurimmat ”auktoriteetit” on yleensä narsisteja. Aidot auktoriteetit toimii rakkaudella, ei keppi kädessä. Niitä ihmisiä toiset muistaa.

      • Anonyymi

        <<Vedättekö te muuten, joille piiska lapsuudessa oli ookoo, työkaveria hiuksista, jos se ei tottele?>>

        Pieni lapsi jos ei saa tahtoaan läpi niin hän sylkee kasvoihin, huutaa, kierii lattialla, ei kuuntele, kuinka tällaisen kanssa voit aloittaa neuvottelun ?

        Jos aikuinen käyttäytyy noin hänellä on mielenterveysongelma johon hänen täytyy saada apua.

        Lapsella ei ole mt ongelmaa joten muita keinoja täytyy löytää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        <<Vedättekö te muuten, joille piiska lapsuudessa oli ookoo, työkaveria hiuksista, jos se ei tottele?>>

        Pieni lapsi jos ei saa tahtoaan läpi niin hän sylkee kasvoihin, huutaa, kierii lattialla, ei kuuntele, kuinka tällaisen kanssa voit aloittaa neuvottelun ?

        Jos aikuinen käyttäytyy noin hänellä on mielenterveysongelma johon hänen täytyy saada apua.

        Lapsella ei ole mt ongelmaa joten muita keinoja täytyy löytää.

        Erittäin hyvä kommentti. Meillä on lapsi, joka saadessaan raivokohtauksen vaati usein melkein tunnin kiinnipitämistä, jotta hän ei mene oikeasti satuttamaan toisia, esim. jääkiekkomailalla täysiä lyöden. Tietysti nämä raivarit tulivat hetkinä, jolloin olisi pitänyt olla laittamassa iltapalaa, pesemässä pienempiä, pesemässä pienten hampaita, lukemassa iltasatua, laittamassa nukkumaan jne., ja toinen vanhempi on töissä. Toisessa huoneessa olisi selvitettävä riita. Kun yksi lapsi ottaa kaiken tilan, niin seuraukset ovat isossa perheessä valtavat: nukkumaan meno viivästyy ja koko perhe nousee seuraavana aamuna ylös väsyneenä ja äkäisenä. Väsynyt lapsi on todella konfliktiherkkä. Kun pidät raivon vallassa olevaa lasta sylissä, arvaat jo seuraavana päivänä saman olevan edessä. Sossu antaa kasvatusneuvoja, vaikka eivät itse pärjäisi samoissa olosuhteissa viikkoakaan. Sossupoliitikot opastavat molempia vanhempia töihin, ja rakentavat yhteiskunnan, jossa molempien vanhempien töisskäynti onkin puolipakko. Siinä istut raivosta kiemurteleva lapsi sylissä odottamassa hänen rauhoittumista, silmät kiinni ja kasvot kohti taivasta. Ajattelet, että on se hienoa, että lapset eivät joudu pelkäämään piiskaa, vaan uskaltavat näin rohkeasti ilmaista kaikki negatiivisetkin tunteensakin vanhemmalleen ja voivat paukuttaa toisiaan jääkiekkomailalla päähän ilman piiskanpelkoa. Tässäkin viestiketjussa on todistettu, miten todelliset traumat syntyvät ihmiseen piiskanripsauksesta takamukselle.


    • Anonyymi

      Lasten piiskaajat ovat pedareita, kiihottuneita vitsaa heilutellessaan. Muistakaa tämä, jos vanhempanne ovat olleet näitä pervertikkoja. Selityksiä riittää, mutta heidän kohtalonsa on kadotus.

      • Anonyymi

        Älä viitsi jauhaa paskaa. Piiskaamisella ja pedofilialla ei ole mitään tekemistä keskenään. Olen saanut piiskaa ennen kuin se kiellettiin lailla eikä mitään traumoja ole jäänyt.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Älä viitsi jauhaa paskaa. Piiskaamisella ja pedofilialla ei ole mitään tekemistä keskenään. Olen saanut piiskaa ennen kuin se kiellettiin lailla eikä mitään traumoja ole jäänyt.

        Lakeja tarvitaan, koska jos ei ole lakia, ni tietyn tyyppiset ihmiset sitten piiskaa toisia. Kyllä voi olla ihmisen mieli musta. Ja siirtyy sukupolvelta toiseen, eihän piiskaa saanut lapsi muuten sano, että hyvät muistot siitä jäi. Mieli kääntänyt väkivallan jees-jutuksi. Näin ne traumat siirtyy.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Älä viitsi jauhaa paskaa. Piiskaamisella ja pedofilialla ei ole mitään tekemistä keskenään. Olen saanut piiskaa ennen kuin se kiellettiin lailla eikä mitään traumoja ole jäänyt.

        On hienoa, että et traumatisoitunut. Silti vanhempasi olivat pervertikkoja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On hienoa, että et traumatisoitunut. Silti vanhempasi olivat pervertikkoja.

        Tähän on tultu. Ennen lapsia kasvatettiin yleisesti piiskalla. Nykyään jotkut käyttävät piiskaa seksileikeissään ja kuvittelevat lasten piiskaamisen olleen jotenkin seksuaalisesti kiihottavaa. Tuollainen ajattelu on perverssiä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lakeja tarvitaan, koska jos ei ole lakia, ni tietyn tyyppiset ihmiset sitten piiskaa toisia. Kyllä voi olla ihmisen mieli musta. Ja siirtyy sukupolvelta toiseen, eihän piiskaa saanut lapsi muuten sano, että hyvät muistot siitä jäi. Mieli kääntänyt väkivallan jees-jutuksi. Näin ne traumat siirtyy.

        Tämä on tuttu keskustelunaihe. Ne, jotka eivät itse piiskaa ole saaneet ainuttakaan kertaa, kertovat suu vaahdossa niin että sylki lentää, millaisia traumoja piiskaaminen tosiasiassa jätti meihin piiskattuihin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lakeja tarvitaan, koska jos ei ole lakia, ni tietyn tyyppiset ihmiset sitten piiskaa toisia. Kyllä voi olla ihmisen mieli musta. Ja siirtyy sukupolvelta toiseen, eihän piiskaa saanut lapsi muuten sano, että hyvät muistot siitä jäi. Mieli kääntänyt väkivallan jees-jutuksi. Näin ne traumat siirtyy.

        Piiska oli siitä jännä, että se ei sattunut juuri, mutta jätti kuitenkin tehokkaan kammon niin, että piiskaa välttääkseen totteli mielellään. Sattui ehkä saman verran kuin rokotuspiikki, joka niin ikään kammottaa, ainakin meitä piikkikammoisia. Riippui varmaan aikuisesta, miten hän piiskaa käytti. Varmaan moni käytti sitä kunnolla satuttamiseenkin, joka sitten on minunkin mielestäni selkeästi väkivaltaa. Tällaisilla voi olla aiheellisia traumoja piiskasta. Itse en kuitenkaan saanut koskaan piiskaa niin kovaa. Kyllä väkivaltaa tuli ihan muualta kuin piiskasta, sisarusten ja ikätovereiden nyrkeistä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tämä on tuttu keskustelunaihe. Ne, jotka eivät itse piiskaa ole saaneet ainuttakaan kertaa, kertovat suu vaahdossa niin että sylki lentää, millaisia traumoja piiskaaminen tosiasiassa jätti meihin piiskattuihin.

        "Tämä on tuttu keskustelunaihe. Ne, jotka eivät itse piiskaa ole saaneet ainuttakaan kertaa, kertovat suu vaahdossa niin että sylki lentää, millaisia traumoja piiskaaminen tosiasiassa jätti meihin piiskattuihin"

        Meillä ei piiskaa annettu vanhemmat oli aika välkkyjä kertomaan asiat ymmärrettävästi ja mielenkiintoisesti siten oppi meni perille jutellen ja asioista sopien .

        Naapurin poikaa roimittiin kyllä turhankin usein piiskalla myöhemmin sitten hieman läiskimällä ja retuuttamalla kunnes yksi kaunis kerta osat vaihtui ja isänsä kun aloitteli taas kuritusta poika pistikin isäänsä pahasti turpiin jopa niin että tuli lääkäri reissu .

        Huono puoli siinä oli kyllä se että kyseinen naapurin poika käytteli nyrkkejään turhankin usein asioidensa hoitamiseen tämän jälkeen ja oli hankaluuksissa tämän tästä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Tämä on tuttu keskustelunaihe. Ne, jotka eivät itse piiskaa ole saaneet ainuttakaan kertaa, kertovat suu vaahdossa niin että sylki lentää, millaisia traumoja piiskaaminen tosiasiassa jätti meihin piiskattuihin"

        Meillä ei piiskaa annettu vanhemmat oli aika välkkyjä kertomaan asiat ymmärrettävästi ja mielenkiintoisesti siten oppi meni perille jutellen ja asioista sopien .

        Naapurin poikaa roimittiin kyllä turhankin usein piiskalla myöhemmin sitten hieman läiskimällä ja retuuttamalla kunnes yksi kaunis kerta osat vaihtui ja isänsä kun aloitteli taas kuritusta poika pistikin isäänsä pahasti turpiin jopa niin että tuli lääkäri reissu .

        Huono puoli siinä oli kyllä se että kyseinen naapurin poika käytteli nyrkkejään turhankin usein asioidensa hoitamiseen tämän jälkeen ja oli hankaluuksissa tämän tästä.

        Meillä minä sain piiskaa, mutta en ole käyttänyt nyrkkejä lapsena enkä aikuisena, paitsi nuorempana tatamilla hanskat kädessä tehtyäni päätöksen, että minua ei enää pahoinpidellä. "Kaverini" eivät saaneet piiskaa, mutta jostain he kuitenkin oppivat väkivaltaa käyttämään, kun muistan heidän onnistuneen aiheuttamaan ainakin kolme luunmurtumaa itselleni ja lisäksi kymmenittäin (ehkä sadoittain) pintanaarmuja, mustelmia jne.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tähän on tultu. Ennen lapsia kasvatettiin yleisesti piiskalla. Nykyään jotkut käyttävät piiskaa seksileikeissään ja kuvittelevat lasten piiskaamisen olleen jotenkin seksuaalisesti kiihottavaa. Tuollainen ajattelu on perverssiä.

        Suostumuksen antavien aikuisten kesken sellaiset esileikit hyväksyy, mutta lapsiin kohdistettuna tuollainen puuha on sairasta. Tietenkin on raskasta tunnustaa omien vanhempien olleen perverssejä hyypiöitä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suostumuksen antavien aikuisten kesken sellaiset esileikit hyväksyy, mutta lapsiin kohdistettuna tuollainen puuha on sairasta. Tietenkin on raskasta tunnustaa omien vanhempien olleen perverssejä hyypiöitä.

        Mene takaisin yläasteelle, siellä kaikki kaksimieliset ajatuksesi saavat enemmän arvostusta. Meillä muilla seksi ei ole mielessä koko ajan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mene takaisin yläasteelle, siellä kaikki kaksimieliset ajatuksesi saavat enemmän arvostusta. Meillä muilla seksi ei ole mielessä koko ajan.

        Yläasteella ei opeteta sellaisia kieroutuneisuuden muotoja, joita lapsiaan silmät kiimasta kiiluen pieksevät vanhemmat harrastavat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yläasteella ei opeteta sellaisia kieroutuneisuuden muotoja, joita lapsiaan silmät kiimasta kiiluen pieksevät vanhemmat harrastavat.

        Perverssiin ajattelutapaan siellä joutuu tutustumaan, kun ruutuaikakontorollin ulkopuolelle jääneet teinit kertoilevat näkemästään. Olet surullinen esimerkki.


      • Anonyymi

        Perustuuko käsityksesi "silmät kiiluen lapsiaan pahoinpitelevistä" vanhemmista omakohtaiseen kokemukseen piiskaajan roolissa? Jos ei perustu, niin luultavasti et tavoita piiskaajan kokemusmaailmaa lainkaan. Ehkä asiaan vaikuttaa ne piiskausleikkisi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Meillä minä sain piiskaa, mutta en ole käyttänyt nyrkkejä lapsena enkä aikuisena, paitsi nuorempana tatamilla hanskat kädessä tehtyäni päätöksen, että minua ei enää pahoinpidellä. "Kaverini" eivät saaneet piiskaa, mutta jostain he kuitenkin oppivat väkivaltaa käyttämään, kun muistan heidän onnistuneen aiheuttamaan ainakin kolme luunmurtumaa itselleni ja lisäksi kymmenittäin (ehkä sadoittain) pintanaarmuja, mustelmia jne.

        "Meillä minä sain piiskaa, mutta en ole käyttänyt nyrkkejä lapsena enkä aikuisena, paitsi nuorempana tatamilla hanskat kädessä tehtyäni päätöksen, että minua ei enää pahoinpidellä."


        Näin juuri moni kotonaankin pahoinpidelty ja piiskattu lapsi on ajatellut kuten sinä .

        Itsekin olen toki harrastanut naruneliössä nyrkkeilyä mutta ihan muista syistä kuin sinä eli minä tykkäsin urheilla ja kilpailla .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Meillä minä sain piiskaa, mutta en ole käyttänyt nyrkkejä lapsena enkä aikuisena, paitsi nuorempana tatamilla hanskat kädessä tehtyäni päätöksen, että minua ei enää pahoinpidellä."


        Näin juuri moni kotonaankin pahoinpidelty ja piiskattu lapsi on ajatellut kuten sinä .

        Itsekin olen toki harrastanut naruneliössä nyrkkeilyä mutta ihan muista syistä kuin sinä eli minä tykkäsin urheilla ja kilpailla .

        Kilpanyrkkeilyn tyrmäyksissä aiheutuvat aivovammat ovat oikeasti vakava ongelma, kun taas kevyt ripsaus piiskaa takamukselle ei juuri sattunut, mutta opetti tottelevaisuuteen tehokkaasti. Piiskaamisessaan pahoinpitelyyn asti menneet vanhemmat aiheuttivat tehokkaan kasvatuskeinon kriminalisoinnin. Paljon puhuttu luterilainen esivaltauskollisuus ja lainkuuliaisuus lienee perustunut vuosisadat vitsaan lapsena. Vitsatta kasvanut sukupolvi ei lakeja samalla tavalla kumartele. Kannabis savuaa, kunhan ei jäädä kiinni.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tähän on tultu. Ennen lapsia kasvatettiin yleisesti piiskalla. Nykyään jotkut käyttävät piiskaa seksileikeissään ja kuvittelevat lasten piiskaamisen olleen jotenkin seksuaalisesti kiihottavaa. Tuollainen ajattelu on perverssiä.

        Totta. Lasten piiskaaminen ON sairasta. Toisen sellaiseen suostuvan aikuisen piiskaaminen on kinkyä, mutta ei sairasta eikä varsinkaan rikollista. Ei pidä sekoittaa kahta asiaa eikä varsinkaan puolustella kieroutuneita vanhempia, jotka syyllistyvät iljettävään tekoon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Perustuuko käsityksesi "silmät kiiluen lapsiaan pahoinpitelevistä" vanhemmista omakohtaiseen kokemukseen piiskaajan roolissa? Jos ei perustu, niin luultavasti et tavoita piiskaajan kokemusmaailmaa lainkaan. Ehkä asiaan vaikuttaa ne piiskausleikkisi.

        En halua enkä taipumuksiltani edes voi tavoittaa lasta piiskaavan pervertikon kokemusmaailmaa. Ei pidä tyrkyttää sairaita ja halveksittavia taipumuksia.


      • Anonyymi

        Lapsia piiskanneita oli ennen nykylakia reilusti yli puolet. Pedofiilejä lienee enintään prosentin murto-osa. Ehkä kiihotut itse seksikumppanisi piiskaamisesta ja reflektoit oman kiihottumisesi lapsia piiskanneisiin vanhempiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lapsia piiskanneita oli ennen nykylakia reilusti yli puolet. Pedofiilejä lienee enintään prosentin murto-osa. Ehkä kiihotut itse seksikumppanisi piiskaamisesta ja reflektoit oman kiihottumisesi lapsia piiskanneisiin vanhempiin.

        Arviolta 40 000 suomalaisen seksuaalisuus kohdistuu lapsiin. Ennen kurinpidon varjolla voitiin avoimesti toteuttaa tätä halua, kaikki pedot eivät ole väkivaltaisia, ennen varoitettiin "namusedistä".

        Seksissä tapahtuvan piiskauksen syyt ovat suurelta osin lapsuuden selkäsaunoissa, eivät toki kaikki.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Arviolta 40 000 suomalaisen seksuaalisuus kohdistuu lapsiin. Ennen kurinpidon varjolla voitiin avoimesti toteuttaa tätä halua, kaikki pedot eivät ole väkivaltaisia, ennen varoitettiin "namusedistä".

        Seksissä tapahtuvan piiskauksen syyt ovat suurelta osin lapsuuden selkäsaunoissa, eivät toki kaikki.

        Arviot määristä varmaan vaihtelevat, mutta joka tapauksessa tuokin määrä on alle 1 pros. En kiistä, etteikö joku pedofiili ole voinut kiihottua lasten piiskaamisesta. Tavallisen piiskaajan motiivi se ei missään tapauksessa ole voinut olla, piiskaaminen oli niin yleisesti käytössä ollut kasvatuskeino. Ei lähdetä normalisoimaan vaarallista pedofiilistä taipumusta noin ontuvilla rinnastuksilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Arviot määristä varmaan vaihtelevat, mutta joka tapauksessa tuokin määrä on alle 1 pros. En kiistä, etteikö joku pedofiili ole voinut kiihottua lasten piiskaamisesta. Tavallisen piiskaajan motiivi se ei missään tapauksessa ole voinut olla, piiskaaminen oli niin yleisesti käytössä ollut kasvatuskeino. Ei lähdetä normalisoimaan vaarallista pedofiilistä taipumusta noin ontuvilla rinnastuksilla.

        Pedofiilinen taipumus on vaarallinen jos se toteutetaan, taipumukselle ei välttämättä mahda mitään, terve ihminen vain pystyy hillitsemään itsensä eikä toteuta sitä. Ruumiillisen kurituksen salliminen laskee kynnystä sairaan halun toteuttamiseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Piiska oli siitä jännä, että se ei sattunut juuri, mutta jätti kuitenkin tehokkaan kammon niin, että piiskaa välttääkseen totteli mielellään. Sattui ehkä saman verran kuin rokotuspiikki, joka niin ikään kammottaa, ainakin meitä piikkikammoisia. Riippui varmaan aikuisesta, miten hän piiskaa käytti. Varmaan moni käytti sitä kunnolla satuttamiseenkin, joka sitten on minunkin mielestäni selkeästi väkivaltaa. Tällaisilla voi olla aiheellisia traumoja piiskasta. Itse en kuitenkaan saanut koskaan piiskaa niin kovaa. Kyllä väkivaltaa tuli ihan muualta kuin piiskasta, sisarusten ja ikätovereiden nyrkeistä.

        Minusta se kyllä tuntui ja näkyikin viikon tai pari. Kauhealla voimalla isolla risulla tai nahkaremmillä pitkin paljasta persettä jalkoja ja selkää. Aivan karmeita muistoja.


    • Anonyymi

      Oulussa -70-luvulla tuppivyö viuhui parin-kolmen viikon välein. Kun aikaa edellisestä kerrasta oli tarpeeksi kulunut, isäni alkoi mielessään etsimään syytä tarttua taas vyöhön, ja ainahan jotakin löytyi. Rakkaudesta ja jumalan sanan kuuliaisuudesta tämä kaikki nousi ja asiasta avoimesti kerrottiin myös uskottomille naapureille että hekin tietäisivät meillä elettävän raamatun sanan ja seurakunnan neuvojen mukaan.

    • Anonyymi

      Elin lapsuuttani 50 luvulla, vitsaa ja remmiä sain muutaman kerran kuten silloin oli tapana, Isäni useimmiten uhkaili ehkä sai jotain tyydytystä kun huomasi pelkoni, lisäsi pelkoa uhkailemalla kuinka hyvää vitsa tekisi paljaalla pyllylläni, joskus se vitsa oikeasti haettiin, useimmiten pelkät uhkaukset riittivät.

      Vanhempien addiktiosta lienee ollut kyse ja onhan siinä piiskauksessa jotain kiihottavaa.

    • Anonyymi

      Ooh miten hyvältä piiska tuntuikaan! Siitä oli hyvä jatkaa masokistin tiellä.

      • Anonyymi

        Ei siinä mitään pahaa ole jos et vahingoita muita eikä enää ole sairauskaan luokituksen mukaan, mielestäni se on sairaus jolle ei mahda mitään eikä ole vaarallista.


    • Anonyymi

      Kyllä sain lapsena piiskaa. Se on lapsen kaltoinkohtelua ja myös rikos.

    • Anonyymi

      Piiska tuntuu pieneltä. Hiuksista raahattiin ja potkaistiin seinään. Mutta päättymätön henkinen väkivalta on pahempaa. Se ei lopu koskaan.

      • Anonyymi

        Hiuksista raahaaminen ja seinään potkaisu ovat oikeaa fyysistä väkivaltaa. Samoin remmillä ruoskinta. Piiska on Suomessa kriminalisoitu kasvatuskeino.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hiuksista raahaaminen ja seinään potkaisu ovat oikeaa fyysistä väkivaltaa. Samoin remmillä ruoskinta. Piiska on Suomessa kriminalisoitu kasvatuskeino.

        Tarkkaan ottaen toisen ihmisen lyöminen on nykyisen lainsäädännön mukaan rikos, ei asianomistajarikos vaan yleisen syytteen alainen rikos, kuka tahansa voi ilmoittaa ja tutkimus aloitetaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hiuksista raahaaminen ja seinään potkaisu ovat oikeaa fyysistä väkivaltaa. Samoin remmillä ruoskinta. Piiska on Suomessa kriminalisoitu kasvatuskeino.

        Ei remmiä eikä mitään piiskaa ole mitenkään erikseen kriminalisoitu. Kasvatuskeinoihin tuli muutos kun vanhemmilta poistettiin kuritusoikeus 70 luvun loppupuolella ja rikoslaissa määrättiin että toisen ihmisen lyöminen on aina yleisen syytteen alainen rikos.


    • Anonyymi

      Olenkin jo jonkin aikaa katsellut, että olet terveissä rajoissa pysyvän piiskauksen tarpeessa. Hillityn olemuksen takaakin paljastuu selkeä levottomuus ja kurittomuus. Jäähän huomenna töihin myöhempään ja tule viideltä neukkariin. Saat kurituksen paljaalle pyllylle, joka on ainakin opiksi vastaisen varalle ja elämänkokemukseksi.

      • Anonyymi

        Piiskaa olen saanut ja nykyisin odotan, että jostakin ilmestyisi tarpeeksi pystyvä mies, joka piiskaisi minut lapsuuden tyylillä. Sellaisia minä nykyisin ajattelen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Piiskaa olen saanut ja nykyisin odotan, että jostakin ilmestyisi tarpeeksi pystyvä mies, joka piiskaisi minut lapsuuden tyylillä. Sellaisia minä nykyisin ajattelen.

        Sellainen on vain järjestelykysymys. Kävisikö tänään? Aika ja paikka sama.


      • Anonyymi

        Ei jää epäselväksi, että tähän viestiketjuun suoltaa seksuaalifantasioitaan naisen piiskaamisesta haaveileva mies.


    • Anonyymi

      Vanhahko likainen saarnamies piiskasi minut hurjaan kiimaan seurojen jälkimainingeissa. Hurja heppua ikävöiden.

      • Anonyymi

        Oho! Onpa ollut erootinen kokemus. Kerro toki tarkemmin?


    • Anonyymi

      Lapsena ja nuorena sain piiskaa ja nyt on sellainen tilanne, että jos näen lukusarjan 185-95 niin saan ankaran stondiksen. Syykin on tiedossa. Uskon, että jos mies on vähintään tuon kokoinen ja aikuinen, niin hän pystyy oikeasti minut piiskaamaan.

    • Anonyymi

      Lapset kasvatettiin lähes aina vitsalla 1950-luvulle asti, koska lapsia oli paljon eikä monen lapsen pitäminen kaidalla tiellä helposti muutoin onnistunut. 1950-luvun kasvatusoppaat kehottavat piiskaamaan.

      1960-luvulla perhekoot alkoivat pienentyä. Kahden lapsen kasvattamiseen vitsaa ei enää tarvittukaan ja syntyi ideologia, että vitsan käyttö on väkivaltaa. Ideologian väitetään pohjautuvan tutkimustietoon, mutta jäljempänä ilmenevästi tämä ei välttämättä vastaa omaa kokemustani. Ideologia johti ruumiillisen kurituksen kieltämiseen 1980-luvulla.

      Välivaiheessa ennen kieltoa isoissa vl-perheissä piiskaa käytettiin. Pienissä perheissä (myös pienissä vl-perheissä) sitä ei välttämättä tarvittu, kun ongelmia oli aikaa ruotia ilman piiskaakin. "Joka vitsaa säästää, se lastaan vihaa" saattoi vl-vanhemmile merkitä myös Jumalan sanassa pysymistä maallistuvaksi koetussa yhteiskunnassa. Synnyin itse tällaiseen yhteiskuntaan vl-perheeseen.

      Ennen ruumiillisen kurituksen kieltoa piiskaamisesta käytiin kristillisyydessä laaja keskustelu ja todettiin, että esivallalle ollaan kuuliaisia. Muistan keskusteluja, kuuntelin niitä lapsen korvin. Moni aikuinen vakuutti, ettei piiskasta ole jäänyt katkeruuksia.

      Lain astuttua voimaan piiskaaminen loppui. Se ei johtanut kurin välittömään löystymiseen, sillä muisto piiskan uhasta auttoi kuuliaisuuteen. Piiskasta tietämätön loppukatras kasvoi kuitenkin löyhemmässä kurissa.

      Olen kuullut 1980-luvun lopulla ensimmäiset lapsensa saaneilta isojen perheiden vanhemmilta kommentteja, että aika tyhjän päälle tipahtivat, kun vuosituhansia käytetty kurissapitokeino ei enää ollut mahdollinen.

      Omat lapseni olen saanut paljon myöhemmin. Luonnollisesti he eivät ole piiskaa saaneet, vaikka tarvetta olisi ehkä ollut. Tottelemattomuus aikuisten kehotuksille ja käskyille on arkipäivää. Sisarusten välinen välinen fyysinen väkivalta on arkipäivää. Lapsia on pidetty sylissä, heille on luettu iltasatuja, kuunneltu, ratkottu ristiriitoja. Kasvatuskirjallisuutta on luettu ja ammattilaisia kuunneltu, mutta hekään eivät kirjaviisaudestaan huolimatta ole lapsillemme pärjänneet.

      Olen tullut tulokseen, että ruumiillisesta kurituksesta on ollut mahdollista luopua 1-3 lapsen perheissä kuuliaisuuden juuri kärsimättä, koska näissä ongelmat on ollut mahdollista selvittää muutoinkin, ja jättää myös selvittämättä. Yksin on myös vaikeaa tapella.

      Temperamentiltaan rauhalliset ja tahdoltaan muita myötäilevät lapset voivat elää varsin sopuisasti keskenään myös isommissa sisarusparvissa etenkin, jos heidän vanhemmillaan (etenkin "ykkösvanhemmalla") on suuret henkiset voimavarat, etenkin empatiakyky.

      Isommissa vilkkaammissa ja tahtovimmissa lapsilaumoissa pätevät viidakon lait, joissa vahvin jyrää, tai röyhkein jyrää. Omien lasteni käytöstä katsellessa en vahvista käsitystä, että vitsan säästäminen vähentäisi fyysistä väkivaltaa, ja henkistä väkivaltaa. Vaikuttaa päinvastoin siltä, että lapset uskaltavat pelotta satuttaa toisiaan, kun tietävät, ettei heitä joka tapauksessa kukaan aikuinen voi satuttaa. Muistan elävästi, miten vitsan uhka lopetti tappeluja lapsuudessani.

      "Ole yhteydessä sossuun ja ammattiauttajiin", saa usein kuulla. Juu, sossu on käynyt useinkin pyydetysti ja todennut, että meillä lapset saavat säännöllisesti tervettä kotiruokaa, heillä on säännöllinen rytmi, heidän ristiriitojaan selvitellään, heille pyritään antamaan tunnekasvatusta, vanhemmat eivät kohdista toisiinsa eikä lapiin fyysistä väkivaltaa, päihteitä ei käytetä. Perheessä kaikki on hyvin.

      Joitain kuukausia sitten otin terävän leikkuuveitsen pois lapseni kädestä. Hän uhitteli sillä sisarustaan jonkin erimielisyyden vuoksi. Ajattelin, että mitenkähän väkivaltaisia lapsemme olisivatkaan, jos he olisivat saaneet piiskaa, kun he piiskasta tietämättöminä uhkailevat toistensa henkeä ja terveyttä keittiöveitsellä. Ajattelen, että on se turvallista uskoa, että kyllä kaksi temperamentiltaan rauhallista lasta kasvattanut psykologi varmasti nämä asiat tietää, hänhän on lukenut niin valtavan pinon kirjoja aiheesta ja tutkinut valtavan määrän aineistoja 1 - 3-lapsisista perheistä.

    • Anonyymi

      Kyllä meidän 6 lapsisessa perheessä vitsa on ollut käytössä nykyäänkin eikä minulla ole pahaa sanottavaa vaikka saikin väliin melko useinkin. Asia käytiin läpi ennen toimitusta ja lopuksi halattiin ja homma oli ohi. Pahempaa minusta on jos lapsista ei välitetä vaan annetaan olla omillaan, toiset sisarukset meilläkin tarvi vitsaa enemmän mihin joukkoon kuuluin itsekkin.
      Mitään hakkausta se ei ollut vaikka väliin saikin enemmän, toistuvat rikkeet, teininä tupakointi, ym mitkä on vl perheissä paheen listalla niin niistä sitä sai. Minusta oli ihan ok sain rangaistuksen vitsoilla eikä mitään netti kieltoa esim. Itse kun haki vitsat niin samalla voi miettii miksi teki niin et saa rangaistuksen.

      • Anonyymi

        Minulla oli myös samoin kuin kerroit,,itse kuuluin villiin kastiin ja kun oli tyttö niin sai vielä enemmän vitsaa,,itse hain vitsan tai kimpun riippuen iästäni ja niillä sitten kunnon puna takalistoon vielä 15v tuli.
        Joskus piti voimistelu tai Uintikerrat jättää väliin tekosyyllä kun oli piiskattu lähiaikoina ja oli rannut pakaroilla näkyvillä. Aikuiseksi kasvettu ilman traumoja olen kyllä vitsan kannalla et saisi olla nykyäänkin käytössä.


    • Anonyymi

      Kasvoin 70-luvulla lestadiolaisperheessä enkä saanut koskaan piiskaa.

    • Anonyymi

      Eräs tulkinta Raamatun kohtaan: "joka vitsaa säästää, se vihaa lastaan". Jos ihminen ei kykene vihamaan, hän ei osaa myöskään rakastaa. Olemme vain ehkä ajatelleet, että ihminen on sitä rakastavampi, mitä vähemmän hänessä on vihaa.

    • Anonyymi

      Vitsan saanti ei pahasta olen saanut 64v mies ja saa antaa jos haluat vanhempi mies

    • Anonyymi

      66vuonna 9vuotiaana sain sain peltisellä paistin lastalla naiopelta 50vanhapiika selkään.
      Asui koulun yläkerrassa jos arestista yritin karata.
      Sai ovella kiinni niskavilloista.
      Housut alas ja tempasi likasen paistolasta ja pakarat paukkui.
      Sit yritin karata ontto munat kouraan. Sitten tuli huusin kuin syötävää mut muita ei ollut. Kulli jäykisty en ymmärtämä.
      Sit lauhtuu ja mahallaan ollessa kylmän kosteen pyyhkeen kipua lievittää.
      Sain vielä palan suklaata ja käskyn että en kerro kotona.. Maksoin 24vuotiasna takaisin toisella tavalla ope Lailalle

    • Anonyymi

      Piiskaa saatiin, pienistäkin asioista. Piiska piti itse hakea koivusta ja lehdet pois. Housut pois ja paljaalle pyllylle viuhta vitsa. Pienempänä sylissä ja kyllä me lapset oltiin yli 10 v . Kun vielä saatiin. Piiska roikkui uunin päällä myös, että kaikki näki mikä kuri on. Yleistä vielä 60 ja 70 luvulla. Koulussakin kysyttiin kuka piiskaa saa tuhmuuksista. Omille lapsille en ole antanut ja kiellettykkin on.

    • Anonyymi

      Kyllä saatiin ja myös koulussa opettajat saattoivat vedellä viivottimella tai karttakepillä sormille. Yksi hullu ry:läinen ope nosti yhden pojan kauluksesta roikkumaan naulakkoon. Poika olisi tukehtunut ellei kaverit olisi tullut apuun. Toinen pahoinpiteli yhtä poikaa niin että tämä nyrkit pystyssä lupasi kostoa kunhan isoksi kasvaa ja myös kosti. Tuli entinen opettaja, jo vanha mies, sonnipolulla vastaan ja naama halkesi. Oikein teki, oisi vielä työntänyt ukon Iijokeen.

      • Anonyymi

        Tunnen nämä tapaukset, molemmat. Muistan jo lapsena miettineeni miksi vanhoillislestadiolaiset opettajat, niin miehet kuin naisetkin, olivat väkivaltaisia pieniäkin koululaisia kohtaan, ei tietenkään kaikki mutta useat.


    • Anonyymi

      Piiskaa olen saanut alle kouluikäisestä ehkä 11-12 vuotiaaksi. Syyksi riitti pienikin tottelemattomuus tai nahistelut sisarusten kanssa. Kesällä piti itse hakea piiska pihakoivusta ottaa lehdet pois ja ojentaa se isälle. Isä komensi ottamaan pyllyn paljaaksi ja nosti polviensa päälle ja piiskasi.
      Omista lapsista ainakin kaksi vanhinta tyttöä ja poika ovat saaneet isältään piiskaa. Minä en ole piiskaa antanut.

    • Anonyymi

      Arseesta.

    • Anonyymi

      Jäänyt lukematta ne kohdat kaiken minkä olette tehnyt yhdelle näistä pienimmistä sen te lestat olette tehneet minulle Jeesukselle.

    Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      2
      14871
    2. Aimee Dvorak

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 💋 ­­N­­­y­­­m­­f­o­m­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl02740429#AimeeDvorak 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋
      0
      3059
    3. Stephanie Love

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 ❤️ ­­N­y­­­m­f­­o­­m­­­a­a­­n­­­i -> https://x18.fun/girl01692207#StephanieLove 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Lappi
      0
      3056
    4. Molly Graham

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 😍 ­­N­­­y­­m­­­f­­­o­­m­­a­a­n­i -> https://x18.fun/girl02277975#MollyGraham 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️
      Puhelimet
      0
      3055
    5. Rachelle Reynolds

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 🔞 ­N­­­y­­m­f­­­o­­m­­­a­­a­n­i -> https://x18.fun/girl03175674#RachelleReynolds 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Etelä-Savo
      0
      3055
    6. Becky Steele

      🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑 💋 ­­N­y­­­m­­f­­­o­­­m­­a­a­­­n­­i -> https://x18.fun/girl05250014#BeckySteele 🔞❤️💋❤️
      Arkkitehtuuri
      0
      3055
    7. Allison Queen

      🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒 ❤️ ­N­­­y­m­­­f­­­o­­m­a­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl07854217#AllisonQueen 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞
      Vedonlyönti
      0
      3054
    8. Pamela Orr

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 🍒 ­­­N­y­­m­f­­o­­­m­a­­­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl06055581#PamelaOrr 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞
      Star Wars
      0
      3054
    9. Lakeisha Coleman

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 💋 ­­N­y­­­m­f­­o­­m­a­­­a­n­­i -> https://x18.fun/girl08105348#LakeishaColeman 🔞💋❤️💋❤️💋🔞
      Synnytys
      0
      3050
    10. Nancy Taylor

      😍😍😍😋😋😋😋😍😍😍 ❤️ ­­­N­­­y­m­­­f­o­m­­­a­­­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl01560856#NancyTaylor 🔞💋❤️💋❤️💋
      Kauris
      0
      3044
    Aihe