Olen kuullut, että uskovaiset kodit saattavat erota hyvinkin paljon, vaikka meille uskoteltiin, että kaikkialla uskovaisten keskuudessa vallitsee sama Kristuksen mieli ja jokainen uskovainen haluaa elää Kristuksen mielen mukaisesti.
Kuulin, että joissain uskovaisissa kodeissa on ollut jopa videonauhureita, ja joissain on vieläpä katettu piirrettyjäkin. Meillä kaikkinainen liikkuva kuva oli ehdottomasti väärin.
Nämä asiat olivat meillä sopimattomia
- televisio (Tätä noudatettiin lähes joka vl-kodissa)
- kuvaputkinäyttö ilman viritintä (ei saanut siis olla edes videomonitoria)
- tietokone (tosin 90-luvun lopussa meillä oli hetken aikaa tietokone)
- internet. Tätä äiti ei halunnut meille, eikä sitä ole nykyäänkään kotona (paitsi isän ja äidin kännyköissä. Joillakin heidänkin täytyy laskunsa maksaa)
- pelikonsolit (pelit, jopa NHL on peli, jota meillä ei katottu hyvällä)
- musiikki (siis myös klassinen. Vain seuralaulut olivat sallittuja)
- Akustinen kitara (vaikka naapurin uskovaisilla oli sellainen)
- Harmonikka (vaikka naapurin uskovaisilla oli sellainenkin)
- Rullaluistimet (on kuulema väärin harrastaa talvilajeja kesällä)
- Värikkäät jouluvalot
Tuossa siis kieltoja meillä, eikä näitä kaikkia voinut oikein ymmärtää. Etenkin rullaluistinkieltoa emme ymmärtäneet. Luistelimmekin usein salaa kavereilla.
VL-kodit ei todellakaan ole samanlaisia keskenään. Joissakin ollaan tiukempia ja joissain löysempiä. Niitäkin perheitä on, joilla on ollut salatelkkari.
Kuinka moni vielä tänä päivänä uskoo, että kaikki vl:t jakavat saman uskonkäsityksen ja elävät samalla tavalla. Ja että omatunto olisi viritetty samalle taajuudelle?
Minun on vaikeaa enää uskoa niin. Jos yhdessä perheessä kielletään rullaluistimetkin ja toisessa katsotaan salaa telkkaria peräkammarissa, niin voiko näitä yhdistää sama yhtenäinen rakkaus?
Nämä asiat olivat meillä kotona sopimattomia.
18
82
Vastaukset
- Anonyymi
Ei voi yhdistää sama yhtenäinen rakkaus. Sellaista ei ole lestojen kesken olemassakaan. Toisten kyttäämistähän se on koko touhu. Meillä sentään sallittiin rullaluistimet. Videoihin suhtauduttiin erittäin nihkeästi siihen saakka kunnes vanhempani halusivat itse videokameran. :D Sen jälkeen tilanne sen osalta riistäytyi käsistä. Saatiin lainata jopa kirjastosta videoita. Vanhemmat kun oikein innostuivat siitä niin meillä katsottiin kaikki suomalaiset sarjat, kotimaiset elokuvat, kielikurssit, varmaan koko kirjaston VHS-videotarjonta läpi. Tämän video heräämisen jälkeen tilanne vapautui huomattavasti ja ehkäpä akustinen kitara olisi voinut sopia uskovaiseen kotiin. Haitari olisi varmasti ollut siinä rajoilla, että onko sopivaa.
- Anonyymi
Kerran soitin sunnuntaina pianolla ala-asteen musiikin oppikirjasta kuningaskobraa. Isä ei hyväksynyt sen soittamista ja sanoi, että hän ostaa minulle nuottikirjan niin saan soittaa oikeita lauluja. Osti illalla seuroissa siionin laulujen nuottipainoksen. Yritin sanoa ettei tarvi, ei minun tarvi soittaa. Osti kuitenkin. Minulla loppui pianonsoittelu siihen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kerran soitin sunnuntaina pianolla ala-asteen musiikin oppikirjasta kuningaskobraa. Isä ei hyväksynyt sen soittamista ja sanoi, että hän ostaa minulle nuottikirjan niin saan soittaa oikeita lauluja. Osti illalla seuroissa siionin laulujen nuottipainoksen. Yritin sanoa ettei tarvi, ei minun tarvi soittaa. Osti kuitenkin. Minulla loppui pianonsoittelu siihen.
Hä, mitä ihmettä? Teilläkö ei saanu soittaa sitä laulua? Meillä kyllä sai soittaa sitä. Sen sijaan kesäillanvalssia ei saanut soittaa. Sen soittaminen oli synti. Ihme, kun syntikäsityksetkin voivat olla eri perheissä niin kovin erilaiset!!
- Anonyymi
Meilläkin suhtauduttiin alkuun videoihin kielteisesti. Kuitenkin ostivat videokameran ja lopulta videoidenkatsomisaparaatin niin, kuin he sitä laitosta kutsuivat. Yhtäkkiä meillä olikin sallittuja kaikki mahdolliset piirretyt. Prätkähiiriä tosin ei saanut katsoa, kun niillä hiirillä oli niin paljon korvakoruja. Turtlesit, Muumit, Aku Ankat, Looney Tunesit ynnä muut olivat täysin sallittuja. Niihin videoihin jotenkin vain tottui. Luulin ja pidin aina meidän perhettä ns. kymppilessuina, kun meillä ei ollut tenavatähtien kuunteleminen radiosta lainkaan sallittua, kun taas monilla muilla uskovaisilla oli. Sittemmin kuulin, että monet olivat pitäneet meitä vapaamielisinä, koska meillä oli videot ja piirrettyjä, vaikka heillä itsellä oli taas sallittu paljon menevämmät mussiikit.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hä, mitä ihmettä? Teilläkö ei saanu soittaa sitä laulua? Meillä kyllä sai soittaa sitä. Sen sijaan kesäillanvalssia ei saanut soittaa. Sen soittaminen oli synti. Ihme, kun syntikäsityksetkin voivat olla eri perheissä niin kovin erilaiset!!
Kesäillanvalssihan olisi ollut kamala! :D Puhumattakaan Satumaa tangosta
- Anonyymi
On tapahtunut jo yli 50-vuotta sitten ja kaikki asianomaiset ovat jo kuolleet. Perheen poika sai kitaran ja musikaalisena oppi heti soittamaan ns korvakuulolta. Äitinsä kehuskeli vl-vieraille pojan soittotaitoja ja sanoi ettei poika soita muuta kuin sijoonin lauluja. Kuulemma soittopeli katkeaa jos muuta kuuluu. Poika oli soitellut taustalla iloisesti silmää iskien tiikerihaita. Äitini ei ollut uskaltanut kysyä että milloin siitä on sijoonin laulu tullut.
- Anonyymi
Muistaakseni 90-luvun alkupuolella Kauneimmat Joululaulut vihkoihin ilmestyi Ilouutinen -laulu. Sitä pidettiin meillä sopimattomana. Isän mielestä se oli helluntailaisten laulu samoin kuin Olen kuullut on kaupunki tuolla ja Kristallivirta. Isä tykkäsi erittäin paljon levittää helluntailaisista juttua, että he konttaavat penkkien alta, kun raamatussa on jokin kohta jossa sanotaan, tie jumalan valtakuntaan käy ahtaan portin kautta. Jouluna ei muutenkaan voitu osallistua oman seurakunnan kirkossa joulukirkkoon, sen toimittivat epäuskoiset papit. Saattoi olla jopa naispastori! Sitten kerran eräs vl-kirkkovaltuutettu pyysi perhettämme mukaan jouluaamun kirkkoon, tilanne löystyi vähän. Mutta kyllä sitä naispastoria kauhisteltiin. Saarnasta puuttui kuulemma tärkein. Kirkossa kolehtiin laitettiin mahdollisimman vähän rahaa.
Myöhemmin yks ”uskovainen” kanttori oli ottanut Ilouutisen jonkin lapsikuoron ohjelmistoon. Yhdet sukulaisten lapset olivat mukana siellä. Siinä kuorossa oli isän mielestä turvallista tietenkin käydä ja kävimme naapuripaikkakunnalla jossain joululaulutilaisuudessa kuuntelemassa kuoroa. Ilouutinen sai ihan kyyneleet valumaan silmistä silläkin.:D Nyt myöhemmin tuo kanttori on saanut tuomion 13-vuotiaan tytön hyväksikäytöstä.
Jukka Kuoppamäen Sininen ja valkoinen oli myös kyseenalaista musiikkia. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Muistaakseni 90-luvun alkupuolella Kauneimmat Joululaulut vihkoihin ilmestyi Ilouutinen -laulu. Sitä pidettiin meillä sopimattomana. Isän mielestä se oli helluntailaisten laulu samoin kuin Olen kuullut on kaupunki tuolla ja Kristallivirta. Isä tykkäsi erittäin paljon levittää helluntailaisista juttua, että he konttaavat penkkien alta, kun raamatussa on jokin kohta jossa sanotaan, tie jumalan valtakuntaan käy ahtaan portin kautta. Jouluna ei muutenkaan voitu osallistua oman seurakunnan kirkossa joulukirkkoon, sen toimittivat epäuskoiset papit. Saattoi olla jopa naispastori! Sitten kerran eräs vl-kirkkovaltuutettu pyysi perhettämme mukaan jouluaamun kirkkoon, tilanne löystyi vähän. Mutta kyllä sitä naispastoria kauhisteltiin. Saarnasta puuttui kuulemma tärkein. Kirkossa kolehtiin laitettiin mahdollisimman vähän rahaa.
Myöhemmin yks ”uskovainen” kanttori oli ottanut Ilouutisen jonkin lapsikuoron ohjelmistoon. Yhdet sukulaisten lapset olivat mukana siellä. Siinä kuorossa oli isän mielestä turvallista tietenkin käydä ja kävimme naapuripaikkakunnalla jossain joululaulutilaisuudessa kuuntelemassa kuoroa. Ilouutinen sai ihan kyyneleet valumaan silmistä silläkin.:D Nyt myöhemmin tuo kanttori on saanut tuomion 13-vuotiaan tytön hyväksikäytöstä.
Jukka Kuoppamäen Sininen ja valkoinen oli myös kyseenalaista musiikkia.Paikallisradiosta voitiin kuunnella Kauneimmat Joululaulut tilaisuus, mutta sopimattomien laulujen ajaksi ääni laitettiin pienemmälle sekä epäuskoisen papin hartauspuheen ajaksi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Paikallisradiosta voitiin kuunnella Kauneimmat Joululaulut tilaisuus, mutta sopimattomien laulujen ajaksi ääni laitettiin pienemmälle sekä epäuskoisen papin hartauspuheen ajaksi.
Puhallinorkesteri oli meidän paikkakunnalla sopimaton siihen saakka, kun jonkun päälestan, en muista oliko peräti ry:n puheenjohtajan lapsukainen liittyi siihen. Veljeni vaimo oli ennen sitä puhallinorkesterissa ja sitä ei katsottu hyvällä. Sääntömuutos tapahtui 90-luvun alussa.
- Anonyymi
Miksi en ole enää uskomassa? -Koska ostin rullaluistimet :DD
- Anonyymi
Joo, et todellakaan.
- Anonyymi
Nää säännöt on muuttuvaisia. Joskus oli hyvin yleistä, että jos ostit viulun, et ollut enää uskomassa. Viulu oli ihan valtatasolta asti saarnattu synniksi.
Monissa uskovaisissa perheissä on paljon sellaisia lisäsääntöjä, joita ei varsinaisessa SRK:n listauksessa ole. SRK:n listaus on muutenkin paljon suurpiirteisempi, mitä monien kotien omat listat. SRK ei esimerkiksi selkeästi erottele, mitkä videot ovat sopivia ja mitkä ei. Monissa kodeissa rajat ovat kuitenkin ihan selvät ja ne saattavat vaihdella rajustikin eri perheiden kesken.
Monesti uskovaiset ovat kuulleet muiden uskovaisten käyttävän nimitystä kymppilesta niistä, joilla on tiukimmat säännöt. Meillä kotona sanottiin, että on vain yhdenlaisia uskovaisia, eikä mitään eri arvoisia uskovaisia. Kaikkia yhdistää sama usko ja sama rakkaus. Mutta erityisesti vapaammissa perheissä lapset huomaavat, ettei näin todellakaan ole.
Itse synnyin tosi tiukkaan perheeseen, jossa leviksetkin olivat maailmalliset ja niitä ei sopinut pitää. Ja että ne, jotka seuroissa liikkuvat levikset jalassa, ovat osittain ajautuneet maailman ihannointiin. Myös buutsit oli meillä ehdottomasti sopimattomat, vaikka niitäkin näkyi seuroissa.
Kun muutin pois kotoa ja tutustuin naapurikunnan uskovaisiin, huomasin, että järkiään kaikki kuuntelevat poppia. Aloin tottumaan siihen itsekin, koska vaihtoehtona olisi ollut yksinolo. Se ei käynyt. Mentiin usein näiden kavereiden kanssa seuroihinkin popit autossa paukkuen. Eräässä perheessä oli salatelkkari, jonne isolla joukolla keräännyttiin usein katsomaan elokuvia, joita kaverit vuokrasivat Makuunista. Televisio siis todella oli perheellisillä, ei kenenkään opiskelijan boksissa. Yrkältä lähtiessä yksi pyysi kyytiimme. Sitten nämä kaverit supattelivat, että onkohan se kymppilessu. Jos on, niin täytyy keksiä joku tekosyy, ettei tarvisi ottaa kyytiin.
Sitten tajusin, miksi omassa kotisiionissani minuakaan ei kelpuutettu kaikkiin porukkoihin. Porukoissa oli varmasti jotain salattavaa, jonka vuoksi niihin ei helpolla uskallettu ottaa ulkopuolisia.
Nykyisin näen, että lestadiolaisia on todella monenlaisia. Ompas jopa niitäkin perheitä, joissa kohtuullinen alkoholinkäyttökin on ihan ok. Erot uskovaisten väleillä ovat tulleet näkyvämmiksi erityisesti sosiaalisen median aikana. Moni uskovainen saattaa rohkeasti tykätä esimerkiksi populaarimusiikista ja seassa on sitten Kesäseuraradiota jne. Mistähän johtuu, että tosi monet uskovaiset tykkäävät Lauri Tähkän musiikista? Tätä olen monesti miettinyt.
Tällaista se on kun eletään lain, -ei armon alla.
- Anonyymi
Monet uskovaiset perheet ovat itse määritelleen itselleen lait, joita täytyy noudattaa. SRK:n ”lakilista” on paaljon suurpiirteisempi, mitä monien kotien omat listat.
SRK:n lista ei esimerkiksi ota selvästi kantaa, millainen video on sopiva ja millainen ei. SRK:n lista ilmoittaa musiikistakin lähinnä sen, että jos se on liian aistillista ja menee jalan alle, tai se sisältää huonoa sanomaa, se on epäsopivaa. Joillainhan menee klassinenkin jalan alle. Tästä syystä osassa kodeissa ei kuunnella mielellään edes klassista.
Meidänkin kotona oli paljon selvärajaisempi syntilista, mitä SRK:n lista.
Meillä oli aivan täysin selvää, että joka ikinen video, oli ne sitten luontodokumentteja tai itse kuvattuja, ovat syntiä. Meille itse liikkuvasta kuvasta oli muodostunut synti, vaikka SRK:n listauksessa ei ikinä puhuttu, että liikkuva kuva sinänsä mikään synti olisi.
Meillä oli myös täysin selvää, että muotimerkit eivät ole hyvästä. Vallalla ollut Levis-buumi oli maailmallista. Samaan syssyyn menivät myöhemmin hiphop-kuteet ja lätsät takaperin.
Silti seuroissa todella monilla oli hiphopkuteita ja olipa jopa uskovaisia räppäreitä. Nuoriso tykkäs räpätä tosin ilman taustoja. Meillä räppiä ei hyväksytty ja runonlausuntakin oli aika tarkkaa. Jos runo menee jalan alle, ollaan vaarallisilla vesillä, äiti sanoi. Liian rytminen musiikki tai runonlausunta ei ole sopivaa. Tämä oli meillä hyvin selvä asia.
- Anonyymi
Meillä aivan uskomattomassa perheessä oli paljon enemmän sovittuja kuin sopimattomia asioita. Oli se vaan hienoa. Ei ollu riesaa uskonnoista.
- Anonyymi
Mie olen kohta 70 v. ja en ole vielä nähnyt mittään syntilistaa missään ! Ehkä se lista on mulla tuolla omassatunnossa, joka neuvoo mikä on oikein ja mikä väärin. !?
Laki ei kuulu kristitylle, vaan armo ! Emme ole lain, vaan armon alla eläviä.
Maallinen laki ja sen noudattaminen on oikein ja tärkeää, mutta muutamat ovat "pois poikenneet" siltäkin alueelta !
Olisi paljon "ilmoituksia" tästäkin aihealueesta, mutta en ennee jaksa paljoa "paasata", kun tuntuu näitä "viisaampia" täällä olevan, siis jatkakoon ken jaksaa... ....- Anonyymi
Näin juuri olen minäkin sen ymmärtänyt. Olen saanut parannuksen armon aikuisena ja elin siis ennen maailmassa. Kävin baareissa ja join, katsoin kaikenlaisia elokuvia ja tv-ohjelmia, musiikkia kuuntelin kaikenlaista. Minusta nuo ovat sellaisia asioita mihin ihminen tottuu ja missä kasvaa, se on ihan normaalia. Jos se ei vaurioita uskoa, niitä voi tehdä. Lestadiolaiset ei ole tottuneet noihin asioihin, joten he eivät tiedä niistä paljoa. Itselleni kävi niin että luovuin pikkuhiljaa kaikesta maallisesta. Tai no, Salkkarit katson vieläkin ja jotain TLC hömppää, muttta muuten tv:n katselu ei jaksa innostaa. Olen aivan ihastunut virsiin ja siionin lauluihin. En kuuntele enää muuta musiikkia,paitsi joskus ihan harvoin jotakin nostalgisia lauluja nuoruudesta. Koen että Jumala on muuttanut minua paljon ja se fiilis minkä ennen sain maallisen musiikin kuuntelusta, saan nykyään siionin lauluista! Ne ovat todella sielun virvoketta. Omatunto sen kertoo mikä on oikein ja mikä väärin, ei mikään syntilista. Se vaan että noista maallisista jutuista ei oikein tule enää hyvä olo. Kiitos Jumalalle uskosta!
- Anonyymi
Meilläkin on tv ja netti ja salaa kaikkea pahaa katsotaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1018827
- 474349
Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle
Vauva-palstalta tuttua kaipaamista uudessa ympäristössä. Kaipuu jatkukoon 💘1021946Taas ryssittiin oikein kunnolla
r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html391554- 241480
Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin
Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,341209Vanha Suola janottaa Iivarilla
Vanha suola janottaa Siikalatvan kunnanjohtaja Pekka Iivaria. Mies kiertää Kemijärven kyläjuhlia ja kulttuuritapahtumia121190Rakastuminenhan on psykoosi
Ei ihme että olen täysin vailla järkeä sen asian suhteen. Eipä olis aikoinaan arvannut, että tossa se tyyppi menee, jonk53887Olisinko mä voinut käsittää sut väärin
Nyt mä kelaan päässäni kaikkea meidän välillä tapahtunutta. Jos mä sit kuitenkin tulkitsin sut väärin? Se, miten sä käyt31872Känniläiset veneessä?
Siinä taas päästiin näyttämään miten tyhmiä känniläiset on. Heh heh "Kaikki osalliset ovat täysi-ikäisiä ja alkoholin v29837