Lannepisto

Anonyymi

Lannepisto pelottaa,se ensi viikolla.
Pitääkö jotenkin valmistautua,ostaa esim.energiajuomaa,kofeiinitabletteja tms.
En juo itse kahvia.
Ja kuinka alhaalta se otetaan,voiko farkut pitää normisti jalassa?
Sanottiin vaan kun kysyin pärjääkö yksin kotiin,että parempi olla hakija tai mennä taksilla.
Onko olo ollut millainen näytteenoton jälkeen?
Pelottaa hirveästi,mutta pakkohan se on mennä.
Kauanko teillä kesti homma,kuulemma 30min.aika.

12

3314

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ei ainakaan mitään kysymiäsi aineita tulisi juoda, ne voi jopa vaikuttaa näytteeseen. Minulle on aina laitettu kanyyli tai pistetty muuten lannerankaan sairaalassa ollessa ja kyllä silloin ainakin ollaan jokseenkin vähissä vaatteissa. Päälysvaatteista voi tulla jopa bakteereita näytteenottoalueelle. Luultavasti farkut on ainakin laskettava alas, todennäköisemmin riisuttava kokonaan.

      Jos suositellaan saattajaa ja/tai taksia, neuvoa on syytä noudattaa.

      • Anonyymi

        En tarkoittanutkaan,että ennen sitä joisin noita vaan sen jälkeen.Koska jos kauhea päänsärky tulee,niin tuskin lähden silloin kauppoihin niitä ostamaan.
        Eli ennakoin,oli ajatukseni.


    • Anonyymi

      Omasta vuosia, joten en ihan tarkkaan käytäntöä muista. Saattaja oli varalta mukana. Kyljelleen makaamaan tutkimussängylle. Farkkuja ei kannata laittaa vaan lököhousut, legginsit, verkkarit tms., jotka ei purista tai muutoin ole iholla kiinni. Samoin paita saa olla löysä/rento. Ei tiukkaa, koska joudut sitä nostaan myös ylös, tai kokonaan pois jos liian ihonmyötäinen.

      Puhdistaa ihoa ja muuta aseptiikkaa. Siinä hoitaja ja lääkäri yhdessä.
      Sit itse näytteenotto ei käynyt kipeää. Pisto verrattavissa tavalliseen verikokeeseen, pieni tuikkaus. Jossain vaiheessa tuli epämiellyttävä olo, ja jostain syystä tarve liikutella jalkoja ja heikotuksen tunne niihin, johtuikohan jostain hermosta? Toki en niitä liikuttanut vaan pysyin paikallaan. Kipeää ei käynyt kuitenkaan, vain oudon tuntoinen välillä kuin jokin luikertelisi selässä.

      Raskauksissa myös selkäytimeen pistot tehty eikä nekään tuntunut missään sen synnytyskivun rinnalla.

      Ei kannata pelätä etukäteen.
      Keskittyy laskeen numeroita rauhallisesti mielessä tai muutoin huomio pois. Kyllä se siitä, paljon pahempia tutkimuksia olen kokenut.

      Ps.Jälkipäänsärky oli yhtä h*lvettiä. Siihen varautua, pahimmillaan joutuu odottaan ohi menoa täyslevossa useemman päivän Ei kannata sopia tapaamisia tai menoja, koska saatat joutua ne perumaan oman voinnin takia.

      Pps. Tämä minun kokemukseni.

      • Anonyymi

        Ja se 30min on kokonaishoitoaika mikä varataan. Sängyllä max.10-15min aseptisten etu- ja jälkeistoimineen, ja itse näytteenotto eli "pahin" vain muutaman minuutin. Ei siis kestä näytteenotto puoltatuntia!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja se 30min on kokonaishoitoaika mikä varataan. Sängyllä max.10-15min aseptisten etu- ja jälkeistoimineen, ja itse näytteenotto eli "pahin" vain muutaman minuutin. Ei siis kestä näytteenotto puoltatuntia!

        Kiitos vastauksistasi.
        Joo,sanoikin että aika 30min.,josta vain hetki menee itse näytteenottoon.
        Jos luet vielä tätä,niin millä helpotit itse päänsärkyä ja kauanko se kesti keiken kaikkiaan?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiitos vastauksistasi.
        Joo,sanoikin että aika 30min.,josta vain hetki menee itse näytteenottoon.
        Jos luet vielä tätä,niin millä helpotit itse päänsärkyä ja kauanko se kesti keiken kaikkiaan?

        Särky ei ala heti, vasta myöhemmin, noin vuorokauden sisällä näytteestä. Kestikin sitten monta päivää. Pää ei voinut olla pystyasennossa, piti selkä kumarassa/etukenossa kävellä, suihkussa ja vessassa myös päätä alaspäin pitää. Makuulla vain normaali olo, kun nousin ylös kipu iski voimakkaana heti. Syömää jouduin maaten kylkiasennossa alimmalla kädellä päätä koholla pitäen ja päällimmäisellä kädellä syömään, lautanen sohvalla. Olin siis vain kotona.

        Muistaakseni 3 päivää kituutin kotona ja sitten jälkeen hakeuduin sairaalaan, jossa ei suostuttu veripaikkaan vaan juuri kofeiiniin. Ole herkkä sille enkä voinut sitä ottaa. Laskin että lääkekofeiini määrä vastasi kymmeniä kahvikuppeja. Päivystyksessä olin n.9h ja sain jotain voimakkaampia särkylääkkeitä/migreenilääkkeitä, en muista auttoiko ne. Tavalliset särkylääkkeet ei auta. Ja tää oli 4.päivä, 5.päivä sit alkoikin viimein helpottamaan että särky ei iskenyt heti vaan viiveellä ja oli maltillisempi jne. Se 6-7päivää meni että kokonaan ohi.

        Synnytyksissä käytettävissä lääkkeissä myös tämä riski, mutta silloin tätä ei tullut ollenkaan onneksi.

        Että ei voi tietää etukäteen. Yleensä sanotaan että kipu lievää ja pystyy toimimaan normaalisti ja kestää vähän aikaa. Tuntui jopa ettei minun oireiden voimakkuutta uskottu, vähäteltiin.

        Mutta ei kannata etukäteen pelätä. Antavat sieltä ohjeet miten toimia tuon kofeiinin ym.kanssa. Voithan soittaa sinne ja kysyä etukäteenkin ohjeet.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Särky ei ala heti, vasta myöhemmin, noin vuorokauden sisällä näytteestä. Kestikin sitten monta päivää. Pää ei voinut olla pystyasennossa, piti selkä kumarassa/etukenossa kävellä, suihkussa ja vessassa myös päätä alaspäin pitää. Makuulla vain normaali olo, kun nousin ylös kipu iski voimakkaana heti. Syömää jouduin maaten kylkiasennossa alimmalla kädellä päätä koholla pitäen ja päällimmäisellä kädellä syömään, lautanen sohvalla. Olin siis vain kotona.

        Muistaakseni 3 päivää kituutin kotona ja sitten jälkeen hakeuduin sairaalaan, jossa ei suostuttu veripaikkaan vaan juuri kofeiiniin. Ole herkkä sille enkä voinut sitä ottaa. Laskin että lääkekofeiini määrä vastasi kymmeniä kahvikuppeja. Päivystyksessä olin n.9h ja sain jotain voimakkaampia särkylääkkeitä/migreenilääkkeitä, en muista auttoiko ne. Tavalliset särkylääkkeet ei auta. Ja tää oli 4.päivä, 5.päivä sit alkoikin viimein helpottamaan että särky ei iskenyt heti vaan viiveellä ja oli maltillisempi jne. Se 6-7päivää meni että kokonaan ohi.

        Synnytyksissä käytettävissä lääkkeissä myös tämä riski, mutta silloin tätä ei tullut ollenkaan onneksi.

        Että ei voi tietää etukäteen. Yleensä sanotaan että kipu lievää ja pystyy toimimaan normaalisti ja kestää vähän aikaa. Tuntui jopa ettei minun oireiden voimakkuutta uskottu, vähäteltiin.

        Mutta ei kannata etukäteen pelätä. Antavat sieltä ohjeet miten toimia tuon kofeiinin ym.kanssa. Voithan soittaa sinne ja kysyä etukäteenkin ohjeet.

        Kiitos sulle taas vastauksista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiitos vastauksistasi.
        Joo,sanoikin että aika 30min.,josta vain hetki menee itse näytteenottoon.
        Jos luet vielä tätä,niin millä helpotit itse päänsärkyä ja kauanko se kesti keiken kaikkiaan?

        Pitääkö käydä verikokeissa ennen koetta


    • Anonyymi

      Noita energia juomia ynnä colaa kannattaa alkaa juoda miltei heti kun näyte siis on otettu..ennen ei eikä ehkä saakaan ennen näytteenottoa juoda(muistaakseni),lue siitä saamaatasi paperista eikös siinä sanottu se asia? että vasta jälkeen?)

      Minulla otettiin nyt viime marraskuussa.Kannattaa siis ottaa jotkut löysät legginsit tai hölkkähousut tms jalkaan joiden kans hyvä maata tai istua siinä petilaverilla ja joita kätevä hilata alaspäin alaselän kohdasta (ehkä ne farkut voisi toisaalta avata vetskarilla niin että alaselkä paljastuu hyvin??mutta jos kauhean piukat farkut niin eivät hyvät hommaan että ne pitää varmaan riisua?).Minulla on painoa esim sen verran että minua ei pyydetty menemään
      makaamaan kyljelle vaan sanottiin että istu selkä ottajiin päin eli takana ottivat näytteen sitten anestesia lääkäri ja sh yhdessä näytteen..Onneksi oli opiskelija niin sain hänestä käsieni pitäjän siihen eteeni..sellainen käsien pitäjä kannattaa ehkä pyytää siis jos tarvitsee sellaisen??kun minulla ainakin vähän automaattisesti kädet tahtoo länttääntyå tai etsiytyä siihen pistokohtaan ja se ei tietenkään ole sallittua että esim omat kädet koskisi sinne kohtaan..kun se pitää olla antiseptisenä eli mahdollisimman puhtaana se pistoskohta (mulla on siis vähän esim yhtä kipualan sairautta eli fibroa eli fibromyalgiaa joten kädet lentää väärään kohtaan niinkun helpostikin missä kipua on..en sille yhtään mitään vaan mahda).Mutta en tiedä jos olet suht korkea kipukynnykseltäsi niin en tiedä tarvitseko yhtå sairaanhoitajaa tai esim opiskelijaa pitämään käsiäsi erossa pistoskohdasta siis??..??
      Minulla kun on vähän kiero alhaalta se selkäranka niin mulla pistettiin noin kolme kertaa sinne alaselkään ja kolmannella alkoi se likvor sitten juosta näytteenottoputkeen.Anestesialääköri oli hyvin kohtelias ja pyysi anteeksi kun näyteputket olivat jo otetut ettei osunut heti ekalla sopivaan näyteenottokohtaan mutta sanoin sen että ei se mitään että kun se kerran skolioosikin on siellä alueella(en lisännyt sitä asiaa että silloinhan kun ranka kiero niin vaikeampihan se näyte tietenkin on silloin ottaa niin; mutta käytännössä tarkoitin sitä että hyvä hyvä että sai sen edes silloin kolmannella kertaa tulemaan sen näytteen ettei tarvittu enempää pistämisiä).Ei se pistos niin kovin paljon sattunut siis käytännössä vaan tuntui vaan hieman omituiselta mutta kyllä sen pistoksen siis tunsi mutta no en osaa sanoa mihin sitä tuntumaa voisi käytännössä siis verrata, en vaan keksi vertausta..niin ei voi sitten verratakaan..

      Minulla tuli seuraavana päivänä ikävä päänsärky..mutta en voinut samana näytteenottopäivänä mitenkään erityisesti ja pyöräilinkin esim hitaasti yksin omaan kotiini silloin mäytteen oton jälkeen,mutta se on varmaan ihan ihmiskohtaista voiko huonosti esim näytteenottopäivänä tai näytteenoton jälkeen..mutta suositeltiin niinkuin muistaakseni paperissakin luki ettei sinä päivänä tekisi mitään ihmeempää tai ainakaan mitään raskasta..enkä mitään ihmeempää raskasta tehnytkään..Aloin juoda kahvia ja colaa ja vastaavaa melko pian näytteenoton jälkeen selvästi enemmän kuin yleensä mutta se ei ehkäissyt sitten seuraavan päivän päänsärkyå.Että sitä päänsärkyä ja hunoa oloa minulla riitti noin 2,5 päivää siitä seuraavasta päivästä alkaen huolimatta kofeiinipitoisten juomien tankkauksesta silloin kolmantena päivänä soitin takasin sinne näytteenottopisteeseen että huh Minulla särkee aikamoisen paljon päätä..no sanoivat muistaakseni että hän ei oikein ole varma laiettaisinko sitä veripaikkoa enää siellä sitten viikonlopun jälkeen siinä kun yleensä kai laitetaan jo silloin kahden seuraavan päivän aikana siitä näytteenotosta??jos päänsärky on tosi sietämätöntä mutta no sanoi että jos sulla vielä nyt tämän viikonlopun ajan kovin kovaa särkee niin ehkä se sitten maanantaina laitettaisiin vielä??että jos paha olla niin maanantaina ottaa yhteyttä sitten taas tai no viikonloppunakin kai sitten pitää ottaa jos sietämätön olo niin vaan tulla mutta veripaikkoa laitetaan arkisin vain,hänen mukaansa..No sain oltua viikonlopun sitten siinä kotosalla vaan vaikka lievästi viel huimasi esim.mutta kävin jo kävelemässä kuitenkin lyhyitä matkoja ulkona niin aloin siitä jo sitten tointua..Enkä enää soittanut maanantaina sinne että päätin toipua vaan sitten itsekseni..Mutta ehkä voi varautua siihen että esim se 3 seuraavaa päivää voi olla hyvin pahaa oloa ja aikamoista päänsärkyä vaikka ottaisikin kofeiinipitoisia juomia mutta on varmaan aika persoona kohtaista miten asia meneekin esim kohdallasi sitten?voihan se ehkä olla niin että pääset vähemmilläkin jälkipäänsäryillä??

      Hyvin se homma tulee varmaan sulla menemään yms yms.ettå hyvää näytteenottoa sulle vaan!!

      • Anonyymi

        Minulle sanottiin suoraa ettei nykyään veripaikkaa laiteta. Kofeiinia suoneen on nykyinen hoito. Ja kuten sinunkin tapauksessa, kotona joutuu kärsiin. Ns.lupaavat veripaikan juurikin noin, että jos vielä "x" päivän jälkeen särkee niin sit sen laittavat. Käytännössähän se tarkoittaa juuri sitä aikaa, jolloin se luonnollisesti kerkeää parantua. Eli potilas ei sit loppupeleissä koskaan palaa sairaalaan sen säryn takia.


    • Anonyymi

      Mulle ei ole tullut tai kai edes lähetetty mitään papereita tai ohjeita.
      Neurolta vaan soitettiin mulle toi aika viime viikolla ja siinä kysyin saako syödä normisti ennen sitä,niin sanoi että saa.
      Pitää siis mennä samana päivänä ennen lannepistoa uudelleen verikokeisiin.
      Kävin jo perjantaina verikokeissa.
      Oliko teillä muilla sama juttu?
      Huomenna lupaa vielä lumikaaoksen tänne Helsinkiin...
      Missäpäin Suomea te muut olette käyneet lannepistossa?

    • Anonyymi

      Sori että sanoin yhtään mitään mistään papereista(ohjeista),ei varmaan kaikissa paikoissa sellasia toki lähetetäkään että oli ihan turha sanoa niistä yhtään mitään..Minä kävin Varsinais-Suomessa pikku kaupungissa lannepistossa ja täällä sitä sanottiin selkäydinnestenäytteeksi eli likvornäytteeksi että tuo lannepisto oli hieman oudompi nimitys minulle.Niin ja ne verinäytteet käsivarresta siis tavallisena verinöytteenä otetaan kai aina siinä lannepiston yhteydessä joko juuri ennen tai jälkeen lannepiston..( kun neurologi ymmärtääkseni laskee juuri myös siitä verinäytteestä sen tärkeän indeksiluvun..tai siis siinä pitää olla likvorin ne tietyt tekijät arvoina selvillä ja verinäytteen tietyt osaset arvoina että indeksiluvun pystyy laskemaan).

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      169
      2970
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      26
      2079
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      2034
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1852
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      69
      1567
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1323
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1222
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      10
      1221
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1193
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      9
      1181
    Aihe