Noniin, auttakaapa kalikkapäätä;
Jos ihminen säästää 50 euroa kuukaudessa yhden vuoden ajan rahastoon, hän sijoittaa 600 euroa rahastoon.
Kun hän haluaa ottaa tuoton pankkitililleen, hän saa siis kaiken sijoittamansa rahan takaisin (jos rahasto on ollut menestyksellinen) ja päälle vielä tuoton?
Vai saako hän pelkästään tuotto-osuuden, joka voi olla ainoastaan 50 euroa? Eihän se näin voi olla, jos kuukausittain laitetaan saman verran rahastoon :D
Eli miten käytännössä rahastosta omien rahojen ja tuoton ottaminen käytännössä toimii?
Rahastojen toiminnan selittäminen tyhmälle ihmiselle
4
141
Vastaukset
- Anonyymi
Saat sijoittamasi 600 euroa /- mahdollinen tuotto/tappio.
- Anonyymi
Miinus mahdolliset kulut. Tai oikeammin todennäköiset kulut. Nämä kannattaa selvittää hyvin etukäteen. Aloittajalle suosittelen arvo-osuustilin avaamista Nordnetiin ja alkuun sijoittamista Suomi Indeksirahastoon sen 50€ kuussa. Ei tule ikäviä yllätyksiä piilokulujen muodossa...
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miinus mahdolliset kulut. Tai oikeammin todennäköiset kulut. Nämä kannattaa selvittää hyvin etukäteen. Aloittajalle suosittelen arvo-osuustilin avaamista Nordnetiin ja alkuun sijoittamista Suomi Indeksirahastoon sen 50€ kuussa. Ei tule ikäviä yllätyksiä piilokulujen muodossa...
Vielä vastaus varsinaiseen kysymykseen: Rahastoja on erilaisia ja rahojen ulos ottaminen vaihtelee. Joissain rahastoissa on rajoituksia myynnin suhteen. Nämä kyllä selviää avaintietoesitteestä.
- Anonyymi
No eihän kukaan laittaisi rahastoon yhtään mitään, jos ei sitä koko summaa olisi mahdollista saada ulos. Siis sinä sijoitat 600 e sinne ja otat riskin että tuottaako vai ei.
Sijoituksen arvo vaihtelee ja sulla on mahdollista nostaa koko sijoitus poies riippuen sen sen hetkisestä arvosta. 600 euron Sijoituksen arvo voi olla jollain hetkellä 500e ja joskus 1 200e....
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Jos nainen harrastaa seksiä
Useiden kanssa, miten se eroaa miesten mielestä siitä, jos miehellä on ollut useita s kumppaneita? Oletan että kaikki mi3233365Ikävöin sinua kokoyön!
En halua odottaa, että voisin näyttää sinulle kuinka paljon rakastan sinua. Toivon, että uskot, että olen varsin hullun192278Pihlaja-puulle
Illat on mulle pahimpia. En tiiä miks se olis vaan parasta yöstä toiseen nukkua sun kanssa ja herätä sun kasvoihin. Jos151880Päivieni piristys, missä olet?
Toit iloa ja valoa mun elämään ☀️ Nyt mennyt kohta viikko ettei ole nähty. Kaipaan nähdä sua silti ja pelkään vaikka tei141605Kova karman laki
Karman lain kautta pahantekijä tehdessään pahaa toteuttaa koston ja rangaistuksen sille jolle pahaa on tehty. Tämä tarko4171522Kysymys Kuhmolaisille
Hei. Olen 32 vuotias nainen ja muutin Kuhmoon noin 12 vuotta sitten. Mutta nyt täytyy ihmetellä ihan ääneen että onhan t361404Savimajasta lääketieteen tohtoriksi - ja ei tikkua ristiin
”Jos ihminen muuttaa savimajasta tänne kerrostaloon länsimaisen elintason piiriin ilman että tarvitsee panna tikkua rist2441332- 171264
Olen valtavan ihastunut
Yritin sen sinulle viime viikolla kertoa, mutta liikaa muuttujia ja isoja tunteita, niin en kyllä ollut kovin selkeä.631076Ensi viikolla tulen takaisin
Ja käyn varmaan siellä monta kertaa. Monta mahdollisuutta nähdä jos olet siellä päin201010