Aihe

Bensa on liian kallista isolle määrälle ihmisiä.

Anonyymi

Bensa on liian kallista yli miljoonalle suomalaiselle jotka käyttävät autoa, liian suurin euromäärä menee polttoaineisiin.

Katteellinen myyntihinta jossa on raaka-öljyn osto, jalostus bensaksi. Litrahinta on 50 senttiä.

Loput on lisäveroja.

8

<50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Mikä oli aloituksen pointti?

      • Anonyymi

        Näyttäis olevan että bensa on monille liian kallista.


    • Anonyymi

      Liikennepolttoaineiden verotuksen kiristäminen on takuuvarma keino nostaa Suomen valtion verotuloja. Vai onko sittenkään?

      Liikennepolttoaineiden (bensa ja diesel) kulutus Suomessa kääntyi laskuun 2011. Liikennesuorite eli ajettu kilometriluku  kääntyi laskuun 2017. Valtion liikenteestä saama kokonaisverotulo kääntyi laskuun 2019.

      Edellä oleva johtuu tietysti ajoneuvojen käyttäjien halusta ostaa yhä pienempikulutuksisempia ajoneuvoja, karsia turhat ajot, poistaa liikennekäytöstä ajoneuvot kun niitä ei käytetä sekä siirtyä käyttämään joukkoliikennettä siellä missä se on mahdollista.

      Valtio on tukenut vähäpäästöisten ajoneuvojen hankintaa alhaisemmalla verotuksella, alhaisemmalla käyttömaksulla, polttoainejärjestelmän muuntotuella, romutuspalkkiolla ja latauspisteiden tuella. Viimeisin ministerin ajatelma on että valtio takaisi sähköauton oston pankkilainan.

      Valtion vuosittainen verotulo liikenteestä on n. 8 miljardia euroa (2019) ja luku on siis laskussa. Kun liikennepolttoaineiden kulutuskin on laskussa, ei roimakaan korotus riitä paikkaamaan yhä pienenevää verotuloa. Tai korotuksen pitäisi sitten olla niin raju että kansa lähtee kaduille, kuten kävi Ranskassa jossa hallitus joutui perumaan korotuksen kuukausia jatkuneiden mellakoiden jälkeen.

      Hallitusohjelman (2019) tavoitteena on, että Suomi on hiilineutraali vuoteen 2035 mennessä ja ensimmäinen fossiilivapaa hyvinvointiyhteiskunta. Tavoite aiheuttaa valtiontalouteen miljardiluokan alijäämän. Liikennepolttonesteiden hinnassa on veroa n. 70%. Sähkön energiahinnassa on veroa n. 30%, siirrossa n. 40%. Verotus siis tulee kiristymään, eikä vähiten Suomen nyt kohtuullisen edullisen talous- ja teollisuussähkön verotus. Myös nyt edulliset sähköautojen käyttömaksut nousevat.

      Mitä raju sähkön hinnan nousu merkitsee kotitalouksien ostovoimalle ja Suomen teollisuuden kilpailukyvylle, jää nähtäväksi. Entä riittääkö sähkö? Tällä hetkellä n. 25-30 % sähköstämme on tuontisähköä. Lisääntyvä liikenteen sähköistyminen lisää kulutusta ja yhä enemmän joudutaan sähköä tuomaan naapurimaista. Vaikka nyt rakenteilla olevat Olkiluoto 3 ja Fennovoiman voimala sekä suunnitellut tuulipuistot laskettaisiin mukaan, olisimme v. 2035 silti yhtä pahasti sähkön tuonnista riippuvaisia kuin nyt, koska sähkökäyttöisen liikenteen osuus tulee kasvamaan valtavasti. Myös siirtolinjat joudutaan osittain uusimaan, nykyisen siirtoverkon riskirajan ollessa n. 15 000 MWh kulutus.

      Mistä sitten ostamme sähkön kun naapurimaat tarvitsevat vesivoimalla tuotetun ylijäämäsähkönsä omien liikennevälineidensä energiaksi? Aivan oikein. Sieltä mistä nyt ostamme öljymmekin. Öljyä voimme toki laivata kauempaakin, sähköä voimme siirtää vain saman siirtoverkon naapurimaista.

      Kuten ylläolevasta voi todeta, kuljemme vääjäämättä kohti fossiilivapautta. Onko se sitten hyvinvointiyhteiskunta, on eri asia. Ainakin veropohjamme tulee muuttumaan oleellisesti.

    • Anonyymi

      Bensanhintaa lisää veroja ja auton vaihto karkaa aina kauemmas.
      Suomalainen raippa ei oikein toimi kuin varakkaiden kohdalla ja mikä tyhmintä mitään rajaa ei ole sähköauton hinnassa kun saa tuen, eli taas tuetaan rikkaita.
      Muualla on sentään tukirahojen jaossa uuden auton hinnassa yläraja ja silloin sillä tuetaan oikeasti niitä jotka tukea tarvitsee.

    • Anonyymi

      Bensa on liian halpaa. Jos nykyinenkin bensanhinta tuntuu kalliilta, kyseessä on liian köyhä, joka yrittää esittää varakasta. Autoon ei oikeasti ole varaa, mutta sellainen pitää silti olla. Auton omistaminen ja ylläpito maksaa paljon enemmän kuin pelkkä polttoainekulu. Valtaosa ummistaa silmänsä muilta kuluilta (vakuutukset, rahoitus/arvonalenema, huollot/korjaukset, rengaskulut, pysäköinti...) tai kuittaa ne "rahaa, joka muutenkin menisi".

      Luonnollisesti tästä seuraa, että "raha vaan häviää jonnekin".

    • Anonyymi

      Moni on joutunut ostaa sotkasta uuden patjan ja neste tasapainoon otetaan olutta ja tilataan kebabbia!

    • Anonyymi

      Ei sillä väliä ole, koska kaltaisesi luuserit saa kelan tukia asumiseensa ihan netin kautta killailemalla. On siis turha itkeä sellaisesta asiasta, mihin ei itsellä tule olemaan koskaan varaa....esim. tuohon bensan ostoon....

    • Anonyymi

      Diesel 1.40 ja bensa 1.50 täällä jo pidempään täällä.

      Pieni ero kun 10sent.

      Kumpikin on kallista, liian paljon veroa. Eduskunnan vika.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Riinan oudot selitykset

      Riina sanoo iltiksen haastattelussa että avioliiton ongelmat johtuvat siitä ettei häntä katsottu tai hänestä kiinnostuttu kun liikkuivat Kallen kanssa
      Kotimaiset julkkisjuorut
      92
      7952
    2. Mikäs emäntä se joka listi lapset ja itsensä?

      Oli muhokselta,ouluun saakka piti mennä toteuttamaan tuokin asia. Onneksi ei silti rekan alle ajanut. Ei nimiä, toki ne tulee minfoon. Mutta niillä ei
      Muhos
      118
      7758
    3. Halla-aho: Emme halua, että punavihreä hallitus jatkaa

      https://www.is.fi/politiikka/art-2000007761119.html Alkaa olla nykyhallituksella lopun ajat.
      Maailman menoa
      514
      6006