Bensa on liian kallista isolle määrälle ihmisiä.

Anonyymi

Bensa on liian kallista yli miljoonalle suomalaiselle jotka käyttävät autoa, liian suurin euromäärä menee polttoaineisiin.

Katteellinen myyntihinta jossa on raaka-öljyn osto, jalostus bensaksi. Litrahinta on 50 senttiä.

Loput on lisäveroja.

20

784

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Mikä oli aloituksen pointti?

      • Anonyymi

        Näyttäis olevan että bensa on monille liian kallista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Näyttäis olevan että bensa on monille liian kallista.

        Mutta oliko se liian kallista vuonna 2018 porvarihallituksen aikana, jossa myös Persut mukana. Silloin bensan litrahinta oli 3- centtiä Kalliimpaa kuin nyt! Sillälailla. Nykyiset hinnat johtuu siitä kun raakaöljyn maailmanmarkkinahinta on palautunut takaisin normaali tasoon. Korona tiputti sitä viime vuonna.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta oliko se liian kallista vuonna 2018 porvarihallituksen aikana, jossa myös Persut mukana. Silloin bensan litrahinta oli 3- centtiä Kalliimpaa kuin nyt! Sillälailla. Nykyiset hinnat johtuu siitä kun raakaöljyn maailmanmarkkinahinta on palautunut takaisin normaali tasoon. Korona tiputti sitä viime vuonna.

        Miten persut liikkyy tähän mitenkään? Bensan hinta oli 2018 noin 50 halvempaa. Kannattais ottaa asioita selvää kun sanoo mitää pelle.


    • Anonyymi

      Liikennepolttoaineiden verotuksen kiristäminen on takuuvarma keino nostaa Suomen valtion verotuloja. Vai onko sittenkään?

      Liikennepolttoaineiden (bensa ja diesel) kulutus Suomessa kääntyi laskuun 2011. Liikennesuorite eli ajettu kilometriluku  kääntyi laskuun 2017. Valtion liikenteestä saama kokonaisverotulo kääntyi laskuun 2019.

      Edellä oleva johtuu tietysti ajoneuvojen käyttäjien halusta ostaa yhä pienempikulutuksisempia ajoneuvoja, karsia turhat ajot, poistaa liikennekäytöstä ajoneuvot kun niitä ei käytetä sekä siirtyä käyttämään joukkoliikennettä siellä missä se on mahdollista.

      Valtio on tukenut vähäpäästöisten ajoneuvojen hankintaa alhaisemmalla verotuksella, alhaisemmalla käyttömaksulla, polttoainejärjestelmän muuntotuella, romutuspalkkiolla ja latauspisteiden tuella. Viimeisin ministerin ajatelma on että valtio takaisi sähköauton oston pankkilainan.

      Valtion vuosittainen verotulo liikenteestä on n. 8 miljardia euroa (2019) ja luku on siis laskussa. Kun liikennepolttoaineiden kulutuskin on laskussa, ei roimakaan korotus riitä paikkaamaan yhä pienenevää verotuloa. Tai korotuksen pitäisi sitten olla niin raju että kansa lähtee kaduille, kuten kävi Ranskassa jossa hallitus joutui perumaan korotuksen kuukausia jatkuneiden mellakoiden jälkeen.

      Hallitusohjelman (2019) tavoitteena on, että Suomi on hiilineutraali vuoteen 2035 mennessä ja ensimmäinen fossiilivapaa hyvinvointiyhteiskunta. Tavoite aiheuttaa valtiontalouteen miljardiluokan alijäämän. Liikennepolttonesteiden hinnassa on veroa n. 70%. Sähkön energiahinnassa on veroa n. 30%, siirrossa n. 40%. Verotus siis tulee kiristymään, eikä vähiten Suomen nyt kohtuullisen edullisen talous- ja teollisuussähkön verotus. Myös nyt edulliset sähköautojen käyttömaksut nousevat.

      Mitä raju sähkön hinnan nousu merkitsee kotitalouksien ostovoimalle ja Suomen teollisuuden kilpailukyvylle, jää nähtäväksi. Entä riittääkö sähkö? Tällä hetkellä n. 25-30 % sähköstämme on tuontisähköä. Lisääntyvä liikenteen sähköistyminen lisää kulutusta ja yhä enemmän joudutaan sähköä tuomaan naapurimaista. Vaikka nyt rakenteilla olevat Olkiluoto 3 ja Fennovoiman voimala sekä suunnitellut tuulipuistot laskettaisiin mukaan, olisimme v. 2035 silti yhtä pahasti sähkön tuonnista riippuvaisia kuin nyt, koska sähkökäyttöisen liikenteen osuus tulee kasvamaan valtavasti. Myös siirtolinjat joudutaan osittain uusimaan, nykyisen siirtoverkon riskirajan ollessa n. 15 000 MWh kulutus.

      Mistä sitten ostamme sähkön kun naapurimaat tarvitsevat vesivoimalla tuotetun ylijäämäsähkönsä omien liikennevälineidensä energiaksi? Aivan oikein. Sieltä mistä nyt ostamme öljymmekin. Öljyä voimme toki laivata kauempaakin, sähköä voimme siirtää vain saman siirtoverkon naapurimaista.

      Kuten ylläolevasta voi todeta, kuljemme vääjäämättä kohti fossiilivapautta. Onko se sitten hyvinvointiyhteiskunta, on eri asia. Ainakin veropohjamme tulee muuttumaan oleellisesti.

    • Anonyymi

      Bensanhintaa lisää veroja ja auton vaihto karkaa aina kauemmas.
      Suomalainen raippa ei oikein toimi kuin varakkaiden kohdalla ja mikä tyhmintä mitään rajaa ei ole sähköauton hinnassa kun saa tuen, eli taas tuetaan rikkaita.
      Muualla on sentään tukirahojen jaossa uuden auton hinnassa yläraja ja silloin sillä tuetaan oikeasti niitä jotka tukea tarvitsee.

    • Anonyymi

      Bensa on liian halpaa. Jos nykyinenkin bensanhinta tuntuu kalliilta, kyseessä on liian köyhä, joka yrittää esittää varakasta. Autoon ei oikeasti ole varaa, mutta sellainen pitää silti olla. Auton omistaminen ja ylläpito maksaa paljon enemmän kuin pelkkä polttoainekulu. Valtaosa ummistaa silmänsä muilta kuluilta (vakuutukset, rahoitus/arvonalenema, huollot/korjaukset, rengaskulut, pysäköinti...) tai kuittaa ne "rahaa, joka muutenkin menisi".

      Luonnollisesti tästä seuraa, että "raha vaan häviää jonnekin".

      • Anonyymi

        Mitähän sääny selität? ootko psykooseissa? Ihan sama oli köyhä tai rikas bensa on liian kallista.


      • Anonyymi

        Taino työttömät tällästä puhuu. Pitäis varmaan ottaa työttömyyspäivärahat ym pois niin katotaan kuka on köyhä HAHA!!


    • Anonyymi

      Moni on joutunut ostaa sotkasta uuden patjan ja neste tasapainoon otetaan olutta ja tilataan kebabbia!

    • Anonyymi

      Ei sillä väliä ole, koska kaltaisesi luuserit saa kelan tukia asumiseensa ihan netin kautta killailemalla. On siis turha itkeä sellaisesta asiasta, mihin ei itsellä tule olemaan koskaan varaa....esim. tuohon bensan ostoon....

    • Anonyymi

      Diesel 1.40 ja bensa 1.50 täällä jo pidempään täällä.

      Pieni ero kun 10sent.

      Kumpikin on kallista, liian paljon veroa. Eduskunnan vika.

      • Anonyymi

        Tänään nostettu bensa
        1.54, 1.58€, 60 litraa maksaa siis 92 euroa.

        Diesel 1.4x€

        ---------------------------------—------------------
        Tuossa rajan toisella puolella 0.58eur bensa, 60L. 35eur


    • Anonyymi

      Ei bensa ole kallista vaan se vero .

    • Anonyymi

      Kylmässä pohjolassa vanhukset kahlaa sohjossa kun ei ole varaa autoiluun , kävelykatuja edes pystytä pitämään kulkukunnossa , ihmetellä täytyy kuin etelänmaissa ei lopeteta autoilua kokonaan , pitäisi olla vähän realistisempi maailmankuva ilmastohömpötyksessä ja miten siihen vaikuttaa eripuolin maailmaa helpoiten.

      • Anonyymi

        Miksei ne hallituksen jästimimmit ymmärrä tätä?


    • Anonyymi

      Kova on Suomipojalla uho mutta kukaan ei uskalla tehä mitään! Viimekesänen torviprotesti oli surkea esitys! Ministerit kotona eikä yleisöä nimeksikään!

      Eikö porukka vois kaivaa niitä 30 litraa sadalla hörppiviä jenkki-veekaseja talleista ja ruveta isossa letkassa hynnäilemään 50:ä pitkin pääteitä tien tukkeena? Vois samalla ruveta parkkeeraamaan ko. koslilla sähköautojen latauspaikoille!

      • Anonyymi

        Oma jenkkini vie noin 15L satasella, ja sillä ajetaan vain kesäisin ja harvakseltaan silloinkin, joten mikähän olikaan tuon typerän avautumisesi todellinen sanoma?


    • Anonyymi

      "Bensa on liian kallista isolle määrälle ihmisiä."

      Olet tavallaan oikeassa. Turhanajajat, eli "pimppirallia" kortteleissa ajavat saadaan näin ollen sieltä pois tehokkaasti, ja ainoastaan ammatikseen ajavilla on tulevaisuudessa varaa ostaa polttoainetta pumpuilta. Jääkää te muut vaan sinne valtion maksamaan yksiöönne pelailemaan sitä playstationianne. Siinähän te olette virtuooseja nykyään....

    • Anonyymi

      Veroja vai lisäveroja?

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Sä et pääse yli, mä en pääse yli

      Jäädäänkö kuinka pitkäksi aikaa kärvistelemään omissa kuplissa näihin tunteisiin vai aletaanko puskemaan jo tätä läpi. V
      Ikävä
      129
      1548
    2. Hirvittävä onnettomuus.

      Voimia ja lohdutusta suuressa surussanne🙏🙏.
      Rovaniemi
      37
      1451
    3. Missä väleissä ollaan

      Jatkossa? Vai ollaanko missään? Koetko ikäväksi näkemisen)
      Ikävä
      68
      1243
    4. Hei sinä nainen

      Haluan olla rehellinen – olet hämmentänyt minua todella paljon. En ota sinusta mitään selvää, ja ehkä juuri siksi huomaa
      Ikävä
      55
      1200
    5. Riittääkö vielä

      Pelkät kuvat? 😉
      Ikävä
      69
      1014
    6. Kelan perkeleellinen käytäntö

      Kun äiti joutuu hakemaan Kelalta tukia vähien tulojen tähden, niin aina otetaan huomioon lapsen tilillä olevat rahat. Ei
      Maailman menoa
      198
      996
    7. Mitäs te venäjän puolustajat tekisitte, jos venäjä todella hyökkäisi tänne?

      Tää on se mielenkiintoinen kysymys. Tehän olette lähinnä vasemmistolaisia, eikä armeijaa ole käyty, eikä rintamalle mi
      Maailman menoa
      255
      991
    8. Mitä toivot

      Välienne olevan?
      Ikävä
      74
      935
    9. Ellen Jokikunnas ja Jari Rask napauttavat - Tällaisten ihmisten ei kannata muuttaa Italiaan: "Ei..."

      Ellen Jokikunnas ja Jari Rask toteuttivat oman unelmansa Italiassa. He ostivat kakkoskodin Italian Pugliasta. Lue lisää
      Suomalaiset julkkikset
      16
      850
    10. Miksi kaikki jauhaa KAJ:sta

      Se bastulauluhan on todella huono, vanhanaikainen ja oikea junttilaulu. Oikein ällöttää, kun idiootit hehkuttaa sitä ps
      Maailman menoa
      106
      838
    Aihe