Aihe

Veneen laitto valtamerikelpoiseksi

Anonyymi

Kesällä jos pääsisi tekemään ison matkan, eli ylittää Atlanti ja päätyä Halifaxiin. Näin talvella on hyvin aikaa puuhailla hallissa veneen kanssa. Seuraavia remontteja olen tekemässä, jotta veneestä saadaan myrskyturvallinen valtameren ylitykseen. Kyseessä on hyväkuntoinen 80-luvun H-35:

Uudet purjeen, isoon 8 reiviriviä. Genoan etuliikin purkaminen, jottei kiristä puhki. Genoan jalukset siirretään veneen kylkeen yläreunan tuntumaan. Reiviköysistä kakkonen, nelonen ja kasi katolle, samoin nostin, alin tulee istumalaatikkoon. Peräharukseen kelakiinnitys, jotta saa löysättyä mahdollisimman nopeasti kovassa tuulessa. Puomin alasvetotaljaan painot. Vanttien käsittely silikonispraylla suojaamaan korroosiolta ja ettei kiristy lukkoon. Lavuaarit ja vessanpönttö (ilmankin iso mies pärjää) poistetaan kokonaan tulvimisen ehkäisemiseksi. Juomavettä ja ruuanlaittoa varten hankitaan kannettava käänteisosmoosilaite. Istumalaatikot suljetaan silikonilla vuotojen välttämiseksi, istumapinnat käsitellään polyesterilakalla. Istumalaatikon tavaroille tehdään uusi varastosto entisestä vessasta. Kulkuaukon levy poistetaan ja korvataan saluunanovityyppisellä ratkaisulla, joka mahdollistaa mahdollisimman nopean siirtymisen sisätiloihin. Paksut vietärit pitävät oven suljettuna.

Tuleeko mieleen muita ideoita tai parannusehdotuksia, joita valtameren ylitykseen kannattaisi vielä huomioida?

11

148

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Valmistelut on selvästi paremmat kuin VG-veneillä. Otat kurssin suoraan Panaman kanavalle ja jatkat jo tekemäsi ajatusharjoittelun mukaisesti: "Kanavan omat ukot menee veneeseen ja niillä on kuulemma 22 kpl Goodyearin vanhaa autonrengasta laittaa kyljille lainaan. 11 siis puolellensa." Voit jatkaa pallon kierron pysähdyksittä ilman turhia himmailuja kelien takia.

    • Anonyymi

      biskajan kun olet ohittanut niin alkaa aika lepposat kelit, ja muutenkin kannattaa seurata säätiedotuksia. veneeseesi en nyt kauheasti muutoksia tekisi. Et ole lähdössä kuitenkaan eteläiselle atlantille. (moni ajattelee että atlantin ylitys on hurjaa touhua, mutta normaalisti liian heikkoja tuulia)
      Tärkeatä on kuitenkin tarkistaa/ vahvistaa rustinrautakotelot tai varmistaa ettei millään purjemäärällä squallin tullessa vantit lähde rundosta irti.

      tekisin:
      -Riittävästi uusia akkuja navigointilaitteita varten yölle.
      - niille riittävästi aurinkopaneeleja.
      - tuuliperäsin ihan ehdoton vanhaan veneeseen jossa ei ole hydraulista pilottia.
      - ssb on kiva, mutta jos ei jaksa pelailla sen kanssa niin sitten satelliittipuhelin jotta saa merellä säätiedotukset.
      -Kölin kiinnitys ja pysyvyys tarkistettava. Varsinkin jos on sandwich vene ja se sandwich alkaa jo läheltä köliä. sandwich ei saa olla imenyt vettä itseensä (ainakaan lähellä köliä).
      -isoon 8 reivirivä? mitä? homma iso spinnu.
      -lähettävä AIS on komee peli kun hieman väsyttää öisin.
      - EPIRB tuo turvallisuudentunnetta.
      - tutka? mulla oli, mutta enpä juurikaan koskaan käyttänyt.
      - kalavehkeet ehdottomasti. sitä meinaa tulee ;) mutta tutustu kalastukseen valtamerellä. ei siellä mitään rapalaa vedetä perässä.

      Auli Irjalan matkapurjehtian opas on hyvä lukea.
      Mutta kannattaa muistaa myös että atlantia ylitetään tynnyreillä, soutaen, vatorilla , 6,5m luokan pogoilla ja ties millä, eli turha panikointi pois, siitä tulee aivan mahtava reissu ja se reissu tehdään niillä mitä on.

      Aivan varmasti pärjäisit tuon reissun tekemättä mitään veneellesi kunhan joku ohjaa kun nukut.

      Poikkee Martiniquella niin tarjoon oluen :)

    • Anonyymi

      Voit myös miettiä , isompaa vesi säiliötä kiinteää tai tilapäistä ja luonnollisesti hyvin kiinni.

      Lisä diesel tankkia tai kannuja, ja kunnolla kiinni.

      Muutenkin kaikki pitää olla paremmin kiinnitetty ja paikallaan, astiat, ruuat, akut, siis ihan kaikki ja tsekata hyvät systeemit, että laatikot pysyy kiinni vaikka keikauttaisi kovemminkin. Lattiatkin kannataa ehkä vetää ruuveilla kiinni?

      Tsekka elämänlanka systeemit molemmin puolin täydellisiksi.

      Hanki forespar läpiviennin hätä kartioita muutaman ja sellaista korjausmömmöä jolla saa märänkin halkeaman tukittua. Mahdollisesti isompi hätä kangas jolla saa tukittua reikiä rungossa ja luonnollisesti korjaus aineita kuitua ja polyestei hartsia yms...

      Tarkasta peräsin ja mieti hätäperäsin ratkaisua, tuuliperäsin löytyykin jo varmaan.

      Akkut, millaisessa kunnossa ja riittävät ?

      Koneeseen varaosia, laturi, vesipumppu, impelereitä suodattimia öljy/polttoaine, hinoja, vulkanisoituvaa silikooni teipiä letkujen korjaukseen. Ja työkalut...

      Tee laskelmat ruuasta ja juomasta ylitys päiviin reilulla varmuus marginaalila.

      Ehkä navigoinnin välineiden tuplaaminen jos tilttaa.

      Hanki/HUOLLATA PELASTUSLAUTTA JA EHKÄ EIRB?

      Viinaa riittävästi ja seikkailumieltä...

      • Anonyymi

    • Anonyymi

      Näillä ohjeilla hahahahah....turvallista matkaa!

      Lattia ruuveilla kiinni....sellainen 6" keltapassivoitu on hyvä

      • Anonyymi

        No onko sinulla sitten parempia ohjeita antaa..?


      • Anonyymi

        Ne kandee kontkata ulkopuolelta. Pysyvät paremmin.


    • Anonyymi

      Vieteri kirjoitetaan e-kirjaimella. Ehdotan vielä yhdeksättä reiviriviä varmuuden vuoksi. H-35 on sen verran pehmeä paatti että "pårempi kuin ei lähde ollenkan" erästä radiosketsiä mukaellen.
      Jos oikeasti olet tekemässä tuota niin mieti vielä sitä saluunanovi -systeemiä. Jos sinä pääset nopeasti sisään, vesimassa seuraa yhtä liukkaasti.

      • Anonyymi

        Ja sitten on kivaa, kun lattia levyt lähtevät kellumaan vapaiden vesien päällä kolisten joka paikkaan.

        Ehkä olisi ollut kiva vaikka ne keltapassivoidut 6 tuuman ruuvitkin, vaikka parempiakin voi käyttää


    • Anonyymi

      Mieli on ketjun aloittajan valtameri.

      • Anonyymi

        Kellä on pimeä, synkkä ja syvä, toisilla tyyni, valoisa ja kirkas, ehkä jollain raivoisa ja armoton jne...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksei työ kelpaa suomalaisille?

      Rakennus-, siivous-, ja hoiva-alakin täynnä ulkomaista työvoimaa ja kotimaiset vuosis kortistossa. Mistä moinen oikein johtuu. Ovatko korvaukset liia
      Maailman menoa
      420
      4927
    2. Talouselämä-julkaisu tykittää kovaa tekstiä Usan taloudesta

      "Joe Biden nousee velkaantuvan valejättiläisen johtoon – Yhdysvaltain budjettivajeet repeävät ja velkavuori kasvaa" https://www.talouselama.fi/uutis
      Maailman menoa
      103
      1802