Onko kenelläkään polvivaivoja?

Anonyymi

Polven sisäsyrjässä alkoi hirveä särky keskellä yötä. Mikään asento ei tuntunut helpottavan ja otin sitten Buranaa mitä onneksi löytyi lääkekaapista. Linkkasin koko seuraavan päivän ja ajattelin että pieni liikunta tekisi hyvää. Mutta mitä vielä! Kipu yltyi niin pahaksi että en pystynyt kävelemään yhtään. Kolmantena päivänä jo vähän hellitti ja pärjäsin ilman Buranaa.
Kummallisinta, että en ennen kivun alkua ollut mitenkään rasittanut polvea enkä muutenkaan kolhinut. En ole edes ylipainoinen.
Onko muilla ikätovereilla samanlaista kokemusta? Tätäkö se vanhuus on?

58

1366

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Nykii ja koskee välillä vaikka mistä. Ei illalla tiedä mitä aamulla on.

• Anonyymi

En tiedä. Selkä on joskus kipeä, mutta se paranee itsestään.

• Kyllä on. Oikea on kuvattu, kuluman alkua. Samoihin aikoihin oli vasemmassa sellainen Bakerin kysta, aikas kipeä. Parani aikanaan.
      Nykyään, kun lähden ulos huushollista, laitan sellaiset joustavat siteet polviin.
      Kesällä, kun liikun enemmän toisinaan laitan kipusalvaa tai lepäilen päivän.
      Glukosamiinia otan.
      Hyvin olen pärjäillyt niiden kanssa, kun ei vielä jatkuvampaa kolotusta ole, kuin harvoin, jos liikaa rasittanut.
      Kannatta mennä lääkäriin ja selvittää mitä on, usein juuri ikäihmisillä kulumaa.
      Itse kun aikanaan kävin, homma meni sujuvasti.
      Lääkäri tutki, heti kuvattiin, takaisin lääkärin luo saman tien. Asia selvitetty kertaheitolla.

• Anonyymi

Kuluma on sama kuin nivelrikko. Pitää yrittää liikkua vaikka kipuilee. Kipugeeli on parempi vaihtoehto kuin jatkuva särkylääkkeiden käyttö. Melkein kaikilla on tässä iässä nivelrikkoa polvissa, lonkissa, sormissa. Glukosamiini on huuhaata.

• Anonyymi kirjoitti:

Kuluma on sama kuin nivelrikko. Pitää yrittää liikkua vaikka kipuilee. Kipugeeli on parempi vaihtoehto kuin jatkuva särkylääkkeiden käyttö. Melkein kaikilla on tässä iässä nivelrikkoa polvissa, lonkissa, sormissa. Glukosamiini on huuhaata.

Glugosami ei anna apua kaikille, joten heille lie huuhaata. Itse olen käyttänyt sitä yli kymmenen vuotta ja selättänyt mm. polvileikkauksen. Nykyisin pruukaan pestä mattoja polvillani. Polveni ovat kunnossa, kiitos glugosamin, minua auttoi.

• Anonyymi kirjoitti:

Niin on juu, sama asia.
        Tuosta glukosamiinista ollaan kahta mieltä.
        Toiset sanoo, ettei auta, itsellä kyllä kipeytyy enemmän, kun yritän sen syömistä lopettaa.

• Anonyymi
        Eliaana kirjoitti:

Niin on juu, sama asia.
        Tuosta glukosamiinista ollaan kahta mieltä.
        Toiset sanoo, ettei auta, itsellä kyllä kipeytyy enemmän, kun yritän sen syömistä lopettaa.

Käytpä hoito:
        "Näytön aste: A
        Glukosamiinin vaikutus nivelrikkopotilaan kipuun tai toimintakykyyn ei eroa lumelääkkeestä."

• Anonyymi kirjoitti:

Käytpä hoito:
        Glukosamiinin vaikutus nivelrikkopotilaan kipuun tai toimintakykyyn ei eroa lumelääkkeestä."

Joo tiedän kyllä tuon.
        Mutta, lääkkeen tai ei lääkkeen lumetehokin on jo tieteellisesti todistettu.
        Muistan tapauksen työuraltani, se oli silloin, kun lumelääkkeen tehosta ei ollut tutkimuksia.
        Oli vanha mummo. Istui yökaudet hieroen sääriään ja valittaen kipua.
        Lääkäri määräili eri kipulääkkeitä vuoronperään, mikään ei auttanut.
        Lääkärikin oli jo neuvoton, Sanoi, antakaa nyt vielä tuo blacepo. Mummo nukahti ja sanoi aamulla, että nyt oli hyvä lääke, hän nukkui niin hyvin.
        Niin se on ihmisen keho ja mieli hyvässä yhteistyössä, kun hetki on otollinen.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Moni kokee saavansa glukosamiinista lievennystä nivelkipuihin, vaikkei tieteellistä
        todistetta ole sen vaikutuksesta.

• Anonyymi
        korpikirjailija kirjoitti:

Glugosami ei anna apua kaikille, joten heille lie huuhaata. Itse olen käyttänyt sitä yli kymmenen vuotta ja selättänyt mm. polvileikkauksen. Nykyisin pruukaan pestä mattoja polvillani. Polveni ovat kunnossa, kiitos glugosamin, minua auttoi.

Vai että glugosami? Sinulla ne on aina ihan omat lääkkeet.😂Ja mattojen pesulla saastutat tietysti järveä kontillasi laiturilla. Fiksut pesee mattonsa kunnallisessa pesupaikassa, jonka jätevedet ohjataan asianmukaisesti.

• Anonyymi
        korpikirjailija kirjoitti:

Nyt korppis otetaan oikeinkirjoitus ja samalla luento

Glukosamiini on sokeria
        Siis glukoosia näin kirjoitettuna

Seuraa Eliaanan neuvoja puhuu asiaa

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Käytpä hoito:

Emme kinaa vaan käytämme
        Lääkäri hoitaa sairautta
        Glukosamiini ja hainrusto on terveystuote pitkäaikaiseen hoitoon ei lääke

Seuraa Eliaanan neuvoja äläkä lääkäreiden joilta saa lääkkeitä sairauteen

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Glukosamiini on sokeria

Glukoosi on hedelmäsokeria.

• Anonyymi kirjoitti:

Glukoosi on hedelmäsokeria.

Glukoosi on rypälesokeria, fruktoosi hedelmäsokeria.

• Anonyymi kirjoitti:

Glukosamiini on sokeria

Entivanhaan kouluttajana luennoille mennessäni pohjustin luennon aiheen tarkoilla faktoilla. Puhuessani ei kuulija erota sanonko glucosamin/glugosamin/glukosamiini eli sillä ei ollut vaikutusta sanomani perille menoon.

Toisin olisi käynyt mikäli olisin väittänyt, että polvien ja nivelten kulumia hoidetaan sokerilla se olisi voinut herättää epäuskoa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kun joku saa siitä apua, niin se ei todellakaan ole huuhaata. Mutta jos sanot niin, sinä olet. - Nm. Revi siitä

• Anonyymi

Vanhus olen minäkin ja kärsinyt polvikivusta lähes 30v, minulla on nivelrikkoa eli artroosia oikeassa polvessa, paljon paksumpikin on kun toinen polvi, inhottava vaiva on, mutta olen oppinut pärjäämään sen kanssa. Ensinnäkin se kipu voi tulla viiveellä ei heti rasituksen jälkeen. Silloin kun on kipeä ei kannata rasittaa vasta sitten kun kipu helpottaa muutaman päivän jälkeen. Itse olen hoksannut että pyöräily on parasta lääkettä, näin talven aikaan on kuntopyörä käytössä , särkylääkettä en käytä ollenkaan vaan tarvittaessa kylmägeeliä tai Voltaren fortea haen apteekista.

• Yleensäkin, ainakin minulla rasituksen jälkeen myös lihaksissa kipu tulee vasta seuraavana vuorokautena.
        Tuota Voltarenia minäkin olen käyttänyt.
        Näin talvisaikaan en ole tarvinnut montaa kertaa, kun ei ole rasitusta, niinkuin kesällä.

• Anonyymi

Nivelvaivojen lisäksi vika voi aiheutua selästä. Minulla on oikean polven kanssa ajoittain ongelmia ja kipu tuntuu silloin polven sisäsyrjällä. Oireet alkoivat, kun venäytin selkäni jyrkässä haarakäyntinousussa suksen lipsahdettua. Lääkärireissu siitä tuli. Jalkaoireen paikan perusteella lääkäri sanoi ongelman olevan todennäköisesti S1 välissä.
      Joskus jotain tuntuu selässäkin, mutta jalka voi pettää alta ilman, että selässä tuntuu mitään.

• Anonyymi

Oletko ehkä jotenkin liukastunut tai lipsunt ulkona? Mikä tahansa pieni ylimääräinen ja äkkinäinen liike voi aiheuttaa juuri tuollaista. Nivelside revennyt?

• Anonyymi

On!
      80-luvulla poistettiin oikean polveni kierukka tähystäen.
      Ei jälkituntemuksia mutta polvi alkoi klonksumaan sivusuunnassa. Ei haittaa.
      60v vaiheessa ryhdyin huolehtimaan lihaskunnostani terveyden ohella ja tietenkin tärkeä osa sitä olivat alaraajat. Mm. etu- ja takakyykkyä pohjaan.
      Muutama vuosi sitten terveemmän koipeni sääri murtui ja sen vuoksi vasen kipsissä hypin 2,5kk tähystetyn varassa ja se ei tykännytkään siitä.
      Nyt tilanne on sellainen, etten enää pysty tekemään pohjakyykkyä ja hack-prässiä ja normitangon hackia, sekä maastavetoa varten oikea polveni on tuettava.
      Jalkatreenien jälkeen polvea jomottelee. Olen hölvännyt Voltarenilla mutta en ole havainnut mitään vaikutusta.

Rappujen nousussa treenityylillä on ollut tingittävä 3:sta askelmasta 2:een kerralla noustavaa. Polvikulma pysyy siedettävänä.

Yöunia ei polvi ole haitannut. Olkavarsien vuoksi olen joskus ottanut 1g panadolin. Yläraajojen ojentajissa ja koukistajuíssa "nuorisotityylin "pienet vastukset, paljon pitkiä hitaita sarjoja saattaa aiheuttaa yöllä kipuilua mutta se on pelkkää harmitonta lihaskipua ja ennakoitavissa.
      Eipä tämä ikääntyminen suju ilman sivuoireita.

• Anonyymi

Rikkinäisiä nivelrustoja voi myös tähystysleikata. Lääkärien ohje "liiku, liiku, liiku enemmän" ei aina auta eikä ole oikea.

Nivel tulehtuu, kehittää nestepussin ympärilleen eikä parane millään.
      Käveleminen ja varsinkin rappujen alas kulkeminen menee vaikeaksi
      ja polvi jomottaa koko ajan. Öin päivin.

Polviniveleni tähystysleikattiin (rustoa "hiottiin") nelikymppisenä, eikä ole sen jälkeen vaivannut.
      Ainakaan vielä....koputan puuta....
      Helppo ja nopea toimenpide, mutta enää ei taida helposti påästä.
      Minäkin sain lähes 10 vuotta odotella apua.

Polvi kului kuntoillessa, ehkä väärän asennon takia.
      Kun polvea 100 kertaa päivässä runnoo (tietämättään ) väärin,
      kyllä sen rikki saa - jo nuorenakin.

• Anonyymi

Glucosamin/Glukosamiini on rustossa luonnostaan olevaa ainetta.
      Se vähenee iän myötä.
      Sitä saadaan mm. äyriäisistä, siksi joku voi olla allerginen sille.

Glukoosi eli hedelmäsokeri on käsittääkseni eri aine.

• Mulla, kun oli vuosia jo ajoittaisia vaivoja polvissa ja joskus lonkassa, söin hainrusto-vihersimpukka kapseleita, Siinä vihersimpukassa on tätä glukosamiinia.
        Sitten hoksasin, että pelkkä glukosamiini on enemmäm kuin puolet halvenpaa, siirryin siihen.
        Ainakin silloin lääkäritkin määräsivät sitä, en tiedä vieläkö. Kai vissiin. Itse ostanut aina Tokmannin hyllyltä.

• Eliaana kirjoitti:

Mulla, kun oli vuosia jo ajoittaisia vaivoja polvissa ja joskus lonkassa, söin hainrusto-vihersimpukka kapseleita, Siinä vihersimpukassa on tätä glukosamiinia.
        Sitten hoksasin, että pelkkä glukosamiini on enemmäm kuin puolet halvenpaa, siirryin siihen.
        Ainakin silloin lääkäritkin määräsivät sitä, en tiedä vieläkö. Kai vissiin. Itse ostanut aina Tokmannin hyllyltä.

Sain lääkäriltä kymmenkunta vuotta sitten Glucosamin ratiopharm 1,5 g jauhe oraaliliuosta varten. Käytin sitä vuosia, kunnes sen saatavuus välillä oli vaikeaa siirryin Orionin Glukosamiini Strong tuoteteeseen, jonka ostan apteekista.

• korppis kirjoitti:

Sain lääkäriltä kymmenkunta vuotta sitten Glucosamin ratiopharm 1,5 g jauhe oraaliliuosta varten. Käytin sitä vuosia, kunnes sen saatavuus välillä oli vaikeaa siirryin Orionin Glukosamiini Strong tuoteteeseen, jonka ostan apteekista.

Tuota Stongia olen nähnyt täällä Tokmannillakin, itselläni on se tavallinen vielä tehonnut.
        En tiedä, että onko niillä mahdollisesti hintaeroa apteekin kanssa.

• Anonyymi

Minulle kävi samalla tavalla jokin aika sitten. En tiedä kolhineeni polveani mitenkään, mutta kävely ei tahtonut onnistua. Aristelee vieläkin, on jo 3 viikkoa kiukutellut. Voltarenia olen koettanut käyttää. En tiedä onko apua
      Mainoksen mukaan pitäisi.

• Anonyymi

Kipuvoiteet on testattu. Ne ei ihoa syvemmälle mene.

• Anonyymi

Meillä on jo viidennessä polvessa kaikenlaisia, toisinaan myöskin samanlaisia vaivoja.

• Anonyymi

Vasta kolmannen polven stadilaisena en ole vielä kaikkia riesoja kokenut. Sukuni muutti aikanaan Berliinistä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Vasta kolmannen polven stadilaisena en ole vielä kaikkia riesoja kokenut. Sukuni muutti aikanaan Berliinistä.

Varsinkin taannoiset saksalaiset uunimuurarit olivatkin hyvin terveitä.

• Anonyymi

Jos olisin 12 - 13 vuotta sitten uskonut lääkärin sanoja, niin mulla olisi nyt paljon muitakin vaivoja kuin ajoittainen pistos polvessa. Hän kertoi, että polven kipuun otetaan särkylääkettä ja kun kipu pahenee, otetaan vahvempaa kipuläälettä ja sitten taas vahvempaa ...

Minäkin kerroin hänelle, että en syö särkylääkkeitä, enkä aio ruvetakaan, todella. Polven kanssa olen pärjännyt melkomoisen hyvin luontaistuotekaupasta saatavalla NivelTeholla. Niitä on eri valmistajilla, polveeni tehoaa vain yhden valmistajan tuote. - Nm. En luota lääkäreihin

• Anonyymi

Pojasta se polvi paranee ! :D

• Anonyymi

Kyllä nämä polvisäryt käy hermoon ja kävellä kuitenkin pitää.kulumat on kulumia ja siellä ne ovat kävin itse vuosia sitten lääkärillä väänteli polvea ja särkylääkettä auttaa vain hetken.menen joskus ortopedille niin katsovat polven .

• Anonyymi

Glucosamiini lievittää. Se on samaa ainetta kuin nivelissä luontaisesti on,
      mutta joka iän myötä vähenee.

• Anonyymi

Heikoista reisistä saavat polvet kärsiä.
      Oikean polveni kierukka poistettiin ollessani noin 50v.
      Sen jälkeen se on tietyissä tilanteissa vaatinut tukea. Mitään kipua ei ole muulloin kuin tietyissä kuormitustilanteissa.
      Aivan viime vuosina on toiseen lonkkaani tullut liikerajoitusta joka pahimmillaan estää pitkäaskelisen kävelynkin ja rankempien kuormitusrupeamien jälkeen kipuilee haitaten nukkumista. Asentoherkkä yölläkin. Kuvasivat sen 2:n luokan nivelrikoksi. Ilmeinen palkkio vastakkaisen puolen romupolven ja säären murtuman aiheuttamasta,ylimääräisestä kuormittumisesta. Olen kokeillut 1g panadolia mutta en ole vakuuttunut tehosta.
      Olen silpunnut päivittäiseen salaattiin inkivääriä. Popsinut purkillisen jotain MSM jotain yhdistelmää ja nyt aloittanut farmaseutin suosittelemaa glugosamiini kontroidiinisufaaatti tabuja. Tiedän, ettei pikavoittoja ole joten otan 4kk:n kuurin ja arvioin sitten mahdollisen vaikutuksen.

Olen käynyt kunnallisella ja yksityisellä fyssarilla. Kunnallinen lähinnä nauroi minulle. Yksityiseltä sain kuntoutusohjeita jotka parissa kuukaudessa alkoivat tehoamaankin ja tietenkin sen seurauksena lisäsin kuormitusta.

Lonkka ei rajoita pystysuuntaista liikkuvuutta mutta aivan pohjakyykkyyn = peffa liki lattiaan mennessä polvi ilmoittelee itsestään.
      Hauraan vanhuksen kuntoutumistilanteissa tuen romupolveani joustavalla idealsiteellä jonka päällä jonkin sortin joustava, lyhyt tukisukka.

• Anonyymi

Vaikkei tutkimuksissa ole todettu tehoa olevan, miksi ei Glucosamiinia söisi,
      jos siitä tuntee lievitystä saavansa. Siitä ei ole todettu olevan mitään haittaa
      Talvella luin jostakin lehdestä lääkärin neuvon, että jos tehoa aikoo saada
      Glucosamiinista olisi ainakin syötävä vahvempaa versiota, olikohan se 800 milligrammaista.

• Anonyymi

Farmaseuttini väitti lekureiden määräävän tätä samaa glukosamiinia 512mg sekä sisältäen muita stöfnöjä mm. kontroiini jotain 420mg ym.
        Aloitin suosituksen mukaisella yhdellä tabulla ja jatkan samoin seuraavat 4kk.
        Aloitin uudelleen inkiväärin. Silppuan sitä reilusti protskuvarmennukseeni. Rasvaton raejuusto, 2 keittyä kanamunaa mössöksi 500g rakeiden sekaan. Puristan joukkoon muutaman valkosipulin kynnen. Ekstra virgen oliiviöljyä, dijon sinappia ja mauksi sinihomejuustoa murennettuna.
        Kuluttavasta ähellyksestä huolimatta, tuo muun sapuskan lisänä ainakaan protskupuutteen ei pitäisi vaivata haurasta vanhusta.

• Anonyymi

Syön 800 mg. Sormieni nivelet tykkäävät siitä. Jos pidän paussia ne kipeytyvät enemmän.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Syön 800 mg. Sormieni nivelet tykkäävät siitä. Jos pidän paussia ne kipeytyvät enemmän.

Pitäisiköhän kokeilla 1,5 annoksella? 768mg/pv.

• Samanlainen vaiva alkoi minullakin tammikuussa. Harmitti. Kävely oli keljua.
      Nyt on jo paremmalla puolella, mutta pitkää matkaa ei siedä. Ja "pitkä matka" on parisataa metriä.
      Kulumaako?
      Valitin terv. keskuslääkärille, joka ei edes vastannut. Ilmeisesti niin yleinen vaiva ikäihmisellä.

• Anonyymi

Liike on lääke, toimii hyvin.

• Anonyymi

Voit tehdä valituksen / muistutuksen vastamattomuudesta. - Nm. Hänen pitää vastata

• Anonyymi kirjoitti:

Voit tehdä valituksen / muistutuksen vastamattomuudesta. - Nm. Hänen pitää vastata

Vaihdan lääkäriä.

• Anonyymi
        Mak-Ris kirjoitti:

Vaihdan lääkäriä.

Tähän kohtaan tekee mieli sanoa: ei se vaihtamalla parane. - Nm. Pitkä koulutus ei takaa mitään

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Tähän kohtaan tekee mieli sanoa: ei se vaihtamalla parane. - Nm. Pitkä koulutus ei takaa mitään

Joskus paranee vaihtamalla. Vanha olkapääni urheiluvamma alkoi oikuttelemaan 60v vaiheessa rajoittaen sekä kuormitusta, että liikeratoja.
        Julkisen puolen tk-lekuri tarjosi kortisoni piikkejä. Ne eivät paranna mitään.
        Yksityinen lekuri tutki. Lähetti yksityislabran kuvauksiin joiden perusteella olkapää leikattiin Eirassa.
        Hauiksen 90% poikki kulunut jänne katkaistiin ja siirrettiin titaaniankkuriin olkavarteen.
        Teräväksi kulunut luun pää pyöristettiin. Hapsuuntuneet jännetupet hoonattiin puhtaiksi ja irtonainen kalkkimöykky möyhennettiin pois.
        Vajaan puolen vuoden jälkeen olkapää oli moitteettomassa kunnossa.

Sama lekuri havaitsi peräsuolen syöpäni vaikka tk-lekuri ei ollut havainnut sitä pari kuukautta aikaisemmin ronkkiessaan anustani. 30cm pitkä kasvain.

Jne. Jne. Kyllä lääkärillä on väliä!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Joskus paranee vaihtamalla. Vanha olkapääni urheiluvamma alkoi oikuttelemaan 60v vaiheessa rajoittaen sekä kuormitusta, että liikeratoja.
        Julkisen puolen tk-lekuri tarjosi kortisoni piikkejä. Ne eivät paranna mitään.
        Yksityinen lekuri tutki. Lähetti yksityislabran kuvauksiin joiden perusteella olkapää leikattiin Eirassa.
        Hauiksen 90% poikki kulunut jänne katkaistiin ja siirrettiin titaaniankkuriin olkavarteen.
        Teräväksi kulunut luun pää pyöristettiin. Hapsuuntuneet jännetupet hoonattiin puhtaiksi ja irtonainen kalkkimöykky möyhennettiin pois.
        Vajaan puolen vuoden jälkeen olkapää oli moitteettomassa kunnossa.

Sama lekuri havaitsi peräsuolen syöpäni vaikka tk-lekuri ei ollut havainnut sitä pari kuukautta aikaisemmin ronkkiessaan anustani. 30cm pitkä kasvain.

Jne. Jne. Kyllä lääkärillä on väliä!

Hyvä sulle. Löytäisinpä itsekin sellaisen vaihtoehdon, jolle kantsisi mennä. - Nm. Ei arvauskeskukseen

• Anonyymi

Kenelläpä ei olisi, monilla monituisilla kuitenkin. Aikanaan oireili pahemmin, mutta kun lääkärillä ei ollut muuta apua kuin särkylääke, niin hain luonnollisempaa apukeinoa, ja olen selvinnyt ajoittaisista pistoskohtauksista huolimatta varsin hyvin polvesta huolimatta. - Nm. Niveliin Tehoa

• Anonyymi

Testaan kunnon huomenna aamupäivällä. Vapaan tangon hack kyykkyä maksimiin ja päälle potkukoneella alareidet hapoille.
      Joo. Liike on lääke! Tai aiheuttaa lääkkeen tarvetta.

• Anonyymi

Romupolvi kesti 2 x oma paino tangossa vedon nostolavasta. Lavi: Niin lähestyypi maa!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Romupolvi kesti 2 x oma paino tangossa vedon nostolavasta. Lavi: Niin lähestyypi maa!

Huomaatko Flegu (78-v), yltiö liikkuja, siis kuntosalien suurkuluttaja, että kirjoittelet näitä saavutuksia 80 palstalle ja meille voi tulla kamala stressi, koska harva meistä on kuntosalilla painoja nostamassa. Hyvä, kun jaksaa kahvipaketin aukaista ilman saksia ja vaikka säilykepurkin kannen, vaikka onkin nyt helpompi avata, kuin se entinen avaimella.

No, on täällä toisiakin 70 palstalta antamassa ohjeita millon mistäkin, kuten SkillaN; nille sukan kudonnasta, vai onko sekin neulomista, mutta ei ainakaan virkaamista.

Niin, virkata ja virkaa? Siinäpä sana, joka merkitsee eri asioita. Lopetan tämän "virkaamisen" tähän, enkä virka enää mitään.

ps. kaikken se aika menee, mutta ei kämpän siivoamiseen, mutta en aio siitä nyt virkata mitään.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Huomaatko Flegu (78-v), yltiö liikkuja, siis kuntosalien suurkuluttaja, että kirjoittelet näitä saavutuksia 80 palstalle ja meille voi tulla kamala stressi, koska harva meistä on kuntosalilla painoja nostamassa. Hyvä, kun jaksaa kahvipaketin aukaista ilman saksia ja vaikka säilykepurkin kannen, vaikka onkin nyt helpompi avata, kuin se entinen avaimella.

No, on täällä toisiakin 70 palstalta antamassa ohjeita millon mistäkin, kuten SkillaN; nille sukan kudonnasta, vai onko sekin neulomista, mutta ei ainakaan virkaamista.

Niin, virkata ja virkaa? Siinäpä sana, joka merkitsee eri asioita. Lopetan tämän "virkaamisen" tähän, enkä virka enää mitään.

ps. kaikken se aika menee, mutta ei kämpän siivoamiseen, mutta en aio siitä nyt virkata mitään.

Haluan jakaa tätä sisä(kin) liikunnan ilosanomaa. Labran tippaiita käytti ilmaisua "hillitön".
        Ikääntyneempää sakkia, molempia sukupuolia, harrastanee enemmän liikuntaryhmissä joissa yhtyvät sosiaaliset ja kuntoilutarpeet.
        Olen itse erakkoluonne ja muutaman kokeilun jälkeen totesin, etten sovellu sakkiin.

Itselläni tämä on epätoivoista rimpuilua väistämätöntä rappeutumista vastaan.
        Olen päissäni ajatellut, että kehnommasta lähtökohdasta saattaisi kehitys olla positiivinen eikä hidastava.
        Salitreenit säästävät rahaa. 6krt/viikko niin siihen ei mihinkään väliin mahdu alkoilua.
        Eikä käy mielessäkään. Janoisia vieraita käy suhteellisen harvoin ja silloinkin jotkut kieltäytyvät taroilusta koska minä en osallistu.

Kaikkea kannattaa kokeilla kolmesti, ja henkilökohtaisesti ohjattua salitreeniä kolme kuukautta, ennen mielipiteen muodostamista.

Siviilitoimet. Siivoan kahden viikon välein. Suunnittelen, ostan raaka-aineet, valmistan ja katan sapuskat. Syödessään kolmannen kerran mukaelmaani mureketta, tein siitä jämästä yhden sortin spagettikastikkeen, ilkesi vaimoni sanoa, ettei hänelle oikein maistu!? No sehän johtuu vain olemattomasta ulkoilusta.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Haluan jakaa tätä sisä(kin) liikunnan ilosanomaa. Labran tippaiita käytti ilmaisua "hillitön".
        Ikääntyneempää sakkia, molempia sukupuolia, harrastanee enemmän liikuntaryhmissä joissa yhtyvät sosiaaliset ja kuntoilutarpeet.
        Olen itse erakkoluonne ja muutaman kokeilun jälkeen totesin, etten sovellu sakkiin.

Itselläni tämä on epätoivoista rimpuilua väistämätöntä rappeutumista vastaan.
        Olen päissäni ajatellut, että kehnommasta lähtökohdasta saattaisi kehitys olla positiivinen eikä hidastava.
        Salitreenit säästävät rahaa. 6krt/viikko niin siihen ei mihinkään väliin mahdu alkoilua.
        Eikä käy mielessäkään. Janoisia vieraita käy suhteellisen harvoin ja silloinkin jotkut kieltäytyvät taroilusta koska minä en osallistu.

Kaikkea kannattaa kokeilla kolmesti, ja henkilökohtaisesti ohjattua salitreeniä kolme kuukautta, ennen mielipiteen muodostamista.

Siviilitoimet. Siivoan kahden viikon välein. Suunnittelen, ostan raaka-aineet, valmistan ja katan sapuskat. Syödessään kolmannen kerran mukaelmaani mureketta, tein siitä jämästä yhden sortin spagettikastikkeen, ilkesi vaimoni sanoa, ettei hänelle oikein maistu!? No sehän johtuu vain olemattomasta ulkoilusta.

Onko sulla joku kauhea kuolemanpelko ?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Onko sulla joku kauhea kuolemanpelko ?

Yllättävä päätelmä jota en voi kutsua edes johtopäätökseksi! Kuvastanee omaa ajatusmaailmaasi!
        Saliympäristö on tärkein ulkopuolinen sosiaalinen kohtaamispaikkani.
        Molempien sukupuolten eri ikäisiä ja eri taustaisia ihmisiä joista suurin osa on paikalliseen tapaan valmiita keskustelemaan eri elämänilmiöihin liittyvistä asioista salin kahviossa.
        Emme ole mykkiä salin puolellakaan.
        Kävijöiden joukossa on myös kaksi ikäluokkani ukkoa. Meillä kullakin on oma tapamme hoitaa kuntoamme ja terveyttämme.
        Missään vaiheessa en ole havainnut merkkiäkään ikäsyrjinnästä. Pikemminkin päin vastoin.

Jos elimistön rappeutumisen hidastaminen, terveyden vaaliminen ja mieskunnon rippeissä roikkuminen on mielestäsi kauheaa kuolemanpelkoa niin siinä tapauksessa elän sen pelon vallassa, mutta tää on kivaa!

Ps. Reilun puolen tunnin kuluttua lähden pelkäämään. Tänään pelkään koukistellen.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Yllättävä päätelmä jota en voi kutsua edes johtopäätökseksi! Kuvastanee omaa ajatusmaailmaasi!
        Saliympäristö on tärkein ulkopuolinen sosiaalinen kohtaamispaikkani.
        Molempien sukupuolten eri ikäisiä ja eri taustaisia ihmisiä joista suurin osa on paikalliseen tapaan valmiita keskustelemaan eri elämänilmiöihin liittyvistä asioista salin kahviossa.
        Emme ole mykkiä salin puolellakaan.
        Kävijöiden joukossa on myös kaksi ikäluokkani ukkoa. Meillä kullakin on oma tapamme hoitaa kuntoamme ja terveyttämme.
        Missään vaiheessa en ole havainnut merkkiäkään ikäsyrjinnästä. Pikemminkin päin vastoin.

Jos elimistön rappeutumisen hidastaminen, terveyden vaaliminen ja mieskunnon rippeissä roikkuminen on mielestäsi kauheaa kuolemanpelkoa niin siinä tapauksessa elän sen pelon vallassa, mutta tää on kivaa!

Ps. Reilun puolen tunnin kuluttua lähden pelkäämään. Tänään pelkään koukistellen.

Sinulla on jumalaton määrä sairauksia ja hoidat muka terveyttäsi
        jokin ei stemmaa jutuissasi. Oletkohan ikinä saanut terveen papereita.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Sinulla on jumalaton määrä sairauksia ja hoidat muka terveyttäsi
        jokin ei stemmaa jutuissasi. Oletkohan ikinä saanut terveen papereita.

Aikanaan rappiovuosina hankin vaivoja mutta 60v alkaen pääsin niistä eroon sekä lääkkeistä, että vaivoista. Ei ole verenpaineet. kolestrolit eivätkä sokerit tarvinneet lääkitystä.
        Kymmeninä rappiovuosina saatoin myötävaikuttaa peräsuolen syövän kehittymiseen.
        Leikkauksissa vatsalihakset revittiin ensin kahdesta kohdasta ja sitten vielä kolmannesta hajalle. Vatsalihasten peruskunto edesauttoi niiden nopeaa toipumista. Muutaman kuukauden jälkeen pitkää lankkua, rockia ( dragon flag ) varpaat rekkiin, leukoja kulmariipunnassa jne.
        Labrakokeiden perusteella kaikki on erinomaisessa kunnossa.
        Ainoa viitealueen ulkopuolellelipsahtava onB-Trombosyytti lukema. Se on usein hieman alle alarajan 150 mutta eipä haittaa. Viimeeksi oli 143. Parempi noin päin. Vaimoni tilanne on päin vastainen joskus aina vakaviin seurauksiin saakka.
        Viimeisessä labrassa on 26 tarkistettua kohtaa ja trombot ovat ainoa viitealueen ulkopuolella. Maksalukemat erinomaisia kuten muutkin.

Tuosta "jumalattomasta määrästä" pääsin eroon puolessa vuodessa.
        Nuoruuden urheiluvammat eivät ole sairauksia mutta nekin on korjattu puukolla ja nopea toipuminen oli mahdollista hyvän lihaskunnon ja liikuntatottumuksen ansiosta.

Jos katsot tätä niin yritä lukea kokonaisuus ilman tarkoitushakuisuutta!
        Jos haluaa painottaa sisäliikuntaan niin salille liikkuvuutta ja lihasvoimaa vähintään tunti kerrallaan ilman verryttelyä laskettuna. Vähintään 3krt/vko. Mieluummin useammin. Syke välillä maksimiin ja koko ajan ainakin 70% maksimista. Aerobinen puoli tulee hoidetuksi samalla.
        Itselläni ensimmäisen 6kk:n aikana leposyke laski 80 > 60. Verenpaineet normalisoituivat ilman lääkitystä ja bonuksena vyötärö oheni ilman ruokailutapojen muutosta 6 -7cm.

• Anonyymi

Flegu valaa uskoa minuunkin noilla kuntosali jutuillaan,(aina huvitti se karvahatullinen?), mutta se on keksimättä kuinka sinne edistyisin lähtemään ja nythän ne on kiinni. Eikö ollutkin hyvä puolustus puhe?

Naapuritaloon aukesi kuntosali, onkohan tästä nyt 3-4 v ja minäkin innokkaana heti ostin vuodeksi lipun sine. Kertaakaan en käynyt, koska viimeisin yritys oli silloin kun korttini oli vanhentunut.

Sitten vielä aikailin ja tulikin korona! Voi, Luojan kiitos minulle, sillä sali oli suljettu, siis ei mitään paineita enää mennä sinne.

Olenhan saman ikäinen kanssasi ja aina tulee mieleeni sinun "leuanvedot", kun itse hölmöyksissäni joskus 19-v lupasin (kihlatulleni) tiskata aina, mikäli en pysty edes yhtä "leukaa" vetämään ja vetämättähän se jäi, joten tiskivuoroja riitti, kunnes "työt" lisääntyi, kun pakotin jo silloisen mieheni yöllä nakkikioskille ja menihän hän "rakkaudesta"!

Minä tarvitsen jo nyt itseäni tsemppaamaan jonkun, joka ei ole "terkkarin" henkilö, kun vain keksisi yhtä saamattoman, jonka kanssa voisimme yhdessä käydä pohtimaan asiaa.

Jotenkin kyllä tuottaa lisää energia sinunkin kirjoitukset, että miksi en minä, kun sinäkin, vaikka naisena en halua sitä "mieskuntoa" lisätä, sillä parta kasvaa jo alaleukaan muutenkin.

Vaimollesi toivon hyvää vointia ja vielä pitkää ikää, koska muutoin olet itse "tuuliajoilla" ja mitähän se mahtaa tarkoittaa??

ystäväsi

• Anonyymi

Muutama vuosi sitten sain käyttämäni salin yrittäjältä 100€:n lahjakortin.
        Annoin sen kaverilleni, entiselle alaiselleni ja sittemmin työnantajalleni.
        Heppu oli 60v vaiheessa. Lonkissa tekonivelet kymmeniä vuosia. Sydämemn rytmihäiriöt jotka vaativat synkronointia muutaman kerran vuodessa sekä veren sokeri.
        Kaveri laittoi itse lisää ja lunasti 2kk:n personaaliohjauksen. Ohjaaja oli saanut koulutuksen erillisryhmien kuntouttamiseen.
        Olikohan 3krt/vko kun kaveria kuntoutettiin. Heppu oli riivatun tyytyväinen kehitykseen.
        Mutta! Koitti kevät ja huvilakausi. En kommentoi enempää.

Viestini sisältö. Hyvä, asiantunteva, oikein mitoitettu käynnistys. Jatkon suunnittelu ja toteutus sekä määräaikaiset tarkastuspisteet. Jos on jotain tapahtuakseen niin jotenkin tuohon malliin se saattaisi mennä.
        Aloitus! Jatkuvuus! Seuranta!

Oma painolastini on 60-luvun punttiharrastus. Nostin viimeiset kisani syksyllä -67.
        Kymmenien vuosien tauko. Välillä hieman tuntumaa valmennuksen yhteydessä.
        60v ikäisenä lupaavan alkoholistina, rappeutuneena verenpaine- ja kolestrolilääkittynä varovainen herääminen vaihtoehtoiseen elämäntapaan.

Kiitoksia toivotuksesta. Tilanne ei vaimoni kohdalla vaikuta hyvälle. Hän on ilmeinen realisti. Jo aikanaan, uhkapilvien ilmestyttyä taivaalle hän arveli, että mahdollisesti leskeytyessäni ryyppäisin itseni hengiltä!? Se on mahdollista. Toinen vaihtoehto on, että teen sen yltiöpäisellä treenillä.

Tuo muinainen tausta sävyttää treenejäni tänäkin päivänä vaikka liikkuvuudessa, räjähtävyydessä ja kimmoisuudessa on ollut annettava periksi. Tai oikeastaan antauduttava.

Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Hei sinä nainen

Haluan olla rehellinen – olet hämmentänyt minua todella paljon. En ota sinusta mitään selvää, ja ehkä juuri siksi huomaa
      Ikävä
      88
      3284
    2. Kelan perkeleellinen käytäntö

Kun äiti joutuu hakemaan Kelalta tukia vähien tulojen tähden, niin aina otetaan huomioon lapsen tilillä olevat rahat. Ei
      Maailman menoa
      329
      2894
    3. Putin ei suostu tulitaukoon nyt kun Kurskin taistelut ovat kesken

ja venäjä on viimein päässyt niskan päälle, suuren ylivoiman turvin. Ukraina ilmeisesti suorittaakin taktista vetäytymi
      Maailman menoa
      191
      1576
    4. Martinan firma haastettiin käräjille

Seiska: Martinan firma haastettiin käräjille, taustalla outo rahasotku.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      242
      1334
    5. Voi kulta rakas

Kyllä minäkin olen sinuun rakastunut. Oisit avautunut tunteistasi aiemmin niin ei tarvitsisi kiertoteitä kuulla tästä. �
      Ikävä
      62
      1282
    6. Miksi haluat satuttaa

Sillä tiedolla ettet välittäisi minusta vaikka se ei ole totta. Silti tiedän että rakastat minua edelleen. Niinkuin sano
      Ikävä
      28
      1041
    7. Miksi ette halua kaivattuanne

Yksi syy tai tekosyy.
      Ikävä
      74
      1010
    8. Toivotko vielä et

Päätyisimme yhteen?
      Ikävä
      79
      1007
    9. Ketä sinä

Odotat oikeasti. Miksen sulle totta olla saa.
      Ikävä
      117
      970
    10. Sano nyt mitä

Sinä oikein haluat?
      Ikävä
      72
      934
    Aihe