Pelti rytisee!!!

Anonyymi

No niin on jälleen se aika kun peltiä alkaa rytisemään etelässä. Tämä johtuu tottakai siitä että autojen rengastus on mitä on. Kitkarengasta, keski-euroopakan kitkoja ja hömöimmät vielä kesärenkailla. Tässä on tulos mistä saamme lukea vielä pitkin viikkoa!


"Kolmen auton ketjukolari hidastaa liikennettä Vantaalla Kehä III:lla. Viisi henkilöä on saanut vammoja.
Espoossa on rytissyt pelti Kehä III:lla. Kehä I:n ja Turunväylän rampilla on tapahtunut niin ikään kolari"

Toivottavasti pian hoksataan että talvikeliin on oltava kunnollinen rengas. Tällainen on esimerkiksi Michelin X-Ice north 4 jossa on jopa 250nastaa/rengas. Eli 1000nastaa ruopimassa joten pitoa löytyy!

55

94

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nyt sataa lunta. Nastasta ei ole mitään apua. Paras rengas tähän keliin (ketjujen lisäksi) on kunnon kitkarengas. Nastasta on hyötyä sitten, kun on jäistä tienpintaa tarjolla.

      • Anonyymi

        Nastat ovat ylivoimaiset liukkailla keleillä ja varsinkin jäisillä, totta. Nastat eivät ole kitkoja heikommat myöskään tällaisissa poikkeuksellisissa lumikeleissä.
        Nastoista ei ole mitään haittaa lumikeleissäkään ja nastarenkaiden kuviointikin on usein jopa parempi pehmeisiin lumikeleihin kuin kitkojen tiheä kuviointi. Jos lumen alla taasen on jäätä tai kovettunutta liukasta lumipintaa, niin nastat paremmat silloin.


    • Anonyymi

      Etelässä on paljon porukkaa ja kuten kaikki tiedämme, niin joukossa tyhmyys tiivistyy.

      • Anonyymi

        Pohjoisessa on porukkaa harvakseltaan, mutta sitäkin tiiviimmin tyhmistyneet ja naimisissa nastojensa kanssa!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pohjoisessa on porukkaa harvakseltaan, mutta sitäkin tiiviimmin tyhmistyneet ja naimisissa nastojensa kanssa!

        Onneton ja ponneton viesti. Ei jatkoon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pohjoisessa on porukkaa harvakseltaan, mutta sitäkin tiiviimmin tyhmistyneet ja naimisissa nastojensa kanssa!

        Harvinaisen totta. Ehdottomasti jatkoon.


    • Anonyymi

      Äärihuono provo,

      Mitkään renkaat eivät muuta oikeaa suomalaista talvikeliä kesäolosuhteita vastaavaksi. Ihmiset vain eivät ymmärrä tätä, ja perille yritetään samoilla aikatauluilla kuin kesälläkin onnistui. Tietäähän sen, miten tuossa käy. Fysiikan lait ovat armottomat.

    • Anonyymi

      Naurettavaa poukkoilua jokatapauksessa, niin kuin on sanottu usein joukossa tyhmyys tiivistyy ja sen kyllä huomaa etelän liikenteessä. Aivan kahjoa porukkaa. Pouta näyttää aamulla kuvia kun pikkuisen on pölähtänyt lunta ja muut sanoo ettei saa lähteä liikkeelle. Aivan naurettevaa kun ollaan suomessa siis pojoismaassa. Pysykää pellet kotona.

    • Anonyymi

      Eipä nastalla saa mitään hyötyä lumessa, todellisuudessa parhaissa kitkoissa on parempi pito lumessa. Että silleen.

      • Anonyymi

        Saatat olla oikeassa.

        Oma kokemus kitkoista on kyllä huono, ne oli kiinalaiset kovamuovirenkaat ne, vaaralliset kesäkelilläkin.

        Mutta, ostinpa vuosia sitten autooni uudet kesärenkaat, michelin energyt. Ja kun tuli ensilumi maahan, ihmettelin että hyvinhän näillä kesärenkaillakin olisi pärjännyt mutta vaihdoin alle nastarenkaat kun laki niin vaati.

        Pito oli merkittävästi huonompi lumella noilla nastarenkailla kuin uusilla kesärenkailla.


      • Anonyymi

        Kovasti näyttää lipsuvan... auttaneeko raukkoja edes lumiketjut!

        "50 eriasteista ilmoitusta ulosajoista, kolareista ja peräänajoista, raskaan liikenteen autoista jumissa jne. Ei yllätä, mutta erityisesti peräänajot ihmetyttää vuodesta toiseen. Jos et näe eteesi, hidasta!"


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kovasti näyttää lipsuvan... auttaneeko raukkoja edes lumiketjut!

        "50 eriasteista ilmoitusta ulosajoista, kolareista ja peräänajoista, raskaan liikenteen autoista jumissa jne. Ei yllätä, mutta erityisesti peräänajot ihmetyttää vuodesta toiseen. Jos et näe eteesi, hidasta!"

        En nyt puolustele sitä lähellä ajamista, mutta pk-seudulla on sen verran paljon autoja liikkeellä, että jos jätät 100 metrin rakosen, niin kaikki halukkaat ei vaan enää mahdu teille samaan aikaan.

        Ja jos jätät sen 100 metriä rakoa edellämenijään niin siihen väliin tulee pikapikaa 5 autoa jotka täyttää sen tilan.

        Osa peräänajoista on ihan varmasti kyllä sellaisia että ne olisi voitu välttää ajamalla fiksummin.

        Mutta ei se silti ihmisestä raukkaa tee. Jokainen meistä tekee virheitä joskus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En nyt puolustele sitä lähellä ajamista, mutta pk-seudulla on sen verran paljon autoja liikkeellä, että jos jätät 100 metrin rakosen, niin kaikki halukkaat ei vaan enää mahdu teille samaan aikaan.

        Ja jos jätät sen 100 metriä rakoa edellämenijään niin siihen väliin tulee pikapikaa 5 autoa jotka täyttää sen tilan.

        Osa peräänajoista on ihan varmasti kyllä sellaisia että ne olisi voitu välttää ajamalla fiksummin.

        Mutta ei se silti ihmisestä raukkaa tee. Jokainen meistä tekee virheitä joskus.

        Ei raon tarvitse olla 100 metriä joka tilanteessa. Riittää, että se on sellainen, että ehtii pysähtyä ennen törmäystä jos edessä ajava mistä tahansa syystä tekee äkkijarrutuksen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei raon tarvitse olla 100 metriä joka tilanteessa. Riittää, että se on sellainen, että ehtii pysähtyä ennen törmäystä jos edessä ajava mistä tahansa syystä tekee äkkijarrutuksen.

        No just tuli tänään jossakin suositus että 100 metrin raot 80 km/h liikenteeseen.

        Eiks kehä kolmosella mennä osalla pätkää kovempaakin.


      • Anonyymi

        Todellisuudessa noin ei ole. Kitkat eivät ole lumessakaan paremmin pitäviä kuin nastarenkaat. Eroa, joka johtuisi siitä onko rengas nasta vai kitka, ei käytännössä ole. Nastoista ei ole mitään haittaakaan pehmeässä lumessa. Hyötyä on, jos lumen alla on liukas pinta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Saatat olla oikeassa.

        Oma kokemus kitkoista on kyllä huono, ne oli kiinalaiset kovamuovirenkaat ne, vaaralliset kesäkelilläkin.

        Mutta, ostinpa vuosia sitten autooni uudet kesärenkaat, michelin energyt. Ja kun tuli ensilumi maahan, ihmettelin että hyvinhän näillä kesärenkaillakin olisi pärjännyt mutta vaihdoin alle nastarenkaat kun laki niin vaati.

        Pito oli merkittävästi huonompi lumella noilla nastarenkailla kuin uusilla kesärenkailla.

        No eipä yllätä, jos ostaa itä-aasialaista tai kaakkois-aasialaista, niin saat vaan p*skaa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Saatat olla oikeassa.

        Oma kokemus kitkoista on kyllä huono, ne oli kiinalaiset kovamuovirenkaat ne, vaaralliset kesäkelilläkin.

        Mutta, ostinpa vuosia sitten autooni uudet kesärenkaat, michelin energyt. Ja kun tuli ensilumi maahan, ihmettelin että hyvinhän näillä kesärenkaillakin olisi pärjännyt mutta vaihdoin alle nastarenkaat kun laki niin vaati.

        Pito oli merkittävästi huonompi lumella noilla nastarenkailla kuin uusilla kesärenkailla.

        Laki ei vaadi nastarenkaita vaan talvirenkaat tällä kelillä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No just tuli tänään jossakin suositus että 100 metrin raot 80 km/h liikenteeseen.

        Eiks kehä kolmosella mennä osalla pätkää kovempaakin.

        Rako tosiaan pitää asettaa nopeuden mukaan. Mitä suurempi nopeus, sitä isompi rako.


    • Anonyymi

      Se on liian kova vauhti.

    • Anonyymi

      Ja nastoja ei tarvita missään! 31 vuotta kitkarenkailla. Nastasankarit samaa kastia kuin nyt mämä lisävalopellet.

      • Anonyymi

        Ja kitkoja ei tarvita missään! 31 vuotta nastarenkailla. Kitkasankarit samaa kastia kuin nyt mämä lisävalopellet.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja kitkoja ei tarvita missään! 31 vuotta nastarenkailla. Kitkasankarit samaa kastia kuin nyt mämä lisävalopellet.

        Ajovalotkin on ihan turhat. Parkit riittää yölläkin senkin pellet.


      • Anonyymi

        Miksi sitten on nastoitettuja kitkarenkaita?


    • Ei nastoilla tässä pöperössä mitään tee. Ehkä sitten taas jos ja kun pakastuu ja polanteet jäätyvät, että nastoillakin on jotain purtavaa.

      • Anonyymi

        Hesalaiset ei osaa ajaa millään renkailla, se on varmaa.


      • Ei nyt ihan niinkään. Kehäykkönen on yleensä tammikuussakin täysin sula. Vaan ei ollut tänä aamuna. Yöllä oli 1 aste pakkasta ja tien pinta jäässä. Kun siihen pöllytti 1 mm lumikerroksen, niin perin heikko oli kitkarenkaan pito. iltapäiväksi tilanne muuttui, jää suli alta pois, ja vaikka lunta oli jo 1 cm, niin pito oli parempi, Mutta ei ihan kesäkelin veroinen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hesalaiset ei osaa ajaa millään renkailla, se on varmaa.

        Olet sitten niin oikeassa.


      • Anonyymi

        Eipä nastoista ole haittaakaan tässä pöperössä. Hyöty, kuten kirjoititkin kyllä tulee sitten kun tämä muuttuu liukkaudeksi.


    • Anonyymi

      Miten se nyt menee näin huonosti omalla autolla liikkuvalla?

      Eikö sillä pitänyt aina päästä aikataulussa perille?

      • Anonyymi

        Eipä näytä julkinenkaan toimivan kun perutaan urakalla vuoroja :D Kyllähän omalla autolla pääsee kun on oikea rengastus ja osaa mukauttaa ajotyylinsä olosuhteisiin soveltuvaksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eipä näytä julkinenkaan toimivan kun perutaan urakalla vuoroja :D Kyllähän omalla autolla pääsee kun on oikea rengastus ja osaa mukauttaa ajotyylinsä olosuhteisiin soveltuvaksi.

        Omalla autolla ajaessa se ei ole vain itsestä kiinni. Kun siellä edessä kolisee ja tie tukkeutuu kasasta kasaan ajettuja autoja, niin siinä sitä sitten ollaan. Renkaista pippeli riippumatta.


    • Anonyymi

      Puutteellinen ajotaito ja tyhmä pää aiheuttaa 99% kolareista yms ongelmista

    • Anonyymi

      Mikä tässä kelissä on ongelma? Normaali suomen talviajokeli ja vehkeet sen mukaisesti. Jatkuva neliveto ja uudet talvirenkaat niin voi ajella ihan rajoitusten mukaan.

      • Anonyymi

        Nuoruudessa 70-luvulla tuli ajettua talvetkin kesärenkailla, ei ongelmia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nuoruudessa 70-luvulla tuli ajettua talvetkin kesärenkailla, ei ongelmia.

        taisi olla 1200 kuollutta vuodessa pahimmillaan

        ei ongelmia


      • Anonyymi

        Ei kannata uhota ollenkaan, ota toope huomioon kun siellä velkavaunussa istut, että et ole yksin siellä liikenteessä.


    • Anonyymi

      1. Michelinit ja 1000 nastaa alla ja pitoa löytyy

      • Anonyymi

        Onko sulla joku psyykkinen ongelma kun tarvitset noin paljon psykologista turvaa nastoista? ajelen kesärenkailla lumisateessa venäjällä miljoonakaupungeissa ym..


      • Anonyymi

        Nasta ei auta lumessa, mutta aloittelevalle kuljettajalle nastarengas on hyvä valinta ja kun kokemusta kertyy sellaiset 5vuotta, niin voit ehkä vaihtaa kitkoihin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nasta ei auta lumessa, mutta aloittelevalle kuljettajalle nastarengas on hyvä valinta ja kun kokemusta kertyy sellaiset 5vuotta, niin voit ehkä vaihtaa kitkoihin.

        Tottakai aloittelevalle nastarenkaat ovat paremmat kuin kitkat, aivan kuten kirjoititkin. Ja syykin selvä. Parempi pito on turvallisuutta. Tässä olen kanssasi täysin samaa mieltä.

        Sen sijaan tuo kummallinen kirjoituksestasi huokuva näkemyksesi, että kokemuksen myötä
        kannattaisi vaihtaa turvallisuuden kannalta heikompiin renkaisiin on tosiaan outo. Miksi hylätä kokemuksen tuoma hyöty ajotaidon parantuessa siirtymällä turvallisuuden kannalta renkaisiin? Eihän paremmista turvavälineistä, kuten vaikkapa renkaista, ole mitään haittaa kokeneemmallekaan kuljettajalle., ei kyllä ihan auennut tuo logiikkasi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onko sulla joku psyykkinen ongelma kun tarvitset noin paljon psykologista turvaa nastoista? ajelen kesärenkailla lumisateessa venäjällä miljoonakaupungeissa ym..

        Niin, mutta sinähän oletkin niitä kuuluisia ’tavallista parempia kuljettajia’ ja selvää sankariainesta. Se mahdollistaa vaikka tuollaista.

        Toisin on meillä tavallisilla tallaajille, meidän on syytä pitäytyä turvallisemmissa vaihtoehdoissa eikä alkaa leikkiä sankaria, kun sitä me emme kuitenkaan ole. Se, että me pitäydymme noista sankaritempuista muuten lisää sinunkin turvallisuutta liikenteessä,


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nasta ei auta lumessa, mutta aloittelevalle kuljettajalle nastarengas on hyvä valinta ja kun kokemusta kertyy sellaiset 5vuotta, niin voit ehkä vaihtaa kitkoihin.

        Ei ne fysiikan lait vielä 5 vuodessa miksikään muutu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nasta ei auta lumessa, mutta aloittelevalle kuljettajalle nastarengas on hyvä valinta ja kun kokemusta kertyy sellaiset 5vuotta, niin voit ehkä vaihtaa kitkoihin.

        Aloittelevalle kuljettajalle leikkiauto & kitkarenkaat on hyvä valinta ja kun kokemusta kertyy sellaiset 18vuotta, niin voit ehkä mennä autokouluun ja hankkia autoosi turvalliset nastarenkaat.


      • Anonyymi

        X-Ice North? Samanlaiset renkaat minulla. Niillä ei kuulemma tee mitään, joten onkin erikoista, että olen silti ajanut onnistuneesti sinne minne haluan. Varmaan osaan taikoa, tai huijaan jotenkin muuten.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aloittelevalle kuljettajalle leikkiauto & kitkarenkaat on hyvä valinta ja kun kokemusta kertyy sellaiset 18vuotta, niin voit ehkä mennä autokouluun ja hankkia autoosi turvalliset nastarenkaat.

        Tutkitusti nastaääliöt ajavat suhteellisesti enemmän kolareita kuin älykkäät kitkahemmot.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tutkitusti nastaääliöt ajavat suhteellisesti enemmän kolareita kuin älykkäät kitkahemmot.

        Tutkitusti kitkaääliöt ajavat suhteellisesti enemmän kolareita kuin älykkäät kitkavajakit.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tutkitusti kitkaääliöt ajavat suhteellisesti enemmän kolareita kuin älykkäät kitkavajakit.

        Eipäs nyt keksitä valheita. Pysytään totuudessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nasta ei auta lumessa, mutta aloittelevalle kuljettajalle nastarengas on hyvä valinta ja kun kokemusta kertyy sellaiset 5vuotta, niin voit ehkä vaihtaa kitkoihin.

        No auttaako kitka siellä suolaloskassa.


    • Anonyymi

      Syynä on se, että teiden kunnossapito on ihan surkeaa, päätietkin ovat auraamatta

    • Anonyymi

      Kiva, kun kerroit.
      Olet vähän kuin Pekka Puota, kerrot uutisia, jotka luemme netistä ennen kuin hän pääsee eetteriin.
      Pöllö se maksaa renkaista liikaa, viisas menee Kärkkäisellenka tilaa Euroridet!!

      • Anonyymi

        Onkos tollaset ureariderit kuinka hyvät?


    • Anonyymi

      Vanhoilla nastaluistimilla sitä peltiä rypistetään. Varaan kunnon renkaisiin ei ole, joten nastajyrsimet pitää kehua turvallisuuden maksimoinniksi.

      https://www.autoliitto.fi/tiedote/pitoero-70-metria-taysjarrutuksessa-vanhentunut-talvirengas-on-riski-hyvakuntoisenakin

      Kitkarenkailla ajetaan huomattavasti vähemmän kuolonkolareita kuin nastarenkailla
      https://yle.fi/uutiset/3-10689503

      Pieleen mennyt testaus? Uusimmat nastarenkaat kuluttavat tietä jopa vanhoja enemmän

      Ari Tuononen muistutti autolehdistön edustajille myös lehdistön rengastestien ongelmista. Aivan uusi nastarengas on uusi vain hetken. Kovassa testirääkissä nastojen kuluminen lisää niiden pitoa testin edetessä.

      Lehtitesteissä nastan ulkonemat kasvavat ja sen vuoksi rengastestaus suosii nastarenkaita.

      Viime vuonna julkaistussa ruotsalaisen VTI:n tutkimuksessa selvisi, että nykyisistä nastarenkaista aiheutuu moninkertaisesti enemmän pölypäästöjä kuin mitä valmistajat ilmoittavat. Yliajotesti näyttää mahdollistavan sen, että entistä huonompia renkaita pääsee läpi.
      https://yle.fi/uutiset/3-8806710

      Joka kolmannessa lumisen tai jäisen kelin kuolonkolarissa renkailla on vaikutusta onnettomuuteen.

      Erityisesti joulukuusta helmikuulle tapahtuvissa onnettomuuksissa heikkokuntoiset nastarenkaat näkyvät onnettomuuksissa. On kuluneita, irronneita ja löystyneitä nastoja.

      Monesti koitetaan niillä vanhoilla tiristää aivan loppuun asti.
      https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000002683853.html

    • Anonyymi

      Kyllä

    • Anonyymi

      Niin, jos vielä jos osaa ajaa, treenaa.

    • Anonyymi

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      66
      1592
    2. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      162
      1359
    3. Oisko jii-miehelle jollakin asiaa

      Jos vaikka on jäänyt joku asia sydämen päälle.
      Ikävä
      88
      1192
    4. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      118
      1169
    5. Miehelle naiselta

      Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te
      Ikävä
      44
      1038
    6. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      67
      818
    7. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      104
      815
    8. Olen syvästi masentunut

      En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi
      Tunteet
      89
      696
    9. Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa

      Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-
      Maailman menoa
      184
      693
    10. Mitä vastaat jos

      Kysyn maanantaina jutteluaikaa ihan arkipäivisistä asioista, rauhassa? Koska nimittäin aion 😍
      Ikävä
      36
      634
    Aihe