Aihe

Pähkinöinä kostonhalusta vai joukkopsykoosin voimalla

Anonyymi

Pyhäjärvellä tapahtumat etenivät lain harmaalla pinnalla, ja joukkovoima oli kiihottavaa, kun asemat valloitettiin takstiikalla, joka hakee vertaistaan. Kunhan ei historia toistu Tikkalanmäen tiilitalossa?
---
On huomattu, että taipumusta vainoharhaisuuteen ja huomattaviin virhearviointeihin, perinteisen joukkopsykoosin tunnusmerkistöön, esiintyy lähes kaikissa ryhmissä, joissa ryhmäidentiteetti hallitsee vahvasti yhteisöllistä käyttäytymistä. Tavallaan myös ihmiskunta, valtiot, etniset ryhmät, uskonnot ja poliittiset puolueet voivat olla tämän mukaan jonkinasteisessa joukkopsykoosissa.

Yhteisöllisyys ja ryhmähenkisyys muokkaavat ihmisten ja sitä kautta myös ryhmien todellisuuskäsityksiä, jolloin esimerkiksi tunteisiin vetoavimmat ajatusmallit usein voittavat järkevämmät. Kiihotus, pelottelu ja valheellisten tietojen levitys sekä sisäisen arvostelun vaiennus saavat vaikutusta aikaan melkein missä tahansa ryhmässä heti, kun tilanne kärjistyy millään tavalla. Ihmisyksilön odotetaan selviävän ongelmatilanteista mielenterveytensä säilyttäen, mutta ryhmien tapauksessa sisäinen henkinen eheys joutuu hyvin rankan rasituksen alle.

Kollektiivisen mielenhäiriön käsitettä on käytetty usein myös poliittisena aseena tai moraalisena kannanottona. Ryhmissä esiintyvä käyttäytyminen leimataan tällöin häiriintyneeksi kun ryhmän aate ei sovi omaan elämänkäsitykseen.

8

99

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Elä nyt!

      • Anonyymi

        Vinkki; keväällä nähdään kun rikolliset palaavat rikospaikalle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vinkki; keväällä nähdään kun rikolliset palaavat rikospaikalle.

        Yleinen käsitys näyttää olleen, ettei paha vahingoita pahaa, joskus sanottiin, ettei susi suden hännälle astu. Myös väitettiin, ettei susi toista sutta syö, mutta naapurilaumasta sudet voivat syödä lajitoverinsa.--Pyhäjärvi?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yleinen käsitys näyttää olleen, ettei paha vahingoita pahaa, joskus sanottiin, ettei susi suden hännälle astu. Myös väitettiin, ettei susi toista sutta syö, mutta naapurilaumasta sudet voivat syödä lajitoverinsa.--Pyhäjärvi?

        Pudokas ei enää syö ketään, kun on tuhonnut mahdollisuudessa kepussa ja prossa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yleinen käsitys näyttää olleen, ettei paha vahingoita pahaa, joskus sanottiin, ettei susi suden hännälle astu. Myös väitettiin, ettei susi toista sutta syö, mutta naapurilaumasta sudet voivat syödä lajitoverinsa.--Pyhäjärvi?

        Ja vanha Pyhäjärveläinen sanonta kuuluu:" joululomalaiset tuovat koronan Pyhäjärvelle"


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ja vanha Pyhäjärveläinen sanonta kuuluu:" joululomalaiset tuovat koronan Pyhäjärvelle"

        jatkat lapsellisuutesi esiintuomista, onko näin hyvä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        jatkat lapsellisuutesi esiintuomista, onko näin hyvä?

        Saitko jouluna Koronan lomalaisilta???


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Saitko jouluna Koronan lomalaisilta???

        Irwin kuoli, niin teet sinäkin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Halla-aho: Emme halua, että punavihreä hallitus jatkaa

      https://www.is.fi/politiikka/art-2000007761119.html Alkaa olla nykyhallituksella lopun ajat.
      Maailman menoa
      367
      4425
    2. Miksi Helmi ja Julia haluavat lehden kanteen?

      Itseään paljon vanhemman miehen kanssa? Dannyn ”tyttöystävä” Helmi Herra Ylpön ”tyttöystävä” Julia. Onhan näitä ollut kautta aikain. Muutama vuosi kun
      Kotimaiset julkkisjuorut
      57
      3338
    3. Torppa Levillä

      Mites se raskauspahoinvointi ??
      Kotimaiset julkkisjuorut
      94
      1812
    4. Mikäs emäntä se joka listi lapset ja itsensä?

      Oli muhokselta,ouluun saakka piti mennä toteuttamaan tuokin asia. Onneksi ei silti rekan alle ajanut. Ei nimiä, toki ne tulee minfoon. Mutta niillä ei
      Muhos
      20
      1643