Aihe

Väistämisvelvollisuus taajama-alueella kavennetulla tiellä

Anonyymi

Nykyään on muodissa lähiöissä sijoittaa kavennuksia hidastamaan liikennettä.

Kummalla on väistämisvelvollisuus toiselta puolelta kavennetulla tiellä jolla ei ole keskiviivaa eikä väistämisvelvollisuutta osoittavia merkintöjä/merkkejä.

Katsotaanko kavennuksen kuuluvan tiealueeseen tai olevan väliaikainen este ja aiheuttavan väistämisvelvollisuuden sen puolen kaistan käyttäjälle vai kaventaako kavennus kumpaakin kaistaa ja väistämisvelvollisuus on viimeisenä kavennettuun tienkohtaan saapuvalla?

15

76

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Se väistään jonka puolelta kaista tavallaan päättyy kavennuksen korokkeeseen. Vastakkaisesta suunnasta tulevalla on yleisesti "ehjä" kaista ja hän saa ajaa ensin.

      Vilkkaasti liikennöidyllä kotikadullani on parikin tuollaista toispuoleisesti kavennettua hidastuskohtaa (koulun takia) ja autoilijat osaa tuon em. ajojärjestyksen oikein hyvin.

      • Anonyymi

        Juuri näin. Jos taas este on yhtä paljon molempien edessä, niin sitten katsotaan tilannekohtaisesti, että kumpi menee ensiksi.


      • Anonyymi

        Millä perusteella jompikumpi kaista päättyy esteeseen, ellei sitä ole liikennemerkin määrätty?
        Se että este on kadun reunassa, ei päätä kaistaa, vaan kaventaa koko kadun, siis kadun molemmat puolet


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Millä perusteella jompikumpi kaista päättyy esteeseen, ellei sitä ole liikennemerkin määrätty?
        Se että este on kadun reunassa, ei päätä kaistaa, vaan kaventaa koko kadun, siis kadun molemmat puolet

        Näin on. Rakenteellinen kavennus ei päätä kaistaa kuten sanoitkin.
        Väliaikainen este kuten työmaa tai puomi tai pysäköity auto kaventaa sen puolen, jossa väliaikainen este on.

        Joku, jolla aikaa voisi hakea oikeuskäytännöstä
        https://www.finlex.fi/fi/oikeus/


    • Anonyymi

      Yleensä tuolloin pitäisi olla se yksisuuntaisen tien liikennemerkit.

      • Anonyymi

        Miksi?


    • Anonyymi

      Se, kumpi tulee kohdalle ensin, ajaa ensin ja vastaantulija odottaa. Tuo on vähän samanlainen tilanne kuin se, että kun kadulla on kaksi kaistaa suuntaansa, ja oikeanpuoleisella on kiinteä kaventava este, esteen kohdalla oikeaa kaistaa ajava ajaa ensin, ja keskikaistaa ajava väistää.

      • Anonyymi

        Kumpikaan vertauksesi ei vastaa aloituksen kysymykseen.


      • Anonyymi

        Ei näin.

        Jos autot eivät ole paikalla yhtä aikaa, ongelmaa ei ole. Ensin tullut menee ensin. Jos taas ollaan paikalla yhtä aikaa, tieliikennelaki auttaa. Se saa mennä ensin, jonka kaista jatkuu. Kavennetulla kaistalla ajava väistää.


    • Anonyymi

      "Yksipuolinen kaventaminen (kuva 35) tehdään ajoradan toisella reunalla. Kun yksipuolisen kavennuksen kohdalla ei ole kohtaamismahdollisuutta, on sivuesteen puoleisella ajoradalla osalla kulkeva ajoneuvon kuljettaja väistämisvelvollinen. Poikkeava väistämisvelvollisuus voidaan tarvittaessa osoittaa liikennemerkein. Yksipuolinen kavennus ilman kohtaamismahdollisuutta edellyttää etuajo-oikeuden kohdattaessa ja väistämisvelvollisuuden kohdattaessa osoittamista liikennemerkeillä. Yksipuolista kavennusta voidaan käyttää esimerkiksi mutkahidasteen osana.

      Ajoradan kaventamisella voidaan lyhentää jalankulkijan ylitysmatkaa suojatien kohdalla ja jäsentää väyläympäristöä tienvarsipysäköinnin yhteydessä. Kavennuksen alkuviiste ei saa olla liian jyrkkä ja sen pitää olla autoilijan selvästi havaittavissa. Suositeltavaa on toteuttaa ajoradan kaventaminen tasaisesti enintään 45 asteen kulmassa. Loivapiirteinen kaventaminen on myös talvikunnossapidon kannalta suositeltava ratkaisu. Kesäaikaan käytettävät tilapäiset kavennukset voivat olla muodoltaan jyrkempiä. Pysyviksi tarkoitetut kavennukset tehdään reunatuella rajattuna. Havaittavuuden vuoksi ajorataa on suositeltavaa kaventaa vähintään 0,5 m. Kavennuskohdan havaittavuutta tehostetaan tarvittaessa pollarein, väylävalaistuksella tai korottamalla ajorata kavennuksen kohdalla. Kavennuksen tulee erottua sekä päivänvalossa että pimeässä. Mikäli kavennuksen kohdalla on puutteellinen valaistus, voidaan kavennus merkitä esimerkiksi heijastavilla rakenteilla ja liikenteenohjauslaitteilla."
      https://julkaisut.vayla.fi/pdf8/lo_2017-35_hidasteiden_suunnittelu_web.pdf

      Huomio kohtaan:
      ”Yksipuolinen kavennus ilman kohtaamismahdollisuutta edellyttää etuajo-oikeuden kohdattaessa ja väistämisvelvollisuuden kohdattaessa osoittamista liikennemerkeillä.”

      • Anonyymi

        Ja tämä ohje on Väyläviraston, se ohjaa maanteiden suunnittelua ja rakentamista. Ohje on tarkoitettu muille sovellettavaksi mahdollisuuksien ja halujen mukaan.

        Teksti sinänsä on ajojärjestyksen kohdalta ihan tieliikennelain mukainen. Merkkejä ei ole pakko käyttää, jos tilanne menee lain mukaan oikein.


    • Anonyymi

      Mutta jos niin kaksi panssarivaunuakaan ei mahdu menemään samaa tietä pitkin eri suuntiin, sen takia laki määrää tuollaiset merkit oltaviksi jotta ei tarvityse peruutella.

    • Anonyymi

      Väyläviraston ohjeesta ei selviä että miksi sivuesteen puoleisella ajoradan osalla kulkeva ajoneuvon kuljettaja on väistämisvelvollinen.

      Tieliikennelaki
      "
      30 §
      Kohtaaminen
      Ajoneuvolla on sivuutettava vastaantuleva ajoneuvo oikealta. Vastakkaisilta suunnilta saavuttaessa saa vastaantulevan ajoneuvon sivuuttaa kuitenkin vasemmalta erityistä varovaisuutta noudattaen, jos kumpikin aikoo kääntyä risteyksessä vasemmalle.

      Ajoneuvojen välille on kohdattaessa jätettävä riittävästi tilaa. Jos ajoradalla on este, sen, jonka puoleisella ajoradan osalla este on, on väistettävä vastaantulevaa liikennettä.
      "

      Se että onko kavennus ajoradalla oleva este vai ei (ajoradan ulkopuolella) ratkaisee asian.

      • Anonyymi

        Niin, ongelmana on tietää, kummalla se este on.
        Se saattaa näyttää olevan esim. itään ajavan kaistalla, mutta ellei kaistaviiva ole merkitty, se este vain kaventaa kadun, eikä ole kummankaan kaistalla.
        Aivan yhtä hyvin voi ajatella, että sen kavennuksen kohdalla onkin mutka ja este onkin länteen ajavalla, koska mutkan "pohja" on oikaistu.

        Eli pitää olla liikennemerkki, tai kaistaviiva.


    • Anonyymi

      Rakenteellinen kavennus ei päätä kaistaa.

      Väliaikainen este kuten mm. työmaa tai puomi tai pysäköity auto kaventaa sen puolen, jossa väliaikainen este on. Väliaikaisen esteen puoli väistää mikäli tila ei riitä kohtaamiseen.

      Joku, jolla on aikaa voisi hakea oikeuskäytännöstä, hopi-hopi.....
      https://www.finlex.fi/fi/oikeus/

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naisen vessakäynti suhteen alussa

      Mä olin ihastukseni kaa viettämässä viikonloppua. Eka kertaa yövyin miehen luona. Toisen yön jälkeisenä aamuna mulla meni vatsa aivan sekaisin. Oltiin
      Parisuhde
      345
      25081
    2. Liikenne topissa

      Mitäs liedenpohjassa tekeillä ku kuus kutosen liikenne katkaistu..poliisioperaatio
      Virrat
      40
      14238
    3. Maisa se jaksaa valehdella

      https://www.iltalehti.fi/viihdeuutiset/a/28acb452-15ff-470d-80c3-511ad69abec0 Taas on syytön, taas on todisteita jotka jossain vaiheessa paljastaa Ma
      Kotimaiset julkkisjuorut
      349
      11738
    4. Liedenpohja

      Mikä hässäkkä siälä on päällä ??
      Virrat
      110
      8746
    5. Miksei työ kelpaa suomalaisille?

      Rakennus-, siivous-, ja hoiva-alakin täynnä ulkomaista työvoimaa ja kotimaiset vuosis kortistossa. Mistä moinen oikein johtuu. Ovatko korvaukset liia
      Maailman menoa
      548
      6021