Väistämisvelvollisuus taajama-alueella kavennetulla tiellä

Anonyymi

Nykyään on muodissa lähiöissä sijoittaa kavennuksia hidastamaan liikennettä.

Kummalla on väistämisvelvollisuus toiselta puolelta kavennetulla tiellä jolla ei ole keskiviivaa eikä väistämisvelvollisuutta osoittavia merkintöjä/merkkejä.

Katsotaanko kavennuksen kuuluvan tiealueeseen tai olevan väliaikainen este ja aiheuttavan väistämisvelvollisuuden sen puolen kaistan käyttäjälle vai kaventaako kavennus kumpaakin kaistaa ja väistämisvelvollisuus on viimeisenä kavennettuun tienkohtaan saapuvalla?

62

3517

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Se väistään jonka puolelta kaista tavallaan päättyy kavennuksen korokkeeseen. Vastakkaisesta suunnasta tulevalla on yleisesti "ehjä" kaista ja hän saa ajaa ensin.

      Vilkkaasti liikennöidyllä kotikadullani on parikin tuollaista toispuoleisesti kavennettua hidastuskohtaa (koulun takia) ja autoilijat osaa tuon em. ajojärjestyksen oikein hyvin.

      • Anonyymi

        Juuri näin. Jos taas este on yhtä paljon molempien edessä, niin sitten katsotaan tilannekohtaisesti, että kumpi menee ensiksi.


      • Anonyymi

        Millä perusteella jompikumpi kaista päättyy esteeseen, ellei sitä ole liikennemerkin määrätty?
        Se että este on kadun reunassa, ei päätä kaistaa, vaan kaventaa koko kadun, siis kadun molemmat puolet


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Millä perusteella jompikumpi kaista päättyy esteeseen, ellei sitä ole liikennemerkin määrätty?
        Se että este on kadun reunassa, ei päätä kaistaa, vaan kaventaa koko kadun, siis kadun molemmat puolet

        Näin on. Rakenteellinen kavennus ei päätä kaistaa kuten sanoitkin.
        Väliaikainen este kuten työmaa tai puomi tai pysäköity auto kaventaa sen puolen, jossa väliaikainen este on.

        Joku, jolla aikaa voisi hakea oikeuskäytännöstä
        https://www.finlex.fi/fi/oikeus/


    • Anonyymi

      Yleensä tuolloin pitäisi olla se yksisuuntaisen tien liikennemerkit.

      • Anonyymi

        Miksi?


      • Anonyymi

        Pikemminkin "B4 Väistämisvelvollisuus kohdattaessa" ja "B3 Etuajo-oikeus kohdattaessa" liikennemerkit.


    • Anonyymi

      Se, kumpi tulee kohdalle ensin, ajaa ensin ja vastaantulija odottaa. Tuo on vähän samanlainen tilanne kuin se, että kun kadulla on kaksi kaistaa suuntaansa, ja oikeanpuoleisella on kiinteä kaventava este, esteen kohdalla oikeaa kaistaa ajava ajaa ensin, ja keskikaistaa ajava väistää.

      • Anonyymi

        Kumpikaan vertauksesi ei vastaa aloituksen kysymykseen.


      • Anonyymi

        Ei näin.

        Jos autot eivät ole paikalla yhtä aikaa, ongelmaa ei ole. Ensin tullut menee ensin. Jos taas ollaan paikalla yhtä aikaa, tieliikennelaki auttaa. Se saa mennä ensin, jonka kaista jatkuu. Kavennetulla kaistalla ajava väistää.


    • Anonyymi

      "Yksipuolinen kaventaminen (kuva 35) tehdään ajoradan toisella reunalla. Kun yksipuolisen kavennuksen kohdalla ei ole kohtaamismahdollisuutta, on sivuesteen puoleisella ajoradalla osalla kulkeva ajoneuvon kuljettaja väistämisvelvollinen. Poikkeava väistämisvelvollisuus voidaan tarvittaessa osoittaa liikennemerkein. Yksipuolinen kavennus ilman kohtaamismahdollisuutta edellyttää etuajo-oikeuden kohdattaessa ja väistämisvelvollisuuden kohdattaessa osoittamista liikennemerkeillä. Yksipuolista kavennusta voidaan käyttää esimerkiksi mutkahidasteen osana.

      Ajoradan kaventamisella voidaan lyhentää jalankulkijan ylitysmatkaa suojatien kohdalla ja jäsentää väyläympäristöä tienvarsipysäköinnin yhteydessä. Kavennuksen alkuviiste ei saa olla liian jyrkkä ja sen pitää olla autoilijan selvästi havaittavissa. Suositeltavaa on toteuttaa ajoradan kaventaminen tasaisesti enintään 45 asteen kulmassa. Loivapiirteinen kaventaminen on myös talvikunnossapidon kannalta suositeltava ratkaisu. Kesäaikaan käytettävät tilapäiset kavennukset voivat olla muodoltaan jyrkempiä. Pysyviksi tarkoitetut kavennukset tehdään reunatuella rajattuna. Havaittavuuden vuoksi ajorataa on suositeltavaa kaventaa vähintään 0,5 m. Kavennuskohdan havaittavuutta tehostetaan tarvittaessa pollarein, väylävalaistuksella tai korottamalla ajorata kavennuksen kohdalla. Kavennuksen tulee erottua sekä päivänvalossa että pimeässä. Mikäli kavennuksen kohdalla on puutteellinen valaistus, voidaan kavennus merkitä esimerkiksi heijastavilla rakenteilla ja liikenteenohjauslaitteilla."
      https://julkaisut.vayla.fi/pdf8/lo_2017-35_hidasteiden_suunnittelu_web.pdf

      Huomio kohtaan:
      ”Yksipuolinen kavennus ilman kohtaamismahdollisuutta edellyttää etuajo-oikeuden kohdattaessa ja väistämisvelvollisuuden kohdattaessa osoittamista liikennemerkeillä.”

      • Anonyymi

        Ja tämä ohje on Väyläviraston, se ohjaa maanteiden suunnittelua ja rakentamista. Ohje on tarkoitettu muille sovellettavaksi mahdollisuuksien ja halujen mukaan.

        Teksti sinänsä on ajojärjestyksen kohdalta ihan tieliikennelain mukainen. Merkkejä ei ole pakko käyttää, jos tilanne menee lain mukaan oikein.


      • Anonyymi

        Väyläviraston tulkinta on kyllä räikeästi ristiriidassa tieliikennelain kanssa. Tieliikennelaki ottaa 30§ väistämisvelvollisuuden osalta kantaa vain _AJORADALLA_ olevaan esteeseeen. Mutta tässä väylävirasto on nimenomaan kaventamassa koko ajorataa. Kavennus ei ole osa ajorataa ja miten se voisikaan olla koska 2§ ajoradaksi määritellään ajoneuvoliikenteelle tarkoitettua, yhden tai useamman ajokaistan käsittävää tien osaa.

        Kyseessä on siis vain kapeampi kohta tien ajoradalla ja ellei siihen ole piirretty keskikaistaviivoitusta niin että vain toinen suunta kapenee ja toinen jatkuu täysleveänä niin sitten mennään normaalisti sen mukaan että se joka ehtii paikalle ensin menee ensin ja myöhemmin saapuva odottaa.

        Tästä asiasta oli kymmenisen vuotta sitten Tekniikan Maailmassa juttua ja siinä liikenneministeriön lakimies selitti artikkelisarjassa tieliikennelain tulkintaa kavennuksien osalta juuri näin. Uskon paljon enemmän liikenneministeriötä lakia säätävänä instanssina kuin jotain tuntematonta, luultavasti ei-lakiioppinutta Mika Valtosta joka on tuon oppaan ilmeisesti kirjoittanut. Tuo opashan on tarkoitettu liikennesuunnitteluun, ei liikennesääntöjen tulkintaan joten ei ole mitenkään yllättävää että siinä saattaa olla hänen omaan tulkintaaan perustuva oleellinen virhe.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Väyläviraston tulkinta on kyllä räikeästi ristiriidassa tieliikennelain kanssa. Tieliikennelaki ottaa 30§ väistämisvelvollisuuden osalta kantaa vain _AJORADALLA_ olevaan esteeseeen. Mutta tässä väylävirasto on nimenomaan kaventamassa koko ajorataa. Kavennus ei ole osa ajorataa ja miten se voisikaan olla koska 2§ ajoradaksi määritellään ajoneuvoliikenteelle tarkoitettua, yhden tai useamman ajokaistan käsittävää tien osaa.

        Kyseessä on siis vain kapeampi kohta tien ajoradalla ja ellei siihen ole piirretty keskikaistaviivoitusta niin että vain toinen suunta kapenee ja toinen jatkuu täysleveänä niin sitten mennään normaalisti sen mukaan että se joka ehtii paikalle ensin menee ensin ja myöhemmin saapuva odottaa.

        Tästä asiasta oli kymmenisen vuotta sitten Tekniikan Maailmassa juttua ja siinä liikenneministeriön lakimies selitti artikkelisarjassa tieliikennelain tulkintaa kavennuksien osalta juuri näin. Uskon paljon enemmän liikenneministeriötä lakia säätävänä instanssina kuin jotain tuntematonta, luultavasti ei-lakiioppinutta Mika Valtosta joka on tuon oppaan ilmeisesti kirjoittanut. Tuo opashan on tarkoitettu liikennesuunnitteluun, ei liikennesääntöjen tulkintaan joten ei ole mitenkään yllättävää että siinä saattaa olla hänen omaan tulkintaaan perustuva oleellinen virhe.

        Luepa tarkemmin:
        > Yksipuolinen kaventaminen (kuva 35) tehdään ajoradan toisella reunalla

        Tuon perusteella kaventaminen tehdään ajoradalla, eli ei kavenneta ajorataa. Eli kavennus on ajorataa, joten siitä saa ajaa yli.

        Suosittelen varovaisuutta.


    • Anonyymi

      Mutta jos niin kaksi panssarivaunuakaan ei mahdu menemään samaa tietä pitkin eri suuntiin, sen takia laki määrää tuollaiset merkit oltaviksi jotta ei tarvityse peruutella.

    • Anonyymi

      Väyläviraston ohjeesta ei selviä että miksi sivuesteen puoleisella ajoradan osalla kulkeva ajoneuvon kuljettaja on väistämisvelvollinen.

      Tieliikennelaki
      "
      30 §
      Kohtaaminen
      Ajoneuvolla on sivuutettava vastaantuleva ajoneuvo oikealta. Vastakkaisilta suunnilta saavuttaessa saa vastaantulevan ajoneuvon sivuuttaa kuitenkin vasemmalta erityistä varovaisuutta noudattaen, jos kumpikin aikoo kääntyä risteyksessä vasemmalle.

      Ajoneuvojen välille on kohdattaessa jätettävä riittävästi tilaa. Jos ajoradalla on este, sen, jonka puoleisella ajoradan osalla este on, on väistettävä vastaantulevaa liikennettä.
      "

      Se että onko kavennus ajoradalla oleva este vai ei (ajoradan ulkopuolella) ratkaisee asian.

      • Anonyymi

        Niin, ongelmana on tietää, kummalla se este on.
        Se saattaa näyttää olevan esim. itään ajavan kaistalla, mutta ellei kaistaviiva ole merkitty, se este vain kaventaa kadun, eikä ole kummankaan kaistalla.
        Aivan yhtä hyvin voi ajatella, että sen kavennuksen kohdalla onkin mutka ja este onkin länteen ajavalla, koska mutkan "pohja" on oikaistu.

        Eli pitää olla liikennemerkki, tai kaistaviiva.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin, ongelmana on tietää, kummalla se este on.
        Se saattaa näyttää olevan esim. itään ajavan kaistalla, mutta ellei kaistaviiva ole merkitty, se este vain kaventaa kadun, eikä ole kummankaan kaistalla.
        Aivan yhtä hyvin voi ajatella, että sen kavennuksen kohdalla onkin mutka ja este onkin länteen ajavalla, koska mutkan "pohja" on oikaistu.

        Eli pitää olla liikennemerkki, tai kaistaviiva.

        Kaupungissa ei ole yleensä kaduilla kaistaviivoja, eikä merkkejä kavennetussa tienkohdassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaupungissa ei ole yleensä kaduilla kaistaviivoja, eikä merkkejä kavennetussa tienkohdassa.

        Kyllä kaupunkien kaduilla yleensä on kaistaviivat, mutta noiden kavennuksien kohdalla ei ole, jolloin se kavennus ei ole varsinaisesti kummankaan kaistalla, vaan ajojärjestys määräytyy saapumisjärjestyksen mukaan.


      • Anonyymi

        Sääntö on selvä: sen, jonka puoleisella ajoradan osalla este on, on väistettävä vastaantulevaa liikennettä.

        Esteen tilapäisyydellä tai pysyvyydellä ei ole merkitystä. Kun kavennus on yhdellä puolella ajorataa, sitä puolta lähestyvä ajoneuvo on väistämisvelvollinen.

        Täysin toisenlainen tilanne on, kun esim. ajoradan reunaan on pysäköity useita ajoneuvoja peräkkäin, jolloin ajoradan katsotaan oikeuskäytännösää kaventuneen. Silloin ajojärjestys kapeasta kohdasta määräytyy aikaprioriteetin mukaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sääntö on selvä: sen, jonka puoleisella ajoradan osalla este on, on väistettävä vastaantulevaa liikennettä.

        Esteen tilapäisyydellä tai pysyvyydellä ei ole merkitystä. Kun kavennus on yhdellä puolella ajorataa, sitä puolta lähestyvä ajoneuvo on väistämisvelvollinen.

        Täysin toisenlainen tilanne on, kun esim. ajoradan reunaan on pysäköity useita ajoneuvoja peräkkäin, jolloin ajoradan katsotaan oikeuskäytännösää kaventuneen. Silloin ajojärjestys kapeasta kohdasta määräytyy aikaprioriteetin mukaan.

        Harvoin näkee noin montaa virheellistä väittämää.

        Sääntö on tavallaan hyvin selvä, se väistää kumman kaistalla este on. Ongelma on se, että mistä tietää kumman puolella este on?

        Esteen tilapäisyydellä on hyvinkin suuri merkitys.
        Helppo esimerkki:
        1.Kadun varteen pysäköity ajoneuvo on tilapäinen este ja sitä väistävä on väistämisvelvollinen.
        2.Kadun varteen pysäköity ajoneuvo on parkkiruudussa, jolloin kyse on pysyvästä esteestä ja tällöin parkkiruutua väistävä ajoneuvo ajaa edelleen tien oikeassa reunassa, jolloin on tasa-arvoinen vastaantulijan kanssa.

        Kadun varteen pysäköityjen ajoneuvojen määrällä ei ole mitään merkitystä. Se väistää, jonka kaistalla ajoneuvot on


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Harvoin näkee noin montaa virheellistä väittämää.

        Sääntö on tavallaan hyvin selvä, se väistää kumman kaistalla este on. Ongelma on se, että mistä tietää kumman puolella este on?

        Esteen tilapäisyydellä on hyvinkin suuri merkitys.
        Helppo esimerkki:
        1.Kadun varteen pysäköity ajoneuvo on tilapäinen este ja sitä väistävä on väistämisvelvollinen.
        2.Kadun varteen pysäköity ajoneuvo on parkkiruudussa, jolloin kyse on pysyvästä esteestä ja tällöin parkkiruutua väistävä ajoneuvo ajaa edelleen tien oikeassa reunassa, jolloin on tasa-arvoinen vastaantulijan kanssa.

        Kadun varteen pysäköityjen ajoneuvojen määrällä ei ole mitään merkitystä. Se väistää, jonka kaistalla ajoneuvot on

        Harvoin näkee toisaankin noin vääriä käsityksiä kuin kommentoijalla.

        "1.Kadun varteen pysäköity ajoneuvo on tilapäinen este ja sitä väistävä on väistämisvelvollinen."

        Ajoneuvon seisonta-ajalla ei ole merkitystä väitänmisvelvollisuuteen.

        "2.Kadun varteen pysäköity ajoneuvo on parkkiruudussa, jolloin kyse on pysyvästä esteestä ja tällöin parkkiruutua väistävä ajoneuvo ajaa edelleen tien oikeassa reunassa, jolloin on tasa-arvoinen vastaantulijan kanssa."

        Parkkiruudulla ei ole merkitystä väistämisvelvollisuuteen. Parkkiruutua ei tarvitse mitenkään "väistää". Autolla voi ajaa parkkiruudun kautta, jos tilanne sitä edellyttää. Tämä ei vaikuta väistämisvelvollisuuteen.

        Oikeuskäytännössä kaksi auto peräkkäin kadun varressa muodostaa kaventuneen ajoradan, joten se on olennainen seikka väistämisevelvollisuutta arvioitaessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Harvoin näkee toisaankin noin vääriä käsityksiä kuin kommentoijalla.

        "1.Kadun varteen pysäköity ajoneuvo on tilapäinen este ja sitä väistävä on väistämisvelvollinen."

        Ajoneuvon seisonta-ajalla ei ole merkitystä väitänmisvelvollisuuteen.

        "2.Kadun varteen pysäköity ajoneuvo on parkkiruudussa, jolloin kyse on pysyvästä esteestä ja tällöin parkkiruutua väistävä ajoneuvo ajaa edelleen tien oikeassa reunassa, jolloin on tasa-arvoinen vastaantulijan kanssa."

        Parkkiruudulla ei ole merkitystä väistämisvelvollisuuteen. Parkkiruutua ei tarvitse mitenkään "väistää". Autolla voi ajaa parkkiruudun kautta, jos tilanne sitä edellyttää. Tämä ei vaikuta väistämisvelvollisuuteen.

        Oikeuskäytännössä kaksi auto peräkkäin kadun varressa muodostaa kaventuneen ajoradan, joten se on olennainen seikka väistämisevelvollisuutta arvioitaessa.

        "Parkkiruutua ei tarvitse mitenkään "väistää". Autolla voi ajaa parkkiruudun kautta, jos tilanne sitä edellyttää. Tämä ei vaikuta väistämisvelvollisuuteen."

        Jos ajat parkkiruudun kautta ja minä ruudun ohitettuani otan oikean reunan ja trulet ruudun kautta kylkeeni, olet 100-varmasti syyllinen. Joten vaikuttaa se väistämisvelvollisuuteen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Parkkiruutua ei tarvitse mitenkään "väistää". Autolla voi ajaa parkkiruudun kautta, jos tilanne sitä edellyttää. Tämä ei vaikuta väistämisvelvollisuuteen."

        Jos ajat parkkiruudun kautta ja minä ruudun ohitettuani otan oikean reunan ja trulet ruudun kautta kylkeeni, olet 100-varmasti syyllinen. Joten vaikuttaa se väistämisvelvollisuuteen.

        Ajoneuvoa on ajettava niin lähellä ajoradan oikeaa reunaa kuin mahdollista, joten parkkiruuduilla ei ole merkitystä väistämisvelvollisuuksissa kohdattaessa vastaantulevaa liikennettä..

        Jos ajat vasemmalla puolella olevaa kaistaa rinnallani, toki molempien meistä tulee kaistaa vaihtaessaan noudattaa varovaisuutta ja näyttää suuntamerkkiä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Harvoin näkee toisaankin noin vääriä käsityksiä kuin kommentoijalla.

        "1.Kadun varteen pysäköity ajoneuvo on tilapäinen este ja sitä väistävä on väistämisvelvollinen."

        Ajoneuvon seisonta-ajalla ei ole merkitystä väitänmisvelvollisuuteen.

        "2.Kadun varteen pysäköity ajoneuvo on parkkiruudussa, jolloin kyse on pysyvästä esteestä ja tällöin parkkiruutua väistävä ajoneuvo ajaa edelleen tien oikeassa reunassa, jolloin on tasa-arvoinen vastaantulijan kanssa."

        Parkkiruudulla ei ole merkitystä väistämisvelvollisuuteen. Parkkiruutua ei tarvitse mitenkään "väistää". Autolla voi ajaa parkkiruudun kautta, jos tilanne sitä edellyttää. Tämä ei vaikuta väistämisvelvollisuuteen.

        Oikeuskäytännössä kaksi auto peräkkäin kadun varressa muodostaa kaventuneen ajoradan, joten se on olennainen seikka väistämisevelvollisuutta arvioitaessa.

        Anonyymi
        02.02.2021 16:41

        Olet väärässä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Harvoin näkee toisaankin noin vääriä käsityksiä kuin kommentoijalla.

        "1.Kadun varteen pysäköity ajoneuvo on tilapäinen este ja sitä väistävä on väistämisvelvollinen."

        Ajoneuvon seisonta-ajalla ei ole merkitystä väitänmisvelvollisuuteen.

        "2.Kadun varteen pysäköity ajoneuvo on parkkiruudussa, jolloin kyse on pysyvästä esteestä ja tällöin parkkiruutua väistävä ajoneuvo ajaa edelleen tien oikeassa reunassa, jolloin on tasa-arvoinen vastaantulijan kanssa."

        Parkkiruudulla ei ole merkitystä väistämisvelvollisuuteen. Parkkiruutua ei tarvitse mitenkään "väistää". Autolla voi ajaa parkkiruudun kautta, jos tilanne sitä edellyttää. Tämä ei vaikuta väistämisvelvollisuuteen.

        Oikeuskäytännössä kaksi auto peräkkäin kadun varressa muodostaa kaventuneen ajoradan, joten se on olennainen seikka väistämisevelvollisuutta arvioitaessa.

        1. Ajoneuvon seisonta-ajalla ei todellakaan ole mitään merkitystä väistämisvelvollisuuteen, eikä myöskään pysäköintihalli.
        Mutta pysäköity ajoneuvo, tai kaksi-, tai useampi ajoneuvo, on tilapäinen este ja niitä väistävä on väistämisvelvollinen.

        2. Kadun reunassa oleva pysäköintipaikka on pysyvä este ja se kaventaa koko ajoradan.
        Pysäköintipaikka ei ole ajorataa, vaan pysäköintipaikka.
        Tien oikeassa reunassa olevan pysäköintipaikan vasemmalla puolella on ajoradan oikea reuna.
        Jos ajat pysäköintipaikan läpi, niin tullessasi pysäköintipaikalta ajoradalle, olet väistämisvelvollinen kaikkea ajoradan liikennettä kohtaan.

        Toivottavasti pääset pian autokouluun opettelemaan liikennesääntöjä.
        Sitä odotellessa, voit tutustua tieliikennelakiin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        1. Ajoneuvon seisonta-ajalla ei todellakaan ole mitään merkitystä väistämisvelvollisuuteen, eikä myöskään pysäköintihalli.
        Mutta pysäköity ajoneuvo, tai kaksi-, tai useampi ajoneuvo, on tilapäinen este ja niitä väistävä on väistämisvelvollinen.

        2. Kadun reunassa oleva pysäköintipaikka on pysyvä este ja se kaventaa koko ajoradan.
        Pysäköintipaikka ei ole ajorataa, vaan pysäköintipaikka.
        Tien oikeassa reunassa olevan pysäköintipaikan vasemmalla puolella on ajoradan oikea reuna.
        Jos ajat pysäköintipaikan läpi, niin tullessasi pysäköintipaikalta ajoradalle, olet väistämisvelvollinen kaikkea ajoradan liikennettä kohtaan.

        Toivottavasti pääset pian autokouluun opettelemaan liikennesääntöjä.
        Sitä odotellessa, voit tutustua tieliikennelakiin.

        Tuottaako ylimielinen käytös sinulle mielihyvähormoneja?

        - sivusta katson -


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        1. Ajoneuvon seisonta-ajalla ei todellakaan ole mitään merkitystä väistämisvelvollisuuteen, eikä myöskään pysäköintihalli.
        Mutta pysäköity ajoneuvo, tai kaksi-, tai useampi ajoneuvo, on tilapäinen este ja niitä väistävä on väistämisvelvollinen.

        2. Kadun reunassa oleva pysäköintipaikka on pysyvä este ja se kaventaa koko ajoradan.
        Pysäköintipaikka ei ole ajorataa, vaan pysäköintipaikka.
        Tien oikeassa reunassa olevan pysäköintipaikan vasemmalla puolella on ajoradan oikea reuna.
        Jos ajat pysäköintipaikan läpi, niin tullessasi pysäköintipaikalta ajoradalle, olet väistämisvelvollinen kaikkea ajoradan liikennettä kohtaan.

        Toivottavasti pääset pian autokouluun opettelemaan liikennesääntöjä.
        Sitä odotellessa, voit tutustua tieliikennelakiin.

        Ajoradalla ei ole pysäköintipaikkoja. Ajorata on "ajoneuvoliikenteelle tarkoitettua, yhden tai useamman ajokaistan käsittävää tien osa" (ks. TLL 2 §).

        Ajoradalla ajetaan yleensä sen oikeassa reunassa.

        "Jos ajat pysäköintipaikan läpi, niin tullessasi pysäköintipaikalta ajoradalle,"

        Tässä lauseessa ei ole mitään järkeä. Olet ajoradaalla, kun ajat ajoradalla. Se pysäköintiruutu ei muuta ajorataa muuksi.

        Jos koukkaat vasenta kaistaa ajaen toisen eteen, sinä olet laiminlyönyt noudattaa varovaisuutta kaistaa vaihtaessasi ja sinut tuomitaan liikenneturvallsiuuden vaarantamisesta sakkoon ja korvauksiin aiheuttamastasi vahingosta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ajoradalla ei ole pysäköintipaikkoja. Ajorata on "ajoneuvoliikenteelle tarkoitettua, yhden tai useamman ajokaistan käsittävää tien osa" (ks. TLL 2 §).

        Ajoradalla ajetaan yleensä sen oikeassa reunassa.

        "Jos ajat pysäköintipaikan läpi, niin tullessasi pysäköintipaikalta ajoradalle,"

        Tässä lauseessa ei ole mitään järkeä. Olet ajoradaalla, kun ajat ajoradalla. Se pysäköintiruutu ei muuta ajorataa muuksi.

        Jos koukkaat vasenta kaistaa ajaen toisen eteen, sinä olet laiminlyönyt noudattaa varovaisuutta kaistaa vaihtaessasi ja sinut tuomitaan liikenneturvallsiuuden vaarantamisesta sakkoon ja korvauksiin aiheuttamastasi vahingosta.

        Olet edelleenkin väärässä vaikka kuinka jankkaisit. Tuolla yksinkertaistetusti selitetty
        https://www.ts.fi/teemat/auto ja liikenne/165563/Kapenevien katujen Turku


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olet edelleenkin väärässä vaikka kuinka jankkaisit. Tuolla yksinkertaistetusti selitetty
        https://www.ts.fi/teemat/auto ja liikenne/165563/Kapenevien katujen Turku

        Artikkeli on hyvä, ja osoittaa sinun olevan väärässä.

        Ja miksi? Siksi, että "Jos kadun reunassa on liikennemerkillä osoitettu pysäköintialue, katuun maalattuja viivoja ei saa ylittää."

        Tämä koskee vain LIIKENNEMERKILLÄ PYSÄKÖINTIPAIKKA osoitettuja pysäköintipaikkoja, jolloin kadun varteen merkitty ruudukko osoittaa, missä on pysäköintipaikka. Jollei mainittua liikennemerkkiä ole kadun varressa, kysymyksessä ei ole pysäköintipaikka, vaan ajorata.

        Pysäköintikieltomerkit eivät muodosta pysäköintipaikkaa eikä sitä tee myöskään katuun maalatut pysköintiruudukot.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Artikkeli on hyvä, ja osoittaa sinun olevan väärässä.

        Ja miksi? Siksi, että "Jos kadun reunassa on liikennemerkillä osoitettu pysäköintialue, katuun maalattuja viivoja ei saa ylittää."

        Tämä koskee vain LIIKENNEMERKILLÄ PYSÄKÖINTIPAIKKA osoitettuja pysäköintipaikkoja, jolloin kadun varteen merkitty ruudukko osoittaa, missä on pysäköintipaikka. Jollei mainittua liikennemerkkiä ole kadun varressa, kysymyksessä ei ole pysäköintipaikka, vaan ajorata.

        Pysäköintikieltomerkit eivät muodosta pysäköintipaikkaa eikä sitä tee myöskään katuun maalatut pysköintiruudukot.

        Työnnä ne liikennemerkkisi vaikka prrsiiseessi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Työnnä ne liikennemerkkisi vaikka prrsiiseessi.

        Väärässä oleminen sattui. :D

        Liikennemrkkejä kannattaa kuitenkin seurata, sillä niiden mukaan menevät liikennesäännötkin. Tosiin sanoen ensin liikennemrkit ja sitten toissijaisesti liikennesäännöt, jollei liikennemrkki muuta osoita.

        Tiemerkinnöilä usein vain tehostetaan liikennemerkin vaikutusta, mutta itsenäistä merkitystä niillä ei yleensä ole.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Artikkeli on hyvä, ja osoittaa sinun olevan väärässä.

        Ja miksi? Siksi, että "Jos kadun reunassa on liikennemerkillä osoitettu pysäköintialue, katuun maalattuja viivoja ei saa ylittää."

        Tämä koskee vain LIIKENNEMERKILLÄ PYSÄKÖINTIPAIKKA osoitettuja pysäköintipaikkoja, jolloin kadun varteen merkitty ruudukko osoittaa, missä on pysäköintipaikka. Jollei mainittua liikennemerkkiä ole kadun varressa, kysymyksessä ei ole pysäköintipaikka, vaan ajorata.

        Pysäköintikieltomerkit eivät muodosta pysäköintipaikkaa eikä sitä tee myöskään katuun maalatut pysköintiruudukot.

        "Jollei mainittua liikennemerkkiä ole kadun varressa, kysymyksessä ei ole pysäköintipaikka, vaan ajorata.

        Pysäköintikieltomerkit eivät muodosta pysäköintipaikkaa eikä sitä tee myöskään katuun maalatut pysköintiruudukot."

        Jatketaan hämmentämistä vielä. Pihakadulla voidaan P-paikka osoittaa pelkillä tiemerkinnöillä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Jollei mainittua liikennemerkkiä ole kadun varressa, kysymyksessä ei ole pysäköintipaikka, vaan ajorata.

        Pysäköintikieltomerkit eivät muodosta pysäköintipaikkaa eikä sitä tee myöskään katuun maalatut pysköintiruudukot."

        Jatketaan hämmentämistä vielä. Pihakadulla voidaan P-paikka osoittaa pelkillä tiemerkinnöillä.

        Pihakadulla on moni muukin sääntö toisin kuin muualla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä kaupunkien kaduilla yleensä on kaistaviivat, mutta noiden kavennuksien kohdalla ei ole, jolloin se kavennus ei ole varsinaisesti kummankaan kaistalla, vaan ajojärjestys määräytyy saapumisjärjestyksen mukaan.

        Ei se este muodosta mitään uutta tietä vaan on olemassaolevan tien este, siis rautalangasta este ei tee tieliikennelakia pitäishän tuon nyt tyhmemmänkin ymmärtää


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Artikkeli on hyvä, ja osoittaa sinun olevan väärässä.

        Ja miksi? Siksi, että "Jos kadun reunassa on liikennemerkillä osoitettu pysäköintialue, katuun maalattuja viivoja ei saa ylittää."

        Tämä koskee vain LIIKENNEMERKILLÄ PYSÄKÖINTIPAIKKA osoitettuja pysäköintipaikkoja, jolloin kadun varteen merkitty ruudukko osoittaa, missä on pysäköintipaikka. Jollei mainittua liikennemerkkiä ole kadun varressa, kysymyksessä ei ole pysäköintipaikka, vaan ajorata.

        Pysäköintikieltomerkit eivät muodosta pysäköintipaikkaa eikä sitä tee myöskään katuun maalatut pysköintiruudukot.

        Millä muulla pysäköintipaikan voi merkitä, kuin liikennemerkillä, tai ajoratamerkinnöillä?
        Juuri siksi se pysäköintipaikka on pysyvä este ja ajoradalle pysäköity ajoneuvo ( tai vaikka 10 ajoneuvoa) on tilapäinen este.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Millä muulla pysäköintipaikan voi merkitä, kuin liikennemerkillä, tai ajoratamerkinnöillä?
        Juuri siksi se pysäköintipaikka on pysyvä este ja ajoradalle pysäköity ajoneuvo ( tai vaikka 10 ajoneuvoa) on tilapäinen este.

        Jollei ole pysäköintiopaikkaa koskevaa liikennemerkkiä, ei ole pysäköintipaikkaakaan.

        Parkkiruutu ei ole mikään este. Se on ajorataa, ellei ole mainittua "pysäköintipaikka" liikennemerkkiä tien varrella.

        Kaksi ajoneuvoa peräkkäin muodostaa kaventuneen ajoradan ja silloin väistetään saapumisjärjestyksessä. Muulloin esteen suunnasta lähestyvä väistää vastaantulijaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Artikkeli on hyvä, ja osoittaa sinun olevan väärässä.

        Ja miksi? Siksi, että "Jos kadun reunassa on liikennemerkillä osoitettu pysäköintialue, katuun maalattuja viivoja ei saa ylittää."

        Tämä koskee vain LIIKENNEMERKILLÄ PYSÄKÖINTIPAIKKA osoitettuja pysäköintipaikkoja, jolloin kadun varteen merkitty ruudukko osoittaa, missä on pysäköintipaikka. Jollei mainittua liikennemerkkiä ole kadun varressa, kysymyksessä ei ole pysäköintipaikka, vaan ajorata.

        Pysäköintikieltomerkit eivät muodosta pysäköintipaikkaa eikä sitä tee myöskään katuun maalatut pysköintiruudukot.

        Meilläpäin ei ole kadun reunassa ruutuja muualla kuin P-merkillä merkityillä paikoilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jollei ole pysäköintiopaikkaa koskevaa liikennemerkkiä, ei ole pysäköintipaikkaakaan.

        Parkkiruutu ei ole mikään este. Se on ajorataa, ellei ole mainittua "pysäköintipaikka" liikennemerkkiä tien varrella.

        Kaksi ajoneuvoa peräkkäin muodostaa kaventuneen ajoradan ja silloin väistetään saapumisjärjestyksessä. Muulloin esteen suunnasta lähestyvä väistää vastaantulijaa.

        Hei tampio, ei voi olla parkkiruutua ilman pysäköintipaikan merkkiä.

        Kaksi, tai vaikka 10 ajoneuvoa ei muodosta kaventunutta ajorataa. Se väistää kumman puolella ne pysäköidyt ajoneuvot on.
        Jos olet eri mieltä, niin laita laista ko. kohta näkyville.

        Tää on varmaan joku trolli. Ei kukaan voi oikeasti olla noin tyhmä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jollei ole pysäköintiopaikkaa koskevaa liikennemerkkiä, ei ole pysäköintipaikkaakaan.

        Parkkiruutu ei ole mikään este. Se on ajorataa, ellei ole mainittua "pysäköintipaikka" liikennemerkkiä tien varrella.

        Kaksi ajoneuvoa peräkkäin muodostaa kaventuneen ajoradan ja silloin väistetään saapumisjärjestyksessä. Muulloin esteen suunnasta lähestyvä väistää vastaantulijaa.

        "Kaksi ajoneuvoa peräkkäin muodostaa kaventuneen ajoradan"
        Mistä olet repässyt tämän *kaksi*?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ajoradalla ei ole pysäköintipaikkoja. Ajorata on "ajoneuvoliikenteelle tarkoitettua, yhden tai useamman ajokaistan käsittävää tien osa" (ks. TLL 2 §).

        Ajoradalla ajetaan yleensä sen oikeassa reunassa.

        "Jos ajat pysäköintipaikan läpi, niin tullessasi pysäköintipaikalta ajoradalle,"

        Tässä lauseessa ei ole mitään järkeä. Olet ajoradaalla, kun ajat ajoradalla. Se pysäköintiruutu ei muuta ajorataa muuksi.

        Jos koukkaat vasenta kaistaa ajaen toisen eteen, sinä olet laiminlyönyt noudattaa varovaisuutta kaistaa vaihtaessasi ja sinut tuomitaan liikenneturvallsiuuden vaarantamisesta sakkoon ja korvauksiin aiheuttamastasi vahingosta.

        "ässä lauseessa ei ole mitään järkeä. Olet ajoradaalla, kun ajat ajoradalla. Se pysäköintiruutu ei muuta ajorataa muuksi.

        Jos koukkaat vasenta kaistaa ajaen toisen eteen, sinä olet laiminlyönyt noudattaa varovaisuutta kaistaa vaihtaessasi ja sinut tuomitaan liikenneturvallsiuuden vaarantamisesta sakkoon ja korvauksiin aiheuttamastasi vahingosta."
        Ei kukaan voi olla noin tyhmä. No, yksi voi!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "ässä lauseessa ei ole mitään järkeä. Olet ajoradaalla, kun ajat ajoradalla. Se pysäköintiruutu ei muuta ajorataa muuksi.

        Jos koukkaat vasenta kaistaa ajaen toisen eteen, sinä olet laiminlyönyt noudattaa varovaisuutta kaistaa vaihtaessasi ja sinut tuomitaan liikenneturvallsiuuden vaarantamisesta sakkoon ja korvauksiin aiheuttamastasi vahingosta."
        Ei kukaan voi olla noin tyhmä. No, yksi voi!

        Niin sinä olet todellakin tyhmä, kun et kaistanvaihtoa kosekvia liikennesääntöjä osaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Kaksi ajoneuvoa peräkkäin muodostaa kaventuneen ajoradan"
        Mistä olet repässyt tämän *kaksi*?

        "Mistä olet repässyt tämän *kaksi*?"

        VALLITSEVA OIKEUSKÄYTÄNTÖ: jos kaksi tai useampia autoja on pysäköitynä kadun varteen peräkkäin, niin katsotaan ajoradan kaventuneen.

        Asia selviää sinullekin sitten oikeudenkäynnissä, kun törmäät vastaantulijaan, joka on saapunut mainituun kohtaan ennen sinua. Laskun maksettuasi puhutaan lisää!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Mistä olet repässyt tämän *kaksi*?"

        VALLITSEVA OIKEUSKÄYTÄNTÖ: jos kaksi tai useampia autoja on pysäköitynä kadun varteen peräkkäin, niin katsotaan ajoradan kaventuneen.

        Asia selviää sinullekin sitten oikeudenkäynnissä, kun törmäät vastaantulijaan, joka on saapunut mainituun kohtaan ennen sinua. Laskun maksettuasi puhutaan lisää!

        "VALLITSEVA OIKEUSKÄYTÄNTÖ: jos kaksi tai useampia autoja on pysäköitynä kadun varteen peräkkäin, niin katsotaan ajoradan kaventuneen."

        Sinä varmaan innosta puhkuen haluat laittaa linkin kyseiseen oikeuden päätökseen, jookos.........


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "ässä lauseessa ei ole mitään järkeä. Olet ajoradaalla, kun ajat ajoradalla. Se pysäköintiruutu ei muuta ajorataa muuksi.

        Jos koukkaat vasenta kaistaa ajaen toisen eteen, sinä olet laiminlyönyt noudattaa varovaisuutta kaistaa vaihtaessasi ja sinut tuomitaan liikenneturvallsiuuden vaarantamisesta sakkoon ja korvauksiin aiheuttamastasi vahingosta."
        Ei kukaan voi olla noin tyhmä. No, yksi voi!

        Ei se pysäköintiruudut vasemmalta puolelta ohittanut ole vaihtanut kaistaa, vaan ajaa edelleen tien oikeaa reunaa, koska pysäköintiruudut ei ole ajorataa.
        Ja niin kuin laissa hyvin selvästi määrätään, pysäköintipaikalta ajoradalle tuleva väistää ajoradan liikennettä.

        Mutta selvä trollihan tuo on.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei se pysäköintiruudut vasemmalta puolelta ohittanut ole vaihtanut kaistaa, vaan ajaa edelleen tien oikeaa reunaa, koska pysäköintiruudut ei ole ajorataa.
        Ja niin kuin laissa hyvin selvästi määrätään, pysäköintipaikalta ajoradalle tuleva väistää ajoradan liikennettä.

        Mutta selvä trollihan tuo on.

        Pysäköintiruutu on ajorataa.

        Vasemmalla kaistalla voi ajaa ihan hyvin, jos ajokaistoja on kaksi. Molemmat tietenkin kaistaa vaihtaessaan noudattavat varovaisuutta, kuten tieliikennelaki määrää.

        Sinun täytyy olla teini tms täysin kortiton, koska tietotasosi on noin vähäinen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pysäköintiruutu on ajorataa.

        Vasemmalla kaistalla voi ajaa ihan hyvin, jos ajokaistoja on kaksi. Molemmat tietenkin kaistaa vaihtaessaan noudattavat varovaisuutta, kuten tieliikennelaki määrää.

        Sinun täytyy olla teini tms täysin kortiton, koska tietotasosi on noin vähäinen.

        Liikennemerkit (Tieliikennelaki)

        E2
        "Merkillä osoitetaan ajoradasta tiemerkinnöin erotettu alue, joka on varattu ajoneuvojen pysäköintiin tien sillä puolella, jolle merkki on pystytetty. Ajoradan ulkopuolella merkki on voimassa koko pysäköintialueella, ellei tiemerkinnöin toisin osoiteta."

        Vain tällä liikennemerkillä voidaan perustaa pysäköintipaikka. Jollei merkkiä ole tien varrella, kyseessä on ajorata.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hei tampio, ei voi olla parkkiruutua ilman pysäköintipaikan merkkiä.

        Kaksi, tai vaikka 10 ajoneuvoa ei muodosta kaventunutta ajorataa. Se väistää kumman puolella ne pysäköidyt ajoneuvot on.
        Jos olet eri mieltä, niin laita laista ko. kohta näkyville.

        Tää on varmaan joku trolli. Ei kukaan voi oikeasti olla noin tyhmä.

        Minustakin tuntuu ettei ruutuja voi olla ilman P-liikennemerkkiä. En muista enää missään nähneeni.

        Vanhassa laissa oli P-merkin sijaan pysäköintimittarissa oleva P-merkintä. Se oli silloin, kun jokaisessa ruudussa oli oma mittari.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pysäköintiruutu on ajorataa.

        Vasemmalla kaistalla voi ajaa ihan hyvin, jos ajokaistoja on kaksi. Molemmat tietenkin kaistaa vaihtaessaan noudattavat varovaisuutta, kuten tieliikennelaki määrää.

        Sinun täytyy olla teini tms täysin kortiton, koska tietotasosi on noin vähäinen.

        "Pysäköintiruutu on ajorataa.

        Vasemmalla kaistalla voi ajaa ihan hyvin, jos ajokaistoja on kaksi. Molemmat tietenkin kaistaa vaihtaessaan noudattavat varovaisuutta, kuten tieliikennelaki määrää.

        Sinun täytyy olla teini tms täysin kortiton, koska tietotasosi on noin vähäinen."

        On se ruutu ajorataa, samoin on piennar ajorataa kuin myös tien luiskakin ja oja johon luiska päättyy on myös ajorataa. Mikä tässä on niin vaikeaa?


    • Anonyymi

      Rakenteellinen kavennus ei päätä kaistaa.

      Väliaikainen este kuten mm. työmaa tai puomi tai pysäköity auto kaventaa sen puolen, jossa väliaikainen este on. Väliaikaisen esteen puoli väistää mikäli tila ei riitä kohtaamiseen.

      Joku, jolla on aikaa voisi hakea oikeuskäytännöstä, hopi-hopi.....
      https://www.finlex.fi/fi/oikeus/

      • Anonyymi

        Aika erikoinen väite tuo "Rakenteellinen kavennus ei päätä kaistaa."

        https://www.google.fi/maps/@60.2483381,24.9962182,3a,75y,273.22h,81.57t/data=!3m6!1e1!3m4!1sBQRxF6aETVFgdWu4GSZC3w!2e0!7i13312!8i6656 Olen aika vakuuttunut, että kuvan este päättää kaistan ja vastaantulevaa on väistettävä jos ollaan yhtä aikaa kavennuksen kohdalla.

        Mitä väliä on väistämissääntöjen kannalta esteen "pysyvyydellä" tai "tilapäisyydellä"? Laki ei ota kantaa... TLL 30 § 2

        https://www.google.fi/maps/@60.1805272,24.9129386,3a,75y,173.88h,73.22t/data=!3m6!1e1!3m4!1sSpuYzCW3SzyXVYc1YSRYvg!2e0!7i13312!8i6656 Tämä on helsinkiläinen jatkuvat ongelmapaikka. Kadun varressa saa pysäköidä tiettyinä aikoina. Kuvan suuntaan menevät ovat säännön mukaan etuajo-oikeutettuja. Joskus vastaan tulee joku tumpelo, joka ei jää odottamaan. Silloin nämä etuajo-oikeudella menevät siirtyvät pyörätielle, koska heillä ei yleensä hermo kestä vähän pientä seisausta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aika erikoinen väite tuo "Rakenteellinen kavennus ei päätä kaistaa."

        https://www.google.fi/maps/@60.2483381,24.9962182,3a,75y,273.22h,81.57t/data=!3m6!1e1!3m4!1sBQRxF6aETVFgdWu4GSZC3w!2e0!7i13312!8i6656 Olen aika vakuuttunut, että kuvan este päättää kaistan ja vastaantulevaa on väistettävä jos ollaan yhtä aikaa kavennuksen kohdalla.

        Mitä väliä on väistämissääntöjen kannalta esteen "pysyvyydellä" tai "tilapäisyydellä"? Laki ei ota kantaa... TLL 30 § 2

        https://www.google.fi/maps/@60.1805272,24.9129386,3a,75y,173.88h,73.22t/data=!3m6!1e1!3m4!1sSpuYzCW3SzyXVYc1YSRYvg!2e0!7i13312!8i6656 Tämä on helsinkiläinen jatkuvat ongelmapaikka. Kadun varressa saa pysäköidä tiettyinä aikoina. Kuvan suuntaan menevät ovat säännön mukaan etuajo-oikeutettuja. Joskus vastaan tulee joku tumpelo, joka ei jää odottamaan. Silloin nämä etuajo-oikeudella menevät siirtyvät pyörätielle, koska heillä ei yleensä hermo kestä vähän pientä seisausta.

        Perusajatus on ettei oikea kaista pääty mikäli tie/ajorata kapenee ilman liikennemerkkejä tai tiemerkintöjä. Sinänsä sanomani ”Rakenteellinen kavennus ei päätä kaistaa” pitää edelleen paikkansa.
        Päätös on melko lyhytsanainen tiivistelmä kuvaamatta sen tarkemmin tilannetta.
        https://www.finlex.fi/fi/oikeus/kko/kko/1960/19600054t

        Kuvassa oleva liikenteenjakajamerkki kertoo kyseessä olevan ( KKO:n päätöksen mainitsema ) este so. oikea kaista päättyy tähän esteeseen.
        ”Merkki sijoitetaan ajoradalla olevalle korokkeelle *tai muuhun esteeseen*.”

        Hyvän tilannekuvan otit.
        Vastaantulija ajaa tässä joka tapauksessa ensin.

        Entä, jos kuvan suuntaan olisi kaksi kaistaa? Oikeanpuoleinen on päättyvä kuten jakajamerkki kertoo.

        Entä, jos kuvan suuntaan olisi kaksi kaistaa ilman merkkejä tai tiemerkintöjä?
        KKO -60 päätöksen mukaan oikea kaista jatkaa ja vasen päättyy……..


        ***
        Merikannontie on aina ollut hiukka kinkkinen, mutta en ole koskaan sattunut näkemään siinä pyörätiellä autoa. Tosin en ole ajanut tuosta ainakaan kymmeneen vuoteen.


      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aika erikoinen väite tuo "Rakenteellinen kavennus ei päätä kaistaa."

        https://www.google.fi/maps/@60.2483381,24.9962182,3a,75y,273.22h,81.57t/data=!3m6!1e1!3m4!1sBQRxF6aETVFgdWu4GSZC3w!2e0!7i13312!8i6656 Olen aika vakuuttunut, että kuvan este päättää kaistan ja vastaantulevaa on väistettävä jos ollaan yhtä aikaa kavennuksen kohdalla.

        Mitä väliä on väistämissääntöjen kannalta esteen "pysyvyydellä" tai "tilapäisyydellä"? Laki ei ota kantaa... TLL 30 § 2

        https://www.google.fi/maps/@60.1805272,24.9129386,3a,75y,173.88h,73.22t/data=!3m6!1e1!3m4!1sSpuYzCW3SzyXVYc1YSRYvg!2e0!7i13312!8i6656 Tämä on helsinkiläinen jatkuvat ongelmapaikka. Kadun varressa saa pysäköidä tiettyinä aikoina. Kuvan suuntaan menevät ovat säännön mukaan etuajo-oikeutettuja. Joskus vastaan tulee joku tumpelo, joka ei jää odottamaan. Silloin nämä etuajo-oikeudella menevät siirtyvät pyörätielle, koska heillä ei yleensä hermo kestä vähän pientä seisausta.

        "Tämä on helsinkiläinen jatkuvat ongelmapaikka. Kadun varressa saa pysäköidä tiettyinä aikoina. Kuvan suuntaan menevät ovat säännön mukaan etuajo-oikeutettuja. Joskus vastaan tulee joku tumpelo, joka ei jää odottamaan."

        Näin asia ei ole. Olen ajanut itsekin tuosta ja kysymyksessä on kaventunut ajorata, jos siinä on ollut pysäköitynä kaksi tai useampi ajoneuvo peräkkäin. Silloin kuvan suunnasta ajavan pitää väistää vastaantulijaa, kun hän saapuu paikkaan vastaantulijan jälkeen. Joskus on tumpeloita, jotka eivät osaa ajaa saapumisjärjestyksessä ja katu menee tukkoon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Tämä on helsinkiläinen jatkuvat ongelmapaikka. Kadun varressa saa pysäköidä tiettyinä aikoina. Kuvan suuntaan menevät ovat säännön mukaan etuajo-oikeutettuja. Joskus vastaan tulee joku tumpelo, joka ei jää odottamaan."

        Näin asia ei ole. Olen ajanut itsekin tuosta ja kysymyksessä on kaventunut ajorata, jos siinä on ollut pysäköitynä kaksi tai useampi ajoneuvo peräkkäin. Silloin kuvan suunnasta ajavan pitää väistää vastaantulijaa, kun hän saapuu paikkaan vastaantulijan jälkeen. Joskus on tumpeloita, jotka eivät osaa ajaa saapumisjärjestyksessä ja katu menee tukkoon.

        Oletko löytänyt sen mestan mistä otat tuon KAKSI
        "jos siinä on ollut pysäköitynä KAKSI tai useampi ajoneuvo peräkkäin. Silloin kuvan suunnasta ajavan pitää väistää vastaantulijaa"

        YKSI pysäköity ei merkitse mitään? Silloin voidaan ajaa vastaantulevan eteen ja siinä ollaan nokakkain kunnes jompikumpi luopuu ja peruuttaa?
        Tai ajetaan päin?:)))


    • Eikö noissa yleensä ole väistämisvelvollisuus merkit B3. Etuajo-oikeus kohdattaessa ja B4. Väistämisvelvollisuus kohdattaessa

      • Anonyymi

        Ei ole, koska niihin ei niitä tarvita. Sääntö on harvinaisen selkeä. Se väistää, jonka kaista kapenee tai on tukossa. Sääntöä ei tarvita, jos paikalla ei ole muita samaan aikaan.

        Jos kadulla on muualla keskiviiva, rakennetun kavennuksen kohdalla sitä ei ole. Syynä on juurikin kavennus, jonka sivuuttaminen vaatii ilman muuta vastakkaisen kaistan käyttämistä. Selvyyden vuoksi turhat ajoratamerkinnät jätetään pois.

        Jos vastoin ohjeita tehdään molemmin puolin yhtä paljon kavennettu kohta, tarvitaan myös B3 ja B4 selventämään ajojärjestystä. Toivottavasti näitä ei enää mihinkään rakenneta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole, koska niihin ei niitä tarvita. Sääntö on harvinaisen selkeä. Se väistää, jonka kaista kapenee tai on tukossa. Sääntöä ei tarvita, jos paikalla ei ole muita samaan aikaan.

        Jos kadulla on muualla keskiviiva, rakennetun kavennuksen kohdalla sitä ei ole. Syynä on juurikin kavennus, jonka sivuuttaminen vaatii ilman muuta vastakkaisen kaistan käyttämistä. Selvyyden vuoksi turhat ajoratamerkinnät jätetään pois.

        Jos vastoin ohjeita tehdään molemmin puolin yhtä paljon kavennettu kohta, tarvitaan myös B3 ja B4 selventämään ajojärjestystä. Toivottavasti näitä ei enää mihinkään rakenneta.

        "Jos vastoin ohjeita tehdään molemmin puolin yhtä paljon kavennettu kohta, tarvitaan myös B3 ja B4 selventämään ajojärjestystä."

        Kyllä näitä on. Omasta kotoa ei tarvitse ajaa kuin 500 metriä, niin tulee suojatie, jossa molemmin puolin katua on yhtäläinen jalkakäytävän levennys ajoradalle. Ainoastaan yksi auto mahtuu kerralla ohitse. Tienkohdasta varoitetaan liikennemerkillä kapeneva tie.

        Ajojärjestys siinä määräytyy saapumisjärjestyksen mukaisesti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole, koska niihin ei niitä tarvita. Sääntö on harvinaisen selkeä. Se väistää, jonka kaista kapenee tai on tukossa. Sääntöä ei tarvita, jos paikalla ei ole muita samaan aikaan.

        Jos kadulla on muualla keskiviiva, rakennetun kavennuksen kohdalla sitä ei ole. Syynä on juurikin kavennus, jonka sivuuttaminen vaatii ilman muuta vastakkaisen kaistan käyttämistä. Selvyyden vuoksi turhat ajoratamerkinnät jätetään pois.

        Jos vastoin ohjeita tehdään molemmin puolin yhtä paljon kavennettu kohta, tarvitaan myös B3 ja B4 selventämään ajojärjestystä. Toivottavasti näitä ei enää mihinkään rakenneta.

        "Jos vastoin ohjeita tehdään molemmin puolin yhtä paljon kavennettu kohta, tarvitaan myös B3 ja B4 selventämään ajojärjestystä. Toivottavasti näitä ei enää mihinkään rakenneta."

        En tiedä, mitä ohjetta olet lukenut, mutta tuossa aiemmin mainitussa suunnitteluohjeessa ei ainakaan tuollaista "kieltoa" ole.

        Siinä toki sanotaan, että "Ilman kohtaamismahdollisuutta olevia ratkaisuja ei suositella käytettäväksi yli 40 km/h nopeusrajoituksella eikä valta-, kanta- tai seututeillä tai pääkaduilla. " Ei tuossa mitään kielletä.


    • Anonyymi

      Minä ensin ! Ettäs tiedät !

      Ego

    • Anonyymi

      Minulle tuo ei ole mikään ongelma, koska minulla on Bemari ja vuorossa olen aina minä, minä, minä!!!

      • Anonyymi

        Sillon housut alas ja niin edespäin kuten bmw piireissä on tullut tutuksi


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi olet riittämätön kaivatullesi?

      Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell
      Ikävä
      145
      3136
    2. Kuvaile kaivattusi

      ulkonäköä?
      Ikävä
      108
      2573
    3. Hymysi saa tunteet

      Pintaan❤️ jos et tarkoita niin älä tee sitä
      Ikävä
      51
      2561
    4. Aloitetaan puhtaalta pöydältä

      Mukavaa iltaa mukaville. 😊 ❤️ ⚜️ Minusta ei kaikki täällä tykkää, eikä tarvitsekaan. Kun eivät ymmärrä, niin sitten ei
      Ikävä
      240
      2228
    5. Koulussa opetetaan anaali- ja suuseksiä

      "Kirjassa puhutaan varsin suorasukaisesti ”vehkeistä, flirttailusta, suostumisesta ja kieltäytymisestä, nautinnosta sekä
      Maailman menoa
      480
      1924
    6. Missä näit kaivattusi

      ekaa kertaa?
      Ikävä
      110
      1881
    7. Mitkä on ne arvot?

      Itselleni särähtää korvaan joka kerta kun kuulen arvoista ja arvomaailmasta. Olen miettinyt paljon, että mikä on se minu
      Sinkut
      252
      1855
    8. Tavarakirppis lopettaa ilkivallan takia.

      Tähänkö on jo Kajaanissa tultu? Onko lasten kuriomuus jo näin pitkällä, ei kait tätä aikuiset tee. Mikä on seuraava j
      Kajaani
      9
      1704
    9. Tätä et nähnyt tv:ssä: TTK-voittaja Anssi Heikkilä avautuu suhteesta Linnea Leinoon: "Sie annoit..."

      Menikö voitto mielestäsi oikeaan osoitteeseen? Linnea Leino ja Anssi Heikkilä voittivat TTK:n vain 1,2 % erolla yleisöää
      Tanssii tähtien kanssa
      15
      1627
    10. R.I.P. Kristian Antila

      Entinen huippumaalivahti ja -kiekkoilija menehtyi äkillisesti 44-vuotiaana. Kunnia muistolleen. https://www.iltalehti.fi
      Maailman menoa
      24
      1482
    Aihe