Tyttärellä anoreksia

Anonyymi

Hei!
15 vuotiaalla tyttärelläni on diagnosoitu anoreksia. Itse sitä epäilin vakavasti noin puolen vuoden ajan, sitä ennen ei juuri ollut käsitystä mitä rakas tyttäreni käy läpi. Haluaisin häntä auttaa ja tukea kaikin keinoin mutten tiedä kuinka. Täällä keskusteluja hetken selattuani oli jo selvää että valtaosa viestien kirjoittajista ovat itse oireilevia ja haluankin teiltä kysyä miten itse toivoisitte/olisitte toivoneet läheisten tukea ja mitä olisi voinut jättää tekemättä tai sanomatta.
Vaikeaa on myös tyttären ymmärtäminen, jos sitä ajatusmaailma ja tuskaa voi millään tasolla sanoin selittää olisivat kaikki kokemukset ja ajatukset tervetulleita.
En halua millään tapaa lisätä tyttären vaikeuksia enkä halua reagoida väärin. Onko tämä tapa kuitenkin liikaa? Onko asioita joihin haluaisitte/ halusitte reagoitavan "normaalimmin"?
Kaikki kokemukset, sanat, vinkit yms. ovat tervetulleita. Myös asiat näiden kysymysten ulkopuolelta.

13

1766

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Mitä oon lukenut niin anoreksiaa sairastavat haluavat salata syömättömyyden ja kysyvä vinkkejä miten salata se vanhemmiltaan.Anorektikot eivät tajua olevansa sairaita ja luulevat syövänsä liikaa ja sen takia suuttuvat ruuan tuputtamiseen.Lapsen mielestä he syövät riittävästi.Jos joutuu osastolle ja pakkopunnitukseen niin anorektikot kyselevät miten huijata punnituksessa ja miten lisätä painoa vaatteisiin esim rintaliiveihin.

      • Anonyymi

        Samaa olen itse lukenut ja löytänyt, tosiaan olen keskusteluja hetken selannut mutten halua ketään tuomita keskustelun perusteella. Haluan ymmärtää ja tukea lastani oikealla tavalla enkä lisätä paineita ja näkisin että teoreettisesti voi kyllä tietää anorektikon kokemukset ja ajatukset mutta todellisuudessa ei kukaan muu voi tätä kokea ja tuntea. Mietin juurikin tuota ruuan tuputtamista yhtenä esimerkkinä, haluaisin tietää mikä olisi kaikista helpointa hänelle itselleen ilman radikaalia laihtumista. Painoa en lähde seuraamaan, ei se punnitus varmasti ketään koskaan ole parantanut. Hyviä huomioita kuitenkin, kiitos vastauksesta ja ehkä vähän helpottaa syytöksiä siitä että sairautta vain sen puoli vuotta epäilin, etten huomannut. Hyvä lukea tuo jonkun ulkopuolisen kirjoittamana.
        Ap


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Samaa olen itse lukenut ja löytänyt, tosiaan olen keskusteluja hetken selannut mutten halua ketään tuomita keskustelun perusteella. Haluan ymmärtää ja tukea lastani oikealla tavalla enkä lisätä paineita ja näkisin että teoreettisesti voi kyllä tietää anorektikon kokemukset ja ajatukset mutta todellisuudessa ei kukaan muu voi tätä kokea ja tuntea. Mietin juurikin tuota ruuan tuputtamista yhtenä esimerkkinä, haluaisin tietää mikä olisi kaikista helpointa hänelle itselleen ilman radikaalia laihtumista. Painoa en lähde seuraamaan, ei se punnitus varmasti ketään koskaan ole parantanut. Hyviä huomioita kuitenkin, kiitos vastauksesta ja ehkä vähän helpottaa syytöksiä siitä että sairautta vain sen puoli vuotta epäilin, etten huomannut. Hyvä lukea tuo jonkun ulkopuolisen kirjoittamana.
        Ap

        Itsellä ollut sen tapaista.
        Katsoin ohjelman jossa kerrottiin
        että elimet alkavat muuttumaan ja
        sulamaan ravinnoksi kun ei saa ruokaa
        ja elimet vaurioituvat sen takia kun ne
        sulavat kehon energiaksi.
        Ja ihminen kuolee ilman elimiä.
        Se auttoi minua.
        Mutta jos siihen liittyy itsetuhoisuuskin
        niin masennuslääkkeistä ehkä apua
        ja terapiasta.
        Kannattaa pian apua tahtoa joku oli
        mennyt niin pitkälle että kuoli
        vaikka yritti syödä
        mutta myös mahalaukku ym.ruuan sulatukseen tarvittava oli tuhoutunut
        ja siksi kuoli.
        Lääkärikin sanoi ettei ole mitään tehtävissä
        ja miksei oltu ajoissa puututtu.
        ja kokeilla tarjota muuta kivaa harrastusta
        kuin laihutus.
        Ja hyväksymistä joka ikisessä asiassa.
        että menis ohi jos se itsetuhosta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itsellä ollut sen tapaista.
        Katsoin ohjelman jossa kerrottiin
        että elimet alkavat muuttumaan ja
        sulamaan ravinnoksi kun ei saa ruokaa
        ja elimet vaurioituvat sen takia kun ne
        sulavat kehon energiaksi.
        Ja ihminen kuolee ilman elimiä.
        Se auttoi minua.
        Mutta jos siihen liittyy itsetuhoisuuskin
        niin masennuslääkkeistä ehkä apua
        ja terapiasta.
        Kannattaa pian apua tahtoa joku oli
        mennyt niin pitkälle että kuoli
        vaikka yritti syödä
        mutta myös mahalaukku ym.ruuan sulatukseen tarvittava oli tuhoutunut
        ja siksi kuoli.
        Lääkärikin sanoi ettei ole mitään tehtävissä
        ja miksei oltu ajoissa puututtu.
        ja kokeilla tarjota muuta kivaa harrastusta
        kuin laihutus.
        Ja hyväksymistä joka ikisessä asiassa.
        että menis ohi jos se itsetuhosta.

        Eikä kannata haukkua muitakaan ihmisiä
        ääneen.
        Esim.oma äitini haukkui jopa voimistelijoita
        jos ne hänen mielestä lihavia!
        siis kilpvoimistelija muka lihava!
        Mieti tarkoin mitä muista puhut
        lapsen kuullen, ja puutu jos muut
        puhuvat pahaan sävyyn lihavista ym.
        Ja välttää kehumasta ja ihailemasta
        laihuutta ym.
        Myös hengenvaarallisesti lihava ohjelma
        ym.kannattaa poistaa telkusta.
        Koska anorektikko reakoi sellaiseen kauhulla.
        Ja nuoret yleensä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikä kannata haukkua muitakaan ihmisiä
        ääneen.
        Esim.oma äitini haukkui jopa voimistelijoita
        jos ne hänen mielestä lihavia!
        siis kilpvoimistelija muka lihava!
        Mieti tarkoin mitä muista puhut
        lapsen kuullen, ja puutu jos muut
        puhuvat pahaan sävyyn lihavista ym.
        Ja välttää kehumasta ja ihailemasta
        laihuutta ym.
        Myös hengenvaarallisesti lihava ohjelma
        ym.kannattaa poistaa telkusta.
        Koska anorektikko reakoi sellaiseen kauhulla.
        Ja nuoret yleensä.

        Kiitos vinkeistä, yritän erityisesti nyt varmaan tarkkailla sitä etten heitä mitään vitsiä mistään painoon liittyvästä. Hyvä nyt saada taas varmistusta omiin ajatuksiin ja tuota telkkaria yms. en ole tullut edes ajatelleeksi. En nyt ainakaan itse sitten lähde tuota kanavaa valitsemaan


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiitos vinkeistä, yritän erityisesti nyt varmaan tarkkailla sitä etten heitä mitään vitsiä mistään painoon liittyvästä. Hyvä nyt saada taas varmistusta omiin ajatuksiin ja tuota telkkaria yms. en ole tullut edes ajatelleeksi. En nyt ainakaan itse sitten lähde tuota kanavaa valitsemaan

        Unohtu lopusta mutta siis AP olen


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Samaa olen itse lukenut ja löytänyt, tosiaan olen keskusteluja hetken selannut mutten halua ketään tuomita keskustelun perusteella. Haluan ymmärtää ja tukea lastani oikealla tavalla enkä lisätä paineita ja näkisin että teoreettisesti voi kyllä tietää anorektikon kokemukset ja ajatukset mutta todellisuudessa ei kukaan muu voi tätä kokea ja tuntea. Mietin juurikin tuota ruuan tuputtamista yhtenä esimerkkinä, haluaisin tietää mikä olisi kaikista helpointa hänelle itselleen ilman radikaalia laihtumista. Painoa en lähde seuraamaan, ei se punnitus varmasti ketään koskaan ole parantanut. Hyviä huomioita kuitenkin, kiitos vastauksesta ja ehkä vähän helpottaa syytöksiä siitä että sairautta vain sen puoli vuotta epäilin, etten huomannut. Hyvä lukea tuo jonkun ulkopuolisen kirjoittamana.
        Ap

        Käykö terveydenhuollossa säännölleen vaakalla? Silloin ei tarvitse seurata kotona painon kehitystä.
        Anorektisen tärkein asia on ruoka- miten vältellä syömästä sitä. Säännöllinen aivan normaali ateriarytmi mikä perheessä normaalistikkin on- anorektikolle joka haluaa parantua, se on tavoite.
        Psyykkisen puolen hoitaminen on tärkeää ohessa, sairaus on psyykkistä laatua, ja peili näyttää anorektikolle aina lihavan tai liian ison ihmisen, oli fyysinen tilanne terveiden mittakaavalla vaikka miten hälyttävä.
        Anoreksiassa oman kehon viestejä tulkitaan väärin. Väsymys johtuu muusta kuin alhaisesta verensokerista, jne. Terveellä kun energiat laskevat, on kiljuva nälkä. Eli lapsesi tarvitsee nyt sekä ammatillista, että perheen ohjausta, selviytyäkseen sairaudesta.
        Ja kannattaa ottaa tuo tauti vakavasti: ihmisiä on kuollut siihen.


    • Anonyymi

      Olen suunnilleen saman ikäinen tyttäresi kanssa ja sama häiriö. Tilanteeseeni ei ole vielä puututtu ja hikoan jo kun ajattelen seuraavaa painokontrollia. Olen kuitenkin vielä jonkin verran järjissäni sillä pohjalla käyneenä olen hyväksynyt sen asian että oikeasti mulla saattaa olla syömishäiriö. Omassa tilanteessani olis aivan ihanaa jos vanhemmat olis tukena. Älä missään nimessä puhu ruuasta koko ajan ja yritä käsitellä sairautta ihan sairautena. Itse tunnen häpeää sairaudestani. Yritä piristää tyttöäsi ja keskustella normaaleista asioista. Uskon että ruoka ja kalorit pyörivät jo tarpeeksi hänen pienessä mielessä niin älä nosta kissaa pöydälle uudelleen ja uudelleen. Myöskin jatkuva ruuan kyttäys voi saada ahdistumaan entisestään, vaikka sillä ei tarkoitettaisikaan pahaa. Monesti anoreksiaan kuuluu myös pakkoliikunta joten oma isäni esimerkiksi ei päästä minua liikkumaan ennen kuin olen syönyt. Tämö ahdistaa minua mutta se on silti omasta mielestä kannattavaa syömishäiriöiselle. Ja sitten, näyttäkää itse esimerkkiä normaalista syömisestä! Älkää syökö ja mässäilkö pizzalla yms herkuilla. Se saa anorektikon usein ahdistumaan jos kotona on vain herkkuja. Myöskin perheen vähäinen syöminen saattaa saada tunteen että syö itse liikaa. Toivottavasti auttaisi, tsemppiä hankalaan tilanteeseen! <3

      • Anonyymi

        Ikävä kuulla tilanteestasi ja jotenkin rauhoittavaa kuulla että omalla kohdallasi olisit kiitollinen jos vanhemmat olisivat tukena. Kiitos vinkeistä, yritän olla puhumatta ruuasta, kaloreista yms. ja just tuo normaali syöminen (ei pitsa karkit jne) oli taas hyvä herätys. Kiitos kommentista, en nyt usko että mun pahoittelut sun tilannettasi parantaa niin ei sitä sen enempää.
        AP


    • Anonyymi

      Hei! Olen tällä hetkellä jo keski-ikäinen nainen, itse lapseton. Sairastin hoitamattoman syömishäiriöjakson yläasteen lopussa. Eli asiaa ei huomattu tai ketään ei kiinnostanut. En osaa sanoa, miten olisin reagoinut, jos joku olisi oikeasti tullut puhumaan asiasta. Sen tiedän, että elämäni olisi varmasti ollut helpompaa, jos ongelmiin olisi puututtu ajoissa. Kyse ei ole pelkästään syömishäiriöstä, vaan siitä, mikä siihen johti.

      Tosin myös syömishäiriön sairastaminen on muuttunut ajan myötä. Joskus keskiajalla itsensä nälkään näännyttävät teinit olivat pyhimyksiä. Myöhemmin syömishäiriöiset olivat harvinaisia omituisuuksia. Omaan aikaani en muista nähneeni syömishäiriöpotilaita, joten olin yksin ja eristäytynyt. Nykyään syömishäiriöiset puolestaan verkostoituvat ja saavat toisiltaan tukea - tosin enemmänkin sairauden ylläpidossa kuin siitä toipumisesta.

      Kun ajattelen yli 30 vuoden takaista itseäni, niin minua ahdistaa edelleenkin se ajatus, että joku olisi puuttunut painooni tai syömiseeni (siitä huolimatta, että nykyisessä todellisuudessani en koe vaikkapa kehoani samalla lailla hankalaksi aiheeksi). Eli suuren suurta hienovaraisuutta täytyy osoittaa anoreksiaan sairastunutta lasta kohtaan.

      Itse koettaisin tarjota hyväksyntää. Koettaisin painottaa muita asioita yhdessä olemisessa kuin sairautta. Periaatteessahan päävastuu hoidosta on kai kuitenkin terveydenhuollon ammattilaisella? Eli sinulla on oikeus olla äiti. Lapsesta on varmasti todella ahdistavaa, jos kaikki keskinäinen vuorovaikutuksenne alkaa pyöriä painon, ruuan ja terveyden ympärillä. Eli ei lahjontaa tai kiristystä. Jotain hyvää ja positiivista voisi tarjota ehdoitta. Mitään tällaista en itse aikaan saanut. En mitään. Olin yksin. Olisi tuntunut todella mukavalta, jos joku olisi vain hyväksynyt minut. Koeta päästä myös konkreettisesti kosketusetäisyydelle eli halaamaan tai silittämään.

      Voit vain rajallisessa määrin vaikuttaa lapseesi, ja vaikka hän on alaikäinen, et omista häntä. Eli koeta hyväksyä hänet ja rakastaa häntä, tapahtui mitä tahansa. Se on nyt tärkeämpää kuin olla vihainen tai määräilevä. Tai olla omien ehkä lapsesta johtuvien huolien vuoksi etäinen.

      Entä jos kysyt lapseltasi suoraan, mitä hän sinulta toivoo? Jos puhuminen on vaikeaa, pyydä häntä kirjoittamaan?

      Toinen asia on se, että älkää tehkö anoreksiasta näkymätöntä läsnäolijaa. Asiasta on pystyttävä puhumaan oikealla kielellä, vaikka se aiheuttaisi reaktioita. Tarkoitan puhumaan asiallisesti ja neutraalisti, en että puhua paatoksella. Asian kieltäminen ei auta mitään.

      Joskus luin jostain anoreksian sairastaneesta naisesta, hän taisi tehdä piirustuksia sairaudestaan. Hän kävi tavallaan sisällään koko ajan ristiriitaista keskustelua. Hänellä oli kaksi puolta. Se, joka sanoi, että "olet ruma läski", ja se, joka sanoi, "syö, olet kuolemassa nälkään". Hän piirsi nämä molemmat puolensa. Todennäköisesti jokainen muutoin henkisesti kohtuullisen tasapainoinen syömishäiriöstä kärsivä ihminen tiedostaa ainakin jollain tasolla itsensä useammasta eri näkökulmasta. Oletan näin olevan myös tyttäresi kohdalla.

      Itse silloin aikanani varmaankin osittain tiedostin itseni eri puolet. Näin itseni lihavana, ja näin olevani parempi, jos olisin laiha. Uskoin sen tuovan onnea. Mutta toisaalta tiedostin, että suhteeni syömiseen ei ole normaali, ja että teen jotain outoa ja häpeällistä. Häpesin. Toisaalta olin lapsi, jolla ei ole sitä kokemusta ja näkemystä maailmasta ja elämästä, mikä minulla on nyt. Ja tiedän esim. sen, että pahin pelko hallitsemattomasta lihomisesta ei ollut mikään oikea uhka. Olen ollut koko myöhemmän elämäni normaalipainoinen. Suurin uhka (elämälle, tulevaisuudelle) oli itse syömishäiriökäyttäytyminen, ja tietenkin siihen johtaneet persoonallisuuspiirteeni ja/tai perhetaustani.

      Varmaa on, että lapsellesi tulee olemaan ahdistavaa ajatus, että hänen elämäänsä ja ennen kaikkea hänen kehoonsa puututaan radikaalilla tavalla. Hän tuskin pystyy tiedostamaan sitä, että kyseessä on hänen koko tuleva elämänsä. Nuori ihminen ei pysty koskaan näkemään realistisesti itseään vuosikymmenien päästä tulevaisuudessa. Näin ollen järjen takominen päähän voi olla tuloksetonta. Nälkä itsessään voi aiheuttaa nk. nälkäpsykoosia, eli nälkiintyminen itsessään jo häiritsee ajattelua ja kehonkuvaa. Toipuminen voi olla hidasta. Ja kaikki eivät toivu koskaan kunnolla.

      Tyttärelläsi näyttää kuitenkin olevan vahvuutena lämminhenkinen äiti? Yksi vinkki olisi myös hakea tarvittaessa itsellesi apua. Eli saada niitä eväitä, jolla pystyt ja jaksat huolehtia myös tyttärestäsi. Toivotan onnea teille molemmille.

      • Anonyymi

        Kiitos viestistä, yhdessä tekeminen voisi ehkä olla paikallaan. Tytär usein työntää pois eikä puhu millään tasolla omasta olostaan. Muut puheenaiheet voisivat kyllä myös tehdä hyvää. Hienovaraisuutta yritän ylläpitää, tuntuu vain välillä että voi tytön näkökulmasta mennä hysterian puolelle. Pyrin taas entistä enemmän hyväksymään, en vain näyttämään hyväksyvältä vaan ihan oikeasti hyväksymään. Harkitsen myös vahvastt tuota avun hakemista itselleni.
        Kiitos kommentista
        Kiitos myös kaikille muille kommenteista, olette saaneet myös uutta näkökulmaa tähän omaan näkökenttääni.
        AP


    • Anonyymi

      Ei mua ainakaan auttais mikään muu kuin se että mun vanhemmat lopettas sen et ne yrittää ymmärtää. Esim mun isä vaan sanoo et ”ihan ku oisit joku vauva ku et syö”

    • Anonyymi

      Moikka! olisipa minullakin ollut samanlainen ymmärtävä tukihenkilö :) Tilanteissa joissa et tiedä mitä tehdä, riittää että olet tukena. Itseä ainakin olisi auttanut esim. nämä pienet asiat:

      -Puhu "fear foods" (eli suomeksi pelkoruuista). Tarkoittaa siis ruokia joita ei halua syödä esim. kaloreiden, rasvan, hiilareiden jne. takia. Niitä ruokia kannattaa kokeilla syödä vaikka yhdessä (ei pakottamalla).

      -Oma rauha on tärkeää. Se että ei koko ajan puhu asiasta ja kohtele kuin anoreetikkoa auttaa myös. Siitä tulee normaali olo. Välillä ei-anoreetikotkin syövät vähän vähemmän tai enemmän kuin yleensä, joka on normaalia. Syömiseen pitää kannustaa, mutta sitäkin voi tehdä liikaa! Usein kannattaa odottaa että hän on itse valmis puhumaan asiasta.

      -Kehokommentit pois. Laihuuuden mainitseminen motivoi, sillä anoreksia on hyvin kilpailuhenkinen sairaus. Siitä saa ajatuksen, että syömättömyys on auttanut. Painon nousemistakaan ei kannata kehua, jollei hän itse ole ylpeä asiasta. Myös vanhempien dieettipuhe tai esimerkiksi kaloreiden laskeminen ahdistaa, liittyen juuri tuohon kilpailullisuuteen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1906
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      49
      1662
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1584
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1527
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1505
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1415
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1316
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1173
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1148
    Aihe