Aihe

Tyttärellä anoreksia

Anonyymi

Hei!
15 vuotiaalla tyttärelläni on diagnosoitu anoreksia. Itse sitä epäilin vakavasti noin puolen vuoden ajan, sitä ennen ei juuri ollut käsitystä mitä rakas tyttäreni käy läpi. Haluaisin häntä auttaa ja tukea kaikin keinoin mutten tiedä kuinka. Täällä keskusteluja hetken selattuani oli jo selvää että valtaosa viestien kirjoittajista ovat itse oireilevia ja haluankin teiltä kysyä miten itse toivoisitte/olisitte toivoneet läheisten tukea ja mitä olisi voinut jättää tekemättä tai sanomatta.
Vaikeaa on myös tyttären ymmärtäminen, jos sitä ajatusmaailma ja tuskaa voi millään tasolla sanoin selittää olisivat kaikki kokemukset ja ajatukset tervetulleita.
En halua millään tapaa lisätä tyttären vaikeuksia enkä halua reagoida väärin. Onko tämä tapa kuitenkin liikaa? Onko asioita joihin haluaisitte/ halusitte reagoitavan "normaalimmin"?
Kaikki kokemukset, sanat, vinkit yms. ovat tervetulleita. Myös asiat näiden kysymysten ulkopuolelta.

2

<50

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Mitä oon lukenut niin anoreksiaa sairastavat haluavat salata syömättömyyden ja kysyvä vinkkejä miten salata se vanhemmiltaan.Anorektikot eivät tajua olevansa sairaita ja luulevat syövänsä liikaa ja sen takia suuttuvat ruuan tuputtamiseen.Lapsen mielestä he syövät riittävästi.Jos joutuu osastolle ja pakkopunnitukseen niin anorektikot kyselevät miten huijata punnituksessa ja miten lisätä painoa vaatteisiin esim rintaliiveihin.

• Anonyymi

Samaa olen itse lukenut ja löytänyt, tosiaan olen keskusteluja hetken selannut mutten halua ketään tuomita keskustelun perusteella. Haluan ymmärtää ja tukea lastani oikealla tavalla enkä lisätä paineita ja näkisin että teoreettisesti voi kyllä tietää anorektikon kokemukset ja ajatukset mutta todellisuudessa ei kukaan muu voi tätä kokea ja tuntea. Mietin juurikin tuota ruuan tuputtamista yhtenä esimerkkinä, haluaisin tietää mikä olisi kaikista helpointa hänelle itselleen ilman radikaalia laihtumista. Painoa en lähde seuraamaan, ei se punnitus varmasti ketään koskaan ole parantanut. Hyviä huomioita kuitenkin, kiitos vastauksesta ja ehkä vähän helpottaa syytöksiä siitä että sairautta vain sen puoli vuotta epäilin, etten huomannut. Hyvä lukea tuo jonkun ulkopuolisen kirjoittamana.
        Ap

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Muusikko Pave Maijanen, 70, on kuollut

"Talvella 2018 hän sai ALS-diagnoosin. Ensioireet hän huomasi syksyllä 2018. Tuolloin Maijanen alkoi tuntea kummallisia lihaskramppeja ja huomasi, ett
      Maailman menoa
      116
      5721
    2. Maisa Torpan raskausuutisesta...

Maisa Torppa ilmoitti olevansa raskaana. Yksi asia ihmetyttää ja on ihmetyttänyt aikaisemminkin: Maisa Torpan Instagramissa tykkääjissä/kommentoijiss
      Kotimaiset julkkisjuorut
      110
      3491
    3. Sofia muutti hotelliin ilmaiseksi

"Seiskan saamien tietojen mukaan kohukaunotar Sofia Belorf, 30, olisi muuttanut helsinkiläiseen luksushotelliin äskettäin. Seiskan saamien tietojen mu
      Kotimaiset julkkisjuorut
      383
      2139