Poliisia ihmetytti peräänajot

Anonyymi

"Itä-Uudenmaan poliisi twiittasi jo puoliltapäivin eilen, että erityisesti peräänajot ihmetyttävät. Ei yllätä, mutta erityisesti peräänajot ihmetyttää vuodesta toiseen. Jos et näe eteesi, hidasta! Mieluummin terveenä ja hengissä perille, poliisi kirjoitti."
https://www.lansivayla.fi/paikalliset/3221423

Eilen aamullakin kun ajeli työmaalle kehä II - Turunväylä - Kehä I niin perässä roikkui joku auto. Hieman myöhemmin kun perässä roikkuja meni ohi niin kattelin miten roikkui jonkun toisen takana jollain 2-3 metrin turvavälillä kehä I:llä. Aika skarppina saa olla ratin takana että kerkiää edes huomata edellä olevan äkillisen vauhdin hidastumisen ennen kuin huomaa vasta sen että olet jo ajanut perään joka on se todennäköisempi vaihtoehto kuin että kerkiäisi jarruttaa.

Menkää ohi, jos ei pääse ohi niin pidä reilumpaa välimatkaa edellä olevaan. Ei muut pääse vaihtamaan kaistaakaan jos perässä roikkujia on letkassa useampi. Ps, en ole mikään jännitys hidastelija että sen takia mun perässä ei kyllä roiku ketään.

35

276

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Noissa tilanteissa kuulemma se edellä ajava on syyllinen, ja sen pitää joko nostaa nopeutta tai väistää jonnekin. Mitään järkeä roikkumisessa ja noissa vaatimuksissa ei ole, mutta näin tämä asia on selitetty.

      • Anonyymi

        Muista turvaväli.
        Väli pitää olla sellainen, että jos edellä ajava äkkiä pysähtyy, ehdit pysäyttää perään ennen törmäystä.

        Turvavälin pitää myös sopeuttaa nopeuteen. Kun takana tulija pitää välinä 3 metriä, hidastan kunnes se on turvaväliksi sopiva. Yleensä viimeistään 20 km/h kohdalla takana roikkuja menee ohi ja ongelma poistuu ennen sopivan nopeuden saavuttamista.


      • Anonyymi

        Jos ajan sään ja omien taitojeni mukaista vauhtia ja joku tömäyttää perääni hiljentäessäni, en voi olla syyllinen. Tuossa on joku vähän oikaissut ja tulkinnut sitä uutta häiritsevän hidasta ajotapaa joka on kielletty.


    • Millä nopeudella? Jos siellä ajellaan 10 km/h, niin 2-3 metriä on luokkaa sekunti, mikä on teknisesti riittävästi, paitsi että erot rengastuksissa korostuvat tällaisilla keleillä (on sitten parempi olla hemmetin hyvät renkaat ja taitavat jarruttaja takanaolevassa autossa). Oletettavasti nopeutta on merkittävästi enemmän, jolloin tuo ei ole enää edes turvaväli.

      • Olihan siellä vähän liukasta, ja liikenne puuroutui paikoin, vaikka autoja oli silmämääräisesti arvioiden tavanomaista vähemmän liikenteessä. Kyllä huomasi, että varsinkin jakeluautojen kuljettajilla oli hermot kireällä. Itse ilman aikataulupaineita pystyi ottamaan leppoisasti.


      • Anonyymi

        Ei kukaan ehdi painaa jarrua alle sekunnissa jos eteen tulee yllättävä tilanne.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ei kukaan ehdi painaa jarrua alle sekunnissa jos eteen tulee yllättävä tilanne.

        Kyseenalaista, mutta epäolennaista. Edelläoleva tuskin reagoi sekään 0,00 sekunnissa, joten ongelma on mikä?


      • Anonyymi
        TheRat kirjoitti:

        Kyseenalaista, mutta epäolennaista. Edelläoleva tuskin reagoi sekään 0,00 sekunnissa, joten ongelma on mikä?

        Ei reagoikaan, vaan törmää esteeseen (vaikkapa kolaroineeseen autoon) 0,00 sekunnissa ja pysähtyy siis välittömästi. Takana tulija tarvitsee siis keskimäärin sekunnin reagointiajan koska ei ole varautunut välittömään jarrutukseen ja lisäksi jarrutusmatkaan kuluvan ajan nopeudesta riippuen ettei ole samassa nipussa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei reagoikaan, vaan törmää esteeseen (vaikkapa kolaroineeseen autoon) 0,00 sekunnissa ja pysähtyy siis välittömästi. Takana tulija tarvitsee siis keskimäärin sekunnin reagointiajan koska ei ole varautunut välittömään jarrutukseen ja lisäksi jarrutusmatkaan kuluvan ajan nopeudesta riippuen ettei ole samassa nipussa.

        Menit noin 20 vuotta vanhaan trollaukseen.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Ei reagoikaan, vaan törmää esteeseen (vaikkapa kolaroineeseen autoon) 0,00 sekunnissa ja pysähtyy siis välittömästi. Takana tulija tarvitsee siis keskimäärin sekunnin reagointiajan koska ei ole varautunut välittömään jarrutukseen ja lisäksi jarrutusmatkaan kuluvan ajan nopeudesta riippuen ettei ole samassa nipussa.

        Takanatuleva havaitsee kolaroidun auton ja pysähtyy. Tämä tapahtuu tilannenopeuden sallimissa rajoissa. Ei liity turvaväliin mitenkään.

        Ota edelläoleva auto pois kuviosta ja tämä sankari olisi kuvaamallasi tavalla ajaen hurauttanut suoraan päin sitä kolaroinutta autoa. Ei kovin järkevää.


      • Anonyymi
        TheRat kirjoitti:

        Takanatuleva havaitsee kolaroidun auton ja pysähtyy. Tämä tapahtuu tilannenopeuden sallimissa rajoissa. Ei liity turvaväliin mitenkään.

        Ota edelläoleva auto pois kuviosta ja tämä sankari olisi kuvaamallasi tavalla ajaen hurauttanut suoraan päin sitä kolaroinutta autoa. Ei kovin järkevää.

        Takana tuleva ei välttämättä havaitse mitä edellä ajvan edessä tapahtuu.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Takana tuleva ei välttämättä havaitse mitä edellä ajvan edessä tapahtuu.

        Sitten pitää laskea nopeutta, eikö niin? Sitä kai sillä tilannenopeudella tarkoitetaan, ettei sokkona ajeta jonnekin, mitä ei nähdä?


      • Anonyymi
        TheRat kirjoitti:

        Kyseenalaista, mutta epäolennaista. Edelläoleva tuskin reagoi sekään 0,00 sekunnissa, joten ongelma on mikä?

        Kerroin totuuden.


      • Anonyymi
        TheRat kirjoitti:

        Sitten pitää laskea nopeutta, eikö niin? Sitä kai sillä tilannenopeudella tarkoitetaan, ettei sokkona ajeta jonnekin, mitä ei nähdä?

        Juuri näin. Tuohon voi lisätä turvavälin pituuden. Sekin vaikuttaa siihen, miten kykenee havainnoimaan ja reagoimaan tilanteisiin. Esim. isoon ajoneuvoon kun jättää vähän pidemmän hajuraon, niin tämän takaa "näkyvä osa" laajenee.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Juuri näin. Tuohon voi lisätä turvavälin pituuden. Sekin vaikuttaa siihen, miten kykenee havainnoimaan ja reagoimaan tilanteisiin. Esim. isoon ajoneuvoon kun jättää vähän pidemmän hajuraon, niin tämän takaa "näkyvä osa" laajenee.

        Tuo on totta, joskaan en itse kutsuisi sitä sinänsä turvaväliksi (koska se tekee turvavälin määrittelystä ylenmäärin hankalaa). Yleisestä keskustelusta vaan puuttuu tietääkseni termi välille, jota pidetään näkyvyyden parantamiseksi.

        Toisaalta, jos rekka edessä ajaa 80 km/h ja itse ajat perässä samaa nopeutta, on sinun hidastettava aina lähestyessäsi rekkaa, jotta näet siitä ohi kunnolla, joten välimatka pysyy automaattisesti riittävänä...


      • Anonyymi
        TheRat kirjoitti:

        Tuo on totta, joskaan en itse kutsuisi sitä sinänsä turvaväliksi (koska se tekee turvavälin määrittelystä ylenmäärin hankalaa). Yleisestä keskustelusta vaan puuttuu tietääkseni termi välille, jota pidetään näkyvyyden parantamiseksi.

        Toisaalta, jos rekka edessä ajaa 80 km/h ja itse ajat perässä samaa nopeutta, on sinun hidastettava aina lähestyessäsi rekkaa, jotta näet siitä ohi kunnolla, joten välimatka pysyy automaattisesti riittävänä...

        Kun ihmiset vain osaisivat pitää tilannenopeudet ja etäisyydet järkevinä mutta ei. Esimerkiksi juuri rekkojen takana on aina joku joka ajaa aivan rekan puskurissa kiinni. Aivan latvalahoa touhua.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Kun ihmiset vain osaisivat pitää tilannenopeudet ja etäisyydet järkevinä mutta ei. Esimerkiksi juuri rekkojen takana on aina joku joka ajaa aivan rekan puskurissa kiinni. Aivan latvalahoa touhua.

        Rekassa nyt sentään on sellainen hyvä puoli, että se pysähtyy yleensä aika hitaasti ja jos se pysähtyy nopeasti, kuski ei edes huomaa että ajat sinne perän alle... Nimimerkillä tuttavalta hajosivat rekasta jarrut moottoritiellä. Kiitteli onneaan ettei kellekään käynyt mitään (kunhan kädet lakkasivat tärisemästä) ja lähti katsomaan jälkiä. Löysi takaa pikkuauton, jonka kuski oli yllättäen selvinnyt hengissä rekanperässäajelustaan...


      • vaikka teknisesti pystyisi jarruttamaan, kokemuksesta voin sanoa että kukaan ei seuraa sitä edellä ajavaa niin tarkasti.
        kun oli vanhempi auto.  aikoinaan aloin jopa innostua peräänajosta, sai joku tukun rahaa tai sai ainakin ajaa pari viikkoa uudella autolla.

        maantiellä laitan ensin takasumarit ja jos ei tule etäisyyttä, hidastan ja hidastan.
        peräänajaja voi työntää vaikka edellä ajavan vastakkaiselle puolelle, jos osuu ensimmäisenä oikeaan kulmaan.
        omaan autoon on peräänajettu yli kymmenen kertaa.
        viimeksi olin peräänajossa takapenkillä kelan tila-taxissa, kun nelikymppinen mies pamautti suojatien eteen pysähtyneen taksin perään, lähes uuden autonsa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei reagoikaan, vaan törmää esteeseen (vaikkapa kolaroineeseen autoon) 0,00 sekunnissa ja pysähtyy siis välittömästi. Takana tulija tarvitsee siis keskimäärin sekunnin reagointiajan koska ei ole varautunut välittömään jarrutukseen ja lisäksi jarrutusmatkaan kuluvan ajan nopeudesta riippuen ettei ole samassa nipussa.

        Venäjällä onkin edelläajavan tapana väistää jotain estettä juuri viime hetkessä. Ja perässä ajaja ajaa esteeseenn, tai väistää ja se epäonnistuu.


      • e.u kirjoitti:

        vaikka teknisesti pystyisi jarruttamaan, kokemuksesta voin sanoa että kukaan ei seuraa sitä edellä ajavaa niin tarkasti.
        kun oli vanhempi auto.  aikoinaan aloin jopa innostua peräänajosta, sai joku tukun rahaa tai sai ainakin ajaa pari viikkoa uudella autolla.

        maantiellä laitan ensin takasumarit ja jos ei tule etäisyyttä, hidastan ja hidastan.
        peräänajaja voi työntää vaikka edellä ajavan vastakkaiselle puolelle, jos osuu ensimmäisenä oikeaan kulmaan.
        omaan autoon on peräänajettu yli kymmenen kertaa.
        viimeksi olin peräänajossa takapenkillä kelan tila-taxissa, kun nelikymppinen mies pamautti suojatien eteen pysähtyneen taksin perään, lähes uuden autonsa.

        > vaikka teknisesti pystyisi jarruttamaan, kokemuksesta voin
        > sanoa että kukaan ei seuraa sitä edellä ajavaa niin tarkasti.

        Voin teoreettiselta pohjalta sanoa, että sinulla ei taatusti ole kokemusta kaikista, joten et voi väittää kokemusperäisesti, että kukaan ei seuraisi. Voit varmaan ilmoittaa, että sinä et seuraa, ja se on ihan ok. Heikommin toimivillakin on oikeus ajaa autoa tässä maassa. Sinun täytyy vain huomioida tuo, kun turvaväliä mietit.

        Noin yleisesti, ihmisillä ei tunnu olevan minkäänlaista käsitystä siitä, kuinka pitkä aika yksi sekunti on. Jotkut kuvittelevat maantienopeuksissa, että sekunnin turvaväli tarkoittaa roikkumista takapuskurissa. Ei tarkoita. Sekunnin turvaväli on kymmeniä metrejä ja itse asiassa aika yleinen täällä ruuhkasuomessa. Valitettavan yleinen on myös alle sekunnin turvaväli. Ja sitten ovat vielä ne takapuskurissa roikkujat...


      • Anonyymi
        TheRat kirjoitti:

        > vaikka teknisesti pystyisi jarruttamaan, kokemuksesta voin
        > sanoa että kukaan ei seuraa sitä edellä ajavaa niin tarkasti.

        Voin teoreettiselta pohjalta sanoa, että sinulla ei taatusti ole kokemusta kaikista, joten et voi väittää kokemusperäisesti, että kukaan ei seuraisi. Voit varmaan ilmoittaa, että sinä et seuraa, ja se on ihan ok. Heikommin toimivillakin on oikeus ajaa autoa tässä maassa. Sinun täytyy vain huomioida tuo, kun turvaväliä mietit.

        Noin yleisesti, ihmisillä ei tunnu olevan minkäänlaista käsitystä siitä, kuinka pitkä aika yksi sekunti on. Jotkut kuvittelevat maantienopeuksissa, että sekunnin turvaväli tarkoittaa roikkumista takapuskurissa. Ei tarkoita. Sekunnin turvaväli on kymmeniä metrejä ja itse asiassa aika yleinen täällä ruuhkasuomessa. Valitettavan yleinen on myös alle sekunnin turvaväli. Ja sitten ovat vielä ne takapuskurissa roikkujat...

        Tähän pitää nyt jonkun tulla kertomaan, että sekunti on liian lyhyt turvaväli. Siitä saadaan mukava kolmen viikon tyhjä jankkaus käyntiin.


      • Anonyymi
        e.u kirjoitti:

        vaikka teknisesti pystyisi jarruttamaan, kokemuksesta voin sanoa että kukaan ei seuraa sitä edellä ajavaa niin tarkasti.
        kun oli vanhempi auto.  aikoinaan aloin jopa innostua peräänajosta, sai joku tukun rahaa tai sai ainakin ajaa pari viikkoa uudella autolla.

        maantiellä laitan ensin takasumarit ja jos ei tule etäisyyttä, hidastan ja hidastan.
        peräänajaja voi työntää vaikka edellä ajavan vastakkaiselle puolelle, jos osuu ensimmäisenä oikeaan kulmaan.
        omaan autoon on peräänajettu yli kymmenen kertaa.
        viimeksi olin peräänajossa takapenkillä kelan tila-taxissa, kun nelikymppinen mies pamautti suojatien eteen pysähtyneen taksin perään, lähes uuden autonsa.

        Onkohan tuo peräänajosi jo ennätys! Olen ajellut autoa jo viitisenkymmentä vuotta ja ajokilometrejäkin on kertynyt melkoisesti, eikä koskaan ole ajettu perään. En kylläkään tee koskaan äkkijarrutuksia ainakaan silloin jos joku on perässä lähituntumassa.


      • Anonyymi
        TheRat kirjoitti:

        > vaikka teknisesti pystyisi jarruttamaan, kokemuksesta voin
        > sanoa että kukaan ei seuraa sitä edellä ajavaa niin tarkasti.

        Voin teoreettiselta pohjalta sanoa, että sinulla ei taatusti ole kokemusta kaikista, joten et voi väittää kokemusperäisesti, että kukaan ei seuraisi. Voit varmaan ilmoittaa, että sinä et seuraa, ja se on ihan ok. Heikommin toimivillakin on oikeus ajaa autoa tässä maassa. Sinun täytyy vain huomioida tuo, kun turvaväliä mietit.

        Noin yleisesti, ihmisillä ei tunnu olevan minkäänlaista käsitystä siitä, kuinka pitkä aika yksi sekunti on. Jotkut kuvittelevat maantienopeuksissa, että sekunnin turvaväli tarkoittaa roikkumista takapuskurissa. Ei tarkoita. Sekunnin turvaväli on kymmeniä metrejä ja itse asiassa aika yleinen täällä ruuhkasuomessa. Valitettavan yleinen on myös alle sekunnin turvaväli. Ja sitten ovat vielä ne takapuskurissa roikkujat...

        Se sekunti 80 km tuntivauhdissa on noin 22 metriä. Siihen väliin mahtuu jo useampi henkilöauto tai rekka perävaunuineen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onkohan tuo peräänajosi jo ennätys! Olen ajellut autoa jo viitisenkymmentä vuotta ja ajokilometrejäkin on kertynyt melkoisesti, eikä koskaan ole ajettu perään. En kylläkään tee koskaan äkkijarrutuksia ainakaan silloin jos joku on perässä lähituntumassa.

        Enpä tiedä onko ennätys, vai ei.
        Myös jälkikasvuni auton perään on ajettu kahdesti. Molemmilla kerroille iso auto. Toisella kerralla työnsi talvella punaisiin valoihin, seurauksella että risteävältä tieltä jo vihreillä tuleva ajoi kylkeen.

        Eipä ole 1990 luvun jälkeen ajettu alle 1800 kg autoilla, nyt painavat noin 2300 kg netto.

        (myös naapuritallissa olevan silloin noin 93v herran perään ajoi linja-auto, olen myös nähnyt 5-7 täyskolaria tosin ensimmäisessä peitin silmäni kun olin niin kokematon.
        Itse emme ole aiheuttaneet vuoden 1967 jälkeen autojen peltien edes naarmuuntumista.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Enpä tiedä onko ennätys, vai ei.
        Myös jälkikasvuni auton perään on ajettu kahdesti. Molemmilla kerroille iso auto. Toisella kerralla työnsi talvella punaisiin valoihin, seurauksella että risteävältä tieltä jo vihreillä tuleva ajoi kylkeen.

        Eipä ole 1990 luvun jälkeen ajettu alle 1800 kg autoilla, nyt painavat noin 2300 kg netto.

        (myös naapuritallissa olevan silloin noin 93v herran perään ajoi linja-auto, olen myös nähnyt 5-7 täyskolaria tosin ensimmäisessä peitin silmäni kun olin niin kokematon.
        Itse emme ole aiheuttaneet vuoden 1967 jälkeen autojen peltien edes naarmuuntumista.

        On se erikoista, jos jatkuvasti on syyttömänä osapuolena kolareissa. Kannattaa pysähtyä* ja miettiä, olisiko omassa toiminnassa sittenkin jotain parannettavaa. Ehkä ei ole. Ehkä teillä vaan käy huono tuuri.

        * ei kuitenkaan liikenteessä. Pysähtyminen kannattaa tehdä vaikka oman kodin rauhassa.


    • Anonyymi

      En nyt muista päivää, mutta yksi kotipoliisi jäi matelemaan 60kmh, valiten sen vasemmanpuoleisen kolmesta kaistasta.

      Asfaltti näkyi, eikä pidossa ollut vikaa, joten ajoin normaalisti kotiin.
      En homostellut kiinni perässä, mutta pyysin lupaa päästä ohi väläyttelemällä pitkiä.
      Lupa myönnettiin, ja pääsin ajamaan pitkään jatkuneen anomisen jälkeen.

      Ennen kotipoliisia ohitin oikein ryhmän oikealta, kun muodostivat parin auton mittaisen ruuhkan vasemmanpuoleisille kaistoille,
      ja tietysti ilman turvavälejä.
      Oikean puoleisin kaista oli merkitty kulkemaan myös vaihtoehtoiselle reitille, joten ohittaminen oikealta oli sallittua myös moottoritiellä.
      Tuollainen vajaakykyisten ja kiimaisten peräähimoitsevien ryhmä on itsessään vaaran merkki, josta kannattaa mennä ohi nopeasti.

      • Anonyymi

        Millä tiellä tuo tapahtui?


      • Anonyymi

        "pyysin lupaa päästä ohi väläyttelemällä pitkiä."

        jos on kolme kaistaa ja auto ajaa keskimmäisellä, ei ohiteta, vaan sivuutetaan auto.


    • Anonyymi

      Ajan paljon Jyväskylän moottoritietä ja jatkuvasti joku työntyy takapuskuriin kiinni, oli sitten kesä tai talvi, ja sen takana on toinen puskurissa kiinni, ja sen takana joku puskurissa kiinni ja niin edelleen. Sitten löytyy luonnollisesti näitä reilua ylinopeutta ajavia ja ikään kuin vastapainoksi selvästi nopeusrajoitusta alhaisempaa vauhtia ajavia (tarkoitan sellaista 30-40 kilometriä tunnissa alle nopeusrajoituksen) mutta he ovat onneksi todella harvassa.

      Moni tuntuu kuvaannollisesti jättävän aivot narikkaan lähtiessään liikenteeseen. Tosin välillä tuntuu, että joiltakin aivot ovat ihan konkreettisesti kadonneet jonnekin.

      • Anonyymi

        Sina ole iha junti etatyo on sinule parempii ku ole tumpelos.


    • Anonyymi

      Harmittaa ne hitaasti ajavat joskus tai siis reilustikin alle liikenteen normaalin nopeuden mutta mitä se auttaa roikkuu siinä liian lähellä. Se vaan ahdistaa sitä hitaammin ajavaa ja itse joudut stressaa enemmän pumppaa koko ajan sen edellä olevan tahdissa nopeutta hitaammaksi ja kovemmaksi..

      Mikä niin kuin ihmeellisintä niin teillä missä on monta ajokaistaa pk-seudulla, ohi pääsee jopa molemmin puolin mutta ei vaan jäädään siihen auton mitan päähän taakse hiillostaa jotain.

    • Anonyymi

      perässä ajajat saavat ainakin edelläajavan auton ilmaan nostattamat saasteet moottoritilaan ja tuulilasille.

      talven aikana tulee suolasumua , turha ihmetelllä sitten outoja vikoja.

      aivan kauniina kesäpäivänäkin tiessä on melkoisesti kivipölyä, se näkee kun katselee ohimeneviä autoja ilta-auringon aikaan.

      Samaa lähelläajoa tekee rekka-autot, luulisi sen toisen perän katsomisen rasittavan.
      Moottoritiellä näkee hyvin kuinka perässäajaja käyttää jarruja hyvin usein ja ajo on leveämpää kuin edelläajavan.
      En ole oppinut ymmärtämään 55v ajon aikana.

    • Anonyymi

      Takasumuvalo pitää toimia vain konttorilla ja Ranta-ahokin tarttis pidättää uusien tutkimuksien perusteella?

      • Anonyymi

        Ranta-aho ei ole tehnyt vielä mitään rikollista, joten pidättäminen rikkoisi kansalaisoikeuksia. Vasta tuomareiden päätös, onko hän rikollinen, tai ei ,muuttaa asian.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      429
      3023
    2. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      102
      2364
    3. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      363
      2112
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      155
      1943
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      7
      1797
    6. 164
      1238
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1227
    8. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      97
      1156
    9. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      71
      1082
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      88
      947
    Aihe