Suomi ostaa Eurofighter Typhoonin uusimman Tranche 4 -

Anonyymi

kehitysversion, jossa on aivan huippu AESA-tutka. Eurofighter Typhoonin lento-ominaisuudet eli liikehtimiskyky, kinematiikka, nopeus yms ovat HX-kandidaattien parhaimmistoa, se pystyy supercruising-lentoon (yliäänilentoon ilman jälkipolttimia) 1,2 Machin nopeudella. Eurofighter Typhoon on myös HX-joukon nopeimpia korkealla (2 Mach) ja matalalla (1,25 Mach). Sillä on suurin 19 800 metrin lakikorkeus, nousunopeus on 318 m/s, ja sen tehopainosuhde on huikea 1,2:1.


Uusien tutkien etuina tulevat olemaan MFI-monitoimitekniikkaa sekä korkeampi lähetys- ja vastaanottoelementtien lukumäärä, mikä tekee niistä maailman kehittyneimpiä AESA-hävittäjätutkia. Brittiläisellä Mk 2 -tutkalla tulee olemaan AESA-tutkan Mk 1 -perusversion suorituskyvyn lisäksi myös kehittyneet ELSO-kyvyt. Lopputuloksena on HX-tarjonnan modernein, suurimman apertuurin, korkeimman lähetys- ja vastaanottoelementtien lukumäärän, korkeamman lähetystehon sekä laajimman toiminnallisuuden omaava AESA-tutka, jonka brittiläinen Mk 2 -versio tulee olemaan osa HX-tarjousta Suomelle.

Lisäksi Eurofighter Typhoonin Tranche 4 -kehitysversiossa on myös laajempi aseistusvalikoima.

Kaukovaikutusvalikoima laajenee Joint Strike Missile ja Taurus-ohjuksilla, vastustajan ilmatorjuntaan voidaan vaikuttaa kineettisesti AARGM-ohjuksilla ja ilmasta-maahan-ohjusvalikoima laajenee Spear 3 ja Spear EW -ohjuksilla. Laserhakuisten täsmäpommien valikoima laajenee GBU-12 ja GBU-24 -pommeilla, INS- ja GPS-hakuisten täsmäpommien valikoima GBU-31, GBU-38 ja GBU-62 JDAM-pommeilla sekä laser-, INS- ja GPS-hakuisten täsmäpommien GBU-54 ja GBU-65 LJADM-pommeilla. Lisäksi voidaan käyttää laser-, tutka-, INS- ja GPS-hakuisia SDB II -liitotäsmäpommeja. Myös asekuorman ripustusvaihtoehdot laajenevat: esimerkiksi vastailmatoiminnassa asekuorma nousee aiemmasta 6 keskimatkan ilmataisteluohjuksesta (esim. MBDA Meteor) 14 ohjukseen kahden lyhyen kantaman lämpöhakuisen ilmataisteluohjuksen ja lisäpolttoainesäiliön lisäksi.

Eurofighter Typhoon on taistelukäytössäkin testattu toimintavarma, suorituskykyinen ja kenttäkelpoinen ratkaisu, jonka kaikki uudenkarheudet ja lastentaudit on korjattu aikoja sitten, koska koneella on lennetty yli 500 000 tuntia ja sen moottoreilla yli 1 000 000 tuntia.


Eurofighter-konserni myös ilmoittaa, että monitoimihävittäjän elinkaari ja modernisaatiotarjonta tulee jatkumaan vuoden 2060 jälkeenkin.

75

57

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Vanhanaikainen deltasiipiromu heti uutuuttaan. Ei jatkoon.

      Super-Hornetit ne tulee joka tapauksessa.

      • Anonyymi

        Päivystävä Kokoomus-Syöpä palkkatrolli pitää huolen että ehtii USA-kiimaansa tukkimaan tällaisiin juttuihin ensimmäisen. Ja tietenkin trollien tavaramerkki, peukku ilmestyi saman tien.

        ...Olette oikeasti todella oksettavaa porukkaa. Syöpää......


    • Anonyymi

      Kannattaa varmaan miettiä myös mistä saa riittävästi tukea tiukan paikan tullen .

      • Anonyymi

        Niin, ei ainakaan Ruotsilta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin, ei ainakaan Ruotsilta.

        Ruotsi ja Venäjä pitää täällä sähköt keittiön tuikuissa ja uuneissa. Luulisi ruotsalaisen lentokoneen kelpaavan. Halpakin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ruotsi ja Venäjä pitää täällä sähköt keittiön tuikuissa ja uuneissa. Luulisi ruotsalaisen lentokoneen kelpaavan. Halpakin.

        Hävittäjän täytyy pystyäkkin johonkin, Gripen ei ole menestys.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hävittäjän täytyy pystyäkkin johonkin, Gripen ei ole menestys.

        Gripen on hävittäjien pappatunturi. Super-Hornet on Gold Wing, joka homosohvanakin tunnetaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hävittäjän täytyy pystyäkkin johonkin, Gripen ei ole menestys.

        Gripen paras ja pystyy toimimaan jopa maanteiltä, erittäin nopeat huollit, jopa moottorinvaihto tiepuolessa onnistuu. Aivan ylivoimainen hinta/laatusuhde ja työllistävyys Suomessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Gripen paras ja pystyy toimimaan jopa maanteiltä, erittäin nopeat huollit, jopa moottorinvaihto tiepuolessa onnistuu. Aivan ylivoimainen hinta/laatusuhde ja työllistävyys Suomessa.

        Maantiet ovat maavoimia varten. Ilmavoimat liikkuu ilmassa. Suomi ei tarvitse maanteitä pitkin käytettäviä "lento"koneita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Maantiet ovat maavoimia varten. Ilmavoimat liikkuu ilmassa. Suomi ei tarvitse maanteitä pitkin käytettäviä "lento"koneita.

        Noin huonoa perustelua kyllä harvoin kuulee.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Maantiet ovat maavoimia varten. Ilmavoimat liikkuu ilmassa. Suomi ei tarvitse maanteitä pitkin käytettäviä "lento"koneita.

        Tarvitsee useinkin hätälaskupaikkoina, mutta sodassa nopea hakea myös ase- ja polttoainetäydennystä. Kentät voi joutua pommituksen kohteeksikin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tarvitsee useinkin hätälaskupaikkoina, mutta sodassa nopea hakea myös ase- ja polttoainetäydennystä. Kentät voi joutua pommituksen kohteeksikin.

        Sitten pitää hankkia lentotukialuskäyttöön tarkoitettu lentokone.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tarvitsee useinkin hätälaskupaikkoina, mutta sodassa nopea hakea myös ase- ja polttoainetäydennystä. Kentät voi joutua pommituksen kohteeksikin.

        Kyse on maantietukikohdista. Joskus niitä kutsuttiin hätälaskupaikoiksi, mutta historian aikana ei ainuttakaan hätälaskua ole niille tehty. Ne on tehty nimen omaan hävittäjäkaluston hajauttamista varten.
        Maantietukikohdat ovat valmiiksi kaapeloituja niin, että kaikki lentotukikohdan tarvítsemat yhteydet saadaan kytketyksi nopeasti. Tukikohtakomppanioita myös harjoitetaan jatkuvasti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyse on maantietukikohdista. Joskus niitä kutsuttiin hätälaskupaikoiksi, mutta historian aikana ei ainuttakaan hätälaskua ole niille tehty. Ne on tehty nimen omaan hävittäjäkaluston hajauttamista varten.
        Maantietukikohdat ovat valmiiksi kaapeloituja niin, että kaikki lentotukikohdan tarvítsemat yhteydet saadaan kytketyksi nopeasti. Tukikohtakomppanioita myös harjoitetaan jatkuvasti.

        Sodassa voi hätälaskuja tullakin, mutta Gripenit voi laskeutua ja nousta hiekkateiltäkin ja kaikki tarvittava kuljettaa sinne.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tarvitsee useinkin hätälaskupaikkoina, mutta sodassa nopea hakea myös ase- ja polttoainetäydennystä. Kentät voi joutua pommituksen kohteeksikin.

        Ei voi joutua, vaan joutuu.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin, ei ainakaan Ruotsilta.

        Kyllä ruotsalaiset antaa ainakin maraboun suklaasilmää suomalaisille sotapojille,joten se riittäköön


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sitten pitää hankkia lentotukialuskäyttöön tarkoitettu lentokone.

        Häh, maantielle jarruvaijerit ja rakettilaukaisimet?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sitten pitää hankkia lentotukialuskäyttöön tarkoitettu lentokone.

        niinhän suomi tekikin!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Häh, maantielle jarruvaijerit ja rakettilaukaisimet?

        Jarruvaijerit on jo käytössä. Katapulttia ei tarvita, koska tienpätkät on rittävän pitkiä nousuun.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jarruvaijerit on jo käytössä. Katapulttia ei tarvita, koska tienpätkät on rittävän pitkiä nousuun.

        Ai joka hiekkatiellä jarruvaijerit :D

        Nuo tarvitsee ihan normaalin pituiset ja levyiset kiitoradat ellei ole katapultteja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ai joka hiekkatiellä jarruvaijerit :D

        Nuo tarvitsee ihan normaalin pituiset ja levyiset kiitoradat ellei ole katapultteja.

        Vaijerit on milloin missäkin. On niitä nähty ainakin varalaskupaikoilla tehdyissä harjoituksissa.

        Lähtökiitoon Super Hornetti tarttee täydellä jälkipoltolla n. 550 metriä, täydessä aselastissa n. 900-1150 m. Laskuvaihessa tietä pitää olla vähän reilut 700 metriä.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Maantiet ovat maavoimia varten. Ilmavoimat liikkuu ilmassa. Suomi ei tarvitse maanteitä pitkin käytettäviä "lento"koneita.

        ei kannata osallistua keskusteluun jos ei tiedä mistä puhuu


    • Anonyymi

      Britannia on rappioyhteiskunta.

      • Anonyymi

        Johtuu muslimeista.


    • Anonyymi

      Saattaapi ostaa, tai sitten ei.

    • Anonyymi

      Kerrankin hyvä avaus.

    • Anonyymi

      Mihin se growleri muuten pystyy ?

    • Anonyymi

      Saksakin olisi ostanut vain Super Hornetia Growlereineen jos paikallinen aseteolisuus ei olisi valittanut Eurofighter työpaikoistaan. Vain siksi ostaa molempia.

      Eurofighter kehitys on komiteatyö, kaikki on hidasta ja kankeaa. Ja kallista.

      • Anonyymi

        Boeing ei oikein vakuuta lentokonevalmistajana. Super-Horneteihinkin laitettu ylisuuret moottorit.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Boeing ei oikein vakuuta lentokonevalmistajana. Super-Horneteihinkin laitettu ylisuuret moottorit.

        Amerikkalaiset koneet ovat huonoja ja kalliita


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Boeing ei oikein vakuuta lentokonevalmistajana. Super-Horneteihinkin laitettu ylisuuret moottorit.

        Ylisuuret moottorit? Hävittäjässä ei ole ylisuuret moottorit.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Amerikkalaiset koneet ovat huonoja ja kalliita

        Siksi niillä onkin täysin ylivoimainen voitto/tappio suhde venäläisiin koneisiin jotka meitä idästä uhkaavat.


    • Anonyymi

      Sunnitteilla oleva hitec ratkaisu on paras, esim. olkiluoto 2, tyyppinen hävittäjä. Se tulee edulliseksi, kun rakennetaan 30v. ja käyttöikä sinnä menee rakentaessa, niin ei tule sitten kaliita käyttökuluja.

    • Anonyymi

      100 000 kappaleen parviälyllä varustettu dronepaketti on kokonaistehokas. Niillä voi pudottaa ison määrän pikkupommeja vihollisen niskaan. Yhden menetys ei ole niin tuskainen kuin satojen miljoonien arvoisen yksittäiskoneen.

      • Anonyymi

        Papatit ja kissanpierut ovat pelottavia aseita.


    • Anonyymi

      Heh heh, ... siinä avauksessa epätoivoinen MYYNTIMIES yrittää viel viimeistä oljenkortta, täysin tietoisensa siitä että...

      UUS-SUOMETTUNUT suomen porrrvaristo on SITOUTUNUT amerikkalaisaseisiin. Sen teki jo Trump selväksi meidän pressalle, hänen käydessään trumpin pakeilla. Ja ameijjan kapiaiset ilman muuta, ne haluaa amerikanmatkoille.
      Päätetty on jo, amerikkalaiset ne ostaa mutta kuka maksaa... matti ja maijjako ?
      Kun ei ole rahaa..... Haansilla on ratkaisu asiaan: "ISÄNMAALLISET" porrrrr....

      https://keskustelu.suomi24.fi/t/16726323/havittaja-hankinta-delegoitava-rikkaiden-maksettavaksi-

      • Siinä oikein kommarin kommentti.


      • Anonyymi
        hammerhead kirjoitti:

        Siinä oikein kommarin kommentti.

        Selkeä persuhan tuo oli.


    • Anonyymi

      Mihinkä ranskalaisen "insinöörin" ruuvimensseli on koskenut, on romua.
      -terv cirtrtrtrtrtoeeen

      • Anonyymi

        Vallankin jos on musta tai irakilainen koneinsinööri, taattua laatua tulee.


    • Anonyymi

      64 eurohävittäjää tekee 64 euroa.
      Toimitus on joskus vuonna nix ja nax.

    • Anonyymi

      Ruotsin kuningaskunnan ilmailuhistoria on pitkä ja kunniakas. JAS Gripen on tämän kehityksen edustaja.

      Ruotsalaisen ilmailun ensimmäinen merkkitapaus oli kuumailmapallon nouseminen Ruotsin taivaalle kuningas Kustaa III:n kunniaksi pohjoisruotsalaisessa Uleåborgin [suom. Oulu] kaupungissa.

      • Anonyymi

        Potkurin keksi ruotsalainen Ericsson.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Potkurin keksi ruotsalainen Ericsson.

        Luonnollista että porkurit keksitty talvisessa maassa, lapsena oli mukava potkia liukkailla teillä.


    • Anonyymi

      K: Mikä on äänennopeudella lentävä hyönteinen?
      V: F-35. Molemmilla on saman kokoinen tutkapoikkipinta.

      • Anonyymi

        Häiveominaisuuksilla varustettujen kohteiden havaitsemiseksi on kehitetty järjestelmiä, joissa käytetään esimerkiksi usealla eri taajuusalueella toimivaa passiivista tutkaa. Lisäksi on elektronisesti skannaava tutka (AESA). Tutka luo radioaaltoja, joita voidaan elektronisesti ohjata osoittamaan eri suuntiin siirtämättä antenneja. Vaihtuvataajuisen tutka- pulssin pituutta voidaan muuttaa erilaiseksi jokaiselle pulssille. Tutka voi myös luoda useita säteitä, jolla helpotetaan useamman kohteen löytämistä samanaikaisesti. VHF- taajuudella toimivaa vaihtuvataajuista tutkaa on vaikea häiritä, ja sillä voidaan havaita hyvin pienen tutkapoikkipinta- alan omaavia kohteita kuten häiveominaisuudella varustetut F35 stealth-hävittäjät. Lisäksi on olemassa yli horisontin toimiva tutka (OTH). Tutkan toiminta perustuu HF- taajuuden siroamisefektiin. Tutkalla voidaan havaita kohteita jopa 1000 kilometrin etäisyydeltä. Tyypillisesti näitä käytetään tiedusteluun ja häivekoneiden havaitsemiseen. Sitten on olemassa näiden yhdistelmiä ja monitaajuustutkia jotka käyttää useita eri taajuuksia samanaikaisesti AESA- teknologian avulla ja kohteiden etsintä ja seuranta toteutetaan eri taajuuksilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Häiveominaisuuksilla varustettujen kohteiden havaitsemiseksi on kehitetty järjestelmiä, joissa käytetään esimerkiksi usealla eri taajuusalueella toimivaa passiivista tutkaa. Lisäksi on elektronisesti skannaava tutka (AESA). Tutka luo radioaaltoja, joita voidaan elektronisesti ohjata osoittamaan eri suuntiin siirtämättä antenneja. Vaihtuvataajuisen tutka- pulssin pituutta voidaan muuttaa erilaiseksi jokaiselle pulssille. Tutka voi myös luoda useita säteitä, jolla helpotetaan useamman kohteen löytämistä samanaikaisesti. VHF- taajuudella toimivaa vaihtuvataajuista tutkaa on vaikea häiritä, ja sillä voidaan havaita hyvin pienen tutkapoikkipinta- alan omaavia kohteita kuten häiveominaisuudella varustetut F35 stealth-hävittäjät. Lisäksi on olemassa yli horisontin toimiva tutka (OTH). Tutkan toiminta perustuu HF- taajuuden siroamisefektiin. Tutkalla voidaan havaita kohteita jopa 1000 kilometrin etäisyydeltä. Tyypillisesti näitä käytetään tiedusteluun ja häivekoneiden havaitsemiseen. Sitten on olemassa näiden yhdistelmiä ja monitaajuustutkia jotka käyttää useita eri taajuuksia samanaikaisesti AESA- teknologian avulla ja kohteiden etsintä ja seuranta toteutetaan eri taajuuksilla.

        Liian kallis ylläpitää F-35 muutenkin ja pinnoitteen joutuu uusimaan vähän väliä, miten sodassa edes ehtisi. Tutkahäirintä paljon hyödyllisempi, sekin saisi Ruotsista ja tietysti Hornet-kaupassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Häiveominaisuuksilla varustettujen kohteiden havaitsemiseksi on kehitetty järjestelmiä, joissa käytetään esimerkiksi usealla eri taajuusalueella toimivaa passiivista tutkaa. Lisäksi on elektronisesti skannaava tutka (AESA). Tutka luo radioaaltoja, joita voidaan elektronisesti ohjata osoittamaan eri suuntiin siirtämättä antenneja. Vaihtuvataajuisen tutka- pulssin pituutta voidaan muuttaa erilaiseksi jokaiselle pulssille. Tutka voi myös luoda useita säteitä, jolla helpotetaan useamman kohteen löytämistä samanaikaisesti. VHF- taajuudella toimivaa vaihtuvataajuista tutkaa on vaikea häiritä, ja sillä voidaan havaita hyvin pienen tutkapoikkipinta- alan omaavia kohteita kuten häiveominaisuudella varustetut F35 stealth-hävittäjät. Lisäksi on olemassa yli horisontin toimiva tutka (OTH). Tutkan toiminta perustuu HF- taajuuden siroamisefektiin. Tutkalla voidaan havaita kohteita jopa 1000 kilometrin etäisyydeltä. Tyypillisesti näitä käytetään tiedusteluun ja häivekoneiden havaitsemiseen. Sitten on olemassa näiden yhdistelmiä ja monitaajuustutkia jotka käyttää useita eri taajuuksia samanaikaisesti AESA- teknologian avulla ja kohteiden etsintä ja seuranta toteutetaan eri taajuuksilla.

        Älypölysumutin puuttuu vielä asiantuntevista kriittisistä ehdotuksista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Häiveominaisuuksilla varustettujen kohteiden havaitsemiseksi on kehitetty järjestelmiä, joissa käytetään esimerkiksi usealla eri taajuusalueella toimivaa passiivista tutkaa. Lisäksi on elektronisesti skannaava tutka (AESA). Tutka luo radioaaltoja, joita voidaan elektronisesti ohjata osoittamaan eri suuntiin siirtämättä antenneja. Vaihtuvataajuisen tutka- pulssin pituutta voidaan muuttaa erilaiseksi jokaiselle pulssille. Tutka voi myös luoda useita säteitä, jolla helpotetaan useamman kohteen löytämistä samanaikaisesti. VHF- taajuudella toimivaa vaihtuvataajuista tutkaa on vaikea häiritä, ja sillä voidaan havaita hyvin pienen tutkapoikkipinta- alan omaavia kohteita kuten häiveominaisuudella varustetut F35 stealth-hävittäjät. Lisäksi on olemassa yli horisontin toimiva tutka (OTH). Tutkan toiminta perustuu HF- taajuuden siroamisefektiin. Tutkalla voidaan havaita kohteita jopa 1000 kilometrin etäisyydeltä. Tyypillisesti näitä käytetään tiedusteluun ja häivekoneiden havaitsemiseen. Sitten on olemassa näiden yhdistelmiä ja monitaajuustutkia jotka käyttää useita eri taajuuksia samanaikaisesti AESA- teknologian avulla ja kohteiden etsintä ja seuranta toteutetaan eri taajuuksilla.

        Paljon sanoja mutta tosiasia on että Israel lentää miten haluaa venäläisten valvomasa ilmatilassa.


    • Anonyymi

      Jos kerran on pakko jotain ostaa niin miksei ostettaisi saman tien jotain järjellistä.
      Gripenit - ja säästyy rahaa velanmaksuun ja matuihin. Ne tosin eivät ole järjellisiä mutta todellisuutta.

      • Anonyymi

        Matut voi laittaa polkemaan miinoja.


    • Anonyymi

      Eiköhän tuo elektroniikkapuoli ole nykyään se lentokoneen tärkein ominaisuus . Tutkat, häiveominaisuudet, elektroniset sodankäynti ominaisuudet jne ratkaisevat mikä on paras.

    • Anonyymi

      Sotalentokoneita tarvitaan ennen kaikkea valvomaan rajoja ja saattamaan maailmanmestaruuden voittanutta lätkäjoukkuetta. Polttoaineen kulutus ja kiinteät kulut ei saa olla liian suuret, jotta koneita on varaa pitää ilmassa.

      Kuulostaa oikein fiksulta, että kone voi laskeutua ja nousta vaatimattomilla kiitoradoilla ja konetta voi oikeasti huoltaa kuusen alla muutaman henkilön voimin.

      • Anonyymi

        Kyllä näin on.
        Tulevaisuus on sorapinnalle muutettujen kiitoratojen.
        Sodankäynnin hiilijalanjälki tullaan Nürnbergissä huomioimaan joko lieventävänä tai raskauttavana.


      • Anonyymi

        Pitää ostaa sähkökoneet seuraavaksi kun tytöt kieltää polttomoottorit.


    • Anonyymi

      Ei Suomi mitään koneita tarttee ,mutta ohjuksia jota riski mies pystyy seljässä kulettamaan ja joka pystyy lentokoneen pudottamaan !

      • Anonyymi

        Mies voi lentää ohjuksen mukana.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mies voi lentää ohjuksen mukana.

        Kyllähän putina ohjuksella ratsastaa :)


    • Anonyymi

      miksiköhän tarjouksia ei ole pyydetty kiinalaisilta hävittäjävalmistajilta....?

      • Anonyymi

        Ostaisitko edes kiinalaisen henkilöauton?


    • Anonyymi

      Jos vanhaan 4n sukupolven Eurofighteriin tulee 14 ohjusta 6 sijaan ja ne ovat kaikki telineissä eikä rungon sisällä niin kuin stealtheissä niin konehan näkyy joka vihollis kone- ja maatutkissa jo todella kaukaa eli ei pääse kohdettaan edes lähellekään kun on jo ammuttu alas, huono parannus nuo ohjusten lisäykset vanhan suunnittelun koneeseen.
      Ei tainneet sakut ja francet älytä huomioida tuollaista epäkohtaa ollenkaan joka on aika fataali nykyhävittäjälle.
      Piilossa pysyminen on yllätysiskun a ja o nykyisin,luulisin.

      • Anonyymi

        Elektronisen sodankäynnin koneita tarvitaan tukemaan neljännen sukupolven hävittäjiä. F-18 Super Hornet Growlerit kuuluvat siksi F-18 Super Hornet -tarjoukseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Elektronisen sodankäynnin koneita tarvitaan tukemaan neljännen sukupolven hävittäjiä. F-18 Super Hornet Growlerit kuuluvat siksi F-18 Super Hornet -tarjoukseen.

        Vastapuolen tutkat sekaisin niin voidaan lennellä vapaasti kone täynnä ohjuksia ihan mihin vaan .


      • Anonyymi

        Eihän sitä lähelle tarvitse päästäkään kun ohjukset lentää kauas.


    • Anonyymi

      Tulee amerikkalainen kone, itkette kuinka paljon vaan.

    • Anonyymi

      Yksi ja sama henkilö kirjoittaa tähän topicciin...

      • Anonyymi

        Uskotaan, jos se olet sinä?


    • Anonyymi

      Älypölynimurijoukot oisko vähä naisvaltainen

    • Anonyymi

      Kuinkahan monta ICBM:ää noidenkin lelujen hinnalla hommaisi, ja pelotevaikutus olisi oikeasti tehokas

    • Anonyymi

      Itävalta haluaa päästä eroon omista lentsikoistaan. Gripen on sittenkin parempi heille?

    • Anonyymi

      Typhoon on selvästi kova sana.

      • Anonyymi

        Kirosanahan se. Samaa tasoa automerkki Hillmanin kanssa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kirosanahan se. Samaa tasoa automerkki Hillmanin kanssa.

        Morris Marina oli kova peli, miksiköhän 007 ei käyttänyt?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Morris Marina oli kova peli, miksiköhän 007 ei käyttänyt?

        OO7:n hävittäjävalinta lienee Harrier.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        OO7:n hävittäjävalinta lienee Harrier.

        Ei vaan Tie Fighter


    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Valkeakosken tappo

      "Tyttö löytyi poliisin mukaan kuolleena läheisestä metsästä muutaman sadan metrin päässä kotoaan. Uhrin löysivät hänen k
      Henkirikokset
      181
      31422
    2. Kuka oli tekijä?

      Jos tekijä oli suomalainen, onko hänen vanhempiaan jo tavoitettu? Mitä mieltä ovat aikamiespoikansa teosta? Entä puoliso
      Valkeakoski
      247
      20156
    3. Valkeakosken murhaaja-raiskaaja on kantasuomalainen mies tiedottaa poliisi

      Some- ja palstapersut ehtivät jo moneen kertaan julistaa tekijän maahanmuuttajaksi. Miten meni niin kuin omasta mielestä
      Maailman menoa
      415
      10425
    4. 15-vuotiaan ruumis valkeakoskella

      Nuoria tyttöjä tappavat miessaalistajat ja toiset nuoret. Miessaalistajille ruumiin kätkeminen tai tuhoaminen ei ole on
      Poliisi
      27
      6515
    5. Valkeakosken kiinniotettua ei epäillä

      Kummallisia kommentteja ja uhkauksia poliisi taas jakelee orjakansalle muituttaakseen verisrstä kostosta jos rahvas kapi
      Maailman menoa
      26
      4528
    6. Kantasuomalainen mies pidätetty - ulkomaalaiset syyttömiä tekoon

      Verityöstä on pidätetty vuonna 2005 syntynyt mieshenkilö. Ulkomaalaisilla ei mitään yhteyttä tekoon.
      Valkeakoski
      190
      3947
    7. Onko tekijän nimi tiedossa?

      Joko tiedetään?
      Valkeakoski
      64
      3931
    8. Miksi kaupunki toivoo nuorilta malttia?

      https://www.hs.fi/suomi/art-2000010453236.html "Älkää suunnitelko kostoa" Mistä on kyse? ”Toivomme, että nuorten taho
      Valkeakoski
      43
      1577
    9. Toivottavasti tekijää ei suojella

      Eikä mitään peitellä. Itselläni on 15-vuotias tytär myös ja voin hieman kuvitella tilannetta. Nämä tämmöiset tapaukset v
      Valkeakoski
      94
      1439
    10. Miten meidän käy

      Olen syvästi pahoillani puolestasi siitä, mitä kävi. En ehkä pysty sitä täysin kertomaankaan sinulle. Tuo on taustalla m
      Ikävä
      50
      1369
    Aihe