ASP kikkailu

Anonyymi

Olen säästänyt noin 3 vuoden sisään asp-tilille 12 000 euro. En ole hirveästi aikaisemmin miettynyt asiaa, joten säästämiseni on ollut vaihtelevaa tulojen puitteissa. Nyt kuitenkin vasta tajusin, että lisäkorko maksetaan vain aloitusvuodelta ja 5 seuraavalta vuodelta. Oletteko kikkailleet niin, että olette lopettaneet tilin ja avanneet sen heti uudestaan? Nykyisillä tuloillani pystyisin säästämään tuon maksimin 3 000 euroa/neljännes ja ajattelin laittaa osan tuosta 12k eurosta hajautettuna sijoituksiin. Tämähän kai on ihan laillista, mutta pankki ei varmaan tykkää eli voi olla myös pankin vaihto edessä? Asunnon hankkiminen ei ole vielä ajankohtaista ainakaan 3 vuoteen.

3

248

Vastaukset 3

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Lisänä tähän vielä, että jouduin käyttämään hätävarakassani onnettomuuteen, eli tuo 12k menisi hätävarakassan uudelleen rakentamiseen. Kaikki mitä siitä jää yli menisi sijoituksiin. Sitten tosiaan vain aloittaisin asp:n puhtaalta pöydältä uudestaan. T: aloittaja

• Anonyymi

ASP:n voi myös säästää täyteen ja jättää odottamaan asunnonostoa. Näin teen itse. Säästän ASP:tä isolla osuudella ja sijoituksiin joka kk pienemmällä osuudella. Kun ASP on pulkassa, rupean panostamaan sijoituksiin enemmän. ASP saa jäädä sitten odottelemaan asunnon hankintaa, mutta ei tarvitse enää miettiä että saako sen rahan kasaan ja saako sen kasaan ajoissa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

ASP:n voi myös säästää täyteen ja jättää odottamaan asunnonostoa. Näin teen itse. Säästän ASP:tä isolla osuudella ja sijoituksiin joka kk pienemmällä osuudella. Kun ASP on pulkassa, rupean panostamaan sijoituksiin enemmän. ASP saa jäädä sitten odottelemaan asunnon hankintaa, mutta ei tarvitse enää miettiä että saako sen rahan kasaan ja saako sen kasaan ajoissa.

Kiitos kommentista. Päädyin itse samantyyppisen ratkaisuun. Tänä vuonna laitan 50% säästöistä varakassaan ja 50% ASP:iin. Jos jotain jää vielä yli tuosta budjetoidusta 1000 eurosta, niin sijoitan ne muualle. Sen jälkeen on vielä 2 vuotta aikaa kerätä ASP:ia 100% osuudella. 3 vuoden päästä pitäisi siis olla 40k euroa ASP:ssa. Tämän jälkeen voi keskittyä sijoittamiseen paremmin. Jonkun mielestä tuo ASP on huono tuoton osalta verrattuna vaikka pörssiin, mutta itselleni se on enemmän psykologinen kannuste tietää, että rahat saa sieltä hyvin nopeasti ulos talon ostoon ilman seuraamuksia esim. verotuksen osalta. Ei muuta kuin varallisuutta kasvattamaan. T: aloittaja

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. kenen näköinen

kaivattusi on ?
      Ikävä
      56
      993
    2. Muistatko Mikkelin panttivankidraaman?

Uusi draamasarja järkyttävästä tapauksesta on tulossa. Tositapahtumiin perustuva sarja ammentaa vuoden 1986 Mikkelin pan
      Maailman menoa
      69
      791
    3. Iäkäs Jämsäläinen mies kuoli poliisiautoon matkalla Jyväskylän putkaan

Iäkäs vanhus humalassa niin huonossa kunnossa, ettei pystynyt huolehtimaan itsestään niin ainoa apu sillä hetkellä oli
      Jämsä
      66
      777
    4. Mitä haluaisit kysyä tänään

Kaivatultasi? Anna jokin tunniste itsestäni tai hänestä.
      Ikävä
      62
      740
    5. En välitä sinusta yhtään

Olet pelkkä itsestään liikoja luuleva ämmä. Kierrän sinut kaukaa nyt ja aina. Olit mulle pelkkä lelu vaan.
      Ikävä
      52
      690
    6. Ei se nainen edes oo

mitenkään nätti 🤣🤣🤣🤣🤣
      Ikävä
      62
      643
    7. Ernest Lawson täräytti erikoisen heiton TTK-lehdistötilaisuudessa: " Onko tässä tarkoituksena...?"

Ernest Lawson esitteli uudet TTK-tähtioppilaat ja opettajat torstaina 6.8. lehdistölle. Tulevalla kaudella on yksi hausk
      Kotimaiset julkkisjuorut
      7
      626
    8. Olen luovuttanut

Välimme menivät niin pahasti solmuun, ettei niitä voi enää korjata. On aika jatkaa elämässä eteenpäin. Toivon sulle kaik
      Ikävä
      33
      613
    9. Nainen. Onko meissä

Sinusta jotain samaa? Näköä tai luonteenpiirteitä? Utelias
      Ikävä
      37
      490
    10. Poliisi yritti murhata mopopojan

Nyt menee kissalan poikien touhu liian pitkälle! https://www.is.fi/kotimaa/art-2000012193221.html Karu video mopomiiti
      Maailman menoa
      242
      489
    Aihe