Airojen ja hankaimien valinta

Anonyymi

Mikä käytännön ero on pyöreillä meriairoilla ja kantikkailla järviairoilla?

Mihin käyttöön airon ympäri puristuva nivelhankain, airon läpi menevä järvihankain ja avonainen merihankain on soveltuvin?

Minkälaiseen kulmaan airo asennetaan, jos se laitetaan nivelhankaimeen, tai järvihankaimeen? Eli missä asennossa airon lapa on sen mennessä veteen?

20

4466

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ei noilla ole mitään merkitystä, airo kun airo, hankain kun hankain. Lopeta ihmettely ja ala soutamaan!

    • Anonyymi

      Merihankain on aivan prseestä, airo nuljuu kuin hullun kulli, lopulta se kelluu vedessä.

      • Anonyymi

        Merellä pitää saada lapakulmaa ja pituutta säädettyä. Merihankain on silloin ainoa oikea ja nuo kiinnipultatut viritykset on stanasta.


      • Anonyymi

        Niin minullekin kävi, kun aloitin niiden käytön, Opin kuitenkin nopeasti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin minullekin kävi, kun aloitin niiden käytön, Opin kuitenkin nopeasti.

        Varmaan toimii jos on pari tusinaa vara-airoa matkassa...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Varmaan toimii jos on pari tusinaa vara-airoa matkassa...

        Yksillä selvittiin


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yksillä selvittiin

        Sitten oli varmaan perämoottori perässä jolla ajettiin takaa karannutta airoa. Uistelussa on ainakin vaikea kuvitella miten meriairojen kanssa pärjää kun kala nappaa. Irroitat otteen ja airot ovat välittömästi vedessä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sitten oli varmaan perämoottori perässä jolla ajettiin takaa karannutta airoa. Uistelussa on ainakin vaikea kuvitella miten meriairojen kanssa pärjää kun kala nappaa. Irroitat otteen ja airot ovat välittömästi vedessä.

        Heh heh ...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sitten oli varmaan perämoottori perässä jolla ajettiin takaa karannutta airoa. Uistelussa on ainakin vaikea kuvitella miten meriairojen kanssa pärjää kun kala nappaa. Irroitat otteen ja airot ovat välittömästi vedessä.

        Joo, airosta jos päästää irti niin se lähtee kuin hauki kaislikosta paitsi että kelluvana se plaanaa. Jos puu on vetänyt kieroon se menee kuin propeli pinnan tuntumassa. Komposiittiairot superkavitoivat irralleen päästettyinä ja häipyvät 200 solmua horisonttiin, ei ehdi peräprutkulla kiinni. Sellainen jos eksyy Ruotsin puolelle niin paikalliset luulevat Venäjän sukellusveneen torpedoksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo, airosta jos päästää irti niin se lähtee kuin hauki kaislikosta paitsi että kelluvana se plaanaa. Jos puu on vetänyt kieroon se menee kuin propeli pinnan tuntumassa. Komposiittiairot superkavitoivat irralleen päästettyinä ja häipyvät 200 solmua horisonttiin, ei ehdi peräprutkulla kiinni. Sellainen jos eksyy Ruotsin puolelle niin paikalliset luulevat Venäjän sukellusveneen torpedoksi.

        No niin, nyt tuli asiaa...


    • Anonyymi

      Airotesti löytyy googlaamalla isoja eroja

    • Anonyymi

      Itselläni on veneessä perässä yhdet ylimääräiset reikähankaimet. Näihin sijoitettuja airoja käytetään peränpidossa purjehdittaessa. Myös monenlaiset autopilottiviritykset ovat mahdollisia, jolloin kädet vapautuvat tärkeämpiin hommiin. Perätuhdolta soutaminen ja huopaaminen on myös mahdollista. Välillä tulee soudettua toispuoleisesti yhdellä airolla jos tuulipasapainot eivät ole kohdallaan.

      https://t.me/joinchat/G7rjA9X20dbyKGiU

    • Anonyymi

      Merihankaimia tarvitsee vain, jos oikeasti soutaa isossa aallokossa ja paljon, lähtee tyrskyjen läpi aavelle ja jne. Vaatii taitoa. Jos pelkää niitten karkaavan, niin voi laittaa airoon renkaan hankaimen yläpuolelle, silloin voi jättää hetkeksi käsistään ilman karkaamista.

      Normisoutamiseen parhaat ovat neliskanttiset kirvesairot, jossa läpipultattu hankaintappi. Teoriassa tapin kohta on heikoin, mutta käytännössä kaikki kaupalliset airot ovat raskaanpuoleisia eli varmuuskerrointa löytyy. Oikeat itselle veistetyt airot ovat lavan tyvestä poikkileikkakseltaan salmiakin muotoiset ja ällistyttävä ohuet. Niitä voi päästä ihailemaan savolaisten mestareitten veneissä.

      • Anonyymi

        Merihankaimet ovat ainoat oikeat verkkoja kokiessa ja rantautuessa. Niitä voi käyttää verkon tai laiturin vieressä vain vetämälllä niin hiukan enemmän sisään.

        Merihankaimilla voi myös helposti kompensoida tuulen aiheuttamaan sortoa.

        Merihankain on helpompi nostaa ylös ja laittaa paikalleen koska ei tarvitse sovitella tappia.

        Merihankain mahdollistaa airon lapakulman muuttamisen soutaessa.

        Selvä on, että kun on enemmän mahdollisuuksia, vaaditaan enemmän opettelua. Lopputulos on kuitenkin palkitseva,


    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Linderillä on täyspitkät alumiiniairot 2,4-2,7 m , hinta pari vuotta sitten 130-140 e. Minulla oli aikoinaan sellaiset, tulivat veneen mukana. Ihan käyttökelpoiset satunnaiseen käyttöön, mutta arvaan ettei himosoutaja näistä kuitenkaan pitäisi. Mutta muovi ja aurinko sopii hunosti yhteen. Itse epäilin muovisten lapojen kestävyyttä ajatellen jatkuvaa ulkokäyttöä kauden aikana, mutta oma käyttö oli satunnaista myös sään armoilla olon osalta sillä veneellä ja niillä airoilla.

        Arvaan, että tälläisistä käteveä henkilö saisi aikaan 2-osaiset katkaisemalla ja käyttämällä sopivia alumiiniputkia joko sisä tai ulkopuolisina. Mutta kovaan hintaan. Saa kolmet puiset samaan hintaan, ja ehkä niistäkin voisi rakentaa jatkoversiot. Itse olen pärjännyt puuairoilla kymmeniä vuosia, polkupyörän vaijerilukolla kiinni, lavoissa reijät. Perämoottori on kyllä varastettu kertaalleen mutta airoja ei vielä.....


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Linderillä on täyspitkät alumiiniairot 2,4-2,7 m , hinta pari vuotta sitten 130-140 e. Minulla oli aikoinaan sellaiset, tulivat veneen mukana. Ihan käyttökelpoiset satunnaiseen käyttöön, mutta arvaan ettei himosoutaja näistä kuitenkaan pitäisi. Mutta muovi ja aurinko sopii hunosti yhteen. Itse epäilin muovisten lapojen kestävyyttä ajatellen jatkuvaa ulkokäyttöä kauden aikana, mutta oma käyttö oli satunnaista myös sään armoilla olon osalta sillä veneellä ja niillä airoilla.

        Arvaan, että tälläisistä käteveä henkilö saisi aikaan 2-osaiset katkaisemalla ja käyttämällä sopivia alumiiniputkia joko sisä tai ulkopuolisina. Mutta kovaan hintaan. Saa kolmet puiset samaan hintaan, ja ehkä niistäkin voisi rakentaa jatkoversiot. Itse olen pärjännyt puuairoilla kymmeniä vuosia, polkupyörän vaijerilukolla kiinni, lavoissa reijät. Perämoottori on kyllä varastettu kertaalleen mutta airoja ei vielä.....

        Eikös tuo reikä lavassa heikennä airoja merkittävästi?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikös tuo reikä lavassa heikennä airoja merkittävästi?

        Ei...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Linderillä on täyspitkät alumiiniairot 2,4-2,7 m , hinta pari vuotta sitten 130-140 e. Minulla oli aikoinaan sellaiset, tulivat veneen mukana. Ihan käyttökelpoiset satunnaiseen käyttöön, mutta arvaan ettei himosoutaja näistä kuitenkaan pitäisi. Mutta muovi ja aurinko sopii hunosti yhteen. Itse epäilin muovisten lapojen kestävyyttä ajatellen jatkuvaa ulkokäyttöä kauden aikana, mutta oma käyttö oli satunnaista myös sään armoilla olon osalta sillä veneellä ja niillä airoilla.

        Arvaan, että tälläisistä käteveä henkilö saisi aikaan 2-osaiset katkaisemalla ja käyttämällä sopivia alumiiniputkia joko sisä tai ulkopuolisina. Mutta kovaan hintaan. Saa kolmet puiset samaan hintaan, ja ehkä niistäkin voisi rakentaa jatkoversiot. Itse olen pärjännyt puuairoilla kymmeniä vuosia, polkupyörän vaijerilukolla kiinni, lavoissa reijät. Perämoottori on kyllä varastettu kertaalleen mutta airoja ei vielä.....

        Eikö tuo reikä heikennä soutuominaisuuksia aika paljon?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikö tuo reikä heikennä soutuominaisuuksia aika paljon?

        No ei!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

      Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      61
      2079
    2. Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille

      Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?
      Ikävä
      166
      1708
    3. Heikki Silvennoinen ( Kummeli)

      Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      70
      1418
    4. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

      Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      243
      1389
    5. Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.

      Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda
      Maailman menoa
      237
      1337
    6. Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?

      Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk
      Pyhäjärvi
      342
      1195
    7. Minkä merkkisellä

      Autolla kaivattusi ajaa? Mies jota kaipaan ajaa Mersulla.
      Ikävä
      81
      1166
    8. Mitä toivot

      ensi vuodelta? :)
      Ikävä
      128
      1155
    9. IL - VARUSMIEHIÄ lähetetään jatkossa NATO-tehtäviin ulkomaille!

      Suomen puolustuksen uudet linjaukset: Varusmiehiä suunnitellaan Nato-tehtäviin Puolustusministeri Antti Häkkänen esittel
      Maailman menoa
      351
      1109
    10. Nyt kun Pride on ohi 3.0

      Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että
      Luterilaisuus
      326
      1100
    Aihe