Airojen ja hankaimien valinta

Anonyymi

Mikä käytännön ero on pyöreillä meriairoilla ja kantikkailla järviairoilla?

Mihin käyttöön airon ympäri puristuva nivelhankain, airon läpi menevä järvihankain ja avonainen merihankain on soveltuvin?

Minkälaiseen kulmaan airo asennetaan, jos se laitetaan nivelhankaimeen, tai järvihankaimeen? Eli missä asennossa airon lapa on sen mennessä veteen?

20

3257

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ei noilla ole mitään merkitystä, airo kun airo, hankain kun hankain. Lopeta ihmettely ja ala soutamaan!

    • Anonyymi

      Merihankain on aivan prseestä, airo nuljuu kuin hullun kulli, lopulta se kelluu vedessä.

      • Anonyymi

        Merellä pitää saada lapakulmaa ja pituutta säädettyä. Merihankain on silloin ainoa oikea ja nuo kiinnipultatut viritykset on stanasta.


      • Anonyymi

        Niin minullekin kävi, kun aloitin niiden käytön, Opin kuitenkin nopeasti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin minullekin kävi, kun aloitin niiden käytön, Opin kuitenkin nopeasti.

        Varmaan toimii jos on pari tusinaa vara-airoa matkassa...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Varmaan toimii jos on pari tusinaa vara-airoa matkassa...

        Yksillä selvittiin


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yksillä selvittiin

        Sitten oli varmaan perämoottori perässä jolla ajettiin takaa karannutta airoa. Uistelussa on ainakin vaikea kuvitella miten meriairojen kanssa pärjää kun kala nappaa. Irroitat otteen ja airot ovat välittömästi vedessä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sitten oli varmaan perämoottori perässä jolla ajettiin takaa karannutta airoa. Uistelussa on ainakin vaikea kuvitella miten meriairojen kanssa pärjää kun kala nappaa. Irroitat otteen ja airot ovat välittömästi vedessä.

        Heh heh ...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sitten oli varmaan perämoottori perässä jolla ajettiin takaa karannutta airoa. Uistelussa on ainakin vaikea kuvitella miten meriairojen kanssa pärjää kun kala nappaa. Irroitat otteen ja airot ovat välittömästi vedessä.

        Joo, airosta jos päästää irti niin se lähtee kuin hauki kaislikosta paitsi että kelluvana se plaanaa. Jos puu on vetänyt kieroon se menee kuin propeli pinnan tuntumassa. Komposiittiairot superkavitoivat irralleen päästettyinä ja häipyvät 200 solmua horisonttiin, ei ehdi peräprutkulla kiinni. Sellainen jos eksyy Ruotsin puolelle niin paikalliset luulevat Venäjän sukellusveneen torpedoksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joo, airosta jos päästää irti niin se lähtee kuin hauki kaislikosta paitsi että kelluvana se plaanaa. Jos puu on vetänyt kieroon se menee kuin propeli pinnan tuntumassa. Komposiittiairot superkavitoivat irralleen päästettyinä ja häipyvät 200 solmua horisonttiin, ei ehdi peräprutkulla kiinni. Sellainen jos eksyy Ruotsin puolelle niin paikalliset luulevat Venäjän sukellusveneen torpedoksi.

        No niin, nyt tuli asiaa...


    • Anonyymi

      Airotesti löytyy googlaamalla isoja eroja

    • Anonyymi

      Itselläni on veneessä perässä yhdet ylimääräiset reikähankaimet. Näihin sijoitettuja airoja käytetään peränpidossa purjehdittaessa. Myös monenlaiset autopilottiviritykset ovat mahdollisia, jolloin kädet vapautuvat tärkeämpiin hommiin. Perätuhdolta soutaminen ja huopaaminen on myös mahdollista. Välillä tulee soudettua toispuoleisesti yhdellä airolla jos tuulipasapainot eivät ole kohdallaan.

      https://t.me/joinchat/G7rjA9X20dbyKGiU

    • Anonyymi

      Merihankaimia tarvitsee vain, jos oikeasti soutaa isossa aallokossa ja paljon, lähtee tyrskyjen läpi aavelle ja jne. Vaatii taitoa. Jos pelkää niitten karkaavan, niin voi laittaa airoon renkaan hankaimen yläpuolelle, silloin voi jättää hetkeksi käsistään ilman karkaamista.

      Normisoutamiseen parhaat ovat neliskanttiset kirvesairot, jossa läpipultattu hankaintappi. Teoriassa tapin kohta on heikoin, mutta käytännössä kaikki kaupalliset airot ovat raskaanpuoleisia eli varmuuskerrointa löytyy. Oikeat itselle veistetyt airot ovat lavan tyvestä poikkileikkakseltaan salmiakin muotoiset ja ällistyttävä ohuet. Niitä voi päästä ihailemaan savolaisten mestareitten veneissä.

      • Anonyymi

        Merihankaimet ovat ainoat oikeat verkkoja kokiessa ja rantautuessa. Niitä voi käyttää verkon tai laiturin vieressä vain vetämälllä niin hiukan enemmän sisään.

        Merihankaimilla voi myös helposti kompensoida tuulen aiheuttamaan sortoa.

        Merihankain on helpompi nostaa ylös ja laittaa paikalleen koska ei tarvitse sovitella tappia.

        Merihankain mahdollistaa airon lapakulman muuttamisen soutaessa.

        Selvä on, että kun on enemmän mahdollisuuksia, vaaditaan enemmän opettelua. Lopputulos on kuitenkin palkitseva,


    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Linderillä on täyspitkät alumiiniairot 2,4-2,7 m , hinta pari vuotta sitten 130-140 e. Minulla oli aikoinaan sellaiset, tulivat veneen mukana. Ihan käyttökelpoiset satunnaiseen käyttöön, mutta arvaan ettei himosoutaja näistä kuitenkaan pitäisi. Mutta muovi ja aurinko sopii hunosti yhteen. Itse epäilin muovisten lapojen kestävyyttä ajatellen jatkuvaa ulkokäyttöä kauden aikana, mutta oma käyttö oli satunnaista myös sään armoilla olon osalta sillä veneellä ja niillä airoilla.

        Arvaan, että tälläisistä käteveä henkilö saisi aikaan 2-osaiset katkaisemalla ja käyttämällä sopivia alumiiniputkia joko sisä tai ulkopuolisina. Mutta kovaan hintaan. Saa kolmet puiset samaan hintaan, ja ehkä niistäkin voisi rakentaa jatkoversiot. Itse olen pärjännyt puuairoilla kymmeniä vuosia, polkupyörän vaijerilukolla kiinni, lavoissa reijät. Perämoottori on kyllä varastettu kertaalleen mutta airoja ei vielä.....


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Linderillä on täyspitkät alumiiniairot 2,4-2,7 m , hinta pari vuotta sitten 130-140 e. Minulla oli aikoinaan sellaiset, tulivat veneen mukana. Ihan käyttökelpoiset satunnaiseen käyttöön, mutta arvaan ettei himosoutaja näistä kuitenkaan pitäisi. Mutta muovi ja aurinko sopii hunosti yhteen. Itse epäilin muovisten lapojen kestävyyttä ajatellen jatkuvaa ulkokäyttöä kauden aikana, mutta oma käyttö oli satunnaista myös sään armoilla olon osalta sillä veneellä ja niillä airoilla.

        Arvaan, että tälläisistä käteveä henkilö saisi aikaan 2-osaiset katkaisemalla ja käyttämällä sopivia alumiiniputkia joko sisä tai ulkopuolisina. Mutta kovaan hintaan. Saa kolmet puiset samaan hintaan, ja ehkä niistäkin voisi rakentaa jatkoversiot. Itse olen pärjännyt puuairoilla kymmeniä vuosia, polkupyörän vaijerilukolla kiinni, lavoissa reijät. Perämoottori on kyllä varastettu kertaalleen mutta airoja ei vielä.....

        Eikös tuo reikä lavassa heikennä airoja merkittävästi?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikös tuo reikä lavassa heikennä airoja merkittävästi?

        Ei...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Linderillä on täyspitkät alumiiniairot 2,4-2,7 m , hinta pari vuotta sitten 130-140 e. Minulla oli aikoinaan sellaiset, tulivat veneen mukana. Ihan käyttökelpoiset satunnaiseen käyttöön, mutta arvaan ettei himosoutaja näistä kuitenkaan pitäisi. Mutta muovi ja aurinko sopii hunosti yhteen. Itse epäilin muovisten lapojen kestävyyttä ajatellen jatkuvaa ulkokäyttöä kauden aikana, mutta oma käyttö oli satunnaista myös sään armoilla olon osalta sillä veneellä ja niillä airoilla.

        Arvaan, että tälläisistä käteveä henkilö saisi aikaan 2-osaiset katkaisemalla ja käyttämällä sopivia alumiiniputkia joko sisä tai ulkopuolisina. Mutta kovaan hintaan. Saa kolmet puiset samaan hintaan, ja ehkä niistäkin voisi rakentaa jatkoversiot. Itse olen pärjännyt puuairoilla kymmeniä vuosia, polkupyörän vaijerilukolla kiinni, lavoissa reijät. Perämoottori on kyllä varastettu kertaalleen mutta airoja ei vielä.....

        Eikö tuo reikä heikennä soutuominaisuuksia aika paljon?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eikö tuo reikä heikennä soutuominaisuuksia aika paljon?

        No ei!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      48
      4944
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3237
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      27
      1385
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      180
      1216
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      66
      912
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      878
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      847
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      215
      731
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      718
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      697
    Aihe