Onko kenellekään sattumoisin ilmennyt kolonoskopian jälkeen jotain komplikaatioita kuten tulehduksia tms tai peräti näitä vakavampia seurauksia kuten suolen puhkeamisia ym? Ja jos on, minkälaiset olivat oireet?
Itselläni epäillään joko tulehduksellista suolistosairautta tai suolistosyöpää (paksusuolen puolella polyyppeja tai muutakaan makroskooppista ei ainakaan näkynyt, joten sairaus on ohutsuolen puolella ja kapseliendoskopiaan joudunkin seuraavaksi) pitkään jatkuneiden ja lamaavien vatsakipujen, painon nopean putoamisen, limaisten ulosteiden, pahoinvoinnin, suolistoverenvuodon, voimattomuuden, raudanpuuteanemian ym oireiden vuoksi. Olen kärsinyt oireista jo kohta kaksi vuotta ja ravannut lääkärissä jatkuvasti, mutta kukaan ei ottanut oireita vakavasti, ei laittanut jatkotutkimuksiin ja vaivan katsottiin olevan kas kummaa siellä korvien välissä. Kunnes joulukuun alussa tulivat ensimmäiset mustat ulosteet ja sen jälkeen alkoi päivittäiset veriset ulosteet. Syöminen ei enää juurikaan onnistu, lähinnä Nutridrinkejä pystyn juomaan. Ja olen siis 29v nainen. Tämä on äärimmäisen rankkaa ja ahdistavaa, olen väkisinkin katkera saamastani huonosta hoidosta ja pelkään pahoin tämän olevan suolistosyöpä, sillä suvussani on sitä molemmin puolin.
Viime viikolla oli kolonoskopia, joka ei sujunut parhaalla mahdollisella tavalla. Tähystin meni lenkille ja jäi jumittamaan heti alussa, ei meinannut kulkea eteenpäin, kivut olivat kovat ja koko tähystys kesti kaikkiaan tunnin. Kaiken lisäksi suoleni ei ollut tyhjentynyt täysin, vaikka siltä vaikutti. Heti tähystyksen jälkeen alkoivat voimakkaat, vuorotellen kouristavat ja terävät vatsakivut etenkin vasemmalla puolella, vatsan ja kylkien aristus ja seuraavana aamuna ulosteen seassa oli sekä verta että paksua, oranssia limaa. Odotin vielä seuraavaan päivään ja kun kivut olivat edelleen häiritsevät, menin terveyskeskukseen, jossa otettiin vain pikaserppi. Nyt kolonoskopiasta on kulunut viisi päivää ja vatsakivut eivät ole kadonneet mihinkään, uloste on käytännössä kokonaan paksua keltaista ja järkyttävän hajuista limaa, vatsassa kiertää ja koko vatsaa nipistelee ja polttaa oudosti, särkyä on myös alaselässä ja lämpö on 37 eli hieman korkeampi kuin normaalilämpöni (36.5).
Voisiko kyseessä olla joku suolistobakteerin aiheuttama infektio tai muu vastaava? Keltainen lima kait yleensä viittaa tulehdukseen. Tuntuu toivottomalta yrittää hakea apua jälleen terveyskeskuksesta, jossa ei tehdä taaskaan muuta kuin tarkisteta pikaserppi.
Kokemuksia kolonoskopiaan liittyvistä komplikaatioista?
20
3906
Vastaukset
- Anonyymi
Varjoainekuvauksessa minulta löytyi divertikkeleitä , jotka oireilivat pahasti, oli kouristuksia, kramppeja, paino putosi useita kiloja, ulostus jumissa täysin, . Tekivät vielä paksunsuolen tähystyksenkin , jos siellä on vaikka syöpäkin vielä, ei ollut. Tähystyksessä meni suoli puhki, ja sitten mentiinkin leikkaukseen, Suolesta pätkä pois sekä samalla divertikkelit . Toipuminen oli hidasta, kipulääkkeitä söin toista kuukautta, (vahvoja), oli kipuja vasemmalla puolella, oikealla puolella, jatkuvaa nipistelyä. Nyt helpottaa, tämä tapahtui 4 kk sitten. Olisiko sinun mahdollista päästä sairaalaan päivystyksen kautta, sillä oireesi ovat tosi rajuja, eihän tollaista kukaan kestä pitkään. Siellä voisivat tutkia, ottaa kokeita, jos hyvin käy pääsisit osastolle. Toivotaan, että saat apua oireisiin, Tsemppiä.
- Anonyymi
Kiitos. Ikävä kuulla, että olet joutunut käymään läpi noinkin rankat koetukset. Huomattiinko suolen puhkeaminen siis heti tähystyksen yhteydessä vai vasta sen jälkeen?
Olen yrittänyt tosiaan hakea apua päivystyksen kautta lukuisia kertoja tuloksetta, lääkärit kieltäytyivät aina tekemästä mtn kokeita, käskivät syödä särkylääkkeitä, väittivät vain toiminnallisiksi vatsavaivoiksi ja lähettivät kotiin. Joulukuussa jouduin päivystykseen useamman kerran suolistoverenvuodon takia ja kunnon romahtaessa lopulta lanssilla, kun en pysynyt enää pystyssä.
Vaikka oireeni ovat tätä luokkaa, tutkimuksia ei edelleenkään kiirehditä. Seuraavaksi olisi vuorossa ohutsuolen varjoainetehosteinen TT-kuvaus, enkä tiedä, miten ihmeessä kykenen juomaan aikaisin aamulla n. 2 litraa tyhjennysainetta (Colonsteriliä) 12h paaston jälkeen nopeassa tahdissa oksentamatta kaikkea ulos. Tyhjennysaineiden kohdalla oksennusrefleksi tulee varsin helposti, myös niiden, joita on tarvinnut juoda huomattavasti vähemmän. Ja miten pystyn olemaan kuvauksessa paikoillani kanyyli kädessä, kun suoli alkaa väistämättä toimia ja olisi pakko päästä äkkiä vessaan? Tai miten ylipäätään pääsen koko päivänä pois sairaalasta, kun suoli toimii koko ajan ja matka bussilla/taksilla kotiin ovat turhan pitkä. Jos nyt siis koko tutkimus edes onnistuu; soitin jo ko. yksikköön ja sanoin, että todennäköisesti oksennan välittömästi kaiken ulos. Tyhjennysaineet myös pahentavat jo ennestään infernaaliset vatsaoireeni entistä kamalammiksi. Mutta tuo kuvaus olisi pakko saada onnistumaan, jotta mahdolliset kaventumat ym esteet ohutsuolessa havaittaisiin. Muuten kapseliendoskopiaa ei uskalla tehdä.
Voimat ovat täysin loppu, etenkin kun sairastan myös muita kroonisia ja parantumattomia sairauksia. Kuten verkkokalvojen rappeumaa, joka on edennyt viime aikoina vauhdilla ja olen menettämässä näköni.
-ap - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kiitos. Ikävä kuulla, että olet joutunut käymään läpi noinkin rankat koetukset. Huomattiinko suolen puhkeaminen siis heti tähystyksen yhteydessä vai vasta sen jälkeen?
Olen yrittänyt tosiaan hakea apua päivystyksen kautta lukuisia kertoja tuloksetta, lääkärit kieltäytyivät aina tekemästä mtn kokeita, käskivät syödä särkylääkkeitä, väittivät vain toiminnallisiksi vatsavaivoiksi ja lähettivät kotiin. Joulukuussa jouduin päivystykseen useamman kerran suolistoverenvuodon takia ja kunnon romahtaessa lopulta lanssilla, kun en pysynyt enää pystyssä.
Vaikka oireeni ovat tätä luokkaa, tutkimuksia ei edelleenkään kiirehditä. Seuraavaksi olisi vuorossa ohutsuolen varjoainetehosteinen TT-kuvaus, enkä tiedä, miten ihmeessä kykenen juomaan aikaisin aamulla n. 2 litraa tyhjennysainetta (Colonsteriliä) 12h paaston jälkeen nopeassa tahdissa oksentamatta kaikkea ulos. Tyhjennysaineiden kohdalla oksennusrefleksi tulee varsin helposti, myös niiden, joita on tarvinnut juoda huomattavasti vähemmän. Ja miten pystyn olemaan kuvauksessa paikoillani kanyyli kädessä, kun suoli alkaa väistämättä toimia ja olisi pakko päästä äkkiä vessaan? Tai miten ylipäätään pääsen koko päivänä pois sairaalasta, kun suoli toimii koko ajan ja matka bussilla/taksilla kotiin ovat turhan pitkä. Jos nyt siis koko tutkimus edes onnistuu; soitin jo ko. yksikköön ja sanoin, että todennäköisesti oksennan välittömästi kaiken ulos. Tyhjennysaineet myös pahentavat jo ennestään infernaaliset vatsaoireeni entistä kamalammiksi. Mutta tuo kuvaus olisi pakko saada onnistumaan, jotta mahdolliset kaventumat ym esteet ohutsuolessa havaittaisiin. Muuten kapseliendoskopiaa ei uskalla tehdä.
Voimat ovat täysin loppu, etenkin kun sairastan myös muita kroonisia ja parantumattomia sairauksia. Kuten verkkokalvojen rappeumaa, joka on edennyt viime aikoina vauhdilla ja olen menettämässä näköni.
-apHei ano 15:12 ! Myötätuntoni on puolellasi !
Mitä jos pyytäisit jo etukäteen kipulääkettä ja rauhoittavaa suoraan suoneen.
Tieto, että niitä saa, voisi rauhoittaa sinua.
Samoja jatkuvia vaikeita vatsavaivoja on minullakin. Olin äskettäin kolonoskopiassa ja suoliston tyhjennyspäivä oli vaikea. Tyhjensin Moviprep'illä.
Se ei ollut ihan niin pahan makuista kuin muistin, ehkä makua on saatu "parannettua"
vähemmän kamalaksi. Vaikeaa oli kun tuppasi ylös tulla.
Ostin kaksi pakkausta varmuudeksi, jos oksennan sitä.
Jaoin satsin niin, että kulautin kurkkuun joka 10:s minuutti noin kaksi desilitraa.
Kuulehan, eikö se mene niin, että kun suoli on tyhjä, ulosteen tulo ja lopuksi "vesiripulin" tulo lakkaa ?
Ei tule mitää enää.
Jos tulee, ei auta kuin maata paikoillaan vaan tutkimuksessa ja antaa tulla,
ettei tarvitse kahteen kertaan kärsiä sitä koko touhua.
Et ole ensimmäinen siinä tilanteessa.
Hoitohenkilökunta on nähnyt kaiken.
Sain itse kipulääkettä ja rauhoittavaa suoneen, vatsani on niin arka, että koski
ihan h*lvetisti. Lääkäri kehotti "Piere, piere, se helpottaa !"
Kun kipulääke ja rauhoittava meni nopeasti jonnekin aivoihin,
oli yksi "humaus", kun tutkimus oli tehty.
Kipu- ja rauhoittava lääkitys vaikutti tunteja. Sain sitä aika paljon.
Niitten takia joutuu lepäämään sairaalassa pari tuntia ennen kuin saa edes lähteä.
Sain lääkityksen aamulla 10 jälkeen, olo oli hyvä vielä noin klo 18.
Tsemppiä sinulle ! Kestämistä on, mutta kyllä pärjäät.
Sairaalassa olet turvassa ja hoivassa. Sinua autetaan kaikin tavoin,
se on lääkärienkin päämäärä, että tutkimus saadaan tehdyksi.
Niin pitkään ne vaikuttivat.
PS. Join sairaalassa ennen pois lähtöä 2 dl mehupurkin ja söin kauraleipäpalan,
kun oli niin heikko olo. Otin ne kotoa mukaan.
Ei tullut ulos kotimatkalla, mutta matka oli lyhyt taksilla.
Vatsa ei pahemmin räjähdellyt myöhemminkään kotona,
vaikka sehän ei haitannut mitään, mutta pelkäsin kotimatkaa,
suotta. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hei ano 15:12 ! Myötätuntoni on puolellasi !
Mitä jos pyytäisit jo etukäteen kipulääkettä ja rauhoittavaa suoraan suoneen.
Tieto, että niitä saa, voisi rauhoittaa sinua.
Samoja jatkuvia vaikeita vatsavaivoja on minullakin. Olin äskettäin kolonoskopiassa ja suoliston tyhjennyspäivä oli vaikea. Tyhjensin Moviprep'illä.
Se ei ollut ihan niin pahan makuista kuin muistin, ehkä makua on saatu "parannettua"
vähemmän kamalaksi. Vaikeaa oli kun tuppasi ylös tulla.
Ostin kaksi pakkausta varmuudeksi, jos oksennan sitä.
Jaoin satsin niin, että kulautin kurkkuun joka 10:s minuutti noin kaksi desilitraa.
Kuulehan, eikö se mene niin, että kun suoli on tyhjä, ulosteen tulo ja lopuksi "vesiripulin" tulo lakkaa ?
Ei tule mitää enää.
Jos tulee, ei auta kuin maata paikoillaan vaan tutkimuksessa ja antaa tulla,
ettei tarvitse kahteen kertaan kärsiä sitä koko touhua.
Et ole ensimmäinen siinä tilanteessa.
Hoitohenkilökunta on nähnyt kaiken.
Sain itse kipulääkettä ja rauhoittavaa suoneen, vatsani on niin arka, että koski
ihan h*lvetisti. Lääkäri kehotti "Piere, piere, se helpottaa !"
Kun kipulääke ja rauhoittava meni nopeasti jonnekin aivoihin,
oli yksi "humaus", kun tutkimus oli tehty.
Kipu- ja rauhoittava lääkitys vaikutti tunteja. Sain sitä aika paljon.
Niitten takia joutuu lepäämään sairaalassa pari tuntia ennen kuin saa edes lähteä.
Sain lääkityksen aamulla 10 jälkeen, olo oli hyvä vielä noin klo 18.
Tsemppiä sinulle ! Kestämistä on, mutta kyllä pärjäät.
Sairaalassa olet turvassa ja hoivassa. Sinua autetaan kaikin tavoin,
se on lääkärienkin päämäärä, että tutkimus saadaan tehdyksi.
Niin pitkään ne vaikuttivat.
PS. Join sairaalassa ennen pois lähtöä 2 dl mehupurkin ja söin kauraleipäpalan,
kun oli niin heikko olo. Otin ne kotoa mukaan.
Ei tullut ulos kotimatkalla, mutta matka oli lyhyt taksilla.
Vatsa ei pahemmin räjähdellyt myöhemminkään kotona,
vaikka sehän ei haitannut mitään, mutta pelkäsin kotimatkaa,
suotta.Meni vähän rivit sekaisin näköjään.
Liittyi lääkkeisiin, että "niin pitkään ne vaikuttivat"
alkuiltaan asti.
Lisään vielä, että pari tuntia viimeisen mahan tyhjennyksen jälkeen ei tullut mitään ulos enää. Moviprep on kaksivaiheinen. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Meni vähän rivit sekaisin näköjään.
Liittyi lääkkeisiin, että "niin pitkään ne vaikuttivat"
alkuiltaan asti.
Lisään vielä, että pari tuntia viimeisen mahan tyhjennyksen jälkeen ei tullut mitään ulos enää. Moviprep on kaksivaiheinen.Ohutsuolen TT-kuvauksessa ei tyhjennystä tehdä etukäteen (edeltävänä päivänä) kuten kolonoskopiassa, vaan tyhjennysaine juodaan vasta paikan päällä n. puolitoista tuntia ennen kuvausta (jotta ohutsuoli saadaan pullistumaan mahdollisimman hyvin), joten se ulosteen tulo alkaa juurikin sairaalassa ja tuottaa siten omat ongelmansa. Joissakin sairaaloissa suoneen laitetaan suolta lamaavaa ainetta, mutta useimmiten ei.
"Tietokonetomografia (TT) eli viipalekuvaus on tutkimus, jossa röntgensäteiden avulla otetaan poikkileikekuvia tutkittavalta alueelta. Tutkimus suoritetaan makuuasennossa. Kuvauslaitteessa on iso aukko (noin 80 cm), joka on avoin molemmista päistä. Tutkimuksen aikana tulee olla liikkumatta ja noudattaa kovaäänisen kautta tulevia ohjeita.
Ennen tutkimusta tulee juoda 1,5 litraa Colonsteril-juomaa vähitellen noin 45 minuutin aikana. Colonsteril-juomaa tulee juoda vielä ½ litraa juuri ennen kuvausta. Colonsteril-juoma vilkastuttaa suolen toimintaa ja sen vaikutus jatkuu myös tutkimuksen jälkeen. Kuvausaika on yleensä lyhyt, mutta esivalmisteluineen käynti kuvantamisyksikössä kestää noin 1½ tuntia, sisältäen Colonsteril-juoman juomisen ja tutkimuksen. " - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ohutsuolen TT-kuvauksessa ei tyhjennystä tehdä etukäteen (edeltävänä päivänä) kuten kolonoskopiassa, vaan tyhjennysaine juodaan vasta paikan päällä n. puolitoista tuntia ennen kuvausta (jotta ohutsuoli saadaan pullistumaan mahdollisimman hyvin), joten se ulosteen tulo alkaa juurikin sairaalassa ja tuottaa siten omat ongelmansa. Joissakin sairaaloissa suoneen laitetaan suolta lamaavaa ainetta, mutta useimmiten ei.
"Tietokonetomografia (TT) eli viipalekuvaus on tutkimus, jossa röntgensäteiden avulla otetaan poikkileikekuvia tutkittavalta alueelta. Tutkimus suoritetaan makuuasennossa. Kuvauslaitteessa on iso aukko (noin 80 cm), joka on avoin molemmista päistä. Tutkimuksen aikana tulee olla liikkumatta ja noudattaa kovaäänisen kautta tulevia ohjeita.
Ennen tutkimusta tulee juoda 1,5 litraa Colonsteril-juomaa vähitellen noin 45 minuutin aikana. Colonsteril-juomaa tulee juoda vielä ½ litraa juuri ennen kuvausta. Colonsteril-juoma vilkastuttaa suolen toimintaa ja sen vaikutus jatkuu myös tutkimuksen jälkeen. Kuvausaika on yleensä lyhyt, mutta esivalmisteluineen käynti kuvantamisyksikössä kestää noin 1½ tuntia, sisältäen Colonsteril-juoman juomisen ja tutkimuksen. "No joo, on aika hankalan kuuloinen juttu, tuntuu hankalalta asialta, kun on yhdistetty mahan tutkimus ja litkun litkiminen, ymmärrän tutkimukseen menevän huolen.
Oletko soittanut sinne missä sinut tukitaan, miten se käytännössä menee ?
Itse soitin kolonoskopiasta annettuun numeroon, josta kysyä kaikkea tutkimukseen
liittyvää, se ainakin vähän rauhoitti minua.
Sen mitä olen ollut TT-kuvauksissa, se on aika lyhyt aika.
Laite "huilaa" välillä, kun alkaa kuulua "raksutus" niitä hetkinä pitää olla
paikallaan ja lääkäriltä tulee "käsky" kovaäänisen kautta milloin se hetki on.
Ne on aika lyhyitä hetkiä.
Sydämen laajassa TT-tutkimuksessa ihmettelin, joko se on ohi.
Kaikkiaan se makuulla olo laitteessa kesti ehkä vartin, mutta siinä oli vain ehkä kolme parin minuutin jaksoa, kun piti olla liikkumatta.
Samoin vatsan TT-kuvaus meni äkkiä.
Oletko ollut aikaisemmin TT-kuvauksessa ? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No joo, on aika hankalan kuuloinen juttu, tuntuu hankalalta asialta, kun on yhdistetty mahan tutkimus ja litkun litkiminen, ymmärrän tutkimukseen menevän huolen.
Oletko soittanut sinne missä sinut tukitaan, miten se käytännössä menee ?
Itse soitin kolonoskopiasta annettuun numeroon, josta kysyä kaikkea tutkimukseen
liittyvää, se ainakin vähän rauhoitti minua.
Sen mitä olen ollut TT-kuvauksissa, se on aika lyhyt aika.
Laite "huilaa" välillä, kun alkaa kuulua "raksutus" niitä hetkinä pitää olla
paikallaan ja lääkäriltä tulee "käsky" kovaäänisen kautta milloin se hetki on.
Ne on aika lyhyitä hetkiä.
Sydämen laajassa TT-tutkimuksessa ihmettelin, joko se on ohi.
Kaikkiaan se makuulla olo laitteessa kesti ehkä vartin, mutta siinä oli vain ehkä kolme parin minuutin jaksoa, kun piti olla liikkumatta.
Samoin vatsan TT-kuvaus meni äkkiä.
Oletko ollut aikaisemmin TT-kuvauksessa ?Olen soittanut ko. yksikköön ja eipä sieltä paljon lisäinfoa saanut, hoitaja vaan totesi, että tutkimus menee pilalle mikäli oksennan tyhjennysaineen ja kehotti miettimään, kannattaako koko tutkimukseen tulla ollenkaan "jos siihen ei kerran kykene". Jaa-a. Pakkohan tuo olisi saada tehtyä, kun muuten kapseliendoskopiaa ei uskalla tehdä (jos kapseli jää jonnekin ahtaumaan jumiin tms).
Olen ollut liiankin monessa TT-kuvauksessa (pää lukuisia kertoja, vatsa jne) ja säteilyrasitusta on tullut huomattava määrä. Useampi lääkäri onkin todennut, että ellei syöpää ole jo valmiiksi, niin myöhemmin se on erittäin todennäköinen. Harmittaa, ettei julkisella puolella suostuta käyttämään MRI-kuvausta juuri koskaan. Ainakaan omalla kohdalla. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olen soittanut ko. yksikköön ja eipä sieltä paljon lisäinfoa saanut, hoitaja vaan totesi, että tutkimus menee pilalle mikäli oksennan tyhjennysaineen ja kehotti miettimään, kannattaako koko tutkimukseen tulla ollenkaan "jos siihen ei kerran kykene". Jaa-a. Pakkohan tuo olisi saada tehtyä, kun muuten kapseliendoskopiaa ei uskalla tehdä (jos kapseli jää jonnekin ahtaumaan jumiin tms).
Olen ollut liiankin monessa TT-kuvauksessa (pää lukuisia kertoja, vatsa jne) ja säteilyrasitusta on tullut huomattava määrä. Useampi lääkäri onkin todennut, että ellei syöpää ole jo valmiiksi, niin myöhemmin se on erittäin todennäköinen. Harmittaa, ettei julkisella puolella suostuta käyttämään MRI-kuvausta juuri koskaan. Ainakaan omalla kohdalla.No olipa hoitajalta "kivasti" vastattu sinulle !
En haluaisi sanoa näin, mutta kunnallisella puolella saa tottua siihen.
Olen ollut yksityiselläkin joskus pakon edessä,
kun kunnalliselta puolelta ei saa millään edes lähetettä tutkimuksiin.
Yksityisellä puolella ne haluaa rahasi ja sinut uudestaan käynnille,
niin siellä on tärkeää olla ystävällinen ja kuuluu se muutenkin asiaan
ilman muuta, muttei kunnallisella puolella aina.
Synlab on edullinen tutkimuspaikka, jos paikkakunnallasi on.
Lähetettä ei tarvitse, magneettikuva maksaa parisataa,
jos ei lausuntoa ymmärrä tai on syytä muuten, voi mennä sen kanssa lääkärille.
Suolen sisäinen tutkiminen on joskus välttämätöntä,
magneettikuvallakaa ei selviä suolen sisäpinnan ym. ongelmat.
Olen ollut luulossa, että vain röntgenistä tulee säteilyä.
Synlabiinkaan ei pääse ilman lääkärin lähetettä edes keuhkoröntgeniin säteilyn takia,
mutta siellä ei tehdä TT-kuvia ollenkaan muistelen.
Ylävatsamagneetissa olin siellä, kun se maksoi vain noin 150 euroa,
hinta noussut noin 200 euroon, kun viimeksi katsoin,
sekin on vain noin 1/3 mitä yksityisessä lääkäriketjussa maksaa.
Magneetti-CD:n ja lausunnon kanssa menin yksit. sisätautilääkärille,
joka maksoi alle 150 euroa.
Uskon, että pärjäät ja saat "litkun" pidettyä sisälläsi !
Jos ei, niin sitten uusi yritys, toivottavasti se on mahdollista !
Varmaankin olet saanut ohjeen syödä kevyesti 2-3 päivänä ennen tutkimusta ?
Ainakin itselläni se helpottaa "litkun" vaikutusta eli mahan tyhjentymistä,
kun maha on arka.
Mitäköhän sinulla etsitään ohutsuolesta ? Ei tarvitse tietenkään vastata.
Mietin minkälaisia oireita sinulla on, kun itsellänikin on koko suoliston alueella
erilaisia oireita ja vatsakipukohtauksia kohtauksia ollut
eikä paksusuolesta löytynyt oireitten aiheuttajaa.
Aloin jo pelätä, pitääkö ohutsuolikin tutkia,
kun olen lukenut, että se ei helppo toimenpide. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No olipa hoitajalta "kivasti" vastattu sinulle !
En haluaisi sanoa näin, mutta kunnallisella puolella saa tottua siihen.
Olen ollut yksityiselläkin joskus pakon edessä,
kun kunnalliselta puolelta ei saa millään edes lähetettä tutkimuksiin.
Yksityisellä puolella ne haluaa rahasi ja sinut uudestaan käynnille,
niin siellä on tärkeää olla ystävällinen ja kuuluu se muutenkin asiaan
ilman muuta, muttei kunnallisella puolella aina.
Synlab on edullinen tutkimuspaikka, jos paikkakunnallasi on.
Lähetettä ei tarvitse, magneettikuva maksaa parisataa,
jos ei lausuntoa ymmärrä tai on syytä muuten, voi mennä sen kanssa lääkärille.
Suolen sisäinen tutkiminen on joskus välttämätöntä,
magneettikuvallakaa ei selviä suolen sisäpinnan ym. ongelmat.
Olen ollut luulossa, että vain röntgenistä tulee säteilyä.
Synlabiinkaan ei pääse ilman lääkärin lähetettä edes keuhkoröntgeniin säteilyn takia,
mutta siellä ei tehdä TT-kuvia ollenkaan muistelen.
Ylävatsamagneetissa olin siellä, kun se maksoi vain noin 150 euroa,
hinta noussut noin 200 euroon, kun viimeksi katsoin,
sekin on vain noin 1/3 mitä yksityisessä lääkäriketjussa maksaa.
Magneetti-CD:n ja lausunnon kanssa menin yksit. sisätautilääkärille,
joka maksoi alle 150 euroa.
Uskon, että pärjäät ja saat "litkun" pidettyä sisälläsi !
Jos ei, niin sitten uusi yritys, toivottavasti se on mahdollista !
Varmaankin olet saanut ohjeen syödä kevyesti 2-3 päivänä ennen tutkimusta ?
Ainakin itselläni se helpottaa "litkun" vaikutusta eli mahan tyhjentymistä,
kun maha on arka.
Mitäköhän sinulla etsitään ohutsuolesta ? Ei tarvitse tietenkään vastata.
Mietin minkälaisia oireita sinulla on, kun itsellänikin on koko suoliston alueella
erilaisia oireita ja vatsakipukohtauksia kohtauksia ollut
eikä paksusuolesta löytynyt oireitten aiheuttajaa.
Aloin jo pelätä, pitääkö ohutsuolikin tutkia,
kun olen lukenut, että se ei helppo toimenpide.Olen siis tämän keskustelun aloittaja, aloitusviestistä löytyykin oireet ja se mitä etsitään eli joko syöpä (joka kulkee suvussa) tai Crohn. Ohutsuolen TT-kuvauksella ei tietysti suolen sisälle näekään (ellei jotain valtavaa kasvainta satu olemaan), mutta sillä halutaan lähinnä tarkistaa mahdolliset suolen kaventumat ennen ohutsuolen kapseliendoskopiaa ja enteroskopiaa eli ohutsuolen tähystystä. Ja tarkistaa, onko mahdollinen syöpä levinnyt esim. imusolmukkeisiin. Mikäli kaventumia on, ei kapseliendoskopiaa voi tehdä, sillä kapseli jää suoleen jumiin ja edessä on leikkaus. TT-kuvaus perustuu nimenomaan röntgensäteilyyn ja vatsan TT vastaa kahden vuoden taustasäteilyä ja on siten säteilyn kannalta kaikkein kuormittavin kuvaus keholle. Ainoastaan MRI ja ultra eivät altista potilasta säteilylle.
Julkisella puolella olen varsin tottunut äärimmäisen huonoon ja loukkaavaan kohteluun jo vuosien ajan, oikeastaan lapsesta asti. Olen sairastellut koko ikäni ja joutunut ravaamaan sairaalassa (sekä julkisella että yksityisellä) jatkuvasti. Sairauksien lista on pitkä: verkkokalvojen rappeuma, lasiaisten sairaus, reuma, Sjögrenin syndrooma, Raynaudin oireyhtymä, kilpirauhasen autoimmuunitulehdus eli Hashimoton tyreoidiitti (ja alkava vajaatoiminta), laskimovajaatoiminta, sydämen rytmihäiriöt, parodontiitti (Sjögrenin syndrooman aiheuttama), refluksi, krooninen gastriitti, krooniset vt-infektiot ja jokin sairaus virtsateissä (vielä tarkemmin määrittelemätön, sillä en ole päässyt vieläkään urologian polille kystoskopiaan yli 3 vuotta kestäneistä kivuliaista oireista huolimatta), epäily endokrinologisesta sairaudesta, essentiaalinen vapina jne. Ja nämä tasaisesti pahentuneet suolisto-oireet, joista kukaan lääkäri ei välittänyt, ennen kuin tilanne pääsi kehittymään tähän pisteeseen. Nyt kärsin jo ulosteinkontinenssista eli en kykene enää edes pidättämään ulostetta, mikä on erittäin kiusallista ja aiheuttaa häpeää. Koko viime vuosi oli suoraan sanottuna täyttä helvettiä suolisto-oireiden vuoksi ja tiesin jonkun olevan todella pahasti vialla, etenkin kun voimakkaiden kipujen lisäksi paino alkoi pudota vauhdilla ja kehosta katosivat kaikki voimat. Silti minut käännytettiin joka ainoa kerta sairaalasta pois. Pystyn lähinnä makaamaan enää sängyssä tai istumaan vessassa ja pelkkä kaurapuurokin aiheuttaa niin kovat kivut, että joudun olemaan kippurassa.
Ystäviä minulla ei ole ollut enää vuosiin ja toisella paikkakunnalla asuvat vanhempani ovat olleet ainoa tukeni. Heille tämä on ollut myös äärimmäisen raskasta ja he ovat valmistautuneet siihen, että kuolen pian. Kuten itsekin olen. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Olen siis tämän keskustelun aloittaja, aloitusviestistä löytyykin oireet ja se mitä etsitään eli joko syöpä (joka kulkee suvussa) tai Crohn. Ohutsuolen TT-kuvauksella ei tietysti suolen sisälle näekään (ellei jotain valtavaa kasvainta satu olemaan), mutta sillä halutaan lähinnä tarkistaa mahdolliset suolen kaventumat ennen ohutsuolen kapseliendoskopiaa ja enteroskopiaa eli ohutsuolen tähystystä. Ja tarkistaa, onko mahdollinen syöpä levinnyt esim. imusolmukkeisiin. Mikäli kaventumia on, ei kapseliendoskopiaa voi tehdä, sillä kapseli jää suoleen jumiin ja edessä on leikkaus. TT-kuvaus perustuu nimenomaan röntgensäteilyyn ja vatsan TT vastaa kahden vuoden taustasäteilyä ja on siten säteilyn kannalta kaikkein kuormittavin kuvaus keholle. Ainoastaan MRI ja ultra eivät altista potilasta säteilylle.
Julkisella puolella olen varsin tottunut äärimmäisen huonoon ja loukkaavaan kohteluun jo vuosien ajan, oikeastaan lapsesta asti. Olen sairastellut koko ikäni ja joutunut ravaamaan sairaalassa (sekä julkisella että yksityisellä) jatkuvasti. Sairauksien lista on pitkä: verkkokalvojen rappeuma, lasiaisten sairaus, reuma, Sjögrenin syndrooma, Raynaudin oireyhtymä, kilpirauhasen autoimmuunitulehdus eli Hashimoton tyreoidiitti (ja alkava vajaatoiminta), laskimovajaatoiminta, sydämen rytmihäiriöt, parodontiitti (Sjögrenin syndrooman aiheuttama), refluksi, krooninen gastriitti, krooniset vt-infektiot ja jokin sairaus virtsateissä (vielä tarkemmin määrittelemätön, sillä en ole päässyt vieläkään urologian polille kystoskopiaan yli 3 vuotta kestäneistä kivuliaista oireista huolimatta), epäily endokrinologisesta sairaudesta, essentiaalinen vapina jne. Ja nämä tasaisesti pahentuneet suolisto-oireet, joista kukaan lääkäri ei välittänyt, ennen kuin tilanne pääsi kehittymään tähän pisteeseen. Nyt kärsin jo ulosteinkontinenssista eli en kykene enää edes pidättämään ulostetta, mikä on erittäin kiusallista ja aiheuttaa häpeää. Koko viime vuosi oli suoraan sanottuna täyttä helvettiä suolisto-oireiden vuoksi ja tiesin jonkun olevan todella pahasti vialla, etenkin kun voimakkaiden kipujen lisäksi paino alkoi pudota vauhdilla ja kehosta katosivat kaikki voimat. Silti minut käännytettiin joka ainoa kerta sairaalasta pois. Pystyn lähinnä makaamaan enää sängyssä tai istumaan vessassa ja pelkkä kaurapuurokin aiheuttaa niin kovat kivut, että joudun olemaan kippurassa.
Ystäviä minulla ei ole ollut enää vuosiin ja toisella paikkakunnalla asuvat vanhempani ovat olleet ainoa tukeni. Heille tämä on ollut myös äärimmäisen raskasta ja he ovat valmistautuneet siihen, että kuolen pian. Kuten itsekin olen.Voi hyvänen aika. Jään sanattomaksi.
En tiedä mitä kohtaa kommentoisi ja miten, ettei kuulostaisi ihan typerältä,
ja totean, etten lukenut tarkkaa aloitustasi, koska omat vaivat haittaavat kaikkea
elämää ja keskittymiskykyä. Nyt luin sen.
Yksi asia tulee heti mieleen: Eikö sinun kuuluisi lähteä päivystyspolille ?
Ambulanssi on sitä varten, että ensihoitajat tulevat arvioimaan tilanteen
ja vievät sairaalan päivystykseen.
Toinen asia tulee mieleen "paksusta oranssistä limasta".
Äskettäin tein suolistotyhjennyksen kolonoskopiaa varten.
Minulla on samantapaisia vatsavaivoja kuin sinulla ja joskus voin syödä vain löysää kaurapuuroa ja juoda NutriDrinki Proteinjuomaa, maku metsämarja tai mansikka.
Niissä täytyy olla jotain väriainetta !!!
Tyhjennyspäivän aamupäivällä en syönyt enää, join vain kolme NutriDrinkkiä
ja ihmettelin kauhuissani mitä tämä on kun tyhjennyksen kuluessa
syöksyi tulla erikoisen väristä oranssinkellertävää vesiripulia.
Minulla on ollut verta virtsassa ja se oli vähän samanväristä,
ehkä vähän ruosteenväristä.
Nytkin luulin, että minulta tulee tunteja verta valtoimenaan suolistosta sen tyhjennyslitkun mukana ja pelästyin.
Tulin lopputulokseen, että väri tuli Nutrdrinkistä.
Ehkä niissä kaikissa on jotain esansseja vai väriainetta ?
Yritin tutkia tuoteselostetta, mutta en saanut siitä selkoa.
Minulle jää limaa nieluunkin NuttiDrinkistä ja kaurapuurosta nousee limaa nieluun
yöllä, jos illemmalla syön sitä (kuten teen joskus, luomupikakaurahiutaleista jostain syystä ei nouse limaa nieluun paljoakaan)
Jos pystyt pitämää pienen paussin NutriDrinkeistä, ehkä selviää
johtuuko niistä jotain,
mutta mielestäni sinun kuuluisi saada apua mitä pikimmiten ! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Voi hyvänen aika. Jään sanattomaksi.
En tiedä mitä kohtaa kommentoisi ja miten, ettei kuulostaisi ihan typerältä,
ja totean, etten lukenut tarkkaa aloitustasi, koska omat vaivat haittaavat kaikkea
elämää ja keskittymiskykyä. Nyt luin sen.
Yksi asia tulee heti mieleen: Eikö sinun kuuluisi lähteä päivystyspolille ?
Ambulanssi on sitä varten, että ensihoitajat tulevat arvioimaan tilanteen
ja vievät sairaalan päivystykseen.
Toinen asia tulee mieleen "paksusta oranssistä limasta".
Äskettäin tein suolistotyhjennyksen kolonoskopiaa varten.
Minulla on samantapaisia vatsavaivoja kuin sinulla ja joskus voin syödä vain löysää kaurapuuroa ja juoda NutriDrinki Proteinjuomaa, maku metsämarja tai mansikka.
Niissä täytyy olla jotain väriainetta !!!
Tyhjennyspäivän aamupäivällä en syönyt enää, join vain kolme NutriDrinkkiä
ja ihmettelin kauhuissani mitä tämä on kun tyhjennyksen kuluessa
syöksyi tulla erikoisen väristä oranssinkellertävää vesiripulia.
Minulla on ollut verta virtsassa ja se oli vähän samanväristä,
ehkä vähän ruosteenväristä.
Nytkin luulin, että minulta tulee tunteja verta valtoimenaan suolistosta sen tyhjennyslitkun mukana ja pelästyin.
Tulin lopputulokseen, että väri tuli Nutrdrinkistä.
Ehkä niissä kaikissa on jotain esansseja vai väriainetta ?
Yritin tutkia tuoteselostetta, mutta en saanut siitä selkoa.
Minulle jää limaa nieluunkin NuttiDrinkistä ja kaurapuurosta nousee limaa nieluun
yöllä, jos illemmalla syön sitä (kuten teen joskus, luomupikakaurahiutaleista jostain syystä ei nouse limaa nieluun paljoakaan)
Jos pystyt pitämää pienen paussin NutriDrinkeistä, ehkä selviää
johtuuko niistä jotain,
mutta mielestäni sinun kuuluisi saada apua mitä pikimmiten !Keltainen lima ulosteessa viittaa yleensä tulehdukselliseen suolistosairauteen, oranssihtava tai punertava lima ovat verensekaista limaa ja nekin ovat tyypillisiä sekä tulehduksellisessa suolistosairaudessa että suolistosyövässä. Väriaineiden vaikutuksesta ei siis todellakaan ole kyse. Runsas, näkyvä lima ulosteessa kertoo aina jostain ongelmasta, joka on tutkittava.
Tuo tyhjennyksen loppupuolella esiintyvä oranssi ja kellertävä vesiripuli/neste taas on aivan täysin eri asia ja kuuluu asiaan. Lopuksi pitäisikin tulla mahdollisimman kirkasta, kellertävää nestettä ulos, sillä se kertoo onnistuneesta tyhjennyksestä. Jos vielä juuri ennen kolonoskopiaa tulee ulos ruskeaa vesiripulia, tyhjennys ei ole onnistunut ja suolistossa on yhä suolensisältöä.
- Anonyymi
Jos on kaurapuurolla ja Nutridrinkeillä voiko tulla muuta kuin limaa ulos ?
Kaurapuuron lima on kylläkin hyvää mahalaukun ja suoliston limakalvoille.
Sappinestekin tuli mieleen. Se on karvasta, en tiedä mille haisee.
Onhan syitä ja oireita sinulla paljon muitakin ja ne olisi tutkittava.
Kestämisiin ! Haluaisi sanoa paljon hyviä toivotuksia, muttei osaa sanoa muuta
kuin latteuksia, kun itsekin tietää,
mitä on olla vaivoissa, jotka tekevät toimintakyvyttömäksi.
Eikä saa apua, mikä pahinta, mutta sitä olisi jaksettava lähteä hakemaan,
tai tilata ambulanssi.
Jos ihminen ei pärjää enää kotonaan omin avuin kuin kituen,
meidän terveydenhuollollamme on velvollisuus auttaa !
Sinulla on oikeus saada apua. - Anonyymi
Oletko saanut apua ?
- Anonyymi
Valitettavasti en saanut. Keskussairaala katkaisi hoitosuhteen, lopetti tutkimukset ja minut jätettiin täysin yksin kaikkien näiden oireiden kanssa. Ja tästä ilmoitettiin ainoastaan Omakannassa, kukaan lääkäri ei edes vaivautunut soittamaan minulle. Kaiken lisäksi diagnoosi on totaalisen väärä; jokainen gastroenterologi on taatusti tietoinen siitä, ettei ärtyvään suoleen kuulu ikinä veriulosteet, verinen lima, laihtuminen, kehon heikkeneminen, kunnon totaalinen romahtaminen, helvetilliset vatsakivut ym. Ja naurettavinta tässä on se, että vastaanotoilla useampi gastroenterologi kyllä myönsi tämän, mutta silti diagnoosiksi heitettiin IBS ja katsottiin helpommaksi (ja halvemmaksi) lopettaa jatkotutkimukset.
Tässä siis ote hoitosuhteen katkaisseen lääkärin tekstistä: "Potilaan ripulointioire nähdään toiminnalliseksi ja tämän suhteen ei jatkotutkimuksia enää ohjelmoida. Diagnoosina on ärtyvän suolen oireyhtymä ja tämän hoito tapahtuu avoterveydenhuollossa. Nyt kokeiltujen lääkkeellisten hoitokeinojen lisäksi voidaan kokeilla loperamidia, kolestyramiiniaa, trisyklisiä masennuslääkkeitä sekä probiootteja. Kuitupitoinen ruokavalio, FODMAP-ruokavalio ja säännöllinen liikunta voivat auttaa myös oireisiin. Gastroenterologian poliklinikalle ei jatkoja."
Jo kaksi vuotta sitten ravitsemusterapeutti totesi heti, ettei FODMAP-ruokavaliosta ole minulle mitään apua, sillä oireeni eivät täsmää ärtyvän suolen oireyhtymään. Ja kuinka ihmeessä "säännöllinen liikunta" mahtaa onnistua, kun ongelmana on juuri se, että kehoni on mennyt suolisto-oireiden ja jatkuvan laihtumisen takia niin heikkoon kuntoon, etten meinaa pysyä enää pystyssä ja sydämen toiminta on heikentynyt. Ja toki tämäkin sairaus halutaan paikantaa sinne korvien väliin, kuten suositus masennuslääkkeistä antaa ymmärtää.
Olen äärimmäisen pettynyt ja voimani ovat totaalisesti loppu.
- ap - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Valitettavasti en saanut. Keskussairaala katkaisi hoitosuhteen, lopetti tutkimukset ja minut jätettiin täysin yksin kaikkien näiden oireiden kanssa. Ja tästä ilmoitettiin ainoastaan Omakannassa, kukaan lääkäri ei edes vaivautunut soittamaan minulle. Kaiken lisäksi diagnoosi on totaalisen väärä; jokainen gastroenterologi on taatusti tietoinen siitä, ettei ärtyvään suoleen kuulu ikinä veriulosteet, verinen lima, laihtuminen, kehon heikkeneminen, kunnon totaalinen romahtaminen, helvetilliset vatsakivut ym. Ja naurettavinta tässä on se, että vastaanotoilla useampi gastroenterologi kyllä myönsi tämän, mutta silti diagnoosiksi heitettiin IBS ja katsottiin helpommaksi (ja halvemmaksi) lopettaa jatkotutkimukset.
Tässä siis ote hoitosuhteen katkaisseen lääkärin tekstistä: "Potilaan ripulointioire nähdään toiminnalliseksi ja tämän suhteen ei jatkotutkimuksia enää ohjelmoida. Diagnoosina on ärtyvän suolen oireyhtymä ja tämän hoito tapahtuu avoterveydenhuollossa. Nyt kokeiltujen lääkkeellisten hoitokeinojen lisäksi voidaan kokeilla loperamidia, kolestyramiiniaa, trisyklisiä masennuslääkkeitä sekä probiootteja. Kuitupitoinen ruokavalio, FODMAP-ruokavalio ja säännöllinen liikunta voivat auttaa myös oireisiin. Gastroenterologian poliklinikalle ei jatkoja."
Jo kaksi vuotta sitten ravitsemusterapeutti totesi heti, ettei FODMAP-ruokavaliosta ole minulle mitään apua, sillä oireeni eivät täsmää ärtyvän suolen oireyhtymään. Ja kuinka ihmeessä "säännöllinen liikunta" mahtaa onnistua, kun ongelmana on juuri se, että kehoni on mennyt suolisto-oireiden ja jatkuvan laihtumisen takia niin heikkoon kuntoon, etten meinaa pysyä enää pystyssä ja sydämen toiminta on heikentynyt. Ja toki tämäkin sairaus halutaan paikantaa sinne korvien väliin, kuten suositus masennuslääkkeistä antaa ymmärtää.
Olen äärimmäisen pettynyt ja voimani ovat totaalisesti loppu.
- apVoi luoja. En osaa muuta sanoa. Kun itse olin pitkään (2-3 vuotta) totaalisen heikossa
kunnossa aloitin "kotijumpan". Suureellinen sana minun tapauksessani.
Luin lehdestä sattumalta jutun todella huonokuntoisen aloitusohjelmasta,
jos itsekseen itseään yrittää kuntouttaa ja aloitin siitä.
Sisällä, kotona. En pystynyt kävelemään sataa metriä ulkona sydänoireitten takia.
Ensimmäinen vaihe oli nousta tuolilta ylös ilman käsien apua.
En päässyt alussa kertaakaan ylös auttamatta käsillä
joten nousin käsillä auttaen ensin tuolilta kaksi kertaa päivässä
parin viikon ajan niin monta kertaa kun jaksoin.
Ehkä kaksi tai neljä, sitten jo viisi kertaa.
Parissakin viikossa saa jalkoihin sen verran voimaa,
että jaksaa ilman käsiä.
Kun jalat alkavat kantaa ei tunne itseään niin heikoksi.
Kokeile aluksi tätä.
Aika nopeasti kuntoa palautuu, kun jaksaa olla sitkeä,
vaikka tällainen vaatimaton "jumppa" tuntuu ihan olemattomalta,
sillä pääsee alkuun.
Askel kerrallaan, sitkeästi.
Paikallaan kävely jalat niin ylös polviin nostaen on myös hyvä
aloittajan jalkoja voimistamaan.
Vaikka 10 "askelnostoa" ensin, tai 6 jos ei jaksa enempää.
Voisitkohan kunnallisesti saada fysioterapeutin kotikäynnille
neuvomaan liikkeitä ?
Yksinkin pärjää kyllä, kun keksii liikkeitä ja kuukauden päästä
on jo vähän saanut voimia. Se kannustaa eteenpäin.
Tsemppiä !
Palataan ! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Voi luoja. En osaa muuta sanoa. Kun itse olin pitkään (2-3 vuotta) totaalisen heikossa
kunnossa aloitin "kotijumpan". Suureellinen sana minun tapauksessani.
Luin lehdestä sattumalta jutun todella huonokuntoisen aloitusohjelmasta,
jos itsekseen itseään yrittää kuntouttaa ja aloitin siitä.
Sisällä, kotona. En pystynyt kävelemään sataa metriä ulkona sydänoireitten takia.
Ensimmäinen vaihe oli nousta tuolilta ylös ilman käsien apua.
En päässyt alussa kertaakaan ylös auttamatta käsillä
joten nousin käsillä auttaen ensin tuolilta kaksi kertaa päivässä
parin viikon ajan niin monta kertaa kun jaksoin.
Ehkä kaksi tai neljä, sitten jo viisi kertaa.
Parissakin viikossa saa jalkoihin sen verran voimaa,
että jaksaa ilman käsiä.
Kun jalat alkavat kantaa ei tunne itseään niin heikoksi.
Kokeile aluksi tätä.
Aika nopeasti kuntoa palautuu, kun jaksaa olla sitkeä,
vaikka tällainen vaatimaton "jumppa" tuntuu ihan olemattomalta,
sillä pääsee alkuun.
Askel kerrallaan, sitkeästi.
Paikallaan kävely jalat niin ylös polviin nostaen on myös hyvä
aloittajan jalkoja voimistamaan.
Vaikka 10 "askelnostoa" ensin, tai 6 jos ei jaksa enempää.
Voisitkohan kunnallisesti saada fysioterapeutin kotikäynnille
neuvomaan liikkeitä ?
Yksinkin pärjää kyllä, kun keksii liikkeitä ja kuukauden päästä
on jo vähän saanut voimia. Se kannustaa eteenpäin.
Tsemppiä !
Palataan !Totesin sairaalasta palattuani saman, kun jalat eivät alla pitäneet,
että niihin oli hyvä ensin saada voimaa ja mitättömän pieniltäkin tuntuvat liikkeet
säännöllisesti tehtynä auttoivat tavoitteeseen pääsyä eli
voimien palautumista.
Pienetkin impulssit lihaksiin tehoavat.
Mikään säännöllisesti tehty pieni liike ei ole turha.
Tasapainoa edistäviä liikkeitä heikossa kunnossa oleva ihminen tarvitsee myös. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Totesin sairaalasta palattuani saman, kun jalat eivät alla pitäneet,
että niihin oli hyvä ensin saada voimaa ja mitättömän pieniltäkin tuntuvat liikkeet
säännöllisesti tehtynä auttoivat tavoitteeseen pääsyä eli
voimien palautumista.
Pienetkin impulssit lihaksiin tehoavat.
Mikään säännöllisesti tehty pieni liike ei ole turha.
Tasapainoa edistäviä liikkeitä heikossa kunnossa oleva ihminen tarvitsee myös.Tiedän, että edellä kommentoineet tarkoittivat hyvää, mutta oman viestini pääpointti meni kaiketi hieman ohi. Fysioterapeutit ja kotijumpat eivät auta, sillä diagnoosi on täysin väärä ja kyseessä on hoitovirhe. Ärtyvä suoli EI ikinä aiheuta jatkuvaa laihtumista, lihasten (myös sydämen, joka minulla on pettämässä) kuihtumista, suolistoverenvuotoa jne. Ärtyvä suoli eli IBS aiheuttaa vatsakipuja, ilmavaivoja yms, muttei koskaan edellä mainittuja hengenvaarallisia oireita. Niitä aiheuttavat tulehdukselliset suolistosairaudet ja vatsa- ja suolistosyöpä. Hain vakaviin oireisiin apua, mutta sitä en tullut saamaan ja minut jätettiin yksin. Tilanne olisi toinen, mikäli olisin ns. yhteiskunnan kannalta tärkeäksi määritelty henkilö, jonka tutkimuksiin ja hoitoihin lääkärit olisivat valmiita laittamaan rahaa.
Olen mennyt niin huonoon kuntoon, että vanhempani ovat valmistautuneet hautajaisteni järjestämiseen. Terveydenhuolto ei ole oikeudenmukainen. Toivon, että mahdollisimman moni välttyisi tältä kohtalolta.
-ap
- Anonyymi
Eikö sinut ole tutkittu ja syöpää ei ole ?
Kolonoskopiassa ilmenee tulehduksellisetkin suolistosairaudet.
Tietysti laihdut kun et syö paljon mitään.- Anonyymi
Tuo ei pidä läheskään aina paikkaansa, monilla vie vuosia ennen kuin sairaus lopulta löytyy ja etenkin tulehduksellisten suolistosairauksien diagnosointi on haastavaa. Limakalvo voi olla makroskooppisesti täysin normaali ja näyttää terveeltä, jolloin myöskään koepaloja ei osata ottaa juuri oikeasta kohdasta. "If a biopsy of the colon lining finds clusters of inflammatory cells, called granulomas, it will help to confirm a diagnosis of Crohn's disease. You may have Crohn's disease and not have granulomas. You may also have Crohn's disease in another part of your digestive tract that cannot be seen during a colonoscopy."
Eikä syöpäkään ole alkuvaiheessa selkeä kasvain.
Aloittajalla on suolistoverenvuotoa, joka ei ole millään tavalla normaalia ja vuodon syy olisi pitänyt saada selville. Ja miten voi syödä normaalisti, jos kaikki aiheuttaa välitöntä ja voimakasta kipua?
- Anonyymi
Vaikea tilanne ja ihemtyttää miten lääkärit voivat jättää tutkimukset siihen.
Minulla on ollut verenvuotoja sairaana ollessani,
kun tomrbosyytit oli vähissä veren hyytymisarvo oli todella alhaalla.
Se on P-TT-arvo, joka verestä otetaan.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.3257788Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill662186- 1771876
epäonnen perjantain rikos yritys
onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä161432- 1121297
Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"
Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie91271Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa
- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 181701241RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.
Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j601220Kirjoitin sinulle koska
tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j411091Martina pääsee upeisiin häihin
Miltäs se tuntuu kateellisista. Anni Uusivirta on Martinan kavereita.2901039