Kanattaisi perustaa taksi firma mistä voi tilata suomalaisen taksin

Anonyymi

Kysyntää olisi ja vähän kapuloita rattaisiin..

28

247

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Lienee kai laitonta ja sen varaan on paha bisnestä perustaa.

      • Anonyymi

        Mikä on laitonta?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikä on laitonta?

        Varmasti tulkittaisiin nykyään rasismiksi.


    • Anonyymi

      Kanattaisi opetella suomea. Hyvä että osasit sentään kirjoittaa suomalainen pienellä s:llä.

      Mutta joo. Mikä on suomalaisuutesi tässä tapauksessa? Eiköhän kaikki autot ole tuotu ulkomailta, kotimaisia autoja on aika vähän.

      Eiköhän kaikki Suomessa liikkuvat taksifirmat ovat suomalaisia, Suomen yhtörekisteriin merkittyjä (elleivät aja jollakin himmeällä virityksellä?)

      Tosiaan, Uber tai Yango eivät kumpikaan omista eikä operoi yhden yhtäkään Suomessa toivimaa taksiautoa, ovat vain tilauskanavia siinä missä Lähitaksi, Taksi Helsinki, tai joku Juupajoen Ula-taksi.

      • Anonyymi

        Lässyn lässyn.


    • Anonyymi

      Jos tarkoitat virallisia kieliä puhuvia, niin taksiliikennettä harjoittava yhtiö rikkoo lakia, mikäli kuljettaja ei puhu, kirjoita ja lue sujuvasti kieltä.

      Liikennepalvelulain 151 § :n kohta 3 määrää, että kuljettajalla on riittävä vuorovaikutus- ja kielitaito sekä pääasiallisen toiminta-alueen paikallistuntemus; (29.3.2019/371)
      https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2017/20170320#O4L17P151

      Toisin sanoen kuljettajan on puhuttava ja kirjoitettava sekä luettava riittävästi suomea ja ruotsia, koska kielilain mukaan Suomen kansalliskielet ovat suomi ja ruotsi.
      https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2003/20030423#L1P1

      Aloittajan kirjoituksesta saa käsityksen, että näin ei olisi. Se ei liene mahdollista, koska silloin poliisin tai trafin olisi peruutettava ko. yhtiöiden liikenneluvat, koska ne rikkoisivat tietoisesti liikennepalvelulakia, mikäli heidän palveluksessaan on henkilöitä joiden kielitaito ei ole riittävä suomen ja ruotsin kielen osalta.

      Opetushallitus on luokitellut kielitasot. Käytäntönä on, että riittäväksi katsotaan taso B2
      https://www.oph.fi/sites/default/files/documents/169733_taitotasokuvaukset_cefr.pdf

      Toivottavasti lain vastaista toimintaa ei ole.

      • Anonyymi

        Juuri näin. Kielivaatimus ei ole muita vaatimuksia heikompi. Laki on laki. Jokainen heikosti kieltä taitavia työhön ottava yritys johtoineen ovat lain halveksijoita ja rikkojia. Täytyy muistaa, että lakia noudattamattomat rikkovat yleensä useita lakeja. Heille lait ovat arvottomia koko toiminnassa.


    • Anonyymi

      Kova luotto teillä ainakin on omaan paremmuuteen. Kyllä te varmaan persuja saisitte asiakkaiks, mutta suuri osa niistä on työttömiä alkoholisteja jotka syyttää ongelmistaan maahanmuuttajia.

      • Anonyymi

        Kyse on laista, eikä mielipiteistä. Aivan sama mitä mieltä kukin on. LAKI ON LAKI KAIKILLE.


      • Anonyymi

        Suvakkihan oikein kilahti :D


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suvakkihan oikein kilahti :D

        Suvakki haluaa, että suomen- ja ruotsinkieliset lapset vapisevat pelosta koulu- ja päivähoitokyydissä, kuljettajan selitellessä selkeällä afrikan murteella ohjeita turvalaitteista, turvavöistä ja turvallisuudesta.
        Miksi, miksi suvakki haluaa lasten kärsivän ja pelkäävän jopa päiväkotimatkoilla. Miksi?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suvakki haluaa, että suomen- ja ruotsinkieliset lapset vapisevat pelosta koulu- ja päivähoitokyydissä, kuljettajan selitellessä selkeällä afrikan murteella ohjeita turvalaitteista, turvavöistä ja turvallisuudesta.
        Miksi, miksi suvakki haluaa lasten kärsivän ja pelkäävän jopa päiväkotimatkoilla. Miksi?

        Ei suvakki sitä halua. Älä väitä täällä perättömiä.
        Jokaisella taksin ammattiajoluvan hankkineella tulee olla oikeus hakeutua taksinkuljettajaksi. Myös maahanmuuttajataustaisilla.

        Uusi liikennepalvelulaki astui voimaan 1.7.2018. Sen vaikutuksesta ansiot taksityössä tipahtivat taksien ylitarjonnasta ja viime aikoina koronasta johtuen. Siksi kantasuomalaisten hakeutuminen alalta pois kasvoi mamujen tullessa tilalle. Eli syntynyt tilanne ei ole enempää suvakkien kuin mamujen syy. Viittaankin kintaallani oikeaan suuntaan eli Arkadianmäelle.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei suvakki sitä halua. Älä väitä täällä perättömiä.
        Jokaisella taksin ammattiajoluvan hankkineella tulee olla oikeus hakeutua taksinkuljettajaksi. Myös maahanmuuttajataustaisilla.

        Uusi liikennepalvelulaki astui voimaan 1.7.2018. Sen vaikutuksesta ansiot taksityössä tipahtivat taksien ylitarjonnasta ja viime aikoina koronasta johtuen. Siksi kantasuomalaisten hakeutuminen alalta pois kasvoi mamujen tullessa tilalle. Eli syntynyt tilanne ei ole enempää suvakkien kuin mamujen syy. Viittaankin kintaallani oikeaan suuntaan eli Arkadianmäelle.

        Hakea voi minne vain, vaikka Kiinan keisariksi.

        Kuten viestien linkeistä voimassaolevaan lakiin näemme, se määrää kielivaatimukset taksiliikennettä harjoittavalle. Taksiliikenneluvasta vastaava henkilö on velvollinen valvomaan sitä.

        Lisäksi yritys päättää itse henkilökuntansa vaatimuksista, kuten kielitaidon tasosta. Jos vaatimuksena on suomi, ruotsi ja ranska, niin näin sitten on. Se ei ole kenenkään muun päätettävissä. Henkilö, joka ei täytä vaatimuksia on tietenkin automaattisesti hylätty.

        Maahanmuutto ei liity koko asiaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suvakki haluaa, että suomen- ja ruotsinkieliset lapset vapisevat pelosta koulu- ja päivähoitokyydissä, kuljettajan selitellessä selkeällä afrikan murteella ohjeita turvalaitteista, turvavöistä ja turvallisuudesta.
        Miksi, miksi suvakki haluaa lasten kärsivän ja pelkäävän jopa päiväkotimatkoilla. Miksi?

        Höpö, höpö.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hakea voi minne vain, vaikka Kiinan keisariksi.

        Kuten viestien linkeistä voimassaolevaan lakiin näemme, se määrää kielivaatimukset taksiliikennettä harjoittavalle. Taksiliikenneluvasta vastaava henkilö on velvollinen valvomaan sitä.

        Lisäksi yritys päättää itse henkilökuntansa vaatimuksista, kuten kielitaidon tasosta. Jos vaatimuksena on suomi, ruotsi ja ranska, niin näin sitten on. Se ei ole kenenkään muun päätettävissä. Henkilö, joka ei täytä vaatimuksia on tietenkin automaattisesti hylätty.

        Maahanmuutto ei liity koko asiaan.

        Tässä vielä selvyyden vuoksi ote voimassaolevasta liikennepalvelulaista. Kehotan huomioimaan, että henkilöliikennettä tarjoava luvanhaltija vastaa lain noudattamisesta. Toisin sanoen kuljettaja ei ole vastuussa, vaan taksiyhtiö tai toiminimen haltija.

        151 §

        Taksiliikennettä koskevat velvollisuudet

        Henkilöliikennettä tarjoava luvanhaltija vastaa ja huolehtii siitä, että taksiliikenteessä: (29.3.2019/371)

        1) kuljettajalla on 25 §:ssä tarkoitettu taksinkuljettajan ajolupa; (29.3.2019/371)

        2) kuljettaja varmistaa matkustajan turvallisen ajoneuvoon tulon ja siitä poistumisen ja tarjoaa hänelle hänen tarvitsemaansa apua;

        3) kuljettajalla on riittävä vuorovaikutus- ja kielitaito sekä pääasiallisen toiminta-alueen paikallistuntemus; (29.3.2019/371)

        4) kuljettajalla on kyky ottaa huomioon matkustajan toimintarajoituksista johtuvat erityiset tarpeet;

        5) matkustajan nähtävillä on luvan haltijan nimi ja yhteystiedot sekä kuljettajan nimi;

        6) kun hinta perustuu matkan pituuteen tai matkaan käytettävään aikaan, kuljettaja valitsee matkustajan kannalta edullisimman ja tarkoituksenmukaisimman reitin, jos matkustaja jättää valinnan kuljettajalle, tai ajaa matkustajan ennalta matkan tilauksen yhteydessä hyväksymää tai ehdottamaa reittiä;

        7) matkustajalla on oikeus maksaa matkansa käteisellä ja yleisimmillä maksukorteilla, jollei 150 §:ssä tarkoitetulla tavalla ole selkeästi määritelty tiettyä maksutapaa, jonka matkustaja on tilauksen tai varauksen yhteydessä hyväksynyt. (29.3.2019/371)


    • Anonyymi

      Onkos niin, että persut öyhöttää jo täälläkin palstalla?

      • Anonyymi

        Taksarit on kommunistipersuja. Oikeistolainen vapaa kilpailu ei sovi heille ja kilpailua tuovat maahanmuuttajat pitäisi saada pois Suomesta.


    • Anonyymi

      Ei muuta, kuin lopetat vatuloinnin ja perustat. Nimiehdotuskin minulla on valmiina: IKL -taksi.

      Kannattanee ennen perustamista olla yhteydessä a.o. tahoon - k.s. linkki alla:
      https://yle.fi/uutiset/3-11734440

      • Anonyymi

        Paina tämä kalloosi.....kuljettajalla on riittävä vuorovaikutus- ja kielitaito sekä pääasiallisen toiminta-alueen paikallistuntemus......


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Paina tämä kalloosi.....kuljettajalla on riittävä vuorovaikutus- ja kielitaito sekä pääasiallisen toiminta-alueen paikallistuntemus......

        Paina tämä kalloosi: valepoliisina esiintyminen on rikos.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Paina tämä kalloosi: valepoliisina esiintyminen on rikos.

        Joko se meni sinne luupäähän: kuljettajalla on riittävä vuorovaikutus- ja kielitaito sekä pääasiallisen toiminta-alueen paikallistuntemus.

        Lue tuhat kertaa, niin voit tajuta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joko se meni sinne luupäähän: kuljettajalla on riittävä vuorovaikutus- ja kielitaito sekä pääasiallisen toiminta-alueen paikallistuntemus.

        Lue tuhat kertaa, niin voit tajuta.

        Paina kalloosi: Ajokortti riittää. Sitten vain Uber -kyytejä ajamaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Paina kalloosi: Ajokortti riittää. Sitten vain Uber -kyytejä ajamaan.

        Uber on välitysyhtiö, jonka on noudatettava lakia samoin kuin muidenkin. Pitää olla liikennelupa ja taksinkuljettajan lupa. Tietenkin kuljettajan on myös puhuttava sujuvasti molempia virallisia kieliä, muuten yhtiö rikkoo em. lakeja ja sen toimintalupa on peruutettava.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Uber on välitysyhtiö, jonka on noudatettava lakia samoin kuin muidenkin. Pitää olla liikennelupa ja taksinkuljettajan lupa. Tietenkin kuljettajan on myös puhuttava sujuvasti molempia virallisia kieliä, muuten yhtiö rikkoo em. lakeja ja sen toimintalupa on peruutettava.

        Höpö höpö. Ruotsin kieltä ei taksinkuljettajan tarvitse osata. Kuten ei suomea osaa monet taksinkuljettajat Ahvenanmaalla. Ruotsista puhumattakaan.
        Ei, vaikka joku svekomaani muuta öyhöttää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Höpö höpö. Ruotsin kieltä ei taksinkuljettajan tarvitse osata. Kuten ei suomea osaa monet taksinkuljettajat Ahvenanmaalla. Ruotsista puhumattakaan.
        Ei, vaikka joku svekomaani muuta öyhöttää.

        Sinun mielipide on kaikille tyhjä ja arvoton. Sitä vastoin laki määrää:

        Liikennepalvelulain 151 § :n kohta 3 määrää, että kuljettajalla on riittävä vuorovaikutus- ja kielitaito sekä pääasiallisen toiminta-alueen paikallistuntemus; (29.3.2019/371)

        https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2017/20170320#O4L17P151

        Toisin sanoen kuljettajan on puhuttava ja kirjoitettava sekä luettava riittävästi suomea ja ruotsia, koska kielilain mukaan Suomen kansalliskielet ovat suomi ja ruotsi.

        https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2003/20030423#L1P1


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinun mielipide on kaikille tyhjä ja arvoton. Sitä vastoin laki määrää:

        Liikennepalvelulain 151 § :n kohta 3 määrää, että kuljettajalla on riittävä vuorovaikutus- ja kielitaito sekä pääasiallisen toiminta-alueen paikallistuntemus; (29.3.2019/371)

        https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2017/20170320#O4L17P151

        Toisin sanoen kuljettajan on puhuttava ja kirjoitettava sekä luettava riittävästi suomea ja ruotsia, koska kielilain mukaan Suomen kansalliskielet ovat suomi ja ruotsi.

        https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2003/20030423#L1P1

        Älä kirjoita sontaa. Suomessa (pl. Ahvenanmaa) riittää, kun taksinkuljettaja puhuu välttävästi suomea.
        Määrätyissä Suomen viroissa vaaditaan riittävä suomen ja ruotsin kielen taito. Ne vaatimukset eivät koske taksinkuljettajia, kuten jokainen vähänkään asiasta perillä oleva tietää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sinun mielipide on kaikille tyhjä ja arvoton. Sitä vastoin laki määrää:

        Liikennepalvelulain 151 § :n kohta 3 määrää, että kuljettajalla on riittävä vuorovaikutus- ja kielitaito sekä pääasiallisen toiminta-alueen paikallistuntemus; (29.3.2019/371)

        https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2017/20170320#O4L17P151

        Toisin sanoen kuljettajan on puhuttava ja kirjoitettava sekä luettava riittävästi suomea ja ruotsia, koska kielilain mukaan Suomen kansalliskielet ovat suomi ja ruotsi.

        https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2003/20030423#L1P1

        Tämä on myös tärkeä kohta, jossa paikallistuntemuksen vaatimus on laissa:

        3) kuljettajalla on riittävä vuorovaikutus- ja kielitaito sekä PÄÄASIALLISEN TOIMINTA-ALUEEN PAIKALLISTUNTEMUS.

        Eli navigaattorilla pelkästään ajava rikkoo lakia.


    • Anonyymi

      Vain etnisistä suomalaisia kuljettajia tarjoava taksipalvelu on laillinen.

      Mutta se ei käytännössä voi rekytoida ollenkaan kuljettajia, vaan kuljettajien pitää olla itysenäisiä yrittäjiä tai yhtiön osakkaita.

      Olisi syrjivää rekrytoida etniseen taustaa perustuen kuljettajia. Mutta kun ei rekrytoi ketään välttää tämän ongelman.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kanki kovana; ei tiedä pornovideoista mitään

      Kaikkosen erityis­avustajan asunnossa kuvattiin pornoa. Väittää ettei tiedä asiasta yhtään mitään. https://www.is.fi/po
      Maailman menoa
      122
      6059
    2. Halaisin sua mies

      Jos voisin 💗
      Ikävä
      29
      2130
    3. Onkohan meillä kummallakin joku pakkomielle toisiimme

      Vähän luulen että on..
      Ikävä
      177
      1962
    4. Mitä tämä on

      Ajatella, olen viimeksi nähnyt sinua melkein vuosi sitten ohimennen. Ja silloinkin sinä välttelit minua. En ole kuullut
      Tunteet
      10
      1133
    5. Ei monet elä kuin alle 60 v, mikä vaikuttaa?

      gulp, gulp.. Juice Leskinen eli 56 vuotta. Matti Nykänen eli 55 vuotta. Topi Sorsakoski eli 58 vuotta.
      Maailman menoa
      68
      1127
    6. Olen valmis

      Kohtaamaan sinut tänä kesänä, jos sellainen sattuma osuu kohdalleni.
      Ikävä
      73
      1007
    7. Hyvää yötä kaivatulleni

      En pysty tekemään kokemaan mitään sielussa tuntuvaa, syvää, vaikuttavaa, ilman että rinnastan sen sinuun. Niin kävi tänä
      Tunteet
      24
      1007
    8. Nyt on konstit vähänä.

      Nimittäin tuulivoiman vastustajilla, kun pitää perättömiä ilmiantoja tehdä. Alkaa olla koko vastustajien sakki leimattu,
      Kiuruvesi
      24
      912
    9. Tilinpäätösvaltuusto 27.5

      Samalla viimeinen kokous ennen uudenvaltuustokauden alkamista. Vanhat antavat itselleen erinomaiset arvosanat, ja siirty
      Pyhäjärvi
      42
      897
    10. Hevoset ajoteillä Karhulanvaaralla

      Minkä ihmeen takia osaamattomat ihmiset tuovat hevosia ajoteille ja pyöräteille? Eilen oli kolari lähellä tämän takia. I
      Suomussalmi
      12
      765
    Aihe