Keskustelua erakkoitumisesta !

Anonyymi

Kiinostaa ihmisen luonne,
kuinka se muuttuu ikääntymisen myötä,

kuinka korona-aika vaikuttaa ihmiseen
eristettynä normaaleista harrastuspiireistään,

jos karenssi joskus loppuu, osaako / haluavatko ihmiset lähteä uudelleen mukaan harrastu-juttuihin entiseen tapaan,

oman kokemusken mukaan koen taantumaa omassa fyysisessä ja psykkisessä peroonallisuudessani,
oma kohtalo ei enään huolestuta, koska olen vanha ja loppusuora menossa,

mutta
kuinka karenssi vaikuttaa nuorempiin ihmisiin joilla pitäisi olla vielä elämä edessäpäin elettävänä,

115

825

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • On vaikea sanoa mitään nuorempien puolesta.

      Onhan erakoitumista jo tapahtunut ilman koronaakin, ikä rajoittaa osallistumista yhteiskunnan rientoihin mikä oli ennen eläköitymistä tavan arkea.

      Omaa jälkikasvua seuratessani olen ilolla huomannut, että etätyön vastapainoksi nuoret matkustelevat ahkerasti kotimaan kohteissa.
      Kun koti on koti ja työpiste on osattava ottaa etäisyyttä, että jaksaa.

      • Anonyymi

        Meillä nuorilla perheillä on huoli lapsistaan, jotka on välillä kotikoulussa. Kyllä nekin on lähdössä Lappiin koko perheiden voimin laskettelemaan hiihtolomien aikaan. Mutta muuten ovat aika kiinni lasten takia, tietysti ulkoilevat paljon ihan kotikulmillaankin. Kaikki ei voi etätöissäkään olla, kyllä siinä on tasapainottelua koululaisten kanssa, miten päivät pärjäävät kotona. Itse menen kyllä heti karanteenin jälkeen jumppiin ja eläkekerhoon. Aika paljon tavataan tuolla urheilukentällä ja pelataan vaikka mölkkyä turvavälein ja maskein varusteltuina.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Meillä nuorilla perheillä on huoli lapsistaan, jotka on välillä kotikoulussa. Kyllä nekin on lähdössä Lappiin koko perheiden voimin laskettelemaan hiihtolomien aikaan. Mutta muuten ovat aika kiinni lasten takia, tietysti ulkoilevat paljon ihan kotikulmillaankin. Kaikki ei voi etätöissäkään olla, kyllä siinä on tasapainottelua koululaisten kanssa, miten päivät pärjäävät kotona. Itse menen kyllä heti karanteenin jälkeen jumppiin ja eläkekerhoon. Aika paljon tavataan tuolla urheilukentällä ja pelataan vaikka mölkkyä turvavälein ja maskein varusteltuina.

        Kylläpä sinä olet kahdeksankymppiseksi tosi menevää tyyppiä,

        meikä meinaa jämähtää ihan neljänseinän sisälle,
        kyll on paha olla kun ikkunasta katsoo ulos, näyttää kylmältä ja synkältä vaikka lumi on maassa,
        väkisin puistattaa,
        ehkä kuitenkin tänään saa itseni ulos pienelle lenkille, jää nähtäväksi,


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kylläpä sinä olet kahdeksankymppiseksi tosi menevää tyyppiä,

        meikä meinaa jämähtää ihan neljänseinän sisälle,
        kyll on paha olla kun ikkunasta katsoo ulos, näyttää kylmältä ja synkältä vaikka lumi on maassa,
        väkisin puistattaa,
        ehkä kuitenkin tänään saa itseni ulos pienelle lenkille, jää nähtäväksi,

        Aira Samuliini on yli 90 ja paljon menevämpi tyyppi kuin minä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Aira Samuliini on yli 90 ja paljon menevämpi tyyppi kuin minä.

        ai jaa,
        pyritkö samaan vauhtiin,

        hyvähän se on jos on noin hyvä kuntonen,

        meikällä kaikki ohi on,
        vauhti kuin etenalla ku se jarruttaa kurvissa,
        ei paljoo päätä huinaa,


    • Anonyymi

      En oikein usko, että luonne paljon muuttuu,
      vaan. olosuhteet muuttuvat.
      Kun liikkuminen on vaikeampaa
      ja läheiset ja kaverit on kuolleet,
      siinä olet aika yksin,
      vaikka luonteesi ei olisi muuttunut.

      • Anonyymi

        Tyypistä se on kiinni, kuka on aktiivinen kodin ulkopuolella, kuka taas viihtyy tehden käsitöitä, harrastuspuuhia voi tehdä kotonakin. Itselläni on ollut työhuone, joskin luopunut siitä.

        Aikani ei tule juuri koskaan pitkäksi, niin paljon on kaikkea mielekiintoista tutkimista ja lukemista. KUn ei työ vie valtaosaa aikaa, voi kokea ihanaa vapautta tehdä mitä haluaa aamusta alkaen.
        Ottakaa elämästä irti mieluisat asiat, ei kannata istua toivottomana, vain hitauden, iän, tai vanhenemisen takia!


    • Anonyymi

      Ei luonne muutu, jos elämäntavat muuttuukin. Olen aina ollut paljon kotona ja nauttinut siitä , ja hyvin kiintynyt lasteni perheisiin, antanut aikaa lastenlapsille. Mutta tunnen olevani saamapuolella, nämä uudet sukupolvet ovat pitäneet minutkin hyvin mukana elämän sykkeessä ja rakkautta riittää jaettavaksi vielä kenties piankin tuleville lastenlastenlapsille. Korona on yrittänyt tulla väliin, mutta mummua ja faaria ei jätetä, tapaillaan toisiamme suojellen.

    • Anonyymi

      Olen melko erakoitunut.
      En kärsi siitä. En jaksa enää olla aktiivinen, mutta en silti ole epätoivoinen.

      Aika aikaansa kutakin.
      Tykkään omasta rauhastani.
      Kaikella on aikansa.

      Onko olemassa joku sääntö,
      että yli kahdeksankymppisen täytyy mennä riuhtoa kuin kaksikymppisen
      tai kolmekymppisen ?

    • Anonyymi

      Samoin. En yritä elää uudestaan jotain "pakkonuoruutta".

      • Anonyymi

        En minäkään edes haluaisi elää enää nuorten tavoin. En halua edes omien jälkeläisteni kautta elää ja heidän elämäntapojaan täällä kehuskella.


    • Anonyymi

      No, on meitä erakoituneita näköjään useampiakin, jotka eivät kaipaa tansseja tai muita rientoja.

      Omaltakohdaltani voisin sanoa, että on jo noi 15-vuotta, kun totesin, että paras on yksin asua ja mahdolliimman vähän olla tekemisissä toisten kanssa.

      Toisaalta yhden lapseni kannssa välittelemme kuulumiset koko suvusta, sillä hän huolehtii minun ruoka ostoksista, joita näin coronan aikaan on hieman pakko järjestellä.

      Itse viihdyn kirjojeni parissa, mitä nyt täällä tulee luettua näitä "riemukkaita" kannanottoja jos johonkin aiheeseen. Jotenkin tuntuu, kuin jonkun kanssa olis jutellut ja pitänyt kerrankin suunsa supussa huutelematta mitään, sillä en vastaile niihin.

      Kuuma aihe tuntuu olevan Trumpin väistyminen ja Bidenin voitto, mutta taitaa olla kuitenkin voitolla nuo Perussuomalaiset viesteineen ja joku jopa pelkää niitä, mukamas?

      Itse äänestän kepua, tai kokoomusta, mutta en koskaan näitä "persuja", vaikka kultaa lupaisivat taivaalta, saati näiden demarien "satasten" perään en kaipaile, koska on riittävä eläke ja kukaan puolue sitä tuskin nostaa, tai vähentää, sillä onhan sitä jo vähennetty hinnan korotuksilla, mutta ne koskee kaikkia, niin rikkaita, kuin köyhiäkin.

      Aloitushan koki erakoitumista ja minulle se sopii hyvin, sillä pärjään varmasti vaikka luonnossa elossa, jos joudun eksyksiin. Ainakin luulisin!

      Ai, niin, taidan perua puheeni, koska en halua mennä edes roskalaatikolle, kuin pakosta.

      On kiva olla erakkona kaikesta pois, kun ruoka tulee ovelle ja ketään ei tarvitse kohdata kahvien merkeissä.

      p. onnellinen erakko

    • Anonyymi

      Kaikki mikä menee nykyään yli voimien on väkinäistä.

    • Anonyymi

      Nämä kaksi edellistä kommenttia sopii minuun hyvin. Näin on tuo elämä nyt!

    • Anonyymi

      Lyhytikäinen kesä ei juuri vaikuta kunnon jäävuorisuomalaiseen, eihän.

    • Anonyymi

      Hiljaisten erakkojen kommuuni voisi olla mukava ?
      Vai tarkoittaako se käytännössä laitoshoivaa ?

      • Anonyymi

        Hyvä idea, vaikeasti toteutettava,
        ehkä yhteiskunta todellakin "toteuttaa" sen puolestamme.
        Vai pitäisikö perustaa "luostareita" iäkkäille erakoille,
        jossa olisi jokaiselle oma "kammio" olla rauhassa,
        mutta yhteiset ruokailuhetket tms,
        jolloin pöydässä ei saisi puhua kuin ruokarukouksen, jos kaikki niin haluavat.
        Seurustelutila erikseen, niille jotka kaipaavat sellaista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyvä idea, vaikeasti toteutettava,
        ehkä yhteiskunta todellakin "toteuttaa" sen puolestamme.
        Vai pitäisikö perustaa "luostareita" iäkkäille erakoille,
        jossa olisi jokaiselle oma "kammio" olla rauhassa,
        mutta yhteiset ruokailuhetket tms,
        jolloin pöydässä ei saisi puhua kuin ruokarukouksen, jos kaikki niin haluavat.
        Seurustelutila erikseen, niille jotka kaipaavat sellaista.

        22:50

        Aikoinaan sukulsiseni vanhukset pääsi tai heidän jälkeläiset avusti esm. omaa vanhaa äitiään ,
        hän pääsi kuvaamaasi palvelu-asuntoon loppu elämän vaiheiseen asumaan,
        hänellä oli todella kaunis yksiö
        ja
        laitoksessa alakerrassa ravintola
        ja kaikki mahdolliset palvelut, kampaamo, apteekki, yhteiset harrastus-tilat,
        siis luksusluokan vanhusten asuin talo,

        semmoseen haluaisin itsekki päätä,
        mutt ei mun jälkeläiset osaa asioita touhuta mun puolesta,
        vaikka ovat jo lähes kuusikymppisiä,
        mun pitäisi itse osata tehdä asioitteni eteen jotain,
        mutta en enään jaksa, enkä osakaan, jotenki olen arka avun pyytäjä, ikinä en ole osannu pyytää apua itselle,

        titenki osaisin Aino neuvontaan soittaa, Aino-neuvonta on tarkotettu vanhsten palveluun,
        yhtää en tiedä mitä apua saisin,
        kaikki siellä on vieraita ihmisiä minulle,
        kylläki koulutettuja ammattilaisia erialoilta,
        mutta,
        en ole vielä osannu sieltä pyytää apua ,
        vaikka monissa asioissa olisin kyllä avun tarvitsija,

        tämä vanhan ihmisen elämä on todella vaikeeta aikaa,
        edelleen pitäisi ja olenki itsenäinen ihminen,
        mutta i t s e pitäisi tietää kaikesta kaiken ja itse pitäisi osata hakea apua,

        meikä kuolee tietenki itse,, heh,
        ku en jaksa ,
        en osaa
        olen ihan lopussa vaivojeni tähden, ja vanhuuden vaivojeni tähden,

        tämä vanhuuden vaivat avuttomuus ja kurjuus kai on luoja nimenomaan minulle tarkottanu ,

        itse aikoinaan kyllä osasin avustaa omia vanhempiani he sai hyvää kotihoitoa ja isäni lopuksi erittäin hyvää laitospalvelua, pirteitten vanhsuten palvelukodissa,

        sitä samaa avun antoa munulle nyt vanhana olisin toivonu omilta jälkeäisiltä ,
        mutta
        jokin on menny pieleen
        en ole osannu heitä kasvattaa siihen että minäkin joskus tarvin todella heidän apuaan,


        vai onko kouluiss jotain yhteiskunta opetuksesta jätetty pois
        kun jälkeläiset eivät osaa paneutua nykyisin omien vanhustensa avuntarpeissiin,

        sodan jälkeen ainaki meidät osattiin kasvataa vastuuseen myös omista vanhemista sitten kun vanhuus saavuttaa heidät,,,

        kysymys jää ilmaan lentämään,,,,,


      • Anonyymi kirjoitti:

        22:50

        Aikoinaan sukulsiseni vanhukset pääsi tai heidän jälkeläiset avusti esm. omaa vanhaa äitiään ,
        hän pääsi kuvaamaasi palvelu-asuntoon loppu elämän vaiheiseen asumaan,
        hänellä oli todella kaunis yksiö
        ja
        laitoksessa alakerrassa ravintola
        ja kaikki mahdolliset palvelut, kampaamo, apteekki, yhteiset harrastus-tilat,
        siis luksusluokan vanhusten asuin talo,

        semmoseen haluaisin itsekki päätä,
        mutt ei mun jälkeläiset osaa asioita touhuta mun puolesta,
        vaikka ovat jo lähes kuusikymppisiä,
        mun pitäisi itse osata tehdä asioitteni eteen jotain,
        mutta en enään jaksa, enkä osakaan, jotenki olen arka avun pyytäjä, ikinä en ole osannu pyytää apua itselle,

        titenki osaisin Aino neuvontaan soittaa, Aino-neuvonta on tarkotettu vanhsten palveluun,
        yhtää en tiedä mitä apua saisin,
        kaikki siellä on vieraita ihmisiä minulle,
        kylläki koulutettuja ammattilaisia erialoilta,
        mutta,
        en ole vielä osannu sieltä pyytää apua ,
        vaikka monissa asioissa olisin kyllä avun tarvitsija,

        tämä vanhan ihmisen elämä on todella vaikeeta aikaa,
        edelleen pitäisi ja olenki itsenäinen ihminen,
        mutta i t s e pitäisi tietää kaikesta kaiken ja itse pitäisi osata hakea apua,

        meikä kuolee tietenki itse,, heh,
        ku en jaksa ,
        en osaa
        olen ihan lopussa vaivojeni tähden, ja vanhuuden vaivojeni tähden,

        tämä vanhuuden vaivat avuttomuus ja kurjuus kai on luoja nimenomaan minulle tarkottanu ,

        itse aikoinaan kyllä osasin avustaa omia vanhempiani he sai hyvää kotihoitoa ja isäni lopuksi erittäin hyvää laitospalvelua, pirteitten vanhsuten palvelukodissa,

        sitä samaa avun antoa munulle nyt vanhana olisin toivonu omilta jälkeäisiltä ,
        mutta
        jokin on menny pieleen
        en ole osannu heitä kasvattaa siihen että minäkin joskus tarvin todella heidän apuaan,


        vai onko kouluiss jotain yhteiskunta opetuksesta jätetty pois
        kun jälkeläiset eivät osaa paneutua nykyisin omien vanhustensa avuntarpeissiin,

        sodan jälkeen ainaki meidät osattiin kasvataa vastuuseen myös omista vanhemista sitten kun vanhuus saavuttaa heidät,,,

        kysymys jää ilmaan lentämään,,,,,

        Missä kunnassa mahdat asua, Ano 10.14. Minusta kaikilla yli 75-vuotiailla on oikeus pyytää kunnalta palvelutarpeen arviointia. Ammatti-ihmiset arvioivat toimintakyvyn ja mahdollisen avuntarpeen ja ohjaavat sen äärelle, maksullisen tai maksuttoman. Tuo ikäraja taitaa olla kuntakohtainen, minun kahdeksankymppinen ystäväni maalla sai arvoinnin vasta 80 täytettyään.
        Samainen ystävä valitti tuota samaa: ainoa lapsi ei juuri ollut"kiinnostunut" hänen voinnistaan niin kauan kuin hän tuntui pärjäävän omillaan. Ystävä on juuri tätä samaa itsenäistä ihmistyyppiä, joka on aina auttanut muita. Kun ystäväni sitten sai sairauskohtauksen, poika riensi kyllä heti apuun ja on kyllä senkin jälkeen huolehtinut äitinsä voinnista.
        Ehkä täytyy muistuttaa "lapsia" siitä, ettei äiti ole aina se sama äiti, johon ovat tottuneet..))


      • Anonyymi
        demeter1 kirjoitti:

        Missä kunnassa mahdat asua, Ano 10.14. Minusta kaikilla yli 75-vuotiailla on oikeus pyytää kunnalta palvelutarpeen arviointia. Ammatti-ihmiset arvioivat toimintakyvyn ja mahdollisen avuntarpeen ja ohjaavat sen äärelle, maksullisen tai maksuttoman. Tuo ikäraja taitaa olla kuntakohtainen, minun kahdeksankymppinen ystäväni maalla sai arvoinnin vasta 80 täytettyään.
        Samainen ystävä valitti tuota samaa: ainoa lapsi ei juuri ollut"kiinnostunut" hänen voinnistaan niin kauan kuin hän tuntui pärjäävän omillaan. Ystävä on juuri tätä samaa itsenäistä ihmistyyppiä, joka on aina auttanut muita. Kun ystäväni sitten sai sairauskohtauksen, poika riensi kyllä heti apuun ja on kyllä senkin jälkeen huolehtinut äitinsä voinnista.
        Ehkä täytyy muistuttaa "lapsia" siitä, ettei äiti ole aina se sama äiti, johon ovat tottuneet..))

        Avuntarvetta ei käsittääkseni voisi määrittää ikä. Voiko olla niin ?
        Eikö kunto eli terveys/sairaudet ja tilanne määrää tarpeen ?
        Tarvetta taas ei voi näkemättä tietää, jos ei käydä kartoittamassa sitä.

        Tilanteella tarkoitan sitä, että jos on yksin ja niin pahasti sairas tai sairaalasta palannut toipilas, ettei pysty itsestään huolehtimaan, kotihoidosta saa esim. tilapäistä apua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        22:50

        Aikoinaan sukulsiseni vanhukset pääsi tai heidän jälkeläiset avusti esm. omaa vanhaa äitiään ,
        hän pääsi kuvaamaasi palvelu-asuntoon loppu elämän vaiheiseen asumaan,
        hänellä oli todella kaunis yksiö
        ja
        laitoksessa alakerrassa ravintola
        ja kaikki mahdolliset palvelut, kampaamo, apteekki, yhteiset harrastus-tilat,
        siis luksusluokan vanhusten asuin talo,

        semmoseen haluaisin itsekki päätä,
        mutt ei mun jälkeläiset osaa asioita touhuta mun puolesta,
        vaikka ovat jo lähes kuusikymppisiä,
        mun pitäisi itse osata tehdä asioitteni eteen jotain,
        mutta en enään jaksa, enkä osakaan, jotenki olen arka avun pyytäjä, ikinä en ole osannu pyytää apua itselle,

        titenki osaisin Aino neuvontaan soittaa, Aino-neuvonta on tarkotettu vanhsten palveluun,
        yhtää en tiedä mitä apua saisin,
        kaikki siellä on vieraita ihmisiä minulle,
        kylläki koulutettuja ammattilaisia erialoilta,
        mutta,
        en ole vielä osannu sieltä pyytää apua ,
        vaikka monissa asioissa olisin kyllä avun tarvitsija,

        tämä vanhan ihmisen elämä on todella vaikeeta aikaa,
        edelleen pitäisi ja olenki itsenäinen ihminen,
        mutta i t s e pitäisi tietää kaikesta kaiken ja itse pitäisi osata hakea apua,

        meikä kuolee tietenki itse,, heh,
        ku en jaksa ,
        en osaa
        olen ihan lopussa vaivojeni tähden, ja vanhuuden vaivojeni tähden,

        tämä vanhuuden vaivat avuttomuus ja kurjuus kai on luoja nimenomaan minulle tarkottanu ,

        itse aikoinaan kyllä osasin avustaa omia vanhempiani he sai hyvää kotihoitoa ja isäni lopuksi erittäin hyvää laitospalvelua, pirteitten vanhsuten palvelukodissa,

        sitä samaa avun antoa munulle nyt vanhana olisin toivonu omilta jälkeäisiltä ,
        mutta
        jokin on menny pieleen
        en ole osannu heitä kasvattaa siihen että minäkin joskus tarvin todella heidän apuaan,


        vai onko kouluiss jotain yhteiskunta opetuksesta jätetty pois
        kun jälkeläiset eivät osaa paneutua nykyisin omien vanhustensa avuntarpeissiin,

        sodan jälkeen ainaki meidät osattiin kasvataa vastuuseen myös omista vanhemista sitten kun vanhuus saavuttaa heidät,,,

        kysymys jää ilmaan lentämään,,,,,

        Soita sinne Ainoon ja juttele, he kertovat mitä apua on,
        mitä voit saada, kerro ettet pärjää kaikissa asioissa yksin ja itse,
        kerro ihan omin sanoin vapaasti jännittämättä mitään,
        siellä on ihmisiä toisessa päässä, ihmisiä niinkuin sinäkin ja
        ammatti-ihmisiä !

        Aino neuvonta on "neuvottomia" varten :)))
        Heillä on se tieto mitä tarvitset ja he auttavat sinua
        etenemään asioissasi.

        Ota jo itseäsi niskasta kiinni !

        Olen joutunut todella paljon soittelemaan kahden läheiseni takia ja itsenikin.
        Siinä ei ole mitään arkailemista, aina on suhtauduttu parhain päin
        ja jaksettu selittää asioita uudestaankin,
        jos en tyhmyyttäni ja vanhuuttani heti ole ymmärtänyt.

        Siitä vaan soittelemaan !


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Soita sinne Ainoon ja juttele, he kertovat mitä apua on,
        mitä voit saada, kerro ettet pärjää kaikissa asioissa yksin ja itse,
        kerro ihan omin sanoin vapaasti jännittämättä mitään,
        siellä on ihmisiä toisessa päässä, ihmisiä niinkuin sinäkin ja
        ammatti-ihmisiä !

        Aino neuvonta on "neuvottomia" varten :)))
        Heillä on se tieto mitä tarvitset ja he auttavat sinua
        etenemään asioissasi.

        Ota jo itseäsi niskasta kiinni !

        Olen joutunut todella paljon soittelemaan kahden läheiseni takia ja itsenikin.
        Siinä ei ole mitään arkailemista, aina on suhtauduttu parhain päin
        ja jaksettu selittää asioita uudestaankin,
        jos en tyhmyyttäni ja vanhuuttani heti ole ymmärtänyt.

        Siitä vaan soittelemaan !

        Suurkiitos kannustamisesta,
        mutta
        itsekkää en ymmärrä, kynnys on korkea kuin vuori
        alkaa kysellä apua
        kuvittelen olevani vielä suhteelisen hyvä kuntonen
        ( kuhan se ei olisi jo luuloa , harhaa )

        arkuus outoon asiaan on tulivuoren korkuinen este,
        avun tarpeen ymmärtäminen saa jalatki vapisemaan,
        vanhan on vaikea hyväksyä ulkopuolista apua,
        mistä saa rohkeuden sen ensimmäisen että kehtaa puhua asiasta ammattilaisten kanssa,
        sen kyllä oivallan, auttajat ovat ammattitaitoisia tosi hyviä ihmisiä, tekevat auttajan työn vastuullisesti parhaan kykynsä mukaan, siitä kyllä olen varma,
        koska suomalinen on maailman paras rehellinen ahkera kunnioitettu työssään,

        aina tuntuu etten minä vielä apua tarvi, vaikka tarvinki,

        vanhuus on elämän vaikeinta aikaa,


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suurkiitos kannustamisesta,
        mutta
        itsekkää en ymmärrä, kynnys on korkea kuin vuori
        alkaa kysellä apua
        kuvittelen olevani vielä suhteelisen hyvä kuntonen
        ( kuhan se ei olisi jo luuloa , harhaa )

        arkuus outoon asiaan on tulivuoren korkuinen este,
        avun tarpeen ymmärtäminen saa jalatki vapisemaan,
        vanhan on vaikea hyväksyä ulkopuolista apua,
        mistä saa rohkeuden sen ensimmäisen että kehtaa puhua asiasta ammattilaisten kanssa,
        sen kyllä oivallan, auttajat ovat ammattitaitoisia tosi hyviä ihmisiä, tekevat auttajan työn vastuullisesti parhaan kykynsä mukaan, siitä kyllä olen varma,
        koska suomalinen on maailman paras rehellinen ahkera kunnioitettu työssään,

        aina tuntuu etten minä vielä apua tarvi, vaikka tarvinki,

        vanhuus on elämän vaikeinta aikaa,

        Nykyisin olen alkanut tuntea itseni vanhaksi. En aiemmin. Nyt tuntuu, että en muista välillä sanoja ja muutenkin oma psyyke ei enää jaksa monenlaista kuormittavuutta. Tulee tunne, että oma selvityminen juurikin psyyken kohdalla pettää. Omat suojautumis ja defenssimekanismit, niinkö se sana nyt oli, mikä pyörii mielessä?


      • Anonyymi kirjoitti:

        Avuntarvetta ei käsittääkseni voisi määrittää ikä. Voiko olla niin ?
        Eikö kunto eli terveys/sairaudet ja tilanne määrää tarpeen ?
        Tarvetta taas ei voi näkemättä tietää, jos ei käydä kartoittamassa sitä.

        Tilanteella tarkoitan sitä, että jos on yksin ja niin pahasti sairas tai sairaalasta palannut toipilas, ettei pysty itsestään huolehtimaan, kotihoidosta saa esim. tilapäistä apua.

        Aivan. Kotihoidon asiakkaat voivat olla monen ikäisiä ja sinne tietysti kannattaa ottaa yhteyttä, ellei omillaan pärjää. Tuota Aino-palvelua en itse tunne, mutta muilla näkyy olevan siitä kokemusta.
        Ja meillähän on tämä vanhuspalvelulaki, jonka mukaan "yhteiskunta" pitää meistä huolen. Pitää miten pitää, mutta ainakin sen pitäisi pitää...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Suurkiitos kannustamisesta,
        mutta
        itsekkää en ymmärrä, kynnys on korkea kuin vuori
        alkaa kysellä apua
        kuvittelen olevani vielä suhteelisen hyvä kuntonen
        ( kuhan se ei olisi jo luuloa , harhaa )

        arkuus outoon asiaan on tulivuoren korkuinen este,
        avun tarpeen ymmärtäminen saa jalatki vapisemaan,
        vanhan on vaikea hyväksyä ulkopuolista apua,
        mistä saa rohkeuden sen ensimmäisen että kehtaa puhua asiasta ammattilaisten kanssa,
        sen kyllä oivallan, auttajat ovat ammattitaitoisia tosi hyviä ihmisiä, tekevat auttajan työn vastuullisesti parhaan kykynsä mukaan, siitä kyllä olen varma,
        koska suomalinen on maailman paras rehellinen ahkera kunnioitettu työssään,

        aina tuntuu etten minä vielä apua tarvi, vaikka tarvinki,

        vanhuus on elämän vaikeinta aikaa,

        Soita ihmeessa jo nyt, voit kysyä asioita lähitulevaisuutta varten, jos nyt vielä jotenkuten pärjäät. Sinulla on aikaa pureksia asiaa ja "pohjatyö" tehty.

        Jos äkillinen avuntarva tulee, miten sitten toimit ? Kun et ole mistään asioista ottanut selvää.

        Soittele Ainoon, kun sellainen numero ja apu on kerran olemassa sinuakin varten !!!


      • demeter1 kirjoitti:

        Aivan. Kotihoidon asiakkaat voivat olla monen ikäisiä ja sinne tietysti kannattaa ottaa yhteyttä, ellei omillaan pärjää. Tuota Aino-palvelua en itse tunne, mutta muilla näkyy olevan siitä kokemusta.
        Ja meillähän on tämä vanhuspalvelulaki, jonka mukaan "yhteiskunta" pitää meistä huolen. Pitää miten pitää, mutta ainakin sen pitäisi pitää...

        Minä olen sitä mieltä, että kannattaa kysellä ja ottaa selvää nyt, kun vielä on voimissaan ja voi arvioida, millaista apua joskus ehkä tulee tarvitsemaan.
        Ei minusta ole ollenkaan noloa ja vastenmielistä soitella ja kysellä. Miten asioista muulla tavalla voi ottaa selvää. Puhelun yhteydessä voi kyllä kysyä esitteitä ja pyytää ne postissa.
        Sitten on tieto tallessa, muistista se voi pudota pois.
        Jälkikasvun kanssa asian voi ottaa puheeksi. Ja ainahan on se taloudellinenkin puoli tiedettävä.
        Tuolla ylempänä kirjoittaja huolehtii, että ei voi kysellä ja kynnys on korkea, ja rohkeus puuttuu. Voin kyllä vakuuttaa, että saat ihan asiantuntevaa ja rauhallista palvelua kun soittelet ja kerrot asiasi.


    • Anonyymi

      Monen reippaan ja menevān eläkeläisen tavoin lähdenn iltapäivätansseihi heti, kun tilaisuus tarjoutuu, ehkä jo huhtikuussa!

      • Anonyymi

        Minunkin hieman muistisairas sukulaiseni on "lähdössä" joka päivä "Leppävaaran Maxiin",
        vaikkei sitä ole ollut kolmeenkymmeneen vuoteen olemassakaan.
        Siitä hän puhuu joka päivä. Leppävaaran Maxiin on päästävä.
        Pari kertaa hänet on löydetty harhailemasta ulkoa matkalla sinne.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minunkin hieman muistisairas sukulaiseni on "lähdössä" joka päivä "Leppävaaran Maxiin",
        vaikkei sitä ole ollut kolmeenkymmeneen vuoteen olemassakaan.
        Siitä hän puhuu joka päivä. Leppävaaran Maxiin on päästävä.
        Pari kertaa hänet on löydetty harhailemasta ulkoa matkalla sinne.

        Eipä hän itse siitä kärsi, vaan te omaiset, riesansa joillakin suvuilla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minunkin hieman muistisairas sukulaiseni on "lähdössä" joka päivä "Leppävaaran Maxiin",
        vaikkei sitä ole ollut kolmeenkymmeneen vuoteen olemassakaan.
        Siitä hän puhuu joka päivä. Leppävaaran Maxiin on päästävä.
        Pari kertaa hänet on löydetty harhailemasta ulkoa matkalla sinne.

        Olisipa käynyt ikäihmisenä tansseissa, niin ei noin harhailisi


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olisipa käynyt ikäihmisenä tansseissa, niin ei noin harhailisi

        Sylistä sylliinkö harhailisi nuo sielläkin, muiden joukossa?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sylistä sylliinkö harhailisi nuo sielläkin, muiden joukossa?

        Vois sitä lämpöseen turvalliseen syliin pysähtyäkki.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eipä hän itse siitä kärsi, vaan te omaiset, riesansa joillakin suvuilla.

        Ano 07:35 22.1.21 Voin vakuuttaa, että itsekin kärsii, kun muisti ei toimi hyvin.
        Se tekee olon ja elämän turvattomaksi ja epävarmaksi.
        Meidän suvussa sairas ei ole riesa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ano 07:35 22.1.21 Voin vakuuttaa, että itsekin kärsii, kun muisti ei toimi hyvin.
        Se tekee olon ja elämän turvattomaksi ja epävarmaksi.
        Meidän suvussa sairas ei ole riesa.

        syöminen säännollisesti on tärkeää, se pitää muistaa jos ei muuta, tässä iässä


    • Anonyymi

      Eipä tässä paljon mitään enää voi itsensä eteen tehdä. Luontainen suunta on kohti kuolemaa. Koska ihmisen on kuoltava, hänen on mentävä huonompaan ja huonompaan kuntoon, että hän lopuksi kuolisi pois,
      jos ei äkkikuolemaa saa kohdata, sydänkohtausta yleensä.
      Se on helppo. Alta minuutin. Ei ehdi kuin pelästyä ja on henki pois.

      • Anonyymi

        14:15

        Mistä tiedät että sydänkohtaukseen kuoleminen on helppo

        mä en usko tuohon,
        kuolema ei koskaan ole helppo,

        vain ehkä jos ampuu ittensä sen olettaisi olevan helppo ja nopee, vaikka siitäki olen kuullut jos luoti ei mene oikeaan kohtaan sekin on helvetillinen kuolema sitten,

        nämä on
        kammottavia juttuja, mutta tämä vanhuus ja voimien hiipuminen, ja koko maailman eristäytyminen normaalista oravanpyörästä pistää miettimään vaikka minkälaisia asioita.

        Juise Leskinen lauloi aikoinaan
        " elämä on kuolemista "


        jotenki vaan nyt tuntuu ja herää kysymys,
        miksi jumala loin ihmiskunnan,
        sitä pikkunen pää ei ymmärrä enään ollenkaan,

        vaikka uskon
        luoja on olemassa,
        mutta miksi se loi ihmiskunnan ,,,,,, sitä en ymmärrä ollenkaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        14:15

        Mistä tiedät että sydänkohtaukseen kuoleminen on helppo

        mä en usko tuohon,
        kuolema ei koskaan ole helppo,

        vain ehkä jos ampuu ittensä sen olettaisi olevan helppo ja nopee, vaikka siitäki olen kuullut jos luoti ei mene oikeaan kohtaan sekin on helvetillinen kuolema sitten,

        nämä on
        kammottavia juttuja, mutta tämä vanhuus ja voimien hiipuminen, ja koko maailman eristäytyminen normaalista oravanpyörästä pistää miettimään vaikka minkälaisia asioita.

        Juise Leskinen lauloi aikoinaan
        " elämä on kuolemista "


        jotenki vaan nyt tuntuu ja herää kysymys,
        miksi jumala loin ihmiskunnan,
        sitä pikkunen pää ei ymmärrä enään ollenkaan,

        vaikka uskon
        luoja on olemassa,
        mutta miksi se loi ihmiskunnan ,,,,,, sitä en ymmärrä ollenkaan.

        Sydänkohtauskuolema on melkein aina nopea. Alta minuutin. Tai sitten ei kuolekaan, Jää niistä henkiinkin.

        Olen lukenut sydänlääkärin kirjoittamana siitä. Ei ehdi tajuta oikein muuta kuin että se on menoa nyt jos sitäkään.

        Minulla on ollut jokapäiväisiä sydänvaivoja yli viisi vuotta. En pysty sen takia juuri mihinkään.

        Olen itse saanut sydänkohtauksen, äkillinen nopea tajuttomuus
        tuli sekunneissa ilman enteitä. Ehdin sekunnin ajatella että kuolen siis nyt just tähän
        eikä millään ei ole enää mitään väliä ja samassa pimeni, en tiennyt enää mitään mistään.
        Kuoleman tunne oli niin varma, että kun avasin silmäni, minun piti kysyä
        olenko kuollut nyt.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sydänkohtauskuolema on melkein aina nopea. Alta minuutin. Tai sitten ei kuolekaan, Jää niistä henkiinkin.

        Olen lukenut sydänlääkärin kirjoittamana siitä. Ei ehdi tajuta oikein muuta kuin että se on menoa nyt jos sitäkään.

        Minulla on ollut jokapäiväisiä sydänvaivoja yli viisi vuotta. En pysty sen takia juuri mihinkään.

        Olen itse saanut sydänkohtauksen, äkillinen nopea tajuttomuus
        tuli sekunneissa ilman enteitä. Ehdin sekunnin ajatella että kuolen siis nyt just tähän
        eikä millään ei ole enää mitään väliä ja samassa pimeni, en tiennyt enää mitään mistään.
        Kuoleman tunne oli niin varma, että kun avasin silmäni, minun piti kysyä
        olenko kuollut nyt.

        ai jaa,

        minulla on ollut vain kaksi sydämen pysähdystä,
        samalla kun sydän pysähtyi myös hengitys pysähtyi,
        se aiheutti valtavan kauhun hetken, en pystyny yhtään hengittämään,
        taju ei mennyt,
        mutta pomppasin pystyyn, heti kohta palautui hengitystaito,
        kiroilin missä helvetissä kaikki lääkärit on,
        olin nimittäin päivystyksessä vastaanotolla,
        sama kohtaus taphtui siinä paikalla kaksi kertaa,
        no
        joku hoitaja tuli paikaille ja vei sydän filmiin,
        hoitaja sanoi sitä filmiä katsoessaan sinulla on ollut sydänpysähdys,
        pysähtyny sydä kaksikertaa,
        se näkyi sydän filmissä,

        joten siksi hieman epäilen että ihminen ei kuole heti,
        koska minä ehdin kokea KAUHUA kun en osannu tai pystyny yhtään hengittämään,

        hengityksen pysähtyminen oli todella kammottava heti,

        siksi uskon ettei kuolema ole koskaan helppo
        tapahtui se sitten miten tahansa,


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ai jaa,

        minulla on ollut vain kaksi sydämen pysähdystä,
        samalla kun sydän pysähtyi myös hengitys pysähtyi,
        se aiheutti valtavan kauhun hetken, en pystyny yhtään hengittämään,
        taju ei mennyt,
        mutta pomppasin pystyyn, heti kohta palautui hengitystaito,
        kiroilin missä helvetissä kaikki lääkärit on,
        olin nimittäin päivystyksessä vastaanotolla,
        sama kohtaus taphtui siinä paikalla kaksi kertaa,
        no
        joku hoitaja tuli paikaille ja vei sydän filmiin,
        hoitaja sanoi sitä filmiä katsoessaan sinulla on ollut sydänpysähdys,
        pysähtyny sydä kaksikertaa,
        se näkyi sydän filmissä,

        joten siksi hieman epäilen että ihminen ei kuole heti,
        koska minä ehdin kokea KAUHUA kun en osannu tai pystyny yhtään hengittämään,

        hengityksen pysähtyminen oli todella kammottava heti,

        siksi uskon ettei kuolema ole koskaan helppo
        tapahtui se sitten miten tahansa,

        Minulla on ollut tuota samaa, kun sydämenlyönnin väli on liian pitkä.
        Ei pysty hengittämäänkään. Yritän aina vetkuttaa kroppaani, että sydänkin heräisi
        lyömään taas, jos ei se enää lyö, tulee se äkkikuolema.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minulla on ollut tuota samaa, kun sydämenlyönnin väli on liian pitkä.
        Ei pysty hengittämäänkään. Yritän aina vetkuttaa kroppaani, että sydänkin heräisi
        lyömään taas, jos ei se enää lyö, tulee se äkkikuolema.

        Onko sinulle laitettu syd. tahdistin ?


        Minulle on laitettu .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sydänkohtauskuolema on melkein aina nopea. Alta minuutin. Tai sitten ei kuolekaan, Jää niistä henkiinkin.

        Olen lukenut sydänlääkärin kirjoittamana siitä. Ei ehdi tajuta oikein muuta kuin että se on menoa nyt jos sitäkään.

        Minulla on ollut jokapäiväisiä sydänvaivoja yli viisi vuotta. En pysty sen takia juuri mihinkään.

        Olen itse saanut sydänkohtauksen, äkillinen nopea tajuttomuus
        tuli sekunneissa ilman enteitä. Ehdin sekunnin ajatella että kuolen siis nyt just tähän
        eikä millään ei ole enää mitään väliä ja samassa pimeni, en tiennyt enää mitään mistään.
        Kuoleman tunne oli niin varma, että kun avasin silmäni, minun piti kysyä
        olenko kuollut nyt.

        Setä kuoli 59 vanhana mehtässä .- Olivat hirven ampuneet ja olivat raahaamassa traktoritielle , pysähtyivät lepäämään, ja kun nousivat nii sedällä sydän pysähtyi ......
        Sellaisen lopun minäkin halajan , kun lampun sammuttais :)

        Gubbe 71


    • Anonyymi

      Mitähän vielä tästäki tulee,
      alkaa todella kyllästymään korona uutiset ja korona-eristämiset
      kaikista normaali elämän toiminnoista,
      kyllä ahdistaa,
      ulkonaki aina pimeetä
      kun paksut pilvet peittää taivaan
      ja se vähäinenkin auringonvalo ei pääse ilahduttamaan maisemaa,
      aina pyryttää,
      luntaki niin paljon ettei sekan mahdu
      eikä aura-autot ehdi aukasemaan teitä , vielävähemmän lenkki-polkuja,

      käsitöitäkää ei aina jaksa tehdä, sitäpaitsi käsi kipeytyy sekin vaiva kaiken tympeen lisäksi,

      apuuuwaaa, kohta elämän on muututtava normaaliski,
      tämä korona vangin osa jo kyllästyttää,

      • Anonyymi

        Minulla on aina tekemistä eikä aika käy koskaan pitkäksi.
        Taide ja kulttuuri ovat olleet aina tärkeä osa elämääni, ja
        tekemistä niiden parissa riittää.
        Yleensä aikaa on liian vähän kaikkien ideoitten tekemiseen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minulla on aina tekemistä eikä aika käy koskaan pitkäksi.
        Taide ja kulttuuri ovat olleet aina tärkeä osa elämääni, ja
        tekemistä niiden parissa riittää.
        Yleensä aikaa on liian vähän kaikkien ideoitten tekemiseen.

        Juuuu, niin minullakki, koko elämänaikana ei ole ollu tekemisen puutetta,
        harrastuksia on ollut valtavasti ja nautinto suuri niitten toteuttamisessa,
        omaan käden taidot
        kaavojen suunittelu, ommpelut , käsityöt , öljyvärimaalus, liikunta , matkailu, runojen sepustelu, ym. maan ja taivaan väliltä, elämäni on ollut erittäin rikas monella eri sektorilla,
        mutta
        nyt vanhan kunto hunonee
        tekeminen rajottuu monella erisektorilla, käsi kipuilee ei voi enään tehdä kaikkea kuin vain rajallisesti,
        vielä henki pihisee, olen onneksi muuten omatoiminen, liikun senverran kuin vielä pystyn,
        ikävä-kyllä ihminen ei ole ikuisesti terve, eikä nuori
        elämä ON rajallista
        kaikki loppuu aikanaan, olenhan jo pitkästi yli kahdeksankymppinen,
        joten ihmetellä täytyy kun olen vielä elossa,
        moni nuorempi kaveri puolisoki on jo tuonpuoleisessa,
        joooo,
        tämä erakko elämä näin vanhana sopii kyllä minulle hyvin,
        kun en jaksa enään passailla juurikaan ketään, hyvä kun ittestä pystyn vielä pitämään huolta,

        olen mielelään jo eakko,
        jaksellaan vaikka välillä lujille ottaaki,


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juuuu, niin minullakki, koko elämänaikana ei ole ollu tekemisen puutetta,
        harrastuksia on ollut valtavasti ja nautinto suuri niitten toteuttamisessa,
        omaan käden taidot
        kaavojen suunittelu, ommpelut , käsityöt , öljyvärimaalus, liikunta , matkailu, runojen sepustelu, ym. maan ja taivaan väliltä, elämäni on ollut erittäin rikas monella eri sektorilla,
        mutta
        nyt vanhan kunto hunonee
        tekeminen rajottuu monella erisektorilla, käsi kipuilee ei voi enään tehdä kaikkea kuin vain rajallisesti,
        vielä henki pihisee, olen onneksi muuten omatoiminen, liikun senverran kuin vielä pystyn,
        ikävä-kyllä ihminen ei ole ikuisesti terve, eikä nuori
        elämä ON rajallista
        kaikki loppuu aikanaan, olenhan jo pitkästi yli kahdeksankymppinen,
        joten ihmetellä täytyy kun olen vielä elossa,
        moni nuorempi kaveri puolisoki on jo tuonpuoleisessa,
        joooo,
        tämä erakko elämä näin vanhana sopii kyllä minulle hyvin,
        kun en jaksa enään passailla juurikaan ketään, hyvä kun ittestä pystyn vielä pitämään huolta,

        olen mielelään jo eakko,
        jaksellaan vaikka välillä lujille ottaaki,

        harmittaa,

        taas tu kirjain jäi pois,

        " olen mielellään jo erakko "


    • Anonyymi

      Sanovat
      tämä korona kerenssi voi kestää piiiiiitkäään,
      pysytäänköhän hengissä niin kauan että nähdään vapauden koittavan maailmaan,

      suomalaiset ovat muutenki kuuluisa erakko-luonteestaan,

      jopa elokuva on suomeen tultu tekemään syystä että olemme erakko kansaa, heh,


      totta on, meikäläisenki on helppo elää yksin, vaikka erakkona, ei tuota vaikeuksia,
      vaikka työelämän tein hyvin sosialisessa ympäristössä,
      ihmismassojen keskellä,

    • Anonyymi

      Kun potuttaa joku asia ja on kipuja
      yritän muistaa muistuttaa itseäni,
      että olisin kiitollinen tästäkin,
      koska on todennäköistä,
      että huomenna on vieläkin huonommin.

      • Anonyymi

        Kyllähän me kestetään vaikka ei kestetäkkää, vaikka erakko luonteita ollaanki,
        ei myönnetä että surkeeta on,
        välliin hiivatisti ahdistaa nämä seinät,
        kaikenlisäksi hallitus kiristää entisestään ihmisten liikumista,
        menisi tämä vuosi äkkiä,
        olisi jo vuosi 2022 tietäs kuinka miedän on käyny,
        toivottavsati ensi kesä on lämmin ja ilmsto semmonen että voi olla ulkona,


      • Anonyymi

        Niinhän se on, luontainen suunta on huonompaan. Kun ajattelen vuotta 2019,
        olin paremmassa kunnossa kuin nyt, vaikka silloin ajattelin olevani pirun huonossa kunnossa.


    • Anonyymi

      Ahdistaa,
      ulos on päästävä,
      ei ihmistä ole luotu tämmöseksi erakoksi,
      vaikka ei kaikista ihmisistä pidäkkää,
      kyllä jotain pitää nähdä ja tavata ,

      keksin kyllä jotain täksipäiväksi, ajelen autolla jonnekki

      pitää nähdä muutaki kuin noi seinät.

    • Anonyymi

      Nonnnniiin
      tuli käytyä soppailemassa,

      hups
      ostin kirkuvan k i r k k a a n p u n a s e n takin,

      suaaap nähdä saako naapurit sydärin
      ku mummo pistää tulipunaset hynttyyt niskaansa,
      katoaa kuin peru saharaan
      valkosten lumihankien lumoavaan maisemaan,,,,

      • Anonyymi

        Onnea kirkkaanpunaiselle takille !
        Minulla on oinkki ja turkoosi .
        Kehuja olen väreistä saanut, ihmiset on alkaneet itsekin miettiä miksi talvella pitää olla mustansynkät vaatteet, kun värikkäät vaatteet on niin piristäviä synkkyydessä.


    • Anonyymi

      Moi, jälleen erakko päivä, en saanu itteä liikkeelle, vaikka aamulla suunnitelin ostoksilla käyntiä,
      joten kaivoin kaapista hernekeitto-purkin, siinä oli tämänpäivän ja huomisenpäivän ruoka,
      huomenna on pakko maitoa käydä hakemassa,

      pyykkiä olen pari koneelista pessy
      pistin petivaatteet pyykkin,

      pienet huoneet alkaa äkkiä haista tunkaselle, joten petivaateitaki pitää yhtenään vaihtaa puhaisiin,

      kyllä näissä kotihommissakin työtä piisaa,

      • Anonyymi

        Kotihommissa saa vähän liikuntaa, yritän perustella itselleni -
        kun en kotihommia viitsisi tehdä. Olen niitten suhteen "vähätöinen" eli laiska.
        Muuta kyllä tekisin, mutta ei tahdo jaksaa enää.

        Olen ottanut tavaksi (unohduksiin jääneen tavan) tuulettaa aamuin illoin ja
        kerran päivälläkin, parvekkeen ovi ja pari ikkunaa auki, että ilma vaihtuu.
        Siitä ei todennäköisesti ole suurempaa hyötyä, mutta ei se pahaakaan tee.
        On ainakin vähän aikaa viileän raikasta.

        Iltauutiset lähtee kohta käyntiin. Jakselemisiin ! Nukkukaa hyvin !


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kotihommissa saa vähän liikuntaa, yritän perustella itselleni -
        kun en kotihommia viitsisi tehdä. Olen niitten suhteen "vähätöinen" eli laiska.
        Muuta kyllä tekisin, mutta ei tahdo jaksaa enää.

        Olen ottanut tavaksi (unohduksiin jääneen tavan) tuulettaa aamuin illoin ja
        kerran päivälläkin, parvekkeen ovi ja pari ikkunaa auki, että ilma vaihtuu.
        Siitä ei todennäköisesti ole suurempaa hyötyä, mutta ei se pahaakaan tee.
        On ainakin vähän aikaa viileän raikasta.

        Iltauutiset lähtee kohta käyntiin. Jakselemisiin ! Nukkukaa hyvin !

        Tänään ny oli pakko hiukan siivoilla,

        laiska oon minäki ,
        usein haaveilen vanhsten palvelutalosta jossa käy siivooja ja saa mennä valmiiseen ruokapöytään syömään,

        mull on käsi hiivatin kipee,
        tykkään tehdä käsitöitä, mutta aina se vaan pahenee siitäki,


    • Anonyymi

      Kävin kaupassa,
      kunto huononee kuin snonko mikä,
      eristys on tehny vanhalle tehtävänsä,
      naamasuoja haittaa hengitystä, sekin vie voimia alas,
      jospa huomenna olis paremmin,
      nyt näyttää kovin huonolta.

      • Anonyymi

        Minulla tuntuu olevan keuhkot riekaleina,
        maskin kanssa on vähän vaikeaa
        ja maskiin hengittäminen huurruuttaa rillitkin.

        Minulla on alkanut naama puutua.
        Mitä se meinaa ?
        Välillä toinen poski on puuduksissa,
        välillä molemmat.
        Sisältä on kroppaa jäässä,
        ihon pinnalta kuuma.

        Siivoamisesta tuli mieleen jonkun ihmisen lausahdus:
        "Parempi vähän paskaa nurkissa
        kuin puhdas helvetti".

        Vaikka ei kohta enää jaksa toivoa
        kun sitä ei tule,
        mutta kumminkin:
        Toivotaan parempaa huomista !


    • Anonyymi

      Pistelee vihaksi,
      tietokoneenki ruutu tullu hulluksi, kai näihin on tunkeutunu joku hakkeri kiusaamaan vanhuksiaki,
      jopa kun maksaa laskuja neki sivustot muuttuu jatkuvasti ,
      kyllä ottaa päähän vanhuksen kiusaaminen,
      eikö tietotekniiklle mikään riitä,
      joka helekutin päivä eri ruutu ja kaiken maan pakko ruksaamisia muuten ei pääse konellla eteenpäin,
      pitäislö tehdä johonki jo rikosilmoitus vai miten koneen näyttöruudun saa pysymään vakaana,
      google sun muut feibookit kehtaavat vanhoja kiusta pakko-erakossaki,
      vituttaa,

      • Anonyymi

        jooo ja kaiken huipuksi pankit nostaa palvelumaksujaan vaikka työn tekee asiakas itse omalla tietokonella,
        sen täytyy olla jo rikollista toimintaa,


        kohta pitää ainaki vanhusten kieltäytyä maksamasta mitään laskuja,
        senverran törkeeksi on menny tietokone goole ym palvelun tarjoajat

        rikosilmoitus pitää tehdä jonnekki, mutta minne ,

        erakoilta viedään viimeneki ilo kiusaamalla ja vaikeuttamalla koneen käyttöä !


    • Anonyymi

      Näin yhteiskunnassa on asiat kääntyneet.
      Palvelemme itseämme ja maksamme siitä.
      Yritykset säästävät ja tekevät enemmän voittoa,
      koska ei tarvitse niin paljon henkilökuntaa.

      Me asiakkaat maksamme. Kaiken.
      Se on meidän osamme.

      Pankkipalvelujen hintoihin pitäisi tulla katto.

      Digiyhteiskunta on vienyt siihen,
      että vanhoilla päivillä alkaa olla vaikeuksia hoitaa asiansa,
      kun ei opi enää uuttakaan.

      Ihmisillä pitää olla kalliit laitteet palvellakseen pankkia,
      tehdäkseen työn pankin puolesta
      ja vielä maksaa siitä liikaa.

      • Anonyymi

        Juuu, hyvin kirjoitit,

        jotain pitää tehdä ettei meitä kynitä putipuhtaaksi,

        nyt kaiken huippu,
        omistus osakkeen omistajien paperiset osakekirjat PITÄISI muuttaa dikitaaliseksi
        vain tietokoneen varaan, huh huh huh

        mä sanon EI KÄY
        meikä aikoo säilyttää paperisen osakekirjan VISUSTI TALLESSA ja ITSELLÄ,

        jo on menny yhteikunta RÖUHKEÄKSI, koitetaan kähmiä jo pieni omaisuuskin
        joillaki DIKITAALISILLA tietokoneen varassa

        se on RIKOLLISTA sanon mä

        tuosta asiasta pitää nostaa semmonen MELU ja KYSELY kenen idea on varastaa omistus asunnotki PILVIPALVELUN omaisuudeksi


        on tehtävä JULKINEN kysely EDUSKUNTAA
        millä oikeudella aiotaan ryöstää ihmisiltä omaisuus ?????????

        EDESVASTUUSEEN se henkilö tai se taho
        joka tuommosen kähmintä keinon on keksiny kansalaistemme kiusaksi !


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juuu, hyvin kirjoitit,

        jotain pitää tehdä ettei meitä kynitä putipuhtaaksi,

        nyt kaiken huippu,
        omistus osakkeen omistajien paperiset osakekirjat PITÄISI muuttaa dikitaaliseksi
        vain tietokoneen varaan, huh huh huh

        mä sanon EI KÄY
        meikä aikoo säilyttää paperisen osakekirjan VISUSTI TALLESSA ja ITSELLÄ,

        jo on menny yhteikunta RÖUHKEÄKSI, koitetaan kähmiä jo pieni omaisuuskin
        joillaki DIKITAALISILLA tietokoneen varassa

        se on RIKOLLISTA sanon mä

        tuosta asiasta pitää nostaa semmonen MELU ja KYSELY kenen idea on varastaa omistus asunnotki PILVIPALVELUN omaisuudeksi


        on tehtävä JULKINEN kysely EDUSKUNTAA
        millä oikeudella aiotaan ryöstää ihmisiltä omaisuus ?????????

        EDESVASTUUSEEN se henkilö tai se taho
        joka tuommosen kähmintä keinon on keksiny kansalaistemme kiusaksi !

        Osakepaperit on äärettömän tärkeät paperit,
        vaikka ne muuttaisi digitaaliseksi,
        ne pitää säilyttää tietenkin.

        On väärin vaatia,
        kaikkien pitää oppia yht'äkkiä digitaalisesti tekemään kaiken.
        Ei piru sentään,
        minuakin sieppaa.

        Eihän kaikki osaa eikä opi enää
        eikä kaikilla ole edes varaa digilaitteisiinkaan.
        Ei kaikilla nuorillakaan.

        Yhteiskunnassa mennään nyt ihan liian lujaa vauhtia
        digi-digi edellä.

        Yhteiskunnassa pitää mennä heikoimpien mukaan,
        että kaikki pysyvät mukana.

        Digi-päättäjillä on vauhtisokeus.

        EU:ssa on monia alkeellisempia maita,
        joissa ei ole edes digiyhteyksiä joka kylässä,
        niissä on eläkeläisiä, köyhiä eläkeläisiä,
        jotka ei ole tietokonetta nähneetkään ikinä
        eivätkä ymmärrä sen päälle mitään.
        ja meillä pitäisi 100- vuotiaittenkin
        olla netti-guruja,
        jotka hallitsevat kaiken.

        Miksi ei anneta iäkkäitten
        mennä omaa tahtiaan
        sen ajan kun ovat hengissä vielä.

        Meitä nuoremmat sukupolvet
        syntyvät digisukupolvena,
        yhteiskunta siirtyy automaattisesti digiaikaan kokonaan tulevaisuudessa..

        Sen ovat digitaiturit unohtaneet,
        että heillekin voi vanhana alkaa hiipiä dementia,
        mitenkäs sitten itse he pärjäävät ?
        Miten he pysyvät kehityksessä mukana,
        kun kaikki muuttuu koko ajan tulevaisuudessakin ?
        He oppivat ehkä vasta sitten ymmärtämään,
        mitä he vaativat nyt iäkkäiltä
        eli kaiken digitaalisesti.

        Pitää säilyttää rinnakkaisjärjestelmiä,
        ettei kukaan putoa rattailta.

        On utopiaa ja liikaa vaadittu,
        että koskaan kaikki pystyisivät hoitamaan kaiken digitaalisesti.
        Ihmisen aivot eivät kaikilla toimi elämän loppuun asti niin hyvin
        ja on nuoria vammaisiakin olemassa.

        Yhteiskunnan puolesta pitäisi iäkkäille
        lähettää tukihenkilö kerran viikossa kotiin
        avustamaan asioissa,
        jotka vaativat tietokonetta,
        jos kerran yhteiskunta vaatii,
        että kaikki on digitaalisesti hoidettava.

        Yhteiskunta nykyään tuntuu toimivan niin,
        että se kuvittelee kaikkien olevan täydellisiä
        ja varakkaitakin, joille on mahdollista ostaa uutta versiota laitteista jatkuvaa syöttöä,
        kun vanha ei enää käy tai hajoaa.

        Ihan asiasta kiukustuit !
        Minäkin olen ajatellut sitä kauan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Osakepaperit on äärettömän tärkeät paperit,
        vaikka ne muuttaisi digitaaliseksi,
        ne pitää säilyttää tietenkin.

        On väärin vaatia,
        kaikkien pitää oppia yht'äkkiä digitaalisesti tekemään kaiken.
        Ei piru sentään,
        minuakin sieppaa.

        Eihän kaikki osaa eikä opi enää
        eikä kaikilla ole edes varaa digilaitteisiinkaan.
        Ei kaikilla nuorillakaan.

        Yhteiskunnassa mennään nyt ihan liian lujaa vauhtia
        digi-digi edellä.

        Yhteiskunnassa pitää mennä heikoimpien mukaan,
        että kaikki pysyvät mukana.

        Digi-päättäjillä on vauhtisokeus.

        EU:ssa on monia alkeellisempia maita,
        joissa ei ole edes digiyhteyksiä joka kylässä,
        niissä on eläkeläisiä, köyhiä eläkeläisiä,
        jotka ei ole tietokonetta nähneetkään ikinä
        eivätkä ymmärrä sen päälle mitään.
        ja meillä pitäisi 100- vuotiaittenkin
        olla netti-guruja,
        jotka hallitsevat kaiken.

        Miksi ei anneta iäkkäitten
        mennä omaa tahtiaan
        sen ajan kun ovat hengissä vielä.

        Meitä nuoremmat sukupolvet
        syntyvät digisukupolvena,
        yhteiskunta siirtyy automaattisesti digiaikaan kokonaan tulevaisuudessa..

        Sen ovat digitaiturit unohtaneet,
        että heillekin voi vanhana alkaa hiipiä dementia,
        mitenkäs sitten itse he pärjäävät ?
        Miten he pysyvät kehityksessä mukana,
        kun kaikki muuttuu koko ajan tulevaisuudessakin ?
        He oppivat ehkä vasta sitten ymmärtämään,
        mitä he vaativat nyt iäkkäiltä
        eli kaiken digitaalisesti.

        Pitää säilyttää rinnakkaisjärjestelmiä,
        ettei kukaan putoa rattailta.

        On utopiaa ja liikaa vaadittu,
        että koskaan kaikki pystyisivät hoitamaan kaiken digitaalisesti.
        Ihmisen aivot eivät kaikilla toimi elämän loppuun asti niin hyvin
        ja on nuoria vammaisiakin olemassa.

        Yhteiskunnan puolesta pitäisi iäkkäille
        lähettää tukihenkilö kerran viikossa kotiin
        avustamaan asioissa,
        jotka vaativat tietokonetta,
        jos kerran yhteiskunta vaatii,
        että kaikki on digitaalisesti hoidettava.

        Yhteiskunta nykyään tuntuu toimivan niin,
        että se kuvittelee kaikkien olevan täydellisiä
        ja varakkaitakin, joille on mahdollista ostaa uutta versiota laitteista jatkuvaa syöttöä,
        kun vanha ei enää käy tai hajoaa.

        Ihan asiasta kiukustuit !
        Minäkin olen ajatellut sitä kauan.

        Taitaa käydä niin että
        suomen kansa huomaa yllättäin tulleensa huijatuksi,
        omistus-asunto / asunnot siis omaisuus on kirjattu vain " pilvipalvelun " tietoihin
        omistus osakkeet ovatki yhtäkkiä jokun miljardöörin yksityisomaisuutta,
        ja suomen kansa puillapaljailla,
        omaisuuden ryöstö / varkaus on tehty lailliseksi , eduskunnan siunaamana,

        vanha sanonta " kyllä suomessa olis kirvelle töitä "

        meitä huijataan tullen-mennen,,,


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Taitaa käydä niin että
        suomen kansa huomaa yllättäin tulleensa huijatuksi,
        omistus-asunto / asunnot siis omaisuus on kirjattu vain " pilvipalvelun " tietoihin
        omistus osakkeet ovatki yhtäkkiä jokun miljardöörin yksityisomaisuutta,
        ja suomen kansa puillapaljailla,
        omaisuuden ryöstö / varkaus on tehty lailliseksi , eduskunnan siunaamana,

        vanha sanonta " kyllä suomessa olis kirvelle töitä "

        meitä huijataan tullen-mennen,,,

        JOOOOOOOOOOOOO


        EHDOTTOMASTI

        asiasta PITÄÄ tehdä eduskunta -kysely,

        eduskunnan ja hallituksen PITÄÄ VASTATA ja tehdä juurtajaksain SELVITYS
        asiasta SUOMEN KANSALLE


        RIISTOA / RYÖSTÖÄ / MAHDOLLISTA VÄÄRIN KÄYTÖSTÄ
        SUOMEN
        KANSALAISET
        EI HYVÄKSY ! ?


    • Anonyymi

      Voisin kirjoittaa paljonkin moitteita samaan tyyliin, mutta paljastaisin tyhmyyteni.

      No, tänään kuitenkin yritin peruuttaa yhtä sairaala käyntiä ja olihan siinä ohjeet, mutta kun mummo ei ymmärtänyt. Sitten alkoi "mietintämyssy" toimia ja löysin sivuston, mutta silti asia taisi jäädä kesken, joten olkoon.

      Eniten minua säälittää siskoni (80-v) tilanne, jolla ei ole nettiä ja asuu palvelutalossa. Pankkiasiansa hoitaa niillä postitettavilla kuorilla ja itse ei pysty edes liikkumaan.

    • Anonyymi

      Ei tietämättömyys ole tyhmyyttä.
      Ei tässä vauhdissa pysy mukana.
      Ymmärtää kyllä sen ,miten näppärää se olisi
      kun ihan jokainen vauvasta vaariin
      osaisi ja eläisi digikautta,
      mutta ihminen on ihminen,
      emme me ole laitteita,
      laitteen voi korjata tai hankkia uuden,
      mutta ikääntyvän ihmisen "päivitys" ei onnistu,
      kun kognitiiviset kyvyt on heikentyneet.

      • Anonyymi

        "Ikääntyneen ihmisen päivitys" on hyvä ilmaisu ja vaikea homma.
        Sen jos viisaat oppisivat miten se tehdään, niin mikäpä tässä olisi toimia niin kuin meiltä odotetaan ja vaaditaan. Koneen voi päivittää.
        Eräiltä tahoilta on jäänyt huomaamatta, ettei ihmistä voi.


    • Anonyymi

      Hohoijaaaaaaaa,,,
      syvä huokaus,
      eristys jatkuu
      erakoituminen varmistuu jatkoa ajatellen,
      sitten-kun ja jos joskus tämä korona-aika päättyy, voi olla ettei vanha enään osaakaan lähteä harrastuksiin niinkuin lähti ennen tätä korona eristyskautta,
      taantuma hunompaan suunttaan on varma

      koti-voimistelua kuitenki koittaa jonkunverran harrastaa, sen mitä ny sattuu muistamaan,
      ikävä-kyllä
      alkaa pelottamaan dementoituminen,
      tästä ei hyvä seuraa,
      täytyy vain elää päivä kerrallaan ja katsoa tämä elämä loppuun asti kävi miten kävi,,,,

    • Anonyymi

      Tuttavani on toista kuukautta sairaalassa, joutui alunperin sydänvaivojen takia.
      Ei pääse kotiin enää, odottaa terveyskeskuksen vuodeosastolla laitospaikkaa ehkä kuukausia .Kukaan ei saa käydä katsomassa eikä ulos pääse. Vaihtaisiko joku osaa ?

      • Anonyymi

        Ikävä juttu,
        se on hänen kohtalonsa,

        kaikki me lähdemme jollain tapaa kun aika on täysi,

        siihen asti yritetään vielä jotenki selviytyä, kukanenki tavallaan,


    • Anonyymi

      Niinpä, ei tiedä mikä itseäkin odottaa ennenkuin hengestään pääsee irti.

      • Anonyymi

        Vieläköhän vanha saisi hoitoa
        jos uskaltaisi hakeutua lääkäriin,
        toi sydä oikukuttelee
        kipu pahinta tai kipukohtaukset päivittäin on pahinta, jotenki ei enään jaksasi niistä kärsiä, jotain helpotusta pitäisi saada.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Vieläköhän vanha saisi hoitoa
        jos uskaltaisi hakeutua lääkäriin,
        toi sydä oikukuttelee
        kipu pahinta tai kipukohtaukset päivittäin on pahinta, jotenki ei enään jaksasi niistä kärsiä, jotain helpotusta pitäisi saada.

        Ainakin minulle kardiologi sanoi, että sydän on tutkittu,
        vaivat on "toiminnallisia", niitä on vaan kestettävä.

        Itsekseni mietin, että vaivat saattavat johtua siitä, että sydänkin on vanhentuntut.
        Sydän on lihas, jaa muutkin lihakset "rappeutuvat" iän myötä.

        Noin 80 vuotiaana lihaksista ja elimistä (munuaisista, maksasta ym) on
        30 prosentisesti mennyt toimintakyky. El i niihin tulee vajaatoimintaa.

        Että en sitten tiedä, voiko asiaa auttaa,
        mutta sydänultra-tutkimuksella seiviäisi, mikä on vikana
        ja voiko auttaa ja miten.

        Niin moni asia vaikuttaa sydämen toimintaan,
        ettei maallikko tajuakaan.

        Esimerkiksi kalium. Jos sitä saa liian vähän tai paljon,
        se voi aiheuttaa sydämeen toimintahäiröitä
        ja pitkäaikainen tiamiinin puute.
        Tiamiini on yksi B-vitamiineista,
        että kannattaisi syödä B-monivitamiinia
        saadakseen kaikki B-vitamiinit,
        jos ei syö kunnolla, että niitä saa ruoasta.

        Kalium pitää mittauttaa laboratoriokokeilla
        ennenkuin alkaa syömään.
        Ei voi muuten tietää, saako liikaa vai liian vähän.

        Vaikeita juttuja ja vaikeita auttaa.
        sydänkivut on pirullisia,
        on koko ajan sellainen tunne, että joko tulee lähtö.
        Alituinen pelko - "sydämessä" - kuinka ollakaan :)))


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ainakin minulle kardiologi sanoi, että sydän on tutkittu,
        vaivat on "toiminnallisia", niitä on vaan kestettävä.

        Itsekseni mietin, että vaivat saattavat johtua siitä, että sydänkin on vanhentuntut.
        Sydän on lihas, jaa muutkin lihakset "rappeutuvat" iän myötä.

        Noin 80 vuotiaana lihaksista ja elimistä (munuaisista, maksasta ym) on
        30 prosentisesti mennyt toimintakyky. El i niihin tulee vajaatoimintaa.

        Että en sitten tiedä, voiko asiaa auttaa,
        mutta sydänultra-tutkimuksella seiviäisi, mikä on vikana
        ja voiko auttaa ja miten.

        Niin moni asia vaikuttaa sydämen toimintaan,
        ettei maallikko tajuakaan.

        Esimerkiksi kalium. Jos sitä saa liian vähän tai paljon,
        se voi aiheuttaa sydämeen toimintahäiröitä
        ja pitkäaikainen tiamiinin puute.
        Tiamiini on yksi B-vitamiineista,
        että kannattaisi syödä B-monivitamiinia
        saadakseen kaikki B-vitamiinit,
        jos ei syö kunnolla, että niitä saa ruoasta.

        Kalium pitää mittauttaa laboratoriokokeilla
        ennenkuin alkaa syömään.
        Ei voi muuten tietää, saako liikaa vai liian vähän.

        Vaikeita juttuja ja vaikeita auttaa.
        sydänkivut on pirullisia,
        on koko ajan sellainen tunne, että joko tulee lähtö.
        Alituinen pelko - "sydämessä" - kuinka ollakaan :)))

        Minulla ei ole minkäänlaista pelkoa,
        mutta
        noi kipukohtaukset nykyään joka päivä jossakivaiheessa päivää saa elämän tuntumaan suorastaan vastenmieliseltä,
        elämän halu on kadonnu täysin,
        toivoo vaan että rohaisee kunnolla ettei tarvi enään kitua,
        kun ei voi kävellä , eikä liikkumalla rasittaa itseään,
        vain ehkä kymmen metriä ja taas kouristaa,
        seiso siinä ja oota jos kohtaus menisi ohi,
        tietenkin välillä heitän nitroja naamaan,
        ne jonkin aikaa autaa
        , siis laukasee tielanteen,
        mutta ei poista kipukohtauksia, ne tulee taatusti uudeleen
        jos on ulkona ja yrittää hiukan kävelläkki,
        siitä ei tule kertakaikkiaan mitään,
        ulkoilu on nykyisin enemmän seisoskelua,
        ja muutaman askeleen ottamista,

        elämässä ei ole enään mitää ei yhtikäs mitään, tuskaa ja kipua
        jota ei enään jaksasi elää päivääkään,


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minulla ei ole minkäänlaista pelkoa,
        mutta
        noi kipukohtaukset nykyään joka päivä jossakivaiheessa päivää saa elämän tuntumaan suorastaan vastenmieliseltä,
        elämän halu on kadonnu täysin,
        toivoo vaan että rohaisee kunnolla ettei tarvi enään kitua,
        kun ei voi kävellä , eikä liikkumalla rasittaa itseään,
        vain ehkä kymmen metriä ja taas kouristaa,
        seiso siinä ja oota jos kohtaus menisi ohi,
        tietenkin välillä heitän nitroja naamaan,
        ne jonkin aikaa autaa
        , siis laukasee tielanteen,
        mutta ei poista kipukohtauksia, ne tulee taatusti uudeleen
        jos on ulkona ja yrittää hiukan kävelläkki,
        siitä ei tule kertakaikkiaan mitään,
        ulkoilu on nykyisin enemmän seisoskelua,
        ja muutaman askeleen ottamista,

        elämässä ei ole enään mitää ei yhtikäs mitään, tuskaa ja kipua
        jota ei enään jaksasi elää päivääkään,

        Sinulla on vähän samanlainen tilanne kuin minulla !
        Minä en pääse kävelemään kuin parisataa metriä ja sitten "sakkaa" pumppu.
        Verenkierto menee ihan sekaisin myös päässä, jolloin alkaa sumeta.

        Itse epäilen sydämen jonkun kammion vajaatoimintaa,
        Kolme vuotta sitten kun viimeksi oli kardiologilla
        hän sanoi, ettei ole.

        Silloin pääsinkin vielä hidasta kävelyä puolisen kilometriä
        ennenkuin piti pysähtyä.
        Nyt ei kannata ulos pukea itseään.
        Yhtä hyvin voi seisoa parvekkeella.

        Silmiini sattui netissä jonkun ihmisen kertomus,
        jolla oli muistaakseni vasemman kammion vajaatoimintaa.
        Oli kuin omasta itsestäni olisin lukenut.
        Liikkuminen rajottuu vähä vähältä,
        lopuksi olemattomiin.

        Se ottaa niin pirusti päähän,
        ettei osaa sanoiksi pukea,
        kun ei viitsi kiroilla täällä
        niin kuin itsekseni kotona joskus teen,
        kun sanotaan,
        ettei kiroilu ole pahasta,
        se helpottaa stressiä.

        Yksin sitten manailen ääneen joskus.
        Etten vaipuis syvemmälle synkkyyteen.

        Koitamme kestää, eiks vaan ?
        Illalla voi töllöttää jotain telkkarista
        ja yö armahtaa.
        Siksi aikaa.
        Joskus ei uskalla aamulla silmiä avata.


    • Anonyymi

      Heippahei sydänvaivaiset !
      Kysyisin montako vuotta vaivanne ovat olleet vaikeita ?
      Minulla kuudetta vuotta ja mietin kauanko tässä mahtaa pysyä hengissä.

    • Anonyymi

      ohitusleikkaus tehty parikymmentä vuotta sitten,
      jokseenkin hyvin olen voinu monta vuotta, mutta jossain vaiheessa laitettiin tahdistin,
      ja
      viimeset kome vuotta on ollut rajuja rintakipukohtauksia päivittäin,
      toistaiseksi asiaa ei ole mitenkään korjattu,
      lääkkeitten varassa kotan selviytyä päivästä toiseen,
      kunto huononee kovaa vauhtia,
      kohta kai kaadun hautaan, luulisin,

      • Anonyymi

        Vetää apeaksi.
        Katselin Donnerin viimeistä haastattelua,
        joka oli tehty aika lähellä kuolemaa
        ja mietin mitä hän sisimmässään ajattelee
        kun kertoo tietävänsä kuolevansa kohta
        syöpää ei voi enää hoitaa
        ja se etenee.

        Minun sisälleni jäi kohmeisen kylmä tunne,
        jähmettynyt pelko,
        kun sama on edessä.

        Pakko on ajatella
        että ehkä tässä jonkun aikaa vielä kipristelee,
        niin ei tunnu niin pahalta.

        Lempeää iltaa sinulle !


    • Anonyymi

      80-luvunpuolelle päästyä niin useimmat ei tule takaisin, minkä tiesittekin.

      • Anonyymi

        Mikä 80-luku ?
        Nyt on 2021.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mikä 80-luku ?
        Nyt on 2021.

        hääää tarkottaa ku on yli 80 vuotias,,,


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        hääää tarkottaa ku on yli 80 vuotias,,,

        Nii ei tuu takasin - mistä ???


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nii ei tuu takasin - mistä ???

        hääääää tarkottaa
        terveys ei tule enään takasi
        eikä nuoruus

        kaikki on takanapäin,

        hauta vain joka odottaa varmasti


    • Anonyymi

      Niin. Se on karua.

      • Anonyymi

        Ei ny sitä viittitä vielä miettiä, sinne ehtii aikanaan,
        --
        mietitään enemmänki tätä erakoitumista,
        toisaaltaan erakkona on mukavaki olla,
        mutta jokin siinä häiritsee,
        jotenki tuntuu että että etttä että että,
        niin mitä tässä enään voi tehdä,

        ennen lähti reippasti ovesta ulos,
        autolla saattoi ajella satojaki kilometrejä,
        tai tuntitolkulla soppailla kaupungilla,
        sekä kaikenlaista liikuntaa
        lenkeilyä
        uimista
        kuntosalia,

        nyt on kuin vanki
        ei jaksa,
        sydän pistää hanttiin,

        aivoki homehtuu,
        ei keksi näitä juttujakaan näille palstoille,
        jotenki vaan jumittuu

        kohta kai ei muistakkaa enään mitään,

        kuka meistä erakoista huolenpitää
        kun kaikki toiminnot lopullisesti loppuu,

        ---
        siksi väkisin tulee mieleen
        pitäisi saada omasta pyynnöstä lääkkeet joilla voisi silloin lähteä siis nukkua
        kun itse katsoo sen ajankohtaiseksi,

        en hyväksy tätä vanhojen avuttomien kiduttamista hoidon puutteessa,


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ny sitä viittitä vielä miettiä, sinne ehtii aikanaan,
        --
        mietitään enemmänki tätä erakoitumista,
        toisaaltaan erakkona on mukavaki olla,
        mutta jokin siinä häiritsee,
        jotenki tuntuu että että etttä että että,
        niin mitä tässä enään voi tehdä,

        ennen lähti reippasti ovesta ulos,
        autolla saattoi ajella satojaki kilometrejä,
        tai tuntitolkulla soppailla kaupungilla,
        sekä kaikenlaista liikuntaa
        lenkeilyä
        uimista
        kuntosalia,

        nyt on kuin vanki
        ei jaksa,
        sydän pistää hanttiin,

        aivoki homehtuu,
        ei keksi näitä juttujakaan näille palstoille,
        jotenki vaan jumittuu

        kohta kai ei muistakkaa enään mitään,

        kuka meistä erakoista huolenpitää
        kun kaikki toiminnot lopullisesti loppuu,

        ---
        siksi väkisin tulee mieleen
        pitäisi saada omasta pyynnöstä lääkkeet joilla voisi silloin lähteä siis nukkua
        kun itse katsoo sen ajankohtaiseksi,

        en hyväksy tätä vanhojen avuttomien kiduttamista hoidon puutteessa,

        Älähän vääristele, ei vanhukset ole hoidon puutteessa! Ensimmäisinä turvataan rokotuksilla vanhuksemme, monenlaista tukeakin on, joita on oikeus vähävaraisten hakea.
        Omasta yritteliäisyydestä se on kiinni, mutta jos mieluimmin vinkuu ja marisee, voi vaan todeta:
        tyhmästä päästä kärsii koko kroppa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Älähän vääristele, ei vanhukset ole hoidon puutteessa! Ensimmäisinä turvataan rokotuksilla vanhuksemme, monenlaista tukeakin on, joita on oikeus vähävaraisten hakea.
        Omasta yritteliäisyydestä se on kiinni, mutta jos mieluimmin vinkuu ja marisee, voi vaan todeta:
        tyhmästä päästä kärsii koko kroppa.

        Yhteensä 114 on saanut vakavia elinikäisiä vammoja rokotuksista ja joukossa on parikymmentä rokotuksen seurauksena kuollutta.
        En aio ottaa rokotusta ennenkuin tulee vaarattomampi rokote.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yhteensä 114 on saanut vakavia elinikäisiä vammoja rokotuksista ja joukossa on parikymmentä rokotuksen seurauksena kuollutta.
        En aio ottaa rokotusta ennenkuin tulee vaarattomampi rokote.

        Samoin, rokote pistää miettimään
        haluaako lisää vaivoja kun entisissäkin vaivoissaan on tarpeekksi selviytymistä ,
        en ota rokotusta,
        jään odottamaan varmasti turvallista rokotetta,


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Älähän vääristele, ei vanhukset ole hoidon puutteessa! Ensimmäisinä turvataan rokotuksilla vanhuksemme, monenlaista tukeakin on, joita on oikeus vähävaraisten hakea.
        Omasta yritteliäisyydestä se on kiinni, mutta jos mieluimmin vinkuu ja marisee, voi vaan todeta:
        tyhmästä päästä kärsii koko kroppa.

        jahaa, viisastelijaki on heränny moittimaan palstalaisia,


        ota toi 1 pois itteltäsi sille nauraa viron susiki,


    • Anonyymi

      Tänään uutisissa,


      erakkoelämästä tulee yhteiskunnalle suurempi ongelma kuin huomataan,

      yksinäisyys, yksin eläminen ei ole psyykkeelle terveellistä !

    • Anonyymi

      Huomenta,
      hiljainen aamu, kuten tavallista,
      radiokanavalta tulee mukavaa musiikkia vanhan erakon korvaa,
      tänää tämä erakko avaa oven ja katsoo mitä kadut tuo tullessaan, ajaa autolla muutamia kymmeniä kilometrejä,
      soppailee hiukan toimittaa asioitaan,
      haistelee ihmaa,
      josko raitista on, keuhkot pitää välillä tuulettaa kunnolla,
      koronaa ei vielä ole näkyny,
      ja jos näkyy erakko kiertää se kaukaa ,


      mukavaa päivää teille muillekki,
      toivottaa palstan erakko.

      • Anonyymi

    • Anonyymi

      Korona ole muuttanut juuri mitään elämässäni. Katselen haikeana, mutten happamena, samoin kuin viisitoista viimeistä vuotta muutenkin liikuntarajoitteisena
      muitten ihmisten viiletystä (kulkemista) mihin kukakin on menossa
      koronan sallimissa puitteissa. Kuka kiireisin ia innokkain nuorin askelein ja
      kuka hitain iäkkäämän askelin.

    • Anonyymi

      Mitäs tänne "erakkolinjalle" kuuluu ? Miten me erakot voidaan ?
      Viihdytän itseäni kirjallisuudella. Pölkkäri on käyttämättömänä ollut
      lattialla eilisestä asti . Ei malta imuroida, kun kirjaa on mukavampi lukea..

      • Anonyymi

        Kiitos kysymästä,
        kävin hieman asioilla keskikaupungilla,
        sillä lipsahti aikaa monta tuntia,
        jalat kippeenä kiersin kortteleita etsiessä eri virastoja
        lujille otti reissu, voimille otti,
        hitaasti mutta varmasti tuli kaikki asiat hoidettua,

        nyt erakko elämä taas jatkuu,
        viihteenä TV ,,, radio,, puhelin ja tietenki tietokone,,, siinä se erakon elämä jatkuu ja jatkuu,
        kuinkahan monta vuotta,
        vai onko liian vähän aikaa,
        kuka sen tietää,
        vain luoja tietää,

        näkyillään taas joskus,,,


    • Anonyymi

      Kiinnostaa, missä virastoissa joudut käymään, kun sinulla on tietokone. Me hoidamme kaikki asiat netin kautta, labravaraukset , aikavaraukset , vero, omakanta, trafi, vakuutukset, kyselen sähköpostilla, ei maksa ,,, kirjojen lainaukset ym ym. Jos jotain olen hankkimassa, katson ensin netistä missä löytyy ja voin vielä soittaa ja varmistaa, että varmaan löytyy

      • Anonyymi

        heh valokuvaamossa esm.


      • Anonyymi

        joooo, tuo kaikki on tuttu, niin miekii teen
        mutta
        on jotain jota ei voi tietokonella hoitaa, heh heheheheh
        sitäpaitsi,
        uteliaisuus ei kuulu sivistykseen


      • Anonyymi

        sinä se hauska tyyppi olet
        itsellesi pisteyttät juttusi
        hahahhaa, sori ku nauratttaa,, heheh


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        sinä se hauska tyyppi olet
        itsellesi pisteyttät juttusi
        hahahhaa, sori ku nauratttaa,, heheh

        Hienoa, kun naurattaa. Nauruhan pidentää ikää, näin on sanottu. Hyvä sinä!!


    • Anonyymi

      Jokohan erakko-elämä kohta päättyy,
      ku uutiset kertoi
      jotta oisko joukkoimmunitetti jo saavutettu
      kun koronaa ilmenee vähemmän,


      osaammeko enään elää muuta kuin erakkona

      suuri epäily
      porukasta tuli erakko-kansaa kertaheitolla,

      vanhat ei opi enään kotoa lähtemään minnekkään,

      • Anonyymi

        Kaikesta huolimatta seksin harrastus ei liene koronasta kärsinyt.
        Tällaista on havaittu myös nuoremmissa ikäluokissa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaikesta huolimatta seksin harrastus ei liene koronasta kärsinyt.
        Tällaista on havaittu myös nuoremmissa ikäluokissa

        niinkö meinaat, onko sinulla itsellä asiasta kokemusta,

        meikällä ei ole enään ollu seksiä kymmeniin vuosiin,
        puolisoki tanssii enkelten kanssa jo taivaan iloissa,


    • Anonyymi

      Hyväää päivee palstalle,

      onko erakot vielä elossa,
      kuinka tänään jaksetaan ?

    • Anonyymi

      Pahalta tuntuu
      korona jyllää nyt voimalla,
      uusi viirus leviää kulovalkean tavoin ympäri maailmaa,

      oma yleiskunto on huonontunu huomattavasti viimesen kahden vuoden aikana
      pakoon ei pääse minnekää, jokapaikassa sama korona vaanii,

      neljä seinääki alkaa kyllästyttämään,
      ei jaksa uloskaan mennä,

      ei tämä erakko elämäkään enään houkuta, mutt ku,,

      saap nähdä kuinka meidän käy,,,,,

      • Anonyymi

        Samanlainen tilanne monella, erakoidutaan kotona, mutta olemmehan me
        vanhukset saaneet elää pitkän vapauden ennen tätä, jotta koetetaan kestää.
        Lasten ja nuorten kohtalo surettaa.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Samanlainen tilanne monella, erakoidutaan kotona, mutta olemmehan me
        vanhukset saaneet elää pitkän vapauden ennen tätä, jotta koetetaan kestää.
        Lasten ja nuorten kohtalo surettaa.

        Olemmehan me jo lähes kaksi vuotta opetelleet tätä eristäytymistä.
        Yhtenä tuuletusaukkona on voinut pitää tätä kirjoituspalstaa. Ajatuksia on voitu vaihtaa päivän tapahtumista ja maailman menosta.
        Siksi onkin murheellista havaita, että palstan on nyt vallannut joukko turhautuneita ja katkeroituneita kirjoittajia, joiden ainoa tarkoitus palstalla on torpata asialliset keskustelut ja yhteydenpidot.


      • Anonyymi
        Makriina kirjoitti:

        Olemmehan me jo lähes kaksi vuotta opetelleet tätä eristäytymistä.
        Yhtenä tuuletusaukkona on voinut pitää tätä kirjoituspalstaa. Ajatuksia on voitu vaihtaa päivän tapahtumista ja maailman menosta.
        Siksi onkin murheellista havaita, että palstan on nyt vallannut joukko turhautuneita ja katkeroituneita kirjoittajia, joiden ainoa tarkoitus palstalla on torpata asialliset keskustelut ja yhteydenpidot.

        Yksi niitä katkeroituneita vain on. Yksi riittää pilaamaan koko palstan kun innostusta siihen riittää vuodesta toiseen.


      • Anonyymi
        Makriina kirjoitti:

        Olemmehan me jo lähes kaksi vuotta opetelleet tätä eristäytymistä.
        Yhtenä tuuletusaukkona on voinut pitää tätä kirjoituspalstaa. Ajatuksia on voitu vaihtaa päivän tapahtumista ja maailman menosta.
        Siksi onkin murheellista havaita, että palstan on nyt vallannut joukko turhautuneita ja katkeroituneita kirjoittajia, joiden ainoa tarkoitus palstalla on torpata asialliset keskustelut ja yhteydenpidot.

        Eihän kukaan ja mikään näy sinua häiritsevän.
        Olet mukana joka ketjussa, ja aina syytät muita siitä, että täällä on sitä ja tätä!
        Kannattaa joskus katsoa peiliin ja tarkastella, voisiko joskus jättää jotain kirjoittamatta!


    • Anonyymi

      Moi,,
      erakko mummo täällä
      piipahdin apteekissa, hieman tuuletusta sentään erakko elämään,
      ostin hieman ruokaa samalla reissulla,

      kotona taas, ja TV : ilonani,
      tietenki nämä palstat myös,
      näitä seuraan ja luen, joskus jotain komentoin,
      joulu tulossa,
      joulu ei ole suosikki aikaani,

      kevättä kaipaan,
      silloin voin taas hengittää sieluni syvyydestä,
      ehkä elämä jatkuu kaikesta korona kauhuista huolimatta,

    • Anonyymi

      Rutiinilla menee maski naamalle ja käsidesillä lotraan mennen tullen kauppareissuilla. Vetokassi saumoja myöten täynnä ettei tarvitse usein kaupassa asioida. Influenssarokotus ja kaksi koronarokotetta, kolmas odottaa puolen vuoden täyttymistä.
      Telkkari, lukeminen, käsityöt, syöminen, ulkoilu, sitä se taitaa taas olla. Koropassilla ehkä harrastuksiin päästetään tai sitten ei.
      Vaikka tähän on tottunut, niin silti ahdistaa. Kaikki uutiset ovat täynnä koronaa ja omikronia. Pitäähän siitä tiedottaa, selvähän se.

    • Anonyymi

      Aikaa COVID-19 vältellen on kulunut jo niin kauan, että tämä tuntuu jo normaalilta.
      Ei taida tauti heti kohta hellittää.
      Käytän maskia ja käsidesiä, liikun ulkona ilman maskia, mutta en tapaa ketään sellaista henkilöä, jonka kanssa jäisin juttutuokiota viettämään.
      Vältän joukkokokoontumisia.
      En ole erakko sanan oikeassa merkityksessä, koska erakko haluaa olla yksin ja usein tavoittamattomissa. Minuun saa ottaa yhteyttä, pidän yllä yhteyksiä tärkeisiin ihmisiin ja tahoihin. Hoidan kaupassakäynnit ja muut toimet kuten aina olen hoitanut, erona vain tuo maskin käyttö plus muut suojautumistavat.
      Jonottaminen on monille ollut tuskallista, kun pitää rynniä edessä olevaan kiinni, vaikka etäisyys oli alkuun kovin tarkkaan määritelty kauppojen kassajonojen lattiapinnoissakin.

      Miksi vanhan pitäisi muuttua ja muuttaa omia tapojansa vain siksi, kun ikää kertyy ja oletetaan, että vanhat tekevät kaikki samoja asioita vanhojen tavalla?
      Luonteeni ja tapani eivät ole muuttuneet, muutos on tapahtunut olosuhteiden muututtua ja elämään tulleiden rajoitusten noudattaminen vaatinut pieniä muutoksia, joka ei ole luonnettani mihinkään vienyt.
      Olen yhä kiukkuinen, kun siltä tuntuu, olen rakastettava kun sellainen tunne tuntuu oikealta, mutta en ole vielä oppinut rakastamaan kaikkia ihmisiä ympärilläni, koska silloin en voisi olla aito, eikä teennäisyys ole kenenkään avu.
      Kiroan ja manaan kuin aina ennenkin, mutta en sentään lasten kuullen, omia töppäilyjä tulee kirottua. Luen iltarukouksen ja muistan rakkaitani, pyydän tukea ja turvaa heikoille ja voimia vahvemmille, että jaksavat olla muiden tukena ja apuna.
      Luonteeni on pysynyt samana, koska pienet sanovat, kiva, kun et sinä mummi muutu!

      Sairastuminen on peikkona selän takana, mutta niinhän on ollut aina. Vanhuus tuo vaivoja, kunhan ei toisi sairauksia.
      1 normaalia elämää jatkava vanha, ei valittava vanhus.

      • Anonyymi

        Jokseenki samantyylinen vanhus olen,
        mutta
        kylläki harvoin kiukkunen, jos ny koskaan pahemmin,

        tämä korona aika kylläki ahdistaa,
        elämä ei ole enään samanlaista,
        en tunne itseäni vappaksi kansalaiseksi,
        korona rajottaa kaikessa normaali elämää,
        jokapaikassa pitää ottaa huomioon, varoa mahdollista tartuntaa,

        fyysinen kunto on samasta syystä henkentyny huomattavasti,

        raskaaksi muuttuu askel,
        joten elän päivän kerrallaan,
        uskon veilä huomiseen,


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jokseenki samantyylinen vanhus olen,
        mutta
        kylläki harvoin kiukkunen, jos ny koskaan pahemmin,

        tämä korona aika kylläki ahdistaa,
        elämä ei ole enään samanlaista,
        en tunne itseäni vappaksi kansalaiseksi,
        korona rajottaa kaikessa normaali elämää,
        jokapaikassa pitää ottaa huomioon, varoa mahdollista tartuntaa,

        fyysinen kunto on samasta syystä henkentyny huomattavasti,

        raskaaksi muuttuu askel,
        joten elän päivän kerrallaan,
        uskon veilä huomiseen,

        Minäkin huudan erämaasta. Apua !


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minäkin huudan erämaasta. Apua !

        12:57
        sitten meitä on kaksi erämaassa,
        luulin olevani yksin,
        mutt ihana kiva ku sinäki olet,
        huudetaan yhdessä APUWAAAA,,, kuuleeko kukaan,,,, ?


    Ketjusta on poistettu 9 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Maanantai päivää

      On tää yhdenlainen paikka... No huomenta nyt kuitenkin. 🐺❤️🖤🫤☕
      Ikävä
      271
      3950
    2. Pelkään sua.

      Ja haluan ihan älyttömästi. Voiko näin kirjoittaa naiselle.
      Ikävä
      134
      3060
    3. Onko vinkkejä ikävän lopettamiseen?

      Onko hyviä vinkkejä, miten pääsisi ikävästä eroon? Järkeviä pliis!
      Ikävä
      57
      2195
    4. En mä mies tiedä

      Missä mennään, mitä me toisillemme ollaan. Pyörit mielessä, mutta kuitenkin pelkään jotain. Pelkään myös sitä, että olin
      Ikävä
      38
      1693
    5. Menikö sulla

      Jutut liian pitkälle?
      Ikävä
      57
      1449
    6. Jokos olet nainen

      Päässyt sinuiksi tämän palstan kanssa ja huomannut miten turhaa tänne on mitään kirjoitella. Yhteys meillä kyllä löytyy
      Ikävä
      114
      1430
    7. Tiedätkö nainen

      Että sinulla on loistava tunneäly. Osaat käsitellä niitä, osaat analysoida ja järkeillä asioita ja et alkaa mielipuolen
      Ikävä
      68
      1379
    8. Huomenna taitaa

      Päästä selvittelee ja kyselee vähän asiota. Sun verisukulaisten kanssa🤣 naiselle
      Ikävä
      23
      1327
    9. Toimivan parisuhteen kaukaisuus.

      Täällähän jotkut haaveilee parisuhteesta, kuka mitenkin. Mutta itse näen toimivan parisuhteen todella kaukaisena utopi
      Sinkut
      170
      1192
    10. Hiuksesi letille?

      Mitä ajattelisit jos tarjoutuisin opettelemaan hiustesi letityksen?
      Ikävä
      43
      1167
    Aihe