Ahdistusta ja paniikkia

Anonyymi

en tiedä miten tässä jaksaa selvitä enää näistä paivistä. meen kolme aamulla nukkumaan parin keskarin avulla saan unta.heräilen puolen tunnin - 2tunnin välein paniikkikohtaukseen yksin kämpässä. ei pysty sängys olee pitää heti lähtee kävelee tai tuntuu et räjähtää kappaleikisi. tekisi mieli mennä ulos kävelee keskellä yötä muttei pysty lähtee ja pukee. aamu 6 heräsin taas niin hirveään paniikkiin joka jatku vaan ja tunnin jälkeen oli pakko vetää keskari että pysty ees kattoo telkkaa, jotenki noi suomenkieliset ohjelmat missä suomenkielistä puhetta rauhottaa ja vie ajatuksia pois kaikesta ikävästä. hirvee tuska joka välillä käy sietämättömäksi. varmaan kohta joku verisuoni repee päästä ja kuolen. sit pääsen pois täältä kärsimästä.

tk tarjoo vaan masennuslääkitystä ja keskustelua mitä en jaksa. en jaksa ees mennä sinne jotta saisin ressun, puhelimessa pyysin unilääkettä tai pameja mutten saanut ilman käyntiä. en kestä sitä kun kohdellaan kuin pikkulasta, kysellään kaikenlaista ja kirjotellaan väääristeltyjä kertomuksia mun elämästä ja naureskellaan päin näköä kaikelle. sitä joutuu ihan niitten paskojen armoille jos sinne menee, tiiä vaikka pakkohoitoon joutuis.

ideoita tai hyviä neuvoja?

18

1520

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Älkää hermostuko, vaikka tarjoankin aina tätä samaa asiaa kun tietyt oireet on olemassa.

      Mutta... mitä itse tekisin niin, kävisin hakemassa s-marketista tai prismasta seuraavan tuotteen ja ottaisin yhden napin aamulla ja toisen illalla.

      https://www.foodie.fi/entry/extra-vahva-rauta-100-mg-100-tabl--rauta-c-vitamiinitabletti--vitabalans/6410530035290

      Kokeilu omalla vastuulla. (sanon tuon sen vuoksi, että jos sinulla on harvinainen perinnöllinen sairaus, voi elimistöösi kertyä liikaa rautaa, lukemani perusteella tuo ei ole kovinkaan todennäköistä)

      • Anonyymi

        hb yleensä noin 175. onko ok toi?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        hb yleensä noin 175. onko ok toi?

        No sehän siinä onkin, että se hemoglobiini ei kerro siitä että onko raudanpuute, uskomatonta mutta totta. Pitäisi käydä ferritiinimittauksessa että se selviäisi.

        Jos on noin korkea hemoglobiini niin sitten ei ehkä kannata alkaa arviosta syömään rautaa, vaan käydä mittauksessa. Joitakin kymppejä maksaa, terveyskeskuksessa tuppaavat nyrpistelemään että ei me tälläsiä oteta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No sehän siinä onkin, että se hemoglobiini ei kerro siitä että onko raudanpuute, uskomatonta mutta totta. Pitäisi käydä ferritiinimittauksessa että se selviäisi.

        Jos on noin korkea hemoglobiini niin sitten ei ehkä kannata alkaa arviosta syömään rautaa, vaan käydä mittauksessa. Joitakin kymppejä maksaa, terveyskeskuksessa tuppaavat nyrpistelemään että ei me tälläsiä oteta.

        En ole aloittaja, mutta tuosta ferritiinistä sen verran, että olen päässyt terveyskeskuksen kautta kokeisiin, joissa on otettu myös ferritiini.

        Vaikka hemoglobiini oli hyvä, niin ferritiini silti vain n. 20.
        Tosin verikoe ja tulos ei helpottanut tilannettani millään tavalla, koska rautaa en pysty syömään. Olen monet valmisteet kokeillut mutta vatsani/suoleni ei niitä kestä.

        Puhuin asiasta yhdelle lääkärille mutta hän vain sanoi että raudan syömistä pitäisi jatkaa.
        Vaan enpä voi jatkaa, joten se siitä.
        Eli oli laiha lohtu ja on vaan jatkettava väsyneenä ja huonossa yleiskunnossa.

        Minulle on sanottu että ruoka-aineistakin saa rautaa, mutta ongelmana on kaikenlaista imeytymishäiriötä, eli nähtävästi sekään ei auta.
        Aikalailla neuvottomana tässä tilanteessa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En ole aloittaja, mutta tuosta ferritiinistä sen verran, että olen päässyt terveyskeskuksen kautta kokeisiin, joissa on otettu myös ferritiini.

        Vaikka hemoglobiini oli hyvä, niin ferritiini silti vain n. 20.
        Tosin verikoe ja tulos ei helpottanut tilannettani millään tavalla, koska rautaa en pysty syömään. Olen monet valmisteet kokeillut mutta vatsani/suoleni ei niitä kestä.

        Puhuin asiasta yhdelle lääkärille mutta hän vain sanoi että raudan syömistä pitäisi jatkaa.
        Vaan enpä voi jatkaa, joten se siitä.
        Eli oli laiha lohtu ja on vaan jatkettava väsyneenä ja huonossa yleiskunnossa.

        Minulle on sanottu että ruoka-aineistakin saa rautaa, mutta ongelmana on kaikenlaista imeytymishäiriötä, eli nähtävästi sekään ei auta.
        Aikalailla neuvottomana tässä tilanteessa.

        Rautaahan annetaan myös suoraan laskimoon, jos on vaikea tapaus.

        Mars osaavalle lääkärille.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Rautaahan annetaan myös suoraan laskimoon, jos on vaikea tapaus.

        Mars osaavalle lääkärille.

        Ihan turha marssittaa.
        Anteeksi että noin kirjoitan, mutta.....

        Varmasti on osaavia lääkäreitä paljonkin, ja enemmän vielä löytyisi jos olisi reilusti rahaa.

        Monet sanovat usein että mene lääkäriin jne. Se on kovin helppo sanoa ja on tullut mentyäkin, mutta kun ei apua saa niin turhautuu sen verran ettei enää jaksa.

        Mulla on muutakin vaivaa kuin tuo pelkkä ferritiinin vähäisyys, ja olen jo väsynyt lääkäreillä käynteihin.
        En ole yleensä luovuttaja-tyyppi mutta olen päättänyt kituuttaa, ei ainakaan saa aina sitä vi.......sta päälle jos/kun turhaan lääkärillä käy.

        Voimat on vähissä mutta pysyy ainakin mieli parempana kun ei käy ruikuttamassa, tyhjän kun saa pyytämättäkin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihan turha marssittaa.
        Anteeksi että noin kirjoitan, mutta.....

        Varmasti on osaavia lääkäreitä paljonkin, ja enemmän vielä löytyisi jos olisi reilusti rahaa.

        Monet sanovat usein että mene lääkäriin jne. Se on kovin helppo sanoa ja on tullut mentyäkin, mutta kun ei apua saa niin turhautuu sen verran ettei enää jaksa.

        Mulla on muutakin vaivaa kuin tuo pelkkä ferritiinin vähäisyys, ja olen jo väsynyt lääkäreillä käynteihin.
        En ole yleensä luovuttaja-tyyppi mutta olen päättänyt kituuttaa, ei ainakaan saa aina sitä vi.......sta päälle jos/kun turhaan lääkärillä käy.

        Voimat on vähissä mutta pysyy ainakin mieli parempana kun ei käy ruikuttamassa, tyhjän kun saa pyytämättäkin.

        Älä luovuta, käytä niitä vähäisiä voimia mitä on. Mulla oli käytössä noin 5 - 10 % voimavaroista kun olin huonoimmillani, joten tiedän mitä se voi olla.

        Samalla lailla itse hakkasin päätä seinään noiden lääkäreiden kanssa. 13 lääkäriä minut näki, kukaan ei ymmärtänyt mikä minua vaivasi. Joten, en kiinnosta enää mennä lääkäriin, oli aihe mikä vaan.

        Mutta, Turussa on lääkäri nimeltään Esa Soppi, taitaa olla harvoja Suomessa joka ymmärtää rauta-asioita.

        Jos tuohon satsaat niin se maksaa itsensä takaisin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        hb yleensä noin 175. onko ok toi?

        175 hb on mielrstäni liian korkea! Joskus joku elimellinen saitaus voi oirehtia paniikkina. Pyydä kaikki vrrikokeet lääläriltä, tai ennemminkin hoitajalta . Et tarvii lääkärissäkäyntiä, doita hoitajalle että laittaa lähetteen. Pirni verenkuva ainakin ja maksa arvot, kilpirauhaset, elektrolyytit, nää kaikki. Lääkäriluä pyydä ekg lähete sydäntykytysten takia. Alkaa asiasi selvitä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        175 hb on mielrstäni liian korkea! Joskus joku elimellinen saitaus voi oirehtia paniikkina. Pyydä kaikki vrrikokeet lääläriltä, tai ennemminkin hoitajalta . Et tarvii lääkärissäkäyntiä, doita hoitajalle että laittaa lähetteen. Pirni verenkuva ainakin ja maksa arvot, kilpirauhaset, elektrolyytit, nää kaikki. Lääkäriluä pyydä ekg lähete sydäntykytysten takia. Alkaa asiasi selvitä.

        ei ne ota noita pyytämällä

        muuten ihan hieno ajatus


    • Anonyymi

      Kirjoitan nyt aika suoraa tekstiä ajatellen aloittajaa.
      Ehkä ei ole edes kiva lukea tätä mutta kirjoitan kuitenkin.

      Ap ilmeisesti käyttää alkoholia ( olutta? ) lääkkeeksi unettomuuteen ja ahdistukseen, eli voisin ajatella että alkoa taitaa tulla muutenkin nappailtua jonkin verran.

      Omasta kokemuksesta voin rehellisesti kertoa että ongelmat eivät ratkea sillä että vetää alkoholia kaikkiin ikäviin tunteisiin tai ikävien asioiden takia tuleviin ikäviin ajatuksiin. Se vain lisää kaikkea ahdistusta ja paniikkia.

      Jossain vaiheessa on pakko ( ainakin useimmiten ) kohdata omat " mörkönsä " selvin päin, ja siitä yleensä seuraa loppujen lopuksi vain hyvää.

      Ahdistus ja paniikki eivät katoa mihinkään jos niitä pakenee päihteisiin.
      Olisi hyvä ainakin yrittää olla pitemmän aikaa selvin päin ja katsoa kuinka se vaikuttaa ihan yleisesti omaan olotilaan.

      Tiedän useammankin ihmisen joka on päässyt kiinni ns. normaaliin elämään lopetettuaan päihteiden käytön, tai ainakin vähennettyä runsaasti.
      Alkuun voi olla pakko pidättäytyä alkosta täysin.

      Monesti myös mietin miksi niin usein ihminen haluaa rauhoittavia tms. vähän päihdyttäviä lääkkeitä, ( alkon tilalle? ) se ei ole mikään ratkaisu.
      Toki on ymmärrettävää että niistä voi ensiavun saada pahimpaan hätään, mutta pitemmän päälle nekään eivät ole ratkaisu mihinkään.

      Kuten alkuun kirjoitin ettei tätä ole välttämättä kiva lukea, koska tiedän että voi herättää jopa vihankin tunteita, suurimmaksi osaksi siitä syystä että monen kohdalla teksti pitää kuitenkin paikkaansa.

      Tiedän mitä ovat itsesyytökset, huono itsetunto jne... ne kaikki itsekin läpikäyneenä, mutta asioita pystyy saamaan paremmiksi jos siihen oma tahto riittää.
      Eli selviämään kyllä pystyy, ja kannattaa olla tarpeeksi rohkea pyytääkseen apua.
      Avun pyytäminen ei ole heikkoutta, päinvastoin, se on juuri sitä rohkeutta.

      Tahdon toivottaa tsemppiä aloittajalle, ja kaikille muillekin jotka mahdollisesti kärsivät samantyyppisestä tilanteesta.

      • Anonyymi

        Olen melko varma, että kyseisessä tapauksessa kyse ei ole siitä, että alkoholismi olisi aiheuttanut ahdistusta vaan siitä, että huonovointisuudesta kärsivä ihminen koettaa epätoivoisesti keksiä mitä keinoja tahansa, saadakseen helpotusta.

        Olin itse samassa tilanteessa ja kun en enää muuta keksinyt ylivirittyneen hermoston hoitoon, kokeilin paria - kolmea olutta. Joskus se auttoi nukkumiseen, joskus ei.

        Tiedän, olut ei ole unilääke, mutta epätoivoinen ihminen on kovin luova etsimään ratkaisuja, siinä vaiheessa kun lääkäreiltä ei apua saa.

        Pitkään piti kärsiä, mutta 30 vuoden päästä sain helpotuksen. Ostamalla sen rautapurkin itselleni.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen melko varma, että kyseisessä tapauksessa kyse ei ole siitä, että alkoholismi olisi aiheuttanut ahdistusta vaan siitä, että huonovointisuudesta kärsivä ihminen koettaa epätoivoisesti keksiä mitä keinoja tahansa, saadakseen helpotusta.

        Olin itse samassa tilanteessa ja kun en enää muuta keksinyt ylivirittyneen hermoston hoitoon, kokeilin paria - kolmea olutta. Joskus se auttoi nukkumiseen, joskus ei.

        Tiedän, olut ei ole unilääke, mutta epätoivoinen ihminen on kovin luova etsimään ratkaisuja, siinä vaiheessa kun lääkäreiltä ei apua saa.

        Pitkään piti kärsiä, mutta 30 vuoden päästä sain helpotuksen. Ostamalla sen rautapurkin itselleni.

        Luepa tuo ap:n kirjoituksen loppu ajatuksen kanssa.
        Hän kirjoittaa ettei saanut reseptiä ilman käyntiä, eikä tahdo mennä käymään koska väittää että mukamas kohdellaan kuin pikkulasta ja kirjoitellaan vääristellen jne.

        Jos kyseessä olisi pelkästään uneen ja nukkumiseen liittyvä ongelma niin varmasti hän menisi käymään paikan päällä jopa mielellään.

        No se siitä, jos ei itse halua mennä keskustelemaan niin apuakin on varmasti aika vaikea saada.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Luepa tuo ap:n kirjoituksen loppu ajatuksen kanssa.
        Hän kirjoittaa ettei saanut reseptiä ilman käyntiä, eikä tahdo mennä käymään koska väittää että mukamas kohdellaan kuin pikkulasta ja kirjoitellaan vääristellen jne.

        Jos kyseessä olisi pelkästään uneen ja nukkumiseen liittyvä ongelma niin varmasti hän menisi käymään paikan päällä jopa mielellään.

        No se siitä, jos ei itse halua mennä keskustelemaan niin apuakin on varmasti aika vaikea saada.

        No, omakohtainen kokemus kyllä puoltaa ihan samaa.

        Menin valittamaan huonoa nukkumista ja pahaa oloani talvella. Alkoi sellainen hyssyttely "tämä on niitä tapauksia". Ja sain handuuni SSRI-resptin. Kaikkeen meni aikaa max. 15 minuuttia.

        Ei tehnyt enää mieli mennä sinne kun potilasta ei kuunnella eikä ymmärretä. Kaikki on jo valmiiksi päätetty, ilmeisesti hoitosuosituksissa. Jos ihminen tulee valittamaan huonoa vointia niin ilmeisesti hoitosuosituksia on A) ja B). A) vaihtoehto on SSRI-lääkitys, B) vaihtoehto on terapia.

        Apua on vaikea saada sen vuoksi, että näitä ongelmia ei kukaan tunnu ymmärtävän ja/tai niiden selvittämiseen ei ole aikaa.

        Mielestäni aloittajan uniongelma ja paniikkikohtaukset ei ole syitä, vaan seurauksia. Jokin aiheuttaa nuo, ja oma arvaukseni on, korkeasta hemoglobiinista huolimatta, raudan puute.


    • Anonyymi

      Rautatabletteja sitten olen syönyt. Lidlin rauta c-vitamiini purutabletteja nappaillu muutaman päivässä koska eivät kovin vahvoja. Oikeastaan huomasin oloni alkavan parantua jo parissa päivässä, pystyin lopettamaan ne muutamat iltakeppanatkin taitaa olla jo 3 iltaa kokonaan ilman ja nukun aikas hyvin. Ulkoillutkin pari kertaa päivässä. Olo on melkein ok ollut jo monta päivää.

      Kyllä tää tästä saattaa vielä lähtee taas sujumaan. Päivittelen kunhan jaksan taas.

      Apua täältä pyysin ja sitä myös tosiaan sain. Pelkkä kiitos on kovin lattean tuntuinen tässä nyt sanoa. Olo oli kuin mustassa aukossa yksin avaruudessa silloin.

      • Anonyymi

        Hienoa, ongelma taitaa olla paikallistettu.

        Tuosta on vielä pitkä matka siihen, että tilanne normalisoituu. Ne rautavarastot ei korjaannu ihan hetkessä, vaan itsekin joudun, laskelmieni mukaan, syömään 200mg päivässä, melkein vuoden.

        Olo on heitellyt sinne ja tänne, mutta selvästi parempaan suuntaan keskimäärin mennään. Uneen on tullut merkittävä muutos. Yöunen määrä on lisääntynyt neljästä seitsemään ja herääminen on automaattisesti klo 7 entisen iltapäivä klo 14 sijaan.


      • Anonyymi

        Oliskohan kyseessä ollut vieroitusoireet alkosta. Yksikään mt-sairaus ei parane parissa päivässä eikä rauta-arvot "normalisoidu" parissa päivässä.
        Kuulostaa että ap:lla oli putki takana ja seuraukset sen mukaiset.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oliskohan kyseessä ollut vieroitusoireet alkosta. Yksikään mt-sairaus ei parane parissa päivässä eikä rauta-arvot "normalisoidu" parissa päivässä.
        Kuulostaa että ap:lla oli putki takana ja seuraukset sen mukaiset.

        Jos kyseessä on raudanpuutos, niin sehän ei ole mikään mt-sairaus. Mutta aiheuttaa kyllä elimistössä ja aivoissa hapenpuutetta ja sitäkautta kovinkin huonoa oloa.

        Sitä voikin miettiä, että miten monta "mt-sairautta" ei olekaan oikeasti mielen ongelma vaan huono olo aiheutuu ulkoisista tekijöistä.

        Rauta-arvot ei todellakaan normalisoidu parissa päivässä, mutta omalla kohdallani, kun aloin syömään rautaa, pahimmat oireet poistui parissa päivässä. Olin jo sellaisessa kunnossa että huimasi ja olin pariin kertaan pyörtynytkin.

        Voisiko olla, että kun elimistössä ei ole rautaa "yhtään" ja sitä tuodaan lisää, se lisärauta menee suoraan käyttöön kun siitä on huutava pula.

        Ainakin muutos oli omalla kohdallani niin selvä, että ei ole epäilystäkään siitä, että sen muutoksen sai aikaiseksi rauta.


    • Anonyymi

      Kohta b.
      Voisiko vähentää sitä koneella istumista vuorokaudella edes 10 tuntiin vrk.
      Niin ettei tarvis kohdeyleisöltään netissä kysyä; voisiko sitä vessassa käydä ettei kama lahkeeseen putois!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      168
      2891
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      22
      2051
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      2024
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      89
      1835
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      69
      1567
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1323
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1222
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      10
      1211
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1193
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      9
      1181
    Aihe