Boottilevyke

Keimo

Pitäisi laittaa vanhaan läppäriin W98 95:n tilalle. Koneessa on PCMCIA-liitäntäinen CD-asema, jota normaali boottikorppu ei tunnista. Kuinka saan tehtyä sellaisen, että tunnistaa aseman jotta pääsen asentamaan 98:n. Kiitos vinkeistä!

7

511

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Täällä ohje miten tehdä boottikorppua emuloiva asennus-CD
      http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=108&conference=4500000000000671&posting=22000000006850232
      W98SE asennus-CD on itsessään boottaava joskaan kaikki koneet ei sitä tue eikä myöskään kopioitu asennus-CD boottaa ellei sitä ole poltto-ohjelmalla boottaavaksi tehty. Noilla ohjeilla tehdään asennus-CD:stä sellainen että kone näkee sen boottiosuuden korppuna.

Itsellä oli vastaava tilanne Toshiba 3110ct kanssa tosin PCMCIA-liitäntäinen CD-aseman lisäksi oli myös korppu asema.

Lue kannettavan manuaalista voiko bootata suoraan CD:ltä. Toshibassa esim on aika erikoinen järjestely. Biosista valitaaan verkkobootti ekaksi (CD-vaihtoehtoa ei edes ole). Sitten piti olla itse verkkokortti irti koneesta ja bootatessa piti painaa jotain kirjainnäppäintä jota en nyt muista.

Joka tapauksessa vaikka bootti onnistuu niin itse asennus keskeytyy kun CD-ajurit puuttuu.
      Elikkä täytyy kopioida Win98 kansio asennus-CD:ltä kovalevylle ja sen jälkeen suorittaa asennus kovalevyltä Win98 kansiosta ASENNA komennolla.

Viimeinen keino jos ei millään muulla onnistu niin osta sellainen 2,5"->3,5" adapteri jolla saa kiintolevyn kytkettyä pöytäkoneeseen jolla sitten kopioi tuon Win98 kansion läppärin kovolle ja kovo takaisin läppäriin ja asennus tuolta kansiosta.

• Tietysti jos sulla on koneessa toimiva W95 niin silloin on helppo kun kopio W98SE asennus-CD:ltä Win98 kansion c-aseman juureen ja sen jälkeen boottaat korpulta ja poistat kiintolevyltä kaiken muun ja sitten asennat Win98 kansiosta käyttiksen komennolla ASENNA (SETUP eng.kielisessä).

• Keimo

Joo, ongelmana mulla on, ettei kone tue ollenkaan CD:ltä buuttausta. Tuolla jälkimmäisellä tavalla kopioimalla 98:n C:lle voisin sen asentaa, mutta kun mulla on ihan ensimmäinen versio 95:sta ja olisin halunnut muuttaa osion FAT32:ksi (nyt on FAT16). Silloin pitäisi saada buutti toimimaan korpulta, joka tunnistaisi sen CD-romppuaseman...

• Keimo kirjoitti:

Joo, ongelmana mulla on, ettei kone tue ollenkaan CD:ltä buuttausta. Tuolla jälkimmäisellä tavalla kopioimalla 98:n C:lle voisin sen asentaa, mutta kun mulla on ihan ensimmäinen versio 95:sta ja olisin halunnut muuttaa osion FAT32:ksi (nyt on FAT16). Silloin pitäisi saada buutti toimimaan korpulta, joka tunnistaisi sen CD-romppuaseman...

Täällä ohje jolla saat lisättyä boottikorpulle CD-ajurin.Itse en ole kokeillut, kerro jos onnistui.
        http://www.duxcw.com/digest/Fromshop/software/windows/startup/startup-6.htm

• Keimo kirjoitti:

Läppärisi merkki ja malli sekä PCMCIA-CD-aseman merkki ja malli.

• Keimo
        Rakentelija kirjoitti:

Läppärisi merkki ja malli sekä PCMCIA-CD-aseman merkki ja malli.

On joku vanha Compaq (133 pentium) ja cd-asema on Panasonic KXL-783A

• Keimo
        Keimo kirjoitti:

On joku vanha Compaq (133 pentium) ja cd-asema on Panasonic KXL-783A

Sain vinkkejä toiselta keskustelupalstalta. Eli tein näin: Asensin ensin DOS 6.22:n ja siihen Panasonicin DOS-ajurit. Sitten eikun 98 CD:ltä asentumaan. Asennuksen aikana ohjelma pyysi 98-ajureita DOS-ajureiden tilalle. Ne sai myös Panasonicilta. Nyt toimii 98 ja CD-asema!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Muistakaa persut, että TE petitte, ei kokoomus

Miksikö kukaan ei arvostele kokoomusta? No sen vuoksi, että kokoomus noudattaa vaalilupauksiaan. Sen sijaan TE persut,
      Maailman menoa
      110
      2999
    2. Seuraava hallituspohja - Kokoomus, kepu, persut + KD

Kokoomus saa ainakin 20% kannatuksen ensi vaaleissa, keskusta sanoisin noin 15%, persut todennäköisesti enemmän, ehkä 17
      Maailman menoa
      191
      2692
    3. Outo ilmiö - vasemmistolaiset eivät kirjoita mitään kokoomuksesta

joka sentään johtaa hallitusta, ja jonka talouspolitiikkaa noudatetaan. Nämä muutamat vasemmistolaiset jotka täällä aina
      Maailman menoa
      61
      2139
    4. Väestöstä vain vassarit vaihtuvat nopeammin kuin persut

Kevääseen 2023 verrattuna vassareita 50 prosenttia enemmän, ja persuja 25 prosenttia vähemmän.
      Maailman menoa
      1
      1431
    5. Maria Veitola kommentoi soutelija Saarion huomionhakuisuutta

"Minusta on jotenkin kuvottavaa, kuinka kovalla intensiteetillä Suomi-media seuraa miessankari Jari Saarion merihätää. S
      Kotimaiset julkkisjuorut
      225
      1354
    6. Vihervassarit

Vihervassarit sitä, vihervassarit tätä. Minulla on paha mt-ongelma. Se tuli lobotomian jälkioireina. Vihervassarit tät
      Maailman menoa
      22
      1310
    7. Lopetan ikävöinnin

Ei meistä enää koskaan tule mitään. Olen ikävöinyt ja kaivannut enkä saa mitään vastakaikua ja lämpöä. Parempi erillään
      Ikävä
      3
      1121
    8. Ei osattu ratkaista etääntymistä

Mä jäädyin eikä sulla ole taitoa sulattaa. Parempi antaa olla, vaikka toivoin jotain muuta. Miehelle.
      Ikävä
      115
      890
    9. Ei ole liian myöhäistä..

Tule mun luo ja katso silmiin, niin saadaan taas se sanaton yhteys ja sano sitten vain anteeksi rakas ja suutele ja hala
      Ikävä
      3
      862
    10. Esprit hoitokdit Varkaudessa?

Asun keskisuomessa ja käyn satunnaisesti äitini luona Varkaudessa. Äitin tarvitsee kohta hoitajan kotiin tai hoitokodin
      Varkaus
      103
      853
    Aihe