Boottilevyke

Keimo

Pitäisi laittaa vanhaan läppäriin W98 95:n tilalle. Koneessa on PCMCIA-liitäntäinen CD-asema, jota normaali boottikorppu ei tunnista. Kuinka saan tehtyä sellaisen, että tunnistaa aseman jotta pääsen asentamaan 98:n. Kiitos vinkeistä!

7

529

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Täällä ohje miten tehdä boottikorppua emuloiva asennus-CD
      http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=108&conference=4500000000000671&posting=22000000006850232
      W98SE asennus-CD on itsessään boottaava joskaan kaikki koneet ei sitä tue eikä myöskään kopioitu asennus-CD boottaa ellei sitä ole poltto-ohjelmalla boottaavaksi tehty. Noilla ohjeilla tehdään asennus-CD:stä sellainen että kone näkee sen boottiosuuden korppuna.

      Itsellä oli vastaava tilanne Toshiba 3110ct kanssa tosin PCMCIA-liitäntäinen CD-aseman lisäksi oli myös korppu asema.

      Lue kannettavan manuaalista voiko bootata suoraan CD:ltä. Toshibassa esim on aika erikoinen järjestely. Biosista valitaaan verkkobootti ekaksi (CD-vaihtoehtoa ei edes ole). Sitten piti olla itse verkkokortti irti koneesta ja bootatessa piti painaa jotain kirjainnäppäintä jota en nyt muista.

      Joka tapauksessa vaikka bootti onnistuu niin itse asennus keskeytyy kun CD-ajurit puuttuu.
      Elikkä täytyy kopioida Win98 kansio asennus-CD:ltä kovalevylle ja sen jälkeen suorittaa asennus kovalevyltä Win98 kansiosta ASENNA komennolla.

      Viimeinen keino jos ei millään muulla onnistu niin osta sellainen 2,5"->3,5" adapteri jolla saa kiintolevyn kytkettyä pöytäkoneeseen jolla sitten kopioi tuon Win98 kansion läppärin kovolle ja kovo takaisin läppäriin ja asennus tuolta kansiosta.

    • Tietysti jos sulla on koneessa toimiva W95 niin silloin on helppo kun kopio W98SE asennus-CD:ltä Win98 kansion c-aseman juureen ja sen jälkeen boottaat korpulta ja poistat kiintolevyltä kaiken muun ja sitten asennat Win98 kansiosta käyttiksen komennolla ASENNA (SETUP eng.kielisessä).

      • Keimo

        Joo, ongelmana mulla on, ettei kone tue ollenkaan CD:ltä buuttausta. Tuolla jälkimmäisellä tavalla kopioimalla 98:n C:lle voisin sen asentaa, mutta kun mulla on ihan ensimmäinen versio 95:sta ja olisin halunnut muuttaa osion FAT32:ksi (nyt on FAT16). Silloin pitäisi saada buutti toimimaan korpulta, joka tunnistaisi sen CD-romppuaseman...


      • Keimo kirjoitti:

        Joo, ongelmana mulla on, ettei kone tue ollenkaan CD:ltä buuttausta. Tuolla jälkimmäisellä tavalla kopioimalla 98:n C:lle voisin sen asentaa, mutta kun mulla on ihan ensimmäinen versio 95:sta ja olisin halunnut muuttaa osion FAT32:ksi (nyt on FAT16). Silloin pitäisi saada buutti toimimaan korpulta, joka tunnistaisi sen CD-romppuaseman...

        Täällä ohje jolla saat lisättyä boottikorpulle CD-ajurin.Itse en ole kokeillut, kerro jos onnistui.
        http://www.duxcw.com/digest/Fromshop/software/windows/startup/startup-6.htm


      • Keimo kirjoitti:

        Joo, ongelmana mulla on, ettei kone tue ollenkaan CD:ltä buuttausta. Tuolla jälkimmäisellä tavalla kopioimalla 98:n C:lle voisin sen asentaa, mutta kun mulla on ihan ensimmäinen versio 95:sta ja olisin halunnut muuttaa osion FAT32:ksi (nyt on FAT16). Silloin pitäisi saada buutti toimimaan korpulta, joka tunnistaisi sen CD-romppuaseman...

        Läppärisi merkki ja malli sekä PCMCIA-CD-aseman merkki ja malli.


      • Keimo
        Rakentelija kirjoitti:

        Läppärisi merkki ja malli sekä PCMCIA-CD-aseman merkki ja malli.

        On joku vanha Compaq (133 pentium) ja cd-asema on Panasonic KXL-783A


      • Keimo
        Keimo kirjoitti:

        On joku vanha Compaq (133 pentium) ja cd-asema on Panasonic KXL-783A

        Sain vinkkejä toiselta keskustelupalstalta. Eli tein näin: Asensin ensin DOS 6.22:n ja siihen Panasonicin DOS-ajurit. Sitten eikun 98 CD:ltä asentumaan. Asennuksen aikana ohjelma pyysi 98-ajureita DOS-ajureiden tilalle. Ne sai myös Panasonicilta. Nyt toimii 98 ja CD-asema!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      129
      1333
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      100
      861
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      693
    4. 50
      577
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      12
      493
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      474
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      153
      441
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      30
      407
    9. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      25
      381
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      174
      372
    Aihe