ShettiksistÄ?? Painoraja?!!!

Tolavana95

Onko shetukoilla paniorajaa? Itse painan 34kg ja olen pituudeltani 143cm. Omasta mielestäni olen jo liia iso shettiksille Olen 10v ja jo tahtoisin isojenponien selkään mutta ratsastuksen opettaja sanoo etten vielä pääse. On inhottavaa kun varpaissa tuntuu ponin jalat :////////

13

1752

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • äffä

      Onhan niillä painoraja, sen verran pieniä poneja ovat. Yleisen painoraja on ehkä sellaiset 50 kg, joillain on ollut myös 60 kiloa.. Pituuskin merkkaa aika paljon, vaikka tiedän tallin, jossa reilusti yli 170 senttiset tytöt ratsastaa shettiksillä ja tämä on aika järkyttävä näky - ei millään pahalla.

      Kooltasi olet vielä shettismitoissa, mutta se ei todellakaan estä sitä, ettetkö saisi ratsastaa isompiakin poneja / hevosia. Ehkä ratsastuksenopettajasi katsoo parhaaksi sinun pysyvän vielä shettisten parissa, vaikka sitä en tiedä kyllä että miksi. Shettikset kun eivät aina edes ole niitä helpoimpia ratsastettavia.

      Suosittelisin - jos et vielä ole tehnyt tätä - kysymään opettajaltasi miksi et saa ratsastaa isompia poneja. Jos oikein kiltisti pyydät saada edes kerran kokeilla isompaa ponia, niin kyllähän tuon pitäisi hoitua - jos tässä ei takana ole jotain _todella_ painavaa syytä.

      En tahdo mitenkään moittia ratsastuksenopettajaasi, hänellä on varmasti joku hyvä syy olla tuota asiaa vastaan. Itselleni se ei vain valkene. :>

      • romyh

        No,minkäkokoisille poneille mielestäsi oelt iso o.0
        itse olen n.150/42,ja ridaan ihan pienilläkin shetuilla,ja koulutan 6 :)
        ja omallani(4v ori,itse ono ratsuttanu) meen noin kerran viikkoon,ja hyvin jaksaa,on n.104cm :)
        ja shetut ei kyllä oo mitään helppoja,mutta jos on kunnolla opetettu,ja hyvin toimivia,nini kantsii vaan uskoo opettajaa ;)


      • Tolavana95

        Kiitus. En oikein uskoisi että on mitään painavaa syytä mutta itse kun olen ekan ratsastamiseni tehnyt talutuksella 160 säkäsen pintoruunan selässä, joten aina hinkunut päästä isojenponien/hevosten selkään.
        Omasta mielstäni taiota riittää jo isojen ponien hallintaan kun olen laukannutkin lv ruunalla. Isot tuntuu jotenkin turvallisilt. Minäpä kysyn.


      • Lauski
        Tolavana95 kirjoitti:

        Kiitus. En oikein uskoisi että on mitään painavaa syytä mutta itse kun olen ekan ratsastamiseni tehnyt talutuksella 160 säkäsen pintoruunan selässä, joten aina hinkunut päästä isojenponien/hevosten selkään.
        Omasta mielstäni taiota riittää jo isojen ponien hallintaan kun olen laukannutkin lv ruunalla. Isot tuntuu jotenkin turvallisilt. Minäpä kysyn.

        minä voin puhtaasti sanoa että joskus ali arvioidaan pienien ponien kestävyyttä. olen itse aika isohko eli painan noin 60 ja olen 170cm pitkä ja olen ratsastanut settiksillä ja russeilla vieläkin. vaikka en ratsata niin paljon niillä tiedan että samaisella setikalla on ratsastanut minua kymmenen sentti ja 10kg isompi mies.

        tässä sanon vielä että miettikääpä issikoita joilla ratsastetaan islannissa noin neljä tuntia pävässä ja ratsataja voi olla hyvinkin lähelle sata kiloa.

        ÄLÄ ARVIOI PIENIÄ PONIA VÄÄRIN !!!


      • Lena
        Lauski kirjoitti:

        minä voin puhtaasti sanoa että joskus ali arvioidaan pienien ponien kestävyyttä. olen itse aika isohko eli painan noin 60 ja olen 170cm pitkä ja olen ratsastanut settiksillä ja russeilla vieläkin. vaikka en ratsata niin paljon niillä tiedan että samaisella setikalla on ratsastanut minua kymmenen sentti ja 10kg isompi mies.

        tässä sanon vielä että miettikääpä issikoita joilla ratsastetaan islannissa noin neljä tuntia pävässä ja ratsataja voi olla hyvinkin lähelle sata kiloa.

        ÄLÄ ARVIOI PIENIÄ PONIA VÄÄRIN !!!

        Tästä asiasta on ollut paljon kirjoituksia ja 90% on ollut aivan hölmöjä. Mukamas 50 kg on shettikselle maximipaino. HÖH! Ostin tyttärelleni joku vuosi sitten shettiksen ja innostuin sillä itsekin ratsastelemaan kesäisin. Painan 75 kg ja ponilla ei ole mitään vaikeuksia kantaa minua mutta en ratsastakaan kovin pitkiä aikoja kerralla koska aika on merkityksellinen ja miten kovaa ratsastaa ja maasto tietysti. Mäkisissä maastossa pitkiä aikoja selässä olen liian painava enkä halua aiheuttaa kärsimyksiä tietysti.
        Poni on ollut aina terve ja kunnossa, ei ole ollut koskaan ongelmia. Poni on tottunut jo kantamaan minua. En ratsastaisi jos tietäisin ettei poni jaksa minua tai jos ongelmia tulisi.


      • Dude
        Lena kirjoitti:

        Tästä asiasta on ollut paljon kirjoituksia ja 90% on ollut aivan hölmöjä. Mukamas 50 kg on shettikselle maximipaino. HÖH! Ostin tyttärelleni joku vuosi sitten shettiksen ja innostuin sillä itsekin ratsastelemaan kesäisin. Painan 75 kg ja ponilla ei ole mitään vaikeuksia kantaa minua mutta en ratsastakaan kovin pitkiä aikoja kerralla koska aika on merkityksellinen ja miten kovaa ratsastaa ja maasto tietysti. Mäkisissä maastossa pitkiä aikoja selässä olen liian painava enkä halua aiheuttaa kärsimyksiä tietysti.
        Poni on ollut aina terve ja kunnossa, ei ole ollut koskaan ongelmia. Poni on tottunut jo kantamaan minua. En ratsastaisi jos tietäisin ettei poni jaksa minua tai jos ongelmia tulisi.

        vaikka voisit "hyvin" ratsastaa shetillä, jos olet ite iso, niin sun istunta kärsii siitä. Et saa jalkoja sopivasti kylkiin, kun poni on pieni, ym..! =)


    • xHessux

      Heips!
      Eikö ratsastuksenopettaja luota suhu?Vai miks ei anna sun ratsii isommil poneil?!Mulla on shettis painan 30 kg ja oon 140cm pitkä enkä sen selässä kylläkää tunne ponin jalkoi..;D..Mut jos haluttee mese kamuks tämse 11-vuotiaan shettiksen omistajan nii lisätkää listaa [email protected]
      HEIPPA!

    • Angela

      Olen lukenut näitä viestejänne & kommentteja ratsastajan painoista ja 95% tai enemmän näistä kommenteista ovat ihan naurettavia! SIIS 50 kg kysyy onko hän liian painava ratsastamaa settiksellä ja 75 kg on liian painava ratsastamaan hevosella! HUH HUH!

      Kerronpa hieman mitä maailmalla tapahtuu...luulen että pienet aasit ja settikset ovat suunnilleen yhtä vahvoja tosin settikset näyttävät vielä vahvemmilta ;-) Kerron nyt aaseista mutta niitä varmaan voisi verrata settiksiin...?

      Olin Egyptissä lomalla. Siellä turistit, pääasiassa naiset lähtivät ratsastamaan aavikolle aasiratsastus safarille. Hellettä oli hiekka-aavikolla yli 40 C ja ratsastus kesti 7 tuntia. Aasien piti kantaa ratsastaja myös korkealle vuorelle erittäin vaikeissa kivisissä olosuhteissä. Jopa kävellen oli vaikeaa nousta ja liikkua siellä.

      Egyptissä aasit ovat hyvin pieniä ja laihoja, siis todella heiveröisiä. Shetlannin poni näyttää siis isolta niiden rinnalta. Katsoin kun turistit menivät noutamaan aasejaan. Eräs nainen painoi ainakin 140 kg, siis aivan valtavan lihava ja PITKÄ kooltaan. En voinut uskoa silmiäni kun hän valitsi pienen aasin että hän todella nousee sen selkään. Muslimit eivät välitä aaseistaan, heille eläimet ovat kuin esineet meille, kuin polkypyörä.
      Arabi työnsi naista ja tämä onnistui nousemaan aasiparan selkään. Välittömästi aasin takajalat pettivät valtavan painon alla mutta toinen arabi tuli avuksi kannattelemaan aasia ettei tämä putoaisi alas. Aasi huusi ja naista vain nauratti. Naisen jalat ylettivät maahan mutta hän koukisti hieman jalkojaan ettei ne koskettaneet maata.


      Olin varma että aasi ei kykene kantamaan naista mutta kuin ihmeen kaupalla potkimisten ja lyöntien jälkeen aasi alkoi kävellä ja kantoi naista ja matka alkoi.

      Aasi kantoi naista jopa ylös vuorelle mutta kaksi muslimia hakkasi sitä ja huusi sille koska aasi ei yksinkertaisesti jaksanut enää. Jatkuva hoputus ja hakkaaminen pakotti aasin kantamaan naisen lopulta ylös mutta matka vuorelle oli pitkä. Mieheni filmasi digitaalivideokameralla tuolta reissulta otoksia eli joka sanani on totta! Siellä ratsastelee joka päivä valtavan kokoisia naisia pienillä aaseilla. Suomessa määritellään niin, ettei aasilla saa ratsastaa yli 40 kg painoinen ihminen - ystävättäreni näki kerran kun kaksi naista ratsasti pienellä aasilla ja molemmat olivat lähes 100 kiloisia!

      Painan itse 75 kg ja ratsastin itsekin aasilla tuon reissun. Se oli kova taival itse ratsastajallekin istua niin pitkä aika aasin selässä kuumassa vaikeissa olosuhteissa. Silti aasit jaksoivat, pidän niistä paljon, niin nöyriä ja kilttejä...Istuin eräässä konsertissa mieheni hartioilla kun en enähnyt ja hän kantoi minua ainakin 15 min....eikä mieheni ole iso kooltaan!

      Lopettakaa lapselliset hölmöilyt että settikselle 40 kg on maksimi, TUO EI PIDÄ PAIKKAANSA! Olen siitä aivan 100% varma! Tajuatteko todella mistä on kyse, mikä on eläinrääkkäystä ja mikä ei????
      Toki ajalla on eniten merkitystä miten kauaa ratsastaa yhtä jaksoisesti ja maastosta, onko isoja mäkiä.

    • Dude

      Mua pidettiin kanssa shettiksen selässä koko ajan, vaikka olin jo yli 40kg painava. Opettaja vaan urputti että "hyvin menee!!". Olin silleen et "haista *****!!!". Eli painoraja vois olla jotain 40kg. En mie ainakaan laskis shetin selkään yli 40kg tyyppiä..

    • apu

      Olet täysin sopiva.:)

      Mutta tästä ihan yleisesti kaikille; keneltä olette kuulleet päätelmänne, ettei 70kg"poniratsastaja" rasita shettistä muka enempää kuin 40kg painoinen ratsastaja tunnissa jos menee vain 10min? TÄYTTÄ KAKKAA!
      Te aivan liian painavat "vain vähän aikaa ratsastavat";
      En todellakaan haluaisi nähdä 3-5vuoden kulutta shettistenne röntgen kuvia selästä tai jaloista.

      Kysykääpä asiaa vaikkapa helsingin suureläinklinikalta; kauhistelivat ja miettivät että täytyy aikalailla typerä olla jos noin iso ratsastaja ponin selkään kipuaa.
      ITSEÄNI KEHOTETTIIN noudattamaan shettismonteen asetettuja rajoja(alle 100cm ponit :ratsastaja 40kg ja yli 100cm ratsastaha 45kg) 50kg on ehdoton maksimi mikä meillä saa ponin selässä käydä.

      Islannin hevosta ja shettistä ei voi verrata edes samana päivänä keskenään.
      Eikä myöskään edellä mainittua aasi jupakkaa. Jos viitsisit ottaa asioista selvää, et olisi edes mennyt mihinkään vaellukselle; mahdatkohan edes tietää millainen kiista eläinsuojelun ja aasi vaellusten välillä on? jos et tiennyt, niin suurin osa näistä turistien käytössä olevista aaseista on sairaita, kaltoin kohdeltuja ja erittäin huonokuntoisia. AAsi ja shettis ovat myös kaksi eriasiaa,shettis ei kestä PUOLIKSIKAAN niin suurta painoa selässään kuin aasi. Tätä en ole keksinyt itse,vaan ihan ottanut asiasta selvää eläinlääkäreiden kautta.

      SUOSITTELEN LÄMPIMÄSTI TEILLEKIN!

      • Jorkki

        Minä harrastan ratsastusta isoilla hevosilla mutta olen ollut vaelluksilla myös issikoilla. Pienistä poneista ei ole tietoa enkä tietysti koskaan ratsastaisi näillä mutta minusta "apu" olet kyllä väärässä, ihan logiikkaakin käyttäen.

        Minä olen varmasti heikompi kuin mikään poni mutta jaksan kantaa selässäni helposti 20 min ajan 75 kg:n taakkaa mutta en mitenkään 40 kg tunnin ajan. Jaksan kantaa 90 kg 5 minuutin ajan mutta en 30 kg kahta tuntia. Joskus nuoruudessani kannoin hartioillani konsertissa entistä tyttökaveriani varmaan puolen tunnin ajan ja painoi yli 60 kg ja sen vielä raskaampaa.

        Kokeile itse! Ota käsiisi painoja vaikka 10 kg ja yritä kantaa puoli tuntia niin ei onnistu! Jaksat varmaan kantaa vaikka 30 kg 5 min ajan.

        Minä ymmärrän että tietyt rajat poneille asetetaan ettei niillä ratsastaisi ylipainoiset aikuiset ja lapset myös mutta Suomessahan nuo turvallisuusmääräykset ovat aina joka asiassa yliampuvia koska holhousyhteiskunnastammehan on kyse.


      • Näin on
        Jorkki kirjoitti:

        Minä harrastan ratsastusta isoilla hevosilla mutta olen ollut vaelluksilla myös issikoilla. Pienistä poneista ei ole tietoa enkä tietysti koskaan ratsastaisi näillä mutta minusta "apu" olet kyllä väärässä, ihan logiikkaakin käyttäen.

        Minä olen varmasti heikompi kuin mikään poni mutta jaksan kantaa selässäni helposti 20 min ajan 75 kg:n taakkaa mutta en mitenkään 40 kg tunnin ajan. Jaksan kantaa 90 kg 5 minuutin ajan mutta en 30 kg kahta tuntia. Joskus nuoruudessani kannoin hartioillani konsertissa entistä tyttökaveriani varmaan puolen tunnin ajan ja painoi yli 60 kg ja sen vielä raskaampaa.

        Kokeile itse! Ota käsiisi painoja vaikka 10 kg ja yritä kantaa puoli tuntia niin ei onnistu! Jaksat varmaan kantaa vaikka 30 kg 5 min ajan.

        Minä ymmärrän että tietyt rajat poneille asetetaan ettei niillä ratsastaisi ylipainoiset aikuiset ja lapset myös mutta Suomessahan nuo turvallisuusmääräykset ovat aina joka asiassa yliampuvia koska holhousyhteiskunnastammehan on kyse.

        Angela miks ees menit sille aasivaellukselle, jos tiedät ettei yli 40kg saa ratsastaa aasilla.

        Shettiksien painoraja on 45-50kg ponin koosta, rakenteesta, rasituksesta riippuen.


    • Ekuu

      tallilla jolla itse ratsastan isommille shettiksille painoraja on 45kg ja pienemmille n.40 :)) ja itse koulutan shettistä ja olen 12v,painan 35kg ja pituudeltani olen 147 :DD et todellakaan ole liian iso shettiksille :D

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      96
      2615
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2223
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      84
      1937
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1671
    5. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      11
      1665
    6. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1626
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      35
      1599
    8. 91
      1543
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      117
      1408
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1264
    Aihe