1-Krona purjejolla

Krona

Onko kenelläkään kokemusta ruotsalaisesta Krona Boats "1-Krona" purjejollasta ? Purjehdusominaisuudet, kestävyys, ym.

29

2240

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • xyz

      et ota yhteyttä myyjään ja käy tutustumassa? Kerro sitten meille muillekkin mitä näit. http://www.purjehdi.fi

      • Krona

        mutta kiinnostaisikin tietää muiden kuin myyjän näkemys veneestä.


    • peksi_

      Itsekin tätä kyselin joku aika sitten täältä, mutta kunnon vastauksia ei tuntunut löytyvän. Lienevätkö niin harvinaisia sitten ettei kokemuksia vaan ole.

      Walker bay-jollahan on vähän vastaava kuin tuo, hieman leveämmän mallinen runko. Tuo 1-krona näyttäisi minun silmääni virtaviivaisemmalta, tiedä sitten käytännössä miten se kulkee. Olisi kiva kyllä kuulla oikeiden käyttäjien kokemuksia 1-kronasta..

      • Krona

        tiedoista. Tämä palsta tuntuu toimivan niinkuin pitääkin.


    • Jollakuume

      on sellainen jolla ollut nyt vuoden, eli käytännössä yhden kauden. Ostin sen silloin suoraan Ruotsista, koska Suomessa ei ollut tuolloin edustajaa. Venemessuilla kävin jututtamassa esittelijää ja hän sanoi, ettei veneitä ole aikaisemmin aktiivisesti markkinoitu Suomeen. Ruotsista myyty kuulemma joitain kappaleita. Se ehkä selittää, miksi käyttökokemuksia ei tulvi. Hinta näytti olevan 2650 €, joka on hieman halvempi kuin Ruotsissa. Esittelijä selitti, että hinta ero johtuu siitä, että veneet tehdään Suomessa ja Ruotsalaiset joutuvat maksaan veneissään rahdista.

      Kokemuksia: vene on erittäin vahvarakenteinen ja siten huoleton. Runkohan on ABS-muovia ja kaksikuorirakenteinen ja väliaineena jokin uretaanin kaltainen vaahto. Tämä rakenne tekee veneestä todella jäykän, runko ei tavu millään. Silti se on melko kevyt eli 53 kg. Veneet valmistetaan Suomessa Terhin toimesta.

      Vene on selvästi Optaria isompi, eli sillä voi hyvin purjehtia aikuinen ja lapsi tai jopa 2 lasta. Itse olen käynyt esim. vieraiden lapsille näyttämässä miten purjehdiataan ja sitten lapset ovatkin pärjänneet jo itse. Hauskaa on ollut.

      Purjehdusominaisuudet olivat positiivinen yllätys. Vene on herkkä kulkemaan jo kevyessä tuulessa. Laiturissa tosin tuntuu köliveneeseen totuneelle hieman kiikkerältä (kuten jollat aina), mutta heti liikkeelle lähdettyään kiikkeryys häviää. Pinnassa on hyvä fiilis ja poikamainen kokeilunhalu herää. Täytyy muuten kertoa, ettei itselläni ollut aikaisemmin ollenkaan kevytvenekokemusta, kölivenistä jo parin kymmenen vuoden ajalta. Itse en ole kovin kovaan tuleen vielä mennyt ja muutenkin olen purjehtinut pelkällä isolla, venettähän voi purjehtia joko pelkällä isolla tai sitten isolla ja keulapurjeella, lisäksi saa vielä suuremman isopurjeen, jota ei itselläni tosin ole. Veneen lateraalitasapaino säädetään siirtämällä mastoa (2 paikkaa).

      Soutaminen onnituu myös hyvin. Veneen mukana tulee kunnoslliset airot. Soutaja istuu kölilaatikon päällä ja tuolloin painopiste on erittäin hyvä, vene ui hyvässä asennossa. Moottorilla en ole koittanut ajaa. Kahdelle täysikokoiselle aikuiselle vene on liian pieni. Lapset tykkäävät myös suotaa ja upottaa jollaa.

      Olen myös jonkin verran vetänyt jollaa moottoriveneen perässä. Pitkän köyden päässä tulee hyvin. Köli pitää antaa olla kölilaatikossa, mutta nostettuna siten, että kölin alaosa on pohjan kanssa samassa tasossa. Jos kölin ottaa kokonaan pois, suihuaa vesi avonaisesta kölilaatikosta ja täyttää veneen pian, vaikka taaimmaiset tyhjennysaukot olisivatkin auki. Vedettäessä jollaa isommalla veneellä, voi kaikki varusteet säilyttää jollan sisällä mastoa (on muuten hiilikuitua) myöten, koska se on jaettavissa kahteen osaan.

      Itse olen ollut jollaani tyytyväinen. Mielestäni se on virtaviivaisen ja jotenkin sympaattisen näköinen. Vieraiden yleinen kommentti onkin ollut, että ompa hauskan näköienn jolla. Purjehdusominaisuudet ylittävät selvästi omat taitoni. 1-Krona ei todellakaan ole mikään Optari, vaan oikea purjejolla.

      • Kronaan

        Veneitä on hyviä ja vähemmän hyviä?
        Tuo paatospuheesi ja koko tämän palstan asettelu vaikuttaa vähän siltä kuin taustalla olisi Suomen Krona maahantuoja/jälleenmyyjä?

        Olenko oikeassa vai väärässä?
        Otaksun, että olen OIKEASSA.

        Tuo Krona on varmaan aivan OK vene, mutta suomessa on jo tusina luokia, joissa on jo vneitä, joissa on jo veneitä ja veneilijöitä.

        Suhtutukaa varauksella Krona veneneen ostoon!


      • Jullakuume
        Kronaan kirjoitti:

        Veneitä on hyviä ja vähemmän hyviä?
        Tuo paatospuheesi ja koko tämän palstan asettelu vaikuttaa vähän siltä kuin taustalla olisi Suomen Krona maahantuoja/jälleenmyyjä?

        Olenko oikeassa vai väärässä?
        Otaksun, että olen OIKEASSA.

        Tuo Krona on varmaan aivan OK vene, mutta suomessa on jo tusina luokia, joissa on jo vneitä, joissa on jo veneitä ja veneilijöitä.

        Suhtutukaa varauksella Krona veneneen ostoon!

        Mistähän mahdoit tuollaisen ajatuksen saada päähäsi? Et selvästikkään itse ole perehtynyt yhtään purjejolliin kun tuollaista heität. Vai voisitko mainita mitä vaihtoehtoja tuolle 1-Kronalle on? Itse nimittäin etsin melkolailla ja tutkailin muyös käytettyjen markkinoita, mutta tosiasia on, ettei tarjontaa olekkaan. Itse löysin löysin Optimistin, Zoomin ja WalkerBayn. Laser ja ja muut kilpaveneet ovat uutena aivan toista hintaluokkaa ja käytettynä saa vain raatoja. Lisäksi ne ovat turhan vaativia purjehdittavia. Optimisti ja Zoom ovat lasten veneitä. WalkerBayn isompi malli on oikeastaan ainoa varteenotettava (pinempi on liian pieni), mutta purjehdusominaisuuksiltaan ja rakenteeltaan aivan lelu. Vaikka en venettä kilpailukäyttöön ostanutkaan, saa se kuitenkin olla hyvin purjehtiva ja kohtalaisen laadukkaasti tehty. Varmasti moni muukin haluaa ostaa purjejollan huvinvuoksi. Jos pitää suhtautua varauksella 2650 € hintaisen veneen ostoon, kannatta samalla siirtyä suoraan marjanpoimintaosastolle. Minä olen ainakin ollut veneeseen tyytyväinen.


    • CeeBird

      Uusi jollatyyppi Kotkassa kiinnosti ohikulkijoita keväällä 2015.

      Helposti ja nopeasti purjehduskuntoon laitettavaa 1-Krona, on kiinnostanut ohikulkijoita rannassa, joten tässä joitakin kipparin perusteluja käytetyn veneensä hankinnalle:

      Jolla on sadevesityhjentyvä ja vakaa. Sitä voi käyttää myös soutuveneenä ja
      ajaa n. 2 hv perämoottorilla kauppa- ja onkireissuilla.
      Vene on iskun- ja säänkestävää ABS-muovia, siis uppoamaton ja turvallinen.

      Herkkää venettä voivat purjehtia nuoret ,”opti-vuosien” jälkeen ja aikuiset yksin, nauttien monipuolisista purjevaihtoehdoista: isopurje tai iso fokka tai ”iso” isopurje.

      Purjevalinnan voi tehdä purjehdustaitojen, miehistön painon tai tuulen voimakkuuden perusteella. Takilan säädöt ovat yksinkertaiset, mutta pienen ”tuunauksen” jälkeen perusveneen saa muutettua trimmeiltään haastavaksi, jos haluaa.
      Myös ZOOM 8-jollan purje käy melko hyvin Kronaan, jos haluaa esim. pussikkaamman isopurjeen käytettynä..

      Nostoköli ja -peräsin ovat alumiinia ja muodoltaan NACA-profiilia ja leveät partaat pitävät pärskeet pieninä.

      Jolla kulkee myös isomman veneen perässä lomalla tai viikonloppuina, sillä painoa on vain 53 kg ja hiilikuitumasto (2 osaa), puomi ja jopa airot mahtuvat jollan sisään.
      Kevyttä jollaa voi kuljettaa myös auton katolla, ties minne...

      1-Kronan mitat: pit. 3,00 m, lev. 1,30 m, paino 53 kg, syv. 0,1 – 0,75 m, maston kork. 4,95 m, kantavuus 125 / 175 kg.

      Olen edelleen innoissani jollan monipuolisuudesta ja helppoudesta purjehtia, vaikka jouduinkin uimaan keväällä, 8 asteisessa meressä...

      Pappa 63 v. / 75 kg / 160 cm.

      • Tvåkronor

        Millä osastolla esittelyssä tulevilla messuilla?.....


      • CeeBird

        2015 Venemessuilla ei ollut nähtävänä (Terhi 300 Sail = sama jolla), saa nähdä miten tänä vuonna?
        Mutta näiltä sivuilta löytyy myyjiä:
        www.terhi.fi/jälleenmyyjät.... tai.... www. kronaboats.com


    • RumaAnkanpoikanen

      nyt kun ajauduttiin vaihtoehtoihin, niin olen hakemassa yhtä yksinkertaista jollaa kahden aikuisen käyttöön. Ainakaan minä en ole sellaista markkinoilta löytänyt ja ainoaksi vaihtoehdoksi näyttää jäävän itse tekeminen vanerista.

      Olen harkinnut tällaisen PD Goosen tekemistä, kun parempaakaan vaihtoehtoa ei mistään tunnu löytyvän:

      https://youtu.be/5MaNNpc38ws

      En ole mikään puuseppä, joten mielelläni ostaisin valmiin, mutta onko niitä vaihtoehtoja tällaiselle?

      • RumaAnkanpoikanen

      • purjeveneahven

        Ootko aatellut ahventa:
        http://www.nettivene.com/purjevene/ahven


      • RumaAnkanpoikanen

        Olen joskus aikanaan ahventakin miettinyt, mutta toi Goose-loota jotenkin himottaa. Tuntemukset sen tekemisestä vain vahvistuvat. Eikä luulisi tulevan edes kovinkaan kalliiksi ja olisihan se sitten ihan omatekemä :)

        Tuolla alempana Kroonalle ehdotettiin vaihtoehdoksi RS Fevaa, mutta se on jo ihan eri luokan jolla vantteineen ja heloituksineen kuin pienin Kroonan. Eli ostajakunta on eri.

        Vinkkinä vaikka Terhille. Tehkää tuon pienimmän Kroonanin isoveli niin, että heloitus ja riki jää yhtä yksinkertaiseksi, niin täältä löytyisi ainakin yksi asiakas...


      • ei-vain-feva
        RumaAnkanpoikanen kirjoitti:

        Olen joskus aikanaan ahventakin miettinyt, mutta toi Goose-loota jotenkin himottaa. Tuntemukset sen tekemisestä vain vahvistuvat. Eikä luulisi tulevan edes kovinkaan kalliiksi ja olisihan se sitten ihan omatekemä :)

        Tuolla alempana Kroonalle ehdotettiin vaihtoehdoksi RS Fevaa, mutta se on jo ihan eri luokan jolla vantteineen ja heloituksineen kuin pienin Kroonan. Eli ostajakunta on eri.

        Vinkkinä vaikka Terhille. Tehkää tuon pienimmän Kroonanin isoveli niin, että heloitus ja riki jää yhtä yksinkertaiseksi, niin täältä löytyisi ainakin yksi asiakas...

        RS on muutakin kuin Feva, niillä on yli 20 mallia yhden hengen jollista pieniin kevytveneisiin. Feva on kyllä tunnetuin malli, jota on monilla seuroilla harjoitusveneenä ja se on myös ISAF-kilpailuluokka.


      • TI-miäs
        RumaAnkanpoikanen kirjoitti:

        Tästä näkyy paremmin, minkälainen loota on kyseessä:

        https://youtu.be/vcWpoA44Y3U

        Tuo olisi kiva, ja luultavasti myös helppotekoinen. Taidanpa tilata piirustukset ja tehdä tuollaisen. Mistä kannattaisi tilata purjeet ja mitä purje tuollaiseen suunnilleen kustantaisi?


      • sisälahdille

        Kiva ja helppotekoinen tuo hanhi varmaan on, mutta älkää tehkö sellaista, jos aiotte aallokossa purjehtia. Optarikin vaatii teknikkaa, ettei se täyttyisi aalloista, mutta Goosen mittasuhteet ovat sellaiset, ettei tekniikkakaan siinä auta. Siis vain hyvin suojaisille vesille.


      • TI-miäs
        sisälahdille kirjoitti:

        Kiva ja helppotekoinen tuo hanhi varmaan on, mutta älkää tehkö sellaista, jos aiotte aallokossa purjehtia. Optarikin vaatii teknikkaa, ettei se täyttyisi aalloista, mutta Goosen mittasuhteet ovat sellaiset, ettei tekniikkakaan siinä auta. Siis vain hyvin suojaisille vesille.

        Jotenkin tuntuisi juuri päinvastaiselta. Luulisi, että tylppä keula olisi erityisen kantava ja nousisi hyvin aallon päälle, vaikka varmasti pärskiikin vettä kovalla kelillä.


      • TI-Miäs
        sisälahdille kirjoitti:

        Kiva ja helppotekoinen tuo hanhi varmaan on, mutta älkää tehkö sellaista, jos aiotte aallokossa purjehtia. Optarikin vaatii teknikkaa, ettei se täyttyisi aalloista, mutta Goosen mittasuhteet ovat sellaiset, ettei tekniikkakaan siinä auta. Siis vain hyvin suojaisille vesille.

        Rupesin selamaan noita videoita. Hienostihan toi kulkee. Mieluummin tuolla kuin jollain Valker Baylla. Jos kaatuu, niin helppo nostaa pystyyn, kun kellukkeet sivuilla.
        https://youtu.be/uO0B5p7iTjE?list=PLC02688047AAAFCD3


      • luulo.ei.auta
        TI-Miäs kirjoitti:

        Rupesin selamaan noita videoita. Hienostihan toi kulkee. Mieluummin tuolla kuin jollain Valker Baylla. Jos kaatuu, niin helppo nostaa pystyyn, kun kellukkeet sivuilla.
        https://youtu.be/uO0B5p7iTjE?list=PLC02688047AAAFCD3

        Mikä ettei Goose kulkisi. Mutta kantava keula ei todellakaan tarkoita sitä, että se helposti nousisi aallon päälle. Yksi ainoa aalto, joka pääsee töksähtämään keulaan pysäyttää vauhdin ja täyttää veneen. Juurin niin käy optarinkin, jos junnu hallitse tilannetta omalla painonsiirrollaan ajoissa. Ja optari on mittasuhteiltaan aivan toisenlainen.


    • afdstr

      Jos et ole puuseppä, niin juuri silloin kannattaa tehdä itse. Siitä saa aivan erilaisen mielihyvän kuin ostamisesta.

      Käsittämätön hinta tuolla 1-kronalla, melkein kolme tonnia. Soutuveneen saa uutena tonnilla. Kun sana alkaa peellä sen hinta triplaantuu.

      • eimainostaja

        Toisaalta, mitähän maksaisi laittaa soutsikaan köliviritelmät, rikit ja peräsimet...Olen tuolla messuilla katsellut sellaista irtohirvitystä ja muistan että aika kallis se oli. Tuo kruunuvene on hiukan kevytrakenteisempi, menee auton katolle ja luultavasti purjehtii paremmin.

        Sitten taas, millä hinnalla lähtee lähin kilpailija...No, itse ostaisin ehkä ennemmin käytetyn jollan johon joku on kyllästynyt. Niitä on pilvin pimein, aivan toimivia mutta ei enää ihan valkoisia. Jos välttämättä uuden haluaa niin tuo näyttää ihan järkevältä.


      • eimainostaja kirjoitti:

        Toisaalta, mitähän maksaisi laittaa soutsikaan köliviritelmät, rikit ja peräsimet...Olen tuolla messuilla katsellut sellaista irtohirvitystä ja muistan että aika kallis se oli. Tuo kruunuvene on hiukan kevytrakenteisempi, menee auton katolle ja luultavasti purjehtii paremmin.

        Sitten taas, millä hinnalla lähtee lähin kilpailija...No, itse ostaisin ehkä ennemmin käytetyn jollan johon joku on kyllästynyt. Niitä on pilvin pimein, aivan toimivia mutta ei enää ihan valkoisia. Jos välttämättä uuden haluaa niin tuo näyttää ihan järkevältä.

        Itse rakentelin sellaiset ja pari sataa maksoi. Mastoksi käy purjelaudan masto.


    • entäs.ämpärimuovi

      Täältä löytyy hyvä valikoima lähes jokaiseen lähtöön. Ainakin Fevaa on jo maassa useampia kappaleita, ymmärtääkseni joitakin muitakin malleja. Huoletonta ämpärimuovimeininkiä, mutta kisaamaankin voi päästä. Ihan asiallisen oloisia vehkeitä joka tapauksessa, mitä noita olen messuilla hiplannut.
      http://www.rssailing.com/en

    • helmenkippari

      Löytyyhän maailmalta erilaisia valmiita piirustuksia ja malleja vaikka kuinka, jos haluaa rekennella ja mikäpä sen mielenkiintoisempaa.

      https://www.boatdesigns.com/Sailboats/departments/12/ esim. tästä osoitteesta löytyy aika monta erikokoista mallia.

      http://www.boatplans.dk/boats.asp?BType=sail_boats täällä lisää, minua kiinnosti kovasti tällä sivustolla ollut Norwegian pram, 17 jalkanen jolla, joka vaikuttaisi kestävän sekä lastia että allokkoa. Sunnittelin sellaisen tekoa ennenkuin sitten ostin itselleni vähän isomman veneen.

      https://www.glen-l.com/designs/sailboats.html samoin tuolta löytyy malleja valita asti.

      • Retkuilija

        Minäkin olen harkinnut tuollaisen Norwegian pramin tekemistä. vaikuttaa merikelpoiselta ja tukevalta veneeltä. Harmi vaan, ettei aika tahdo riittää tuollaisen tekemiseen.

        Tuollaisten retkikäyttöön soveltuvien jollien tarjonta Suomessa on kyllä todella vähäistä. Tuollaisella olisi kiva koluta Suomen vesistöjä Hangosta Inariin asti.


    • CeeBird
      • Dinghysailor

        Jotenkin uskomatonta, että tämäntyyppisten jollien kotimainen tarjonta loppunut kokonaan. Onko itse tekeminen tosiaankin ainoa vaihtoehto? Tuo vaikutti aika haastavalta projektilta itse tehden. Goose voisi onnistua aika moneltakin.


    • Anonyymi

      Moikka, meilläon sellainen ja siitä ollut paljon iloa. Isompi ja vakaampi kuin optari. Voi soutaa ja laittaa pieni 2hp mottori. Valmistettu Terhillä ja todella kestävä. Omamne myynnissä kahdelka hyvällä purjeelks kun lapset kasvaneet ulos jollasta. 0440 455755.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      39
      1661
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1351
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      9
      1299
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1295
    5. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1287
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      5
      1275
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1254
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1220
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1180
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1163
    Aihe