Marino 19 HT

kale

Onko kellään kokemusta Marino 19 HT veneestä?

Miten tuo etu kajuutan toimivuus mahtuuko sinne 3 henkee?
Olen ostamassa ensimmäistä venettäni ja meinasin hankkia marinon, onkohan siinä järkeä?

Käyttö olisi viikonloppu retkeilyä vaimon ja vauvan kanssa lähi saaristossa?

Mitähän mahtaa kuluttaa tuommoinen 145 volvo penta matka nopeudella ja mikähän se matkavauhti on?

Kiitos kaikistatiedoista.

22

6019

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jotain...

      Kun teitä menee kolme keulaan, toimii se teidän tapauksessa ihan hyvin ( yksi on lapsi). Aikuisia ei sinne kolmea saa mahtumaan, jolleivät pidä toisissaan kiinni makaamisesta. Retkiveneenä aloittelijalle aivan sopiva. Myös aiottuun ympäristöön ( lähisaaristo) se sopii hyvin. Volvon kulutuksen voi arvioida olevan alle litra/mpk, eli vie vähemmän kuin vähänkään vanhemmat 50 hp perämoottorit. Matkavauhti on noin 20 solmua, joka on hieman kova vauhti aloittelevalle navigoijalle, mutta ei mitenkään ylitsepääsemätön ongelma tämäkään. Suosittelen, olet selvästi oikeilla jäljillä.

    • h-t

      Ostin tullaisen viime kesänä ja tein siihen ennen käyttöönottoa täydellisen konerempan. Veneen kulutus on luokkaa 0,7 l/maili jos ajaessa pitää kierrokset 4500 rpm paikkeilla, tällöin on vauhtia n. 25 solmua. Huippunopeus on jossakin 30s päälle.
      Vene käyttäytyy uskomattoman hyvin vähän kovemmallakin säällä. Taaimmaisen sylinterin pakoaukko on tuossa koneessa heikko kohta, alumiini syöpyy ja kansi pitää täytehitsata. Pakosarja ruostuu puhki jossain vaiheessa ja uusi maksaa n. 700€ eli sen kunto kannattaa tarkistaa oston yhteydessä. Ostin veneeni moottori rikkinäisenä ja purkaessani moottorin syykin löytyi, 3 sylinterin mäntä oli palanut puki ja myös virranjakajan kannen 3 sylinterin reikä oli pahasti mustunut ja kosketuspinnat puhki, syynä tähän luultavasti veneessä kesän olleet bilteman sytytysjohdot, 3 sylyinterin johdossa oli kunnon kosketusvika ja se kipinöi sattumanvaraisesti kun testattiin. Moottoriin saa hyvin osia ja monia voi ostaa autotarvikeliikkeestä, virranjakajan kansi on kuitenkin sellainen ettei siihen löydy tarvikeosaa ja boshin alkuperäistä on käytettävä, hinta n50€. Kuitenkin on hyvä ottaa veneenosa mukaan kun uutta hakee, esim kärjet löytyy mutta malli on volvon toisesta jakajasta.

      Ahtaaksi kyllä keulakajuutta käy mutta kyllä sinne 2 aikuista ja vauva mahtuu.

      Saanko udella millaista hintaa pyytävät veneestä?

      • Kale

        Nettiveneessä noita pyörii siinä 5000 euron nurkilla. Ollaanko silloin oikealla hehtaarilla?

        Voitko heittää minulle jonkin hintahaarukan mitä noista kannatta maksaa.

        Mikä vene malli ois sitten vastaava jota voisin harkita perheemme käyttöön?


      • h-t
        Kale kirjoitti:

        Nettiveneessä noita pyörii siinä 5000 euron nurkilla. Ollaanko silloin oikealla hehtaarilla?

        Voitko heittää minulle jonkin hintahaarukan mitä noista kannatta maksaa.

        Mikä vene malli ois sitten vastaava jota voisin harkita perheemme käyttöön?

        eiköhän tuo 5000€ ole kohtuullinen pyynti tällaisesta. Miksi pitäisi katsoa toista, vene on todella hyvin raknnettu ja kaikkia osia on saatavana. Moottori kestää autoissa kevyesti 400000km. Venekäyttö on tietenkin kuluttavampaa mutta tässä tapauksessa kone on sen verran ylimitoitettu, että siitä harvoin otetaan läheskään kaikkia tehoja irti ja sen myötä pitkäikäinen.

        Minulla vaikuttivat ostoon lähinnä käsiteltävyys ja hinta, tosin hinta ei ollut kova koska vene oli konerikkoinen.


    • on saatavissa kyllä

      Muistakaa että 1970 Luku on jo kaukana takanapäin.
      Vanha lasikuitu ei ole enää uuden veroista. Vaikka olisi kirkas maali päällä.
      Hinnat sitä myöten.

      Myös vanha sisäperä on usein tapaus: -kootut ongelmat-
      Vanha sisäperä ei aina korjaannu edes täydellisellä remontilla. Syöpyneitä ja kuluneita on ne. Aika tekee tehtävänsä. Osat on kalllita. Koneet ja laakeroinnit, lohkot, valut on ajettu loppuun jne.

      Vanhat vatorit ja finmarit yms ovat hyviä muisteloita -70L - silloin ne oli uusia.
      Nyt on nyt.
      Ihminenkin vanhenee ja vene myös.

      • julle

        Ei lasikuitu tietääkseni mikskään mee ajan kuluessa, jos on asiallisesti pidetty. Itellä ollu muutama 70-lukunen Marino. Ainahan vanhanssa veneessä jotain pikkuremonttia on ja monelle se on osa harrastusta.

        Vanhat Marinot on käsinlaminoituja laatuveneitä ja paikoin ehkä jopa tukevampia kun jotkut uudet mahdollisimman halvalla ja kevyesti rakennetut veneet. Ei kai niitä muuten olis enää liikenteessä ja myynnissä tollasilla hinnoilla? Ja eikös 70-luvun hartsit sun muut myrkyt ollu astetta kovempaa kamaa ku tänäpäivänä on kaikki vähänkää terveydelle vaarallinen pannassa.

        Maksaahan ne koneen palikat, mutta jos sillä koneella ajaa taas 30 vuotta... Tai kattelee sellasen veneen missä kone on valmiiks tuoreempi tai asiallisesti laitettu. Ainahan vanha on vähän arpapeliä.

        Tyyli taas on makuasia. Joku tykkää 70-lukusen näkösestä ja vähemmän käytännöllisestä. Ite en ainakaan tuu ikinä hankkimaan kokovalkosta sisältä ja ulkoa sileepintasta pyöreetä jukurttipurkkia.


      • halvat hartsit
        julle kirjoitti:

        Ei lasikuitu tietääkseni mikskään mee ajan kuluessa, jos on asiallisesti pidetty. Itellä ollu muutama 70-lukunen Marino. Ainahan vanhanssa veneessä jotain pikkuremonttia on ja monelle se on osa harrastusta.

        Vanhat Marinot on käsinlaminoituja laatuveneitä ja paikoin ehkä jopa tukevampia kun jotkut uudet mahdollisimman halvalla ja kevyesti rakennetut veneet. Ei kai niitä muuten olis enää liikenteessä ja myynnissä tollasilla hinnoilla? Ja eikös 70-luvun hartsit sun muut myrkyt ollu astetta kovempaa kamaa ku tänäpäivänä on kaikki vähänkää terveydelle vaarallinen pannassa.

        Maksaahan ne koneen palikat, mutta jos sillä koneella ajaa taas 30 vuotta... Tai kattelee sellasen veneen missä kone on valmiiks tuoreempi tai asiallisesti laitettu. Ainahan vanha on vähän arpapeliä.

        Tyyli taas on makuasia. Joku tykkää 70-lukusen näkösestä ja vähemmän käytännöllisestä. Ite en ainakaan tuu ikinä hankkimaan kokovalkosta sisältä ja ulkoa sileepintasta pyöreetä jukurttipurkkia.

        Useimmat ovat vettyneitä.
        Halvat hartsit on ollu käytössä.

        Hurjia tursuvia vettyneitä vanhoja lasikuiturunkoja on paljon. Omistajat/myyjät sanoo usein, että on niin vahva kuidutus ja reilusti painoa,,, heh ! Kosteutta/vettä se useinkin on.

        Ostajan pitäisi ymmärtää,,,, eikä maksaa liikaa.


      • vettynyt..
        halvat hartsit kirjoitti:

        Useimmat ovat vettyneitä.
        Halvat hartsit on ollu käytössä.

        Hurjia tursuvia vettyneitä vanhoja lasikuiturunkoja on paljon. Omistajat/myyjät sanoo usein, että on niin vahva kuidutus ja reilusti painoa,,, heh ! Kosteutta/vettä se useinkin on.

        Ostajan pitäisi ymmärtää,,,, eikä maksaa liikaa.

        Itselläni 60luvun marino tl-vene,enkä vaihtaisi nykypäivän pulkkaan..eipä näy vettyneen 37 vuodessa...


      • tupis
        halvat hartsit kirjoitti:

        Useimmat ovat vettyneitä.
        Halvat hartsit on ollu käytössä.

        Hurjia tursuvia vettyneitä vanhoja lasikuiturunkoja on paljon. Omistajat/myyjät sanoo usein, että on niin vahva kuidutus ja reilusti painoa,,, heh ! Kosteutta/vettä se useinkin on.

        Ostajan pitäisi ymmärtää,,,, eikä maksaa liikaa.

        hinnat on ollu 2000 eurosta ylöspäin. Volvon koneella ok juttu. Käytännöllinen ja tukeva.
        En kyl maksais mistään helmestä 3000 enempää


      • kale
        tupis kirjoitti:

        hinnat on ollu 2000 eurosta ylöspäin. Volvon koneella ok juttu. Käytännöllinen ja tukeva.
        En kyl maksais mistään helmestä 3000 enempää

        Kiitos tuo oli hyvä vinkki. Aina hullulle pitäs jonkun laitaa jäitä hattuun.
        Onko muilla näkemyksiä tuohon hinta hommaan?


      • h-t
        kale kirjoitti:

        Kiitos tuo oli hyvä vinkki. Aina hullulle pitäs jonkun laitaa jäitä hattuun.
        Onko muilla näkemyksiä tuohon hinta hommaan?

        Itse en ole seurannut myytävien veneiden hintoja. Väitän kuitenkin tuon edellä mainitun arvion olevan pahasti alakanttiin tai sitten näkemys helmestä poikkeaa paljon. Jos veneessä oleva moottori on vuodelta -90 sekin nostaa arvoa. B 23 Lohko siinä on joten osia saa hyvin, kaasarit luultavasti Solexit ja niihinkin korjaussarjoja löytyy.
        Katsele veneitä pelkästään hintahaulla ja vertaa niitä toisiinsa.Väitän ettet löydä montaakaan varteenotettavaa muuta luokassa 4500.- - 5000.- Vanhoista lasikuituveneestä on kirjoitettu paljon ja tosiasia taitaa olla, että hyvinpidetyt ja rakennetut lasikuituveneet kestää vähintään isältä pojalle.


    • R K-S

      Eilispäivän vene. Kehitys on mennyt huimia askelia eteenpäin. Tilat, käytännöllisyys ja enne kaikkea tekniikka. Kun ostat noin vanhan veneen, niin riski siitä, että koneeseen tai muuhun tekniikkaan tulee vikaa on aika suuri.
      Mieti vielä ja tutki myös muita vaihtoehtoja.
      Esim. keskimoottorivene on paljon helpomi ja halvempi kunnostaa, jos pitää ostaa vanhe vehje.

      • maa.

        sisäperä mottorit vetolaiteet ovat halvempia korjata kuin akselivetoiset.
        osat kohtuu hintaisia esim. us-parts.


      • h-t

        Totta on, että tekniikka on kehittynyt mutta onko parempaan. Vähänkin kätevä ihminen pystyy hyvin tekemään kaiken tarvittavan huollon itse vanhempaan veneeseen jossa sisäperä bensiinikone. Oma vene ja kone on vm -82 ja väitän koneella olevan enemmän käyttötunteja edessään kun monella uudemmalla. Tuohon aikaan veneet laminoitiin käsin ja koneitten painoon ym ei kiinnitetty kovinkaan paljon huomiota.Uudet koneet alkaa olemaan jo niin teknisiä laitteita ettei niitä pysty itse huoltamaan/ korjaamaan. Jos on ostamassa käytettyä välttäisin ennemmin 90 luvun alun veneitä.


    • Ykä

      Kaverilla oli taannoin moinen. Piti vehkeestä ja Marinon laadusta yleisesti ottaen, koska hankki saman fapriikin tuotteen myöhemminkin.
      Kiulua käytettiin ahkerasti, mutta ainoa veneeseen tullut arveluttava "kuluma" oli HT-katoksen ikkunapilarien päihin ilmestyneen hiushalkeamat. Syynä ilmeisesti katoksen eläminen aallokossa ja lujitemuovin väsyminen sen seurauksena.

      Tuon ikäisessä merivesikoneessa voi olla syöpymiä, jotka tulevat sitten jonain päivänä ongelmina eteen. Kyllähän niistä selviää, mutta kannattaa ennakkoon asennoitua mahdollisuuteen, että loma menee pilalle koneremontin tullessa pahaan aikaan.
      Kaikki mekaniikkahan kuluu. Tuon ikäisessä voi olla jo paljonkin uusittua, josta myyjä ehkä osaa kertoa jotain.

      • h-t

        Volvon koneet on makeavesijäähdytettyjä, omassa vm-82 kaikki kanavat olivat täysin puhtaat. Yllätyksenä nimenomaan voi tulla pakosarjan ruostuminen koska se on merivesijäädytetty ja siitä mainitsin jo aikaisemmin


      • h-t
        h-t kirjoitti:

        Volvon koneet on makeavesijäähdytettyjä, omassa vm-82 kaikki kanavat olivat täysin puhtaat. Yllätyksenä nimenomaan voi tulla pakosarjan ruostuminen koska se on merivesijäädytetty ja siitä mainitsin jo aikaisemmin

        Tuo 4 sylinterin pakoaukko ja sen syöpyminen johtunee osaltaan siitä, että merivettä saattaa jäädä siihen kun koneen sammuttaa. uusimmissa tämäkin on huomioitu.


    • Kale

      Hienoa että aihe kirvoittaa mielipitetiä niitähän minä juuri halusinkin kuulla.

      Vene jota olen ajatellut on myynnissä nettiveneessä

      Veneen vuosimalli -83 ja konenn -90

      Vene osoitteessa http://www.nettivene.com/viewBoat.php?id_boat=233405&PN[0]=cat_link_2&PL[0]=listCategory.php?id_cowcat=4

      Onkohan tästä jotain mieilipiteitä?

      Tietysti hinnasta täytyy yrittää tinkiä mutta tulos jää nähtäväksi.

      • h-t

        Tuossa veneessä on jonkin verran eroja omaan. Minulla on "ajopaikan" kattonona liukuva pressu, eli ohjaamo on täysin auki ajaessa hyvällä säällä ja huonolla pystyy pitämään pelkästään kuljettajan puolella pään kokoisen aukon tarvittaessa. Vanhassa mallissa myös pelkääjän penkki on erilainen, siinä on täysipitkä penkki ja navigaattorin selkänojaa irroittamalla siitä tulee täysipitkä makuupaikka, tuossa ilmeisesti erilliset kuppiistuimet.
        Kulkuvalo on tuossa niin kuin omassanikin sellaisella korkeudella, että pimeällä seisten ajaessa se häikäisee, aion korottaa omaani n. 15 cm, luultavasti niin, että siitä tulee alaskäännettävä.
        Vene ei luultavasti ole ollut viranomaiskäytössä koska siinä on tehtaan vakiovärit.

        Koneesta en sano mitään, omassani on AQ-145b


      • h-t
        h-t kirjoitti:

        Tuossa veneessä on jonkin verran eroja omaan. Minulla on "ajopaikan" kattonona liukuva pressu, eli ohjaamo on täysin auki ajaessa hyvällä säällä ja huonolla pystyy pitämään pelkästään kuljettajan puolella pään kokoisen aukon tarvittaessa. Vanhassa mallissa myös pelkääjän penkki on erilainen, siinä on täysipitkä penkki ja navigaattorin selkänojaa irroittamalla siitä tulee täysipitkä makuupaikka, tuossa ilmeisesti erilliset kuppiistuimet.
        Kulkuvalo on tuossa niin kuin omassanikin sellaisella korkeudella, että pimeällä seisten ajaessa se häikäisee, aion korottaa omaani n. 15 cm, luultavasti niin, että siitä tulee alaskäännettävä.
        Vene ei luultavasti ole ollut viranomaiskäytössä koska siinä on tehtaan vakiovärit.

        Koneesta en sano mitään, omassani on AQ-145b

        Tuossa ilmoituksessa mainittu moottorityyppi taitaa olla väärä. Ainakaan minä en löytänyt 4 sylinteristä volvon bensakonetta jossa olisi tuo tyyppimerkintä. Jos hallitset ruotsia tältä sivustolta löytyy mielen kiintoisiakin juttuja ja keskustelufoorumi on keskittynyt VP moottoreihin.
        http://www.drevia.se/


      • venemies
        h-t kirjoitti:

        Tuossa ilmoituksessa mainittu moottorityyppi taitaa olla väärä. Ainakaan minä en löytänyt 4 sylinteristä volvon bensakonetta jossa olisi tuo tyyppimerkintä. Jos hallitset ruotsia tältä sivustolta löytyy mielen kiintoisiakin juttuja ja keskustelufoorumi on keskittynyt VP moottoreihin.
        http://www.drevia.se/

        Kävin katsomassa kyseisen veneen.Kommenttina sen verran,että tilat ovat auttamatta ahtaat. Keulapunkassa aikuista ahdistaa ja istumatila takana on sangen mukava kahdelle mutta kolmen kanssa jalkoja saa sovitella. Rungoltaan varmasti tukeva, mutta ajatelkaa kuinka ison tilan konehuone näin lyhyessä veneessä vie.


    • Anonyymi

      Nyt olisi yksi Marino Ht Warkaudessa myytävänä.
      Vain 1800€
      Hyvä päätti se on laita 130 hv Honda tuohon.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Marin on ehkä maailman kaunein "Nelikymppinen"

      Marinin julkaisu on saanut yli 68 500 tykkäystä. Postauksen kommenttikentässä ylistetään paljon Marinin kauneutta, jota
      Maailman menoa
      328
      2796
    2. Vernu Vasunta

      On mahotonta miten marjanpoimijoita on kohdeltu! Eikö paremmalla kohtelulla olisi saanut paremman tuloksen?
      Suomussalmi
      98
      2103
    3. En kelpaa sinulle

      Varattuna - olen sinulle ongelma. Eroaminen vuoksesi voi olla turhaa, sillä me ei puhuta, kun olen varattu ja kumpikin v
      Ikävä
      120
      1610
    4. Taidat vanhempi nainen

      Haluta sen tien itsellesi. juokse vaan karkuun ! Pahentaa vaan asiaa.Pitäs toimia ihan toisin päin
      Ikävä
      73
      1154
    5. Hetkeäänkään miettimättä ottaisin sinut

      Mutta mitä mieltä miehesi siitä olisi?
      Ikävä
      71
      1022
    6. Olisi kiva tietää miksi pidät minusta?

      Miehelle kysymys :)
      Ikävä
      61
      983
    7. Voi nainen...

      Kun luovutit meistä liian aikaisin, just kun aloin oppimaan sinua. Jos oisin alussa jo lukenut aiheesta oisin voinut toi
      Ikävä
      41
      950
    8. Venäjä aikoo yksipuolisesti muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa

      Venäjä aikoo muuttaa rajalinjauksia Suomenlahden itäosassa Venäjän saarten eteläpuolella. Ylen jutussa kerrotaan mm.
      Maailman menoa
      145
      899
    9. Suomi lähettää tarkkailijoita merialueelle

      Venäjä on ilmoittanut aikovansa ylittää Suomen merialueen rajat kysymättä lupaa kertomalla että Suomen merialueen raj
      Maailman menoa
      290
      842
    10. Naiselle kysymys

      Mitä oikein näet minussa?
      Ikävä
      40
      744
    Aihe