Betonia peräsimessä

Anonyymi

Aukaisin veneeni peräsimen kun tiesin että sisällä oli kosteutta. Rälläköin ison aukon peräsimen toiseen kylkeen. Ja yllättäen täyteaineena oli betonia tai sen lähisukulaista, kovettunutta ja märkää matskua jota saa hakata tosissaan että lohkeaa. Akselista lähtevät rosterisiivekkeet oli valettu täyteaineen sisään. Onko kukaan palstalainen törmännyt tämmöiseen? Kovan matskun poistaminen tulee olemaan todella työlästä, tai liekö edes mahdollista?

23

137

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Samaa tavaraa oli vanhan Ohlson 29ni skegissä, joka oli haljennut eräänä talvena. Jäykkääjänä lisäksi betonirautaa. Hartsin ja hiekan sekoitushan tuo täyteaine on.

      • Anonyymi

        Lähes sataprosenttisella varmuudella tuossa oli oikea tieto, hartsia ja kvartsihiekkaa siellä on. Kvartsihiekkahan on oikeastaan murusina olevaa lasikuitua, joten se toimii hyvin hartsin kanssa. Ei se vedä itseensä vettä sen enempää kuin laminaattikaan, mutta arvattavasti sidos kuoreen on rakoillut ja väliin päässyt vettä. Sisimmistä laminaattikerroksista voi silloin hyvinkin olla hartsit liuenneet ja jäljellä märkää kuitumössöä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lähes sataprosenttisella varmuudella tuossa oli oikea tieto, hartsia ja kvartsihiekkaa siellä on. Kvartsihiekkahan on oikeastaan murusina olevaa lasikuitua, joten se toimii hyvin hartsin kanssa. Ei se vedä itseensä vettä sen enempää kuin laminaattikaan, mutta arvattavasti sidos kuoreen on rakoillut ja väliin päässyt vettä. Sisimmistä laminaattikerroksista voi silloin hyvinkin olla hartsit liuenneet ja jäljellä märkää kuitumössöä.

        Silloin ei kannata polttaa, hartsi voi palaa vähän tehokkaammin kuin betoni.


    • Anonyymi

      Joillain sähkökonekorjaamoilla on uuneja, joissa he paistavat rikkinäisistä moottoreista hartsit ja eristeet tuhkaksi ennen uudelleenkäämintää. Varmaan tuommoinen saattaisi auttaa tässä kyseisessä tilanteessa.

    • Anonyymi

      Laita peräsimen metalli- ja betoniosat nuotioon. Betoni haurastuu tulessa. Samalla tavalla saa esim. betonimyllyn puhtaaksi, laittaa nuotion sen sisään. Betonimyllystä kyllä lähtee samalla maalit.

      • Anonyymi

        Betonimyllystä saa helposti kuivat kurat pistämällä sinne kuumaa vettä ja pullon Bilteman akku(rikki-)happoa.

        Älä vedä henkeen.


    • Anonyymi

      Miksi se matsku pitää ottaa sieltä pois, jos se on kovaa?

      • Anonyymi

        Mietinkin että antaisin kovan täyteaineen jäädä paikoilleen, koska sen poistaminen kokonaan peräsimen sisältä on mahdotonta. Jos antaa nyt kuivua lämpimässä pari kuukautta, varsinkin kun toinen kylkikin on auki. Enkä ehtinyt kovin paljon hakata hiekkahartsia pois, halusin kyllä nähdä että mitä matskua tukisiivekkeet on, onneksi rosteria.

        Jos keväämmällä täytän kolot jollain epoksikitillä, sitten epoksoin päälle lasikuitumattoa, laminoin irroittamani "kannen" paikoilleen, kittaan, hion, laitan vesieristyksen (primeria yms tarpeellista) ja lopuksi eliöstönestoa. Kolot on sen verran pieniä että tuskin kannattaa epoksivaahtoa käyttää?
        En sitten tiedä saako koko peräsimen pysymään jatkossa vesitiiviinä ja kuivana.. Nyt vettä on päässyt varmaankin akselin juuresta sisälle. Tai tuleeko raadilta parempia ideoita?

        Ihmettelinkin peräsintä irroittaessani että onpa painava, vaikka tiesinkin että on saanut vettä sisäänsä. Enkä tiedä olisinko aukaissut ollenkaan jos olisin tiennyt että on täytetty hiekkahartsilla. Mutta nytpähän sitten tiedän! Kokonaan uuden peräsimen tekeminen on liian iso projekti, vaikka nyt olisi kyllä muotti ja malli valmiina..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mietinkin että antaisin kovan täyteaineen jäädä paikoilleen, koska sen poistaminen kokonaan peräsimen sisältä on mahdotonta. Jos antaa nyt kuivua lämpimässä pari kuukautta, varsinkin kun toinen kylkikin on auki. Enkä ehtinyt kovin paljon hakata hiekkahartsia pois, halusin kyllä nähdä että mitä matskua tukisiivekkeet on, onneksi rosteria.

        Jos keväämmällä täytän kolot jollain epoksikitillä, sitten epoksoin päälle lasikuitumattoa, laminoin irroittamani "kannen" paikoilleen, kittaan, hion, laitan vesieristyksen (primeria yms tarpeellista) ja lopuksi eliöstönestoa. Kolot on sen verran pieniä että tuskin kannattaa epoksivaahtoa käyttää?
        En sitten tiedä saako koko peräsimen pysymään jatkossa vesitiiviinä ja kuivana.. Nyt vettä on päässyt varmaankin akselin juuresta sisälle. Tai tuleeko raadilta parempia ideoita?

        Ihmettelinkin peräsintä irroittaessani että onpa painava, vaikka tiesinkin että on saanut vettä sisäänsä. Enkä tiedä olisinko aukaissut ollenkaan jos olisin tiennyt että on täytetty hiekkahartsilla. Mutta nytpähän sitten tiedän! Kokonaan uuden peräsimen tekeminen on liian iso projekti, vaikka nyt olisi kyllä muotti ja malli valmiina..

        Epoksikitti on aika kallista, jos sitä joutuu paljon lätkimään ja älyttömän paljon on hommaa, kun täytyy vielä hioa se filleri, kitata uudestaan, hioa, laminoida 10 kerrosta, hioa, kitata, hioa, kitata, maalata 6 kertaan jne. Ehkä voi kysellä uuden peräsimen hintaa? Esim. Mepratuote, Jefa jne.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Epoksikitti on aika kallista, jos sitä joutuu paljon lätkimään ja älyttömän paljon on hommaa, kun täytyy vielä hioa se filleri, kitata uudestaan, hioa, laminoida 10 kerrosta, hioa, kitata, hioa, kitata, maalata 6 kertaan jne. Ehkä voi kysellä uuden peräsimen hintaa? Esim. Mepratuote, Jefa jne.

        Ajattelin että kittaisin vain ne pari tekemääni koloa epoksikitillä, tai jos löytyy parempi ja helpommin hiottava tuote siihen. Kattelin jo uusien peräsimien hintoja tuommoiseen 34 ft:n purkkariin, ja 1500-2000€ näyttää maailmalla maksavan. Pitää vielä kysellä paikallisilta toimijoilta. Puuhailin edellisenä talvena epoksikitin kanssa, ja on todellakin työlästä hioa..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ajattelin että kittaisin vain ne pari tekemääni koloa epoksikitillä, tai jos löytyy parempi ja helpommin hiottava tuote siihen. Kattelin jo uusien peräsimien hintoja tuommoiseen 34 ft:n purkkariin, ja 1500-2000€ näyttää maailmalla maksavan. Pitää vielä kysellä paikallisilta toimijoilta. Puuhailin edellisenä talvena epoksikitin kanssa, ja on todellakin työlästä hioa..

        Mikropalloja voi varmaan laittaa joukkoon, niin helpottuu hiominen jonkun verran.


    • Anonyymi

      Veneesi on valepukuinen ferrobetonivene! Ferrobetonin voittomarssia hallitsevaksi runkomateriaaliksi on edistetty monimuotoisin hybridioperaatioin ja nämä betoniperäsimet on yksi osa tätä pakotusta. Pian tilastot julkaistaan, ja selviää että merkittävä osa purjeveneistä onkin rakentunut vuosikymmenten aikana Ferrobetonin varaan niinkin kriittisen rakenteen kuin peräsimen osalta! Meille selviää että Alex "hurja" Hytönen ja Polar Bear oli kuin airue joka kiersi rituaalisesti pallon kolmesti Ferrobetoniin luottaen kuin avauksena tälle vallankumoukselle joka pian siirtyy todelliseen momentumiin.

      PS. Huhu kertoo että Huuselan veneen runko on ferrobetonia, ja hän nyt pallonkierrolla ikäänkuin sulkee sen minkä Hytönen avasi. Älkää siis enää ihmetelkö Huuselan leppoista vauhtia vaan ihastelkaa Ferrobetonin voittokulkua!!

    • Anonyymi

      Olisikohan mahdotonta teettää haponkestävästä peräsin?

      Ei sen tarvitsisi olla umpikamaa, vaan lujitettu kotelorakenne

      • Anonyymi

        Ontuota ehdotettu aiemminkin, liekö sitten liian kallis tehdä?
        Siitä saisi kevyen ja jäykän. Vanhan akselin voisi hyödyntää ja peräsin voisi olla vedessä ollessaan vettä täynnä.


      • Anonyymi

        Teräsperäsimestä ei tietoa, mutta onko jollakulla tietoa tai hyvää arvausta, että kuivuuko tuommoinen hiekkahartsiperäsin jos pitää muutaman kuukauden lämpimässä ja jonka toinen kylki on aukaistu?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Teräsperäsimestä ei tietoa, mutta onko jollakulla tietoa tai hyvää arvausta, että kuivuuko tuommoinen hiekkahartsiperäsin jos pitää muutaman kuukauden lämpimässä ja jonka toinen kylki on aukaistu?

        Voisi kuvitella, että esimerkiksi pannuhuoneessa (jos on vanhan mallinen, joka on 30-asteinen) kuivuisi.
        Kuivassa paikassa ehjälle puolelle vaikka auton sisätilanlämppäri puhaltamaan niin varmasti on viikossa läpikuiva, kunhan ilma vaihtuu


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voisi kuvitella, että esimerkiksi pannuhuoneessa (jos on vanhan mallinen, joka on 30-asteinen) kuivuisi.
        Kuivassa paikassa ehjälle puolelle vaikka auton sisätilanlämppäri puhaltamaan niin varmasti on viikossa läpikuiva, kunhan ilma vaihtuu

        Oleellinen kysymys on, pääsetkö nyt tarkastamaan peräsinakselin kiinnittymisen lasikuituperäsimeen? Eli käytännössä niiden akseliin liittyvien lattojen tms hitsaukset? Tämä olisi järkevä tehdä samalla kun on peräsin auki, jos ei onnistu niin kannattaa purkaa lisää ettei jää vaivaamaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oleellinen kysymys on, pääsetkö nyt tarkastamaan peräsinakselin kiinnittymisen lasikuituperäsimeen? Eli käytännössä niiden akseliin liittyvien lattojen tms hitsaukset? Tämä olisi järkevä tehdä samalla kun on peräsin auki, jos ei onnistu niin kannattaa purkaa lisää ettei jää vaivaamaan.

        Juu, ajattelin vielä sen verran poistaa matskua että näen ainakin yhden rosteriplatan ja peräsinakselin liitoksen / hitsauksen. Melkein se jo näkyykin "testikolosta".
        Ja pitää sit selvittää että miten jatkossa saa peräsimen pysymään kuivana, eli miten peräsinakselin ja peräsimen liitoskohdan saa tiivistettyä, ettei uudestaan pääse vettä sisään..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Juu, ajattelin vielä sen verran poistaa matskua että näen ainakin yhden rosteriplatan ja peräsinakselin liitoksen / hitsauksen. Melkein se jo näkyykin "testikolosta".
        Ja pitää sit selvittää että miten jatkossa saa peräsimen pysymään kuivana, eli miten peräsinakselin ja peräsimen liitoskohdan saa tiivistettyä, ettei uudestaan pääse vettä sisään..

        "Ja pitää sit selvittää että miten jatkossa saa peräsimen pysymään kuivana, eli miten peräsinakselin ja peräsimen liitoskohdan saa tiivistettyä, ettei uudestaan pääse vettä sisään.."

        Kerrot sitten kun olet keksinyt. Täältä löytyy paljon innokkaita kuulioita!!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Ja pitää sit selvittää että miten jatkossa saa peräsimen pysymään kuivana, eli miten peräsinakselin ja peräsimen liitoskohdan saa tiivistettyä, ettei uudestaan pääse vettä sisään.."

        Kerrot sitten kun olet keksinyt. Täältä löytyy paljon innokkaita kuulioita!!

        Minä tiedän miten peräsimen saa pysymään kuivana. Tosin se ei kiinnosta kuin pohjoismaissa. Tässä on varma tapa. Peräsimen kaulukseen pannaan stefa, joka vaihdetaan kymmenen vuoden välein. Kaikissa peräsimissä on alkseli suoraan kiinni lasikuidussa. Peräsimen taipuessa akselin ja peräsimen liitokseen tulee väkisin rako, josta vesi pääsee sisälle rakenteeseen. Lasikuitu ei tartu akseliin, vaan siihen jää aina liitos, jossa akseli ja lasikuitu laajenevat eri tahtia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä tiedän miten peräsimen saa pysymään kuivana. Tosin se ei kiinnosta kuin pohjoismaissa. Tässä on varma tapa. Peräsimen kaulukseen pannaan stefa, joka vaihdetaan kymmenen vuoden välein. Kaikissa peräsimissä on alkseli suoraan kiinni lasikuidussa. Peräsimen taipuessa akselin ja peräsimen liitokseen tulee väkisin rako, josta vesi pääsee sisälle rakenteeseen. Lasikuitu ei tartu akseliin, vaan siihen jää aina liitos, jossa akseli ja lasikuitu laajenevat eri tahtia.

        Entä jos vetää joka kevät jonkun elastisen massan (sika, soudal, tms) siihen lasikuidun ja peräsinakselin liitoskohtaan? Mikähän matsku tarttuis parhaiten laskikuituun ja rosteriin ja ois vielä sopivasti elastinen, onkohan sellaista olemassakaan, voishan tuota testata. Jos ois saanutkin vaihdettua uuden vettä imemättömän täyteäineen, esim epoksivaahdon, mutta kun ei saa tuota "betonia" poistettua.
        Tai jos sais jyrsittyä peräsimeen sopivan pesän stefalle tai muulle sopivalle tiivisteelle. Kun ei ole semmoista tilaa kuin esim potkuriakselin tiiviste tarttee.


    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Katselin tuota mainioo videoo ja aattelin etten lähde kokonaan uutta tekemään.
        Ja kaverilta meni materiaaleihin yllättävän paljon, muistaakseni 1400 taalaa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      1
      14826
    2. Perustele miksi hän ei

      Ole sopiva sinulle
      Ikävä
      184
      1784
    3. Mikä oli nainen

      Paras yhteinen hetkemme niistä pienistä ja vähäisistä.
      Ikävä
      77
      1124
    4. Miksi sinulla, nainen

      On niin negatiivinen asenne minuun ja yleensäkin negatiivinen käsitys?
      Ikävä
      113
      1123
    5. Nainen, millainen tilanne oli

      kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin
      Ikävä
      64
      1046
    6. Lakeisha Coleman

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 💋 ­­N­y­­­m­f­­o­­m­a­­­a­n­­i -> https://x18.fun/girl08105348#LakeishaColeman 🔞💋❤️💋❤️💋🔞
      Synnytys
      0
      981
    7. Pamela Orr

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 🍒 ­­­N­y­­m­f­­o­­­m­a­­­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl06055581#PamelaOrr 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞
      Star Wars
      0
      980
    8. Allison Queen

      🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒 ❤️ ­N­­­y­m­­­f­­­o­­m­a­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl07854217#AllisonQueen 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞
      Vedonlyönti
      0
      976
    9. Jennifer Mitchell

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 🔞 ­­N­y­­m­­­f­o­­m­­­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl08490246#JenniferMitchell 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Joensuu
      0
      974
    10. Aimee Dvorak

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 💋 ­­N­­­y­­­m­­f­o­m­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl02740429#AimeeDvorak 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋
      0
      973
    Aihe