Koeajoimme uuden Octavian ihan tosimielellä, ja kaksilitrainen olisi ostettu heti, paitsi että
- sisätiloiltaan perheautoksi pieni, eli kyllä vielä pikkuautoluokassa vaikka antaa ymmärtää kasvaneensa seuraavaan. Akseliväli on 10 cm lyhyempi kuin Mondeo/Primera etc. Kun heitettiin lapset istuimineen taakse, ei tilaa kyllä ollut niin paljon kuin mitä samalla rahalla saa muualta.
- kuljettajan tuoli ei kyllä sopinut meidän perheen kahdelle kuskille ollenkaan! Kapea, ei tukea, ja reidet aivan jumissa puolen tunnin ajon jälkeen. Ihan normaalipainoisia ollaan, toinen 180 ja toinen 165 cm pitkä. Onko joku onnistunut oikeasti saamaan säädöt kohdalleen?
Octavian kuljettajanistuin?
26
5992
Vastaukset
- SeppoSeponSeppo
kyllähän itse kokelin autoa yhteensä noin 4 tuntia matka-ajoa ja ne huomannut samaa ilmiötä.
Pituutta itselläni 190cm ja mielestäni penkki tuki suht. hyvin.
Onhan siinä elegance varusteilla ainakin riittävästi säätöjä. - 180cm
Itsekin 180senttisenä normaalipainoisena tykästyin juuri noihin uuden octavian penkkeihin. Tulee ajettua pääkaupunkiseudulta lappiin monta kertaa vuodessa ja etsin juuri matka-ajoon sopivaa autoa. Esim vakkari oli pakollinen ja tavaratilaa piti löytyä ja tietysti hyvä istuma-asento oli pakollinen (varsinkin kun selkä reistailee - toimistotyö). Eipä tässä oikein muuta voi sanoa kuin että mielipideasioita nämä istuinasiat. Toinen tykkää ja toinen ei. Mutta onhan noita autoja ja penkkejä, jokaiselle löytyy hyvä kun jaksaa etsiä.
- reidet jumissa
Alkuperäinen vielä - tosiaan omituista, miten kokemus voi vaihdella. Koetin oman huonon kokemuksen jälkeen googlettaa Octavian istuinta, ja löysin vain pari murahdusta reisituen puutteesta (toinen oli joku iltasanomien testi, toinen britti). Ei siis tosiaan mikään yleisesti haukuttu kohta, meillä vain ei natsannut ollenkaan. On taidettu pilata peräpää nykyisessä Avensiksessa, joka taas lähinnä talviajettavuuden takia pitäisi saada kiertoon, muuten kyllä mukava auto.
- 180cm
reidet jumissa kirjoitti:
Alkuperäinen vielä - tosiaan omituista, miten kokemus voi vaihdella. Koetin oman huonon kokemuksen jälkeen googlettaa Octavian istuinta, ja löysin vain pari murahdusta reisituen puutteesta (toinen oli joku iltasanomien testi, toinen britti). Ei siis tosiaan mikään yleisesti haukuttu kohta, meillä vain ei natsannut ollenkaan. On taidettu pilata peräpää nykyisessä Avensiksessa, joka taas lähinnä talviajettavuuden takia pitäisi saada kiertoon, muuten kyllä mukava auto.
Säätöjän siinä octavia kakkosen penkissä on melko reippaasti. Kokeilitko laittaa penkkiä ylöspäin (reisille tukea)? Jotkut ovat kommentoineet penkin ylöspäin nousevia reunoja, melkein sellaiset puolikupit. Tosin tässä tapauksessa sen pitäisi olla hyvä, antaa hieman tukea lisää reidelle/lonkalle sivusuunnassa, hyvä muoto minusta. Matka-ajossa noiden reippaiden säätöjen lisäksi kannataa katsoa että penkki on tukeva, lähes kova (ei puudu paikat), ristiseläntukea voi säätää ja että vakionopeuden säädin löytyy (ei kaasujalka kramppaa). Kyynärnojat ovessa ja keskellä ovat myös hyödyksi (ei hartiat jumita) ja tietysti keskittävä ohjaus, ettei tarvitse puristaa rattia.
Nuo löytyi octaviasta ja pidän sitä hyvänä matka-autona. Ja penkkihän on makuasia, sen takia joka merkissä on omanlaisensa, kyseisen valmistajan mielestä paras mahdollinen. Itselle sopivan löytää vain kokeilemalla riittävän montaa merkkiä ja matka-ajoon kannattaa muistaa ruksia nuo varusteet mukaan.
Hassua sinänsä että katselin aikanaan ensimmäisen mallin Avensista, mutta en yhtään pitänyt sen penkistä :). Oli liian matala ja pehmeä ja jotain säätöjä puuttui. Näin ne mielipiteet menee ristiin... :) - Skodisti
180cm kirjoitti:
Säätöjän siinä octavia kakkosen penkissä on melko reippaasti. Kokeilitko laittaa penkkiä ylöspäin (reisille tukea)? Jotkut ovat kommentoineet penkin ylöspäin nousevia reunoja, melkein sellaiset puolikupit. Tosin tässä tapauksessa sen pitäisi olla hyvä, antaa hieman tukea lisää reidelle/lonkalle sivusuunnassa, hyvä muoto minusta. Matka-ajossa noiden reippaiden säätöjen lisäksi kannataa katsoa että penkki on tukeva, lähes kova (ei puudu paikat), ristiseläntukea voi säätää ja että vakionopeuden säädin löytyy (ei kaasujalka kramppaa). Kyynärnojat ovessa ja keskellä ovat myös hyödyksi (ei hartiat jumita) ja tietysti keskittävä ohjaus, ettei tarvitse puristaa rattia.
Nuo löytyi octaviasta ja pidän sitä hyvänä matka-autona. Ja penkkihän on makuasia, sen takia joka merkissä on omanlaisensa, kyseisen valmistajan mielestä paras mahdollinen. Itselle sopivan löytää vain kokeilemalla riittävän montaa merkkiä ja matka-ajoon kannattaa muistaa ruksia nuo varusteet mukaan.
Hassua sinänsä että katselin aikanaan ensimmäisen mallin Avensista, mutta en yhtään pitänyt sen penkistä :). Oli liian matala ja pehmeä ja jotain säätöjä puuttui. Näin ne mielipiteet menee ristiin... :)Eli kysykää vaikka myyjältä....
Minulle ainakin oli huomattava ero noissa penkeissä.
Ambienten penkkeihin vielä..
Reisituenpuute
Kapea
Ristiselkään rupes sattuu 30min ajojälkeen. - 180cm
Skodisti kirjoitti:
Eli kysykää vaikka myyjältä....
Minulle ainakin oli huomattava ero noissa penkeissä.
Ambienten penkkeihin vielä..
Reisituenpuute
Kapea
Ristiselkään rupes sattuu 30min ajojälkeen.Eli olen ajanut vain elegancea (nyt 5000 mittarissa). Kommentit koskevat siis sitä.
- tilaa arvostava
Olet oikeasssa Octavian sisätilojen suhteen. Se ei ole niiden puolesta perheauto, varsinkin jos jälkikasvu on jo teini-iässä. Se sopii parhaiten nuorille pareille pienten lasten kanssa sekä vanhoille pariskunnille. Kyllä varsinaiset perheautot ovat huomattavasti suurempia. Tavaratila on Octavian parasta antia, mutta sekin on tehty keinotekoisen pitkällä takaylityksellä. Akseliväli määrittelee auton kokoluokan, ei markkinointiviestintä.
- Lepolasse
Taas yritetään Skoda väkisin mahduttaa johonkin keinotekoiseen luokkaan, jollaisia ei välttämättä ole edes olemassa. Muka akseliväli määrää, eihän se mitään määrää! Oma mielipiteeni on, että uuden mallin Octaviassa on perheauton verran tilaa, mutta mielipiteitähän nämä on. Teinit mahtuu kyllä, ellei nyt ihan koripalloilijan perintöjä ole. Ja tuosta takaylityksestäkin on väännetty herjaa ties kuinka monta kertaa, otapa asiaksesi vertailla, paljonko muissa autoissa on matkaa taka-akselista rekisterikilpeen, niin huomaat, ettei tuo mitenkään järkyttävän pitkä ylitys ole.
- lepolissu
Lepolasse kirjoitti:
Taas yritetään Skoda väkisin mahduttaa johonkin keinotekoiseen luokkaan, jollaisia ei välttämättä ole edes olemassa. Muka akseliväli määrää, eihän se mitään määrää! Oma mielipiteeni on, että uuden mallin Octaviassa on perheauton verran tilaa, mutta mielipiteitähän nämä on. Teinit mahtuu kyllä, ellei nyt ihan koripalloilijan perintöjä ole. Ja tuosta takaylityksestäkin on väännetty herjaa ties kuinka monta kertaa, otapa asiaksesi vertailla, paljonko muissa autoissa on matkaa taka-akselista rekisterikilpeen, niin huomaat, ettei tuo mitenkään järkyttävän pitkä ylitys ole.
Kyllä sille on luokka olemassa. VENYTETYT ALEMMAN KESKILUOKANAUTOT. Keskiluokkaisille talousihmisille!
- Jukka
Mulle on tulossa Octavia II Combi ja pidän sitä tilavana. Säädin etupenkin itselleni sopivaksi (190cm). Senjälkeen sovittauduin takaistuimella ja hyvin mahtuu edelleen. Kuinkas pitkiä ne nykyteinit on jos ei tuonne mahdu?
Kokeilin myös uuden Passatin takaistuinta eikä tilantuntua ole yhtään enemmän paitsi ehkä leveydessä.
Myös Octavian istuin tuntui sopivalta itselleni ja eikös sitä autolehdissäkin ole kehuttu...- Ihmettelen....
Olen kans tuollainen isohko mies 175cm ja penkki oikein säädettynä takan on mielestäni hyvin tilaa.
Ei paljoa häviä P12 Primeralle, jolla vielä hetken ajelen. - Hintalaatumies
Ihmettelen.... kirjoitti:
Olen kans tuollainen isohko mies 175cm ja penkki oikein säädettynä takan on mielestäni hyvin tilaa.
Ei paljoa häviä P12 Primeralle, jolla vielä hetken ajelen.Sama täällä. Olen kokeillut viimeksi uuden C5:n takapenkkiä etupenkkien normaalisäädöillä ja tuntuipa se hiukan ahtaammalta, vaikka on olevinaan isompi auto. Eli Kyllä ne uuden Octavian jalkatilat kestävät vertailun varsinaisten perheautojen kuten Mazda 6, Laguna ja S40 kanssa, onhan se todettu testeissäkin. Leveydessä hävitään hiukan, mutta ainakaan neljällä hengellä mutkustettaessa sekään ei merkitse mitään. Onpahan ainakin helpompi ajaa talliin, mutta siltikin tulee käännettyä sivupeilit koria vasten talliin ajossa.
- Samu-75
En ole koeajanut kakkosta vielä, mutta penkit olen koeistunut. Omassa Ocu I Dynamicissa tuntuu penkit mukavammalle, parempi tuki allekirjoittaneen ruholle näin äkkiseltään.
- Nimetön
mitäpä siinä valittelemista, ellei tilaa ole!
- reidet jumissa
Kiitos asiallisesta keskustelusta (verrattuna eräisiin muihin palstoihin).
Täällä muutamat ovat ottaneet yllättävästi nokkiinsa tulkintani Octavian tiloista ja mallin luokituksesta. Minun on vaikea nähdä, miksei tästä saisi puhua!
Octavia antaa mainonnassaan ymmärtää, että se olisi kasvanut seuraavan luokkaan. Eli corollasta avensikseen/focuksesta mondeoon/astrasta vectraan. Samaa hehkuttavat monet testit. Auliisti myönnän, että koeajoimme auton tämän mielikuvan perusteella.
Totesin vain, että meidän kokemuksen ja järjenkään perusteella auto ei kuitenkaan Avensis/Mondeo-luokassa ole. Kymmenen senttiä tuon isomman luokan autoja lyhyempi akseliväli tuntui takapenkillä, vaikka sitä ilmeisesti on yritetty kompensoida esimerkiksi lyhyemmillä istuinosilla, ja tämä tekee Octavian meille epäsopivaksi autoksi, vaikka esim. ajettavuus olikin oikein nautittava. - Lepolasse
reidet jumissa kirjoitti:
Kiitos asiallisesta keskustelusta (verrattuna eräisiin muihin palstoihin).
Täällä muutamat ovat ottaneet yllättävästi nokkiinsa tulkintani Octavian tiloista ja mallin luokituksesta. Minun on vaikea nähdä, miksei tästä saisi puhua!
Octavia antaa mainonnassaan ymmärtää, että se olisi kasvanut seuraavan luokkaan. Eli corollasta avensikseen/focuksesta mondeoon/astrasta vectraan. Samaa hehkuttavat monet testit. Auliisti myönnän, että koeajoimme auton tämän mielikuvan perusteella.
Totesin vain, että meidän kokemuksen ja järjenkään perusteella auto ei kuitenkaan Avensis/Mondeo-luokassa ole. Kymmenen senttiä tuon isomman luokan autoja lyhyempi akseliväli tuntui takapenkillä, vaikka sitä ilmeisesti on yritetty kompensoida esimerkiksi lyhyemmillä istuinosilla, ja tämä tekee Octavian meille epäsopivaksi autoksi, vaikka esim. ajettavuus olikin oikein nautittava.Ja minä vastaan, että kirjoituksesi on sittenkin tarkoitushakuinen ja fleimaava, vaikkakin puettu asiallisen muotoon.
Sitä tuo edellinenkin kirjoittaja toi esiin, että jos Skoda SINUN mielestäsi on pieni, niin unohda se ja valitse joku toinen merkki. Mielestäni siitä ei ole tarpeen täällä rivikaupalla itkeä ja yrittää koko todistella, että "pienihän se Skoda on". Joku tykkää, toinen ei. Kaikilla meillä on vapaus muodostaa itse oma mielipiteemme, ei asiaa tarvitse yrittää värittää.
PS tämä ei tarkoita että olisin ottanut nokkiini, esitänpähän vain näkökulman asiallisen mielipiteen vaihdon puolesta. - reidet jumissa
Lepolasse kirjoitti:
Ja minä vastaan, että kirjoituksesi on sittenkin tarkoitushakuinen ja fleimaava, vaikkakin puettu asiallisen muotoon.
Sitä tuo edellinenkin kirjoittaja toi esiin, että jos Skoda SINUN mielestäsi on pieni, niin unohda se ja valitse joku toinen merkki. Mielestäni siitä ei ole tarpeen täällä rivikaupalla itkeä ja yrittää koko todistella, että "pienihän se Skoda on". Joku tykkää, toinen ei. Kaikilla meillä on vapaus muodostaa itse oma mielipiteemme, ei asiaa tarvitse yrittää värittää.
PS tämä ei tarkoita että olisin ottanut nokkiini, esitänpähän vain näkökulman asiallisen mielipiteen vaihdon puolesta.Alkuperäinen tarkoitukseni oli kyllä kysellä, että onko penkki muiden mielestä ok.
Ja sitten kyllä minusta on aika harhaanjohtavaa mainintaa, että auto on yhtä iso kuin joku muu, jos se ei kerran ole.
Menee vähän asiasta kukkaruukkuun, mutta kun taannoin ostimme talon, ketutti ajaa sata km esittelyyn, kun oikein puhelimessa varmistelin välittäjältä, että onhan makuuhuoneita oikeasti niin monta kuin väitätte, ja sitten kuitenkin yksi makuuhuone on matalaa tilaa kellarissa saunan vieressä ja toinen makuutilaksi muutettu vaatehuone.
Koeajoin Octavian ihan tosimielellä, ja monilta osin olin ihan tyytyväinen. Pari asiaa vain hämmensi, ihan niin kuin muissakin autoissa. Meidän valinta ei nyt taida olla Octavia tällä kertaa, mutta se ei liene rikos. - mondeo
reidet jumissa kirjoitti:
Kiitos asiallisesta keskustelusta (verrattuna eräisiin muihin palstoihin).
Täällä muutamat ovat ottaneet yllättävästi nokkiinsa tulkintani Octavian tiloista ja mallin luokituksesta. Minun on vaikea nähdä, miksei tästä saisi puhua!
Octavia antaa mainonnassaan ymmärtää, että se olisi kasvanut seuraavan luokkaan. Eli corollasta avensikseen/focuksesta mondeoon/astrasta vectraan. Samaa hehkuttavat monet testit. Auliisti myönnän, että koeajoimme auton tämän mielikuvan perusteella.
Totesin vain, että meidän kokemuksen ja järjenkään perusteella auto ei kuitenkaan Avensis/Mondeo-luokassa ole. Kymmenen senttiä tuon isomman luokan autoja lyhyempi akseliväli tuntui takapenkillä, vaikka sitä ilmeisesti on yritetty kompensoida esimerkiksi lyhyemmillä istuinosilla, ja tämä tekee Octavian meille epäsopivaksi autoksi, vaikka esim. ajettavuus olikin oikein nautittava.Kommentit koskien farkkuja: Avensis on yhtä kapea kuin octavia. Mondeon sisätilat ovat leveämmät. Pituuden puolesta octavia riittänee useimmille, itse vertasin passattiin ja miedän perheen mielestä eroa ei ole. Kummassakaan polvet eivät osu etupenkiin, kuten esim golf variantissa. Jos lapsia on kolme, niin octavia on kapeahko, silloin passat tai mondeo on parempi. Primera ja avensis ovat pienempiä kuin passat tai mondeo. Corolla on takatiloiltaan golf variantin luokkaa, eli reilusti pienempi kuin octavia. Luokkarajat eivät ole selvät, uudet "alemman keskiluokan" autot voivat olla jopa hieman tilavampia kuin pienimmät "ylemmän keskiluokan" vehkeet. Käytännössä luokkaraja hiipuu hiljalleen pois.
Akselivälistä: Touran on tiloitaan tosi iso (sopii taksiin!) ja A3 aika pieni, kuitenkin niiden akseliväli on sama. Eli ei se akseliväli kokoluokkaa ratkaise. - Janne P.
mondeo kirjoitti:
Kommentit koskien farkkuja: Avensis on yhtä kapea kuin octavia. Mondeon sisätilat ovat leveämmät. Pituuden puolesta octavia riittänee useimmille, itse vertasin passattiin ja miedän perheen mielestä eroa ei ole. Kummassakaan polvet eivät osu etupenkiin, kuten esim golf variantissa. Jos lapsia on kolme, niin octavia on kapeahko, silloin passat tai mondeo on parempi. Primera ja avensis ovat pienempiä kuin passat tai mondeo. Corolla on takatiloiltaan golf variantin luokkaa, eli reilusti pienempi kuin octavia. Luokkarajat eivät ole selvät, uudet "alemman keskiluokan" autot voivat olla jopa hieman tilavampia kuin pienimmät "ylemmän keskiluokan" vehkeet. Käytännössä luokkaraja hiipuu hiljalleen pois.
Akselivälistä: Touran on tiloitaan tosi iso (sopii taksiin!) ja A3 aika pieni, kuitenkin niiden akseliväli on sama. Eli ei se akseliväli kokoluokkaa ratkaise.Jos haluat tilaa sopivaan hintaan ja ajtettavuutta, miksi et katsoisi Skodan Suberbia. Tyylikkyyttä löytyy. Voittanut E-Mersun, Camryn, 607:kan,157:kan,Maximan yms.. Pirun hyvä ajaa, varusteet mukavat, tilat aivan älyttömät.
- pro premium
Janne P. kirjoitti:
Jos haluat tilaa sopivaan hintaan ja ajtettavuutta, miksi et katsoisi Skodan Suberbia. Tyylikkyyttä löytyy. Voittanut E-Mersun, Camryn, 607:kan,157:kan,Maximan yms.. Pirun hyvä ajaa, varusteet mukavat, tilat aivan älyttömät.
Auto on hieno, mutta hinta pielessä. Kyseessähän on kuitenkin Skoda.
- Erkki
pro premium kirjoitti:
Auto on hieno, mutta hinta pielessä. Kyseessähän on kuitenkin Skoda.
Sanot että auto on hieno. Kuitenkaan et suostuisi maksamaan siitä arvoisensa hintaa. Tää on taas tätä.
- varaa hyvään autoon!
pro premium kirjoitti:
Auto on hieno, mutta hinta pielessä. Kyseessähän on kuitenkin Skoda.
Hinta pielessä? Ei ole estänyt maaliskuussa Ocua nousemasta kuudenneksi myydyimmäksi autoksi Suomessa! Voi toki verrata halvempaan riisuttuun Golfiin, jonka myyntimäärää Octavia jo uhkaavasti tavoittelee.
- joopajoo
pro premium kirjoitti:
Auto on hieno, mutta hinta pielessä. Kyseessähän on kuitenkin Skoda.
Eikös auto ja akka oteteta itselle?Kummankin kanssa joutuu tekemään kompromisseja!pro premium olet luultavasti ottanut auton ja akan muita ajatellen.Joten voisinko kokeilla akkaasi auto ei kiinnosta.
- Hintalaatumies
pro premium kirjoitti:
Auto on hieno, mutta hinta pielessä. Kyseessähän on kuitenkin Skoda.
Ja E-mersussako se hinta on sitten kohdallaan? Eihän se maksa kun 15.000 enemmän kuin Superb, mutta on silti mersu, vaikka kuinka Skoda olisikin todistetusti parempi auto...
No, yli 30.000 alkaa kyllä olla monelle jo autosta kuin autosta liikaa, joten siinä mielessä kaikkien isojen autojen "hinta on pielessä", ainakin uutena. Keskiluokastakin löytyy riittävän tilavia perheautoja, eikä Octaviakaan ole hullumpi vaihtoehto. - corolla..
mondeo kirjoitti:
Kommentit koskien farkkuja: Avensis on yhtä kapea kuin octavia. Mondeon sisätilat ovat leveämmät. Pituuden puolesta octavia riittänee useimmille, itse vertasin passattiin ja miedän perheen mielestä eroa ei ole. Kummassakaan polvet eivät osu etupenkiin, kuten esim golf variantissa. Jos lapsia on kolme, niin octavia on kapeahko, silloin passat tai mondeo on parempi. Primera ja avensis ovat pienempiä kuin passat tai mondeo. Corolla on takatiloiltaan golf variantin luokkaa, eli reilusti pienempi kuin octavia. Luokkarajat eivät ole selvät, uudet "alemman keskiluokan" autot voivat olla jopa hieman tilavampia kuin pienimmät "ylemmän keskiluokan" vehkeet. Käytännössä luokkaraja hiipuu hiljalleen pois.
Akselivälistä: Touran on tiloitaan tosi iso (sopii taksiin!) ja A3 aika pieni, kuitenkin niiden akseliväli on sama. Eli ei se akseliväli kokoluokkaa ratkaise.No ei todellakaan Corolla ole takajalkatiloiltaan Golf Variantin kokoinen. Corolla on uuden Golf V-mallin kokoinen takajalkatiloiltaan. Golf variant on helevetin ahdas takajalkatiloiltaan.
- survoutunut
corolla.. kirjoitti:
No ei todellakaan Corolla ole takajalkatiloiltaan Golf Variantin kokoinen. Corolla on uuden Golf V-mallin kokoinen takajalkatiloiltaan. Golf variant on helevetin ahdas takajalkatiloiltaan.
Myös Octavia I on yhtä ahdas, koska se on tehty Golfin pohjalevylle. Siis sama akseliväli!
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 713095
- 922865
- 512105
Mietin että
Onko tästä enää paluuta entiseen? Ainut asia joka päiviini toi taannoin iloa, oli meidän yhteinen hassuttelu ja huumorin201565- 151349
Nyt rupeaa löytymään talonmiestä ja muuta sankaria hallipaloon
Kyllä on naurettavia juttuja tuossa paikallislehdessä, että saa tosiaan nauraa niille..51328Aaamu on täällä taas!
Hyvää ja rauhallista työpäivää rakkauteni. Kunpa vaan hymyilisit enemmän. Toivon, että joku kaunis päivä kanssani et vaa131301Tajusin vaan...
Että olen pelkkä kroonistunut mielisairas. Olen sairauspäissäni luullut itsestäni liikaa. Luulin, että olen vain korkein131273- 181250
Noin ulkonäkö-jutut ei multa
Nainen, koskaan en ole kirjoittanut siitä mitään ilkeää. Ei kuulu tapoihin241232